Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hommasin tuon Panasonicin Lumix G80 12-60 kittipaketin aivan vasta. Hairahduin kuitenkin tilaamaan heti perään tuon yllä linkatun Olympuksen 45 millisen Zuikon verkkokaupasta.
Lapsieni touhuja kuvailen paljon sisätiloissa joten valovoima tulee tarpeen. Toivottavasti tuo Zuiko toimii hyvin Lumixin kanssa. Arvostelut ovat kyllä kautta linjan hyviä tuolla lasille.
Sigman linssit taitaa olla tarkoitettu alkujaan isommille kennoille niin voivat olla isompia ja painavampia kuin vastaavat natiivilasit. Esim. tuo 30 mm Sigma painaa jo ~400 gramma vrt. 45 mm/1.8 Olympuksen 116 grammaa. Varsinkin pienemmillä rungoilla ne voivat olla koon puolesta ongelmallisia.
Panasonic 20mm/f1.7 (mtf) painaa 85g Mulla on tuo reissujärkkärin yleisobjektiivina. Ihan asiallinen tekele, suht valovoimainen ja tuo 40mm kinovastaavuus on lähellä optimaalista jos tarkoitus on pärjätä yhdellä polttovälillä.Tuo Sigma painaa vajaa 700g Yleensä nopeammassa optiikassa on enemmän lasia, mikä näkyy painossa.
Panasonic 20mm/f1.7 (mtf) painaa 85g Mulla on tuo reissujärkkärin yleisobjektiivina. Ihan asiallinen tekele, suht valovoimainen ja tuo 40mm kinovastaavuus on lähellä optimaalista jos tarkoitus on pärjätä yhdellä polttovälillä.
Eli kannattaa suosiolla ostaa erillislaitteet. Webbikamera ja videokamera erikseen.Ei taida "hyvä" ratkaisu mahtua 200 euroon. Tuohon mahtuu webbikamera, ja vapaavalintainen headsetti, jolla nauhotat puhetta, mahtunee budjettiin myös langattomana. Ei siis mitään "pro mikkiä", vaan perus bluetooth headsetti.
Jos haluat laatua, osta kamera, ja tietokoneeseen kaappauskortti. Joko SDI tai HDMI. Mitä nyt kamera sattuu antamaan ulos. Mikrofooniksi joku paidan kaulukseen laitettava pieni mikki, jokayhteydessä beltpackiin joka lähettää tavaraa joko kameraan tai suoraan koneelle. Vaatii myös varmaan toisessa päässä jonkin vastaanottimen, jos ei jollain sisäänrakennetulla läppärin bluetoothilla toimi. Tähän hyvään settiin uutena menee varmaan joku touhutonni, laadukkaampia merkkejä ostamalla enemmän.
E:
Jälkimmäisessä mikki hinnat alkaen: the t.bone column PT Set 823 MHz
Kamera Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42 mm f/3.5-5.6 II R -järjestelmäkamera, hopea 299,90
Kaappauskortti: Elgato Game Capture HD60 Pro -pelivideokaappauskortti 199,90 tai Blackmagic Design Intensity Pro 4K -kaappauskortti 221,90
En takaa että noilla toimii, ja varmasti joudut ostamaan piuhaa vielä lisäksi, mutta tuontyylinen setti kyseessä. Varmista että kamera tukee clean hdmi/sdi outtia.
Sano mielummin budjetti, niin voidaan ehdotella. Itse en ostaisi a72, sen verran vanha, ja oli kai vielä jotain lapsuksia. Myös akku kuluu aika vikkelästi. Sonyn 50mm f1.8 saa halvalla, itsellä on se, mutta ei ole kuvanlaadullisesti mikään ykköslasi. Käytettynä alta 150e.
Niinhän sitä maailmanloppua tai pörssiromahdustakin on ennustettu joka vuodelle, ja sitten kun se tapahtuu niin pääsee joku "ennustaja" sanomaan, että mitäs minä sanoin.Olen sanonut samaa m43:sta jo vuodesta 2013. Kohta kun myynti alkaa laskea muutaman vuoden päästä, niin voin sanoa olleeni kokoajan oikeassa!
Niinhän sitä maailmanloppua tai pörssiromahdustakin on ennustettu joka vuodelle, ja sitten kun se tapahtuu niin pääsee joku "ennustaja" sanomaan, että mitäs minä sanoin.
Mihin perustat väitteesi siitä, että kohta muutaman vuoden päästä (onpa muuten mielenkiintoinen aikamääre) MFT:n myynti alkaa laskea?
Oon kuvaillu viimeiset 5 vuotta micro43 -kameroilla, ensin e-pl5:lla ja nyt G80:llä. Lähinnä tulee käytetty 17mm 1.8f ja 45mm 1.8 primelinssejä.
Oon keskittynyt lähinnä valokuviin. Kuvailen kavereiden tapahtumia, keikkoja, perhettäni ja luontoa. Oon miettinyt seuraavaksi ostavani Olympuksen E-m1 mark ii, kun hinta tulee sopivasti alaspäin mutta nyt oon tehnyt huomioita, että Sony a7ii saa jo todella halvalla. Niin halvalla et saisin sonyn 50mm f1.8 -linssin ja a7ii rungon E-m1 ii:n hinnalla.
Onko järkeä vielä pysytellä vanhassa systeemissä ja kuinka paljon kuvanlaatu paranisi vaihtamalla sonyn järjestelmään?
Jos sulla on a72, suosittelen päivittämistä a73, jos jostain löytyy hyvä vaihtotarjous. Toinen vaihtoehto kaveriksi a6300. Videossa se 4K on aika taikasana, vaikka lopputuotokset olisi 1080p:tä, 4k tallennus joka postissa tiputetaan 1080p:ksi antaa ihan järkyttävän määrän lisää terävyyttä.Minä kuvasin vuosia ensin E-M5 mark ykkösellä ja sitten kakkosella. Viime vuonna vaihdoin koko kaluston Sony A7 mark kakkoseen. Linsseistä löytyy vaan 28-70 -kitti, 50/1.8 ja 55-210 (videokuvaukseen kropattuna).
Plussia verrattuna MFT-kalustoon:
+ Selvästi parempi kuvanlaatu hämärässä. Olympuksella ahdisti mennä yli ISO 2500 mutta Sonylla ISO 6400 on mielestäni vielä käyttökelpoinen. Kohina on jotenkin pehmeämpää ja silmää miellyttävämpää.
+ Ergonomia on merkittävästi parempi kunnon kahvan takia.
+ Vaihetarkennus helpottaa haastavien kohteiden kuvausta, tosin 50/1.8 ei ole se paras objektiivi tuomaan tätä esille.
Myös miinuksia löytyy:
- Videokuvauksessa Olympus on selvästi edellä.
- Akunkesto on Sonyssa tosiaan varsin heikko. Vara-akku mukana on pakollinen, ja mahdollisesti useampikin.
Valokuvauskäytössä takaisin en vaihtaisi, mutta olen miettinyt puolivakavasti että ostaisin halvalla esim. E-M10 mark kakkosen videota varten. Vaihetarkennuksen puute noissa halvemman pään MFT-kameroissa alkaa olla paha rajoite.
Budjetti ei ole mikään megaiso. Oon katellut että a72 sais käytettynä n. 600e ja näyttävästi uutenakin ollut jossain 695e halvimmillaan. siihen tuo 50mm 1.8 150e-200e nin hintaluokka ois n. 800e.
Lähinnä tuo a72 houkuttelis tulevaisuudekin kannalta, vois sitten siirtyä parempaan runkoon kun hinnat tulee alas uudemmista muutaman vuoden päästä. Enkä tiedä onko m43-järjestelmällä tulevaisuutta muutaman vuoden päästä.
Käytettyjä MkII:sia olisi ollut tuossa jokin aika sitten hyvä valikoima.Oon kuvaillu viimeiset 5 vuotta micro43 -kameroilla, ensin e-pl5:lla ja nyt G80:llä. Lähinnä tulee käytetty 17mm 1.8f ja 45mm 1.8 primelinssejä.
Oon keskittynyt lähinnä valokuviin. Kuvailen kavereiden tapahtumia, keikkoja, perhettäni ja luontoa. Oon miettinyt seuraavaksi ostavani Olympuksen E-m1 mark ii, kun hinta tulee sopivasti alaspäin
Olympuksellahan kävi suorastaan tuuria, kun vuosi-pari sitten keskitti lopunkin tuotannon Vietnamiin lopettaen Kiinan tehtaan, eikä Kiinan tekemillä rajoituksilla ollut suoraa vaikutusta.Aattelin jos koronan seurauksena Olympus ajaa kameratoiminnan alas, vissiin kuitenkin tehnyt tappiota viime vuodet.
Isompikouraiselle se on varmasti hyvä.Käsittääkseni G9 on käytettävyydeltää ja ominaisuuksiltaan todella timanttinen kamera.
Tarkennuksen edestakaisin sahaaminen on kyllä aina kameran/sen tarkennusjärjestelmän "sormenjälki":Tarkennukseltaan 20mm/f1.7 ei pärjää useimmille Panasonicin objektiiville, erityisesti hämärässä tarkennus soutaa ja huopaa. Yleisesti toimii kuitenkin ihan hyvin ja on todella terävä lasi. Jostain luin, että Olympuksen rungossa tarkennus olisi Pansun runkoja hitaampi.
"Lasin määrä" lisääntyy erityisesti jonkin järjestelmälle "helppoimman" tietyn polttovälin ulkopuolella.Tuo Sigma painaa vajaa 700g Yleensä nopeammassa optiikassa on enemmän lasia, mikä näkyy painossa.
Tämä varmaan meni jo, eikä tuota hankittu, onneksi. Todetaan kuitenkin muille kiinnostuneille että Olympuksen kameroita ei voi tuohon käyttää, koska eivät anna HDMI:stä (micro-HDMI) puhdasta signaalia ulos, sieltä tulee vain sitä samaa kamaa mitä takanäytöllä näkyy, ei täyttä resoluutiota ja kaikki overlayt on kuvassa mukana. Tuohon webcam-hommaan kannattaa katsella vain Panasonicin kameroita.Jos haluat laatua, osta kamera, ja tietokoneeseen kaappauskortti. Joko SDI tai HDMI. Mitä nyt kamera sattuu antamaan ulos.
E:
Jälkimmäisessä mikki hinnat alkaen: the t.bone column PT Set 823 MHz
Kamera Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42 mm f/3.5-5.6 II R -järjestelmäkamera, hopea 299,90
Kaappauskortti: Elgato Game Capture HD60 Pro -pelivideokaappauskortti 199,90 tai Blackmagic Design Intensity Pro 4K -kaappauskortti 221,90
En takaa että noilla toimii, ja varmasti joudut ostamaan piuhaa vielä lisäksi, mutta tuontyylinen setti kyseessä. Varmista että kamera tukee clean hdmi/sdi outtia.
Ainakin em10 mk2 osasi googlen mukaan clean hdmi outin. EM10 MKII Clean HDMI out?: Olympus SLR Talk Forum: Digital Photography ReviewTämä varmaan meni jo, eikä tuota hankittu, onneksi. Todetaan kuitenkin muille kiinnostuneille että Olympuksen kameroita ei voi tuohon käyttää, koska eivät anna HDMI:stä (micro-HDMI) puhdasta signaalia ulos, sieltä tulee vain sitä samaa kamaa mitä takanäytöllä näkyy, ei täyttä resoluutiota ja kaikki overlayt on kuvassa mukana. Tuohon webcam-hommaan kannattaa katsella vain Panasonicin kameroita.
G80 on myös sääsuojattu, EM-10 III ei.
E: Pöly- ja roiskesuojaus, ei pakkassuojausta. G80 on speksattu toimivaksi 0 celciuksessa, mutta oon mä sitä käyttäny myös -10C.
Itse käytin G80 + 12-60 2.8 komboa vuosi sitten talvella -20C noin 2h tunnin ajan eikä mitään ongelmia.
Onneksi nappien toimintoja voi säätää hyvin vapaasti. Itellä muistaakseni ISO vaihtuu ylöspäin näppäimestä, joka on paljon helpompi painaa kuin ne rullien keskellä olevat upotetut painikkeet.