@Datatronic Otetaan esimerkki automaailmasta. Maajussi ostaa teiltä John Deeren traktorin. Parin vuoden päästä traktori hajoaa ja te tarjoatte tilalle Nissan Micraa. Teidän mielestä Nissan Micra on monelta osin jopa paljon parempi tuote kuin maajussin ostama John Deeren traktori, sehän kuluttaa paljon vähemmän polttoainetta satasella ja se myös kulkee nopeammin, lisäksi sillä voi ajaa moottoritiellä, toisin kuin John Deeren traktorilla.
Tässä kohtaa olette kovin yllättyneitä, kun maajussi ei ole tyytyväinen, vaikka saisi tilalle täysin uuden Nissan Micran, joka on monilta ominaisuuksiltaan paljon parempi, kuin John Deeren traktori, jonka hän teiltä alunperin ostu.
Ette te millään voi väittää, että 24 GB näyttömuistilla oleva kortti on "yhtä nopea" kuin 16 GB näyttömuistilla oleva kortti. Ihan niin kuin se traktori, niin se tehty aivan eri käyttötarkoitukseen. Ei kai IT-alan firmalle pitäisi alkaa selittämään ihan yksinkertaisia tietotekniikkaan liittyviä asioita, kyllä meidän pitää luottaa siihen, että edes perusasiat ovat hallussa.
Mitä tulee tähän käyttöhyötyyn, niin ostin aikoinaan eräästä Turkulaisesta SER-kaupasta yli 500 euron emolevyn. Reilu kaksi vuotta myöhemmin emolevy hajosi, eikä samaa tai vastaava tuotetta ollut saatavilla, joten ilman yhtään mitään säätämistä tilille palautui aivan identtinen summa, mitä olin siitä aikoinaan maksanut. Aivan vastaavia tapauksia on tapahtunut myös Gigantissa ja Verkkokaupassa. Nämä siis tilanteita, joissa tuotteessa on ollut takuu voimassa ja se menee rikki, eikä korvaavaa tuotetta ole tarjolla.
Ymmärän kyllä, että se saattaa tuntua teistä erikoista, että asiakas saa tavallaan käyttää tuotetta "ilmaiseksi", mutta KKV:n sivuilla on kyllä ihan selvästi kerrottu "Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää." Ei tätä minusta tämän selvemmin enää voi sanoa, mutta hyvä tietenkin, jos asia nyt vielä uudestaan varmistetaan KKV:sta.
Mutta on kyllä harvinaisen huonoa asiakaspalvelua, jos asiakkaalle on jo luvattu rahojen palautus ja sitten kun asiakas on käynyt ostamassa uuden näytönohjaimen, niin sanotaankin aprillia, ei me mitään rahoja sinulle tästä hyvitetä.