Tämä on kyllä taas aivan uskomatonta seurattavaa, joskaan valitettavasti ei tippaakaan yllättävää kun kyseessä on
@Datatronic - heillä ei vaan yksinkertaisesti ole joko ymmärrystä kuluttajansuojalaista, kunnioitusta lakia ja asiakkaitaan kohtaan, tai sitten pahimmillaan eivät piittaa laista pätkääkään.
Takuuaikana vioittunut tuote joko korjataan, vaihdetaan uuteen tai rahat palautetaan. Takuuaikana EI SAA TEHDÄ käyttöhyötyvähennystä, cut the bull$hit.
Myyjä YKSIN vastaa takuusta kuluttajalle, joka on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu/-etu. Lisäksi myyjän tulee hoitaa asia kohtuullisessa ajassa ilman aiheetonta viivästystä, ja myyjän asiakaspalveluun ON SAATAVA tosiasiallisesti yhteys - siihen puhelimeen ja sähköpostiin PITÄÄ vastata. TJ hoitaa tämän vaikka henk.koht. jos ei palkoillisia saa tätä hoitamaan. Myyjä EI SAA pakoilla vastuutaan tai pitkittää asiaa vetoamalla siihen, että "kun maahantuojalla/tukkurilla/valmistajalla/tms.. nyt valitettavasti kestää puoli vuotta asian käsittelyssä..." - EI! Myyjä hoitaa asian kuluttajan kanssa ASAP ja vääntää sen kolmannen tahon kanssa sitten myöhemmin keskenään.
Nämä asiat katsotaan ensisijaisesti soveltuvista lakipykälistä sekä KKV:n ohjeista ja kuluttajariitalautakunnan aiemmista ratkaisuista (soveltuvin osin). Mielipiteet ovat kuin p*****ikä, jokaisella on sellainen ja lopputulema molemmista on yleensä yhtä merkityksellinen.
Siitä sentään täytyy antaa peukkua DT:lle, ettei ole takuuasioissa kuulunut mitään väärinkäytöksiä laittomista "tarkastusmaksuista", jos eivät ole kyenneet tai osanneet saada (asiakkaan kokemaa/epäilemää) vikaa esille.
Omakohtainen esimerkki takuuasian hoidosta Turussa: Ostin kalliin ja tehokkaan powerin ylikellotuskäyttöön, jolla oli 10v takuu. Poweri oli viallinen, kärsin sen sammuilusta eri näytönohjaimia ylikellotellessani lukuisia kertoja kunnes viimenään 3v kohdalla päätin että nyt saa riittää, poweri lähtee takuupalautukseen. Hyvin pian (päivä-pari powerin liikkeeseen viemisen jälkeen) tuli maili jossa todettiin: "Juuri tämän tuotteen valmistus on loppunut, joten sitä ei voida vaihtaa uuteen. Laittaisitko ystävällisesti tilinumerosi, niin palautamme tuotteen ostohinnan. Vaihtoehtoisesti voit vaihtaa virtalähteen toiseen haluamaasi tuotteeseen, jolloin hyvitämme/veloitamme hintojen erotuksen."
Lopputulos: Erittäin tyytyväinen asiakas, ostin heiltä tuon tilalle vielä paremman, tehokkaamman ja kalliimman powerin!
Tuossa on teille mainio esimerkki, miten tämäkin asia olisi pitänyt hoitaa! Ei siinä ruvettu arpomaan että mikä voisi olla korvaava tuote tai muuta turhaa lapsellista paskaa (samasta powerista oli Gen2 hyllyssä, ei sitäkään tyrkytetty tilalle), vaan yksinkertaisen tyylikkäästi todettiin että "Valmistus lopetettu joten palautamme ostohinnan, vai haluaisitteko jotakin muuta tilalle?".
Nyt te todennäköisesti menetitte ainakin yhden hyvän asiakkaan, joka tuskin kehuu liikettänne muillekaan. Ehkä typerä vänkääminen jostakin satasista oli pitkässä juoksussa sen arvoista, vai olikohan sittenkään?
Mainitsen tässä yhteydessä nyt vielä toisesta asiasta, jonka kanssa vaikuttaisi olevan aivan jatkuvia ongelmia: Toimitusajat ja sitova sopimus.
En ole asiasta pitänyt täällä meteliä, mutta kerron esimerkin vuoksi omasta tapauksestani: Tilasin viimevuonna DT:ltä emolevyn, tuotesivulla ja tilausvahvistuksessa ilmoitettiin tavaraa löytyvän tukkurilta ja toimitusajaksi 5-7 päivää. Todellinen toimitusaika: 6 viikkoa.
Olin asiasta yhteydessä n+1 kertaa, yhteyden saamisessa oli isoja ongelmia joka kerta. Kun yhteyden sattui puhelimella saamaan, tuli eri henkilöiltä milloin minkäkinlaisia meriselityksiä asiasta. Annoin heille useaan kertaan lisäaikaa toimittaa tuote, sekä huomautin heitä useaan kertaan heidän syyllistyvän sopimusrikkomukseen ja kuluttajasuojalain rikkomiseen - Nämä huomautukset sivuutettiin aivan täysin joka kerta, ja kun laitoin sähköpostin aiheesta myös firman toimitusjohtajalle, tämä ei ole tähänkään päivään mennessä vaivautunut minulle vastaamaan. Todellinen rimanalitus oli kuitenkin se, että joku firman edustaja rupesi täällä yksityisessä keskustelussa tilittämään minulle, miten tilaukseni toimittaminen tuottaa firmalle tappiota! Asia, joka ei minulle asiakkaana kuulu pätkänkään vertaa.
Foorumia seuraillessa tämä sama kaava vaikuttaa toistuvan aivan yhtenään: Todellinen toimitusaika on usein merkittävästi pidempi, kuin tilausvahvistuksessa mainittu - Tästä en ainakaan itse voi vetää mitään muuta johtopäätöstä, kuin sen että
@Datatronic ei piittaa kuluttajansuojalaista, vaan rikkoo sitä aivan tietoisesti, tahallaan ja toistuvasti.
Heidän pitäisi nyt ihan oikeasti ymmärtää, mitä tarkoittaa SITOVA SOPIMUS ja mihin se heidät velvoittaa. Tietysti yksi perustavanlaatuinen ongelma on Suomen umpilöperö kuluttajansuojalaki, joka ei sanktioi sopimusrikkomuksia käytännössä lainkaan ja tätä eri toimijat kuten
@Datatronic käyttävät härskisti hyväkseen. Sitä en vain oikein ymmärrä, että mitä he tällä yrittävät saavuttaa?
-Tilasin tuotteen DT:lta, ilmoitettu toimitusaika 5-7 päivää, toteutunut 6 viikkoa, asia hoidettu ala-arvoisesti. Lopputulos -> Äärimmäisen pettynyt ja v****untunut asiakas, joka menetti luottamuksensa Datatroniciin ja aina ko. firman tullessa puheenaiheeksi, kehotan varovaisuuteen ja suosittelen asioimaan muualla. Muiden kokemukset foorumilla vain vahvistavat tätä asiaa.
-Tilasin monen sadan euron hintaisen tuotteen toiselta toimijalta, koska se oli hyvässä alessa, ilmoitettu toimitusaika: "Ei arviota/Ei tiedossa". Lopputulos -> Tyytyväinen asiakas joka sai hyvän tuotteen hyvään hintaan (muutamassa viikossa, kun odotin muutamaa kuukautta), asioin liikkeessä jatkossakin ja suosittelen sitä myös muille.
Tämän takuufarssin seurauksena en enää itse lähtökohtaisesti asioi kanssanne (enkä suosittele sitä muillekaan)
@Datatronic, ennenkuin korjaatte selkärankaanne ja toimintatapojanne. Opetelkaa kunnioittamaan lakia sekä asiakasta ja ymmärtämään, mikä merkitys asiakastyytyväisyydellä on.
Lopuksi vielä muutama ilmainen vinkki; (näissä saattaa olla ripaus sarkasmia mukana, siltä varalta että se ei ole kaikille täysin selvää)
-Takuu on täysin vapaaehtoinen lisäpalvelu - Jos takuuasioiden hoitaminen tuottaa teille vaivaa tai kustannuksia, älkää myöntäkö myymillenne tuotteille takuuta lainkaan!
-Olkaa rehellisiä ja realistisia toimitusaikojenne kanssa! - Ilmoittakaa ei-varastossa-oleville tuotteille toimitusajaksi vaikka "3-6kk" tai esimerkin mukaisesti "Ei tiedossa", niin ette syyllisty tuon osalta sopimusrikkomukseen eikä asiakkaankaan tarvitse poltella päreitä toimitusta odotellessaan, saattaa jopa ilahtua jos tavara tulee ilmoitettua nopeammin.
-Jos myymillänne tuotteilla on mielestänne huono/riittämätön kate, niin suurentakaa sitä! Jos myyntihinnan kaksinkertaistaisi, niin silloinhan siitä jäisi hurjasti enemmän myyjällekin käteen!
Tuli vähän pitkä saarna. Toivottavasti se edes johtaa johonkin hyvään. Mielelläni asioisin/suosisin (ja kehuisin!) pientä(?) kotimaista toimijaa, jos siihen olisi aihetta ja edellytyksiä.