Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Onko muilla kokemuksia ja/tai vinkkejä Olympuksen peilittömiin liittyen?

Minulta löytyy halpisrunko E-PL6 sekä Olympuksen 14-42mm R II f/3.5-5.6, tuo 40-150mm halpiszoomi, 60mm f/2.8 macro, 45mm f/1.8 sekä Panasonicin 25mm f/1.7 (sekä lisätauhkana irtoetsin)

Paras vinkki on säätää super control panel toimintaan. En heittämällä muista mistä sieltä menuhelvetistä se laitetaan päälle, ohjekirjasta löytyy. SCP parantaa Olympuksen kameroiden käytettävyyttä ihmeesti kun yhdestä napista aukeaa live viewin päälle valikko josta voi nähdä ja säätää suunnilleen mitä tahansa mitä tavallisesti voi joutua säätämään paljon kätevämmin kuin oletuksena avautuvasta säätösetistä.

Olympuksen menuhelvetti on muutenkin melko anteeksiannettava ominaisuus koska sen sivutuotteena kameran toimintaa voi muokata mukavasti. Itselläni on esimerkiksi kaiken maailman art modet ja muut typeryydet korvattu custom-asetusseteillä ja videokuvausnapinkin käyttötarkoituksen vaihdoin valokuvausmoodeissa muuhun kun tässä rungossa ei liikaa nappeja ole. Nykyään käytän menuja varsin harvoin. Lähinnä jos bracketingia pitäisi käyttää tai säätää niin siihen ei suoraa nappia kamerastani löydy.

Point-and-shoot -fiiliksestä en osaa sanoa. Voi johtua siitä, että itselläni ei ole omaa peilillistä järkkäriä koskaan ollut. Järjestelmäkamerahan tuo silti on järjestelmäkameran säädöillä, vaikka pienempi kenno vähän rajoitteita tuokin (ja keskimäärin pienemmät objektiivit)
 
Mikä olis paras kolmijalka hintaluokassa 100-200egee? Vanha fotopro alkaa rasittamaan.

Kuulapää ja mukaan kun sais pienessä tilassa plussaa.
 
Mikä olis paras kolmijalka hintaluokassa 100-200egee? Vanha fotopro alkaa rasittamaan.

Kuulapää ja mukaan kun sais pienessä tilassa plussaa.
Mikä siinä fotoprossa rasittaa? Jos se on noita reilun satasen malleja niin käytännössä juurikaan parempaa jalusta&kuulapää -pakettia et tuolla budjetilla saa.

Osta joko parempi kuulapää ja käytä vanhaa jalustaasi tai toisinpäin.
 
Mikä siinä fotoprossa rasittaa? Jos se on noita reilun satasen malleja niin käytännössä juurikaan parempaa jalusta&kuulapää -pakettia et tuolla budjetilla saa.

Osta joko parempi kuulapää ja käytä vanhaa jalustaasi tai toisinpäin.

2 vuotta vanha fotopro 110egee tjs se makso. En nyt mallia juuri muista.
Viimeaikoina olen havainnut että kosteus ja jäätyminen tekee lukoista yhtä helvettiä kun siinä on nuo pyöritettävät versiot ja esim pystykuvia ottaessa kamera kirjaimellisesti lähtee liukumaan vaikka ruuvi on niin kireällä kuin se menee eli täytyy löystyä kiristyksen jälkeen.

Mietin myös että pitöisikö tuohon ostaa vaan uusi kuulapää mutta vaihdosta ei ole mitään kokemuksia. Pitää googlata videoita.

Manfrotton telineet on ihan laatu kamaa mutta sillä rahalla ne pitäs kyllä jo kestää todella kauan että jaksaa hommata.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
2 vuotta vanha fotopro 110egee tjs se makso. En nyt mallia juuri muista.
Viimeaikoina olen havainnut että kosteus ja jäätyminen tekee lukoista yhtä helvettiä kun siinä on nuo pyöritettävät versiot ja esim pystykuvia ottaessa kamera kirjaimellisesti lähtee liukumaan vaikka ruuvi on niin kireällä kuin se menee eli täytyy löystyä kiristyksen jälkeen.

Mietin myös että pitöisikö tuohon ostaa vaan uusi kuulapää mutta vaihdosta ei ole mitään kokemuksia. Pitää googlata videoita.

Manfrotton telineet on ihan laatu kamaa mutta sillä rahalla ne pitäs kyllä jo kestää todella kauan että jaksaa hommata.

Laita silikonia niihin lukkoihin, todellinen ongelma vaikuttais kuvauksen perusteella olevan huono kuulapää. Noissa on käsittääkseni ihan normaali ruuvikiinnitys kuulapäälle, joten sen vaihto ei ole mikään projekti.

Manfrotot on joo ihan perushyviä jalkoja, mutta niissäkin on omat ongelmansa ja halvimmat on ihan yhtä rimpuloita kuin muiden merkkien halpikset. Mulla on 055xprob ja Manfroton kuulapää, jälkimmäinen ei ole kaksinen käyttää vaikka mun kalustolla hyvin pitääkin. Lisäksi on painava rohjo verrattuna modernimpiin vehkeisiin, mutta hankintahetkellä ei hintaluokan lähelläkään ollut hiilikuitujalustoja.

Pistä suosiolla satanen lisää ja hanki joku Siruin 2205x hiilikuituisena tai Benron Mach3. Henkilökohtaisesti en 190-sarjaan ja sitä halvempiin Manfrottoihin koskisi.
Alumiinijalustakaan ei tietenkään ole huono, mutta jos nyt olisin jalustaa hankkimassa niin en enää tuon nykyisen raahaamisen jälkeen hankkisi.

Jos pelkän kuulapään päädyt hankkimaan niin Siruin K-sarja ei omien kokemusten pohjalta ole huono vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Manfrotton telineet on ihan laatu kamaa mutta sillä rahalla ne pitäs kyllä jo kestää todella kauan että jaksaa hommata.
Ittella pari yli 10v vanhaa Manfrottoa, ja ei mitaan valittamista toistaiseksi.

Mutta halvemmallakin saa laadukkaita vehkeita. Onhan noi oikeasti ylihintaisia, koska merkki.
 
Ittella pari yli 10v vanhaa Manfrottoa, ja ei mitaan valittamista toistaiseksi.

Mutta halvemmallakin saa laadukkaita vehkeita. Onhan noi oikeasti ylihintaisia, koska merkki.

Merkit jakoon vaan jos tiedät jotain tutustumisen arvoisia.

Nuo manfrotot vissiin nousee ensi vuonna tai ainakin digikamera niin mainosti että hinnat nousee mutta en tiedä tuleeko tähän suomilisää vai itse merkki nostaa hintoja.

Pitää tutustua noihin esitettyihin
 
Merkit jakoon vaan jos tiedät jotain tutustumisen arvoisia.
@Drinkkeri heitti hyvaa vinkkia. Benro varmaan sielta halvemmasta paasta. Siruit tahtoo olla kalliita.

Hiilikuitujalka, jos pitaa matkoilla olla mukana (ja silloinkin enemman se pituus on ongelma). Muuten parjaa alumiinilla aivan hyvin. Tosin et valttamatta tarvitse kuin uuden paan siihen entiseen jalustaan (jos se itse jalusta ei aiheuta ongelmia).

Itse kiinnitysta kannattaa myos miettia. Jos nyt hyppaisin kelkkaan mukaan, niin Arca-Swiss (itse menen Manfrotton omilla toistaiseksi). Tosin tuon hyodyllisyys riippuu paljon kaytto tavoista, mutta Arca on aikasta kateva monessa suhteessa. Jos joku muu, niin kandee katsella onko sille saatavissa pikalevyja erikseen (jos enemman kuin yksi kamera kaytossa jossakin vaiheessa).

Itsella on palloina Manfrotto 486 RC2 ja 496 RC2. 300mm putkiin asti ei pitaisi olla mitaan ongelmia (Manfrotto vaittaa kantavuudeks 6 - 7 kg, mutta en nyt siihen ihan menis luottamaan jossakin 45° asennossa. Kasivoimilla saa kohtuu helposti kameran liikkumaan). 488 ja 498 on askeleen jareampia.
 
Noita on jo nyt olemassa, sinällään eivät tee mitään, mitä ei jälkikäsittelyssä voi tehdä koska valonläpäisyn kustannuksella suodattavat keinovalon oranssin värin pois valotuksesta.

Niin minäkin ajattelin että hyöty jää aika pieneksi ja hintaa on kuitenkin melkosesti. Onhan se aina mukavempi että ei tarvitse editoida niin paljoa mutta tähtiä joutuu kuitenkin editoimaan aika paljon niin se ja sama.
 
D5100. Jumii jopa 5+ sekuntia laukaisimen painalluksesta peilin heilahtamiseen. Mikähän voisi olla? Päivitin firmwaren, mutta ei auttanut. Muistikortti... ei mielestäni pitäisi vaikuttaa vielä tuossa vaiheessa, kun eihän siinä vielä mitään yritetä sinne kirjoittaa. Se tekee tuota tietyissä olosuhteissa, yleensä ulkona, oli kesä tai talvi. Eli ikään kuin se tukehtuisi informaation määrään, mutta vaikka manuaalilla laukoisi, niin saman tekee. Maisemia kuvatessa ongelma on pahimmillaan.

Ei huvittaisi vielä ostaa uutta, kun tuo videokuvaus on Nikonilla niin lapsenkengissä ja jopa tahallaan rampautettu.
 
http://www.digitarvike.fi/manfrotto_290_xtra_carbon_hiilikuitujalusta_+_496rc2_kuulapaa_mt290xtc3-bh

Oisko siinä hyvä setti? Hiilikuitu kivan kevyt.

Kattelin tuota sirui 2205x mutta se on aivan liian lyhyt. Vain 124cm niin sehän o ihan kääpiöille suunniteltu.
Hyvältä näyttää.

D5100. Jumii jopa 5+ sekuntia laukaisimen painalluksesta peilin heilahtamiseen. Mikähän voisi olla? Päivitin firmwaren, mutta ei auttanut. Muistikortti... ei mielestäni pitäisi vaikuttaa vielä tuossa vaiheessa, kun eihän siinä vielä mitään yritetä sinne kirjoittaa. Se tekee tuota tietyissä olosuhteissa, yleensä ulkona, oli kesä tai talvi. Eli ikään kuin se tukehtuisi informaation määrään, mutta vaikka manuaalilla laukoisi, niin saman tekee. Maisemia kuvatessa ongelma on pahimmillaan.

Ei huvittaisi vielä ostaa uutta, kun tuo videokuvaus on Nikonilla niin lapsenkengissä ja jopa tahallaan rampautettu.
Oisko vitkalaukaisin päällä? Toinen vaihtoehto sitten mekaaninen vika.
 
Oisko vitkalaukaisin päällä? Toinen vaihtoehto sitten mekaaninen vika.
Ei ole mitään päällä. Se viive myös vaihtelee ihan selvästi. Välillä ihan ok, mutta välillä saa sekuntitolkulla ihmetellä, että milloinhan tapahtuu jotain, vai eikö tapahdu ollenkaan. Mekaaninen vika taas tuntuu tuoltakin kannalta oudolta, että luulisi sen ilmenevän jokseenkin samalla lailla aina.

Mutta toisaalta... eipä se varmaan softassakaan ole. Se esiintyy ihan selvästi useammin ja pahemmin, kun kuvaa ulkona maisemia vs. ottaa jokin testikuvan sisällä. Eli siinä on jotain eron tuovaa. Sain eri muistikortillakin pari jumia aikaiseksi sisällä, joten eiköhän kortin voi sulkea pois.

Kyllä valokin palaa, että tarkennus on löytynyt, eikä se yritä hakea enää sitä, vaan ihan hiljaista on, kun se miettii. Voisin ehkä vielä kokeilla toista firmwarea, jos onnistuisi päivittämään vanhemman, kun kuitenkin kamera on kykenevä ottamaan kuvan normaaliajassa, mutta tietyissä oloissa se ei vain tee sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos päädyn ostamaan uuden, niin D3300? Ei varmaan D3400:ssa ole mitään olennaista uudistusta? Nämä Nikonin mitkälie-Bridget eivät juuri kiinnosta, mutta jokin tuollainen tuossa taisi olla erona. Mietin, että nyt on niin suuri hintaero, että en maksa kääntyvästä näytöstä ylimääräistä, eikä tuossa 5000-sarjassa taida myöskään muuta ihmeempiä olla kuin erilainen näyttö.

Toisaalta kiinnostaa saada kamera, jolla saa videoon kikkailematta manuaaliasetukset ja joka muutenkin sopisi videointiin.

Kertokaapa, mitä tarkoittaa shutter speed (vs. fps) DSLR:llä videoidessa? Peili on pois tieltä, joten miten nuo kaksi käsitettä vertautuvat toisiinsa? Edit... saatoin ymmärtää itsekin. Eli periaatteessa, onko se niin, että tavallaan valitaan fps:n mukainen määrä kuvista, jotka on valotettu joko lyhyemmällä tai pidemmällä ajalla? Eli käytännössä puhutaan motion blurrin määrästä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos päädyn ostamaan uuden, niin D3300? Ei varmaan D3400:ssa ole mitään olennaista uudistusta? Nämä Nikonin mitkälie-Bridget eivät juuri kiinnosta, mutta jokin tuollainen tuossa taisi olla erona. Mietin, että nyt on niin suuri hintaero, että en maksa kääntyvästä näytöstä ylimääräistä, eikä tuossa 5000-sarjassa taida myöskään muuta ihmeempiä olla kuin erilainen näyttö.
Joko mennyt takuu umpeen siita D5100 ?
Mutta kylla tuo mekaaniselta vialta kuulostaa. Voisit kokeilla viela resetoida kameran tehdasasetuksille ja paivittaa siihen uuden firmwaren. Jos silla ei ala pelaamaan, niin sitten mekaaninen vika.

Mutta juu, ei 5000 sarja tuo kuvanlaadullisesti ainakaan mitaan erikoisempaa lisaa tuohon D3300 verrattuna. Isoimpana erona se kaantyvanaytto ja parempi AF (39 vs 11 pointtia). Sen lisaksi jotain pikku asetuksia taitaa olla erilailla (esim jotenkin muistelisin etta braketoinnissa olis vain isommat askeleet kaytossa tuossa halvemmassa, mutta voin muistaa vaarin senkin).

D3400 on viela ylihintainen, eika sekaan tuo oikeastaan mitaan uutta. Ainut uutuus taitaa olla snapbridge ja E linssien tuki. http://nikonrumors.com/2016/08/18/nikon-d3300-vs-d3400-specifications-comparison.aspx/

D5300 sisaltaa built-in GPS, D5500 ei sisalla. Eli jos 5000 sarjasas pysyt, niin tuo vanhempi malli voi olla se kiinnostavampi kaikinpuolin.


Toisaalta kiinnostaa saada kamera, jolla saa videoon kikkailematta manuaaliasetukset ja joka muutenkin sopisi videointiin.
Tama taitaa olla jonkun asteinen molemmilla.
 
Joko mennyt takuu umpeen siita D5100 ?
Muistaakseni on 3,5 vuotta vanha.

Mutta kylla tuo mekaaniselta vialta kuulostaa. Voisit kokeilla viela resetoida kameran tehdasasetuksille ja paivittaa siihen uuden firmwaren. Jos silla ei ala pelaamaan, niin sitten mekaaninen vika.
Voisin kokeilla vielä alkuperäisen päivittämistä, kun nyt olen käyttänyt Nikon hackerin firmista.

Mutta juu, ei 5000 sarja tuo kuvanlaadullisesti ainakaan mitaan erikoisempaa lisaa tuohon D3300 verrattuna. Isoimpana erona se kaantyvanaytto ja parempi AF (39 vs 11 pointtia). Sen lisaksi jotain pikku asetuksia taitaa olla erilailla (esim jotenkin muistelisin etta braketoinnissa olis vain isommat askeleet kaytossa tuossa halvemmassa, mutta voin muistaa vaarin senkin).
Ainakaan joskus ei ollut koko haarukointia 3000-sarjassa. Mutta noin minäkin erot muistelen, mutta en ole niin näitä viimeisimpiä malleja tutkinut.

D5300 sisaltaa built-in GPS, D5500 ei sisalla. Eli jos 5000 sarjasas pysyt, niin tuo vanhempi malli voi olla se kiinnostavampi kaikinpuolin.
Vanha maksoi 399 kittinä, että jos lähelle sitä pääsisi, niin 5000-sarja kävi, mutta ei taida päästä, joten jos luopuisin kääntyvästä näytöstä. Olen tosin monesti ajatellut, että se on näppärä esim. aurinkoisina päivinä tai makroja ottaessa, mutta... ei viitsisi maksaa kovin paljon enää tällaisesta konseptissa, jossa ei oikein ole mitään uutta.

Tama taitaa olla jonkun asteinen molemmilla.
Auton säätäminen vaatii rasittavan poistumisen liveviewstä. Se vielä menee, mutta pystyykö noissa ISO:a säätämään ollenkaan? D5100:een sai muokatun firmiksen, jonka turvin pystyi ihan vapaasti säätämään kaiken paitsi, että silti piti aina käydä aukko vaihtamassa liveviewin ulkopuolella.
 
Minusta tuntuu, että vika on laukaisimen napissa, että se ei ota aina painalluksia kunnolla. Ihan kuin olisi aina lauennut, kun runttasi napin kunnolla pohjaan kameran pysähdyttyä empimään. Hankalampi juttu, jos pitäisi ottaa herkällä otteella, ettei kuva tärähdä.

Tätä teoriaa tukisi sekin, että välillä otti kaksi kuvaa putkeen, vaikka ei ole continuous moodilla eli se nappi "fuskaa".
 
Jos nappi vika, niin sen voinee korjata jos vain uskallat avata :) Tosin jos vaihtoehto on jokatapauksessa uuden ostaminen, niin...

Korjauksen puolesta (ilman avaamista) voisi kokeilla ihan ensimmaiseksi puhdistaa sita, jos se vaikka vain jumii (selittaisi kahden kuvan oton) ? Jollain alkoholilla/isopropanolilla ? Ja hieman paineilmaa valiin jos on saatavilla. Jos ei auta niin sitten auki ja tutkimaan onko joku lattakaapeli irtoamaisillaan.


399 ei talla hetkella taida irrota D5300 (ellei joku joulutarjous).

Mites D7000/D7100 kaytettyna ? Ensimmaista saa aivan havyttoman halpaan hintaan, reilusti alle 400e. Sama kenno kuin D5100, mutta "enemman ominaisuuksia" ja erityisesti parempi kaytettavyys. Ja hackatylla fimiksella samat video ominaisuudet kuin D5100, mita ei voi sanoa kaikista uudemmista kameroista.

Miinuksena tietenkin yhden generaation verran vanhempi kenno kuin uusissa kameroissa (Jos sita nyt oikeasti miinuksesksi voi sanoa, koska D7000/D5100 kenno on enemman kuin loistava... Lahinna vain resoluutio ajanut ohi), ja joitakin muita ominaisuuksia jotka on parantuneet hieman ajan saatossa (auto ISO, yms).

ps.
Vaikka 3,5v vanha, niin voi silti vedota virhevastuuseen, ainakin jos ei kymmenia tuhansia kuvia ole otettu. Ei maksa mitaan, mutta ei valttamatta mene lapikaan. (tama siis myyjalle, Nikoniin on turha ottaa yhteytta)
 
Yongnuolta näyttää tulleen (ainakin itselleni uusi) salami, YN660. Taino, näyttäähän julkaisulla olevan ikää jo vuoden verran, mutta noh, kun viimeksi jaksoin perehtyä näihin, niin 560 IV oli uusinta uutta.

Laukustani löytyy toistaiseksi YN560 III + IV-mallit, sekä 560 TX triggeri. Voisin jossain vaiheessa ostaa kolmannenkin salaman, ja tulin lähinnä ihmettelemään, että onko enää mitään syytä ostaa 560-sarjalaista? Eli onko 660 osoittautunut lupaustensa mukaisesti kaikin puolin paremmaksi kuin 560? Hintaa mulemmilla on suunnilleen saman verran. 560 puolesta puhuisi tietysti tuttu käyttöliittymä, mutta eipä silläkään niin väliä, 560TX avulla voi säätää myös 660:aa...
 
Korjauksen puolesta (ilman avaamista) voisi kokeilla ihan ensimmaiseksi puhdistaa sita, jos se vaikka vain jumii (selittaisi kahden kuvan oton) ? Jollain alkoholilla/isopropanolilla ? Ja hieman paineilmaa valiin jos on saatavilla. Jos ei auta niin sitten auki ja tutkimaan onko joku lattakaapeli irtoamaisillaan.
Jos sinne on kertynyt jotain likaa, hankala sanoa. En minä tuon takia kuitenkaan vielä ole vaihtamassa, jos se nyt tuosta on kiinni, ja voimaa lisäämällä ongelman pystyy kiertämään.

Tuleehan noita uusia kameratarjouksia aina, ja parempaa laitetta saa halvempaan hintaan, mitä nyt ehkä ensi vuonna kallistuu, kun on huhuttu, että Nikon nostaisi hintoja heti vuoden ekana päivänä, samoin Sigma. Tällä on otettu vasta 10 000 kuvaa, joten mielellään vielä menisi tällä ainakin pari vuotta.
 
Minusta tuntuu, että vika on laukaisimen napissa, että se ei ota aina painalluksia kunnolla. Ihan kuin olisi aina lauennut, kun runttasi napin kunnolla pohjaan kameran pysähdyttyä empimään. Hankalampi juttu, jos pitäisi ottaa herkällä otteella, ettei kuva tärähdä.

Tätä teoriaa tukisi sekin, että välillä otti kaksi kuvaa putkeen, vaikka ei ole continuous moodilla eli se nappi "fuskaa".

Eikö tätä voi testata ihan vaikka kaukosäätimellä tai laittaa ajastimen säädöistä kuvan ottoon? Jos nää pelittää niin silloin voisi olla vaikka nappi hajalla?
 
Eikö tätä voi testata ihan vaikka kaukosäätimellä tai laittaa ajastimen säädöistä kuvan ottoon? Jos nää pelittää niin silloin voisi olla vaikka nappi hajalla?
Voisi, mutta se on työlästä, kun tuo ei aina ilmene. Eniten ihmetyttää, että useimmiten se on tullut tietyissä tilanteissa, mutta ehkä sitä sitten painaa eri lailla. Tai esim. jos ulkona erilainen ilmankosteus vaikuttaa siihen, jos siellä jokin kosketushäiriö nyt on. Mutta pitänee testailla vielä lisää. Päätin, että en vaihda kuitenkaan, joten onhan tässä aikaa, eikä ongelman syyllä sinällään ole enää niin paljon merkitystä, kun kuitenkin suljin jo kokeilemalla muistikortin ja objektiivin pois. Firmwaren vaihdoin aiemmin, eikä se tähän auttanut, joten eiköhän tämä ole kameran mekaaninen ongelma, missä lieneekään.

Yritän ensi kerralla, kun ongelma tulee noin selvästi esille kuin eilen.
 
Viimeksi muokattu:
Rajala Pro Shopin päivän joulukalenteritarjous!
23. joulukuuta kalenterista löytyy Samyang EOS 14mm f/2.8 IF ED UMC -objektiivi erinomaiseen hintaan 299 € (norm. 429 €) koodilla: joulu23
 

Nyt ollut käytössä vähän aikaa ja on kyllä mukavan tukeva. Ihan eri maata kuin tuo vanha fotopro.
Paino ei juuri lisääntynyt mutta pituus kasvoi aika paljon. Kuplaa ei enää ollut ja se vähän harmittaa, kun tottunut katselemaan sillä nuo paikat suoriksi mutta pitänee käyttää nyt kameran omia suoristimia. Ainut mikä huolestuttaa jalustan tulevaisuudessa on tuo kuulan kiristys vipu, joka on aika muovisen oloinen mutta toivottavasti se nyt ei ratkee. Pikakiristys on hieno ja myös jalkojen klipsit pesee satanolla nuo fotoproon pyöritettävät versiot. Suosittelen.
 
Nyt ollut käytössä vähän aikaa ja on kyllä mukavan tukeva. Ihan eri maata kuin tuo vanha fotopro.
Paino ei juuri lisääntynyt mutta pituus kasvoi aika paljon. Kuplaa ei enää ollut ja se vähän harmittaa, kun tottunut katselemaan sillä nuo paikat suoriksi mutta pitänee käyttää nyt kameran omia suoristimia. Ainut mikä huolestuttaa jalustan tulevaisuudessa on tuo kuulan kiristys vipu, joka on aika muovisen oloinen mutta toivottavasti se nyt ei ratkee. Pikakiristys on hieno ja myös jalkojen klipsit pesee satanolla nuo fotoproon pyöritettävät versiot. Suosittelen.
Manfrotto on sitten 90-luvun vain parantanut muoviosien kestävyyttä, ainakaan vamhempi versio tuosta kuulasta ei sen osalta ole osoittanut hajoamisen merkkejä. Suosittelen hankkimaan arca swiss -tyyppisen pikakiinninnityslevyn alustoineen koska sen suhteen tuo uusi ei ole vanhaa parempi.
 
Manfrotton laatu ei taida olla enää 10v sitten tasolla, onkohan tuotanto siirretty aasiaan?
 
Manfrotto on sitten 90-luvun vain parantanut muoviosien kestävyyttä, ainakaan vamhempi versio tuosta kuulasta ei sen osalta ole osoittanut hajoamisen merkkejä. Suosittelen hankkimaan arca swiss -tyyppisen pikakiinninnityslevyn alustoineen koska sen suhteen tuo uusi ei ole vanhaa parempi.

Tuossa tuli mukana levy joka laitetaan kameran pohjaan ja sen voi kiinnittää jalustaan yhdellä painauksella. Taitaa olla juuri noita samoja googlen perusteella?
 
Tuossa tuli mukana levy joka laitetaan kameran pohjaan ja sen voi kiinnittää jalustaan yhdellä painauksella. Taitaa olla juuri noita samoja googlen perusteella?
Manfrotolla on kahta pikakiinnityslevy/alustatyyppiä, arca swiss -tyyppinen lohenpyrstöura ruuvikiristyksellä ja vipulukollinen painettava, jälkimmäinen vähemmän kuin ideaali jos kiinnitykseen ei keskity, jää helposti kanittamaan vipua vasten ja kamera ei pysy kiinni. Toki harvinaista, mutta itse kyllästyin jo siihem, ettei pikakiinnityslevy mene kuin yhteen suuntaan paikoilleen.
 
Manfrotton laatu ei taida olla enää 10v sitten tasolla, onkohan tuotanto siirretty aasiaan?
Ainakin uudet jalkojen lukitusvivut ovat tukevan oloisia ja ergonomisempia, mulla on vanhempi mustilla vivuilla oleva 055-sarjalainen ja uusi malli niillä alumiinihelaisilla lukoilla on vähintään yhä lujan oloinen, ellei lujempi. Keskiputken kiristys ja kääntö on myös parempi kaikin puolin.

Vielä tätä mun 10v vanhaa mallia vanhemmat ruuvilukolliset jalat oli aivan perseestä ergonomisesti ja ne ruuvien muoviset kiristysosat halkeilevaa paskaa.
 
Ei ollut kolmijalka kyseessä, mutta yksi pallonivel jumitteli, takuusta sai toimivan tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Oon tuota salamaa kattellu mutta en oo saanu tilatuksi mutta jos nyt sais. En oo siis ennen käyttänyt salamaa juuri yhtään niin mikä olis sellanen hyvä millä pärjäis pitkään? Ei mikään perus tuhnu mutta ei myös tarvi olla mikään paras. Semmonen keskiverto salama riittää että ei tarvi heti päivittää kun oppii sitä käyttämään eli ominaisuuksia sais löytyä. Tarkoitus olisi käyttää salamaa ulkona eikä sisätiloissa. 1 teline minulta löytyy mutta pitäs saada siihen se adapteri,mikähän sen nimi oli,en muista nyt kirveelläkään? Telineessä on semmonen kierrepäässä.

1 diffuusori kans löytyy mikä tulis siihen salaman eteen. Salamaa käyttäisin siis telineessä enkä itse kamerassa kiinni. Pärjääkö yhdellä näin alkuun? Nikonin kameraan tulis kiinni. Budjetti vaikka 200egee vai saako sillä mitään,se nyt niin tarkkaa oo...

Olisiko tässä hyvä salama?
 
Riippunee käytöstä ja mieltymyksistäsi, kannattaako TTL:stä (EDIT: Niin ja high speed syncistä, se kun tuossa Nissinissä myös on. Perussalamat kykenevät vaan johonkin 1/200-1/320 suljinaikoihin) maksaa. Se on melko kallis ominaisuus.

Kokemusta ei ole tuosta Nissinistä sen enempää kuin Yongnuostakaan, mutta jos ei TTL ole oleellinen, Yongnuot ovat halpoja ja kuulema melko jees. Saksastakin taitaa saada YN-560 IV pari kappaletta johonkin 140-150€ pintaan ja noissa on sisäänrakennetut lähettimet ja vastaanottimet, joten voit käyttää kamerassa olevaa salamaa kaukolaukaisemaan kauemman salaman radioaalloilla, tai voit ostaa jossain 30-40€ liikkuvan YN-560 TX:n joka lienee vain tuo salaman lähetinosa. YN-560 III löytyy hieman halvemmalla ja se on käsittääkseni YN-560 IV ilman lähetinosaa, ts. IV kamerassa ja III muualla pitäisi olla yhtä toimiva combo kuin IV kamerassa ja IV muualla.

Itselläni on, MFT-puolella, tuota Nissiniäkin vähän pienempi, halpa ja TTL-tukeva (muttei HSS) Meike MK-320. Nissin i40 on kuulema ihan jees pikkusalama ja siinä toki on TTL. Houkutteli aikanaan, mutta jätin hinnan vuoksi välistä kun en tiennyt paljonko salamaa tulisi käytettyä ja veikkasin että Meikessä riittää tehot. Lievästi harmittaa etten hankkinut Yongnuota heti alkuun, mutta toisaalta pienelle peilittömälle tuon kokoinen salama voi tuntua vähän valtavalta kamerassa kiinni, joten kenties ihan hyvä vaan.

Se voi toki olla huomioimisen arvoista, että Nissin on japanilainen brändi siinä missä Yongnuo (ja Meike) ovat kiinalaisia. Voi näkyä laaduntarkkailun tasossa. Tässä Meikessä, joka tosin on Yongnuota halvempi brändi jota myydään ties millä nimellä, ainakin on bugi jolla sain suurimman osan rahoistani takaisin: Näyttö menettää kontrastin käytössä ja palautuu hyvin hiljalleen sammuneena. TTL-moodissa ei ongelmaa, mutta optisena orjana tai manuaalimoodissa säätäminen menee ikäväksi jos pitäisi useita tunteja salamaa käyttää. Sillä hinnalla jonka lopulta maksoin hyvä vehje, mutta YN-560 IV lähtee ostoon heti kun kykenen oikeuttamaan toisen salaman oston.
 
Reilusti enemmän tehoa eli ulkonakin riittää potku paremmin, lisäksi mukana lähetin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29396/fnjfc/Nissin-Di700A-Air-salamavalo-lahetin-kit-Nikon

Sateenvarjopidike on hakemasi lisävaruste siihen jalustaan: https://www.digitarvike.fi/linkstar_sateenvarjopidike_sa-tb4hs_+_hotshoe

Tuo linkkaamasi diffuusori on melko pieni, joten valo on edelleen aika raaka. Suosittelen hankkimaan esimerkiksi läpiampuvan(valkoisen) ja heijastavan(hopea/kulta) sateenvarjon: https://www.digitarvike.fi/elinchrom_sateenvarjosetti_lapivalkoinen_ja_hopea

Yhdellä valolla pärjää ulkotiloissa ihan kohtuullisesti jos käyttää aurinkoa korkovalona, sisätiloissa olis paremman lopputuloksen takia hyvä olla ainakin kaksi, mielellään kolme; päävalo, korkovalo ja mahdollisesti taustavalo jos vallitseva valo ei riitä siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuo diffuusori on joku random mikä on joskus löytynyt jostakin. Pitää ostella sitten isompia kun saa salaman ensin. Ebayssa noi ei maksa montaa egeä,eikö ne oo ihan samoja ilman suomi lisiä?

Kyllä siinä salamassa saa ttl ja hss olla varalta sitten kun pääsee sisään tuohon hommaan niin ei tarvi heti päivittää kun tajuaa miten hommat skulaa. Mites sitten jos ostan vaikka tuon nissin di700 niin mitkä siihen käy kaveriksi, jos tarvii vaikka kakkos salaman lisäksi ?

Sisälle nyt ei oo oikee kunnollista tilaa niin menee ulko potrettien harjotteluun. Tälläseen kuvaukseen oon tuota salamaa ostelemassa.

Valotusmittareita kun googletin niin yhdessä mestassa suositeltiin android kännykkään tälläistä ohjelmaa.Onko kokemuksia?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo tuo diffuusori on joku random mikä on joskus löytynyt jostakin. Pitää ostella sitten isompia kun saa salaman ensin. Ebayssa noi ei maksa montaa egeä,eikö ne oo ihan samoja ilman suomi lisiä?

Kyllä siinä salamassa saa ttl ja hss olla varalta sitten kun pääsee sisään tuohon hommaan niin ei tarvi heti päivittää kun tajuaa miten hommat skulaa. Mites sitten jos ostan vaikka tuon nissin di700 niin mitkä siihen käy kaveriksi, jos tarvii vaikka kakkos salaman lisäksi ?

Sisälle nyt ei oo oikee kunnollista tilaa niin menee ulko potrettien harjotteluun. Tälläseen kuvaukseen oon tuota salamaa ostelemassa.

Valotusmittareita kun googletin niin yhdessä mestassa suositeltiin android kännykkään tälläistä ohjelmaa.Onko kokemuksia?

Joo ebaysta saa halvalla jos ei ole kiire, en viitsi sieltä linkata kun tuppaavat häviämään äkkiä.

Jos tuohon Di700A Nissiniin päädyt niin sen lähetin on yhteensopiva muiden Nissinin A-merkittyjen salamoiden kanssa.

Ulkotiloissa pärjää joo hyvin yhdelläkin valolla jos keli ei ole aivan tasapaksua pilvipoutaa.

Valotusmittaria ei ole tullut digivehkeiden kanssa juurikaan käytettyä, Testikuvia joutuu kuitenkin ottamaan jos ei ole kunnollisia ohjausvaloja käytössä (kuten ei käsisalamoiden ja useimpien akullisten studiovalojen kanssa olekaan). Lisäksi nuo kännyköiden valotusmittari-softat ei osaa salamavaloa mitata.

Jos välttämättä valotusmittarin tahdot niin haeskele käytettynä, taikasana on flash meter.
https://www.kameratori.fi/quantum-instruments-calcu-flash-digital-flash-meter
 
Juu 200€ kun tuosta sais niin olisin kyllä tyytyväinen, täysin turha mulle kun ei ole edes kameraa joten jos jotain kiinostaa niin heittäkää viestiä, minä voin maksaa postit!
 
Joo ebaysta saa halvalla jos ei ole kiire, en viitsi sieltä linkata kun tuppaavat häviämään äkkiä.

Jos tuohon Di700A Nissiniin päädyt niin sen lähetin on yhteensopiva muiden Nissinin A-merkittyjen salamoiden kanssa.

Ulkotiloissa pärjää joo hyvin yhdelläkin valolla jos keli ei ole aivan tasapaksua pilvipoutaa.

Valotusmittaria ei ole tullut digivehkeiden kanssa juurikaan käytettyä, Testikuvia joutuu kuitenkin ottamaan jos ei ole kunnollisia ohjausvaloja käytössä (kuten ei käsisalamoiden ja useimpien akullisten studiovalojen kanssa olekaan). Lisäksi nuo kännyköiden valotusmittari-softat ei osaa salamavaloa mitata.

Jos välttämättä valotusmittarin tahdot niin haeskele käytettynä, taikasana on flash meter.
https://www.kameratori.fi/quantum-instruments-calcu-flash-digital-flash-meter

Nissin 700a laitoin tulemaan. Alle 200egee saksasta koko kitti. Tällä ensi treeniä ja sit lisää valoa myöhemmin.

Ei nyt aivan paska ollut testeissä niin eiköhän sillä muutama vuode kuvaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 258
Viestejä
4 535 925
Jäsenet
74 761
Uusin jäsen
Mara32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom