Kannattaisiko palkata vaikka joku osa-aikainen asiansa osaava somevastaava, joka ottaisi tämän foorumin haltuun yrityksen viestintävastaavana jos omasta porukasta sellaista osaamista ei löydy.
Kuten tuossa aikaisemmin totesin, nyt kun olette saaneet Suomen suurimman tietotekniikkafoorumin yhteistyökumppaniksi, sitä kannattaisi hyödyntää niin hyvin kuin mahdollista ja jättää nämä turhanpäiväiset tilausnumeroilla tehtävät toimitusaikatiedustelut muille alustoille ja paneutua myynnin- ja mainonnan kehittämiseen.
Nyt teillä jää valitettavasti paljon hyvää potentiaalia käyttämättä ja tämä foorumi palvelee suurimmaksi osaksi jo tilauksen tehneitä henkilöitä, jotka odottavat tuotteita saapuvaksi ja jotka ovat huolestuneita siitä, milloin tuotteet lähtevät teiltä kuljetukseen.
Kannattaisi ehkä miettiä asiaa myös siltä kannalta, että mitä minä asiakkaana odottaisin löytäväni tästä ketjusta ja lähteä kehittämään viestintää siihen suuntaan.
Ehkä tarjouksia, uusia tuotteita sekä käytettyjä/palautettuja outlet-tuotteita ja mistä nyt tällaiset foorumin nörtti-ihmiset voisivat ylipäätään olla kiinnostuneita?
Somevastaava kuulostaisi kyllä ihan hyvältä.
Kuitenkin hieman meidän strategista. Emme halua olla samanlaisia kun kaikki muut. Meidän kilpailuedut lähtevät seuraavista seikoista:
1) Järjestelmäkehitys, pyrimme automatisoimaan paljon asioita, joka tosin ei ole aina ihan helppoa ja siitä täälläkin paljon keskustellaan. Oli kyse hinnoittelusta, tilauksista, ostotilauksista, tilauskäsittelystä, verkkokaupan sisällöstä yms niin kaikessa käytetään paljon automatisointia
2) Ei tuotepäälliköitä eikä muitakaan tukifunktioita. Pyrimme jopa tuotevalikoiman hallinnoinnissa ketteryyteen. Markkinointia emme juurikaan harrasta.
3) Erittäin laaja tukkuriverkosto, hyvä saatavuus, hyvä hinta
4) Alhaiset kulut, alhaiset hinnat asiakkaille
5) Komponenttikauppa ja tietyt muut tietotekniikan valitut alakategoriat.
6) Asiakaspalvelu, tästä ei ole tarkoitus tinkiä, vaikka se ehkä nyt on tuntunut siltä
Tarkoitus on siis saada erinomainen saatavuus parhaaseen hintaan ja osaava ja tehokas asiakaspalvelu komponenttiasioissa. Tämän lisäksi nopeat prosessit ja nopea toimitus.
Toki en nyt siis väitä, että olisimme tässä onnistuneet. Jos olisimme, niin viestiketjun sisältö olisi eri, mutta tässä on tavoitetta kuitenkin. Ensisijaisesti pyrimme nytkin esim. miettimään järjestelmäkehityksen kautta, miten saisimme paremmin tilausten tiedot ihmisten saataville emmekä sitä, että palkataan taas yksi ihminen lisää aspaan. Jälkimmäinen tapa ikävä kyllä nostaisi hintoja.