• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Moikka,
Kuvaako täällä joku urheilua?
1080p/60fps olisi ihanteellinen, mutta onko tuolle varsinaisesti tarvetta.

Kannattaako tässä lähteä ihan kännykällä vai kameralla liikenteeseen?

Kiitos etukäteen vastauksista!
En kuvaa urheilua, mutta jos/kun kerta budjetti ei ole este niin ostaisin canon r5 mark II, joka julkaistaan joskus helmikuussa ja siihen esim 100-500mm rf linssi. Onnistuu varmasti kaikki nopeista tilannekuvista aina videostriimaukseen.
 
Kannattaminen on suhteellista, kokeile millä tahansa, välihenhän on, kuten stillissäkin, tässä, ilmeisimmin videossa toisarvoista, pääasia on se mitä kuvaa ja miten, eikä se millä. Ja monellako? Ja sitten se on hyvä, jos se täyttää odotukset, ja voi alkaa ajattelemaan välineitä. Aika harvassa elämässä eteentulevassa välineet on pääasia. No, autostereoissa toki ovat ;-D
 
Kamerakaluston päivittely ollut taas pitkään mielessä. Ongelmana on 2 hyvin erilaista järjestelmää, mutta kumpaakaan ei pääse oikein kokeilemaan todellisissa olosuhteissa. Kuvaus pääasiassa sellaista "hetken taltiointia" monesti pimeällä kaupungilla liikkuen, välillä eräilyreissuja ym.
Kiinnostavat rungot olisi om-5 live nd:n, ja muiden ominaisuuksien puolesta. Toinen ääripää olisi Nikon z6ii (tai 1). Linssejä saisi mft:hen halvalla, mutta nikoniin saisi adapterilla vanhoja f -kiinnitteisiä laseja semi edullisesti.
Ongelmana lähinnä om-5 samassa paketissa paljon kiinnostavaa, mutta viekö Nikon täyskennoisena hämärässä kuvatessa kaiken muun ohi.
Nyt vielä kun noissa tarjouskamppikset olisi voimassa..
 
Kamerakaluston päivittely ollut taas pitkään mielessä. Ongelmana on 2 hyvin erilaista järjestelmää, mutta kumpaakaan ei pääse oikein kokeilemaan todellisissa olosuhteissa. Kuvaus pääasiassa sellaista "hetken taltiointia" monesti pimeällä kaupungilla liikkuen, välillä eräilyreissuja ym.
Kiinnostavat rungot olisi om-5 live nd:n, ja muiden ominaisuuksien puolesta. Toinen ääripää olisi Nikon z6ii (tai 1). Linssejä saisi mft:hen halvalla, mutta nikoniin saisi adapterilla vanhoja f -kiinnitteisiä laseja semi edullisesti.
Ongelmana lähinnä om-5 samassa paketissa paljon kiinnostavaa, mutta viekö Nikon täyskennoisena hämärässä kuvatessa kaiken muun ohi.
Nyt vielä kun noissa tarjouskamppikset olisi voimassa..

Hämärässä kuvatessa isommalla kennolla saa puhtaampaa jälkeä, olettaen että kuvaa isolla aukolla, jolloin syväterävyys on rajallinen. Jos syväterävyyttä pitää olla enemmän, ei isommasta kennosta ole hyötyä, siis nimenomaan kun kuvataan hämärässä ja herkkyyttä (ISO) joudutaan nostamaan. Useasti tosin juuri se kapea syväterävyys on mitä haetaan, koska sillä saa huomion kiinnittävän taustan muutettua vähemmän mielenkiintoiseksi.

Jos ajatuksena on että kamera olisi usein/aina mukana, niin koko ja paino ovat tärkeitä kriteereitä. Olympuksen / OM Systemsin ongelma on mielestäni vähän että heidän PRO linssinsä ovat pääsääntöisesti varsin isoja ja painavia. Toki löytyy myös f/1.8 optiikkaa, joka on kelvollisen laadukasta ja edullistakin. Lisäksi Panasonicilla on paljon yhteensopivia objektiiveja, jotka tyypillisesti häviävät hieman specseissä (valovoima ja zoomeissa polttovälin skaala) Olympuksen vastaaville, mutta ovat sitten myös aika lailla kompaktimpia. Nikoneista ei itsellä ole kokemusta.
 
Kamerakaluston päivittely ollut taas pitkään mielessä. Ongelmana on 2 hyvin erilaista järjestelmää, mutta kumpaakaan ei pääse oikein kokeilemaan todellisissa olosuhteissa. Kuvaus pääasiassa sellaista "hetken taltiointia" monesti pimeällä kaupungilla liikkuen, välillä eräilyreissuja ym.
Kiinnostavat rungot olisi om-5 live nd:n, ja muiden ominaisuuksien puolesta. Toinen ääripää olisi Nikon z6ii (tai 1). Linssejä saisi mft:hen halvalla, mutta nikoniin saisi adapterilla vanhoja f -kiinnitteisiä laseja semi edullisesti.
Ongelmana lähinnä om-5 samassa paketissa paljon kiinnostavaa, mutta viekö Nikon täyskennoisena hämärässä kuvatessa kaiken muun ohi.
Nyt vielä kun noissa tarjouskamppikset olisi voimassa..

MFT:n ja 35mm kennojen vertailu järjestelminä vaatii vähän ajatusta, jos haluaa vertailla suunnilleen vastaavaa yhdistelmää. Hintaero kapenee aika paljon jos vertaillaan suunnilleen samaa suorituskykyä. Käytännössä 35mm järjestelmissä kittiobjektiivit vastaa monelta osin MFT järjestelmien PRO-zoomeja tai halvempia f/1.8 kiinteitä.

Nikon Z6 + 24-70(120)mm f/4 S yhdistelmä tarjoaa jo jotain mihin joutuu käyttämään MFT järjestelmässä f/1.8 kiinteitä objektiiveja vastaavaan lopputulokseen. Nikonin f/4 objektiivit on myös kohtuu kompakteja ja 24-120mm on kohtuullisen hyvä yhden objektiivin matkustamiseen. Myös Nikonin 40mm f/2 on halpa, kompakti ja kuvanlaadulta yllättävän hyvä, Olympuksen 25mm f/1.2 on noin 3 kertaa kalliimpi uutena ja lähes vastaava valonkeräyksen ja kuvan laadun osalta.
 
Olennaista "hetken taltioinnissa" olisi että kamera on mukana. Jossei se nytkään ole, miksi se olisi jatkossakaan? Eli jotta se oliis, ei sen "uutuus" kauaa auta, sen pitää olla joko pienempi ja kevyempi kuin vanha oli, tai omata muuten jotain mitä vanhassa ei ollut, esim. paaaljon parempi etsin, paremmat säätimet tms. Ajatus että "jos mulla olisi uusi kamera, varmana kuvaisin paljon enemmän kuin nyt" on, sinänsä mukavaa, itselleenvalehtelua.
 
Kamerakaluston päivittely ollut taas pitkään mielessä. Ongelmana on 2 hyvin erilaista järjestelmää, mutta kumpaakaan ei pääse oikein kokeilemaan todellisissa olosuhteissa. Kuvaus pääasiassa sellaista "hetken taltiointia" monesti pimeällä kaupungilla liikkuen, välillä eräilyreissuja ym.
Kiinnostavat rungot olisi om-5 live nd:n, ja muiden ominaisuuksien puolesta. Toinen ääripää olisi Nikon z6ii (tai 1). Linssejä saisi mft:hen halvalla, mutta nikoniin saisi adapterilla vanhoja f -kiinnitteisiä laseja semi edullisesti.
Ongelmana lähinnä om-5 samassa paketissa paljon kiinnostavaa, mutta viekö Nikon täyskennoisena hämärässä kuvatessa kaiken muun ohi.
Nyt vielä kun noissa tarjouskamppikset olisi voimassa..

Nikon Z5 + Nikkor 40mm 2.0.
 
Olennaista "hetken taltioinnissa" olisi että kamera on mukana. Jossei se nytkään ole, miksi se olisi jatkossakaan? Eli jotta se oliis, ei sen "uutuus" kauaa auta, sen pitää olla joko pienempi ja kevyempi kuin vanha oli, tai omata muuten jotain mitä vanhassa ei ollut, esim. paaaljon parempi etsin, paremmat säätimet tms. Ajatus että "jos mulla olisi uusi kamera, varmana kuvaisin paljon enemmän kuin nyt" on, sinänsä mukavaa, itselleenvalehtelua.
Nykyisellään käytössä peilillinen aps-c dslr, joka kulkee ihan hyvin mukana. Ongelmana on nyt ollut vanha epäluotettava tarkennus (varsinkin hämärässä) ja muutenkin kameran ns. käteen sopiminen vain yhden säätörullan puolesta. Päivitystä siis haussa pääosin tekniikan vuoksi. Uskoisin että peilitön täyskenno kulkee aika samassa mukana, kuin peilillinen aps-c.
Hyviä pointteja täällä tullut. Melkein toivoisi että olisi ollut yhtään samanlaiset lähtökohdat, niin voisi edes jotain vertailua kameroiden välillä tehdä. Vielä sekin hankaloittaa, että kamerat tähän asti on olleet noita aps-c kennokokoisia, niin vertailuarvoa ei itselläni kennokoon puolesta ole.
 
Nikon Z5 + Nikkor 40mm 2.0.
Top lcd on ollut itselle mukava lisä, jota z5:ssa tai om-5:ssa ei ole. Tuo toki hintaeroa aika paljon z5 ja z6 välille. Mutta eihän kaikkea aina järjellä kuulukaan selittää?

Kuvaamisessa itsellä ainakin se fiilis siitä kameran käytöstä on iso osa kokemusta. Vaikka olisi kallein ja "paras" kamera mitä rahalla saa, mutta jos kamera ei itseä jollain tavalla säväytä niin se kyllä lannistaa kuvailuakin. Mikään ammattilainen en todellakaan siis ole, enemmänkin tuo kuvaaminen on itselle sitä että pääsisi uppoutumaan hetkeen ja siihen näkymään, ilman että se hetki katoaa oikeita säätöjä tai asetuksia tehden.
Ehkä tässä alkaa kallistumaan Nikonin puoleen, merkki ainakin on jo tuttu. Huomenna varmaan taas ajatuksissa täyskäännös.
 
Kuvaus pääasiassa sellaista "hetken taltiointia" monesti pimeällä kaupungilla liikkuen, välillä eräilyreissuja ym.
(...)
nikoniin saisi adapterilla vanhoja f -kiinnitteisiä laseja semi edullisesti.
Tuollaisessa käytössä kiinnittäisin huomiota painoon, ja suoraan peilittömille suunnitellut objektiivit ovat usein kevyempiä kuin peilijärkkäreille suunnitellut, jos ominaisuudet muuten vastaavat toisiaan. Lisäksi merkistä riippuen peilittömille on saatavilla sellaisia objektiiveja, joita vastaavia ei peilijärkkäreille edes ole koskaan tehty.

lähinnä om-5 samassa paketissa paljon kiinnostavaa,
Noissa minua kiinnostaa se, että niille on annettu edes joku IP-luokitus, kun taas muilla merkeillä tiiveydestä annetaan ymmärtää, mutta ei luvata mitään.
 
Top lcd on ollut itselle mukava lisä, jota z5:ssa tai om-5:ssa ei ole. Tuo toki hintaeroa aika paljon z5 ja z6 välille. Mutta eihän kaikkea aina järjellä kuulukaan selittää?

Kuvaamisessa itsellä ainakin se fiilis siitä kameran käytöstä on iso osa kokemusta. Vaikka olisi kallein ja "paras" kamera mitä rahalla saa, mutta jos kamera ei itseä jollain tavalla säväytä niin se kyllä lannistaa kuvailuakin. Mikään ammattilainen en todellakaan siis ole, enemmänkin tuo kuvaaminen on itselle sitä että pääsisi uppoutumaan hetkeen ja siihen näkymään, ilman että se hetki katoaa oikeita säätöjä tai asetuksia tehden.
Ehkä tässä alkaa kallistumaan Nikonin puoleen, merkki ainakin on jo tuttu. Huomenna varmaan taas ajatuksissa täyskäännös.

Tämä on nyt minun mielipide sitten. Eli tällä hetkellä odotetaan, että Nikon julkaisee Nikon Z6 III. Pitää siis harkita hyvin tarkkaan tällä hetkellä jos on ostamassa Z6 I/II uutena. Jos sieltä tulee se uusi malli, niin silloin käytettynä voi saada edullisesti Z6. Nikon Z6 II on hiukan sellainen väliinputoaja, eli siitä ei välttämättä kannata maksaa ylimääräistä. Osittain tuon takia sitä III mallia odotetaan paljon, koska sen odotetaan olevan selkeä parannus. Jos nyt on ostamassa kameraa, niin siinä pitää asennoitua että sen vaihtaa 1-2 vuoden sisään uuteen. Toki se riippuu paljon kuvaajasta ja mitä hän ylipäätänsä kuvaa.
 
Z6 II on tuon odotuksen takia ajoittain ollut jo ihan hyvässä alennuksessa ja parhaillaan sitä sai uutena 1300CHF paikkeille. Zf on 2500CHF paikkeilla ja uusi Z6 III tuskin on paljoa halvempi julkaisussa.

Edit, Sveitsissä tällä hetkellä 1499CHF Z6II + 24-70 f/4 ja pelkkä runko 1399.
 
Tämä on nyt minun mielipide sitten. Eli tällä hetkellä odotetaan, että Nikon julkaisee Nikon Z6 III. Pitää siis harkita hyvin tarkkaan tällä hetkellä jos on ostamassa Z6 I/II uutena. Jos sieltä tulee se uusi malli, niin silloin käytettynä voi saada edullisesti Z6. Nikon Z6 II on hiukan sellainen väliinputoaja, eli siitä ei välttämättä kannata maksaa ylimääräistä. Osittain tuon takia sitä III mallia odotetaan paljon, koska sen odotetaan olevan selkeä parannus. Jos nyt on ostamassa kameraa, niin siinä pitää asennoitua että sen vaihtaa 1-2 vuoden sisään uuteen. Toki se riippuu paljon kuvaajasta ja mitä hän ylipäätänsä kuvaa.
Tämäkin on ollut mielessä, että z6ii on jo 3 vuotta vanha.
Z6 ja Z6ii välillä ei tosiaan isoa eroa ole, ainakaan sellaista joka omassa käytössä ehkä nousisi mitenkään suurelta osin esiin. Saas nähdä mitä sieltä todellisuudessa tulee ja miten hintoihin vaikuttaa. Toivottavasti nyt ei pelkkää videokuvausta hiero siellä.
 
Z6 II on tuon odotuksen takia ajoittain ollut jo ihan hyvässä alennuksessa ja parhaillaan sitä sai uutena 1300CHF paikkeille. Zf on 2500CHF paikkeilla ja uusi Z6 III tuskin on paljoa halvempi julkaisussa.

Edit, Sveitsissä tällä hetkellä 1499CHF Z6II + 24-70 f/4 ja pelkkä runko 1399.

Nykyään kaikilla tuntuu maksavan yli 2500 euroa kun uusi malli julkaistaan. Eli voidaan tällä hetkellä olettaa, että Nikon Z6 III maksaa enemmän kuin Zf. Noiden hinnat tuskin tippuu kovin nopeasti. Muistaakseni Japanissa tuo Zf myy ihan hemmetisti.
 
M43 kameroille sopii adapterilla c-mount objektiivit, esim tuollainen f1 zoomi jos oikein pimeässä kuvaa eikä paljoo maksa
Screenshot_20240111_165741_Samsung Internet.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisessa käytössä kiinnittäisin huomiota painoon, ja suoraan peilittömille suunnitellut objektiivit ovat usein kevyempiä kuin peilijärkkäreille suunnitellut, jos ominaisuudet muuten vastaavat toisiaan. Lisäksi merkistä riippuen peilittömille on saatavilla sellaisia objektiiveja, joita vastaavia ei peilijärkkäreille edes ole koskaan tehty.

"Jos ominisuudet vastaavat tosiaan" on tietysti helppo ase joka käänteeseen,
Mutta minusta objektiivien koot ovat nousseet jo pitkään. Voi vaan kaiholla muistella miten pieni 50/1,8 AF-D
oli. Nykyiset normaalit on varsinaisi jormia, vähän joka merkillä.
 
M43 kameroille sopii adapterilla c-mount objektiivit, esim tuollainen f1 zoomi jos oikein pimeässä kuvaa eikä paljoo maksa
Screenshot_20240111_165741_Samsung Internet.jpg
C-mount -optiikoista suurin osa ei riitä piirtoympyrältään kattamaan 4/3-kennoa, zoomit varsinkaan. Tuolla lasilla piirtoympyrä on alle 13mm eli kuva on jos nyt ei pyöreä niin aivan karmealla vinjetillä
 
"Jos ominisuudet vastaavat tosiaan" on tietysti helppo ase joka käänteeseen,
Mutta minusta objektiivien koot ovat nousseet jo pitkään. Voi vaan kaiholla muistella miten pieni 50/1,8 AF-D
oli. Nykyiset normaalit on varsinaisi jormia, vähän joka merkillä.
Nykyiset normaalit myös piirtää jo täydellä aukolla hyvää kuvaa, af-d 50/1.8 on modernilla kameralla kontrastiton ja suttuinen purkki, jossa ei ole yhtään normaalinväristä kontrastirajaa
 
M43 kameroille sopii adapterilla c-mount objektiivit, esim tuollainen f1 zoomi jos oikein pimeässä kuvaa eikä paljoo maksa
Screenshot_20240111_165741_Samsung Internet.jpg
Saattaa tuon piirrossa olla hieman "luonnetta", varsinkin kun analogisen telkkarin tarkkuus ei ollut kovin paljoa nykymittapuulla.

Mutta minusta objektiivien koot ovat nousseet jo pitkään. Voi vaan kaiholla muistella miten pieni 50/1,8 AF-D
oli. Nykyiset normaalit on varsinaisi jormia, vähän joka merkillä.
Oma kokemukseni voi ehkä olla hieman vääristynyt, kun Sonylla kuvaan, ja Sonylta on tullut uudempaa ja kevyempää GM-lasia. Lisäksi Tamronilla on kevyt 20 - 40 mm f/2,8, mutta sitä on hankala verrata mihinkään aiempaan.

Tuo mainitsemasi Nikkor on 155 g,
Canon RF 50mm f/1.8 STM on 160 g,
Sony FE 50mm f/1.8 on 186 g,
mutta sitten Nikkor Z 50mm f/1.8 S on 415 g.
Ehkä Nikon on vain halunnut välttää tuomasta kevyempää ja halvempaa kilpailijaa oman tuotteen rinnalle.
 
Saattaa tuon piirrossa olla hieman "luonnetta", varsinkin kun analogisen telkkarin tarkkuus ei ollut kovin paljoa nykymittapuulla.

Analogisen telkkarin? Telkkarin? Mitä tuo pitäisi tarkoittaa? Että kuvia pitäisi katsoa telkkarista? ;-)

Ehkä Nikon on vain halunnut välttää tuomasta kevyempää ja halvempaa kilpailijaa oman tuotteen rinnalle.

No, saivat myös Tamroni ja Stigmat mukaan samaa juoneen, nekään etvät halua tuottaa kevyempää ja halvempaa tuotetta kuin Nikon ;-D Tä on kyllä ääliäömäisyydessään justiinsa mitä odotin, kun varroin asiaa

"Jos ominisuudet vastaavat tosiaan" on tietysti helppo ase joka käänteeseen.

Jos pitää ola sikasuuri 1,8, nin mikäänhän ei toki voi olla samanlainen, jollei se ole sikasuuri 1,8. ;-D
 
Nikonin Z-bajonetin 40mm f/2 on 170g ja tuo on huomattavasti parempi mitä omat yksilöt 50mm 1.8G ja 1.4G objektiiveistä oli F-bajonetille.

S-sarjan f/1.8 on painavampi, mutta myös selkeästi tarkempi ja paremmin korjattu verrattuna Nikonin aikaisempiin objektiiveihin.
 
Analogisen telkkarin? Telkkarin? Mitä tuo pitäisi tarkoittaa? Että kuvia pitäisi katsoa telkkarista? ;-)
C-mountin TV Zoom on nimensä mukaisesti oletettavasti tarkoitettu televisiokuvan kuvaamiseen, jolloin vaatimukset kuvan terävyyden suhteen eivät olleet läheskään samaa luokkaa, kuin mitä nykyisten digikameroiden kanssa on.

No, saivat myös Tamroni ja Stigmat mukaan samaa juoneen, nekään etvät halua tuottaa kevyempää ja halvempaa tuotetta kuin Nikon ;-D
Nikon haluaa päättää itse, että mitä Z-mountille muut saavat julkaista.
 
C-mountin TV Zoom on nimensä mukaisesti oletettavasti tarkoitettu televisiokuvan kuvaamiseen, jolloin vaatimukset kuvan terävyyden suhteen eivät olleet läheskään samaa luokkaa, kuin mitä nykyisten digikameroiden kanssa on.

Harva televisokuvaa haluaa kuvata, että semoiseenkin joku jaksaa objektiiveja tehdä ;-)

Nikon haluaa päättää itse, että mitä Z-mountille muut saavat julkaista.

a) kaikki valmistajat haluaa monenlaista b) mutta kiinnostavaa komentoida samaa lauseeseen että Itse ja muut.
Kyllä Teslakin varmaan itse haluaisi pättää mitä Toyota tekee ;-)
 
Yritin tuota optiikkaa googlettaa ja nopealla tuloksella näyttäis olevan 1/2" kennolle suunniteltu teollinen varifocal-linssi, MFT:ssä kennon koko nimensä mukaisesti 4/3", eli aika iso osa kennosta jäänee mustaksi tai tummaksi tuon kanssa.

Klassisella 4:3 kuvasuhteella tyypillinen 4/3" kennon koko on luokkaa 17x13 mm kun 1/2" kennon tyypillinen koko on 6,4x4,8 mm, eli kokoero on ihan huomattava.

Jollain sivulla oli maininta että olis resoluutioluokka 2-3 megapikselin kameroille, eli tossa 1/2" kennokoossa 2-3 MP resoluutio tarkottais että kykenee piirtämään terävästi about 4µm tai pikkuisen pienemmälle pikselille.
 
Harva televisokuvaa haluaa kuvata, että semoiseenkin joku jaksaa objektiiveja tehdä ;-)
Tuon videon perusteella tarkkuus ei riitä kunnolla edes FullHD:lle. Videon alkupuolella käytettyä aukkoa ei ole kerrottu, mutta loppupuoli on kuvattu F2 - F4:



a) kaikki valmistajat haluaa monenlaista b) mutta kiinnostavaa komentoida samaa lauseeseen että Itse ja muut.
Kyllä Teslakin varmaan itse haluaisi pättää mitä Toyota tekee ;-)
Autoja parempi vertaus on vaikka kuinka Canon haluaa päättää mitä Viltrox tekee RF-mountille, vaikka Nikon ei ihan yhtä agressiivinen ole ollut: Viltrox representative reports Canon told the company 'to stop selling all RF mount products'
 
Nyt ois tenkkapoo. Ostin tossa pari kk sitten itselleni Nikon Z50:n kaveriksi Sigman 56 mm Z-mountilla olevan objektiivin, ajattelin että se ois hyvä potrettiputki ja varmasti onkin kun APS-C kennoinen ja siihen ne kuuluisat kroppikertoimet. Nyt on sitten alkanut hotsituttaa ostaa itselleni Full Frame -Nikon ja ois sopivassa tarjouksessa tuo 50 mm polttovälillä Nikonin oma putki. Mietin pitäisikö myydä tuo 56 mm vai pitää se. Vaikka FF-kameran olen osamassa, niin en ole tuosta Z50:stä luopumassa, eli jos on kuvaamassa voisi olla molemmissa tuo 50/56 kiinni. ja FF-objektiivihan menee kyl APS-C:hen, mutta ei toisinpäin. En tiedä minkä verran siitä saisi myydessä vaikka vain 1 - 2 kk vanha. Ois vaan kiva et sit kun ostaa sen uuden kameran ois jo objektiivikin siihen valmiina.
 
Aps-c objektiivit käy täyden kennon runkoihin kun käyttää dx modea

Näin olin jotenkin kuvittelevani, mutta joku täällä joskus sanoi toista. Jos käyttää dx-modea, niin onko se kuva ns. kroppikertoimella vai ihan sama kuin olisi ff-objektiivi?
 
"Jos ominisuudet vastaavat tosiaan" on tietysti helppo ase joka käänteeseen,
Mutta minusta objektiivien koot ovat nousseet jo pitkään. Voi vaan kaiholla muistella miten pieni 50/1,8 AF-D
oli. Nykyiset normaalit on varsinaisi jormia, vähän joka merkillä.
Niistä tehdään optisesti niin armottoman hyviä. Linssielementtejä varmaan tuplat siitä mitä entisissä normaaliprimeissä. Ja onhan ne uudet hyviä, jos tykkää valmista kuvaa zuumailla tietokoneen näytöllä moninkertaiseksi niin ei löydy epäterävää kohtaa. Eri asia että tarviiko sitä kaikkea tarkkuutta.

Ja miksi tehdään? No siksi että nykyään pystytään ilman että hinta ampaisee ihan taivaisiin. Kalliimpia kuin entiset vastaavat, mutta ei lähellekään niin kalliita mitä entisinä aikoina olisi maksanut jos olisi tehty yhtä hyviä.
 
No, vaatihan se myös sen ettö joku haluaa moisia kanniskella....eli myös ostaa. Itse en ostaisi, enkä kanniskelisi. Toki se menee päinvastoin: ensin ostetaan, mutta sitten ei kanniskella. Mutta ilmeisimmin niitä riittää.
Niin tai näin, koot painot ja hinnat ovat nousseet.
 
Olen jenkkilästä tilaamassa CFExpress-muistikorttia. Osaako kukaan sanoa, mikä on TARIC-koodi (ja jos vielä muistaa tullimaksu-%:n, niin vielä parempi)?
 
1706176277563.png


Minulle antoi haku heti apuja. Kas kunnet löytänyt?

No klikkaappa sitä linkkiä ja kerro se TARIC-koodi. Kokeilin kyllä nopeasti googleakin ennen kysymistä mutta epäonnistuin ja sain näin riittävän rohkeuden kasattua laittaa avunpyyntö tänne.
 
Olen jenkkilästä tilaamassa CFExpress-muistikorttia. Osaako kukaan sanoa, mikä on TARIC-koodi (ja jos vielä muistaa tullimaksu-%:n, niin vielä parempi)?
Onko isokin hintaero verrattuna esim kotimaan kauppoihin/Saksan Amazoniin? Ihan mielenkiinnosta että kuinka kannattavaa on tilata jenkeistä tavaraa.

edit: tullin laskurilla ( Tullilaskuri – Mitä maksaa, jos ostat netistä - Tulli ) 100€ muistikortille antaa tuollaisen summan jos tästä on apua
IMG_1591.png
 
Onko isokin hintaero verrattuna esim kotimaan kauppoihin/Saksan Amazoniin? Ihan mielenkiinnosta että kuinka kannattavaa on tilata jenkeistä tavaraa.

edit: tullin laskurilla ( Tullilaskuri – Mitä maksaa, jos ostat netistä - Tulli ) 100€ muistikortille antaa tuollaisen summan jos tästä on apua
IMG_1591.png


En ole aiemmin tilannut, mutta nyt kameraa vaihtaessa 5D4 -> R5 CFExpress-korttia hakiessa tuli vastaan B&H Photon hinnat. Alla hinnat kahdelle kortille ja myyjä hoitaa tullauksen. Hinta.fin mukaan halvin yhdelle kortille 404,27 €. Mielestäni säästö on niin iso, että päädyin tilaamaan.

1706179894551.png
 
No klikkaappa sitä linkkiä ja kerro se TARIC-koodi. Kokeilin kyllä nopeasti googleakin ennen kysymistä mutta epäonnistuin ja sain näin riittävän rohkeuden kasattua laittaa avunpyyntö tänne.

Ihan samaa tavaraahan ne muistit on, ei sd-kortilla ole tullieroa tuohon sinun korttiisi.
Kylä Lisbeth Tulikin sen tajuaa että muistikortti kuin muistikortti.
8523 51/ 4.
”Mini” SD (Secure Digital) –kortti
-Ja aika perinteisesti tämäntyylin kamassa tulli on se 0%
 
Ihan samaa tavaraahan ne muistit on, ei sd-kortilla ole tullieroa tuohon sinun korttiisi.
Kylä Lisbeth Tulikin sen tajuaa että muistikortti kuin muistikortti.
8523 51/ 4.
”Mini” SD (Secure Digital) –kortti
-Ja aika perinteisesti tämäntyylin kamassa tulli on se 0%

Lisbeth Tuli -juttu menee ihan ohi, mutta väärässä olet joka tapauksessa. Tuota enemmän selvittelin ja TARIC-koodi (joka on muuten 10-numeroinen eikä sisällä mitään kenoviivoja) on 8523520000.

Lähde, toinen linkki
 
En ole aiemmin tilannut, mutta nyt kameraa vaihtaessa 5D4 -> R5 CFExpress-korttia hakiessa tuli vastaan B&H Photon hinnat. Alla hinnat kahdelle kortille ja myyjä hoitaa tullauksen. Hinta.fin mukaan halvin yhdelle kortille 404,27 €. Mielestäni säästö on niin iso, että päädyin tilaamaan.

1706179894551.png
No tuohon hintaan kannatta jo tilatakin. On noilla korteillakin vaan hintaa mutta ainakin tila ja nopeus riittää. Pitääpä itsekin pitää mielessä tuo bh-photo kun seuraavan kerran kameratavaraa ostan. :tup:
 
Nyt tarvittais ideoita käytetyistä rungoista, jotka täyttää seuraavat kriteerit:
- tethering
- saatavana linssitön OM adapteri
- mitä edullisempi sen parempi
- mitä pienempi sen parempi

Peilitön olisi kiva, mutta tethering-tuelliset on vähän turhan arvokkaita vielä. Eli varmaan joku Canonin/Nikonin pikku-dslr, mutta missä malleissa olis tuo tethering?
 
Nyt tarvittais ideoita käytetyistä rungoista, jotka täyttää seuraavat kriteerit:
- tethering
- saatavana linssitön OM adapteri
- mitä edullisempi sen parempi
- mitä pienempi sen parempi

Peilitön olisi kiva, mutta tethering-tuelliset on vähän turhan arvokkaita vielä. Eli varmaan joku Canonin/Nikonin pikku-dslr, mutta missä malleissa olis tuo tethering?

Kokeilin googlea ja olisko tuossa joku lista noista kameroista?

 
Noniin taas meni putkeen, aurinko paistoi ja kyttäilin erinäisiä tikkoja ja eikös siinä tullut valkoselkätikka aivan tulilinjalle ja kalusto antautui parin laukauksen jälkeen ja tunnelmat laski todella pohjamutiin :confused2:

Eli Canon 90d + 100-400mm Tamron

Ei vaan suostunut tarkentamaan etsimen kautta millään. Kun käsin avitti niin sitten saattoi surista kohdilleen, muuten haki jostain toiselta planeetalta tarkennuksen. Uudelleen käynnistelyt ja linssin irroittamiset ei vaikuttanut asiaan. Ja toimi ihan ok alkuunsa.

Mutta erittäin hämärää oli se että kun pisti peilin ylös ja käytti takanäytön kautta peilittömänä, niin tarkennus toimikin ok. Häh, mites tämä mahdollista.

Sen sijaan 35mm sigma art tuntui toimivan normaalisti (eli paskasti mutta kuitenkin :)) peilin kautta.

Olen melko varma että Tamronissa on jotain mätää mutta hieman oudoksuttaa kun tarkennus toimii kuitenkin suoraan kennon kautta. Mahtaako kellään ollut vastaavaa tilannetta?
 
Nyt tarvittais ideoita käytetyistä rungoista, jotka täyttää seuraavat kriteerit:
- tethering
- saatavana linssitön OM adapteri
- mitä edullisempi sen parempi
- mitä pienempi sen parempi

Peilitön olisi kiva, mutta tethering-tuelliset on vähän turhan arvokkaita vielä. Eli varmaan joku Canonin/Nikonin pikku-dslr, mutta missä malleissa olis tuo tethering?

Ainakin kaikki Nikonin Z-sarjan kamerat hommaa tetheringin. Samaten minun 2006 ostama Nikon D80. Jos tetheringiä / Suorakuvausta niin voisiko rajoite olla enemmänkin ohjelmasta kuin rungosta? Capture Onehan on suorakuvauksessa kehittyneempi kuin Lightroom. Kattelin yhden kivijalkaliikkeen kameroita, sieltä halvinkin peilitön oli ainakin netin mukaan suorakuvaukseen toimiva.
 
Eli Canon 90d + 100-400mm Tamron
Ei vaan suostunut tarkentamaan etsimen kautta millään. Kun käsin avitti niin sitten saattoi surista kohdilleen, muuten haki jostain toiselta planeetalta tarkennuksen. Uudelleen käynnistelyt ja linssin irroittamiset ei vaikuttanut asiaan. Ja toimi ihan ok alkuunsa.
Mutta erittäin hämärää oli se että kun pisti peilin ylös ja käytti takanäytön kautta peilittömänä, niin tarkennus toimikin ok. Häh, mites tämä mahdollista.
Sen sijaan 35mm sigma art tuntui toimivan normaalisti (eli paskasti mutta kuitenkin :)) peilin kautta.

Eipä ole juuri kokemusta moderneista peilikameroista. Joka tapauksessa live view -tilassa 90D käyttää kennolla olevaa dual-pixel tarkennusta, etsimen kautta kuvatessa perinteistä vaihetarkennuta. Menee vähän hakuammunnaksi, mutta olisko perinteseen tarkennusanturiin tai esim. peiliin tiivistynyt kosteutta? Entä mites tuo objektiivin aukkoluku ja perinteinen vaihetarkennus mätsää tuossa kamerassa? F8 taitaa yleensä olla pienin aukkoluku millä nuo peilivehkeet suostuvat tarkentamaan, tuossa taidetaan olla äkisti jo F6.3:ssa. Jos oletetetaan haastavat olosuhteet, niin ollaanko tarkennusysteemin osalta jo limitissä? 35mm sigma oletettavasti huomattavasti valovoimaisempi, eli ei samaa ongelmaa.

DPReview.comin arvostelu tiivistelmässä sanotaan että " The EOS 90D is a DSLR that functions most reliably when used in live view, thanks to its excellent Dual Pixel AF system. Through-the-finder AF is less reliable, by comparison. "
 
Eipä ole juuri kokemusta moderneista peilikameroista. Joka tapauksessa live view -tilassa 90D käyttää kennolla olevaa dual-pixel tarkennusta, etsimen kautta kuvatessa perinteistä vaihetarkennuta. Menee vähän hakuammunnaksi, mutta olisko perinteseen tarkennusanturiin tai esim. peiliin tiivistynyt kosteutta? Entä mites tuo objektiivin aukkoluku ja perinteinen vaihetarkennus mätsää tuossa kamerassa? F8 taitaa yleensä olla pienin aukkoluku millä nuo peilivehkeet suostuvat tarkentamaan, tuossa taidetaan olla äkisti jo F6.3:ssa. Jos oletetetaan haastavat olosuhteet, niin ollaanko tarkennusysteemin osalta jo limitissä? 35mm sigma oletettavasti huomattavasti valovoimaisempi, eli ei samaa ongelmaa.

DPReview.comin arvostelu tiivistelmässä sanotaan että " The EOS 90D is a DSLR that functions most reliably when used in live view, thanks to its excellent Dual Pixel AF system. Through-the-finder AF is less reliable, by comparison. "

Näpräsin vähän lisää ja näköjään live view tilassakin on nyt tarkennusongelma. Mutta ongelma tuntuu olevan aika tietyillä etäisyyksillä (aika lähellä, 2-5m). Hakee ees taas ja sitten jos/kun tarkentaa niin kuuluu aikamoista ruksutusta objektiivista.

Tämän Tamronin kanssa ei ole koskaan ollut tarkennusongelmia hämärässäkään. Aina hakenut vaikka mistä kohteen ja tällä nyt varmaan 20-30t kuvaa otettu. Sen sijaan 35mm sigma on yleensä sentin tai kaksi huti etsimen kautta, kennon kautta aina tarkka :)

Katsoin että että tarkennusanturissa ei ollut mitään ihmeepää, ehkä yksi pölyhiukkanen minkä suihkaisin pumpulla pois. Alkaa kyllä haiskahtamaan että Tamron sanoi sopimuksen irti mutta pitää tuossa kysellä jos saisi toisen kameran lainaan niin pitää varmistaa asia vertailemalla.

Oli tarkoitus mennä tällä kalustolla tuonne kesään asti ja sitten siirtyä täyskennoiseen/peilittömään mutta taitaa tulla aikatauluun muutos...
 
Tämän Tamronin kanssa ei ole koskaan ollut tarkennusongelmia hämärässäkään. Aina hakenut vaikka mistä kohteen ja tällä nyt varmaan 20-30t kuvaa otettu. Sen sijaan 35mm sigma on yleensä sentin tai kaksi huti etsimen kautta, kennon kautta aina tarkka :)
Katsoin että että tarkennusanturissa ei ollut mitään ihmeepää, ehkä yksi pölyhiukkanen minkä suihkaisin pumpulla pois. Alkaa kyllä haiskahtamaan että Tamron sanoi sopimuksen irti mutta pitää tuossa kysellä jos saisi toisen kameran lainaan niin pitää varmistaa asia vertailemalla.

Kuullostaa tosiaan siltä että vika tosiaan on objektiivissa. 20-30t kuvaa kuullostaa siltä että on kuitenkin ihan hyvin palvellut sinällään.

Yksi juttu mikä kannattaa tarkistaa useampaankin kertaa on objektiivin elektroniset liittimet (sama kamerasta, vaikka toimisikin toisella objektiivilla). Olen niitä joskus ongelmatapauksissa putsannut mikrokuituliinalla moneenkin kertaan, mutta vasta kun on jollain liuottimella (linssinpuhdistusliina) kunnolla pyyhkinyt niin on ongelma kaikonnut. Varsinkin epämääräisissä ongelmissa likaiset liittimet ovat varteenotattava kandidaatti, ja sitä likaa ei tosiaan aina näe. Toinen mikä saattaa aiheuttaa mystisiä ongelmia on muistikortit, mutta siihen en millään usko tässä tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 557 985
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom