Meikeläisellä on aika pieni kyllästymiskynnys grinaamisen ja toiston suhteen, joten saa nähdä kuinka paljon tätä jaksaa pelata. Genre kun perustuu juuri tuohon

. Betan ja Slammin perusteella vaikutti ehkä paremmalta kuin aiemmat grindit.
@Janishell eikös tämä ole pääasiassa yksinpeli, mitä voi pelata cooppina? PvP taitaa olla pienemmän porukan juttu, jos olen oikein ymmärtänyt. Riippuu miten arvottaa, mutta kaippa tuossa saa 70 €:lla kekemistä vaikka pelaisi vain main storyn ja muutaman dungeonin yhdellä hahmolla läpi. Paha tosiaan sanoa miten paljon mobit tai bossit muuttuu mekaniikoiltaan kiinnostavammiksi pelin edetessä, vai mennäänkö vain HP ja DMG kertoimilla. Osalla vihuista oli ihan ok mekaniikkoja betassa.
Ilmeisesti
D4 on suht altti ystävällinen, eli yhdellä hahmolla avattuja asioita ja kamoja on aika saumattomasti kaikkien hahmojen käytettävissä, jos vain class ja level vaatimukset täyttyy. Eli nopeutuu se uuden hahmon pelaaminen ja skillien avaaminen.
- Gold ja Stash sisältöineen (aseet, armorit, helyt ja gemit)
- Kosmetiikka, eli titles, skins, emblems ja Mountit?
- Aspectit, mitkä löytyy Codex of Powerista, kun ne on saanut rewardina dungeoneista
- Renown account rewardit eli skill ja muut pisteet. Bonus XP ja gold pitää kerätä joka hahmolla erikseen. Ilmeisesti ainakin nämä on jaettu kaikkien hahmojen kesken:
- Paragon points, joilla rakennetaan hahmoa eteenpäin level 50 jälkeen
- Murmuring Obols, joilla voi ostaa randomoituja kamoja tai Whispering Keytä maastossa majaileviin arkkuihin
- Red dust, mitä ilmeisesti saa Shards (Seeds?) of Hatred:stä. Shardeja/Seedejä saanee PvP:sta toisia pelaajia tappamalla. Nämä menettää jos kuolee, dustia ei. Dustia käytetään kosmettisiin itemeihin.
- Crafting Materias kamojen päivittämiseen
Mitä tulee oikean rahan tunkemiseen peleihin, sekä mikromaksuihin, niin itse mietin näin. 70 € pelistä on suht reilusti, mutta alkaa olla normi nykyään. Toisaalta TIE Fighter maksoi vuonna 1994 yli 400 mk eli nykyrahassa 110 €. Aika vähän mitään mielenkiintoista tulee ulos nykyään (tai ne hypetetyt on täysiä floppeja), joten suurin osa hankinnoista kuitenkin alelaarista. Kunnon wanhan ajan DLC:stä olen myös valmis maksamaan. Eli sellaisista, missä on lisää tarinaa, alueita, pelattavia hahmoja tai kokonaan uusia ominaisuuksia ja mekaniikkoja. Siis jotain mikä tosiaan vaikuttaa itse peliin. Vaikka skinit sun muut kosmetiikat elävöittävät pelimaailmaa, niin C64 aikakauden pelaajana en itse maksa niistä pennikäkään. Jos joku saa niistä iloa, niin se ei ole minulta pois. Käyttäkööt rahansa kuten tahtoo. Mutta pelkästään kosmetiikan mikromaksuista itkemistä en ymmärrä. Jos mikromaksuilla ei saa pelaamiseen tai pelimekaniikkoihin vaikuttavia etuja, niin itselle on ihan sama vaikka hassu hattu tai yksisarvinen maksaa 100 €.
Ja mitä tulee "pelin ja kehittäjän tukemiseen" mikromaksujen kautta... en oikein koe että itselläni olisi joku tarve ihan vain hyväntekeväisyyttäni tukea megalomaanisia peliyrityksiä ja heidän osakkeenomistajia. Joku pienempi, esim POE, on vähän eri asia. Se on ilmainen ja vuosia sitten heitin siihen muutaman euron, mutta senkin vain stashin kasvattamiseen, en hattuihin. Star Citizen tulee lähinnä mieleen tästä "meillä on velvollisuus tukea" kultista ja on monella mennyt lähes pakkomielteen asteelle. Omalla $80:n sijoituksella olen odotellu SC:a pihalle jo 10 vuotta, tuskin se julkaisu nopeutuisi vaikka kuinka kaataisin rahaa sisään. Eihän ne palvelimet ilmaiseksi vuosikausia pyöri, mutta eiköhän se ole firman tehtävä pyöritellä nuo business case laskelmat niin että hommat täsmää, ei kuluttajien tarvitse uniaan menettää murehtimalla Blizzardin kannattavuutta.