Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

Jätän tän nyt taas tähän, iltalukemiseksi sekä kotiläksyksi itse kullekin taholle: Asiakaspalvelun järjestäminen

Olen sanonut tämän ennenkin; hyvä @Datatronic, vastatkaa siihen puhelimeen sekä niihin sähköposteihin. Se on teidän lakisääteinen velvollisuutenne. Ihan oikeasti.
Kanssaharrastajille sanon, että mikäli yritykseen ei saada yhteyttä, kuluttajaneuvontaan saa ja he saavat kyllä sitten yritykseen. Tämä kun toistuu tarpeeksi, niin sitten alkaa saamaan liikkeeseenkin yhteyttä.
Meillä on korkea puhelimeen vastaamisprosentti. Olemme juuri käyneet raportit läpi. Puhelut soivat laajassa ringissä ja puhelimella pitäisi kyllä pääästä hyvin läpi. Sähköposteihin vastaamme myös, mutta niissä on nyt hieman viivettä. Kirimme nyt tätä.
 
No nyt oli asiaviesti, suorastaan mukavaa luettavaa.

Omat asioinnit DT:n kanssa menneet myös hyvin, yksi palautustapauskin mukaanlukien. Aspasta sain vastauksen sähköpostiin parissa päivässä mikä nyt on kohtuullinen viive.

Kuitenkin niinkun täälläkin todettua valtaosa kyselyistä kumpuaa siitä, että tilausten seuranta ei vastaa tilannetta ja / tai toimitusaika ei päde.

Datatronicin edustaja näistä täällä avoimesti kertoikin ja järjestelmien haasteet on joka hommassa mukana, mutta saamalla tuota paremmalle tolalle myös kyselyt vähenisi ja edelleen aspa saisi vastausaikaansa paremmaksi muihin (tärkeämpiin) asioihin kuten takuut.

Minun silmään aika prioriteettiasia järjestelmäpuolella olisi saada tilaukselle jo varatun tuotteen tila säilymään sellaisena.
Nyt (käsittääkseni) se seuraa nimikkeen yleistä tilaa ja voi siis muuttua takaisin "toimitusaika10 pv" tms
Sitten tietysti asiakas kysyy, että mikä homma.

Mukaan sattuu myös saldovirheitä toki eli oli "varattu" mutta ei ollutkaan varastossa.
Tuohon lääke on hanskata varasto-otot sekä varastoon saavuttaminen paremmin.

Esimerkiksi varastoon saavutus vasta hyllytettäessä ja vastaavasti saldon vähennys vasta kerätessä, sen sijaan, että saldot seuraa osto- ja myyntitilauksia.
Näin voi tietysti jo ollakin.
Varastoon tuote kirjataan aina vasta kun se fyysisesti saapuu. Otto varastosta heti kun tilaus tulee nettikaupan kautta.
Virheen varastossa johtuu aina jostain poikkeuksesta. Josku on voitu kirjata väärin esim. huolimattomasti pari samankaltaista tuotetta ja sitten onkin samaa tuotetta 2 kpl ja toista ei yhtään. Yrityspuolella meidän tuote vähenee saldolta vasta kun tilaus laskutetaan eli siinä on puutos joka pitäisi korjata. Se voi vaikuttaa joskus siihen, että tavara onkin kerätty muttei se ole vähentynyt varastosta. RMA puolella voidaan tehdä virhe jos ei kirjata oikein. Järjestelmää on kovasti juuri tämän osalta kehitetty ja monia buigeja myös korjattu ja liiskattu.
Suurin ongelma on tosiaan nyt tuon tilauksen tilanteen etenemisen raportoiminen asiakkaalle.
 
Kyseessähän on IT-talon pitämä verkkokauppa. Tekevät itse sovelluskehitystäkin. Eiköhän tämä siis nopeasti tule kuntoon
Välillä tuntuu että suutarin lapsella ei ole kenkiä... Mutta näinhän se on että ei auta sovelluskehityksessä kun katsoa siihen kuuluisaan peiliin. Meidän sovelluskehitysresursseista iso osa on mennyt nyt meidän Promid työajanseurantajärjestelmän käyttöönottoihin ja kehittämiseen. Siellä on ollut myös tosi kova hulina.
 
Kannattaisiko palkata vaikka joku osa-aikainen asiansa osaava somevastaava, joka ottaisi tämän foorumin haltuun yrityksen viestintävastaavana jos omasta porukasta sellaista osaamista ei löydy.

Kuten tuossa aikaisemmin totesin, nyt kun olette saaneet Suomen suurimman tietotekniikkafoorumin yhteistyökumppaniksi, sitä kannattaisi hyödyntää niin hyvin kuin mahdollista ja jättää nämä turhanpäiväiset tilausnumeroilla tehtävät toimitusaikatiedustelut muille alustoille ja paneutua myynnin- ja mainonnan kehittämiseen.

Nyt teillä jää valitettavasti paljon hyvää potentiaalia käyttämättä ja tämä foorumi palvelee suurimmaksi osaksi jo tilauksen tehneitä henkilöitä, jotka odottavat tuotteita saapuvaksi ja jotka ovat huolestuneita siitä, milloin tuotteet lähtevät teiltä kuljetukseen.

Kannattaisi ehkä miettiä asiaa myös siltä kannalta, että mitä minä asiakkaana odottaisin löytäväni tästä ketjusta ja lähteä kehittämään viestintää siihen suuntaan.

Ehkä tarjouksia, uusia tuotteita sekä käytettyjä/palautettuja outlet-tuotteita ja mistä nyt tällaiset foorumin nörtti-ihmiset voisivat ylipäätään olla kiinnostuneita?
Somevastaava kuulostaisi kyllä ihan hyvältä.

Kuitenkin hieman meidän strategista. Emme halua olla samanlaisia kun kaikki muut. Meidän kilpailuedut lähtevät seuraavista seikoista:
1) Järjestelmäkehitys, pyrimme automatisoimaan paljon asioita, joka tosin ei ole aina ihan helppoa ja siitä täälläkin paljon keskustellaan. Oli kyse hinnoittelusta, tilauksista, ostotilauksista, tilauskäsittelystä, verkkokaupan sisällöstä yms niin kaikessa käytetään paljon automatisointia
2) Ei tuotepäälliköitä eikä muitakaan tukifunktioita. Pyrimme jopa tuotevalikoiman hallinnoinnissa ketteryyteen. Markkinointia emme juurikaan harrasta.
3) Erittäin laaja tukkuriverkosto, hyvä saatavuus, hyvä hinta
4) Alhaiset kulut, alhaiset hinnat asiakkaille
5) Komponenttikauppa ja tietyt muut tietotekniikan valitut alakategoriat.
6) Asiakaspalvelu, tästä ei ole tarkoitus tinkiä, vaikka se ehkä nyt on tuntunut siltä

Tarkoitus on siis saada erinomainen saatavuus parhaaseen hintaan ja osaava ja tehokas asiakaspalvelu komponenttiasioissa. Tämän lisäksi nopeat prosessit ja nopea toimitus.

Toki en nyt siis väitä, että olisimme tässä onnistuneet. Jos olisimme, niin viestiketjun sisältö olisi eri, mutta tässä on tavoitetta kuitenkin. Ensisijaisesti pyrimme nytkin esim. miettimään järjestelmäkehityksen kautta, miten saisimme paremmin tilausten tiedot ihmisten saataville emmekä sitä, että palkataan taas yksi ihminen lisää aspaan. Jälkimmäinen tapa ikävä kyllä nostaisi hintoja.
 
Ihmiset tulee tänne, kun sähköpostiin ei tule vastausta, eikä asiat etene. Propsit siitä että edes tätä kautta asiat saa potkittua eteenpäin. Itse ajatrelisin että olisi hyvä jos sivuille saisi chatin, jossa kysellä tilauksesta. Sen varmaan saisi helposti integroitua sivuille, mutta en sitten tiedä viekö se liikaa resuseja.

Tää on huono luku. Kääntäen tää tarkoittaa, että melkein joka kymmenes tilaus ei tule arvioidussa aikataulussa ja jos tästä myöhästymisestä ei tuu viestiä, asiakas turhautuu ja tulee täältä kysymään, varsinkin, jos on kokemusta, ettei sähköposteihin vastata.

Ihan vain mielenkiinnosta, miten turkulaisen ryssiminen on näkynyt teillä, siitä on jo 9kk, jolloin sen vaikutuksia pystynee jo arvioimaan nähden alkuperäisiin ennusteisiin? Lähtikö huhtikuusta kasvu raketoimaan?
Teknisesti meillä on chat jo integroitu ja sitä on välillä testattu. Ongelma on, että se vaatisi isot henkilöresurssit.

alle 10% sisältää myös siis ihan 1-2 päivän viivästymää eli ihan pieniä epäonnistumisia. Se on 1-2 % luokkaa jossa viivästymä on semmoinen johon asiakas reagoi negatiivisesti. Toki tämäkin johtaa jo noin 1-2 tilauksen päivävauhtiin jossa on liian iso ongelma.

Meidän kasvu oli alkanut jo paljon ennen sitä ja erityisen paljon varmasti juuri Iotechilasten keskuudessa. Viime vuosihan oli laskun vuosi koko komponenttikaupassa ja myös meidän liikevaihto laski noin 10,5%. Tukkureilta keräämämme tiedon mukaan komponenttikauppa tippui noin 20-25% viime vuonna. Eli pärjäsimme markkinaa paremmin. Tähän heikkoon vuoteen vaikutti varmasti yleisen suhdanteen lisäksi se, että erityisen hienoja julkaisuja ei ollut viime vuonna. Tai jos oli (9800x3d) niin niitä ei saatu ja 7800x3d joka oli meidän suosituin prossu niin eipä sekään liikkunut loppuvuonna kun ei niitä saatu mistään.

Olemme siis ihan tyytyväisiä viime vuoteen.
 
Miksi ette voi vaan ilmoittaa tämän viestiketjun alussa, ettette ota vastaan tätä kautta tilauksien toimitusaikakyselyitä ja ohjaisitte asiakkaat tekemään sen muuta kautta?

Varmaan jokainen ymmärtää, että jos samoja asioita tiedustellaan puhelimitse, sähköpostilla sekä foorumin viestiketjussa, se vie teiltä resursseja, kun joudutte tekemään päällekkäisiä toimintoja ja varmistamaan jokaisesta alustasta erikseen onko aiempaa kyselyä samasta asiasta jo olemassa.

Samalla tämä viestiketju rauhoittuisi yrityksen sekä asiakkaan väliseen muuhun kommunikointiin ja myöskään uutta tilausta tekevät asiakkaat eivät alkaisi pohtimaan uskaltaako täältä tilata mitään jos toimitusajat eivät pidä paikkaansa, vaikka ne olisivat yrityksestä riippumattomia, varastosaldojen virheistä tai tukkureiden hidastelusta tms. johtuvaa.

Brändäisitte itsenne juuri sellaiseksi kuin tämän viestiketjun otsikossa ilmoitatte, eli "Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras."
 
Meidän kasvu oli alkanut jo paljon ennen sitä ja erityisen paljon varmasti juuri Iotechilasten keskuudessa. Viime vuosihan oli laskun vuosi koko komponenttikaupassa ja myös meidän liikevaihto laski noin 10,5%. Tukkureilta keräämämme tiedon mukaan komponenttikauppa tippui noin 20-25% viime vuonna. Eli pärjäsimme markkinaa paremmin. Tähän heikkoon vuoteen vaikutti varmasti yleisen suhdanteen lisäksi se, että erityisen hienoja julkaisuja ei ollut viime vuonna. Tai jos oli (9800x3d) niin niitä ei saatu ja 7800x3d joka oli meidän suosituin prossu niin eipä sekään liikkunut loppuvuonna kun ei niitä saatu mistään.

Olemme siis ihan tyytyväisiä viime vuoteen.
Kiitän vastauksista. Mutta näkyikö huhtikuun jälkeinen aika mitenkään erilaisena, että voidaan sanoa huhtikuun olleen veden jakaja ja turun ryssiminen (tai neutraalimmin ilmaistuna Jimmsin dronekohu) johti selvästi lisääntyneeseen myyntiin, tai näkyikö se mitenkään teillä?

Täällä foorumilla jimmsiä ei paljoa suositella ja saivat kenkää, niin kiinnostaa tän vaikutus teillä. Vai eletäänkö me vain kuplassa, eikä se näy teillä mitenkään erityisesti?
 
Kiitän vastauksista. Mutta näkyikö huhtikuun jälkeinen aika mitenkään erilaisena, että voidaan sanoa huhtikuun olleen veden jakaja ja turun ryssiminen (tai neutraalimmin ilmaistuna Jimmsin dronekohu) johti selvästi lisääntyneeseen myyntiin, tai näkyikö se mitenkään teillä?

Täällä foorumilla jimmsiä ei paljoa suositella ja saivat kenkää, niin kiinnostaa tän vaikutus teillä. Vai eletäänkö me vain kuplassa, eikä se näy teillä mitenkään erityisesti?
Vaikea spekuloida, mutta voisi ajatella, että meidän myynti olisi vähentynyt yhtä paljon kun markkina yleensä ja varmaankin ainakin voitte tarkastella verkkokauppa.com:in julkisia tietoja ja siitä voi ehkä päätellä, että myös pääkaupunkiseudulla on pärjätty markkinaa paremmin kuten täälläkin, mutta vuosi ei ole ollut erityinen kenellekään.
 
Miksi ette voi vaan ilmoittaa tämän viestiketjun alussa, ettette ota vastaan tätä kautta tilauksien toimitusaikakyselyitä ja ohjaisitte asiakkaat tekemään sen muuta kautta?

Varmaan jokainen ymmärtää, että jos samoja asioita tiedustellaan puhelimitse, sähköpostilla sekä foorumin viestiketjussa, se vie teiltä resursseja, kun joudutte tekemään päällekkäisiä toimintoja ja varmistamaan jokaisesta alustasta erikseen onko aiempaa kyselyä samasta asiasta jo olemassa.

Samalla tämä viestiketju rauhoittuisi yrityksen sekä asiakkaan väliseen muuhun kommunikointiin ja myöskään uutta tilausta tekevät asiakkaat eivät alkaisi pohtimaan uskaltaako täältä tilata mitään jos toimitusajat eivät pidä paikkaansa, vaikka ne olisivat yrityksestä riippumattomia, varastosaldojen virheistä tai tukkureiden hidastelusta tms. johtuvaa.

Brändäisitte itsenne juuri sellaiseksi kuin tämän viestiketjun otsikossa ilmoitatte, eli "Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras."
En luottaisi siihen että hätäilevä käyttäjä lukee ketjun ensimmäistä viestiä ollenkaan.
 
Mielestäni olisi hyvä käytäntö, että toimitusaikakyselyt yms. joille on tilausnumero, tehtäisiin yksityisviestitse. Siinä saa kuitenkin pidettyä tämän keskustelupalstan "ketteryyden" vs. sähköposti, ja olisihan se Datatronicillekin huomattavasti helpompi havaita kyselyt ja onko niihin vastattu vai ei (täällä). Noista kyselyistä kun ei muille foorumilaisillekaan mitään hyötyä ole. Alla olevan kaltaiset ihmettelyt voisivat tietysti olla edelleen täällä, koska tiedosta voi olla muillekin hyötyä:

Moro. Onko arviota seuraavasta 9800x3d erästä?
 
Jos tilauksia foorumilla käsitellään, niin mieluiten joo YV:n kautta eikä julkisesti kaikkien näkyville. Tuossa vaan saa taas lisää hommaa, kun ohjataan asiakasta laittamaan YV/sähköposti/puhelu eikä lähdetä suoraan sitä asiaa vaan hoitamaan, kun useimmiten ihmiset vaan julkisesti nuo tilaustunnuksensa tänne laittavat. Ja en itse ole ongelmaan törmännyt, mutta Datatronic saattaa törmätä jos YV-laatikko tulee täyteen sekä tietty sekin jääkö siitä tikettijärjestelmästä osa tiedoista pois, kun osa niistä on täällä foorumilla ja osa sitten itse järjestelmässä. No ei oo helppoa pyörittää komponentti kauppaa. :geek:

Viime tilaus meni ihan ok ja siinä toki meni useampi viikko kun ei varasto tuote ollut eikä tainnut olla silloin arviotakaan kestosta, en kysellyt perään kun tämän tuotteen kanssa ei ollut mitään paniikkia. Tosin sähköpostiin vastaamisesta eräästä takuukyselystä menikin taas sitten noin 10 päivää (viikonloppu välissä), niin tuo taas ei kauhean ok ollut, toki tapahtui joulukuun alkupuolella tämä oma kysely.
 
Mielestäni olisi hyvä käytäntö, että toimitusaikakyselyt yms. joille on tilausnumero, tehtäisiin yksityisviestitse. Siinä saa kuitenkin pidettyä tämän keskustelupalstan "ketteryyden" vs. sähköposti, ja olisihan se Datatronicillekin huomattavasti helpompi havaita kyselyt ja onko niihin vastattu vai ei (täällä). Noista kyselyistä kun ei muille foorumilaisillekaan mitään hyötyä ole. Alla olevan kaltaiset ihmettelyt voisivat tietysti olla edelleen täällä, koska tiedosta voi olla muillekin hyötyä:
Ei ainakaan omasta mielestä ole mikään turha kysymys kysyä julkisesti? Monet odottelevat vielä omaa 9800x3d:ia, kun monet lafkat eivät ole vielä pystyneet toimittamaan kyseistä tuotetta ja nyt vielä sai vastaukseksi, että Datatronciin kautta on tulossa 50 kappaleen erä tälle viikolle, eli vielä kirjoitus hetkellä seuraavat 13 tilaajaa saavat tästä kyseisestä erästä tilattua ja saamaan tuotteen? Eikö tämä muka ole oleennaista tietoa, mistä ihmiset voisivat tehdä johtopäätöksen mistä tilata?
 
Ei ainakaan omasta mielestä ole mikään turha kysymys kysyä julkisesti? Monet odottelevat vielä omaa 9800x3d:ia, kun monet lafkat eivät ole vielä pystyneet toimittamaan kyseistä tuotetta ja nyt vielä sai vastaukseksi, että Datatronciin kautta on tulossa 50 kappaleen erä tälle viikolle, eli vielä kirjoitus hetkellä seuraavat 13 tilaajaa saavat tästä kyseisestä erästä tilattua ja saamaan tuotteen? Eikö tämä muka ole oleennaista tietoa, mistä ihmiset voisivat tehdä johtopäätöksen mistä tilata?
On olennaista ja siksi sanoinkin, että "alla olevan kaltaiset ihmettelyt voisivat tietysti olla edelleen täällä, koska tiedosta voi olla muillekin hyötyä".
 
Mielestäni olisi hyvä käytäntö, että toimitusaikakyselyt yms. joille on tilausnumero, tehtäisiin yksityisviestitse. Siinä saa kuitenkin pidettyä tämän keskustelupalstan "ketteryyden" vs. sähköposti, ja olisihan se Datatronicillekin huomattavasti helpompi havaita kyselyt ja onko niihin vastattu vai ei (täällä). Noista kyselyistä kun ei muille foorumilaisillekaan mitään hyötyä ole. Alla olevan kaltaiset ihmettelyt voisivat tietysti olla edelleen täällä, koska tiedosta voi olla muillekin hyötyä:

Kyllä juuri nämä eräkyselyt mielellään otamme tänne, koska siitä on monille hyötyä. Me toivomme toki viestit meidän tikettijärjestelmään.
 
Miten pitkä viive? Nähdäkseni 24 tunnin sisällä pitäisi vastata, pl. viikonloppu.
Nyt on monen arkipäivänkin viive ja sen takia varmaan nyt kyselyt kasvanut. Tämä tammikuun alku on ollut yllättävän pirteää sekä tilausmäärien että kyselyjen osalta. Emme siis mitään vanhoja ruuhkia pura vaan ihan tämä tammikuu nyt vähän odotuksia pirteämpi. Sinänsä yllättävää, kun ei 5000 sarjalaisiakaan vielä ole.
 
5000 sarjalaisista on kysytty. Ikävä kyllä emme saa näitä suoraan julkaisuun, mutta yritämme mahdollisimman pian sen jälkeen. Emme ole vielä päässeet Nvidia partneriksi jonka takia niitä emme voi saada suoraan julkaisuun, kun vain partnereille tuotteita toimitetaan ennen kuin ne on myynnissä.
Teemme hartiavoimin töitä että saamme näitä mahdollisimman paljon ja teemme myös kovasti töitä sen eteen että pääsisimme Nvidian partneriksi. AMD:n partneriksi jo pääsimme ja nämä on ne kaksi haastavinta ja tärkeintä partneriutta saavuttaa komponenttimyynnissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 586
Viestejä
4 580 875
Jäsenet
75 471
Uusin jäsen
mikomiko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom