Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Fuji X-T2 kanssa oon arcaswiss L-rautaa käyttänyt, siinä lepää hyvin pikkurilli. Noita saa ebaystä aika halvalla useimpiin malleihin.

20200317_155854.jpg
 
Saako niihin malleihin, mitään akkukahvan tyylistä? Minun isot kourat tarvii jo canonin runkoihinkin akkukahvan, muuten pikkusormi ei saa otetta ja käsi kipeytyy pahasti pidemmissä kuvaussessioissa.
Pienen googletuksen perusteella näyttäisi saavan. Ja tämä ratkaisisi isolta osalta myös ongelman akkukeston suhteen. Minun käteni eivät ole mitenkään valtavan isot, mutta sormet ovat pitkät ja minulla on yliliikkuvat nivelet. Tämän takia vähän paradoksaalisesti järeämpi ja samalla yleensä painavampi kamera tuntuu paremmalta kädessä - siitä saa yksinkertaistesti paremman otteen, kun voi käyttää kaikkia neljää sormea puristamaan. Jos pysyttelisi pienissä objektiiveissa, niin joku PEN voisi olla mainio kakkoskamera.
 
Minulla oli E-M5II:n kanssa ihan laadukas metallinen ebay-lisäkahva, joka tukevoitti kameraa huomattavasti. Perusongelma kuitenkin oli, että vähänkin paksummalla objektiivilla, esim. 12-40/2.8, eivät edes omat tikkusormeni meinanneet enää mahtua kahvalle kunnolla. Nyt kun on ehtinyt tottua A7II:n ergonomiaan (joka ei todellakaan ole täydellinen), niin en varmaan pystyisi enää vaihtamaan takaisin tuohon rangefinder-tyyliin, ellen käyttäisi vain 100g prime-kakkuloita.
 
Täytyy tulla vähän hehkuttamaan Sony A7 + Zeiss Loxia 50/2 -yhdistelmää. Tosi kevyt ja asiallisen tuntuinen kombo esimerkiksi reissu- ja katukuvaukseen. Pitkään arvoin Loxian ja Sony-Zeiss 55/1.8 välillä, mutta taivuin lopulta Loxiaan metallirakenteensa takia. Ei kaduta yhtään, vaikka Loxiassa ei ole automaattitarkennusta.

Hetki vierähti ennen kuin käsin tarkentaminen alkoi luonnistua. Ei tuo liikkuvan kohteen kuvaaminen ole vieläkään sieltä helpoimmasta päästä, mutta eiköhön sekin helpotu, kun tarpeeksi harjoittelee.
 
Rajalalta tuli mainosta AliasEdu99 verkkokurssipakettia hintaan 99e. Kellään kokemuksia noista?
 
Rajalalta tuli mainosta AliasEdu99 verkkokurssipakettia hintaan 99e. Kellään kokemuksia noista?
Ainoa osa-alue noista olisi mulle valaisu. Ja sekin menisi hukkaan, kun vähintään 99 % kuvaamisistani tapahtuu vallitsevassa valossa. Noi kuvankäsittelykurssit nyt on vähän siinä ja siinä. Mä olen löytänyt youtubesta kaiken tarpeellisen omaan LR-kikkailuuni. Teen ihan vaan hienosäätöjä, joten en oikein kuulu muutenkaan kohderyhmään. Photoshoppailu ei vain kiinnosta. Tai jos ihan kuvaamisen perusteista lähtee, suosittelen mieluummin asiallista kirjallisuutta tai googlea. Mutta ei tuo mikään ryöstöhinta ole. Jos olisi itsellä vähänkään kiinnostusta, tuskin kokisin heittäväni satasen kaivoon. Ja ilmeisesti käyttöoikeus säilyy, vaikkei kaikkea jaksaisikaan kahlata läpi ihan heti.
 
Rajalalla Lumix -viikot menossa. Olen kärkkynyt pitkään G80 mallia. Nyt olis runko 349€.
Kittipaketti Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm Ois 499€. Sitten runko ja 25mm f/1.7 maksaisi 448€. Kumpaan pakettiin laittaisit fyrkkasi kiinni. Kiinteään vai zoomiin?
 
Rajalalla Lumix -viikot menossa. Olen kärkkynyt pitkään G80 mallia. Nyt olis runko 349€.
Kittipaketti Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm Ois 499€. Sitten runko ja 25mm f/1.7 maksaisi 448€. Kumpaan pakettiin laittaisit fyrkkasi kiinni. Kiinteään vai zoomiin?
No jos muutaman ihmisen ryhmiä jne kuvailet, niin kiinteä olisi valovoimallaan parempi esim. hämärään.
Mutta yleisessä kuvauksessa 12-60mm on paljon joustavampi ja käytännössä jonkinlaisen peruszoomin varmaan tarvitset, jos et tiedä tarkkaan mitä haluat kuvata.
 
Rajalalla Lumix -viikot menossa. Olen kärkkynyt pitkään G80 mallia.
Ja mä oon odotellut DC-TZ200:sta tarjousta, josta ei voi kieltäytyä. Toi 599€ ei ole vielä se. Kolmoskamerasta ei viitsi ihan tuollaista summaa pulittaa. Ja kun tuo on aika marginaalikapistus, käytettynäkään ei ole vielä osunut myynti-ilmoja silmään.
 
Rajalalla Lumix -viikot menossa. Olen kärkkynyt pitkään G80 mallia. Nyt olis runko 349€.
Kittipaketti Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm Ois 499€. Sitten runko ja 25mm f/1.7 maksaisi 448€. Kumpaan pakettiin laittaisit fyrkkasi kiinni. Kiinteään vai zoomiin?
Noista tarraisin kiinni joko G80 + 12-60mm tai pelkkään runkoon. Tuo zoom-setti on hyvä. Rungon hintakin on kohdallaan. 25mm kiinteää linssiä saa aina silloin tällöin satasella ja sitä liikkuu hyvin käytettynä, joten ehdit sen ostamaan myöhemmin. Harkitsisin myös 20mm/1.7 käytettynä.

Jos ostat pelkän rungon eli 12-60mm peruszoomina ei kelpaa, fiksut vaihtoehdot zoomeista Panasonicilta ovat 12-35mm/2.8, 14-140mm/3.5-5.6 ja PanaLeica 12-60mm/2.8-4.0. Viimeksi mainittu on nyt all-time-low alennuksessa. Kaikki linssit saa edullisemmin käytettynä.

Voin sanoa, että 14-140mm on verraton linssi vaikka ei valovoimaisin olekaan.
 
Ite ostin just black friday alesta tuon G80 + 12-60mm + 25mm f/1.7. Kummallekin linssille on ollu käyttöä.
 
25mm kiinteää linssiä saa aina silloin tällöin satasella ja sitä liikkuu hyvin käytettynä, joten ehdit sen ostamaan myöhemmin.

Jos ostat pelkän rungon eli 12-60mm peruszoomina ei kelpaa, fiksut vaihtoehdot zoomeista Panasonicilta ovat 12-35mm/2.8, 14-140mm/3.5-5.6 ja PanaLeica 12-60mm/2.8-4.0. Viimeksi mainittu on nyt all-time-low alennuksessa. Kaikki linssit saa edullisemmin käytettynä.

Voin sanoa, että 14-140mm on verraton linssi vaikka ei valovoimaisin olekaan.
25mm löytyy MFT:hen yhteensä viisi erilaista, niin käytettynä löytynee kyllä joku helposti jos tarvitsee.
Tai no ehkä se voidaan pyöristää neljään jättäen äärimmäisen huipputason f/1.2 Olympus pois.

12-35mm olisi yleiskäyttöön aika "lyhyt" lisäten tarpeen toiselle lasille ja katsoisin huonoksi valinnaksi ellei "tiedä mitä tekee" ja tarvitse sitä parempaa valovoimaa.

14-140mm häviää optiikan laadussa selvästi edeltävän Four Thirds peilijärjestelmän Leica D 14-150mm:lle.
Panasonic LUMIX G VARIO HD 14-140mm f/4-5.8 ASPH. O.I.S. - Review / Test Report - Analysis
Leica D Vario-Elmar 14-150mm f/3.5-5.6 Asph. OIS - Review / Test Report - Analysis
Tarkennusnopeus nyt jää jälkeen uudemmista, mutta muuten se toimii Panasonicin rungoissa hienosti mekaanis-sähköisellä adapterilla.
Olyn rungossa tuntuu olevan hienoista haastetta mahdollisesti johtuen vähemmän agressiivisesta UV-suotimesta kennon päällä.
(muuten kokonaisuutena edelleen erinomainen Lumix G 7-14mm on sen takia ongelmissa Olyn rungoilla kirkkailla valonlähteillä)

Ja "turisti"zoomeissahan Olympus teki eräänlaisen merkkipaalun 12-200mm lasilla.
 
12-35mm olisi yleiskäyttöön aika "lyhyt" lisäten tarpeen toiselle lasille ja katsoisin huonoksi valinnaksi ellei "tiedä mitä tekee" ja tarvitse sitä parempaa valovoimaa.
Perusteletko hiukan, miksi se on huono valinta? Kinovastaavuus 24-70 on ihan normis yleislasi, eikä tuota valovoimaisempaa zoomia taida olla Panasonicilla olla edes olemassa. Tosin tuo 12-35/2.8 ei ole mikään halpislasi. Mä ostaisin tosta kampanjasta varmaan tässä tapauksessa pelkän rungon (jos se siis olisi ollut itsellä kiikarissa pitempään) ja lähtisin metsästämään 12-60/28 sopuhintaan. Riippuu toki aina käyttötarkoituksesta ja budjetista.
 
Minusta tossa 12-60 f/2.8 - 4:ssa ei toi valoteho oo niin paljoa parempi että viittis siitä 350e enempi maksaa. Kuvanlaatu on kummassakin kuitenkin huippuluokkaa.
 
Minusta tossa 12-60 f/2.8 - 4:ssa ei toi valoteho oo niin paljoa parempi että viittis siitä 350e enempi maksaa. Kuvanlaatu on kummassakin kuitenkin huippuluokkaa.
Sen verran alkoi kiinnostaa, että joutessani hiukan tutkiskelin vertailuja. Ja toden totta, tuo halvempi on suorituskyvyltään ihan riittävän lähellä kalliimpaa, että hintaeroa on noiden arvostelujen mukaan vaikea perustella. No ok, luin vain yhden, mutta se riitti. Eikä se kalliimpi ole edes koko matkalta 2.8, kuten ensin luulin.
 
25mm löytyy MFT:hen yhteensä viisi erilaista, niin käytettynä löytynee kyllä joku helposti jos tarvitsee.
Tai no ehkä se voidaan pyöristää neljään jättäen äärimmäisen huipputason f/1.2 Olympus pois.

12-35mm olisi yleiskäyttöön aika "lyhyt" lisäten tarpeen toiselle lasille ja katsoisin huonoksi valinnaksi ellei "tiedä mitä tekee" ja tarvitse sitä parempaa valovoimaa.

14-140mm häviää optiikan laadussa selvästi edeltävän Four Thirds peilijärjestelmän Leica D 14-150mm:lle.
Panasonic LUMIX G VARIO HD 14-140mm f/4-5.8 ASPH. O.I.S. - Review / Test Report - Analysis
Leica D Vario-Elmar 14-150mm f/3.5-5.6 Asph. OIS - Review / Test Report - Analysis
Tarkennusnopeus nyt jää jälkeen uudemmista, mutta muuten se toimii Panasonicin rungoissa hienosti mekaanis-sähköisellä adapterilla.
Olyn rungossa tuntuu olevan hienoista haastetta mahdollisesti johtuen vähemmän agressiivisesta UV-suotimesta kennon päällä.
(muuten kokonaisuutena edelleen erinomainen Lumix G 7-14mm on sen takia ongelmissa Olyn rungoilla kirkkailla valonlähteillä)

Ja "turisti"zoomeissahan Olympus teki eräänlaisen merkkipaalun 12-200mm lasilla.
Hintalapultaan muut 25mm kiinteät ovat aika eri kaliiperia kuin Pansun satkun f/1.7.
Ihan totta, että 12-35 ei ole mikään kovin pitkä, valovoima ja kuvalaatu taitaa taas kääntää vaakakuppia takaisin.
En kovin paljon järkkäreistä ymmärrä ja silti en lähtisi kikkailemaan toisen systeemin laseilla, ainakaan aloittelijana.
Olympuksen 12-200 on kyllä hieno lasi. Painaa vaan 200g enemmän ja on 2.5 cm pidempi kuin Panasonic 14-140. Halkaisijakin sentin pienempi eli Pansu on aika kompakti ja siten hieno matkalinssi ja kätevä aloittelijalle.

12-60/3.5 on aika kehuttu kuvaltaan eli usealle ei varmaan ole suurta lisäarvoa maksaa PanaLeica 2.8:sta 350-400€ lisää nyt Rajalan tarjouksessa. Ostaa sillä rahalla vaikka sen 25mm kiinteän ja vielä jää taskuun pätäkkää reippaasti.
 
Perusteletko hiukan, miksi se on huono valinta? Kinovastaavuus 24-70 on ihan normis yleislasi, eikä tuota valovoimaisempaa zoomia taida olla Panasonicilla olla edes olemassa... Riippuu toki aina käyttötarkoituksesta ja budjetista.
Silloin jos kuvaa rajallisia aiheita/pystyy itse "hallitsemaan" tilannetta eli liikuttelemaan kohdetta/käyttämään "jalkazoomia" se on tietenkin hyvä.
Mutta yleiskäytössä reilusti vaihtelevien kohteiden kanssa ja jalkazoomin ollessa mahdottomuus se käy rajoittuneeksi verrattuna muihin.



En kovin paljon järkkäreistä ymmärrä ja silti en lähtisi kikkailemaan toisen systeemin laseilla, ainakaan aloittelijana.
Pelkälle vaihe-erotarkennukselle suunnitellut lasit kyllä tosiaan "nikottelevat" ei-PDAF rungoissa tarkennuksen pitäessä melkoista ääntä töksähdellessään niitä kontrastitarkennuksen iteratiivisia liikahduksia, mutta loppupään Four Thirds lasit kuten Panasonic Leica D 14-150mm suunniteltiin myös kontrastitarkennukselle.
(Olympus keksi live viewin järkkäreissä)
Sitä tuli rahdattua GH2:n nokalla 5km yläpuolelle Nepalissa ja sen jälkeen käytettyä GH3:ssa.

Viittaus 2 "Imager AF" tarkoittaa kontrastitarkennusta tässä:

Täällä viite 1 yhteensopivuus-kohdassa tarkoittaisi yhteensopimattomuutta kontrastitarkennukselle. (L-RS014150 on kyseisen objektiivin koodi)
 
Silloin jos kuvaa rajallisia aiheita/pystyy itse "hallitsemaan" tilannetta eli liikuttelemaan kohdetta/käyttämään "jalkazoomia" se on tietenkin hyvä.
Mutta yleiskäytössä reilusti vaihtelevien kohteiden kanssa ja jalkazoomin ollessa mahdottomuus se käy rajoittuneeksi verrattuna muihin.
Me varmaan puhutaan vain samasta asiasta eri nimillä. Mun maalaisjärki kääntää yleislasin niin, että sillä kuvataan normaalit maisemat ja katukuvaukset yms. Sitten on muu kuin yleiskuvaus, joka mulle tarkoittaa lintupönöt, makroilut, hevoset pimeällä maneesilla ja arkkitehtuurikuvat T/S:llä. Turistizoomilla voi toki teleillä hiukan yleislasia enemmän, mutta kyllä sen ominaisuudet loppuvat kesken tuossa erityistarvelistassani. Ja vielä rautalankaa: mulle yleislasi on se, mikä tarkoittaa kinovastaavuudessa 24-105 polttoväliä. Ei tuo laadukas 12-35 kauas tuosta jää telepäässä käytännössä.
 
Me varmaan puhutaan vain samasta asiasta eri nimillä. Mun maalaisjärki kääntää yleislasin niin, että sillä kuvataan normaalit maisemat ja katukuvaukset yms.
Katukuvaukset ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta maisemakuvauksessa pitempi ulottuvuus on hyödyllinen maiseman kohteiden kuvaamiseen.
Monesti lähemmäksi pääsemisen edessä voi olla jotain kulkemisen estävää tai sitten kuvaan eteen tunkevaa.
Ja sitten jos lähemmäksi pääseekin kuvakulma muuttuu helposti pahasti ylöspäin katsovaksi vääristäen kuvan kohteet perspektiivillä.
 
Katukuvaukset ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta maisemakuvauksessa pitempi ulottuvuus on hyödyllinen maiseman kohteiden kuvaamiseen.
Monesti lähemmäksi pääsemisen edessä voi olla jotain kulkemisen estävää tai sitten kuvaan eteen tunkevaa.
Ja sitten jos lähemmäksi pääseekin kuvakulma muuttuu helposti pahasti ylöspäin katsovaksi vääristäen kuvan kohteet perspektiivillä.
Ymmärsinkö nyt oikein? Varsinainen yleislasi kattaa kinovastaavan polttovälialueen 8-500 mm, jotta sitä voi kutsua yleislasiksi? Ilman laajispään tynnyrivääristymiä? Jos tuollainen olisi, sitä kutsuttaisiin kamerapiireissä ns. suttuzoomiksi. Mulla ei ole ollut vuosikausiin tai ehkä jopa ikinä niin huonoa järkkäriä, etteikö sillä voisi kropata kohtuulliseen rajaan asti, kun telepää tulee kakkulassa vastaan. Ja nyt en siis puhu esim. lintupönöistä, vaan ihan peruskuvaamisesta reissuilla sillä oman kielenkäytön yleislasilla. Mun luontokuvausharrastus on tosin ihan alkumetreillä muutenkin. Sorsia osaan kuvata, mutta säikymmät otukset ovat vielä harjoittelun alla. Nyt keväällä olisi tarkoitus hioa niitäkin taitoja. Kalustoa on, mutta taitoa puuttuu.

Pärjäsin hyvin pitkään matkoilla a6000 + kittizoom. Se oli kompakti paketti ja muutenkin tykkäsin. Mua ei haitannut kovinkaan paljon, että telepää loppui 50 milliin, mikä oli tolla rungolla 80 mm kinovastaava. Nykypaketti on pari numeroa kookkaampi RP + 24-105 ja pärjään silläkin ne reissut, mihin teleputket eivät mahdu matkatavaroihin. Viime kesänä tein matkan, mihin otin kokeeksi ja olosuhteiden pakosta vain superzoom-pokkarin. Matkan aikana tuli vastaan tasan yksi tilanne, kun tarvitsin kaikki sen millit käyttöön. Ja siinä kohdassa taas olisi tarvittu valovoimaa hiukan lisää. Ton pokkarin kuvia ei kärsi muuten kropata sitten yhtään, eli pitää mennä laakista oikein rajaus. Se 1" kenno ei ole mikään hääppönen.

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Me todellakin taidamme puhua eri asiasta samalla nimellä. Mulle yleislasi on se, mikä lähtee mukaan, kun ei oikein tiedetä, mitä ollaan kuvaamassa. Luultavimmin laajispää on tärkeämmässä roolissa kuin telepää. En ole mitään tilastoa tehnyt, mutta todennäköisesti valtaosa mun reissukuvista on otettu 24-60 mm polttovälillä. Siksi mulla ei ole juurikaan käyttöä ns. turistizoomille, joka mun käsitteistössä menee vähintään 200mm asti, kroppirungoilla 300 mm.
 
Minusta tossa 12-60 f/2.8 - 4:ssa ei toi valoteho oo niin paljoa parempi että viittis siitä 350e enempi maksaa. Kuvanlaatu on kummassakin kuitenkin huippuluokkaa.
On siinä kalliimmassa (12-60 f/2.8-4 vs. 12-60 f3.5-5.6) muutakin pientä kivaa kuin 56-96 % (laajis-tele) parempi valoteho. Päädyin kalliimpaan, kun sain viime vuonna 549 €:lla.

Tässä ulkomuistista niitä muita herkkuja valotehon lisäksi:
-suurempi aukko, eli tehokkaampi taustan pehmennys
-himmenninlehtiä 9 (pyöristettyjä) vs. 7 (pyöristettyjä), eli nätimpi/rauhallisempi bokeh
-(himmenninlehdet säätyvät ilman pykäliä, joten videon kirkkaus ei muutu askelittain kohteen valoisuuden vaihtuessa) Huom! tämä taitaa löytyäkin myös halvemmasta

-metallirunko vs. muovi
-tasaisempi ja laadukkaampi kiertotuntuma zoomirenkaassa
-objektiivin kyljessä on kaksi kytkintä, AF/MF (en tarvitse, koska G80:n rungossa on) sekä OIS on/off (tätä tulee käytettyä)
-pöly, roiske ja pakkas vs. pelkkä pöly ja roiske
-vastavalosuoja (Sen voi kääntää nurinpäin kun ei tarvita. Halvempaankin ilmeisesti saatavilla joku pienehkö vvsuoja, muttei vakiona?)

-suurempi suurennos makrokuvauksessa, 0,3x/0,6x vs. 0,27x/0,54x (Minimi tarkennusetäisyydet laajis/telellä 20/24 cm vs. 20/25 cm, mutta ilmeisesti jostain muustakin tulee eroa, koska suurennoksessa eroa on enemmän, eli reilut 10 %. Nyt mittasin omasta minimietäisyydet kohteesta objektiivin etureunaan: laajis/tele 62/89 mm. En ihan käsitä tuota revikoiden kertomaa 20 senttiä laajiksella, koska omalla rungolla 20 cm kohteesta olisi sentin taaempana kuin G80:n takanäyttö!)
-äänetön tarkennus videoissa (en tiedä onko halvemmassa yhtä äänetön)
-rajaus ei pumppaa ja humppaa tarkennuksen mukaan! Ärsyttävää kun muilla obiskoilla rajaus muuttuu aina hieman, kun painaa tarkennusta.
-parfocal, eli tarkennus ei muutu vaikka kuinka zoomailee eestaas! Todella harvinainen ominaisuus, ja mukavaa erityisesti kun videota kuvatessa kuva ei pehmene hetkeksi silloin kun zoomaa. Niin no, on se kiva silloinkin, kun kuvatessa manuaalitarkennuksella voi tarkentaa kerran, ja sitten voi zoomailla vapaasti ilman tarvetta uusintatarkennuksiin välissä.

-2 vs. 1 Extra-Low Dispersion -linssiä, jotka parantavat värejä ja kontrastia
-nanopinnoite, jonka pitäisi vähentää objektiivin sisäisiä heijastuksia, kun kuva-alueella on muuta aluetta kirkkaampia valolähteitä, esim. vastavaloon kuvaus tai tuikut hämärässä
-tarkempi piirto keskellä@25, 40 ja 60 mm, tosin@12 mm halvempi on vielä tätäkin tarkempi
-tarkempi piirto nurkissa
-Erityisesti arvostan tuota parempaa tarkkuutta keskellä@60 mm (2500 viivaa vs. 2000 viivaa, ephotozine), koska se antaa paremman kropattavuuden ansiosta tavallaan lisämillejä teleen, tyyliin 75 mm vs. 60 mm. Kalliimpi onkin kv. "24-150 mm", jos halvempi on 24-120 mm. Jossain koulun juhlissa kuvatessa tuo 25 % parempi ulottuvuus on poikaa. Eikä tuollaisissa sisätiloissa yhtään ole haitaksi se telepään 96 % parempi valovoima, eli ISO-arvon puolitus.

Tuossa noita syitä, jotka saivat minut maksamaan lisähinnan. En siis olisi maksanut pelkästä valovoimaerosta noin paljon.


Edit. Faktojen tarkistuksia ja pieniä lisäyksiä


@Frankie @mattix
 
Viimeksi muokattu:
Nikon Z tarkennuksesta (3.0) hyvä ja kattava juttu youtubessa. Kestää noin tunnin ja ehdottomasti kannattaa vilkaista jos on esimerkiksi hankkinut Nikonin peilittömän.

 
On siinä kalliimmassa muutakin pientä kivaa kuin 56-96 % (laajis-tele) parempi valoteho. Päädyin kalliimpaan, kun sain viime vuonna 549 €:lla.

Tässä ulkomuistista niitä muita herkkuja valotehon lisäksi:
-suurempi aukko, eli tehokkaampi taustan pehmennys
-himmenninlehtiä 9 (pyöristettyjä) vs. 7 (pyöristettyjä), eli nätimpi/rauhallisempi bokeh
-himmenninlehdet säätyy ilman pykäliä, joten videon kirkkaus ei muutu askelittain kohteen valoisuuden vaihtuessa
-metallirunko vs. muovi
-pöly, roiske ja pakkas vs. pelkkä pöly ja roiske
-vastavalosuoja (jonka voi kääntää nurinpäin kun ei tarvita)
-äänetön tarkennus videoissa (en tiedä onko halvemmassa)
-rajaus ei pumppaa ja humppaa tarkennuksen mukaan! Ärsyttävää kun muilla obiskoilla rajaus muuttuu aina hieman, kun painaa tarkennusta.
-parfocal, eli tarkennus ei muutu vaikka kuinka zoomailee eestaas! Todella harvinainen ominaisuus, ja mukavaa erityisesti kun videota kuvatessa kuva ei pehmene hetkeksi silloin kun zoomaa. Niin no, on se kiva silloinkin, kun kuvatessa manuaalitarkennuksella voi tarkentaa kerran, ja sitten voi zoomailla vapaasti ilman tarvetta uusintatarkennuksiin välissä.
-tarkempi piirto@25, 40 ja 60 mm, tosin@12 mm halvempi on vielä tätäkin tarkempi
-Erityisesti arvostan tuota parempaa tarkkuutta@60 mm (2500 viivaa vs. 2000 viivaa, ephotozine), koska se antaa paremman kropattavuuden ansiosta tavallaan lisämillejä teleen, tyyliin 75 mm vs. 60 mm. Kalliimpi onkin kv. "24-150 mm", jos halvempi on 24-120 mm. Jossain koulun juhlissa kuvatessa tuo 25 % parempi ulottuvuus on poikaa. Eikä tuollaisissa sisätiloissa yhtään ole haitaksi se telepään 96 % parempi valovoima, eli ISO-arvon puolitus.

Tuossa noita syitä, jotka saivat minut maksamaan lisähinnan. En siis olisi maksanut pelkästä valovoimaerosta noin paljon.


@Frankie @mattix

Kiitos hyvistä perusteluista. Tuo ISO-puolitus telepäässä on muuten hyvä pointti ja loppupelissä suht isokin ero, etenkin kun MFT ei isoista ISOista tykkää. Ja mikään noista luettelemistasi asioista ei kyllä yksinään ole hintaeron väärti, mutta kokonaisuudesta muodostuu kuitenkin jo ihan kivasti eroa.
 
Tuli hommailtua Panasonic Lumix DMC-GX80 (+ 12-32 / 3.5 - 5.6 OIS) Rajalan tarjouksesta. Valmiiksi löytyy pieni tripodi jos tykkää pitkällä valotusajalla yökuvia ottaa ja 256G MyMemoryn musitikortti. Oisko ollut jokin 40€ tarjouksessa, eli ei varmasti nopeimpia mutta ilmeisesti riittävä.

Ei ole vuosiin ollut muuta kuin puhelimen kamera käytössä, eikä edes tällaista "microjärkkäriä" joten asetuksia jne ei ole tarvinnut miettiä. Olisko jossain aloittelijalle sopiva vinkki-linkki josta pääsisi nopeesti jyvälle mitä säätöjä eri tilanteisiin pitää käyttää? Esim. nopea suljinaika jos liikkuva jne.

Mukana tulleella yleislinssillä koitan pärjäillä, saa nähdä tarviiko muuta linssiä tuolle pikkukameralle. Maksaa äkkiä enempi kuin koko setti itsessään :)

Oletan että tuolla otetut kuvat näyttää paremmilta vaikkapa 77" töllöstä kateltuna kuin nykyisten puhelimien...
 
Olisko jossain aloittelijalle sopiva vinkki-linkki josta pääsisi nopeesti jyvälle mitä säätöjä eri tilanteisiin pitää käyttää? Esim. nopea suljinaika jos liikkuva jne.
No liikkuville kohteille nimenomaan tarvitaan suljinnopeutta, eli sille S-tila on käytännöllinen.
Muuten taas sitten aukko edellä menevä A on parempi varsinkin jos haluaa lähikuvia pienemmistä kohteista joiden kanssa tarvitaan syväterävyyttä.

Suomeksi ei taida löytyä netistä kovin paljoa oppaita, mutta "Lontoon murteellahan" sieltä kyllä löytyy hakemalla kaikkea.

Tämä lienee kattavimpia suomenkielisiä.
Ainakin tämä kannattaa lukea läpi jos ei meinaa kaikkea jaksaa katsoa.
 
No liikkuville kohteille nimenomaan tarvitaan suljinnopeutta, eli sille S-tila on käytännöllinen.
Muuten taas sitten aukko edellä menevä A on parempi varsinkin jos haluaa lähikuvia pienemmistä kohteista joiden kanssa tarvitaan syväterävyyttä.

Suomeksi ei taida löytyä netistä kovin paljoa oppaita, mutta "Lontoon murteellahan" sieltä kyllä löytyy hakemalla kaikkea.

Tämä lienee kattavimpia suomenkielisiä.
Ainakin tämä kannattaa lukea läpi jos ei meinaa kaikkea jaksaa katsoa.

Juu kiitoksia, tuossa tulikin jo sulkimen tiloja joihin en vielä ehtinyt tutustua mutta huomasin että valikoimissa on.

Lukasen linkit läpi :thumbsup:
 
Juu kiitoksia, tuossa tulikin jo sulkimen tiloja joihin en vielä ehtinyt tutustua mutta huomasin että valikoimissa on.

Lukasen linkit läpi :thumbsup:
Jos haluaa kuvata yöllä esim. revontulia tai tähtitaivasta, niin täysmanuaalisäätöjen käyttö kannattaa myös opetella. Kurssien ja opaskirjojen ohella kannattaa ihan yksinkertaisesti ottaa paljon kuvia analyyttisella asenteella, eli kun kuville tekee jälkikäsittelyä, niin pähkäilee mikä meni hyvin ja mikä taas ei. Tämän harrastuksen kanssa ei koskaan tule valmiiksi :)
 
@latee77 Action-kuviin tärkein neuvo: harjoittele. Opettele käyttämään ja muuttamaan tarkennuspisteitä. Tutki kuvia ja mieti, mikä meni pieleen. Se voi olla tarkennus väärässä paikassa, liian pitkä suljinaika tai joku muu mystinen syy. Ja sitten teet saman uudelleen, kunnes tunnet kalustosi ja taitosi. Ja sitten harjoittelet taas lisää. Kameran käyttö on kiva olla selkäytimessä, kun on kamera kädessä oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

E. Ja piti sanomani, että tarkennuspisteiden mystisen maailman lisäksi ne tarkennusmenetelmät jatkuvine tarkennuksineen, sarjakuvauksineen yms.
 
Kiitti vinkeistä, täytyy testailemalla havainnollistaa kun perussäädöt on kaivettu kamerasta tutuiksi.

Tuskin suurempaa harrastusta tästä syntyy (tai mistä tietää), mutta hyvä olisi saada kamerasta enempi irti kuin roiskia automaatilla kaikki kuvat.

Entry level rookielle tässä Panasonic Lumix DMC-GX80:ssa varmaan löytyy kaikki mitä nyt osaa aloittelija hyödyntää? Suurempaa objektiivia tarvii jos haluaa panostaa maisemakuviin vaiko vain pitemmälle zoomille esim. luontokuviin?

Kerkesin vasta sen verran räpläämään että ajat yms kohdillaan, käyttöä ei vielä lainkaan. Aikaisemmin oli Lumixin pokkari jolla sai jo ihan nättejä yökuvia 15-30sek valotusajalla jalustalla, tässä DMC-GX80 varmaan tuon lisäksi jotain muutakin opeteltavaa.
 
Kiitti vinkeistä, täytyy testailemalla havainnollistaa kun perussäädöt on kaivettu kamerasta tutuiksi.

Tuskin suurempaa harrastusta tästä syntyy (tai mistä tietää), mutta hyvä olisi saada kamerasta enempi irti kuin roiskia automaatilla kaikki kuvat.

Entry level rookielle tässä Panasonic Lumix DMC-GX80:ssa varmaan löytyy kaikki mitä nyt osaa aloittelija hyödyntää? Suurempaa objektiivia tarvii jos haluaa panostaa maisemakuviin vaiko vain pitemmälle zoomille esim. luontokuviin?

Kerkesin vasta sen verran räpläämään että ajat yms kohdillaan, käyttöä ei vielä lainkaan. Aikaisemmin oli Lumixin pokkari jolla sai jo ihan nättejä yökuvia 15-30sek valotusajalla jalustalla, tässä DMC-GX80 varmaan tuon lisäksi jotain muutakin opeteltavaa.
Itse en koskaan käytä kamerastani löytyviä valmiita kuvausohjelmia, vaan käytän tilanteen mukaan joko A-tilaa (päätän siis aukon) tai M-tilaa (säädän itse sekä aukon että valotuksen, tämä lähinnä revontulissa ja makroillessa). A-tilassa käytän valotuksen kompensaatiota vähän tilanteen mukaan. ISO-arvo automatiikalla valitsemallani välillä paitsi poikkeustilanteissa (maisemat -> pieni kiinteä arvo, revontulet -> suuri kiinteä arvo).

Tärkeää on joka tapauksessa opetella ne tärkeimpien toimintojen vaikutukset, niin ei tarvitse sitten äkillisen tilanteen tullessa tullessa lähteä arvailemaan.

Objektiivipuolesta osaat sanoa enemmän sitten, kun tiedät paremmin mihin haluat keskittyä. Kun itse aloin kuvaamaan, niin kuvittelin lintujen muodostuvan ykköskohteeksi, mutta ötökät kiinnostivat lopulta enemmän. Kissakuvista puhumattakaan :)
 
Entry level rookielle tässä Panasonic Lumix DMC-GX80:ssa varmaan löytyy kaikki mitä nyt osaa aloittelija hyödyntää? Suurempaa objektiivia tarvii jos haluaa panostaa maisemakuviin vaiko vain pitemmälle zoomille esim. luontokuviin?
Etu- ja takarulla löytyy, niin säätöjen tekoa on helppo lähteä opettelemaan/niitä on ennen kaikkea helppo muuttaa:
Toiseen rullaan saa aukkotilassa aukon valinnan ja suljinnopeustilassa valotusajan valinnan samalla kun toinen rulla jää valotuksen korjaukselle.
Manuaalitilassa luonnollisesti yksi rulla ohjaa aukkoa ja toinen suljinnopeutta.

Jos noita pitäisi ruveta säätämään jonkin valikon kautta, tai muulla "nelisuuntaohjaimen Riverdance-esityksellä", niin inspiraatio varmasti loppuisi nopeasti.

Histogrammi on hyvä apu valotuksen kohdalleen saamiseen ja huomattavasti tarkempi kuin etsimen/näytön kuva:
Histogrammin ymmärtäminen ja käyttö aloittelijalle - Kamerakoulu.fi
Ainakin jos haluat aluksi käyttää vain JPEGiä, niin kannattaa myös muistaa kontrastin säätäminen mikäli kuvan kontrasti on raju.
Kenno kun pystyy paljon parempaan dynamiikkaan mitä kamera oletuksena sovittaa JPEGiin.

Automaattinen valkotasapaino pitäisikin kaikissa kameroissa toimia luonnonvalossa aika hyvin.
(pl. yö/hämärä)
Vaihteleva keinovalo on valkotapainon kannalta hankalampi.


Mutta joka tapauksessa kaikista tärkein on kuvien rajaus/sommittelu.
Jos ne ovat pielessä niin muuten teknisesti täydellinen kuva on edelleen keskinkertainen/mitäänsanomaton.

Pääsääntönä on "kolmanneksien"/kultaisen leikkauksen käyttäminen.
Eli pääkohdetta ei kannata yleensä laittaa keskelle, vaan sekä pysty- että vaakasuunnassa kolmanneksen päähän reunasta.
Esim. horisontti kannattaa laittaa joko noin kolmasosan päähän ala- tai yläreunasta sen mukaan onko pääkohde horisontin yläpuolella vai sen alapuolella.
Horisontin laittaminen keskelle toimii hyvin vain silloin, jos kuvassa on jotain vahvaa symmetriaa/muuta tasapainottavaa, kuten peilikuvaheijastus tyynestä vedenpinnasta.

Samalla lailla muutkin kohteet sijoitetaan samoin ja myös vaakasuunnassa.
Ja mikäli kohde on henkilö, eläin tai vaikka patsas, niin silloin tyhjää tilaa pitää jättää enemmän katseen suuntaan.
Varsinkin jos kohde katsoo suoraan ulos ruudusta, siitä tulee vaikutelma että kohde olisi karkaamassa kuvasta.

Composition in Landscape Photography: The Essential Guide
6 Landscape Photography Composition Tips | PicMonkey Blog


Esim. sitten kun kukat alkavat nousta, niin älä seiso aina tolpat suorina, vaan laske sitä kameraa myös sinne kasvien tasolle.
Kiitos takanäytön nyt ei sentään enää tarvitse aina olla vatsallaan toisin kuin perinteisillä peilirungoilla.
(eikä ohikulkijoiden tarvitse huudahtaa että täällä makaa kuollut mies...)


Tuo 12mm antaa 24mm kinokuvakulman, mikä kyllä riittää pitkälle laajakulmaan ja siinä suunnasa tuskin tulee pulaa.
Todennäköisemmin puute tulee toisessa suunnassa.
Mikäli kasvit/pienten kohteiden lähikuvaus kiinnostavat niin varmaan siinäkin tulee rajat vastaan nopeasti.
Yleensä peruszoomit ovat ainakin puolikohtuullisia siihen, niin taitaa olla tuo kasaan painuva rakenne rajoittanut sitä.
Ja uusien objektiivien sijaan kannattaa katsella valokuvausliikkeiltä käytettyjä.

Objektiivin käytön oppimiseen kannattaa myös katsoa testisivuilta esimerkkikuvia.
Enkä siis tarkoita kuvia testi"kartoista" tai tiiliseinistä...
Panasonic Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH Mega O.I.S. - Review / Lens Test Report - Samples & Verdict
Panasonic LUMIX G X VARIO 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Review - Sample Images | Photography Blog
Panasonic Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH. Lens Review
 
Rajalalla Lumix -viikot menossa. Olen kärkkynyt pitkään G80 mallia.
Tuli hommailtua Panasonic Lumix DMC-GX80 (+ 12-32 / 3.5 - 5.6 OIS) Rajalan tarjouksesta.
Itse hommasin tuon G80 12-60 kitin. Kiitoksia vaan kaikille vastanneille. Täytyy kyllä sanoa, että on melkoinen insinöörikamera. Ainakin näin alkuun. Aiemmin omistin Canonin halppis 600 D:n muutamia vuosia sitten. Siihen verrattuna on kyllä jäätävä määrä erilaisia säätöjä ja valikoita. Pieni pintaraapaisu nyt takana. Täytyy vaan opiskella ja kokeilla. Videolaatu on kyllä huikeata luokkaa.
 
Itse hommasin tuon G80 12-60 kitin. Kiitoksia vaan kaikille vastanneille. Täytyy kyllä sanoa, että on melkoinen insinöörikamera. Ainakin näin alkuun. Aiemmin omistin Canonin halppis 600 D:n muutamia vuosia sitten. Siihen verrattuna on kyllä jäätävä määrä erilaisia säätöjä ja valikoita. Pieni pintaraapaisu nyt takana. Täytyy vaan opiskella ja kokeilla. Videolaatu on kyllä huikeata luokkaa.
Tuossa vähän ylempänä on jotain mistä lähteä alkuun yleisissä kaikkia kameroita koskevissa asioissa:
Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju
Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Youtubesta tietenkin löytyy videoita G80/G85 vinkkkeineen, mutta ovat aika kömpelöitä opiskeluun, kun sisältöä ei tiedä eikä pysty menemään tiettyyn kohtaan.
Aina se tuhat kuvaakaan vain ei kerro enempää kuin yksi sivullinen sanoja...
 
Itse hommasin tuon G80 12-60 kitin. Kiitoksia vaan kaikille vastanneille. Täytyy kyllä sanoa, että on melkoinen insinöörikamera. Ainakin näin alkuun. Aiemmin omistin Canonin halppis 600 D:n muutamia vuosia sitten. Siihen verrattuna on kyllä jäätävä määrä erilaisia säätöjä ja valikoita. Pieni pintaraapaisu nyt takana. Täytyy vaan opiskella ja kokeilla. Videolaatu on kyllä huikeata luokkaa.
Hyvä ostos tuo kombo. Minusta yksi parhaista "harrastelija"-tason kameroista. Löytyy hyvä kuvanvakaaja ja etsin, kääntyvä näyttö, mikrofoniliitäntä ja erinomainen kuvanvakaaja yhdistettynä huiman hyviin videominaisuuksiin. Pätevä yleislinssi lisäksi tuossa kokonaisuudessa.

500 eurolla. Uutena. Ei huono.

Videoihin hommaat vielä jonkin mikin, esim. Roden Videomicron tai Boyan BY-MM1.

Itse olen pohdiskellut kaluston vähentämistä, kun on päällekkäisyyksiä ja vähäistä käyttöä. Löytyy G80, GX85 ja LX100. Linsseinä 12-32/3.5-5.6, 14-140/3.5-5.6, 14/2.5, 15/1.7, 20/1.7, 42.5/1.7 ja 100-300/4-5.6. Joko luovun 1) GX80 + 12-32 + 14/2.5 + 20/1.7 tai 2) LX100 ja 14/2.5. Kummasta setistä porukka luopuisi sen enempää tietämättä käyttötavoista?
 
Joko luovun 1) GX80 + 12-32 + 14/2.5 + 20/1.7 tai 2) LX100 ja 14/2.5. Kummasta setistä porukka luopuisi sen enempää tietämättä käyttötavoista?
1)

Perustelut: LX100. Sulle jää kuitenkin runko, 14-140 + pitempi tele. Jos mulla itelläni olisi tuo kasa, pistäisin kiertoon toisen rungon, kaikki primet ja mahdollisesti - ellen peräti luultavasti - tuon lyhyen telen. En kerro käyttötapojani, en siis joudu perustelemaan. Sen verran kuitenkin paljastan, että laadukas kompakti on aina hyvä olla olemassa kaiken varalta. En tunne noita runkoja, joten tekisin valinnan miettien vaihto- vs. käyttöarvoa.
 
Itse olen pohdiskellut kaluston vähentämistä, kun on päällekkäisyyksiä ja vähäistä käyttöä. Löytyy G80, GX85 ja LX100. Linsseinä 12-32/3.5-5.6, 14-140/3.5-5.6, 14/2.5, 15/1.7, 20/1.7, 42.5/1.7 ja 100-300/4-5.6. Joko luovun 1) GX80 + 12-32 + 14/2.5 + 20/1.7 tai 2) LX100 ja 14/2.5. Kummasta setistä porukka luopuisi sen enempää tietämättä käyttötavoista?
Minusta vähän omituiset vaihtoehdot. Laadukas pokkari olisi hyvä pitää, toisaalta 12-32:sen heittäminen pois karsii kovasti laajispäätä. Sen nyt ainakin säästäisin, eli valitettavasti vaihtoehto 3) 14/2.5 ja 20/1.7 ;)
 
..Itse olen pohdiskellut kaluston vähentämistä, kun on päällekkäisyyksiä ja vähäistä käyttöä. Löytyy G80, GX85 ja LX100. Linsseinä 12-32/3.5-5.6, 14-140/3.5-5.6, 14/2.5, 15/1.7, 20/1.7, 42.5/1.7 ja 100-300/4-5.6. Joko luovun 1) GX80 + 12-32 + 14/2.5 + 20/1.7 tai 2) LX100 ja 14/2.5. Kummasta setistä porukka luopuisi sen enempää tietämättä käyttötavoista?

Säilyttää yhden rungon ja 15mm 1.7, sekä hankkii sen kaveriksi 12-60mm 2.8-4-0. Kaikki muut myy pois. Jos tietää tarvitsevan teleä, niin silloin pitää 100-300mm itsellä.

Yleisesti ottaen 24-120mm* objektiivi on monelle hyvä perusobjektiivi jota voi käyttää suurimmaksi osaksi kaikessa kuvaamisessa. Kiinteissä kannattaa porrastaa eli esimerkiksi 20mm, 35mm, 85mm tai 24mm, 50mm, 105mm. Zoomista ja kiinteistä voi rakentaa seuraavalla tavalla: 24-120mm 4.0 ja kaveriksi valovoimainen 35mm 1.8. Tätä voi laajentaa halutessa makrolla 70mm 2.8, jolla voi ottaa toki muotokuviakin. Jos haluaa superlaajakulman niin 14mm 2.8. Makrot ja superlaajakulmat voi ostaa ihan manuaalitarkenteisena (Edulliset kiinalaiset merkit). Automaattitarkenteisena kannattaa kuitenkin pitää nuo normaalit polttovälit. Itse näen asiat niin että kannattaa setuppi pitää mahdollsimman yksinkertaisena. Kuvaaja itse tietää loppujen lopuksi millaiset objektiivit on hänelle parhaita, eli ne voi olla täysin muuta mitä itse ehdotin.

*Jos on käytössä täyden kennon kamera.
 
Itse olen pohdiskellut kaluston vähentämistä, kun on päällekkäisyyksiä ja vähäistä käyttöä. Löytyy G80, GX85 ja LX100. Linsseinä 12-32/3.5-5.6, 14-140/3.5-5.6, 14/2.5, 15/1.7, 20/1.7, 42.5/1.7 ja 100-300/4-5.6.
Kuten emerik sanoi, niin harrastajalla tosiaan on turha olla kiinteänä joka ikistä polttoväliä ja suunnilleen "tuplaus" olisi se järkevä ero...
Siinäkin tapauksessa että käyttää primeja zoomin sijaan.
Pienempiä eroja voi tehokkaasti kompensoida jalkazoomilla ja markkinoinnin digitaalisella zoomauksella eli kuvan rajauksella.

Esim. tuo 14-15mm ero on kirjaimellisesti vain sen "nenän" mitan verran ja sitten niskaan hengittää jo 20mm.
15mm ainakin on kovin lähellä 14mm:ä.
Tosin 14/2.5 ei ole kovin valovoimainen (verrattuna 2.8 laajassa alkuiseen zoomiin) syöden kiinteän ydinajatusta pahasti ja sen suhteen "turhempi".
20mm tilalla klassisen 50mm kinokuvakulman antava 25mm olisi ollut täydentävämpi 15mm:lle.

Vaikka varmasti laadukas onkin, niin tuo 42.5mm on taas vähän lyhyehkö jos potretteja harrastat, mutta turhan pitkä useammalle ihmiselle.
Jos lähikuvaus/makroilu kiinnostaa, niin natiiveista laseista Olyn 60/2.8 makro tosiaan hoitaisi sen ja päälle potretit kohtuu hyvin.
Jokaiselle kuvauskohteelle ei tosiaan tarvitse omaa lasia.

Rungoissa taskukokoinen runko olisi loogisempi pari päärungolle.
Vakavammassa kuvauksessa toinen säädöiltään käyttökelpoisempi vararunko on hyvin perusteltu.
Mutta satunnaisessa harrastelussa "sunnuntairunko", joka menisi riittävän hyvin taskuun olisi todennäköisesti hyödyllisempi, ehkä tullen otettua mukaan useammin.
 
Kiitos hyvistä vastauksista niin @Frankie @Maranki @emerik ja @E.T

Itse tykkään suuresti MFT-kalustosta niin painon kuin koon takia. Tällaiselle harrastelijakuvaajalle kennokin riittää vallan mainiosti eikä FF-kennoon ole tarvetta. Kuvaaminen pääosin perhettä niin ulkona kuin sisällä. Lisäksi hieman luontoa ja lomareissuilla arkkitehtuuria/maisemia. Nyt on kalustoa kertynyt liikaa käyttöön nähden. Avataan siis hieman taustaa kalustohävityksen pohdintojen osalta.

Pelkästään G80 rungon mukava ergonomia ja mikrofoniliitäntä varmistavat sen, että se säilyy ns. ykkösrunkona. Sen kaverina säilyy varmasti 100-300mm, koska tuo teleyhdistelmä on vain järjettömän kompakti vaikkakin harvoin käytetty. Myös 14-140mm jää käyttöön, koska kyseessä on hurjan monipuolinen ja ok-piirtävä lasi, joka erinomaisesti toimii G80 rungon kanssa. Vaihtoehtoina oleva 12-60 joko perusmallina tai Leica-versiona ei tuo minun käytössä lisäarvoa. Laajispää 12-14mm ei paina vaakakupissa vs. 60-140mm (vaikka pääosin alle 100mm kuvaankin). Lisäksi 12mm laajispää hoidetaan LX100 tai GX80+12-32.

Hankin vähän aikaa sitten 15mm kiinteän ja se syrjäyttää 14mm lasin. 42.5mm jää potrettikäyttöön ja spesiaalitarpeisiin.

Eli varmasti säilyy G80 + 14-140, 15, 42.5 ja 100-300. Näistä eniten käyttöä saa kaksi ensiksi mainittua linssiä.

Nyt sitten pähkin, pidänkö rangefinder GX80 rungon vai LX100 kompaktin. Kummatkin pitämällä käyttöaste jää molemmilla vähäiseksi. LX100 etu on pienempi koko yhdistettynä kompaktiin ja valovoimaiseen 12-37.5mm linssiin. GX80 plussia ovat sitten mm. kosketustäyttö (erinomainen mm. tarkennusalueen valinnassa) ja nopeus zoomatessa / käytettäessä.

Jos GX80 lähtee, on sama luopua 12-32mm, 14mm ja 20mm pannukakuista, koska niiden suurin plussa on pieni koko GX80 kanssa. LX100 ajaa saman asian. Jos taas LX100 saa kyytiä, laitan vain päällekkäisen 14mm kiinteän myyntiin ja käytän GX80:sta pääosin 12-32mm ja 20mm linssien kanssa. Tätä nyt pähkin...
 
En löytänyt haulla ketjua kamerajalustoille ja vastaaville, joten pistän kysymyksen tänne, voi siis siirtää jos tuli vikapaikkaan. Eli jalustan "videopäästä" hajosi sovituslevyn muovinen kiinnitysvipu. Tämä näyttää googletuksen perusteella olevan tälle mallille erittäin tyypillinen vika, joillakin käyttäjillä on mennyt useampiakin paljon lyhyemmällä käyttöajalla kuin omani. Tuumailin sitten, että jos hankkisin kuulapään. Onko esimerkiksi tästä Digitarvikkeen myymästä kokemuksia? Genesis Base Low Profile LPH-30 kuulapää
 
Sirui ja benro on ihan hyviä näistä edullisista merkeistä. Kovassa pakkasessa noi yleensä alkaa jumittumaan jos jotain ongelmia hakee noista. Vilkaise vaikka sirui k-20x mallia, siinä tuskin menee pahasti vikaan. Netistä kannattaa koettaa löytää arvioita jos jalustaa/kuulapäätä on hankkimassa. Noi kun ei vanhene eli niitten käyttöikä on tosi pitkä, niin kannattaa koettaa löytää mahdollisimman sopiva itselle.
 
On kyllä mainio hinta tuolla. Melkein tekisi mieli päivittää oma mk. 1 vaikka ei kovin paljon uutta tuossa verrattuna vanhempiin malleihin - ykköseen verrattuna isoin parannus olisi parempi kuvanvakain.
 
On kyllä mainio hinta tuolla. Melkein tekisi mieli päivittää oma mk. 1 vaikka ei kovin paljon uutta tuossa verrattuna vanhempiin malleihin - ykköseen verrattuna isoin parannus olisi parempi kuvanvakain.

Ja kakkoseen uusin TruePic VIII -prossu, jonka mukana tulee 4K-videokuvaus ja kai sen pitäisi olla selkeästi nopeampi prosessoimaan stillejäkin.
 

tuokin todella edukas. 4K jne. Kyseessä siis III, eikä II.

Hyvä nosto ja hitto että myyvät edullisesti näitä joskus. Tekisi mieli ostaa Panasonicin G80:n kaveriksi tuo ihan vain että voisi kokeilla Olympusta ja että olisi kaksi runkoa, mutta onneksi nykyään tulee kaikki hankinnat mietittyä kunnolla eikä vain ostettua koska halvalla saa.
 
Hommasin tuon Panasonicin Lumix G80 12-60 kittipaketin aivan vasta. Hairahduin kuitenkin tilaamaan heti perään tuon yllä linkatun Olympuksen 45 millisen Zuikon verkkokaupasta.
Lapsieni touhuja kuvailen paljon sisätiloissa joten valovoima tulee tarpeen. Toivottavasti tuo Zuiko toimii hyvin Lumixin kanssa. Arvostelut ovat kyllä kautta linjan hyviä tuolla lasille.
 
Riippuen sisätiloista 45mm voi olla aika ahdas (se vastaa 90mm linssiä full framessa) mutta jos on tilaa käyttää jalkazoomia niin 45mm on kyllä hyvä linssi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom