@SpiT420 Ei mulla ole mitään yleispätevää neuvoa kiintepolttovälisiin, kavereiden kesken tunnetaan myös nimellä prime. Yleisesti ottaen ne ovat hinta/laadultaan zoomeja parempia, koska niissä ei tarvitse tehdä rakenteen suhteen hirveästi kompromisseja. Mulla oli joskus käytettynä ostettu Sigman 30/1.4, millä napsin lähinnä sisäkuvia ilman salamaa. Siinä oli sisätouhuun sopiva polttoväli, 50 mm tuppasi olemaan kroppirungolla hiukan ahdas. Mun kuvausreissut ovat usein sellaisia, että joutuu tekemään kompromisseja mukaan tulevan roinan suhteen. Siksi linssivalikoimakin koostuu enimmäkseen zoomeista. Ei ole oikein ollut tarvetta primeille.
Jos hakee maisemalinssiä, ehkä joku 30 mm on kroppikennoiselle sopiva. Se voi olla myös ihan henkimaailman hommia, ei saa ampua, jos on eri mieltä. Otin sen esimerkkipolttoväliksi siksi, että kroppikennoisella se on aika lähellä ihmissilmien kuvakulmaa. Kinokennoisella 50 mm tuo about saman kuvakulman. Sitä käytetään juuri siitä syystä usein jonkinlaisena referenssinä. Mutta se on ihan omista mieltymyksistä kiinni, haluaako laajempaa kuvakulmaa kuviinsa. Ja ainahan voi leikkiä kalansilmillä, jos oikein rajua efektiä hakee. Mutta kuten sanoin, tää ei ole ihan mun mukavuusalueella.
Niissä tuo valovoima on jälleen se, mikä maksaa. Joku EF 40/2.8 ei maksa maltaita käytettynä, samoin 50/1.8 lähtee useimmiten alle satasella. Mutta jos taas hakee valovoimaa, niin sitten hinta pompsahtaa hiukan polttovälistä riippuen, 1.4 maksaa jo rahaa, 1.2:sta puhumatakaan. Lyhyillä polttoväleillä se syväterävyyden hallinta on ihan siitä maksimiaukosta kiinni. Tämä johtuu toki siitä fysikaalisesta faktasta, että aukko on polttoväliin liittyvä suhdeluku. Aika usein kuva on käytännössä läpiterävää, kun polttoväli on 30 mm kieppeillä. Tai sitten kohteen pitää olla tosi lähellä. Jos haluaa blurrailla, hommaa pitempiä putkia. Mutta sitten ei kuvatakaan enää maisemaa, vaan useimmiten henkilöitä tms.
Hauskaa primen valinnassa on se, että sitä voi speksailla yleiszoomin avulla. Tutkii vaikka vanhojen kuvien exif-tiedoista, mitä polttoväliä on tullut useimmiten käytettyä. Sitten tekee luovaa vertailua tarjonnan kanssa saman haarukan primeistä. Tai sitten zoomaa polttoväliä muuten vaan ja katsoo, miten se vaikuttaa kuvakulmaan. Mä käytän yleensä vertailussa apuna
DXOMARKia. Tuota databasea selaamalla voi tutkia jotain tiettyä putkea, tai sitten valita vertailuun max kolme putkea kerrallaan. Saitin logiikka aukeaa melko helposti, filtterit auttavat rajaamaan valikoimaa. Erityisen valaiseva osuus on niissä mittauksissa ne graafit, missä vihreä väri on hyvä ja punainen paha. Löytyy myös runkovertailua, mutta valitettavasti saitti on hiukan laiskistunut uutuuksien suhteen. Ihan kaikkea etsimäänsä sieltä ei aina löydä.