Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

Mitä tuo lause tarkoittaa?

Sitä, että tarjotaan Myydyn RTX3090TI kortin tilalle heikompaa RTX4070TIS (900e) korttia tilalle ilman pätevää perustelua.
Ilmoitetaan ettei vastaavaa korttia ole saatavilla (on tukkureilla RTX4090 alkaen 1985 euroa sis. kate ja alv. 24%)

loput voitkin lukea viimeiseltä parilta sivulta.
 
Mutta asiakkaan ehdottamassa 4080 superissa ja meidän ehdottamassa 4070 ti superissa on saman verran muistia eli 16 gb. Eli muistimäärä asiakkaalle kelpaa. Kysymys on siitä, että mikä on suorituskyky joka pitää korvata.

Kyllä me takuuasiat hoidamme kunnialla. Katsotaan nyt rauhassa tilanteet kuntoon.
Siis eihän 4070 Ti ole millään tavalla verrannollinen 3090 Ti -korttiin. Te katsotte pelkkää pelisuorituskykyä, hyötyohjelmissa nämä ovat aivan eri kortit. 4080 Super olisi toiminut mulla sen aikaa stop-gappina, että löydän tilalle jotain muuta, eli kortin jossa on muistia tarpeeksi. Tämä oli mun osalta ehdottamani kompromissi tähän tilanteeseen. 3090 Ti kortteja on tosiaan vaihdettu 4090 kortteihin, toi 4080 Super oli saman hintainen kuin mulle ehdotettu 7900 XTX, joten sen takia mä sitä ehdotin, kun hinta oli sama. Tää suorituskykypuhe on nyt ihan roskaa, kun 7900 XTX on 4080 Superin tasoa. Tässä on nyt vaan kyse jostain egosta, ettei millään haluta antaa "parempaa korttia", mutta AMD:n varastosta halutaan eroon. Ja kun paremmin luin noita KKV:n linjauksia, niin ei mun kuulu asiakkaana ottaa takkiin siitä, että tavara menee takuuseen, eli vaihtaa 24GB korttia yhtään sen vähempään.

Tilanne on nyt se, että kun yksinkertaisesti samoilla spekseillä vastaavaa tuotetta ei ole, niin tämä kauppa tulee purkaa.

Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

Näyttökuva 2024-08-21 192351.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis eihän 4070 Ti ole millään tavalla verrannollinen 3090 Ti -korttiin. Te katsotte pelkkää pelisuorituskykyä, hyötyohjelmissa nämä ovat aivan eri kortit. 4080 Super olisi toiminut mulla sen aikaa stop-gappina, että löydän tilalle jotain muuta, eli kortin jossa on muistia tarpeeksi. 3090 Ti kortteja on tosiaan vaihdettu 4090 kortteihin, toi 4080 Super oli saman hintainen kuin mulle ehdotettu 7900 XTX, joten sen takia mä sitä ehdotin, kun hinta oli sama. Tää suorituskykypuhe on nyt ihan roskaa, kun 7900 XTX on 4080 Superin tasoa. Tässä on nyt vaan kyse jostain egosta, ettei millään haluta antaa "parempaa korttia", ja AMD:n varastosta halutaan eroon. Ja kun paremmin luin noita KKV:n linjauksia, niin ei mun kuulu asiakkaana ottaa takkiin siitä, että tavara menee takuuseen, eli vaihtaa 24GB korttia yhtään sen vähempään.

Tilanne on nyt se, että kun yksinkertaisesti samoilla spekseillä vastaavaa tuotetta ei ole, niin tämä kauppa tulee purkaa.

Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

katso liitettä 1376615
Vaikka kiukuttaa, niin kannattaa myyjän nimi sieltä allekirjoituksesta sensuroida kuitenkin.
 
Siis eihän 4070 Ti ole millään tavalla verrannollinen 3090 Ti -korttiin. Te katsotte pelkkää pelisuorituskykyä, hyötyohjelmissa nämä ovat aivan eri kortit. 4080 Super olisi toiminut mulla sen aikaa stop-gappina, että löydän tilalle jotain muuta, eli kortin jossa on muistia tarpeeksi. Tämä oli mun osalta ehdottamani kompromissi tähän tilanteeseen. 3090 Ti kortteja on tosiaan vaihdettu 4090 kortteihin, toi 4080 Super oli saman hintainen kuin mulle ehdotettu 7900 XTX, joten sen takia mä sitä ehdotin, kun hinta oli sama. Tää suorituskykypuhe on nyt ihan roskaa, kun 7900 XTX on 4080 Superin tasoa. Tässä on nyt vaan kyse jostain egosta, ettei millään haluta antaa "parempaa korttia", ja AMD:n varastosta halutaan eroon. Ja kun paremmin luin noita KKV:n linjauksia, niin ei mun kuulu asiakkaana ottaa takkiin siitä, että tavara menee takuuseen, eli vaihtaa 24GB korttia yhtään sen vähempään.

Tilanne on nyt se, että kun yksinkertaisesti samoilla spekseillä vastaavaa tuotetta ei ole, niin tämä kauppa tulee purkaa.

Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

katso liitettä 1376615
Täytyy kyllä sanoa että ihme munatonta touhua Datatronicilta.

Luvataan että rahat palautetaan, mutta sitten otetaan sana takaisin.

Vaikka myyjällä olisi ollut virheellistä tietoa käytäntötavoista, olisi asia silti pitänyt ratkaista sinun eduksesi kun kerta meni jo lupaamaan.

Nyt tästä tuli paljon enemmän mainehaittaa Datatronicille kuin rahojen palauttaminen olisi ollut.

Mikä järki kyykyttää kuluttajaa?
 
Eiköhän tässä tapauksessa olisi ihan reilua tarjota RTX 4080 Super korttia vaihdossa tuon takuuajalla hajonneen 3090Ti kortin tilalle kun vastaavaa korttia ei ole antaa vaihdossa, enemmän tästä vaan tulee mainehaittaa Datatronicille kun jankkaavat vaihdokista monta sivua.
 
Täytyy varmaan itsekin kyllä harkita että kannattaako Datatronicilta tilailla mitään erikoisempaa osaa, jos muka 4070 Ti katsotaan 3090 tasoiseksi vaikka se sitä hyvin harvalla tavalla on.

Tuollainen 16 GB kortti on käyttökelvoton tilanteisiin missä tarvitaan 24 GB VRAMia. Myöskään loikkaaminen Nvidiasta AMD:hen ei ole mikään ihan pikkujuttu, jos koneella tekee jotain muuta kuin pelaa. Ja pelikoneessakin sitten ongelmansa GSyncin ym. kanssa jos muu laitteisto sellaisia tukee.

Ei näin.
 
Vähän on kuumottavaa luettavaa toivottavasti omaan koneeseen ei tule ikinä mitään vikaa. Toi särähtää kyllä lujaa että luvattu rahojen palautus MUTTA eipäs hei palautetakkaan vaikka kirjallisena on annettu. Myyjä hoitanut keissin asiakkaan kanssa loppuun mutta sitten vedetty jarrua jostain syystä. Iso kunnioitus että pidetään homma läpinäkyvänä hyvässä ja huonossa tätä ei monet firmat tee.
 
Hankalalta väännöltä vaikuttaa ja osa heittää bensaa liekkeihin aivan turhaan, mutta jos aletaan jotain CUDA-ytimien määriä vertailemaan niin kyllä on jo hiuksien halkomista.

Asiat joissa itse ymmärrän Datatronicia:
Fakta on se, että RTX sarjan näytönohjaimet ovat aina pääasiassa markkinoitu pelaamiseen ja toki myös hyötyohjelmiin, mutta pääasiassa pelaamiseen ja arvostelutkin keskittyvät pääasiassa pelaamiseen.

Jos sanotaan että on G-Sync näyttö niin voisi ajatella, että pääasiallinen tarkoitus kuluttajalla on myös se pelaaminen.
Jos sanotaan että myös 4080 SUPER kävisi vaihdossa, siinähän on tosiaan 16GB muistia eikä 24GB niin tästäkin voisi ajatella, että se 24GB ei ole se kriittisin ominaisuus.

Tuotteiden nykyinen myyntihinta ei ole suoraan verrannolinen koska myyjän saama voitto voi olla ihan eri, saattaa olla että kun myyt Nvidian kortin 1300€ hintaan ja AMD:n 800€ niin AMD:n tuotteessa firma tienaa enemmän vaikka Nvidian myyntihinta oli +500€ kalliimpi.

Asiat joissa itse ymmärrän kuluttajaa:
Väärin on tehty firman puolelta kun on luvattu jotain (rahat takaisin) mitä ei sitten olekaan tehty.

Liian pitkät vastausviiveet ja takuukäsittelyyn mennyt aika.

Muita ajatuksia

Tuotteet kehittyvät niin nopeasti tällä alalla että takuun tarkoittama vastaava tuote voi olla malli/tuotesarjaltaan eri kuin ostettu, eli kehitys on saavuttanut aiemmin hankitun tuotteen suorituskyvyn. Ryzen-prosessorit aika hyvä esimerkki.

Ehkä Datatronicin olisi hyvä miettiä ns. high-end tuotteisiin joku erillinen prosessi jolla varmistetaan mihin tarkoitukseen tuote on hankittu ja sitten käydä asiakkaan kanssa keskustelua jotta saadaan molempia miellyttävä ratkaisu, vaikka juuri prosessorit esimerkkinä, jos vain pelikäyttö niin aiempi 2 vuotta vanha, 12-ytimen prosessori voikin olla vastaava nykyinen 8 tai jopa 6-ytimen prosessori, mutta jos taas joku erikoistarkoitus nimenomaan 12-ydintä varten niin sitten olisi keskusteltava asiakkaan kanssa paremmin.
 
Meillä kun on otettu käyttöön tikettijärjestelmä niin meidän mielestä laatu on kuitenkin selvästi parantunut.

En ole löytänyt meidän kirjeenvaihdosta sitä että miten tuo rahapalautusasia on ollut tapetilla koska siitä ei näytä olevan mitään kirjallista. Ehkäpä puhelimessa sitten tästä ollut keskustelua, mutten voi sitä nyt tarkemmin kommentoida.

Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

Näyttökuva 2024-08-21 192351.jpg

On kyllä helvetin hyvä tikettijärjestelmä käytössä.
 
Sitä, että tarjotaan Myydyn RTX3090TI kortin tilalle heikompaa RTX4070TIS (900e) korttia tilalle ilman pätevää perustelua.
Ilmoitetaan ettei vastaavaa korttia ole saatavilla (on tukkureilla RTX4090 alkaen 1985 euroa sis. kate ja alv. 24%)

loput voitkin lukea viimeiseltä parilta sivulta.
paljonko näissä on yleensä kate?
 
Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

Näyttökuva 2024-08-21 192351.jpg

Tällaisen jäljeen kyllä kaikki saivartelu ihan turhaa. Eihän tuossa rehellinen toimija voi muuta kuin tehdä noin kuin kirjoitti… Sen sijaan että täällä aletaan saivarrella, että ei ole muistista kiinni kun asiakas sanoi niin ja näin. Kannattaako alkaa viilaamaan asiakkaan sanomisista pilkkua, jos itsellä on vaikea ymmärtää kuvassa oleva lause.
 
Varmaan jälleenmyyjältä kysymällä selviää. Kyllä sen pitäisi pienistä marginaaleista huolimatta olla satasia tässä hintaluokassa peilaten muuhun elektroniikkaan.
Ei se nyt sentäs niin paljoa ole. Tämänhintaisissa komponenteissa noin 5-7%. Eli noin 60 euroa.
 
Siis eihän 4070 Ti ole millään tavalla verrannollinen 3090 Ti -korttiin. Te katsotte pelkkää pelisuorituskykyä, hyötyohjelmissa nämä ovat aivan eri kortit. 4080 Super olisi toiminut mulla sen aikaa stop-gappina, että löydän tilalle jotain muuta, eli kortin jossa on muistia tarpeeksi. Tämä oli mun osalta ehdottamani kompromissi tähän tilanteeseen. 3090 Ti kortteja on tosiaan vaihdettu 4090 kortteihin, toi 4080 Super oli saman hintainen kuin mulle ehdotettu 7900 XTX, joten sen takia mä sitä ehdotin, kun hinta oli sama. Tää suorituskykypuhe on nyt ihan roskaa, kun 7900 XTX on 4080 Superin tasoa. Tässä on nyt vaan kyse jostain egosta, ettei millään haluta antaa "parempaa korttia", ja AMD:n varastosta halutaan eroon. Ja kun paremmin luin noita KKV:n linjauksia, niin ei mun kuulu asiakkaana ottaa takkiin siitä, että tavara menee takuuseen, eli vaihtaa 24GB korttia yhtään sen vähempään.

Tilanne on nyt se, että kun yksinkertaisesti samoilla spekseillä vastaavaa tuotetta ei ole, niin tämä kauppa tulee purkaa.

Laitoin teille 9.8 sähköpostilla tilinumeron. Seuraavalla viikolla taas kyselin perään, jolloin tuli vastaus:

Näyttökuva 2024-08-21 192351.jpg
Olen vasta tänään alkanut tätä asiaa selvittämään ja tätä viestiä en löytänyt. Oletuksena meillä ei rahoja palauteta, mutta koska tämä on meiltä nyt virheellisesti luvattu niin toimitaan rahojenpalautuksella tässä.

Nythän siis kontestina vielä sen verran, että tämä alkuperäinen tuote on maksanut noin 1170 euroa.
7900xtx tarjottiin sen takia, että siinä muistimäärä olisi sama. Tämän hinta suunnilleen sama kun alunperin ostetun kortin hinta.

4070ti sen takia että sen teho on sama kun korvattavan kortin, koska myös 4080 olisi kelvannut ja näissä muistimäärät samat. 4080 taas olisi ollut objektiivisesti katsoen parempi kortti ja sillä tätä ei kuulu korvata. Toki 4070ti hinta on hieman alhaisempi ja takuucaseissa ei ole tarkoitus tehdä voittoa. Meiltä hyvin usein tehdään myös vähennykset kun tämänkaltaisista tuotteista tulee palautuksia. Mutta se on huomioitu meidän liiketoiminnan riskeissä eikä se ole ongelma. Tarkoitus on vain korvata tuote oikealla tuotteella.

Mutta summa summarum tämä tapaus ei ole ennakkotapaus sille, että rahat näistä palautetaan, se tehdään nyt tämän aspa virheen takia.

Tarkoitus on aina objektiivisesti ja ulkopuolisten benckmarkkien ja testien tulosten perusteella arvioida oikea korvaava tuote joka on aina vähintään vähän parempi jos se ei ole sama tuote.

Minusta tässä nyt nousee kärpäsestä härkänen.
 
Meidän mielestä tässä nyt John Deereä korvataan nimenomaan John Deerellä vaikkakin eri sukupolven tuotetta. Jonka takia ne eivät ole suoraan verrannollisia.

Jos tarvitaan yli 20 GB VRAMia AI ja 3D mallien pyörittelyyn, niin onnistuuko se sillä ehdotettulla 4070Ti kortilla? Ei tarvitse vastata, koska me kaikki tiedämme vastauksen. Kyllä te tässä nyt ehdotatte aivan eri kategorian tuotetta alkuperäisen tilalle.

Se että @Tuuchen olisi ollut valmis hyväksymään myös 4080 Superin kompromissina ei missään määrin tarkoita sitä, etteikö hänellä olisi ollut tuolle ominaisuudelle käyttöä - hän ainoastaan olisi ollut valmis tulemaan hieman vastaan korvaavasta 4090 kortista, joka todellisuudessa on ainoa nVidian tuote, millä 3090 ti kortin voi AI & 3D käytössä korvata. Vaihtoehtona toki kaupanpurku, jos ette pysty toimittamaan korvaavaa tuotetta.

Missään ei muuten sanota, etteikö tuotetta voi vaihtaa parempaan. Ainostaan on määritetty, ettei sitä voi vaihtaa huonompaan. Jo pelkästään se, että joutuu olemaan kuukauden ilman näytönohjainta, voisi hyvän asiakaspalvelun kannalta olla ihan perusteltu syy saada hyvityksenä hieman parempi kortti. Mutta huonompaan ei kyllä missään tapauksessa kannata tyytyä.

Nimeomaan jos kauppa puretaan takuuaikana, mutta me kovasti tässä olemme pyrkineet saamaan asiakkaalle korvaavaa, yhtä tehokasta tuotetta tilalle.

Olenko minä nyt ainoa, jonka mielestä te annatta keskenään ristiriitaisia vastauksia, koska juuri edellisellä sivulla te totesitte näin:

"Jos kaupanpurku tulisi ainoaksi vaihtoehdoksi niin tällöin myös käyttöhyötyä olisi huomioitava."

Eli miten se nyt oikein teillä menee, jos kauppa puretaan takuuaikana. Huomioitteko te siinä käyttöhyöydyn vai ette?
 
Nini mekin :)

Mutta siis 4070ti super 16 gb muistillahan on siis jopa vähän parempi ja sen lisäksi vielä täysin uusi kortti jolla on vielä täysi takuukin :)

Käyttöhyötylogiikka jota tässä nyt pohdin perustuu siihen, että kynnyksen vähäistä suuremmasta virheestä ei voisi enää toteutua, kun vaihto on tehty ja tällöin kyse ei ole enää takuusta, koska korvaava tuote toimii vaan toimivan tuotteen kaupan purusta.
En kyllä ole samaa mieltä, että 4070Ti Super on parempi, kuin 3090Ti. Samaa sanoo myöskin Techpowerupin testi. Suoraa verrokkia ei kortille ole johtuen 24GB vramista. Asiakas olisi suostunut 4080 Superiin, joka on mielestäni lähin korvaava tuote ja asiakkaalta ihan oikeutettu vaatimus.

Mielestäni asiakas voisi ihan hyvin vaatia rahojaan takaisinkin, jos 24GB vram on ehdoton vaatimus.
IMG_8047.jpeg
 
Moi, kyselisin tilauksen WQODCXZOD perään. Ei mitään sen kummempaa kun tuosta DeepCool MATREXX 40 3FS keissistä kyselisin avaamaan että kun tilauksen tehdessä luki "toimitusarvio 10-20 päivää", sitten päivitettiin parin päivän jälkeen "ei saatavilla" ja nyt on päivitetty että ei lue yhtään mitään tilanteesta mutta kaupan sivut kertoo loppuneen kesken, niin mitä se tarkoittaa? Tarvitseeko tilauksesta vaihtaa keissi johonkin toiseen jota sitten on tarjolla, vai onko kyseessä yksinkertainen odottelu tilanne?
 
Vielä vähän uuden näyttiksen harkinnat kesken mutta saatteko tuotteistettua näitä:

GV-N407SGAMING-OC-12GD
GV-N407SWF3OC-12GD
GV-N407SEAGLE-OC-12GD
 
Jos tarvitaan yli 20 GB VRAMia AI ja 3D mallien pyörittelyyn, niin onnistuuko se sillä ehdotettulla 4070Ti kortilla? Ei tarvitse vastata, koska me kaikki tiedämme vastauksen. Kyllä te tässä nyt ehdotatte aivan eri kategorian tuotetta alkuperäisen tilalle.

Se että @Tuuchen olisi ollut valmis hyväksymään myös 4080 Superin kompromissina ei missään määrin tarkoita sitä, etteikö hänellä olisi ollut tuolle ominaisuudelle käyttöä - hän ainoastaan olisi ollut valmis tulemaan hieman vastaan korvaavasta 4090 kortista, joka todellisuudessa on ainoa nVidian tuote, millä 3090 ti kortin voi AI & 3D käytössä korvata. Vaihtoehtona toki kaupanpurku, jos ette pysty toimittamaan korvaavaa tuotetta.
Yleensä takuutapauksissa viitataan ominaisuuksiltaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, toki käyttäjissä on aina yksilökohtaisia eroja ja tarpeita, mutta jos katsot Nvidian omat 3090 -tuoteperheen sivut läpi, katsot ja listaat heidän mainostamia ominaisuuksia ja sitten vertaat vaikka 4070Ti Super niin mitä sellaista 3090Ti mainostaa sivuillaan mihin 4070Ti Super ei pysty? Uudessa saattaa olla myös ominaisuuksia joita aiemmassa ei ole, esim. DLSS3-tuki.

Jos tätä verrataan johonkin toiseen asiaan, kyllä sen tietysti ymmärtää että harmittaa jos auto hajoaa takuuaikana ja saa muuten vastaavan tai jopa paremman tietyissä ominaisuuksissa, mutta uudessa autossa on perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg ja vanhassa autossa oli 3500kg.

Tässä tulee kysymykseen se, miten aiempaa tuotetta on markkinoitu. Jos tuo 3500kg vetomassa oli aiemman auton pääasiallinen markkinointi heidän sivuilla, esitteissä ja ja huipputärkeä asiakkaalle, sitten on epäreilua antaa 750kg, mutta jos tämä 3500kg oli vain yksi ominaisuus listattuna 50+ muun asian joukossa, siitä ei voi tehdä itselle supertärkeää vaikka se olisikin näin ollut. Koska muuten korvaava auto vastaa aiempaa ominaisuuksiltaan.

Joskus tulee kompromisseja mutta usein nimenomaan mietitään ominaisuuksiltaan vastaavaa ja mietitään tapaus kerrallaan, esim. jos kyseessä olisi kannettava, aiemmassa oli 4x USB-A porttia, Intel i5, 256Gb SSD ja 8GB RAM niin jos nyt uudessa koneessa on Intel i7, 512GB SSD ja 16GB RAM mutta vain 1x USB-A niin ei voi sanoa, että en hyväksy konetta koska siinä on vain 1x USB-A koska vanhalla koneella käytit 4x USB-A ja nyt et voi käyttää kaikkia laitteita... koska kone on muuten ominaisuuksiltaan vastaava tai parempi.

Nämä ovat hankalia tapauksia mutta valitettavan usein luullaan että takuu tarkottaisi automaattisesti sitä, että tuotteen rikkoutuessa saat uuden hyllystä mutta vain tämän vuoden mallina.
 
Parasta näissä kaikissa mielipiteissä on se, että unohdetaan ettei asiakkaan tarvitse suostua niihin.

Joko tuote korjataan tai vaihdetaan vastaavaan / parempaan. Ellei vastaavaa tuotetta löydy eikä myyjä saa tuotetta korjattua niin silloin asiakkaalla on oikeus pyytää kaupan purkua.

Se, että valmistaja vitkuttelee tai myyjä epäonnistuu korvaavan tuotteen hankkimisessa ei ole asiakkaan vika eikä ongelmia tule kaataa koskaan asiakkaan niskaan. Varsinkaan, jos sloganissa viitatataan hyvään asiakaspalveluun.

@pagus

Jos maksan NVIDIA kortista missä on 24GB vRam niin ei lohduta yhtään mikään dia, että vähemmälläkin pärjää. Samaa soveltamalla 16GB DDR4 kitti taipuu 12GB DDR5 kittiin. Teran SSD muuttuu 750GB ja kohta ei kukaan enää tiedä mikä oli alkuperäinen tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Parasta näissä kaikissa mielipiteissä on se, että unohdetaan ettei asiakkaan tarvitse suostua niihin.

Joko tuote korjataan tai vaihdetaan vastaavaan / parempaan. Ellei vastaavaa tuotetta löydy eikä myyjä saa tuotetta korjattua niin silloin asiakkaalla on oikeus pyytää kaupan purkua.

Se, että valmistaja vitkuttelee tai myyjä epäonnistuu korvaavan tuotteen hankkimisessa ei ole asiakkaan vika eikä ongelmia tule kaataa koskaan asiakkaan niskaan. Varsinkaan, jos sloganissa viitatataan hyvään asiakaspalveluun.
Ehdottomasti kaikista helpoin on jos 100% sama tuote löytyy vielä myynnistä niin 1:1 vaihto siihen.

Muuten pitää asiakkaan ja myyjän käydä dialogia koska se mikä on vastaava ja parempi on niin subjektiivinen käsitys.

Jos uudessa kannettavassa on OLED-näyttö ja vanhassa sitä ei ollut, miten paljon painoarvoa annetaan OLED-näytölle? Myyjän mielestä se voi olla niin paljon parempi päivitys, että muuten speksit voivat jopa vähän huonontua (esim vanhassa 32GB muisti, uudessa 16GB).
Asiakas voi olla samaa mieltä ja hyväksyä. Mutta, jos kannettavaa käytetään 99% ajasta ulkoisen näytön kanssa, asiakkaan painoarvo OLED-näyttöön on mitätön ja hän arvostaa muistin määrää enemmän.

Se mikä täällä monia varmaan "Turkulaisessa atk-liikkeessä" ärsytti oli se, että takuutapauksissa ei käyty dialogia, ensiksi epäiltiin ennenkuin otetaan vakavasti, sitten täytetään lomake ja X ajan kuluttua tulee yksipuolinen päätös.
Tässä on nyt Datatronicilla hyvä tilaisuus tehdä takuuprosessista dialogi jossa pyritään aina päätymään molempia tyydyttävään ratkaisuun.
 
Tässä tulee kysymykseen se, miten aiempaa tuotetta on markkinoitu. Jos tuo 3500kg vetomassa oli aiemman auton pääasiallinen markkinointi heidän sivuilla, esitteissä ja ja huipputärkeä asiakkaalle, sitten on epäreilua antaa 750kg, mutta jos tämä 3500kg oli vain yksi ominaisuus listattuna 50+ muun asian joukossa, siitä ei voi tehdä itselle supertärkeää vaikka se olisikin näin ollut. Koska muuten korvaava auto vastaa aiempaa ominaisuuksiltaan.

En mä yhtään sitä väitä, etteikö nämä olisi hankalia tapauksia, koska täysin vastaavaa tuotetta ei välttämättä enää löydy. Mutta jos otetaan copy & paste ihan nVidian omilta sivuilta, niin asiat joilla 3090 Ti korttia markkinoidaan ovat:

- toisen sukupolven RT-ytimet
- kolmannen sukupolven Tensor-ytimet
- SM-moniprosessorit
- vaikuttavat 24 Gt G6X-muistia, mikä lupaa huippulaadukasta suorituskykyä pelaajille ja luovien alojen työntekijöille.


Ei mitään 50+ erilaista ominaisuutta, ainoastaan nämä neljä asiaa. Ja fakta nyt vain on se, että tietyissä hommissa sillä on ihan hitosti eroa, että onko käytössä 16 GB vai 24 GB muistia. Jos tuo on sille rikkoutuneen kortin omistajalle oleellinen asia, niin ei häntä varmasti yhtään lohduta tieto, että peleissä se 4070 Ti on about yhtä nopea.

Kuten sitä venetrailerin omistajaa ei yhtään loduta, että uusi auto kyllä kuluttaa vähemmän, mutta venettä sillä ei voi enää vetää. Joku penkin väritys nyt menee vielä kategoriaan entäs sitten, mutta jos sillä korvaavalla autolla ei voi vetää venetraileria, niin se on ihan se ja sama mitä muita ominaisuuksia siinä on. Aivan sama juttu 24 GB näytönohjaimen kanssa.

Jos asiakas tarvitsee nVidian kortin, jossa on 24 GB VRAMia, niin sitten siinä korvaavassa tuotteessa pitää löytyä vähintään sama määrä VRAMia tai vaihtoehtona on kaupanpurku. Ei tämän nyt pitäisi olla yhtään tämän vaikeampaa.

Case Jimmsin jälkeen varmaan kaikki me täällä toivotaan menestystä tämän ketjun firmalle, koska se on kuitenkin loppupeleissä myös meidän kaikkien foorumilaisten etu. Mä vielä itse henk. koht. pystyn hyväksymään sen, että tilaukset venyy, välillä tulee väärä tuote, yms. inhimillistä.

Mutta takuuasioiden hoito on se, missä jyvät erotellaan akanoista ja täytyy kyllä ihan rehellisesti sanoa, että tämä @Tuuchen :in 3090 Ti takuukäsittely oli kyllä sellainen oppikirjaesimerkki, miten näitä ei vaan voi hoitaa.

Vaikka unohdetaan tämä 4070 ti vs 3090 ti asia, niin kirsikkana kakussa tuo "me palautetaan tästä sulle rahat parin päivän päästä." Ja sitten perään "Eikun juksattiin vaan, ei ole meidän firman tapojen mukaista palauttaa asiakkaille rahoja."

Pisteet kuitenkin avoimesta viestinnästä ja toivottavasti tästä nyt otettiin edes jotain opiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä taas aivan uskomatonta seurattavaa, joskaan valitettavasti ei tippaakaan yllättävää kun kyseessä on @Datatronic - heillä ei vaan yksinkertaisesti ole joko ymmärrystä kuluttajansuojalaista, kunnioitusta lakia ja asiakkaitaan kohtaan, tai sitten pahimmillaan eivät piittaa laista pätkääkään.

Takuuaikana vioittunut tuote joko korjataan, vaihdetaan uuteen tai rahat palautetaan. Takuuaikana EI SAA TEHDÄ käyttöhyötyvähennystä, cut the bull$hit.
Myyjä YKSIN vastaa takuusta kuluttajalle, joka on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu/-etu. Lisäksi myyjän tulee hoitaa asia kohtuullisessa ajassa ilman aiheetonta viivästystä, ja myyjän asiakaspalveluun ON SAATAVA tosiasiallisesti yhteys - siihen puhelimeen ja sähköpostiin PITÄÄ vastata. TJ hoitaa tämän vaikka henk.koht. jos ei palkoillisia saa tätä hoitamaan. Myyjä EI SAA pakoilla vastuutaan tai pitkittää asiaa vetoamalla siihen, että "kun maahantuojalla/tukkurilla/valmistajalla/tms.. nyt valitettavasti kestää puoli vuotta asian käsittelyssä..." - EI! Myyjä hoitaa asian kuluttajan kanssa ASAP ja vääntää sen kolmannen tahon kanssa sitten myöhemmin keskenään.
Nämä asiat katsotaan ensisijaisesti soveltuvista lakipykälistä sekä KKV:n ohjeista ja kuluttajariitalautakunnan aiemmista ratkaisuista (soveltuvin osin). Mielipiteet ovat kuin p*****ikä, jokaisella on sellainen ja lopputulema molemmista on yleensä yhtä merkityksellinen.

Siitä sentään täytyy antaa peukkua DT:lle, ettei ole takuuasioissa kuulunut mitään väärinkäytöksiä laittomista "tarkastusmaksuista", jos eivät ole kyenneet tai osanneet saada (asiakkaan kokemaa/epäilemää) vikaa esille.

Omakohtainen esimerkki takuuasian hoidosta Turussa: Ostin kalliin ja tehokkaan powerin ylikellotuskäyttöön, jolla oli 10v takuu. Poweri oli viallinen, kärsin sen sammuilusta eri näytönohjaimia ylikellotellessani lukuisia kertoja kunnes viimenään 3v kohdalla päätin että nyt saa riittää, poweri lähtee takuupalautukseen. Hyvin pian (päivä-pari powerin liikkeeseen viemisen jälkeen) tuli maili jossa todettiin: "Juuri tämän tuotteen valmistus on loppunut, joten sitä ei voida vaihtaa uuteen. Laittaisitko ystävällisesti tilinumerosi, niin palautamme tuotteen ostohinnan. Vaihtoehtoisesti voit vaihtaa virtalähteen toiseen haluamaasi tuotteeseen, jolloin hyvitämme/veloitamme hintojen erotuksen."
Lopputulos: Erittäin tyytyväinen asiakas, ostin heiltä tuon tilalle vielä paremman, tehokkaamman ja kalliimman powerin!


Tuossa on teille mainio esimerkki, miten tämäkin asia olisi pitänyt hoitaa! Ei siinä ruvettu arpomaan että mikä voisi olla korvaava tuote tai muuta turhaa lapsellista paskaa (samasta powerista oli Gen2 hyllyssä, ei sitäkään tyrkytetty tilalle), vaan yksinkertaisen tyylikkäästi todettiin että "Valmistus lopetettu joten palautamme ostohinnan, vai haluaisitteko jotakin muuta tilalle?".
Nyt te todennäköisesti menetitte ainakin yhden hyvän asiakkaan, joka tuskin kehuu liikettänne muillekaan. Ehkä typerä vänkääminen jostakin satasista oli pitkässä juoksussa sen arvoista, vai olikohan sittenkään?


Mainitsen tässä yhteydessä nyt vielä toisesta asiasta, jonka kanssa vaikuttaisi olevan aivan jatkuvia ongelmia: Toimitusajat ja sitova sopimus.
En ole asiasta pitänyt täällä meteliä, mutta kerron esimerkin vuoksi omasta tapauksestani: Tilasin viimevuonna DT:ltä emolevyn, tuotesivulla ja tilausvahvistuksessa ilmoitettiin tavaraa löytyvän tukkurilta ja toimitusajaksi 5-7 päivää. Todellinen toimitusaika: 6 viikkoa.
Olin asiasta yhteydessä n+1 kertaa, yhteyden saamisessa oli isoja ongelmia joka kerta. Kun yhteyden sattui puhelimella saamaan, tuli eri henkilöiltä milloin minkäkinlaisia meriselityksiä asiasta. Annoin heille useaan kertaan lisäaikaa toimittaa tuote, sekä huomautin heitä useaan kertaan heidän syyllistyvän sopimusrikkomukseen ja kuluttajasuojalain rikkomiseen - Nämä huomautukset sivuutettiin aivan täysin joka kerta, ja kun laitoin sähköpostin aiheesta myös firman toimitusjohtajalle, tämä ei ole tähänkään päivään mennessä vaivautunut minulle vastaamaan. Todellinen rimanalitus oli kuitenkin se, että joku firman edustaja rupesi täällä yksityisessä keskustelussa tilittämään minulle, miten tilaukseni toimittaminen tuottaa firmalle tappiota! Asia, joka ei minulle asiakkaana kuulu pätkänkään vertaa.

Foorumia seuraillessa tämä sama kaava vaikuttaa toistuvan aivan yhtenään: Todellinen toimitusaika on usein merkittävästi pidempi, kuin tilausvahvistuksessa mainittu - Tästä en ainakaan itse voi vetää mitään muuta johtopäätöstä, kuin sen että @Datatronic ei piittaa kuluttajansuojalaista, vaan rikkoo sitä aivan tietoisesti, tahallaan ja toistuvasti.
Heidän pitäisi nyt ihan oikeasti ymmärtää, mitä tarkoittaa SITOVA SOPIMUS ja mihin se heidät velvoittaa. Tietysti yksi perustavanlaatuinen ongelma on Suomen umpilöperö kuluttajansuojalaki, joka ei sanktioi sopimusrikkomuksia käytännössä lainkaan ja tätä eri toimijat kuten @Datatronic käyttävät härskisti hyväkseen. Sitä en vain oikein ymmärrä, että mitä he tällä yrittävät saavuttaa?

-Tilasin tuotteen DT:lta, ilmoitettu toimitusaika 5-7 päivää, toteutunut 6 viikkoa, asia hoidettu ala-arvoisesti. Lopputulos -> Äärimmäisen pettynyt ja v****untunut asiakas, joka menetti luottamuksensa Datatroniciin ja aina ko. firman tullessa puheenaiheeksi, kehotan varovaisuuteen ja suosittelen asioimaan muualla. Muiden kokemukset foorumilla vain vahvistavat tätä asiaa.
-Tilasin monen sadan euron hintaisen tuotteen toiselta toimijalta, koska se oli hyvässä alessa, ilmoitettu toimitusaika: "Ei arviota/Ei tiedossa". Lopputulos -> Tyytyväinen asiakas joka sai hyvän tuotteen hyvään hintaan (muutamassa viikossa, kun odotin muutamaa kuukautta), asioin liikkeessä jatkossakin ja suosittelen sitä myös muille.


Tämän takuufarssin seurauksena en enää itse lähtökohtaisesti asioi kanssanne (enkä suosittele sitä muillekaan) @Datatronic, ennenkuin korjaatte selkärankaanne ja toimintatapojanne. Opetelkaa kunnioittamaan lakia sekä asiakasta ja ymmärtämään, mikä merkitys asiakastyytyväisyydellä on.

Lopuksi vielä muutama ilmainen vinkki; (näissä saattaa olla ripaus sarkasmia mukana, siltä varalta että se ei ole kaikille täysin selvää)
-Takuu on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu - Jos takuuasioiden hoitaminen tuottaa teille vaivaa tai kustannuksia, älkää myöntäkö myymillenne tuotteille takuuta lainkaan!
-Olkaa rehellisiä ja realistisia toimitusaikojenne kanssa! - Ilmoittakaa ei-varastossa-oleville tuotteille toimitusajaksi vaikka "3-6kk" tai esimerkin mukaisesti "Ei tiedossa", niin ette syyllisty tuon osalta sopimusrikkomukseen eikä asiakkaankaan tarvitse poltella päreitä toimitusta odotellessaan, saattaa jopa ilahtua jos tavara tulee ilmoitettua nopeammin.
-Jos myymillänne tuotteilla on mielestänne huono/riittämätön kate, niin suurentakaa sitä! Jos myyntihinnan kaksinkertaistaisi, niin silloinhan siitä jäisi hurjasti enemmän myyjällekin käteen!

Tuli vähän pitkä saarna. Toivottavasti se edes johtaa johonkin hyvään. Mielelläni asioisin/suosisin (ja kehuisin!) pientä(?) kotimaista toimijaa, jos siihen olisi aihetta ja edellytyksiä.
 
Jos tarvitaan yli 20 GB VRAMia AI ja 3D mallien pyörittelyyn, niin onnistuuko se sillä ehdotettulla 4070Ti kortilla? Ei tarvitse vastata, koska me kaikki tiedämme vastauksen. Kyllä te tässä nyt ehdotatte aivan eri kategorian tuotetta alkuperäisen tilalle.

Se että @Tuuchen olisi ollut valmis hyväksymään myös 4080 Superin kompromissina ei missään määrin tarkoita sitä, etteikö hänellä olisi ollut tuolle ominaisuudelle käyttöä - hän ainoastaan olisi ollut valmis tulemaan hieman vastaan korvaavasta 4090 kortista, joka todellisuudessa on ainoa nVidian tuote, millä 3090 ti kortin voi AI & 3D käytössä korvata. Vaihtoehtona toki kaupanpurku, jos ette pysty toimittamaan korvaavaa tuotetta.

Missään ei muuten sanota, etteikö tuotetta voi vaihtaa parempaan. Ainostaan on määritetty, ettei sitä voi vaihtaa huonompaan. Jo pelkästään se, että joutuu olemaan kuukauden ilman näytönohjainta, voisi hyvän asiakaspalvelun kannalta olla ihan perusteltu syy saada hyvityksenä hieman parempi kortti. Mutta huonompaan ei kyllä missään tapauksessa kannata tyytyä.



Olenko minä nyt ainoa, jonka mielestä te annatta keskenään ristiriitaisia vastauksia, koska juuri edellisellä sivulla te totesitte näin:

"Jos kaupanpurku tulisi ainoaksi vaihtoehdoksi niin tällöin myös käyttöhyötyä olisi huomioitava."

Eli miten se nyt oikein teillä menee, jos kauppa puretaan takuuaikana. Huomioitteko te siinä käyttöhyöydyn vai ette?
Tarkoitin tällä nyt sitä, että jos kaupanpurkuun päädyttäisiin vaikka meillä olisi tarjota objektiivisesti ja myös esim. kuluttajaviranomaisten mielestä hyvä korvaava tuote ja silti päädyttäisiin kaupan purkuun asiakkaan toiveesta. Mutta me emme ole koskaan käyttöhyötylaskentaan käsitykseni mukaan ryhtyneet. Ja se on aika vaikea maasto tämänkaltaisille tuotteille ja tästä syystä tuote korvataan takuuaikana samalla tuotteella tai aavistuksen paremmalla tuotteella.
 
En kyllä ole samaa mieltä, että 4070Ti Super on parempi, kuin 3090Ti. Samaa sanoo myöskin Techpowerupin testi. Suoraa verrokkia ei kortille ole johtuen 24GB vramista. Asiakas olisi suostunut 4080 Superiin, joka on mielestäni lähin korvaava tuote ja asiakkaalta ihan oikeutettu vaatimus.

Mielestäni asiakas voisi ihan hyvin vaatia rahojaan takaisinkin, jos 24GB vram on ehdoton vaatimus.
IMG_8047.jpeg
Tämä on myös hyvä huomio. Me katsoimme useamman vertailun ja niissä 4070ti oli vähän parempi. Ehkäpä tietyssä resoluutiossa voi käydä näin päin.
 
Moi, kyselisin tilauksen WQODCXZOD perään. Ei mitään sen kummempaa kun tuosta DeepCool MATREXX 40 3FS keissistä kyselisin avaamaan että kun tilauksen tehdessä luki "toimitusarvio 10-20 päivää", sitten päivitettiin parin päivän jälkeen "ei saatavilla" ja nyt on päivitetty että ei lue yhtään mitään tilanteesta mutta kaupan sivut kertoo loppuneen kesken, niin mitä se tarkoittaa? Tarvitseeko tilauksesta vaihtaa keissi johonkin toiseen jota sitten on tarjolla, vai onko kyseessä yksinkertainen odottelu tilanne?
Tätä koteloa toimittaa meille vain yksi tukkuri ja siellä ei ole varastoa eikä arviota toimitusajasta. Eli tässä kyllä ehdottomasti harkitsisin tuotteen vaihtoa.
 
Parasta näissä kaikissa mielipiteissä on se, että unohdetaan ettei asiakkaan tarvitse suostua niihin.

Joko tuote korjataan tai vaihdetaan vastaavaan / parempaan. Ellei vastaavaa tuotetta löydy eikä myyjä saa tuotetta korjattua niin silloin asiakkaalla on oikeus pyytää kaupan purkua.

Se, että valmistaja vitkuttelee tai myyjä epäonnistuu korvaavan tuotteen hankkimisessa ei ole asiakkaan vika eikä ongelmia tule kaataa koskaan asiakkaan niskaan. Varsinkaan, jos sloganissa viitatataan hyvään asiakaspalveluun.

@pagus

Jos maksan NVIDIA kortista missä on 24GB vRam niin ei lohduta yhtään mikään dia, että vähemmälläkin pärjää. Samaa soveltamalla 16GB DDR4 kitti taipuu 12GB DDR5 kittiin. Teran SSD muuttuu 750GB ja kohta ei kukaan enää tiedä mikä oli alkuperäinen tuote.
Se on juuri näin, asioista voi aina keskustella ja neuvotteluissa molempien osapuolien kannattaa kuunnella toista ja pohtia mikä on paras etenemistapa.
 
En mä yhtään sitä väitä, etteikö nämä olisi hankalia tapauksia, koska täysin vastaavaa tuotetta ei välttämättä enää löydy. Mutta jos otetaan copy & paste ihan nVidian omilta sivuilta, niin asiat joilla 3090 Ti korttia markkinoidaan ovat:

- toisen sukupolven RT-ytimet
- kolmannen sukupolven Tensor-ytimet
- SM-moniprosessorit
- vaikuttavat 24 Gt G6X-muistia, mikä lupaa huippulaadukasta suorituskykyä pelaajille ja luovien alojen työntekijöille.


Ei mitään 50+ erilaista ominaisuutta, ainoastaan nämä neljä asiaa. Ja fakta nyt vain on se, että tietyissä hommissa sillä on ihan hitosti eroa, että onko käytössä 16 GB vai 24 GB muistia. Jos tuo on sille rikkoutuneen kortin omistajalle oleellinen asia, niin ei häntä varmasti yhtään lohduta tieto, että peleissä se 4070 Ti on about yhtä nopea.

Kuten sitä venetrailerin omistajaa ei yhtään loduta, että uusi auto kyllä kuluttaa vähemmän, mutta venettä sillä ei voi enää vetää. Joku penkin väritys nyt menee vielä kategoriaan entäs sitten, mutta jos sillä korvaavalla autolla ei voi vetää venetraileria, niin se on ihan se ja sama mitä muita ominaisuuksia siinä on. Aivan sama juttu 24 GB näytönohjaimen kanssa.

Jos asiakas tarvitsee nVidian kortin, jossa on 24 GB VRAMia, niin sitten siinä korvaavassa tuotteessa pitää löytyä vähintään sama määrä VRAMia tai vaihtoehtona on kaupanpurku. Ei tämän nyt pitäisi olla yhtään tämän vaikeampaa.

Case Jimmsin jälkeen varmaan kaikki me täällä toivotaan menestystä tämän ketjun firmalle, koska se on kuitenkin loppupeleissä myös meidän kaikkien foorumilaisten etu. Mä vielä itse henk. koht. pystyn hyväksymään sen, että tilaukset venyy, välillä tulee väärä tuote, yms. inhimillistä.

Mutta takuuasioiden hoito on se, missä jyvät erotellaan akanoista ja täytyy kyllä ihan rehellisesti sanoa, että tämä @Tuuchen :in 3090 Ti takuukäsittely oli kyllä sellainen oppikirjaesimerkki, miten näitä ei vaan voi hoitaa.

Vaikka unohdetaan tämä 4070 ti vs 3090 ti asia, niin kirsikkana kakussa tuo "me palautetaan tästä sulle rahat parin päivän päästä." Ja sitten perään "Eikun juksattiin vaan, ei ole meidän firman tapojen mukaista palauttaa asiakkaille rahoja."

Pisteet kuitenkin avoimesta viestinnästä ja toivottavasti tästä nyt otettiin edes jotain opiksi.
No sentäs loppu hyvin. Mutta me kyllä nimenomaan olemme keskustelleet tästä, että takuu on tärkeä asia ja se pitää hoitaa hyvin.

Itse esimerkiksi pidän paljon IKEA:sta sen takia, että siellä takuut on aina hoitunut erittäin hyvin. Pyrimme parantamaan.
 
Tarkoitin tällä nyt sitä, että jos kaupanpurkuun päädyttäisiin vaikka meillä olisi tarjota objektiivisesti ja myös esim. kuluttajaviranomaisten mielestä hyvä korvaava tuote ja silti päädyttäisiin kaupan purkuun asiakkaan toiveesta.

Teidän kannattaa vielä käydä todella tarkalla kammalla läpi tämä asia. Joko tuote vaihdetaan vastaavaan ja asia on sillä selvä. Vaihtoehtoisesti jos vastaavaa tuotetta ei löydy, silloin siitä ei kuluttajaviranomaisen mukaan saa tehdä mitään käyttöhyötyvähennystä.

Täällä aikaisemmin te sanoitte näin:

"Jos kaupanpurku tulisi ainoaksi vaihtoehdoksi niin tällöin myös käyttöhyötyä olisi huomioitava."

Minusta tämä on aivan yksiselitteisesti lainvastaista. Jos se kaupanpurku kerran on ainoa vaihtoehto, niin silloin siinä ei lain mukaan ole mahdollista tehdä mitään käyttöhyödyn vähennystä.

Mutta ei tästä nyt kannata tämän enempää vääntää. Tsempatkaa nyt vaan näiden tapauksien osalta, koska se on sekä meidän etu, mutta myös teidän etu. Eihän case @Tuuchen missään määrin anna kovin hyvää kuvaa teidän yrityksestä, niin monta asiaa siinä meni väärin.
 
Tämä on kyllä taas aivan uskomatonta seurattavaa, joskaan valitettavasti ei tippaakaan yllättävää kun kyseessä on @Datatronic - heillä ei vaan yksinkertaisesti ole joko ymmärrystä kuluttajansuojalaista, kunnioitusta lakia ja asiakkaitaan kohtaan, tai sitten pahimmillaan eivät piittaa laista pätkääkään.

Takuuaikana vioittunut tuote joko korjataan, vaihdetaan uuteen tai rahat palautetaan. Takuuaikana EI SAA TEHDÄ käyttöhyötyvähennystä, cut the bull$hit.
Myyjä YKSIN vastaa takuusta kuluttajalle, joka on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu/-etu. Lisäksi myyjän tulee hoitaa asia kohtuullisessa ajassa ilman aiheetonta viivästystä, ja myyjän asiakaspalveluun ON SAATAVA tosiasiallisesti yhteys - siihen puhelimeen ja sähköpostiin PITÄÄ vastata. TJ hoitaa tämän vaikka henk.koht. jos ei palkoillisia saa tätä hoitamaan. Myyjä EI SAA pakoilla vastuutaan tai pitkittää asiaa vetoamalla siihen, että "kun maahantuojalla/tukkurilla/valmistajalla/tms.. nyt valitettavasti kestää puoli vuotta asian käsittelyssä..." - EI! Myyjä hoitaa asian kuluttajan kanssa ASAP ja vääntää sen kolmannen tahon kanssa sitten myöhemmin keskenään.
Nämä asiat katsotaan ensisijaisesti soveltuvista lakipykälistä sekä KKV:n ohjeista ja kuluttajariitalautakunnan aiemmista ratkaisuista (soveltuvin osin). Mielipiteet ovat kuin p*****ikä, jokaisella on sellainen ja lopputulema molemmista on yleensä yhtä merkityksellinen.

Siitä sentään täytyy antaa peukkua DT:lle, ettei ole takuuasioissa kuulunut mitään väärinkäytöksiä laittomista "tarkastusmaksuista", jos eivät ole kyenneet tai osanneet saada (asiakkaan kokemaa/epäilemää) vikaa esille.

Omakohtainen esimerkki takuuasian hoidosta Turussa: Ostin kalliin ja tehokkaan powerin ylikellotuskäyttöön, jolla oli 10v takuu. Poweri oli viallinen, kärsin sen sammuilusta eri näytönohjaimia ylikellotellessani lukuisia kertoja kunnes viimenään 3v kohdalla päätin että nyt saa riittää, poweri lähtee takuupalautukseen. Hyvin pian (päivä-pari powerin liikkeeseen viemisen jälkeen) tuli maili jossa todettiin: "Juuri tämän tuotteen valmistus on loppunut, joten sitä ei voida vaihtaa uuteen. Laittaisitko ystävällisesti tilinumerosi, niin palautamme tuotteen ostohinnan. Vaihtoehtoisesti voit vaihtaa virtalähteen toiseen haluamaasi tuotteeseen, jolloin hyvitämme/veloitamme hintojen erotuksen."
Lopputulos: Erittäin tyytyväinen asiakas, ostin heiltä tuon tilalle vielä paremman, tehokkaamman ja kalliimman powerin!


Tuossa on teille mainio esimerkki, miten tämäkin asia olisi pitänyt hoitaa! Ei siinä ruvettu arpomaan että mikä voisi olla korvaava tuote tai muuta turhaa lapsellista paskaa (samasta powerista oli Gen2 hyllyssä, ei sitäkään tyrkytetty tilalle), vaan yksinkertaisen tyylikkäästi todettiin että "Valmistus lopetettu joten palautamme ostohinnan, vai haluaisitteko jotakin muuta tilalle?".
Nyt te todennäköisesti menetitte ainakin yhden hyvän asiakkaan, joka tuskin kehuu liikettänne muillekaan. Ehkä typerä vänkääminen jostakin satasista oli pitkässä juoksussa sen arvoista, vai olikohan sittenkään?


Mainitsen tässä yhteydessä nyt vielä toisesta asiasta, jonka kanssa vaikuttaisi olevan aivan jatkuvia ongelmia: Toimitusajat ja sitova sopimus.
En ole asiasta pitänyt täällä meteliä, mutta kerron esimerkin vuoksi omasta tapauksestani: Tilasin viimevuonna DT:ltä emolevyn, tuotesivulla ja tilausvahvistuksessa ilmoitettiin tavaraa löytyvän tukkurilta ja toimitusajaksi 5-7 päivää. Todellinen toimitusaika: 6 viikkoa.
Olin asiasta yhteydessä n+1 kertaa, yhteyden saamisessa oli isoja ongelmia joka kerta. Kun yhteyden sattui puhelimella saamaan, tuli eri henkilöiltä milloin minkäkinlaisia meriselityksiä asiasta. Annoin heille useaan kertaan lisäaikaa toimittaa tuote, sekä huomautin heitä useaan kertaan heidän syyllistyvän sopimusrikkomukseen ja kuluttajasuojalain rikkomiseen - Nämä huomautukset sivuutettiin aivan täysin joka kerta, ja kun laitoin sähköpostin aiheesta myös firman toimitusjohtajalle, tämä ei ole tähänkään päivään mennessä vaivautunut minulle vastaamaan. Todellinen rimanalitus oli kuitenkin se, että joku firman edustaja rupesi täällä yksityisessä keskustelussa tilittämään minulle, miten tilaukseni toimittaminen tuottaa firmalle tappiota! Asia, joka ei minulle asiakkaana kuulu pätkänkään vertaa.

Foorumia seuraillessa tämä sama kaava vaikuttaa toistuvan aivan yhtenään: Todellinen toimitusaika on usein merkittävästi pidempi, kuin tilausvahvistuksessa mainittu - Tästä en ainakaan itse voi vetää mitään muuta johtopäätöstä, kuin sen että @Datatronic ei piittaa kuluttajansuojalaista, vaan rikkoo sitä aivan tietoisesti, tahallaan ja toistuvasti.
Heidän pitäisi nyt ihan oikeasti ymmärtää, mitä tarkoittaa SITOVA SOPIMUS ja mihin se heidät velvoittaa. Tietysti yksi perustavanlaatuinen ongelma on Suomen umpilöperö kuluttajansuojalaki, joka ei sanktioi sopimusrikkomuksia käytännössä lainkaan ja tätä eri toimijat kuten @Datatronic käyttävät härskisti hyväkseen. Sitä en vain oikein ymmärrä, että mitä he tällä yrittävät saavuttaa?

-Tilasin tuotteen DT:lta, ilmoitettu toimitusaika 5-7 päivää, toteutunut 6 viikkoa, asia hoidettu ala-arvoisesti. Lopputulos -> Äärimmäisen pettynyt ja v****untunut asiakas, joka menetti luottamuksensa Datatroniciin ja aina ko. firman tullessa puheenaiheeksi, kehotan varovaisuuteen ja suosittelen asioimaan muualla. Muiden kokemukset foorumilla vain vahvistavat tätä asiaa.
-Tilasin monen sadan euron hintaisen tuotteen toiselta toimijalta, koska se oli hyvässä alessa, ilmoitettu toimitusaika: "Ei arviota/Ei tiedossa". Lopputulos -> Tyytyväinen asiakas joka sai hyvän tuotteen hyvään hintaan (muutamassa viikossa, kun odotin muutamaa kuukautta), asioin liikkeessä jatkossakin ja suosittelen sitä myös muille.


Tämän takuufarssin seurauksena en enää itse lähtökohtaisesti asioi kanssanne (enkä suosittele sitä muillekaan) @Datatronic, ennenkuin korjaatte selkärankaanne ja toimintatapojanne. Opetelkaa kunnioittamaan lakia sekä asiakasta ja ymmärtämään, mikä merkitys asiakastyytyväisyydellä on.

Lopuksi vielä muutama ilmainen vinkki; (näissä saattaa olla ripaus sarkasmia mukana, siltä varalta että se ei ole kaikille täysin selvää)
-Takuu on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu - Jos takuuasioiden hoitaminen tuottaa teille vaivaa tai kustannuksia, älkää myöntäkö myymillenne tuotteille takuuta lainkaan!
-Olkaa rehellisiä ja realistisia toimitusaikojenne kanssa! - Ilmoittakaa ei-varastossa-oleville tuotteille toimitusajaksi vaikka "3-6kk" tai esimerkin mukaisesti "Ei tiedossa", niin ette syyllisty tuon osalta sopimusrikkomukseen eikä asiakkaankaan tarvitse poltella päreitä toimitusta odotellessaan, saattaa jopa ilahtua jos tavara tulee ilmoitettua nopeammin.
-Jos myymillänne tuotteilla on mielestänne huono/riittämätön kate, niin suurentakaa sitä! Jos myyntihinnan kaksinkertaistaisi, niin silloinhan siitä jäisi hurjasti enemmän myyjällekin käteen!

Tuli vähän pitkä saarna. Toivottavasti se edes johtaa johonkin hyvään. Mielelläni asioisin/suosisin (ja kehuisin!) pientä(?) kotimaista toimijaa, jos siihen olisi aihetta ja edellytyksiä.
Minusta meillä oli hyvä dialogi kun meillä oli haasteita saada sinulle tuo yksi emolevy, harmillista että olit kuitenkin näin tyytymätön. Se oli harmillinen ja epäonnistunut tilaus.
Meilätähän ylivoimainen enemmistö tilauksista lähtee toimitusarvion puitteissa. Me myös olemme nopeita palauttamaan rahat jos asiakas näin haluaa. Toki me tiedostamme, että meidän varmasti suurin heikkous on se, että välillä yksittäisellä tuotteella voi olla liian pitkä toimitusaika. Kuitenkin sivuilla annettu arvio perustuu ihan oikeisiin toteutuneisiin arvioihin. Yksittäistapauksissa on aina jonkin syy poikkeamaan. Meidän pitäisi vain olla nopeampi huomaamaan nämä poikkeamat. Nyt meillä on jo aika monta tukkuria tässä pisimmässä 12-20 päivää arviossa ja näissä keskimäärin toimitus on tuota nopeampi. Eli annetaan jo inhorealistinen arvio, mutta se johtuu siitä, että tässä "korissa" olevilla tukkureilla on eniten ollut poikkeamia toimituksissa. Olemme myös muutamia erityisen hankalia tukkureita poistanut kokonaan käytöstä. Eli esim. tukkureita joille ei millään saatu järkevässä ajassa riittävää tilausvolyymiä.

Harmillista kuulla, että et halua enää asioida kanssamme.
 
Teidän kannattaa vielä käydä todella tarkalla kammalla läpi tämä asia. Joko tuote vaihdetaan vastaavaan ja asia on sillä selvä. Vaihtoehtoisesti jos vastaavaa tuotetta ei löydy, silloin siitä ei kuluttajaviranomaisen mukaan saa tehdä mitään käyttöhyötyvähennystä.

Täällä aikaisemmin te sanoitte näin:

"Jos kaupanpurku tulisi ainoaksi vaihtoehdoksi niin tällöin myös käyttöhyötyä olisi huomioitava."

Minusta tämä on aivan yksiselitteisesti lainvastaista. Jos se kaupanpurku kerran on ainoa vaihtoehto, niin silloin siinä ei lain mukaan ole mahdollista tehdä mitään käyttöhyödyn vähennystä.

Mutta ei tästä nyt kannata tämän enempää vääntää. Tsempatkaa nyt vaan näiden tapauksien osalta, koska se on sekä meidän etu, mutta myös teidän etu. Eihän case @Tuuchen missään määrin anna kovin hyvää kuvaa teidän yrityksestä, niin monta asiaa siinä meni väärin.
Se on selvä, jos kaupanpurku on myös myyjän mielestä se oikea vaihtoehto eikä korvaavaa tuotetta ole niin käyttöhyötyä ei voi vähentää ja painotan nyt vielä että yrityksemme ei ole koskaan vähentänyt missään tapauksessa käyttöhyötyä. Ainakaan emme tämmöistä casea löydä oli siis kyse mistä tahansa kaupan purusta.
 
Mutta vain sen takia koska asiakkaalta löytyi tuo sähköpostiviesti. Ilman sitä ei olisi loppunut hyvin?
Seuraavaksi olisin selvittänyt millaiset keinot olisi saada 3090ti korvaamaan tätä. Yleensä olemme aina löytäneet keinot ja asiat ovat järjestyneet. Meillä ei käsitykseni mukaan ole mitään muita kun pinni vinossa tapaus KKV:lla käsittelyssä.
Mutta koska rahat oli luvattu palauttaa niin sillä nyt mentiin, vaikka normaalisti etsimme korvaavan tuotteen.
Olemme jopa pohtineet sitä, että alammeko ottamaan omalle kontollemme nämä pinni vinossa tapaukset, vaikka KKV on linjannut että niitä ei korvata. Tämä johtuu siitä, että meidän huolto on jo nyt löytänyt 2 tapausta, jossa valmistajalta on tullut tuote jossa pinni on ollut vinossa. Näitäkään valmistajat eivät ole suostuneet meille korvaamaan vaikka olemme huollossa tuotteen avanneet ensimmäistä kertaa ja tarkistaneet asian ihan heti ensimmäiseksi. Eli valmistajat eivät ole tässä täydellisiä ja tuossa on riski että kuluttaja joutuu aiheetta maksumieheksi. Toki varmasti ylivoimainen enemmistö pinni vinossa tapauksista johtuu asennusvirheestä. Mutta ei jokainen.

Tarkoituksemme on kyllä omata se selkäranka ja hoitaa takuuasiat hyvin.
 
Käsitykseni mukaan nyt olet siis halunnut tämän jäihin ja KKV:n kannan asiaan. Meillä tosiaan aina toimitetaan korvaava kortti eikä palauteta rahoja, varsinkin kun kortti on ollut pitkään käytössä. Tämä on laajasti käytössä oleva toimintamalli ja tästä myös me pidämme kiinni. Tuotteet ei kuulu myöskään olla parempi kun alkuperäinen tuote vaan vastaava. Toki tästä voi aina käydä keskustelua ja mielelämme sitä keskustelua käymme mikä on vastaava. Normaalisti emme myöskään lähde käyttöhyötykeskusteluihin, koska meidän ajatuksemme on, että asiakas saa korvaavan yhtä hyvän tuotteen. Jos kaupanpurku tulisi ainoaksi vaihtoehdoksi niin tällöin myös käyttöhyötyä olisi huomioitava.
Eli meinaatteko että asiakas valehtelee kun olette jo sopineet aiemmin rahojen palautuksesta ja tämä on ollut teille ok? Jos keskustelu on asiakkaalla kirjallisena niin luulisi asian olevan aika selvä. Tässä tosin nyt väitätte ettei tällaista keksustelua ole käyty.
 
.. jos kaupanpurku on myös myyjän mielestä se oikea vaihtoehto ..
Tarkennatteko vielä, että milloin kaupanpurku ei ole myyjän(DT) mielestä oikea vaihtoehto, jos takuun piirissä oleva laite hajoaa?

Näin asiakkaana pääsi vain yllättämään (ja kenties hyvä tietää jatkossa), että takuusta joutuu kanssanne vääntämään tapauskohtaisesti, eikä takuuaikana lahonneesta laitteesta saa välttämättä enää rahojaan takaisin.
 
Tarkennatteko vielä, että milloin kaupanpurku ei ole myyjän(DT) mielestä oikea vaihtoehto, jos takuun piirissä oleva laite hajoaa?
Onhan tuo ihan KKV:n ohjeistuksessa, että ensisijainen oikaisu on korjaus tai vaihto:

Virheen ensisijainen hyvitystapa on oikaisu. Oikaisutavat ovat
- tavaran korjaaminen
- tavaran vaihtaminen virheettömään


Eli ihan ymmärrettävää, että ensin koitetaan hakea ratkaisu näiden kautta ja kaupan purku on sitten viimeinen keino, jos ei päästä yhteisymmärrykseen.
 
Onhan tuo ihan KKV:n ohjeistuksessa, että ensisijainen oikaisu on korjaus tai vaihto:

Virheen ensisijainen hyvitystapa on oikaisu. Oikaisutavat ovat
- tavaran korjaaminen
- tavaran vaihtaminen virheettömään


Eli ihan ymmärrettävää, että ensin koitetaan hakea ratkaisu näiden kautta ja kaupan purku on sitten viimeinen keino, jos ei päästä yhteisymmärrykseen.
Mielestäni @Datatronic viestii, että he valitsevat tapauskohtaisesti kuuluuko kaupanpurku ollenkaan takuuseen vai ei. Myös silloin, kun em. ensisijaiset hyvitystavat eivät ole syystä tai toisesta mahdollisia.

Tähän pyysin selvennystä, sillä kyseinen toimintatapa ei ole kuluttajan (tai myyjän) kannalta mitenkään johdonmukainen tapa hoitaa takuutapauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Eli meinaatteko että asiakas valehtelee kun olette jo sopineet aiemmin rahojen palautuksesta ja tämä on ollut teille ok? Jos keskustelu on asiakkaalla kirjallisena niin luulisi asian olevan aika selvä. Tässä tosin nyt väitätte ettei tällaista keksustelua ole käyty.
Ei tätä en tarkoittanut. Asia ei siis oltu ehditty meillä käsitellä ja en ehtinyt asiaa juuri ollenkaan selvittämään asianosaisten kanssa kun tämä pöydälleni tipahti. Oletin kyllä että asia on kuten se oli kerrottu, mutta aina on hyvä kuulla molemmat osapuolet. Asiat eivät ole aina mustavalkoisia vaan on voitu sopia esim. palautus jos x tai y ei toteudu yms.
 
Mielestäni @Datatronic viestii, että he valitsevat tapauskohtaisesti kuuluuko kaupanpurku ollenkaan takuuseen vai ei. Myös silloin, kun em. ensisijaiset hyvitystavat eivät ole syystä tai toisesta mahdollisia.

Tähän pyysin selvennystä, sillä kyseinen toimintatapa ei ole kuluttajan (tai myyjän) kannalta mitenkään johdonmukainen tapa hoitaa takuutapauksia.
Eli tosiaan KKV:n ohjeen mukaisesti pyrimme aina ensisijaisesti korvaamaan tuotteen ja korvaavan tuotteen pitää olla sama tai parempi. Tässä nyt käsitellyssä tapauksessa kysymys on siitä onko 4070ti ja/tai 7900xtx vähän parempi vaihtoehto vai ei. Siitähän tässä on nimenomaisesti kysymys. Ja tämä on myös asia mistä me mielellämme aina asiakkaan kanssa keskustelemme ja käymme läpi vaihtoehtoja. Emme suinkaan väitä että meidän ensimmäinen ehdotus olisi viimeinen. Toki emme yritä lypsää eli me yritämme heti ehdottaa hyvää vaihtoehtoa, mutta se ei silti välttämättä asiakkaalle sovi jonka jälkeen jatketaan keskusteluja.

Joskus taas korvaavaa tuotetta ei löydy niin silloin tehdään aina rahapalautus eli toki näitäkin tehdään jatkuvasti.

Onneksi tosi usein saamme toimitettua juuri täsmälleen saman tuotteen.
 
Eli tosiaan KKV:n ohjeen mukaisesti pyrimme aina ensisijaisesti korvaamaan tuotteen ja korvaavan tuotteen pitää olla sama tai parempi. Tässä nyt käsitellyssä tapauksessa kysymys on siitä onko 4070ti ja/tai 7900xtx vähän parempi vaihtoehto vai ei. Siitähän tässä on nimenomaisesti kysymys. Ja tämä on myös asia mistä me mielellämme aina asiakkaan kanssa keskustelemme ja käymme läpi vaihtoehtoja. Emme suinkaan väitä että meidän ensimmäinen ehdotus olisi viimeinen. Toki emme yritä lypsää eli me yritämme heti ehdottaa hyvää vaihtoehtoa, mutta se ei silti välttämättä asiakkaalle sovi jonka jälkeen jatketaan keskusteluja.

Joskus taas korvaavaa tuotetta ei löydy niin silloin tehdään aina rahapalautus eli toki näitäkin tehdään jatkuvasti.

Onneksi tosi usein saamme toimitettua juuri täsmälleen saman tuotteen.
Kiitos selvennyksestä. Ketjussa esiin nousseisiin tapauksiin peilaten prosessin jouhevuudessa lienee vielä hiomista.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt käsitellyssä tapauksessa kysymys on siitä onko 4070ti ja/tai 7900xtx vähän parempi vaihtoehto vai ei.
Jos noita vertaa kuten vaikkapa Toyota Celicaa ja Toyota Hiacea, paha määrittää "parempi". Käyttötarkoitus määrittää paremmuuden ja/tai sopivuuden, ja tuossa tapauksessa tuo näyttömuisti on aika olennaisessa roolissa. 4070Ti ei ole parempi (eikä edes vastaava/korvaava), ja jos tarvetta on juuri Nvidian kortille, 7900xtx ei ole millään mittarilla vastaava/korvaava.
 
Viimeksi muokattu:
5.8 tilattu ds72 muistitikku, arvio oli 5-7 työpäivää ja tukkurilla 8kpl saldoa, nyt saldona 0 eikä vahvistettua toimitusaikaa ja tikusta ei tietoa, missäs tämän kanssa nyt mennään?

edit: asia selvä
 
Viimeksi muokattu:
Ubiquiti Cloud Gateway Maxia onko tulossa valikoimaan, joko 512gb mallia tai ilman tallennustilaa?
 
Mikähän mahtaisi olla ARCTIC S4028-15K 5 pack ja ARCTIC S8038-10K 4 packkien tila?

Tullut tilattua pari näitä ja esim 40mm piti tulla jo kuukausi sitten.

Ei kiireitä silleen, mutta kuitenkin vähän mietityttää :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 221
Viestejä
4 488 547
Jäsenet
74 099
Uusin jäsen
Riikkavaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom