DAC / AMP -yleisketju

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Voi jestas.... lueskelepa jostain miten vahvistimiin vaikuttaa kaiutin- tai kuulokkeiden impedanssikuorma. Jo pelkästään tuon takia eri kombinaatiot soi eri tavalla. Puhumattakaan muista asioista.
"että mittaantuuko ne erilailla. Jos ei, ne ei myöskään voi kuulostaa erilaiselta. " No tuohan ei pidä paikkaansa sitten lainkaan.
Se että on samat kohinan siedot tai muut ei kerro sitten pätkääkään mikä on esim vahvarin eroittelukyky tai soundstagen laajuus. Varmasti taajusvaste käppyrä on kaikissa nykyisissä vahvareissa 95-99% sama.
Vaikka olisi kohinoita enemmän ei myöskään tarkoita että ko laite olisi huonompi äänenlaadussa, kaikissa nykyisissä vahvareissa on niin korkeat kohinan siedot ettei niitä kuule jos et laita +120db tulille ja tuhoa kuuloasi samalla.
Ymmärtääkseni puhuttiin vahvistimen mittauksesta (kuorma vakio) eikä vahvistin/kuulokekombon.

Mitä muuta dataa vahvistimelta kuulokkeille menee, mitä taajuusvastemittauksessa ei tulisi ilmi? Mikä suure on soundstage tai erottelukyky? Miten sitä mitataan?
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Juuri siitä miten ne soi/kuulostaa, miksi niitä muutenkaan ostettaisiin? vai onko se pääasia että mittari testi oloissa heilahtaa kivasti? ja itsekkin samaan hengen vetoon väitit: "ne ei myöskään voi kuulostaa erilaiselta " joka ei todellakaan pidä paikkaansa.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Juuri siitä miten ne soi/kuulostaa, miksi niitä muutenkaan ostettaisiin? vai onko se pääasia että mittari testi oloissa heilahtaa kivasti? ja itsekkin samaan hengen vetoon väitit: "ne ei myöskään voi kuulostaa erilaiselta " joka ei todellakaan pidä paikkaansa.
Luonnollisesti kannattaa ostaa juuri sellaiset vehkeet mitkä omaan korvaan kuulostaa parhaalta, mutta itseä ainakin kiinnostaa laitteiden objektiivinen vertailu. Tämä ei oikein ole mahdollista pelkästään kuulon perusteella.

Ihminen on ennakkoluulojen ja mielikuviensa vanki; jos maksaa 1500€ vahvistimesta ja vertaa sitä 200€ laitteeseen, aivan varmasti kokee sen paremmaksi.

Toki audiolaitteiden analysointi mittausten perusteella ei vielä ole valmis tiede, mutta siltikin jo dekadiluokkaa parempi kuin ihmiskuulon perusteella tehtävät arviot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kun jostain saisikin kuulokkeita ja vahvistimia/dacceja lainaan, niin voisi tehdä ihan omat johtopäätökset ennen ostoa eikä luottaa jonkun randomin Zeoksen ym. tubettajien ja mittamiesten sanaan laitehankinnoissa. Tietysti voi käydä liikkeessä kuuntelemassa jos asuu jossain liepeillä. Oma korva on se paras mittari kuitenkin eikä insinöörin tekokorva.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
ÖÖÖ.foorumi.hifiharrastajat.org on kiva yhteisö jossa myös swapataan laitteita kuunteluun.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
790
Haluan kuulokevahvistimen pelkästään Windows 10 käyttöön. Pelaan pelejä ja kuuntelen musiikkia. En tarvitse mitään surroundeja tai muuta sen sellaista. Mitä ostan? Budjetti vaikkapa 200€.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Haluan kuulokevahvistimen pelkästään Windows 10 käyttöön. Pelaan pelejä ja kuuntelen musiikkia. En tarvitse mitään surroundeja tai muuta sen sellaista. Mitä ostan? Budjetti vaikkapa 200€.
Loxjie D30 itsellä, hyvä kapistus 150€ saksan amazonista ostin. Joidenkin mielestä Fiio K5 Pro (159€ amazon) parempi joidenkin huonompi, varmasti kummatkin päteviä laitteita, ulkonäön ja bluetoothin takia itse valitsin tuon D30, ajaa hyvin DT 1990:siä itsellä :tup:.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Haluan kuulokevahvistimen pelkästään Windows 10 käyttöön. Pelaan pelejä ja kuuntelen musiikkia. En tarvitse mitään surroundeja tai muuta sen sellaista. Mitä ostan? Budjetti vaikkapa 200€.
Topping L30 ja tarvittaessa D10s DAC olisivat minun valinta. Äänenlaadullisesti eivät välttämättä häviä edes 4000€ maksavalle Benchmark HPA4:lle.

Topping L30: https://www.amazon.de/-/en/TOPPING-L30-Headphone-Amplifier-Hi-Res-Black/dp/B08DNV2K8C/

Topping D10s DAC: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08CV1DSX4/

Yhteishinta on 240€ ja kumpaakin on saatavilla mustana tai hopean värisinä. Pian ilmestyy mm. punaisena ja sinisenä. :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Topping L30 ja tarvittaessa D10s DAC olisivat minun valinta. Äänenlaadullisesti eivät välttämättä häviä edes 4000€ maksavalle Benchmark HPA4:lle.
Ihan mielenkiinnosta, niin mitä vähän korkeamman hintakategorian daceja, vahvareita tai digilähteitä nää oot kuullut? Ooksää kuullut tuon Benchmarkin laitteen omilla luureillasi?

Tietty jos mennään tiukan speksiorientoituneesti ja hinta-laatusuhde edellä, niin ei näissä satasen parin kiinan vehkeissä mitään vikaa ole, mutta aika varauksella tulee ite suhtauduttua näihin "tää on niin hyvä, että soundaa samalta kuin tuhansien laitteet" -kommentteihin. Jokainen itellä käynyt satasen, parin laite on kuitenkin kuulostanut omaan korvaan just siltä satasen tai parin laitteelta :D

Tuo on kyllä sinällään helppo hintakategoria, että kun teet fiksusti mittautuvan laitteen, joka ajaa asiansa, niin ei siltä paljoa enempää voi vaatiakaan ja tietty porukka ostaa. Tuhansien audiofiilikategorian laitteilla on vähän toisenlaiset vaatimukset, eikä niitä täytetä pelkillä säröarvomittauksilla.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Ihan mielenkiinnosta, niin mitä vähän korkeamman hintakategorian daceja, vahvareita tai digilähteitä nää oot kuullut? Ooksää kuullut tuon Benchmarkin laitteen omilla luureillasi?

Tietty jos mennään tiukan speksiorientoituneesti ja hinta-laatusuhde edellä, niin ei näissä satasen parin kiinan vehkeissä mitään vikaa ole, mutta aika varauksella tulee ite suhtauduttua näihin "tää on niin hyvä, että soundaa samalta kuin tuhansien laitteet" -kommentteihin. Jokainen itellä käynyt satasen, parin laite on kuitenkin kuulostanut omaan korvaan just siltä satasen tai parin laitteelta :D

Tuo on kyllä sinällään helppo hintakategoria, että kun teet fiksusti mittautuvan laitteen, joka ajaa asiansa, niin ei siltä paljoa enempää voi vaatiakaan ja tietty porukka ostaa. Tuhansien audiofiilikategorian laitteilla on vähän toisenlaiset vaatimukset, eikä niitä täytetä pelkillä säröarvomittauksilla.
Jos kysyjän budjetti on 200€, niin ei siinä varmaan harkita "tuhansien audiofiilikategorian laitteita"..? :hmm:
Riippuu myös ihan kuuntelijasta ja luureista, kuinka isoja eroja kuulee (tai kuvittelee kuulevansa) ja omasta mielestä nämä kaikki pitäisi testata täysin sokkona hintatasoa tietämättä, mutta itse olen siinä mielessä onnekas, että tykkään Loxjie P20 soundista (NOS GE putkilla ja järeämmällä virtalähteellä päivitettynä toki) niin Ollo S4R:llä, kuin ATH-AD900X:lläkin, jotka siis ovat tietokoneluureinani. :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Jos kysyjän budjetti on 200€, niin ei siinä varmaan harkita "tuhansien audiofiilikategorian laitteita"..?
En minä viitannut alkuperäiseen kysyjään vaan näihin oletettavasti kuulematta esitettyihin kommentteihin, että kuulostaa samalta kuin tuhansien laitteet.

Riippuu myös ihan kuuntelijasta ja luureista, kuinka isoja eroja kuulee (tai kuvittelee kuulevansa) ja omasta mielestä nämä kaikki pitäisi testata täysin sokkona hintatasoa tietämättä
Ja tästä vielä, niin joo, kaikenlaista vääristymäähän voi olla kuulijasta ja milloin mistäkin riippuen laitteita kuunnellessa, mutta esim. minä olen soittanut sen yli 30 vuotta ja saman verran ollut musan kanssa tekemisissä, että kyllä minä jossain määrin omiin korviini luotan kuin myös fiilikseen, onko toisto kondiksessa, kun jotain laitetta kuulee.

Eikä näitä kukaan täysipäinen rupea sokkona testaamaan saatika hintatasoa tietämättä. Ne on jotain youtuubikanavien sun muiden juttuja.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Ja tästä vielä, niin joo, kaikenlaista vääristymäähän voi olla kuulijasta ja milloin mistäkin riippuen laitteita kuunnellessa, mutta esim. minä olen soittanut sen yli 30 vuotta ja saman verran ollut musan kanssa tekemisissä, että kyllä minä jossain määrin omiin korviini luotan kuin myös fiilikseen, onko toisto kondiksessa, kun jotain laitetta kuulee.

Eikä näitä kukaan täysipäinen rupea sokkona testaamaan saatika hintatasoa tietämättä. Ne on jotain youtuubikanavien sun muiden juttuja.
Eli siis täysipäisen täytyy tietää laitteen hinta, ennen kuin voi ottaa kantaa siihen, kuinka hyvältä se kuullostaa..? Jotenkin tulee mieleen, että kuuntelukokemus ei välttämättä ihan objektiivisimmasta päästä tällöin ole, tai sitten ei luoteta siihen omaan korvaan.
En varmaan sitten ole ihan täyspäinen, mutta itse kyllä olisin kiinnostunut testaamaan esim. 50-5000€ kuulokevahvareita täysin sokkona ja katsomaan mikä omaan korvaan kuulostaa parhaalta silloin, kun laitteen hinta/ulkonäkö/"fiilis" ei vaikuta kuuntelukokemukseen suuntaan tahi toiseen.

Itse olen tosin soittanut vasta reilu 20 vuotta (kuunnellut kyllä yli 30), joten ehkä sitten 10 vuoden päästä ymmärrän, miksi subjektiivisessa kuuntelussa pitäisi antaa laitteen hinnan muodostaa ennakko-odotuksia ja vaikuttaa koettuun paremmuuteen.. :hmm:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Musassahan on kysymys viime kädessä siitä, mitä fiiliksiä se kuulijassa herättää ja vaikea toistolaitteistoa on tästä kuviosta pois sulkea. Minä ainakin ostan laitteita, joita on mukava kuunnella ja joista tulee fiilis, että nää laitteet on mukava omistaa. Sokkotestailussa tai vähän kevyemmin A/B vertailussa on hyötyä siinä, jos ei ole aivan varma, kannattaako johonkin laitteeseen päivittää, ts. soundaako ne riittävästi erilaisilta, mutta muuten voi minusta aivan hyvin ostaa sen laitteen, joka (avoimesti kuunneltuna) soundaa parhaalta ja josta tulee paras fiilis.

Tekniset speksit kertovat lähinnä sen, että tuote täyttää jonkin laatutason. Siitä ne eivät kerro oikein mitään, miltä joku laite kuulostaa, tai mikä fiilis laitteella on kuunnella. Sen takia niille ei minusta pitäisi antaa liikaa painoarvoa.

Eli siis täysipäisen täytyy tietää laitteen hinta, ennen kuin voi ottaa kantaa siihen, kuinka hyvältä se kuullostaa..?
No miten sää lähdet uutta laitetta tällä sun tavallasi hankkimaan? Joku vinkkaa sulle tosi hienon kuuloisesta laitteesta, mutta pidättäydyt googlaamasta laitteesta mitään, ennen kuin ootte kaveriporukalla järjestäny sokkotestin tuosta laitteesta ja parista verrokista? :D Kuulostaa kyllä hemmetin mielekkäältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Itse maksoin satasen käyttämättömästä Zen Dacista vaikka ei ollut mitään hajua miltä kuulostaa, ja vaikka joku Audio science review lyttäsi koko vehkeen. Luotin tuttujen puheisiin joilla ollut kyseinen laite enemmän kuin joihinkin internet mittauksiin tai arvosteluihin. Ainoa ja ensimmäinen kerta kun olen luottanut internet arvosteluun minkään laitteen hankinnassa on kun katsoin Zeoksen videon K361 kuulokkeista, ja vieläkin vituttaa kun ostin.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Mulla kävi AKG:n K371 arvostelujen perusteella. Aika meh ainakin nautinnolliseen musankuunteluun itelle. Onneksi menivät sittemmin kaupaksi.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Musassahan on kysymys viime kädessä siitä, mitä fiiliksiä se kuulijassa herättää ja vaikea toistolaitteistoa on tästä kuviosta pois sulkea. Minä ainakin ostan laitteita, joita on mukava kuunnella ja joista tulee fiilis, että nää laitteet on mukava omistaa. Sokkotestailussa tai vähän kevyemmin A/B vertailussa on hyötyä siinä, jos ei ole aivan varma, kannattaako johonkin laitteeseen päivittää, ts. soundaako ne riittävästi erilaisilta, mutta muuten voi minusta aivan hyvin ostaa sen laitteen, joka soundaa parhaalta ja josta tulee paras fiilis.

Tekniset speksit kertovat lähinnä sen, että tuote täyttää jonkin laatutason. Siitä ne eivät kerro oikein mitään, miltä joku laite kuulostaa, tai mikä fiilis laitteella on kuunnella. Sen takia niille ei minusta pitäisi antaa liikaa painoarvoa.
En ole eri mieltä mistään näistä seikoista, mutta tässä keskustelussa juuri oli kyse siitä, voiko 200€ laitteet kuulostaa yhtä hyvälle, kuin 4000€ laitteet, ei siitä, tuleeko 200€ laitteen hankkimalla yhtä hyvä fiilis, kuin 4000€ laitteella. ;) Mielestäni myöskään hintataso ei kerro mitään siitä, miltä joku laite kuulostaa - fiilikseen ja ennakko-odotuksiin toki usein vaikuttaa.

No miten sää lähdet uutta laitetta tällä tavalla hankkimaan? Joku vinkkaa sulle tosi hienon kuuloisesta laitteesta, mutta pidättäydyt googlaamasta laitteesta mitään, ennen kuin ootte kaveriporukalla järjestäny sokkotestin tuosta laitteesta ja parista verrokista? :D Kuulostaa kyllä hemmetin mielekkäältä.
En puhunut mitään laitehankinnoista, vaan siitä, että kokeilee kuinka paljon korvilla havainnoituun kuuntelukokemukseen vaikuttaa laitteen hinta omalla kohdalla. Kuten mainitsit; ei tätä voi mitenkään käytännöllisesti laitehankintojen kohdalla toteuttaa, mutta tässä keskustelussa nimenomaan oli kyse siitä, voiko 200€ laite olla äänenlaadultaan yhtä hyvä, kuin 4000€ laite ja siihen mielestäni ainoa pätevä testi on em. sokkokuuntelu (olettaen, että molempien speksit täyttävät halutun tason).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ Jos jaksaa järjestää sokkotestin jostain kalliista laitteesta ja parin satasen laitteesta, eikä kuule eroja kalliimman laitteen hyväksi, niin ehdottomasti kannattaa ostaa halvempi :D Käytäntö näissä vaan menee useimmiten vähän toisella tavalla.

Minusta on yhtä lailla selvää, että hinta voi vaikuttaa kuuntelukokemukseen, mutta että hinta kyllä myös korreloi laitteen laadun ja usein myös soundin kanssa. Enkä tosiaan tiedä, mitä hyötyä on sulkea poies kaikkia muita aisteja jotain toistolaitetta hankkiessa, kun ei musaa laitteilla niin kuunnellakaan, ettei tiedetä mitä kuunnellaan..

Mutta tehköön kukakin tyylillään. Itselleenhän jokainen näitä tekee. Välillä vaan vähän särähtää, jos heitetään vertailuja laitteista tai jonkin hintakategorian laitteista, joita ei olla koskaan kuultukaan. Tulee vähän niinku fiilis, että nyt ei ehkä tiedetä ihan täysin mistä puhutaan :D
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Audio science review onkin vain mittaustulosten jahtaaja, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä miltä laite oikeasti kuulostaa.
Kun puhutaan esim kovista 3000€ putkivahvareista niin niissä säröt on siellä 1% luokkaa kun taas ASR hehkuttaa jotain 70€ laitetta maailman parhaana kun säröt ja SNR on siellä 0.0001 luokkaa ja sehän nyt vain ei pidä paikkaansa.
Otetaan vaikka tuo Aune S1x joka on ASR:n mittarilla 10 parhaan joukossa ja taas toi Audio-GD nfb on 3 viimeinen. Ero on aivan valtava miltä ne kuulostaa, audio-GD on täysin black taustaltaan, sen soundstage on niin ikään PALJON isompi ja erottelevampi.
Bassoissa on aivan erilailla puhtia ja eivät ole mössöä. Esim klassisessa musiikissa kuulee kuinka kaikki instrumentit ovat erillään ja ne voi paikantaa kentälle kun taas Aunessa ne on lähinnä myökkyinä siellä täällä (joko keskellä tai sivuilla ns 3 paikan soundstage).
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
^ Jos jaksaa järjestää sokkotestin jostain kalliista laitteesta ja parin satasen laitteesta, eikä kuule eroja kalliimman laitteen hyväksi, niin ehdottomasti kannattaa ostaa halvempi :D Käytäntö näissä vaan menee useimmiten vähän toisella tavalla.
Tämä on täysin totta, mutta usein tuo hinta "värittää" sitä kuuntelukokemusta turhan paljon ja jotkut skippaa laitteen täysin kun se on "liian halpa- ei voi kuulostaa hyvälle, kun mun n-kertaa kalliimpi on varmasti parempi, eikä sitä halvempi voi kellekään kelvata", eikä tommosesta saa mitään järkevää keskustelua aikaiseksi.
Jossain vaiheessa kaikissa asioissa tulee vastaan "point of diminishing returns", eli joudut maksamaan vaikka 10 kertaa enemmän saadaksesi 5% paremman tuotteen ja kaikille tämä ei ole mahdollista, saati järkevää rahankäyttöä - etenkin, jos ei kyseistä aihealuetta esim. harrastuneisuudella voi itselleen perustella.
Se, että esim. sillä 200€ laitteella saa vaikka 90% 4000€ laitteen äänenlaadusta - jota ei välttämättä tietyillä kuulokkeilla/kuuntelijoilla edes pysty erottamaan - riittää varmasti, jos kysyjän budjetti on tuo 200€.

Minusta on yhtä lailla selvää, että hinta voi vaikuttaa kuuntelukokemukseen, mutta että hinta kyllä myös korreloi laitteen laadun ja usein myös soundin kanssa. Enkä tosiaan tiedä, mitä hyötyä on sulkea poies kaikkia muita aisteja jotain toistolaitetta hankkiessa, kun ei musaa laitteilla niin kuunnellakaan, ettei tiedetä mitä kuunnellaan..

Mutta tehköön kukakin tyylillään. Itselleenhän jokainen näitä tekee. Välillä vaan vähän särähtää, jos heitetään vertailuja laitteista tai jonkin hintakategorian laitteista, joita ei olla koskaan kuultukaan. Tulee vähän niinku fiilis, että nyt ei ehkä tiedetä ihan täysin mistä puhutaan :D
Hinta toki yleensä korreloi paremman laadun ja esim. komponenttivalintojen kanssa, mutta jos tätä ei kykene hintaa tietämättä erottamaan, niin kuten sanoit; ehdottomasti kannattaa ostaa halvempi ja kukin tyylillään. Itse pyrin ostamaan omalle kukkarolle sopivaa, parhaan kuuloista omaan korvaan olevaa "hifiä", riippumatta siitä minkälaisia mielikuvamarkkinointeja siihen liitetään. Tämä ei toki välttämättä 100% ihmiseltä onnistu, mutta pyrin jättämään ne ääneen liittymättömät "tuntemukset" taka-alalle ja keskittymään nimenomaan siihen, miltä mikäkin setti kuulostaa. :)

Itsellä taas vähän särähtää, kun puhutaan äänenlaadusta ja siihen tullaan huutelemaan väliin kuuntelukokemuskesta, johon väistämättä vaikuttaa mm. laitteen hinta, valmistajan koettu maine, mielikuvat, laadun "tuntu" esim. vahvistinta käsitellessä, ym. äänenlaadun ulkopuoliset asiat. Tulee vähän niinku fiilis, että ei yhtään katsottu mistä puhutaan. :D

Mutta eiköhän tämä riitä tästä aiheesta. :D Hyvää joulua kaikille! :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Itsellä taas vähän särähtää, kun puhutaan äänenlaadusta ja siihen tullaan huutelemaan väliin kuuntelukokemuskesta, johon väistämättä vaikuttaa mm. laitteen hinta, valmistajan koettu maine, mielikuvat, laadun "tuntu" esim. vahvistinta käsitellessä, ym. äänenlaadun ulkopuoliset asiat. Tulee vähän niinku fiilis, että ei yhtään katsottu mistä puhutaan. :D
No miten ihmeessä se äänenlaatu sulle muuten manifestoituu kuin kuuntelukokemuksena? :D Voi kai joku perverssi laskea lapaseen niille mittaustuloksille himassa, mutta kuunneltavaksi noi laitteet on tehty noin niinku perinteisessä mielessä :D
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
No miten ihmeessä se äänenlaatu sulle muuten manifestoituu kuin kuuntelukokemuksena? :D Voi kai joku perverssi laskea lapaseen niille mittaustuloksille himassa, mutta ite ainakin haen musiikkinautintoni vähän toisella tavalla.. :D
Mulle äänenlaatu ja kuuntelukokemus on kaksi eri asiaa; äänenlaatu on nimenomaan sitä; _äänen_ _laatua_, jonka korvillani erotan; se voi olla vaikka ero soundstagen laajuudessa, vokalistin tekniikan erottelussa, tai vaikka kitaran särön "puhtaudessa". Tuohon vaikuttaa paitsi laitteet, myös äänite ja miksaus. Kuuntelu_kokemus_ taas on tilanne kokonaisuudessaan, johon vaikuttaa em. lisäksi lähes kaikki tilasta, penkin mukavuudesta, yleisestä vireystilasta, laitteiden hankinnan tuomasta mielihyvästä ja vaikka lasissa olevan viskin tuomista mielleyhtimistä. Väitän, että kuuntelukokemus jollain 10000€ laitteilla jääpuikko takapuolessa rikinkatkuisessa huoneessa on huonompi, kuin mukavassa pilvenpehmeässä tuolissa hyvän lempijuoman kanssa 200€ laitteilla. ;)

Itse en mittaustuloksille juurikaan anna painoarvoa, lukuunottamatta esim. 5KHz-> diskanttipiikkejä kuulokkeissa, koska tiedostan olevani herkkä niille ja se on helppo tapa karsia potentiaalisia vaihtoehtoja pois.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ Niin, minä olen kyllä sitä mieltä, hirvittävän vaikea sitä on erottaa analyyttisesti korvalla kuultua ääntä noista muista kokemuksillisista asioista. Koko aistimus äänestähän on kokemuksellinen asia ja siihen vaikuttaa vireystila, aikaisemmat kokemukset musasta, laitteista jne. halusi tai ei. Ei havaintoa äänestä ole ilman sitä, etteikö oma kokemusmaailma pääsisi siihen vaikuttamaan.

Mutta nää on varmaan näitä filosofioita, joita kaikkien lienee lupa toteuttaa miten lystää. Minä en oikein näe sen enempää järkeä kuin mieltäkään tuollaisessa, kun en tee tätä mitään todistaakseni, varsinkaan itselleni, vaan siksi, että musasta ja niihin liittyvistä romppeista tulis hyvä fiilis.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Topping L30 ja tarvittaessa D10s DAC olisivat minun valinta. Äänenlaadullisesti eivät välttämättä häviä edes 4000€ maksavalle Benchmark HPA4:lle.

Topping L30: https://www.amazon.de/-/en/TOPPING-L30-Headphone-Amplifier-Hi-Res-Black/dp/B08DNV2K8C/

Topping D10s DAC: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08CV1DSX4/

Yhteishinta on 240€ ja kumpaakin on saatavilla mustana tai hopean värisinä. Pian ilmestyy mm. punaisena ja sinisenä. :)
Toi on kyllä nyt luettu kuin piru raamattua erään arvostelijan arvostelusta joka meni näin:

'A90 is still about on the same level with my $3000 Benchmark HPA4 with very minor differences and that says a lot about its performance and how high I’m ranking it. '

Eli sinä ei nyt sanottu, että L30 kuulostaa yhtä hyvältä kuin A90 tai tuo mainittu HPA4 puhumattakaan D10 sekoittamisesta pakkaan. Lisäksi koko testi perustui vain 'kuunteluun' ilman mittaustuloksia jolloin koko testihän on osalle palstalaisillekin 'täyttä huuhaata'. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Pätisiköhän sama kuin tietokoneissa että älä osta kalliimpaa prosessoria kuin näytönohjain, kuuloke ja vahvistinpuolella että älä osta kalliimpaa vahvistinta kuin kuulokkeet ovat?. Mietin vaan että jollain parinsadan kuulokkeilla ei saa luultavasti sitä nautintoa tonnin vahvistimesta ja dacista kuin joillain tonnin kuulokkeilla, ja päinvastoin joistain 1000 kuulokkeista ei saa kaikkea irti jolla parinsadan purkilla.

Tämä oli vaan miete.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 481
Hieman etukäteen epäilyttää, onko Topping E30 sopiva DAC mahdollisesti ensi viikolla saapuville Zmf Verite C -kuulokkeille. Kuuntelemalla "näkee" ja luultavasti sopii ihan hyvin, mutta aina alkaa miettiä, mistä jää paitsi.

SMSL SU-9 voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto tai vaihtoehtoisesti myös Soncoz SGD-1. Vahvistinrintamalta voisi kiinnostaa hankkia lämminsoundinen Flux Lab Acoustics FA-12S, mutta alkuun täytyy fiilistellä nykyiset Garage1217 Project Polaris ja Tor Audio Roger.

Kylläpä muuten kestää Hifitalolla saada uusi kuorma Toppingilta. Olen odottanut takuusta tulevaa L30-vahvistinta jo 3kk.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Kylläpä muuten kestää Hifitalolla saada uusi kuorma Toppingilta. Olen odottanut takuusta tulevaa L30-vahvistinta jo 3kk.
Jaa siellä on edelleen kuorma matkan varrella.. minä taisin jo toista kuukautta luovuttaa Toppinging DX7 pron kanssa.. toivottavasti rupeais pikku hiljaa tulemaan.

Se SMSL SU-9 oli pikaisella testillä varsin pätevän oloinen vehjes ja @Terozzz osaa varmaan sanoa kohta vähän pidemmällä kokemuksella lisää.

En tiiä, menee vähän käsien heilutteluksi, mutta jos daceja on sellaisia läpivalaisevia ja sitten enemmän siloittelevia, niin minusta SU-9 oli enemmän tuohon jälkimmäiseen suuntaan.. Siitä ei oo itellä pienintäkään näkemystä, minkälainen dac Veriten kanssa ois hyvä olla :)

Tää RME on minusta taas enemmän tota läpivalaisevaa sorttia. Tyyliin kaikki rosot kuuluu niin hyvässä kuin huonossa.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Itsellä oli to E30 ja sitten alkoi himottamaan SMSL SU-9 ja kun se osu täältä hollille niin oli pakko ottaa se. Ei tuolla E30:llä ole mitään jakoa tuon SMSL SU-9 kanssa. Ensimmäinen DAC jolla sain kuultavaa eroa aikaan huomattavasti aikaisempaan. MQA sitten onkin jo aivan levottomat kova tuossa SMSL SU-9:ssa, sama piiri kuin monessa +2000€ MQA daceissa.
Niin hyvin soi etten enään halua edes kuunnella Qobuz highress tai FLAC:ja mistään streemamana :D
Soundstage on jättimäisen kokoinen FLAC:n verrattuna ja sen erottelu myös on kovalla tasolla, noh vaatii STAX:t että eron kuulee eli vaatii myös sitten sitä laatua kuulokkeista. Audezen SINE:illä en eroja kuule lainkaan.
Ehdottomasti paras ostos kuuloke puolella itse kuulokkeiden (STAX ja putki T1 vahvari) jälkeen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 022
Oletus siitä, että tuhansien eurojen hintaiset laitteet ovat automaattisesti parempia kuin satasten hintaiset on mielestäni varsin hölmöä. Audioharrastus on myös käärmeöljyn luvattu maa - se kannattaa aina pitää takaraivossa.

Tiedän useampia harrastajia, jotka eivät missään nimessä suostu sokkotestiin, koska se voisi paljastaa sen, että he eivät välttämättä erotakaan niitä tuhansia euroja maksaneita kamoja reilusti alle tonnin laitteista - vajaalla tonnilla saa kuitenkin jo aivan helvetin timanttisen kuuloke-DAC-vahvistin kombon. Se rikkoisi heidän rakentamansa narratiivin siitä, että musiikista ei voi nauttia samalla tavalla edullisilla vehkeillä. Usein ihmiset myös kuulevat ne häviävän pienetkin erot - kunnes olisi aika todistaa asia. Tässä on itsekin tullut huomattua, että arvioin omat kyvyt tosi yläkanttiin - tosiasiassa erot onkin välillä vain omassa päässä. Toisaalta jos se musiikista nauttiminen onnistuu riittävällä tavalla vain tonnien laitteilla, tai että hinta korreloi automaattisesti äänenlaatua, niin eipä se minulta ole pois. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi sitten mikään absoluuttinen totuus.

Se on harvinaisen vapauttavaa huomata, että 300€ vahvistin on muodustunut yhdeksi kaikkien aikojen suosikeista, vaikka talossa kävi tonnien kamoja ennen talous- ja terveystilanteen romahdusta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Oletus siitä, että tuhansien eurojen hintaiset laitteet ovat automaattisesti parempia kuin satasten hintaiset on mielestäni varsin hölmöä. Audioharrastus on myös käärmeöljyn luvattu maa - se kannattaa aina pitää takaraivossa.
Järkeähän saa käyttää, kun ostoksia tekee. Tietoa on kyllä saatavilla melkein laitteesta kuin laitteesta, jos on yhtään tunnetummasta laitteesta kyse.

Ja jos menee joihinkin kilsan päähän skeidalta kuulostaviin markkinointihöpöihin, niin itteensähän siinä saa syyttää :D Kaiken maailman resonaattorit ja tietyt virtatuotteet tuolla alueella useimmiten liikkuvat. Ja toki sit kaiken maailman hifihiekat, joissa ihan puhtaasti vaan rahastetaan hifi-etuliitteellä.

Mut mielellään kuulen, jos jollain on esittää omia vertailuja alle 500€ laitteista verrattuna vaikka 2,5 - 3k€ kamppeisiin, joissa halvempi on ollut selvästi parempi :) Ihan siis ilman mitään v*ttuilua mihinkään suuntaan. Houkuttaviahan nää "giant killer" -laitteet ovat aina vähintään ajatuksen tasolla.

Se ASR:n sivuilla hirveän haloon nostanut PS Audion särögeneraattori (joku DAC) ois hauska sokkotestata jonkun kiinan romppeen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Oletus siitä, että tuhansien eurojen hintaiset laitteet ovat automaattisesti parempia kuin satasten hintaiset on mielestäni varsin hölmöä. Audioharrastus on myös käärmeöljyn luvattu maa - se kannattaa aina pitää takaraivossa.

Tiedän useampia harrastajia, jotka eivät missään nimessä suostu sokkotestiin, koska se voisi paljastaa sen, että he eivät välttämättä erotakaan niitä tuhansia euroja maksaneita kamoja reilusti alle tonnin laitteista - vajaalla tonnilla saa kuitenkin jo aivan helvetin timanttisen kuuloke-DAC-vahvistin kombon. Se rikkoisi heidän rakentamansa narratiivin siitä, että musiikista ei voi nauttia samalla tavalla edullisilla vehkeillä. Usein ihmiset myös kuulevat ne häviävän pienetkin erot - kunnes olisi aika todistaa asia. Tässä on itsekin tullut huomattua, että arvioin omat kyvyt tosi yläkanttiin - tosiasiassa erot onkin välillä vain omassa päässä. Toisaalta jos se musiikista nauttiminen onnistuu riittävällä tavalla vain tonnien laitteilla, tai että hinta korreloi automaattisesti äänenlaatua, niin eipä se minulta ole pois. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi sitten mikään absoluuttinen totuus.

Se on harvinaisen vapauttavaa huomata, että 300€ vahvistin on muodustunut yhdeksi kaikkien aikojen suosikeista, vaikka talossa kävi tonnien kamoja ennen talous- ja terveystilanteen romahdusta.
Noinhan se menee. Itsekin aika budjettiseteillä vetelen. Joku osa sopii paremmin johonkin tiettyyn settiin ja joku muu taas toiseen. Lisäksi vielä kuuntelutottumukset ja korvat on kaikilla eri sekä joku saattaa kuulla herkemmin joitain tiettyjä nyansseja tai jopa kuunnella semmoista musiikkia joissa nämä tulevat paremmin esiin.

Mutta tämä ei ollutkaan se pointti, vaan se, että 'satasen miehet' kovaan ääneen ryntäävät ilmoittamaan, että yksinkertaisesti parempia laitteita saatika eroja kalliimmissa ei voi löytyä, koska siinä satasen vehkeessä on aivan täydelliset särömittaukset.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Toi on kyllä nyt luettu kuin piru raamattua erään arvostelijan arvostelusta joka meni näin:

'A90 is still about on the same level with my $3000 Benchmark HPA4 with very minor differences and that says a lot about its performance and how high I’m ranking it. '

Eli sinä ei nyt sanottu, että L30 kuulostaa yhtä hyvältä kuin A90 tai tuo mainittu HPA4 puhumattakaan D10 sekoittamisesta pakkaan. Lisäksi koko testi perustui vain 'kuunteluun' ilman mittaustuloksia jolloin koko testihän on osalle palstalaisillekin 'täyttä huuhaata'. :)
Pointtini kyllä oli että L30 saattaa kuulostaa miltei samalta kuin Benchmark HPA4. Miksi? Koska henkilö joka omistaa Benchmarkin ja A90 väitti eron olevan lähes mahdotonta huomata ja jos huomasi niin A90 oli ehkä just ja just parempi. Mittaustuloksetkaan eivät juuri eroa jos sillä on jotain välia.

Miten tämä liittyy L30:iin? L30 on A90 single endina mitä tulee äänenlaatuun ja esim. erottelevuuteen. Lähde: A90:n, A50s:n, L30:n, A30 Pro:n itse suunnittelija. Uskalttaisin väittää että henkilö joka työkseen suunnittelee jotain A90:n kaltaisia vahvistimia saattaisi tietää mistä puhuu. Hän jopa kehottaa ihmisiä ostamaan L30:n A90:n sijasta mikäli et tarvitse balansoitua lähtöä.

Ihan mielenkiinnosta, niin mitä vähän korkeamman hintakategorian daceja, vahvareita tai digilähteitä nää oot kuullut? Ooksää kuullut tuon Benchmarkin laitteen omilla luureillasi?

Tietty jos mennään tiukan speksiorientoituneesti ja hinta-laatusuhde edellä, niin ei näissä satasen parin kiinan vehkeissä mitään vikaa ole, mutta aika varauksella tulee ite suhtauduttua näihin "tää on niin hyvä, että soundaa samalta kuin tuhansien laitteet" -kommentteihin. Jokainen itellä käynyt satasen, parin laite on kuitenkin kuulostanut omaan korvaan just siltä satasen tai parin laitteelta :D

Tuo on kyllä sinällään helppo hintakategoria, että kun teet fiksusti mittautuvan laitteen, joka ajaa asiansa, niin ei siltä paljoa enempää voi vaatiakaan ja tietty porukka ostaa. Tuhansien audiofiilikategorian laitteilla on vähän toisenlaiset vaatimukset, eikä niitä täytetä pelkillä säröarvomittauksilla.
Vastasin tuolla ylempänä.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Pointtini kyllä oli että L30 saattaa kuulostaa miltei samalta kuin Benchmark HPA4. Miksi? Koska henkilö joka omistaa Benchmarkin ja A90 väitti eron olevan lähes mahdotonta huomata ja jos huomasi niin A90 oli ehkä just ja just parempi. Mittaustuloksetkaan eivät juuri eroa jos sillä on jotain välia.

Miten tämä liittyy L30:iin? L30 on A90 single endina mitä tulee äänenlaatuun ja esim. erottelevuuteen. Lähde: A90:n, A50s:n, L30:n, A30 Pro:n itse suunnittelija. Uskalttaisin väittää että henkilö joka työkseen suunnittelee jotain A90:n kaltaisia vahvistimia saattaisi tietää mistä puhuu. Hän jopa kehottaa ihmisiä ostamaan L30:n A90:n sijasta mikäli et tarvitse balansoitua lähtöä.
Itsellänikin on L30 kuulokesetissä ajossa ja voin sitä varauksetta suositella muutamin poikkeuksin. Varsinkin Hifimen kanssa tehot/gain on aivan siinä ja siinä riittääkö, sanokoot speksit mitä tahansa. Lisäksi toi JohnYang1997 mittausfoorumilta on kyllä ihan pätevä heppu, mutta kovin huono ottamaan mitään kritiikkiä vastaan mistään (tyylin: jos ei kelpaa, niin osta joku muu / tehdäänkö sulle erikseen versio eri gainilla?). En silti rinnastaisi tätä L30 parempiin tai A90 vastaaviksi vaikka erittäin hyvä onkin.

Mutta myös mainittu John on jo pitkään vihjaillut, että Toppingilta tulisi vielä parempaa, kun hän on päässyt paremmin firmaan sisään tuoreena kaverina. Sitä odotellessa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Itsellänikin on L30 kuulokesetissä ajossa ja voin sitä varauksetta suositella muutamin poikkeuksin. Varsinkin Hifimen kanssa tehot/gain on aivan siinä ja siinä riittääkö, sanokoot speksit mitä tahansa. Lisäksi toi JohnYang1997 mittausfoorumilta on kyllä ihan pätevä heppu, mutta kovin huono ottamaan mitään kritiikkiä vastaan mistään (tyylin: jos ei kelpaa, niin osta joku muu / tehdäänkö sulle erikseen versio eri gainilla?). En silti rinnastaisi tätä L30 parempiin tai A90 vastaaviksi vaikka erittäin hyvä onkin.

Mutta myös mainittu John on jo pitkään vihjaillut, että Toppingilta tulisi vielä parempaa, kun hän on päässyt paremmin firmaan sisään tuoreena kaverina. Sitä odotellessa.
A30 Pro tulee olemaan ”tehokkaampi L30”.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Tässä olis kiinalainen custom R2R DAC, joka vielä mittautuukin asiallisesti:

ARES II | denafrips

Denafrips ARES II USB R2R DAC Review

Hintaluokka ilm. jossain Topping D90 nurkilla. 1028 S$ (singaporen dollaria), kurssi jotain karvan alle 0,7€. Tää tai joku toinen laadukas vastaava ois ihan hauska kuulla, kun näiden pitäisi kai olla tyyliltään vähän erilaisia (vähemmän kliinisiä) kuin delta-sigma -toteutukset.
 
Liittynyt
24.04.2019
Viestejä
17
Aune X1S USB DAC ja Aune XP1 -virtalähde arviointia. Olen kuunnelut vuosia kuulokkeilla, käyttäen lähteenä Creative Titanium HD:ta + NAD C325BEE stereovahvarin kuulokelähtöä. Lähdin hakemaan parannusta ostamalla Aunen käytettynä. Alkuihastuksessa Aune vaikutti hyvältä pystyessään toistamaan ääniä, joita vanhalla yhdistelmällä ei kuule. Alkuihastuksen jälkeen tunnelmat ovat muuttuneet ristiriitaisiksi.

Aune + AKG K712 Pro:
+Plussaa

Pääsääntöisesti uudempi elektroninen musiikki (2000-luku) soi Aunella vertailusysteemiä paremmin: Ava Max, Dua Lipa, E-Type, Kate Ryan jne. Aunen matala bassopää on hyvä ja pysyy paremmin kontrollissa. Erottelukyky on vertailusysteemiä parempi. Myös tekemällä tehdyn avara äänikuva sopii useimpiin uudempiin dance pop yms vetoihin. Paremmuus vertailusysteemiin on selvästi havaittavissa, mutta ei kuitenkaan radikaali.

Vanhemmalla dance popilla (esim Michael Jackson) vertailusysteemi on hieman parempi alla mainituista syistä johtuen. Musiikki vain rullaa paremmin Creative Titanium HD:ta + NAD C325BEE:lla.

-Miinusta

Valitettavasti se musiikkityyli, jota kuuntelen eniten, ei toimi oikein hyvin: hard rock, heavy metal & rock. Suurin ongelma on keskialueella, joka on kuiva ja ponneton. Kun kitara rouhaisee Creative Titanium HD + NAD C325BEE:llä, niin Aunella soundi on aika mitäänsanomaton. Snare-rumpu on melkoisen hengetön. Esimerkiksi Amorphiksen The Beessä snare kuuluu todella vaimeasti, mikä saa koko biisin kuulostamaan kummalliselta. Aunen hyvä matala basso ei auta rockissa, jossa basson ja bassorummun taajuudet sijoittuu yleensä Aunen sweetbotin yläpuolelle. Vertailusysteemillä ylempi basso potkii paremmin.

Yleisesti ottaen rock ja heavy kuulostaa hengettömältä Aunella. Musiikki ei rullaa, se ei potki ja toisto on jotenkin rajoitettu. Ylituotetulla rockilla (esim Reckless Love) Aune yltää kohtuulliseen tulokseen, muuten arvosana jää välttäväksi/tyydyttäväksi.

Aune + AKG K701:
Lyhyesti sanottuna Aune ei toimi AKG K701:n kanssa, lukuunottamatta jotakin minimalistisia piano & laulu vetoja. Aune tuntuu tietoisesti tavoittelevan laajaa äänikuvaa, mikä luultavasti sopii hyvin suljetuille kuulokkeille. AKG K701 kaltaisilla avoimilla laajan äänikuvan kuulokkeilla musiikki kuitenkin hajoaa sekamelskaksi. Kuuntelin Aunella ja AKG K701:lla pari tuntia ja luovutin.

Summarum:
Ilmeisesti kiina-insinöörit ovat DSP-kikkailulla lähteneet hakemaan hyviä mittaustuloksia ja erottelua, mutta ovat samalla onnistuneet tappamaan musikaalisuuden. X1S on saanut hyvät mittaustulokset Audiosciencessa, mutta eipä noilla tuloksilla ole näköjään mitään tekemistä musiikin kuuntelun kanssa.

Vertailun AKG-luureilla vanha Creative Titanium HD + NAD C325BEE yhdistelmä on kokonaisuutena Aunea parempi ja aika selvällä marginaalilla. Arvelen kuitenkin, että Aune voisi toimia paremmin suljetuilla luureilla ja erityisesti sellaisilla joissa keskialue on korostunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
389
Olisi mielessä mahdollisesti päivittää äänisetuppia koneen ääreen. Tällä hetkellä käytössä on SoundblasterX G6, siinä kiinni Edifierin aktiivipöntöt ja Beyerdynamicin DT770 Pro 80ohmisena. Jos tuota G6:sta lähtisi päivittämään esimerkiksi Loxjie D30/Toppingin kamoihin, saisiko niistä mitään irti? Äänilähteinä Spotify Premium musassa ja tottakai pelien äänet.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Eipä juuri. Ainakin pettymyksen mahdollisuus on erittäin suuri.

Summarum:
Ilmeisesti kiina-insinöörit ovat DSP-kikkailulla lähteneet hakemaan hyviä mittaustuloksia ja erottelua, mutta ovat samalla onnistuneet tappamaan musikaalisuuden. X1S on saanut hyvät mittaustulokset Audiosciencessa, mutta eipä noilla tuloksilla ole näköjään mitään tekemistä musiikin kuuntelun kanssa.

Juurikin näin, aune x1s ja sitten ASR testeissä 3 vikan ((Audio-GD NFB 28) kanssa on aivan VALTAVA äänen laadullinen ero.
Vaikka siellä kovaan ääneen haukutaan tuota audio-GD:tä niin on se vain valovuoden edellä tuota AUNEa. Sen testeille en anna mitään arvoa. En pienintäkään.
Se miten laite mittautuu ei ole mitään tekemistä miltä laite kuulostaa (nykypäivän laitteet on kaikki SNR:n ja muiden kanssa niin hyviä ettei niitä edes kuule), sen olen monta kertaa huomannut.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Olisi mielessä mahdollisesti päivittää äänisetuppia koneen ääreen. Tällä hetkellä käytössä on SoundblasterX G6, siinä kiinni Edifierin aktiivipöntöt ja Beyerdynamicin DT770 Pro 80ohmisena. Jos tuota G6:sta lähtisi päivittämään esimerkiksi Loxjie D30/Toppingin kamoihin, saisiko niistä mitään irti? Äänilähteinä Spotify Premium musassa ja tottakai pelien äänet.
Testaamalla selviää. Eipä tuohon kukaan voi varmuudella sanoa mitään. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
421
Eipä juuri. Ainakin pettymyksen mahdollisuus on erittäin suuri.

Summarum:
Ilmeisesti kiina-insinöörit ovat DSP-kikkailulla lähteneet hakemaan hyviä mittaustuloksia ja erottelua, mutta ovat samalla onnistuneet tappamaan musikaalisuuden. X1S on saanut hyvät mittaustulokset Audiosciencessa, mutta eipä noilla tuloksilla ole näköjään mitään tekemistä musiikin kuuntelun kanssa.

Juurikin näin, aune x1s ja sitten ASR testeissä 3 vikan ((Audio-GD NFB 28) kanssa on aivan VALTAVA äänen laadullinen ero.
Vaikka siellä kovaan ääneen haukutaan tuota audio-GD:tä niin on se vain valovuoden edellä tuota AUNEa. Sen testeille en anna mitään arvoa. En pienintäkään.
Se miten laite mittautuu ei ole mitään tekemistä miltä laite kuulostaa (nykypäivän laitteet on kaikki SNR:n ja muiden kanssa niin hyviä ettei niitä edes kuule), sen olen monta kertaa huomannut.
Itselläni on kaksi "huonoa" dac/amppia, jos mittariviivoja katsellaan. Chord Mojo ja putkivahvari enkä kumpaakaan vaihtaisi pois.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Topping A50s on vissiin se halpis kingi ja oikeasti samalla viivalla ison veljensä A90 kanssa:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Noniiiin kysytäämpäs täällä kun en viitti omaa ketjua tälle tehdä:

Tilanne olisi siis se että ensi vuoden alusta menee iPad Pro ostoon. Periaatteessa tämän saisi nippelikonstein ja adaptereilla liitettyä Daciin (HDV 820) USB:llä ja täten kuulokesetuppiin.

Löytyisi ylimääräisenä myös Intel NUC (i5-8259U). Tähän saisi asennettua Roon Rockin ja sitä kautta pyöriteltyä, mutta ongelmana on se että tuo Nuc toimii myös Windowsin kautta cloud-backuppina. (Eli kryptaa cyberduckilla datan ja uppaa sen Google Driveen. Tätä teen viikottain kyseisellä). Roon Rock tekee tuosta täysin hyödyttömän muuhun + maksaakin 100€/vuosi lisenssiä.

Tuon Dacin voisi liittää tuohon Nucin USB-porttiin jolla toimisi hienosti, Tidal ja Qobuz pyörii hienosti sitäkautta.

Kysymys:
Mikähän olisi kätevin tapa tuon iPad Pron kautta vaihtaa kappaleita yms? VNC on jo Nucissa asennettuna, mutten tiedä onko tuo etäyhteys aina se kaikista kätevin tapa. Volumea ei tarvitse säätää sillä Windowsista on volume 100% aina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
309
Topping MX3 saapui eilen ja korvasi X-Fi HD:n, mitä nyt tässä olen kuunnellut, niin ainakin näiden AKG K845BT kuulokkeiden kanssa MX3 toimii nätisti ja ääni on omaan makuuni mukavan neutraali, basso on huomattavasti iskevämpi ja tarkempi kuin X-Fi HD:lla, mikä nyt ei ole sinänsä mikään yllätys, koska X-Fi HD ottaa virtansa USB:n kautta eikä jaksa ajaa näitä kuulokkeita äänenvoimakkuuksilla joilla itse kuuntelen huonokuuloisuudestani (ollut syntymästä lähtien molemmissa korvissa) johtuen vaikka äänet laittaisi täysille, mutta MX3:ssa on oma virtalähde joka taas takaa sen että ääntä riittää enemmän kuin riittävästi jo 60% teholla ilman että ääni säröytyy.

Liitäntöjä tässä on kaikinpuolin riittävästi USB, Toslink, Coax, AUX ja BT josta plussaa, tuetut näytteenottotaajuudet 44.1-96kHz 16 ja 24bit ja lisäksi MX3 tukee USB:n kautta myös KS ja Wasabi tiloja PC:llä josta iso plussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ jos ei olis Toppingin A90:tä kerenny jo ostaa, niin ois varmaan ollu aika houkutteleva vehjes. Saa ainakin rahalla laitetta, jos tuo painaa melkein 4 kiloa :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 022
Tuttu oli nyt päässyt tyyppaamaan Gustardin uuden H16 kuulokevahvistimen ja kehui hurjasti. Tosi jännä nähdä pääseekö se H20:n lähelle, nimittäin silloin olisi tuohon 350€ hintaan ihan älytön paketti. Löytyy vielä voimaa kuin pienestä pitäjästä ja mittautui myös hyvin. Jos tässä vielä joskus löytyy varaa hankkia uutta vahvistinta, niin eiköhän tuota tarvitse kokeilla.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
372
Houkuttelisi päivitellä vähän DAC/AMP puolta kalustosta. O2+ODAC tällä hetkellä käytössä ja rokkaa kyllä ihan hyvin Fostex TH-X00 parina, mutta kutkuttelee silti ajatus päivittämisestä. Kuulenko mitään merkityksellistä eroa edes jos päivittelen ja millaiseen laitteeseen kannattaisi edes päivittää?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Houkuttelisi päivitellä vähän DAC/AMP puolta kalustosta. O2+ODAC tällä hetkellä käytössä ja rokkaa kyllä ihan hyvin Fostex TH-X00 parina, mutta kutkuttelee silti ajatus päivittämisestä. Kuulenko mitään merkityksellistä eroa edes jos päivittelen ja millaiseen laitteeseen kannattaisi edes päivittää?
Vähän tylsä vastaus, mutta kun kukaan ei oikein tiedä, miten nää eroja laitteissa kuulet tai mitä nää oot päivityksellä hakemassa, niin vaikea sanoa :D

Paljonko sulla oli ajateltu budjetti ja mitä sää tuolla päivityksellä oot ensisijaisesti hakemassa?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Houkuttelisi päivitellä vähän DAC/AMP puolta kalustosta. O2+ODAC tällä hetkellä käytössä ja rokkaa kyllä ihan hyvin Fostex TH-X00 parina, mutta kutkuttelee silti ajatus päivittämisestä. Kuulenko mitään merkityksellistä eroa edes jos päivittelen ja millaiseen laitteeseen kannattaisi edes päivittää?
Topping L30 ja E30/D10s lienevät järkevimmät valinnat tuon jälkeen. Erojen kuuleminen on enemmänkin sinusta itsestä kiinni. Siihen kun vaikuttaa monet asiat kuten kuulokkeet, oma kuulo hetkellä "X", musiikin miksauksen laatu yms.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
372
Vähän tylsä vastaus, mutta kun kukaan ei oikein tiedä, miten nää eroja laitteissa kuulet tai mitä nää oot päivityksellä hakemassa, niin vaikea sanoa :D

Paljonko sulla oli ajateltu budjetti ja mitä sää tuolla päivityksellä oot ensisijaisesti hakemassa?
Näin mä vähän ajattelinkin. Lähinnä nyt pientä päivityksen huumaa menossa, ajatuksella jos löytäisi jotain parempaa.

Mitä kuitenkin päällimmäisenä mielessä on se, että vaikka nyt kuulokkeet kulkee single-ended niin tulevaisuuden kuulokepäivitysten myötä seuraavasta laitteesta olisi hyvä löytyä mahdollisuus balansoituun liitäntään. Budjettia nyt pystyy venyttämään ihan tarpeen mukaan, mutta yritetään pitää nyt alkuun vaikka alle tuhannen euron.

Topping L30 ja E30/D10s lienevät järkevimmät valinnat tuon jälkeen. Erojen kuuleminen on enemmänkin sinusta itsestä kiinni. Siihen kun vaikuttaa monet asiat kuten kuulokkeet, oma kuulo hetkellä "X", musiikin miksauksen laatu yms.
Näinhän se menee. Perehdyn vähän noihi Toppingin vaihtoehtoihin, kiitos!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 626
Viestejä
4 186 518
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom