Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Onneksi nappien toimintoja voi säätää hyvin vapaasti. Itellä muistaakseni ISO vaihtuu ylöspäin näppäimestä, joka on paljon helpompi painaa kuin ne rullien keskellä olevat upotetut painikkeet.

(ei näytä lainaus nappikaan toimivan tällä hetkellä..). Tuossa on rajoituksia miten noita voi uudestaan säätää valitettavasti. Itse haluaisin mielummin kuten Nikonilla, että eturullasta menee aukko ja takarullasta ISO. Tuollaista en kyllä vaan ole onnistunut säätämään mitenkään, vaan G80:ssa on aina +/- siellä takarullassa tai kummatkin rullat on aukko tai muita kombinaatioita joita en kaipaisi.

Tuo ylöspäin nappihan lienee oletuksena ISO:lle, mutta ei siihenkään paksuilla hanskoilla osu. Eikä se ole mitenkään mukava ainakaan mun käsille missään tilanteessa, edes ilman hanskoja - jolloin tuo rullan yläpuolella oleva on lähempänä kun kamera on silmällä.
 
G9:ssä taitas olla vielä kolmas rulla, johon voi määritellä ISO-säädön? G9 on runkonakin vähän isompi, kantsii käydä testaa miten sopii lapaan?
 
Muistaakseni ainakin onnistuu se että kun takarullaa painaa niin sen funktiona on ISO

G80:n takarullaa ei voi painaa (sen päällä olevaa nappia kyllä - joka tosiaan on itselläni ainakin ISO), GX80:ssa taisi olla noin kuten mainitsit.

G9:ssä taitas olla vielä kolmas rulla, johon voi määritellä ISO-säädön? G9 on runkonakin vähän isompi, kantsii käydä testaa miten sopii lapaan?

Itselläni m43 on ainakin se pienempi kamera, isompana on sitten D600. G9:n kanssa haluaisin varmaankin luopua toisesta järjestelmästä ja vaikka G9 aivan mahtava ilmeisesti onkin, niin tuota Nikon tavaraa sen verran on ettei vaihto oikein enää kannata.
 
G80:n takarullaa ei voi painaa (sen päällä olevaa nappia kyllä - joka tosiaan on itselläni ainakin ISO), GX80:ssa taisi olla noin kuten mainitsit.

Kappas, näinpä onkin. Oli pitkään GX80 käytössä kunnes Rahalassa oli 300€ G80 runko, niin on jäänyt siitä mieleen. Jos ei ole kovin paksut hanskat niin kai tuon napin painaminen onnistuu hanskat kädessäkin, mutta tuo GX80:n järjestely varmaan on parempi yhtään paksummilla.
 
(ei näytä lainaus nappikaan toimivan tällä hetkellä..). Tuossa on rajoituksia miten noita voi uudestaan säätää valitettavasti. Itse haluaisin mielummin kuten Nikonilla, että eturullasta menee aukko ja takarullasta ISO. Tuollaista en kyllä vaan ole onnistunut säätämään mitenkään, vaan G80:ssa on aina +/- siellä takarullassa tai kummatkin rullat on aukko tai muita kombinaatioita joita en kaipaisi.

Tuo ylöspäin nappihan lienee oletuksena ISO:lle, mutta ei siihenkään paksuilla hanskoilla osu. Eikä se ole mitenkään mukava ainakaan mun käsille missään tilanteessa, edes ilman hanskoja - jolloin tuo rullan yläpuolella oleva on lähempänä kun kamera on silmällä.

Joo, mobiilissa tuli quotet miten sattui kun edellisessä viestissäkin ne oli vähän miten oli :D Viesti onneksi tuli perille.

Tosiaan, ISO ylös se olikin defaulttina. On jo hämärtynyt että mitkä on defaulttia ja mitkä omaa säätöä. Rullien rooleja voi päikseen vaihtaa mutta näköjään ei tosiaan pysty ISOa siihen suoraan saamaan. Settings C-> Dial Set. --> Dial Operation Switch Setup --> tuolla voi laittaa ISOn säädön jompaan kumpaan rullaan, mutta en tiedä mihin/missä tuo käytännössä vaikuttaa, vissiin ei ainakaan manuaali/A/S modeihin?

Ehkä toimivin ratkaisu hanskaukolle on laittaa ISO Fn5-painikkeeseen ja siirtää siitä tuo default LVF nappi tuohon eturullan painikkeeseen.

Äsken vahingossa huomasin että noita Fn-painikkeita voi säätää painamalla niitä pitkään, jolloin ei tarvitse aina mennä tonne Fn Button Set-valikkoon. Helppoa ja nopeeta! Woohoo! :giggle:
 
Ainakin em10 mk2 osasi googlen mukaan clean hdmi outin. EM10 MKII Clean HDMI out?: Olympus SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Kolmosesta en osaa sanoa. Panasonicit on ihan kivoja videoon, mutta en allekirjoita tuota *vain* kohtaa, monilla muillakin merkeillä päteviä kameroita videoon.
Hetkinen, mulla on sekä E-M5mk2 että tuo E-M10mk3, mutta kumpikaan ei defaulttina anna puhdasta signaalia, eikä varsinkaan 1080p. Pitääpä tutustua valikoihin lisää.

edit: Testasin. E-M5mk2 todentotta antaa puhdasta 1080p/30 signaalia, kunhan pitää info-painiketta pitkään pohjassa. Selvästi kamera vaihtuu eri tilaan, kun kuva on hetken mustana ja palaa sitten. Tällä kameralla ei kuitenkaan toimi C-AF/TR videota kuvatessa, eli jatkuvaa autofokusta tarkennuksen seurannalla ei voi käyttää.

E-M10:ssä on paremmat video-ominaisuudet, 1080p/60 C-AF+TR, mutta tästä en saa irti puhdasta hdmi-signaalia. INFO-painikkeen pohjassa pitäminen ei auta. Kuvassa on vähintään autofokuksen tarkennuslaatikko ja akunvaraustilanteen ikoni. Lisäksi jos kamerasta säätää mitään, valikot pomppaa aina esille. Harmi, en ainakaan valikoistakaan löytänyt mitään säätöä tuolle.

edit2: Ja lisätestauksella, E-M5mk2:n saa puskemaan myös 1080p/60-signaalia, ja C-AF -moodissa tarkennus toimii jotenkuten jatkuvasti. Huonommin kuin E-M10mk3:ssa, kasvojentunnistusta esim. ei ole, mutta toimii kuitenkin jotenkin. Eli, E-M5mk2:sta voi periaatteessa käyttää tähän. Sitten vielä tarvitsisi keksiä, miten ulkoinen virta kameralle...
 
Viimeksi muokattu:
Hetkinen, mulla on sekä E-M5mk2 että tuo E-M10mk3, mutta kumpikaan ei defaulttina anna puhdasta signaalia, eikä varsinkaan 1080p. Pitääpä tutustua valikoihin lisää.

edit: Testasin. E-M5mk2 todentotta antaa puhdasta 1080p/30 signaalia, kunhan pitää info-painiketta pitkään pohjassa. Selvästi kamera vaihtuu eri tilaan, kun kuva on hetken mustana ja palaa sitten. Tällä kameralla ei kuitenkaan toimi C-AF/TR videota kuvatessa, eli jatkuvaa autofokusta tarkennuksen seurannalla ei voi käyttää.

E-M10:ssä on paremmat video-ominaisuudet, 1080p/60 C-AF+TR, mutta tästä en saa irti puhdasta hdmi-signaalia. INFO-painikkeen pohjassa pitäminen ei auta. Kuvassa on vähintään autofokuksen tarkennuslaatikko ja akunvaraustilanteen ikoni. Lisäksi jos kamerasta säätää mitään, valikot pomppaa aina esille. Harmi, en ainakaan valikoistakaan löytänyt mitään säätöä tuolle.

edit2: Ja lisätestauksella, E-M5mk2:n saa puskemaan myös 1080p/60-signaalia, ja C-AF -moodissa tarkennus toimii jotenkuten jatkuvasti. Huonommin kuin E-M10mk3:ssa, kasvojentunnistusta esim. ei ole, mutta toimii kuitenkin jotenkin. Eli, E-M5mk2:sta voi periaatteessa käyttää tähän. Sitten vielä tarvitsisi keksiä, miten ulkoinen virta kameralle...
Luulisi että autofokuksen tarkennuslaatikon saisi asetuksista pois? tai sitten ihan manuaalilla? akkuikonia ei ehkä saa, mutta sen voisi kotki kropata pois kerta ihan reunassa.

Lähinnä ideointia siis...

E: Supported Cameras - Atomos

Atomos listaa olympukselta m10 mk2, joten kummallista olisi jos mk 3 olisi tuo clean out tiputettu pois. Mene ja tiedä...
 
Luulisi että autofokuksen tarkennuslaatikon saisi asetuksista pois? tai sitten ihan manuaalilla? akkuikonia ei ehkä saa, mutta sen voisi kotki kropata pois kerta ihan reunassa.

Atomos listaa olympukselta m10 mk2, joten kummallista olisi jos mk 3 olisi tuo clean out tiputettu pois. Mene ja tiedä...

Kroppaamalla toki akkuindikaattorin voisi ottaa pois, ei ihanteellinen ratkaisu sekään, mutta suurempi ongelma on se, että jos yhtään säädät kameraa, vaikka aukkoa tai valotuksen kompensaatiota, niin ruutuun ponnahtaa erinäisiä muita infoelementtejä. Autofokuksen tarkennuslaatikko lähtee pois jos laittaa manuaalitarkennukselle tai laittaa kaikki tarkennuspisteet käyttöön, mutta silloin tosiaan se vaikuttaa tarkennukseen. Spot/Face priority-tarkennuksessa, joka olisi järkevin striimatessa, ei laatikkoa taida saada pois.

Olisi kyllä hienoa jos joku keksisi miten mark 3:ssa saisi tuon puhtaan hdmi-videon, voisi mennä itselläkin käyttöön.
 
Kroppaamalla toki akkuindikaattorin voisi ottaa pois, ei ihanteellinen ratkaisu sekään, mutta suurempi ongelma on se, että jos yhtään säädät kameraa, vaikka aukkoa tai valotuksen kompensaatiota, niin ruutuun ponnahtaa erinäisiä muita infoelementtejä. Autofokuksen tarkennuslaatikko lähtee pois jos laittaa manuaalitarkennukselle tai laittaa kaikki tarkennuspisteet käyttöön, mutta silloin tosiaan se vaikuttaa tarkennukseen. Spot/Face priority-tarkennuksessa, joka olisi järkevin striimatessa, ei laatikkoa taida saada pois.

Olisi kyllä hienoa jos joku keksisi miten mark 3:ssa saisi tuon puhtaan hdmi-videon, voisi mennä itselläkin käyttöön.



Onko Video menussa tuota "HDMI output"-kohtaa ja mitä se näyttää?
 


Onko Video menussa tuota "HDMI output"-kohtaa ja mitä se näyttää?

Ei ole samanlaista. C2-valikossa (DISP/PC) on HDMI -valikko, jonka alla on vain "Output Size" (4K/1080p/720p/480p/576p) ja HDMI Control, joka on ilmeisesti telkkarin kaukosäätimen ohjausta varten. E-M5mk2:ssakaan ei tuota valikkoa ole, mutta siinä tosiaan saa info-painikekikalla tuon erillisen moodin päälle.

edit:
Vielä yksi ero muuten E-M5mk2 ja E-M10mk3 välillä. E-M5mk2:n hdmi-signaalin mukana ei mene ääntä, mutta E-M10mk3:n videon mukana on äänikin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taas kuvaillut kovasti Nikon D3300 + Nikkor 18-105mm VR ED yhdistelmällä.

Jos haluaisi tuosta lähteä edullisesti päivittämään parempaan, niin mikä reitti olisi järkevin? Tuolla otetut kuvat onnistuvat hyvin ja niiden laadussa ei ole mitään valitettavaa. Eniten ärsyttää se, että kuvia ei saa suoraan lähetettyä älypuhelimeen ja lisäksi hidas ja epävarma tarkennus hämärässä tympii. Kuvaan vielä paljon autiotaloja, eli hämärissä sisätiloissa liikutaan paljon.

Käytettyjä ja hyväkuntoisia Nikon D5300 -runkoja saisi edullisesti alta 300€:n ja voisin tuon nykyisen D3300:n varmaan myydä 18-55mm objektiivin kanssa jollain 200 eurolla. Tuossa ainakin pitäisi olla parempi tarkennus, parempi näyttö ja mahdollisuus jakaa kuvia kännykkään. Onkohan uusissa kameroissa mitään edullisia järkeviä vaihtoehtoja? D3500 runko olisi 399€ uutena, mutta onko parannukset nykyiseen sitten vain marginaalisia.

Ja kehtaako tuota Nikkorin objektiivia käyttää paremmassakin kamerassa? Ominaisuuksien puolesta se sopii itselle hyvin, kun en jaksa kantaa useampia objektiiveja mukana.
 
Jos haluat lisää valoa kuviin, tarvitset joko a) pidemmän suljinajan b) suuremman ISOn c) suuremman aukon.

Ekaan kohtaan auttaa kuvanvakain tai esim. kolmijalka. Tokaan auttaa tuoreempi ja isompi kenno, eli esimerkiksi nykyisestä kropista siirtyminen täyskäriin. Kolmanteen kohtaan auttaa kalliimpi/uusi lasi.

Toi sun lasi on vissiin f3.5-5.6. Jos ostat jonkun primen, esim. 50mm f1.8 tai 35mm f2 (kropissa kinovastaavana 75mm ja n. 50mm), saat suoraan n. 2 stoppia lisää valoa. Vastaa ISOn nostoa esim. ISO 800 -> 3200. Tää on varmaan halvin tapa saada parempaa kuvaa pimeässä. Toki kolmijalkakin on aika edukas, jos kuvaat staattisia kohteita: tällöin voit hidastaa suljinta merkittävästi, eikä kuva tärähdä käsien heilunnan takia.

Paremman automaattitarkennuksen ja wifin saat uudella rungolla, mikä potentiaalisesti auttaa myös tuohon b) kohtaan.
 
Nyt taas kuvaillut kovasti Nikon D3300 + Nikkor 18-105mm VR ED yhdistelmällä.

Jos haluaisi tuosta lähteä edullisesti päivittämään parempaan, niin mikä reitti olisi järkevin? Tuolla otetut kuvat onnistuvat hyvin ja niiden laadussa ei ole mitään valitettavaa. Eniten ärsyttää se, että kuvia ei saa suoraan lähetettyä älypuhelimeen ja lisäksi hidas ja epävarma tarkennus hämärässä tympii. Kuvaan vielä paljon autiotaloja, eli hämärissä sisätiloissa liikutaan paljon.

Mielestäni joku superlaajakulma voisi olla aika ihanteellinen väline autiotalojen kuvauksiin. Ne ei ole kovin kalliita täyden kennonkoon kameroille. Mutta se kokonaishinta nousee aika helposti sitten aika korkeaksi..

Canon RP (1099e) + Canon 24-105mm 4-7.1 (599e) + Samyang 14mm 2.8 (399e).


Kun kuvataan sisätiloissa, niin se jalusta olisi hyvä olla. Jalustalta kun kuvataan, niin takanäyttö olisi hyvä olla kääntyvää mallia. Tarkennuksen voi ihan manuaalisesti tehdä jalustalta kuvatessa ja 14mm tapaisella objektiivilla se on aika helppoa kun syväterävyys on niin suuri. Myös HDR kuvausta olisi mahdollista toteuttaa.

Kuvien siirto suoraan kamerasta puhelimeen, niin se ei ole tosiaan Nikonin vahvuus.

Nykyisellä kameralla ja objektiivilla pystyt varmasti kuvaamaan laadukasta settiä. Kuitenkin jos olet miettimässä uutta kameraa, niin ole myös avoin merkin vaihtamiseen. Käytettynä kannattaa miettiä. Loppuvuodesta tulee varmasti isompia alennuksia uusistakin kameroista. Kameravalmistajat kun käyvät aika tiukkaa vääntöä markkinoista joten voisi olettaa että tämä näkyisi hinnoissa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että APS-C peilikameroiden tulevaisuus on heikko. Kinokoon peilikamerat on hiukan paremmassa asemassa kun nille löytyy valtavasti olemassa olevia objektiiveja. Melkein kaikki valmistajat keskittyy tällä hetkellä peilittömiin.
 
Täytyy myöntää, että jalustaa en juuri koskaan jaksa raahata mukana. Korkeintaan tähtiä ja revontulia kuvatessa käytän, mutta autiotaloissa ja muissa välillä ahtaissakin paikoissa rymytessä on helposti tiellä (ja vartijaa tai vihaista pultsaria pääsee nopeammin karkuun ilman jalustaa). Nykyisessä objektiivissa on kuvanvakain ja vakaalla kädellä tulee pirun hyviä kuvia hämärässäkin manuaaliasetuksilla, eli siinä ei ole ongelmaa. Salamaa tarvitsee vasta, kun alkaa olla oikeasti pimeää. Ongelmana tahtoo lähinnä olla tarkennus, joka sahaa oikein hämärässä. Apuvalo auttaa vähän, jos kuvaa pienemmässä tilassa.

Objektiivejakaan en oikein jaksa raahata useampaa mukana, niin siksi tykkään yhdestä objektiivista, joka hoitaa kaiken. Mukava pitää harrastus yksinkertaisena. Tuo f3.5 riittää ihan hyvin hämärässä ja 18-105mm polttoväli sopii hyvin luontoon ja yleiseen reissukuvaukseen. Toki jos löytyisi valovoimaisempi objektiivi yhtä kattavalla polttovälillä, mutta ne tuntuvat maksavan maltaita.

Sen verran edullinen päivitys oli hakusessa, että korkeintaan muutamia satasia joutuisi maksamaan vanhan kameran myynnin jälkeen. D5300 takuullisena ja käytettynä houkuttelisi juuri edullisen hinnan vuoksi. Parempi tarkennus, parempi näyttö, wifi ja GPS. Kuvanlaadussa toki eroa ei olisi, kun sama kenno. Jossain myös sanottiin, että hämärässä tuonkin tarkennus on ongelmissa ja että kuvien siirto puhelimeen kestää ikuisuuden. D3500 ilmeisesti ainakin kuvien siirtämisen suhteen huomattavasti vikkelämpi.

Toki tuohon nykyiseen D3300:een saisi wifin erillisenä mötikällä. Kännykkään laitettavia Type C muistikortinlukijoita katselin myös, mutta ei mitään hajua, miten toimii.
 
Täytyy myöntää, että jalustaa en juuri koskaan jaksa raahata mukana. Korkeintaan tähtiä ja revontulia kuvatessa käytän, mutta autiotaloissa ja muissa välillä ahtaissakin paikoissa rymytessä on helposti tiellä (ja vartijaa tai vihaista pultsaria pääsee nopeammin karkuun ilman jalustaa). Nykyisessä objektiivissa on kuvanvakain ja vakaalla kädellä tulee pirun hyviä kuvia hämärässäkin manuaaliasetuksilla, eli siinä ei ole ongelmaa. Salamaa tarvitsee vasta, kun alkaa olla oikeasti pimeää. Ongelmana tahtoo lähinnä olla tarkennus, joka sahaa oikein hämärässä. Apuvalo auttaa vähän, jos kuvaa pienemmässä tilassa.

Objektiivejakaan en oikein jaksa raahata useampaa mukana, niin siksi tykkään yhdestä objektiivista, joka hoitaa kaiken. Mukava pitää harrastus yksinkertaisena. Tuo f3.5 riittää ihan hyvin hämärässä ja 18-105mm polttoväli sopii hyvin luontoon ja yleiseen reissukuvaukseen. Toki jos löytyisi valovoimaisempi objektiivi yhtä kattavalla polttovälillä, mutta ne tuntuvat maksavan maltaita.

Sen verran edullinen päivitys oli hakusessa, että korkeintaan muutamia satasia joutuisi maksamaan vanhan kameran myynnin jälkeen. D5300 takuullisena ja käytettynä houkuttelisi juuri edullisen hinnan vuoksi. Parempi tarkennus, parempi näyttö, wifi ja GPS. Kuvanlaadussa toki eroa ei olisi, kun sama kenno. Jossain myös sanottiin, että hämärässä tuonkin tarkennus on ongelmissa ja että kuvien siirto puhelimeen kestää ikuisuuden. D3500 ilmeisesti ainakin kuvien siirtämisen suhteen huomattavasti vikkelämpi.

Toki tuohon nykyiseen D3300:een saisi wifin erillisenä mötikällä. Kännykkään laitettavia Type C muistikortinlukijoita katselin myös, mutta ei mitään hajua, miten toimii.

Pimeässä tarkennus hidastuu, vaikka ostaisit millaisen kamerahirviön. Objektiivi tekee tämän osalta tapauskohtaisesti yhtä paljon kuin kenno. Jos se parempi kenno ei saa valovoimaista objektiivia avukseen, niin se taantuu nopeasti samaan pisteeseen. Kalliimmilla välineillä saat toki jonkinlaista teknistä kehitystä, mutta hämäräkuvauskalusto ilman apuvälineitä on sellainen mihin voit investoida joka vuosi hirveitä summia ja silti miettiä aina vain seuraavaa parannusta. Edullisin keino tuohon olisi osta pieni LED-taskulamppu jos kuvauskohde sellaisen käytön sallii. Valaiset kohteen, tarkennat, lamppu sammuksiin ja kuva. Noita sormenpään kokoisia pikkuflikkareita saa parhaimmillaan muutamalla eurolla.

Toki se parempi kamerakin auttaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen.
 
Jos merkinvaihto on optio ja budjetti antaa myöten, voisin ehkä varovasti suositella Sony a6400, johon saa ihan kivoja yleisputkia. Esim. runko + 18-135 pakettina 1299 € Rajalassa tällä hetkellä. Tuon EVF:ää on kehuttu hämärissä olosuhteissa, eikä kuvanlaadussakaan ole moittimista. Tarkennuksenkin pitäisi olla hämärässä luokkansa paremmasta päästä. Myös kuvien siirto puhelimeen pitäisi olla perustoiminto tuossa. Omia kokemuksia on a6000:sta peruskittiputkella.

Jos budjetti on tiukempi, tuo 18-135 on uutena Rajalassa nyt 500 € ja siihen voi metsästää käytettyä a6xxx-runkoa. Noita liikkuu jonkin verran jälkimarkkinoilla.

Tuohon käyttöön jalusta on kyllä melko must. Ei sellaista valovoimahirmua olekaan, että kuvanlaatu ei kärsisi käsivaralta kuvatessa. Toki omat toleranssitkin vaikuttavat asiaan. En itse ole maailman allergisin kohinalle, mutta joku raja siinäkin. Täyskennolla saa toki helpotusta asiaan, mutta rungot ja varsinkin lasitavarat maksavat. Ja erityisesti lasitavara alkaa painaa. Pikkuruisia primejä on toki kompaktissa koossa, mutta zoomit ovat hyvin harvoin kompakteja.
 
Noi Sonyt nyt lienevät viimeisin järkevä vaihtoehto noihin rajoituksiin. Mikäli käsivaralta kuvataan ja kyseessä on autiotalo, niin kyllähän silloin pitäisi olla kunnollinen IBIS, kun valoa tahdotaan lisää. Ja/tai isompi sensori + valovoimaisempi linssi. Tuossa Sony vaihtoehdossa yksikään osa-alue ei täyty, joten mikään ei varsinaisesti parane.

Muutenkaan en ymmärrä miten tarkennuksen nopeus olisi nyt tärkein asia kun kuvataan liikkumatonta kohdetta. Ja taas eteenpäin, jopa D3300:n tarkennusnopeus kasvaa, kun siihen laittaa valovoimaisen objektiivin. D3300:ssa on mielestäni paljon muita ongelmia mitä tulee ergonomiaan, mutta koska ne käyttöön liittyvät asiat eivät ole olleet ongelmia (eikä tuon D3300:n sensori ole huono, sama kuin noiden ehdotettujen Sonyjen), niin ehkä kannattaisi vain etsiä jokin käytetty valovoimaisempi prime ja miettiä josko se riittäisi. Jo pelkästään se edullinen 35mm f/1.8 DX-linssi sopisi mainiosti tuohon kameraan, jos se vaan sopii polttovälin osalta käyttöön. Saa alle satasella käytettynä kuitenkin.
 
Noi Sonyt nyt lienevät viimeisin järkevä vaihtoehto noihin rajoituksiin. Mikäli käsivaralta kuvataan ja kyseessä on autiotalo, niin kyllähän silloin pitäisi olla kunnollinen IBIS, kun valoa tahdotaan lisää. Ja/tai isompi sensori + valovoimaisempi linssi. Tuossa Sony vaihtoehdossa yksikään osa-alue ei täyty, joten mikään ei varsinaisesti parane.

Muutenkaan en ymmärrä miten tarkennuksen nopeus olisi nyt tärkein asia kun kuvataan liikkumatonta kohdetta. Ja taas eteenpäin, jopa D3300:n tarkennusnopeus kasvaa, kun siihen laittaa valovoimaisen objektiivin. D3300:ssa on mielestäni paljon muita ongelmia mitä tulee ergonomiaan, mutta koska ne käyttöön liittyvät asiat eivät ole olleet ongelmia (eikä tuon D3300:n sensori ole huono, sama kuin noiden ehdotettujen Sonyjen), niin ehkä kannattaisi vain etsiä jokin käytetty valovoimaisempi prime ja miettiä josko se riittäisi. Jo pelkästään se edullinen 35mm f/1.8 DX-linssi sopisi mainiosti tuohon kameraan, jos se vaan sopii polttovälin osalta käyttöön. Saa alle satasella käytettynä kuitenkin.
Jos D3300 riittää, en näe mitään syytä, miksi pitäisi olla IBIS. Ja jos sillä nykyisellä yleisputkella kuvanlaatu riittää, niin ei se valovoimakaan ole se pointti kysyjälle. Ongelma on minun sisälukutaidollani tarkennus hämärässä ja kuvien siirto puhelimeen. Tuon Sonyn tarkennus on minun tietääkseni hämärässä vähintäänkin kohtuullinen. En puhunut tarkennuksen nopeudesta, vaan luotettavuudesta. Mutta anywho, toin vain yhden kulman lisää keskusteluun.
 
Täytyy nyt katsella ja harkita vaikka uutta valovoimaisempaa objektiiviakin. Budjettia kiristi aiemmin huoli koronan vaikutuksesta kesätöihin, mutta näköjään tänä aamuna itseä revitty kahteen eri työpaikkaan heti ensi kuun alusta, niin se huoli on aiheeton. Kaikkea muutakin kyllä pitäisi ostella, niin en silti mitään tonnia haluaisi tuohon laittaa :think:

Ja joo, ongelmana oli juuri tuo huono tarkennus hämärässä ja kuvien siirron mahdollisuuden puuttuminen. Taskulamppua tosiaan pakko käyttää tuon kameran kanssa hämärässä, kun muuten vaan jää sahaamaan tarkennus ja lopulta luovuttaa, kun ei onnistu. Mutta jos esim D5300-runko paremmalla tarkennuksellakin kärsii samasta ongelmasta samalla objektiivilla, niin aika turhaa varmaan päivittää. Toki tuo olisi käytetyllä rungolla erittäin halpa päivitys, kun voisin myydä nykyisen rungon perus 18-55mm objektiivilla kohtuullisella hinnalla.
 
Canonin 6D voisi olla yksi vaihtoehto. Sitä saa nykyään aika edullisesti. AF pisteitä vain 11 ja näistä vain keskimmäinen cross type, mutta se on aika maaginen pimeässä, ulottuu -3EV. Käytettynä voit saada varmaan 500 eurolla rahalasta, digicamerasta jopa vielä edullisemmin. Samalla saat päivitettyä täyskennoon. Videossa tuo kamera on täysi susi, mutta stilleissä vieläkin erittäin hyvä.
 
Jos jalustaa ei jaksa raahata mukana niin kannattaa miettiä monopodia. Harvoin enää itsellä tulee jalustaa otettua mukaan, kun luollainen pieni monopodi kulkee niin näppärästi mukana.
 
Kaikkea muutakin kyllä pitäisi ostella, niin en silti mitään tonnia haluaisi tuohon laittaa
No näillä reunaehdoilla varmaan valovoimaisempi optiikka voisi olla lyhyen tähtäimen suunnitelma. Pitkän tähtäimen ehdotuksia tässä onkin sinulle jo tullut, joten punnitse niitä rauhassa. Näin pääsääntöisesti kuitenkin sanoisin, että jos vaihdat runkoa, tulet todennäköisesti päätymään joko peilittömään tai täyskennoiseen (tai peilittömään täyskennoiseen). Ja sitten saakin varata nelinumeroisen summan rahaa, koska putket menevät melko varmasti uusiksi samalla. Nikon D3300 -> Nikon D5xxx tai D7xxx tuskin antaa sinulle kovin paljon vastinetta rahalle. Minusta ne ovat turhia "välivaiheita" ja maksavat vain ylimääräistä rahaa.
 
Tää sigman 17-50 2.8 on hyvä hintaisekseen
2.8 valovoimasempaa zoomia ei oikeen ole edes tarjolla kroppinikonille eli jos vielä enemmän kaipaa niin primet on sitten seuraava askel. Toki tuossa vakaaja auttaa jonkun verran, sitten se mainittu tripod/monopod jos paikallaan olevia kohteita.
 
Nyt taas kuvaillut kovasti Nikon D3300 + Nikkor 18-105mm VR ED yhdistelmällä.

Jos haluaisi tuosta lähteä edullisesti päivittämään parempaan, niin mikä reitti olisi järkevin? Tuolla otetut kuvat onnistuvat hyvin ja niiden laadussa ei ole mitään valitettavaa. Eniten ärsyttää se, että kuvia ei saa suoraan lähetettyä älypuhelimeen ja lisäksi hidas ja epävarma tarkennus hämärässä tympii. Kuvaan vielä paljon autiotaloja, eli hämärissä sisätiloissa liikutaan paljon.

Käytettyjä ja hyväkuntoisia Nikon D5300 -runkoja saisi edullisesti alta 300€:n ja voisin tuon nykyisen D3300:n varmaan myydä 18-55mm objektiivin kanssa jollain 200 eurolla. Tuossa ainakin pitäisi olla parempi tarkennus, parempi näyttö ja mahdollisuus jakaa kuvia kännykkään. Onkohan uusissa kameroissa mitään edullisia järkeviä vaihtoehtoja? D3500 runko olisi 399€ uutena, mutta onko parannukset nykyiseen sitten vain marginaalisia.

Ja kehtaako tuota Nikkorin objektiivia käyttää paremmassakin kamerassa? Ominaisuuksien puolesta se sopii itselle hyvin, kun en jaksa kantaa useampia objektiiveja mukana.
Parempaa hämärätarkennusta ja wifiä kaipailet. Budjetti muutamia satasia plus 200 € vanhoista. Ehkä hieman enemmänkin, jos luopuisit samalla vanhasta ykkösobjektiivista. Kuvanlaatuun olet tyytyväinen. Saako vaihdossa tulla yhden pykälän heikennys kuvanlaatuun? Heikennyksen voi osittain kompensoida tuplapitkällä valotusajalla, jos uudessa olisi parempi/paremmat vakaimet.

Yksi vaihtoehto voisi olla itselläni oleva Panasonic G80 ja siihen 12-60 mm (vastaa Nikonin 16-80 mm). Uusien hinta yht. noin 550 € (3,5-5,6). Molemmat ovat sääsuojattuja, ja saisit pykälää laajemman kuvakulman, mikä on tarpeen autiotalojen kanssa. Objektiivista on myös valovoimaisempi malli (2,8-4,0), minkä kanssa kamera maksaa uutena 850-900 €.

Rungossa on hyvä 5-akselinen vakaaja, ja se osaa toimia yhdessä noiden objektiivien kanssa. Voisit lähestyä ensin kävellen kohdetaloa ja kuvata 4K-videota, ja kuva olisi melkein yhtä vakaata kuin gimbalilla. Sitten ulkoa ja sisältä valokuvia, missä tuplavakautus on myös mukava ominaisuus. Näyttö kääntyy ja vääntyy kaikkiin suuntiin, eli saat hyviä kuvakulmia helposti.

Hämärä AF, Imaging Resource:
"Low-light AF: The camera's autofocus system was able to focus on both our high- and low-contrast AF targets down to well below the 1/16 foot-candle light level unassisted with an f/2.8 lens (0.04 lux or -6.0 EV), which is excellent, especially for a camera with contrast-detect autofocus. The Panasonic G85 also has a focus-assist light which allows it to autofocus in total darkness, as long as the subject is within range and has sufficient contrast."

Eli -6EV, kun mainitulla Canon 6D:llä -3EV. G80:n AF tarvitsee valoa siis ainoastaan yhden kahdeksasosan vs. 6D. Kyseinen sivusto on testannut myös Nikon D3300:
"AF struggles in low-light; Contrast-detect AF in live view is slow"

Mainitsit joskus joutuvasi ottamaan jalat alle, niin siinä hommassa pienemmästä ja kevyemmästä kalustosta on etua:

Edit. Kun kerran olet tyytyväinen kuvanlaatuun ja objektiiviisi, niin järkevintä olisi hommata wifillinen ja paremman AF:n Nikon. Kolmetonniset eivät taida tuoda parannusta, koska D3500:kin on Imaging Resourcen mukaan: AF struggles in low-light. Lisäksi -1EV, eli vaatii 32-kertaisen kirkkauden vs. G80:n -6EV. Nikon D5600:sta sanottiin, että AF perf quite qood even in low-light (ainakin etsimen läpi). Tuo runko maksaa saman 539 €, kuin G80 + 12-60 3,5-5,6. Unohda ainakin D5300, koska se on -1EV. En ole ihan varma tuosta D5600, koska ei ole tiedossa lukuarvoa, vaan vain se "quite good in low light". Panasonic oli sanallisesti "excellent".

Edit 2. G80 + 12-60 ovat valmiina pakettina esim. Rajalassa 539 €. Tarkennus on valmistajan mukaan "hiljainen" (mulla on se kalliimpi, ja ainakin se on hiljainen). Jos jatkuva tarkennus ei ole käyttöösi riittävän hyvä, niin voit käyttää useampia kertatarkennuksia kosketusnäytöltä sopivaa tarkennuskohtaa hipaisten. Tai sitten MF focus peakingin tuomien värikorostusten avittamana.
 
Viimeksi muokattu:
Panasonic G80 runko olisi näköjään 349€ ja objektiivin kanssa 549€. Jos kaikki vanhat palikat myymällä saisi 250€, niin ei mikään älytön hinta päivitykselle. Plussaa tuosta kestävyydestä ja sääsuojauksesta. Videoita en ole juurikaan kuvannut huonon ja äänekkään tarkennuksen takia, mutta periaateessa niitäkin voisi alkaa kuvaamaan, jos kamera siihen hyvin taipuu.

Canon EOS 6D-runko maksaisi 249€ ja vaikuttaisi aika pätevältä omaan käyttöön myös. Kohtuullisen hintaista ja nykyistä Nikkoria vastaavaa objektiivia en kyllä edullisesti äkkiseltään löytänyt.

EDIT: Taisin katsoa väärän kameran speksejä. Ainakin tuo myynnissä oleva runko sisältää vähemmän ominaisuuksia kuin Canonin sivuilla. Onkohan joku vanhempi malli :think:

Tänään taas illalla kiertelemään maaseutua ja etsimään uusia autiotaloja kameran kanssa. Katsotaan, millaiset fiilikset jää nykyisellä kameralla taas.
 
Laitoin tuon sitten tilaukseen. Luin paljon arvosteluita ja kaikissa kehuttiin kovasti. Kuvanlaadussa tuskin ainakaan huonompaan päin mennään ja mallikuvat näyttivät upeilta tuolla. Kunnon kuvanvakaimet on ilman jalustaa kova sana ja suojaus roiskevedeltä ja pölyltä tulee tarpeeseen. Monesti jotain hylättyjä tunneleita ryöminyt tai sade päässyt yllättämään, niin tuo ei heti säikähdä. Täytyy myös alkaa kuvaamaan videoita autiotaloista, kun tuo kykenee siihen hyvin. Ja tuolla tuskin enää joutuu kiroamaan sahaavaa ja huonoa tarkennusta hämärässä :hungry:
 
Laitoin tuon sitten tilaukseen. Luin paljon arvosteluita ja kaikissa kehuttiin kovasti. Kuvanlaadussa tuskin ainakaan huonompaan päin mennään ja mallikuvat näyttivät upeilta tuolla. Kunnon kuvanvakaimet on ilman jalustaa kova sana ja suojaus roiskevedeltä ja pölyltä tulee tarpeeseen. Monesti jotain hylättyjä tunneleita ryöminyt tai sade päässyt yllättämään, niin tuo ei heti säikähdä. Täytyy myös alkaa kuvaamaan videoita autiotaloista, kun tuo kykenee siihen hyvin. Ja tuolla tuskin enää joutuu kiroamaan sahaavaa ja huonoa tarkennusta hämärässä :hungry:

12-60 on m4/3 -maailmassa käyttökelpoisin polttoväli, tuskin sen puolesta ongelmaa. Panasonicin kännykkäyhteys on ihan ok, sen verran kuin ne nyt ylipäätään on - jokaisella kameravalmistajalla olisi paljon kehittämistä siinä, kuvien ulostaminen puhelimeen pitäisi olla täysin automaattista, jos halutaan kilpailla kännykkäkameroiden kanssa.
 
12-60 on m4/3 -maailmassa käyttökelpoisin polttoväli, tuskin sen puolesta ongelmaa. Panasonicin kännykkäyhteys on ihan ok, sen verran kuin ne nyt ylipäätään on - jokaisella kameravalmistajalla olisi paljon kehittämistä siinä, kuvien ulostaminen puhelimeen pitäisi olla täysin automaattista, jos halutaan kilpailla kännykkäkameroiden kanssa.
Ei sen yhteyden mikään paras mahdollinen tarvitse ollakaan. Kunhan saa esim. Instaan jonkun kuvan suoraan ja sitten loput kuvat koneelle kotona. Kovasti kyllä odottelen tuon saapumista. Youtuben testivideoissa laatu on aivan eri luokkaa kuin tuossa Nikonissa. Siinä myös automaattitarkennuksen surina pilasi videot ja manuaalitarkennuksella oli vaikea osua tarkasti, kun näytöstä loppui pikselit.
 
Täytyy nyt katsella ja harkita vaikka uutta valovoimaisempaa objektiiviakin.
Valovoiman haasteenahan on sitten se syväterävyyden oheneminen.
Tuskin kohinan aleneminen paljoa ilahduttaa, jos vain vähän kuvan sisällöstä on tarkkaa.

Kunnollinen vakain on tuollaiseen autiotalojen lailla (kunhan ei parodia elokuvien tyyliin lahoa kasaan kesken kuvauksen ) olemattomasti liikkuviin kohteisiin erinomainen lisäkonsti.
Olympuksillahan vakaammat kuvaajat pääseet sekuntien valotusaikoihin ilman jalustaa.
 
Panasonicin kännykkäyhteys on melko hirveä, mutta ne tosiaan taitavat olla melko hirveitä yleisestiottaenkin. Kyllä niillä muutaman kuvan siirtää, mutta jos muistikortilla on oikeasti paljon kuvia niin kannattaa suosiolla siirtää mielummin kortinlukijalla tai usb-piuhalla.
 
Ainakin viimeksi kun testasin G80:n kännykkäyhteyttä niin RAW-tiedostoja se ei osaa siirtää, joten täytyy joko kuvata jpeg+raw tai sitten luoda jpeg halutusta kuvasta vain siirtoa varten. Itse kun kaiken kuvaan vaan RAWina niin ei tuu paljon siirreltyä. Jos joku on saanut RAWit siirtymään ja jatkojalostettua puhelimella hyvin niin kerro toki. Saattaisin itsekin enemmän postata kuvia suoraan paikan päältä eikä vain tietokoneen Lightroomin kautta. Olympuksen (E-M10iii) wifiä en ole vielä testannut.
 
Ainakin viimeksi kun testasin G80:n kännykkäyhteyttä niin RAW-tiedostoja se ei osaa siirtää, joten täytyy joko kuvata jpeg+raw tai sitten luoda jpeg halutusta kuvasta vain siirtoa varten. Itse kun kaiken kuvaan vaan RAWina niin ei tuu paljon siirreltyä. Jos joku on saanut RAWit siirtymään ja jatkojalostettua puhelimella hyvin niin kerro toki. Saattaisin itsekin enemmän postata kuvia suoraan paikan päältä eikä vain tietokoneen Lightroomin kautta. Olympuksen (E-M10iii) wifiä en ole vielä testannut.

Joo, nyt kun sanoit niin muistin itsekin että totta. Testasin vieläpä. Harvoinpa olen tuota kuvien siirtämiseen käyttänyt, lähinnä silloin kun olen halunut jakaa jollekulle SOOC-kuvan jota ei todennäköisesti tulisi käsiteltyä myöhemmin, tai vaikka tulisi, ei välttämättä olisi enää niin ajankohtainen.

Lopultahan kontrolloidummissa olosuhteissa tulee ihan hyvää tavaraakin SOOC.
 
Jos joku on saanut RAWit siirtymään ja jatkojalostettua puhelimella hyvin niin kerro toki. Saattaisin itsekin enemmän postata kuvia suoraan paikan päältä eikä vain tietokoneen Lightroomin kautta. Olympuksen (E-M10iii) wifiä en ole vielä testannut.
RAWia ei taida saada kännykkään, mutta Olympuksessahan RAWista pystyy käsittelemään JPEGin kamerassa.
 
RAWia ei taida saada kännykkään, mutta Olympuksessahan RAWista pystyy käsittelemään JPEGin kamerassa.


Tää taitaa onnistua myös Panasonicilla, mutta yleensä oon vain nopeasti konvertoinut sen JPEGiksi ja tehnyt tarvittavat säädöt sitten puhelimessa.
 
Tää taitaa onnistua myös Panasonicilla, mutta yleensä oon vain nopeasti konvertoinut sen JPEGiksi ja tehnyt tarvittavat säädöt sitten puhelimessa.
JPEGissä vain on heitetty paljon dataa hukkaan, niin siitä on huono tehdä mitään merkittävämpää säätöä.
 
En tiedä kuinka täällä suhtaudutaan hintatiedusteluihin, mutta kokeillaan. Eli mulle kulkeutui aikanaan Nikon D3300, joka on nyt melkein 3 vuotta kerännyt pölyä hyllyssä ja ainuttakaan kuvaa sillä ei ole otettu. Paljon tommosesta voi pyytää rahaa, jos sen nyt lihoiksi laittaisi? Mukana 16 GB muistikortti ja kaikki mukana tulleet vermeet, mutta laatikkoa ei ole.

Kyselee nimimerkillä täydellinen noviisi.
 
En tiedä kuinka täällä suhtaudutaan hintatiedusteluihin, mutta kokeillaan. Eli mulle kulkeutui aikanaan Nikon D3300, joka on nyt melkein 3 vuotta kerännyt pölyä hyllyssä ja ainuttakaan kuvaa sillä ei ole otettu. Paljon tommosesta voi pyytää rahaa, jos sen nyt lihoiksi laittaisi? Mukana 16 GB muistikortti ja kaikki mukana tulleet vermeet, mutta laatikkoa ei ole.
2013 loppuvuonna julkaistu alunperinkin tynnyrin pohjasakka-malli, niin ei sillä kovin paljoa arvoa ole.
1080p video kun on suunnilleen positiivisin asia mitä siitä voi sanoa ominaisuuksien ajantasaisuuden suhteen...

Suomen hintahistoriaa taida olla missään, mutta eteläisemmässä Euroopassa tuon 18-55mm linssikitti oli alle 400€ luokassa uutena 2015-16 varastojen tyhjennyksessä seuraajan tieltä.
 
En tiedä kuinka täällä suhtaudutaan hintatiedusteluihin, mutta kokeillaan. Eli mulle kulkeutui aikanaan Nikon D3300, joka on nyt melkein 3 vuotta kerännyt pölyä hyllyssä ja ainuttakaan kuvaa sillä ei ole otettu. Paljon tommosesta voi pyytää rahaa, jos sen nyt lihoiksi laittaisi?
Mä kehtaisin pyytää satasen tuollaisesta käytettynä. Optimisti pyytää 150 €, mutta ostajia ei ole jonoksi.
 
2013 loppuvuonna julkaistu alunperinkin tynnyrin pohjasakka-malli, niin ei sillä kovin paljoa arvoa ole.
1080p video kun on suunnilleen positiivisin asia mitä siitä voi sanoa ominaisuuksien ajantasaisuuden suhteen...

Suomen hintahistoriaa taida olla missään, mutta eteläisemmässä Euroopassa tuon 18-55mm linssikitti oli alle 400€ luokassa uutena 2015-16 varastojen tyhjennyksessä seuraajan tieltä.
Mä kehtaisin pyytää satasen tuollaisesta käytettynä. Optimisti pyytää 150 €, mutta ostajia ei ole jonoksi.

Kiitos molemmille! Lähden tältä pohjalta myynti-ilmoitusta rakentamaan. Mielummin ottaa satasenkin pois kuleksimasta kuin säilyttää hyllyssä tyhjänpanttina.

E: Torista lähti 120 €:llä uuteen kotiin :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Kameroiden myynti on useampana vuotena laskenut kovaa vauhtia ja tästä vuodesta on tulossa erityisen ruma. Hiukan sellainen epäilys, että loppuvuoteen mennessä tulee paljon alennuksia kameroihin liittyen. Aika huonoon paikkaan on nyt julkaista mitään uutta joten olettaisi että niitäkin sitten siirretään myöhemmäksi. Mielenkiintoista kyllä nähdä tippuuko mikään merkki pois?

Linkki: CIPA's latest numbers show camera production, sales slashed by half in March
 
Kameroiden myynti on useampana vuotena laskenut kovaa vauhtia ja tästä vuodesta on tulossa erityisen ruma. Hiukan sellainen epäilys, että loppuvuoteen mennessä tulee paljon alennuksia kameroihin liittyen. Aika huonoon paikkaan on nyt julkaista mitään uutta joten olettaisi että niitäkin sitten siirretään myöhemmäksi. Mielenkiintoista kyllä nähdä tippuuko mikään merkki pois?

Linkki: CIPA's latest numbers show camera production, sales slashed by half in March
Eipä ole ihme kun johan Canonkin ilmoitti tuotannon keskeytyksistä/leikkauksista komponenttipulan takia jo viruksen ollessa lähinnä Kiinan riesa.
Ja tosiaan lienee selvä että nyt on monet julkaisut hyllytetty (eikös niitä ollut tulossa keväälle ennen olympialaisia?) ja kehitystyökin hidastunut.

Tiukkaa tulee olemaan niillä merkeillä joilla valokuvaus on pääbisnes tai iso osa tuloista.
 
Tiukkaa tulee olemaan niillä merkeillä joilla valokuvaus on pääbisnes tai iso osa tuloista.
Ketäs näitä on enää isommista valmistajista, Nikon?

Ninjaedit: toki vaikka firma on muuten vakaalla pohjalla ja kuvauspuoli on vain pieni osa, niin se voi kyllä silti saada kirveestä mikäli markkinoita ei vain ole.
 
Kännykkähän on jo melkein tappanut peruspokkarit. Ja nuo edistyneet pokkarit lienevät melkeinpä pienen marginaalin niche-kamaa. Mä kyllä kaipaisin arsenaaliin laadukasta 1" taskukokoista super-zoomia, mutta en halua maksaa siitä 600€, mikä on tällä hetkellä alin hinta, mitä olen Panasonicilta nähnyt. Muuten on kalusto hinkattu siihen kuntoon, että peilittömällä puolella saa tapahtua jotain merkittävää, että uusi peilitön ilmaantuu talouteen. RP jaksaa ihan hyvin mun tarpeet, en tarvitse sitä sikahintaista R5:sta, mistä on nyt hype päällä alan piireissä. Harkinnassa on ollut Canon 90D, mutta se kortti pitää harkita huolellisesti. Voi olla, että sittenkin pidän tuon myynnissä olevan 5D2:ni ja hommaan toiseksi lintuputkeksi RF 100-500:n RP:hen, kunhan se joskus ilmestyy ja hyvä tarjous osuu kohdalle. Kyse on siis luontokuvailusta, joita tässä taloudessa harrastaa toinenkin puolisko. Onneksi nyt ei ole mikään kiire tehdä päätöksiä. Ostajan markkinat?

Mun maallikkomielipiteeni siis on, että tarjonta ei vastaa enää kysyntää. Mitään kunnon innovaatioita ei ole peilittömän jälkeen enää tullut, ja niissäkin on omat huonot puolensa (akkukesto, kokoedun vastapainona edelleen lasitavaran koko ja varauksin tarjonta, etsimen lagaaminen luontopuuhissa jne.). Ei ole yksinkertaisesti mitään pointtia päivittää ehjää runkoa ~samantasoiseen uuteen.
 
Ei sen yhteyden mikään paras mahdollinen tarvitse ollakaan. Kunhan saa esim. Instaan jonkun kuvan suoraan ja sitten loput kuvat koneelle kotona. Kovasti kyllä odottelen tuon saapumista. Youtuben testivideoissa laatu on aivan eri luokkaa kuin tuossa Nikonissa. Siinä myös automaattitarkennuksen surina pilasi videot ja manuaalitarkennuksella oli vaikea osua tarkasti, kun näytöstä loppui pikselit.

Panasonicissa tuo menee käytännössä näin
  1. Paina nappia, puhelin siirtyy Wifi-tilaan
  2. Vaihda kännykästä Wifi Panasonicin tarjoamaan Wifiin
  3. Käynnistä puhelimesta Panasonicin appi
  4. Klikkaa kuvansiirtokuvaketta. Valitse haluatko siirtää massana (voi filtteröidä tyyliin tänään, eilen, tällä viikolla, tässä kuussa, kaikki) vai valitsetko kuvat itse. Massa-ajoon voi valita siirrätkö kuvat, videot vai kummatkin (huom! 4K-videoita ei voi siirtää)
  5. Kuvat latautuvat
Toki ekalla kerralla tuo vaatii vähän lisäsäätöä, kun ton napin oletustoiminto pitää määritellä, vaihtoehtoja siinä on että G80 ottaa yhteyden kodin wifiin, tai luo omansa. En muista tätä prosessia kovin tarkkaan. Enkä ole varmasti käynyt kaikkia toimintavaihtoehtoja läpi. Kuvaan aina RAW+JPG, RAWit ei taida siirtyä tosiaan. Eikä ne 4K-videot, syystä tai toisesta.

Minusta tuo on melko vaivatonta tuo siirtely.

Valovoiman haasteenahan on sitten se syväterävyyden oheneminen.
Tuskin kohinan aleneminen paljoa ilahduttaa, jos vain vähän kuvan sisällöstä on tarkkaa.

Kunnollinen vakain on tuollaiseen autiotalojen lailla (kunhan ei parodia elokuvien tyyliin lahoa kasaan kesken kuvauksen ) olemattomasti liikkuviin kohteisiin erinomainen lisäkonsti.
Olympuksillahan vakaammat kuvaajat pääseet sekuntien valotusaikoihin ilman jalustaa.

M43-systeemissähän se syväterävyys tuplaantuu full frame systeemiin verrattuna, joten se on hämäräkuvauksessa plussaa. Tästä syystä Sigman f/1.4 primet on todella kivoja low light pelejä, kun toi syväterävyys vastaa full framen f/2.8.

Tollaseen autiotalojen hämäräkuvaukseen luulis Sigman 16mm f/1.4 olevan aika kova linssi. Eikä riko lompsaakaan.
 
Kännykkähän on jo melkein tappanut peruspokkarit. Ja nuo edistyneet pokkarit lienevät melkeinpä pienen marginaalin niche-kamaa. Mä kyllä kaipaisin arsenaaliin laadukasta 1" taskukokoista super-zoomia, mutta en halua maksaa siitä 600€, mikä on tällä hetkellä alin hinta, mitä olen Panasonicilta nähnyt. Muuten on kalusto hinkattu siihen kuntoon, että peilittömällä puolella saa tapahtua jotain merkittävää, että uusi peilitön ilmaantuu talouteen. RP jaksaa ihan hyvin mun tarpeet, en tarvitse sitä sikahintaista R5:sta, mistä on nyt hype päällä alan piireissä. Harkinnassa on ollut Canon 90D, mutta se kortti pitää harkita huolellisesti. Voi olla, että sittenkin pidän tuon myynnissä olevan 5D2:ni ja hommaan toiseksi lintuputkeksi RF 100-500:n RP:hen, kunhan se joskus ilmestyy ja hyvä tarjous osuu kohdalle. Kyse on siis luontokuvailusta, joita tässä taloudessa harrastaa toinenkin puolisko. Onneksi nyt ei ole mikään kiire tehdä päätöksiä. Ostajan markkinat?

Mun maallikkomielipiteeni siis on, että tarjonta ei vastaa enää kysyntää. Mitään kunnon innovaatioita ei ole peilittömän jälkeen enää tullut, ja niissäkin on omat huonot puolensa (akkukesto, kokoedun vastapainona edelleen lasitavaran koko ja varauksin tarjonta, etsimen lagaaminen luontopuuhissa jne.). Ei ole yksinkertaisesti mitään pointtia päivittää ehjää runkoa ~samantasoiseen uuteen.
Minulle tuo R5 saattaisi olla taas ensimmäinen peilitön, joka täyttää vaatimukset :) Riittävästi kokoa, järkkärimäinen käyttöliittymä, toivottavasti akkukestokin paranee. Nosta kohistuista video-ominaisuuksista kiinnostaa lopulta eniten mahdollisuus irrottaa yksittäisiä kuvia 8k-kuvasta, videosta en muuten perusta. Budjetti tuskin tulee antamaan pitkään aikaan myöten...
 
Panasonicin G80 tarjouksesta tällä hetkellä postin kyydissä ja huomenna varmaan pääsee ihmettelemään.

Mistähän tuohon kannattaisi katsella UV-suodatinta tai jotain muuta lasia objektiivin päähän? Onko noissa juurikaan eroja kuvanlaadussa? 58mm taitaa olla oikea koko tuolle Panasonicin 12-60mm objektiiville.

Entä onko kannattavaa näytölle hankkia jotain suojakalvoa/lasikalvoa? Melko hintava kamera itselle kuitenkin ja sen kanssa tulee varmasti rymyttyä ties missä, niin suojat olisi hyvä olla kunnossa naarmujen ja kolhujen varalle.

EDIT:
SanDisk MicroSDXC Extreme 64 GB muistikortti - Muistikortit matkapuhelin, GPS

Tämä varmaan sopii muistikortiksi? Meinasin pölliä kojelautakamerasta nopean 32GB kortin, mutta toisaalta 64GB voisi olla hyvä, jos videioita kuvaa paljon.

EDIT2: Gigantista löytyy myös Hoyan UV-suodatin tuohon. Täytyy hakea samalla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom