DAC / AMP -yleisketju

Aika kyseenalaista kyllä suositella jotain sen perusteella että ite on kohta myymässä:D

Tietty jos satasella irtoaa niin mikä jottei:vihellys:

Creativen G5 on hyväksi todettu.

Joo ei ole lähdössä ihan "satasella". :) Kuten mainitsin laite menee kiertoon uusien tieltä. Harrastus siinä missä muutkin.:)
 
Taitaa tosiaan olla Burson Play hiukan ylimitoitettu omaan tarpeeseen. :D

Pitänee nuo g5/g6 laittaa seurantaan, jos sattuisi lähiaikoina tarjouksessa käymään.

Hiukan kun olisivat edullisempia, niin ei tarvisi paljon miettiä.
 
Taitaa tosiaan olla Burson Play hiukan ylimitoitettu omaan tarpeeseen. :D

Pitänee nuo g5/g6 laittaa seurantaan, jos sattuisi lähiaikoina tarjouksessa käymään.

Hiukan kun olisi at edullisempia, niin ei tarvisi niin paljon miettiä

Jos jotain olen tässä vuosien saatossa oppinut, niin kannattaa ehdottomasti ostaa se laite, joka soveltuu juuri siihen omaan käyttötarkoitukseen vaikka se hieman budjetin ylittäisikin. Pitkässä juoksussa säästää paljon rahaa ja vaivaa, kun ei alunperinkään tee kompromissia.

Se on sitten asia erikseen, jos (kuten moni tälläkin foorumilla) puuhailee elektroniikan kanssa osittain myös harrastuksen vuoksi. Oli kyseessä sitten komponentit tai audiolaitteet, niin homman suola piilee juurikin tuossa laitteiden kokelemisessa ja päivittämisessä.
 
Totta puhut. Vähän vastaavia kokemuksia. Kärvistellyt surkeilla laitteilla, vaikka ei olisi rahasta aina edes kiinni. Taidanpa vaan lyödä tuon g5 tilaukseen. Mahtaa olla omaan käyttöön passeli.
 
Totta puhut. Vähän vastaavia kokemuksia. Kärvistellyt surkeilla laitteilla, vaikka ei olisi rahasta aina edes kiinni. Taidanpa vaan lyödä tuon g5 tilaukseen. Mahtaa olla omaan käyttöön passeli.
Ota vain ihmeessä G6 tuon G5:n sijaan. Ei pitäisi olla paljoa eroa hinnassa. Jimmsillä G6 jopa halvempi kuin G5. G5 on turha verkotin kun G6 on saatavilla.
 
Ota vain ihmeessä G6 tuon G5:n sijaan. Ei pitäisi olla paljoa eroa hinnassa. Jimmsillä G6 jopa halvempi kuin G5. G5 on turha verkotin kun G6 on saatavilla.
Juu kahtelin samaa viestin jälkeen, että 10€ eroa olisi halvimpaan G5:seen ja laitoin tuon G6 tilaukseen Jimmsiltä. Ei ole kiire niin kehtaa vähän odotella.
 
Muutoksia tuli matkaan, saa Aunet ja Atomit jäädä (peruin ne).
Tuli tälläinen eteen: Magna Hifi - audio & modifications - Audio-GD - NFB 28.28 - Balanced ES9028 PRO DAC / Pre / Headphone Amplifier (DSD, DxD, Amanero USB).
Tuossa riittää puhtia 9,5W eli jaksaa vääntää yllin kyllin ja class A balanced, 9028 PRO dac:lla varustettuna. Pieniä lisäherkkuja tuli mukaan.
Ei tarvitse miettiä vähän aikaan uutta vahvaria. :D Toki vähän meni budjetin yli.

"Miksi teit sen?!" :) Review and Measurements of Audio-gd NFB28.28 DAC and Headphone Amp
Ei siinä, jos toi on susta ok. ;)
 
"Miksi teit sen?!" :) Review and Measurements of Audio-gd NFB28.28 DAC and Headphone Amp
Ei siinä, jos toi on susta ok. ;)
Tuo on syy testin paskuudelle: "For my testing I used the USB input and either balanced XLR output for DAC testing and front 1/4 inch for headphone."
Vain balanced headphone blugi toimii oikein, tuo 1/4 inch on paska. Aivan ala-arvoinen.
Mittaukset eivät kerro miltä laite kuulostaa, muut revikat kyllä puhuvat laitteen puolesta ja on verrattavissa muiden 2500$ DAC/AMP satseihin.
Ja tuossa on jitter korjain asennettuna extrana.
DAC on myöskin huippu 2028 PRO.
 
Tuo on syy testin paskuudelle: "For my testing I used the USB input and either balanced XLR output for DAC testing and front 1/4 inch for headphone."
Vain balanced headphone blugi toimii oikein, tuo 1/4 inch on paska. Aivan ala-arvoinen.
Mittaukset eivät kerro miltä laite kuulostaa, muut revikat kyllä puhuvat laitteen puolesta ja on verrattavissa muiden 2500$ DAC/AMP satseihin.
Ja tuossa on jitter korjain asennettuna extrana.
DAC on myöskin huippu 2028 PRO.

Tuo nyt ei sinällään selitä esim. tuota käsittämättömän huonoa SINAD:ia, koska kyseisessä testissä on nimenomaan tarkasteltu DAC:n suorituskykyä balanssoiduista lähdöistä.
 
Tuo nyt ei sinällään selitä esim. tuota käsittämättömän huonoa SINAD:ia, koska kyseisessä testissä on nimenomaan tarkasteltu DAC:n suorituskykyä balanssoiduista lähdöistä.

Kun lukee vähän pidemmälle niin on tainut osua vain paska laite käsiin. Piuhat ottaa häriötä ja ruuvit löysällä sisällä. Muita revikoita kun lukee niin ei tuollaisista ongelmista puhuta missään.
upload_2019-2-1_21-18-50.png
 
Tuo on syy testin paskuudelle: "For my testing I used the USB input and either balanced XLR output for DAC testing and front 1/4 inch for headphone."
Vain balanced headphone blugi toimii oikein, tuo 1/4 inch on paska. Aivan ala-arvoinen.
Mittaukset eivät kerro miltä laite kuulostaa, muut revikat kyllä puhuvat laitteen puolesta ja on verrattavissa muiden 2500$ DAC/AMP satseihin.
Ja tuossa on jitter korjain asennettuna extrana.
DAC on myöskin huippu 2028 PRO.
Mielenkiintoista miten sitten muut laitteet suoriutuvat hyvin ihan USB-portin kautta. Review and Measurements of Benchmark DAC3 Review and Measurements of Topping D50 DAC
 
Kun lukee vähän pidemmälle niin on tainut osua vain paska laite käsiin. Piuhat ottaa häriötä ja ruuvit löysällä sisällä. Muita revikoita kun lukee niin ei tuollaisista ongelmista puhuta missään.
upload_2019-2-1_21-18-50.png

Toki mahdollista. Jos kuitenkin luet tuolta muita Audio-GD -testejä, niin huomaat trendin suorituskyvyssä. Olisiko todennäköisin selitys kuitenkin se, että kiinalaisten nyrkkipajassa tehdyt insinööripornon taidonnäytteet eivät ole sitä, mitä mainospuheet antavat ymmärtää?
 
Toki mahdollista. Jos kuitenkin luet tuolta muita Audio-GD -testejä, niin huomaat trendin suorituskyvyssä. Olisiko todennäköisin selitys kuitenkin se, että kiinalaisten nyrkkipajassa tehdyt insinööripornon taidonnäytteet eivät ole sitä, mitä mainospuheet antavat ymmärtää?
Noh nyt sen näkee ja kuulee.
 
Noh nyt sen näkee ja kuulee.

Jokainen saa rahansa käyttää kuten parhaaksi näkee, ei siinä mitään. Laite voi luonnollisesti kuulostaa hyvältä, mutta kertooko se enemmän ihmiskorvan heikkoudesta kuin kuunneltavan laitteen hyvyydestä? Itselleni en pystyisi perustelemaan ko. laitteen hankintaa, kun paremmin suunniteltuja vehkeitä on tarjolla pienemmällä rahalla.
 
Tuo on syy testin paskuudelle: "For my testing I used the USB input and either balanced XLR output for DAC testing and front 1/4 inch for headphone."
Vain balanced headphone blugi toimii oikein, tuo 1/4 inch on paska. Aivan ala-arvoinen.
Mittaukset eivät kerro miltä laite kuulostaa, muut revikat kyllä puhuvat laitteen puolesta ja on verrattavissa muiden 2500$ DAC/AMP satseihin.
Ja tuossa on jitter korjain asennettuna extrana.
DAC on myöskin huippu 2028 PRO.
Ei voi kyllä mitenkään puhua että vastaisi parhaimpia 2500$ laitteita. Tuolta löytyy sen verran kovia laitteita että ei edes lähelle.

Tehonsa puolesta tuo Audio GD on overkill suurimmalle osalle kuulokkeista. Hifiman HE-6 ehkä ainoana jota tuolla ei vielä räjäytetä taivaan tuuliin.

Tosin 2500$ löytyy laitteita joilla ajaisi sarjassa kolmea HE-6 ja jouluvaloja kylkeen eli tehojenkaan puolesta ei voida puhua että kilpailisi yli 3x kalliimpien laitteide kerman kanssa.
 
"Ei voi kyllä mitenkään puhua että vastaisi parhaimpia 2500$ laitteita" Kukaan niin väitänytkään, ei tietenkään parhaiden 2500$ vehkeiden kanssa.
Over power, otan vastaan kun ei tiedä mitä kannuja tulee eteen. Mulla vihtuu kannut muutaman kerran vuodessa.
Pysyvät kannut on LCD 2 C jotka myöskin hyötyy 4W.:sta 70ohmiin.
Muita foorumeita kun seurailen niin ei noita tuloksia kukaan sieelä edes siteerraa, vain naureskelee tuolle testisivustolle.
Sinne voi kuka tahansa laittaa testiin mitä tahansa.
 
"Ei voi kyllä mitenkään puhua että vastaisi parhaimpia 2500$ laitteita" Kukaan niin väitänytkään, ei tietenkään parhaiden 2500$ vehkeiden kanssa.
Over power, otan vastaan kun ei tiedä mitä kannuja tulee eteen. Mulla vihtuu kannut muutaman kerran vuodessa.
Pysyvät kannut on LCD 2 C jotka myöskin hyötyy 4W.:sta 70ohmiin.
Muita foorumeita kun seurailen niin ei noita tuloksia kukaan sieelä edes siteerraa, vain naureskelee tuolle testisivustolle.
Sinne voi kuka tahansa laittaa testiin mitä tahansa.

Muilla foorumeilla (lue: headfi) onkin jäätävät subjektivistien kokoontumisajot käynnissä. Ehkä naureskelua parempi lähestymistapa olisi argumentoida mikä testausmenetelmissä on vikana...

Kunhan hintalappu, laitteen ulkonäkö ja kollektiivinen brändikuva herättävät yksilössä omistushalun, on aivan sama miten laite on suunniteltu ja implementoitu?
 
Muilla foorumeilla (lue: headfi) onkin jäätävät subjektivistien kokoontumisajot käynnissä. Ehkä naureskelua parempi lähestymistapa olisi argumentoida mikä testausmenetelmissä on vikana...

Kunhan hintalappu, laitteen ulkonäkö ja kollektiivinen brändikuva herättävät yksilössä omistushalun, on aivan sama miten laite on suunniteltu ja implementoitu?

Minusta tuo laite näyttää lähinnä vanhalta 286 mhz puuceelta kuin kauniilta.
Hintalappua en tuijottele, toki jotain voi kirpaista laittaa tonni kiinni.
Brändikuva? Noh ekaa kertaa kuulin koko firmasta paripäivää sitten. Se ei sano mulle mitään.
Aivan sama miten laite on suuniteltu sun muuta kunha kuulostaa hyvältä. Olkoon vaikka se kuuluisa peruna :D
 
Muita foorumeita kun seurailen niin ei noita tuloksia kukaan sieelä edes siteerraa, vain naureskelee tuolle testisivustolle.
Sinne voi kuka tahansa laittaa testiin mitä tahansa.
Tää on kyllä totta. Puolueettomuus myös helvetin iso kysymysmerkki kun jotkut never heard valmistajat käytännössä maksaa että saa laitteitaan testiin.
 
Jokainen saa rahansa käyttää kuten parhaaksi näkee, ei siinä mitään. Laite voi luonnollisesti kuulostaa hyvältä, mutta kertooko se enemmän ihmiskorvan heikkoudesta kuin kuunneltavan laitteen hyvyydestä? Itselleni en pystyisi perustelemaan ko. laitteen hankintaa, kun paremmin suunniteltuja vehkeitä on tarjolla pienemmällä rahalla.
Kirjoittamasi tekstin nurinkurisuus sattuu aivoihini.

Ymmäristköhän itsekään mitä kirjoitit? Tarkoititko sitä?
 
Muutoksia tuli matkaan, saa Aunet ja Atomit jäädä (peruin ne).
Tuli tälläinen eteen: Magna Hifi - audio & modifications - Audio-GD - NFB 28.28 - Balanced ES9028 PRO DAC / Pre / Headphone Amplifier (DSD, DxD, Amanero USB).
Tuossa riittää puhtia 9,5W eli jaksaa vääntää yllin kyllin ja class A balanced, 9028 PRO dac:lla varustettuna. Pieniä lisäherkkuja tuli mukaan.
Ei tarvitse miettiä vähän aikaan uutta vahvaria. :D Toki vähän meni budjetin yli.
Tää on tätä iso määrä W on yhtä kuin äänenlaatu.... Aivan sama kaikesta muusta, kunhan watteja on.
 
Tää on tätä iso määrä W on yhtä kuin äänenlaatu.... Aivan sama kaikesta muusta, kunhan watteja on.
Mistä te revitte näitä lainauksia? Sanoinko taaskaan kerran noin?
"Tuossa riittää puhtia 9,5W eli jaksaa vääntää yllin kyllin" Vai sanoinko että Watti on yhtä kuin hyvä ääni?

Onko teillä perjantain pullot auki? :D hehe.
Snadin nega menoa.
 
Mistä te revitte näitä lainauksia? Sanoinko taaskaan kerran noin?
"Tuossa riittää puhtia 9,5W eli jaksaa vääntää yllin kyllin" Vai sanoinko että Watti on yhtä kuin hyvä ääni?

Onko teillä perjantain pullot auki? :D hehe.
Snadin nega menoa.

On ymmärrettävää, että olet muodostanut tunnesiteen uuteen 1000€:n laitteeseesi. Edelleen odottelen kuitenkin selitystä sille, miksi Audio-GD:t mittautuvat huonosti mm. SINAD:n osalta, jos ne edustavat erinomaisuutta omassa hintaluokassaan.
 
"On ymmärrettävää, että olet muodostanut tunnesiteen uuteen 1000€:n laitteeseesi." Negaa sataa...
"Edelleen odottelen kuitenkin selitystä sille, miksi Audio-GD:t mittautuvat huonosti mm. SINAD:n osalta, jos ne edustavat erinomaisuutta omassa hintaluokassaan."
En ole tehnyt testiä, kukaan muu ei ole moista huomannut kuin tuo kyseinen paja mihin voi kuka tahansa laittaa tavaransa testattavaksi. Ole huoleti en menetä yöuniani sinun kysymyksen takia.
Ja jos on paska laitos niin vaihtoon, tätähän tämä hifistely on, kokeillaan ja vaihdetaan.
Itsellä ollut 10 eri kuullokkeet vuoden aikana kierrossa ja eipä noi vahvaritkaan hyllyssä viihdy kun nälkä kasvaa.

Kuten vihatulla head-fi sivulla yksi revikoiden tekijä sanoi: "

Maybe take a read at how he performs his tests. Many grains of salt to be had there...
Understanding Audio Measurements

Here's an example: he tests audio in 48 kHz, not 44.1 kHz, basically because a lot of gear doesn't do well with that sample rate. WTF? No one listens to 48 kHz, but he tests that way just to get worse results? Makes no sense. There are quite a few headscratchers like that in there.

For my part, I don't think his testing is accurate for Audio-gd's "non-feedback" design. Perhaps not even accurate generally. Nor do I trust that he received fully functional units for either of his Audio-gd tests, since he accepts mail-ins of unknown quality (that 28 had parts rattling around, but he still tested it!?) and not units direct from the manufacturer. But, most importantly, my completely irrelevant, totally biased, flawed by biology and psychology, utterly *shudder* subjective experience with some of the gear that he's tested does not match his measurements. I realize that makes me morally deficient, but I think the 28 sounds amazing and better than the Massdrop 789 or the Topping DX7s or a few of his other darlings.

If you like the 28, as so many of us do, keep it and be happy. If not, send it back or sell it. But, let your ears decide, not some dude's measurements."

Vaihdan jos on paska laitos.
 
Selvennätkö, mikä tuossa on nurinkurista?

Mielelläni.

Laite voi luonnollisesti kuulostaa hyvältä, mutta kertooko se enemmän ihmiskorvan heikkoudesta kuin kuunneltavan laitteen hyvyydestä?

Evoluutio on muovannut ja kehittänyt meidät ja meidän kuuloelimet kymmenien miljoonien vuosien saatossa tulkitsemaan toisten ihmisten puhetta aivan käsittämättömällä tarkkuudella. Kuuloalueemme on herkimmillään ja tarkimmillaam ihmisen tyypillisen puheäänen taajuusalueella - noin 100-5000 Hz. Mutta kuulemme luonnollisesti myös tämän taajuusalueen yli. Kuinka pitkälle ja millaisella herkkyydellä riippuu yksilöstä. Monet instrumentit sekä laulajat tuottavat ääntä laajemmalla taajuusalueella - noin 20-20000 Hz. Pääsääntöisesti tästä koostuu musiikki, jota aistimme. Ja jota laitteillamme yritämme toistaa.

Sitten otamme sen parikymmentä miljoona vuotta ja asetamme sen helpommin käsiteltävään muotoon. Tälläinen on esimerkiksi 5 metrin mittanauha, joka vedetään auki koko pituudelleen kuvaamaan aikajanaa, jolloin mittanauhan nollakohdassa on ihmisen evoluution alku ja tasan 5 m kohdalla nykyhetki. Sitten juuri yksi milli ennen sitä 5 m kohtaa on modernin yhteiskunnan alkamisajankohta. En tiedä osaatteko nyt kuvitella miten vähän aikaa olemme osanneet rakentaa soittimia, instrumenttejä, kaiuttimia, kuulokkeita, vahvistimia ja da-muuntimia, mutta se aika on aika hemmetin vähän. Kuulomme on käsittämätön evoluution taidonnäyte. Kuten monet muutkin aistimme.

Edelleenkään emme pysty huijaamaan ihmiskorvaa luulemaan äänitettyä ja kaiuttimesta tai kuulokkeista toistettua ääntä aidoksi samassa tilassa olevaksi äänilähteeksi. Vaikka yritys on kuinka kova.

Kokematonkin kuuntelija pystyy erottamaan yksinkertaisessa koejärjestelyssä aidon äänen toistetusta. Esimerkiksi: viulisti, kuuntelija ja yksi kaiutin on samassa tilassa. Kuuntelijan silmät sidotaan. Hän kuuntelee ensin viulunsoittajan livenä tuottamaa musiikkia. Sitten täsmälleen sama musiikki toistetaan kaiuttimesta samasta paikasta ja samalla äänenpainetasolla. Silti kuuntelija tunnistaa välittömästi, että äänilähteenä on kaiutin.

Ei vain ole mahdollista täysin huijata ihmiskorvaa äänentoistolaitteilla, mutta pirun lähelle pääsemme. Ja illuusio tästä koukuttaa ja yhdistää meitä.

Sitten palaamme siihen millin pätkään ennen 5 m mittaviivaa, josta otamme vielä pikkuriikkisen osasen kuvaamaan äänentoistolaitteiden mittausmenetelmien kehitysaikaa. Olemme onnistuneet kehittämään jotain menetelmiä, joilla mitata äänentoistolaitteita. Mutta niiden korrelaatiota koettuun äänenlaatuun ja havaittuun illuusioon aidosta äänilähteestä ei ole tutkittu riittävästi. Mittausmenetelmiä on yritetty kehittää, mutta edelleen ei ole mitään olemassa olevaa menetelmää, jolla voitaisiin mitata äänenlaatua.

Sitten tulee nämä ASR:t sun muut. Mittaavat laitteita. Tehdäänkö mittaustuloksista oikeita johtopäätöksiä?
Olisi mahtavaa, jos paremmin mittautuva laite kuulostaisi ihmiskorvaan aina paremmalta kuin huonommin mittautuva laite. Mutta kun näin ei ole. Hyvin mittautuva laite voi olla signaaliketjussa tekijä, joka heikentää laitteiston kykyä luoda illuusiota aitojen soittimien tai laulajan äänestä. Huonosti mittautuva laite saattaa kuulostaa paremmalta ja tuoda laulajan tai pianistin kuunteluhuoneeseen. Ja mitä vielä: kaksi täysin identtisesti mittautuvaa laitetta voi kuulostaa erilaiselta!

Niin kysympä vaan, että miten helvetissä jos laite kuulostaa hyvältä, se voisi kertoa ihmiskorvan heikkoudesta? Siihenhän laite suunnitellaan ja valmistetaan - että se kuulostaisi hyvältä. Ei siihen, että se mittautuisi muutamassa kömpelössä mittausmenetelmässä hyvin.

Tai ainakin toivon, että äänentoistolaitteet suunniteltaisiin ihmiskorvia varten eikä mitään muuta varten.
 
Viimeksi muokattu:
Mielelläni.



Evoluutio on muovannut ja kehittänyt meidät ja meidän kuuloelimet kymmenien miljoonien vuosien saatossa tulkitsemaan toisten ihmisten puhetta aivan käsittämättömällä tarkkuudella. Kuuloalueemme on herkimmillään ja tarkimmillaam ihmisen tyypillisen puheäänen taajuusalueella - noin 100-5000 Hz. Mutta kuulemme luonnollisesti myös tämän taajuusalueen yli. Kuinka pitkälle ja millaisella herkkyydellä riippuu yksilöstä. Monet instrumentit sekä laulajat tuottavat ääntä laajemmalla taajuusalueella - noin 20-20000 Hz. Pääsääntöisesti tästä koostuu musiikki, jota aistimme. Ja jota laitteillamme yritämme toistaa.

Sitten otamme sen parikymmentä miljoona vuotta ja asetamme sen helpommin käsiteltävään muotoon. Tälläinen on esimerkiksi 5 metrin mittanauha, joka vedetään auki koko pituudelleen kuvaamaan aikajanaa, jolloin mittanauhan nollakohdassa on ihmisen evoluution alku ja tasan 5 m kohdalla nykyhetki. Sitten juuri yksi milli ennen sitä 5 m kohtaa on modernin yhteiskunnan alkamisajankohta. En tiedä osaatteko nyt kuvitella miten vähän aikaa olemme osanneet rakentaa soittimia, instrumenttejä, kaiuttimia, kuulokkeita, vahvistimia ja da-muuntimia, mutta se aika on aika hemmetin vähän. Kuulomme on käsittämätön evoluution taidonnäyte. Kuten monet muutkin aistimme.

Edelleenkään emme pysty huijaamaan ihmiskorvaa luulemaan äänitettyä ja kaiuttimesta tai kuulokkeista toistettua ääntä aidoksi samassa tilassa olevaksi äänilähteeksi. Vaikka yritys on kuinka kova.

Kokematonkin kuuntelija pystyy erottamaan yksinkertaisessa koejärjestelyssä aidon äänen toistetusta. Esimerkiksi: viulisti, kuuntelija ja yksi kaiutin on samassa tilassa. Kuuntelijan silmät sidotaan. Hän kuuntelee ensin viulunsoittajan livenä tuottamaa musiikkia. Sitten täsmälleen sama musiikki toistetaan kaiuttimesta samasta paikasta ja samalla äänenpainetasolla. Silti kuuntelija tunnistaa välittömästi, että äänilähteenä on kaiutin.

Ei vain ole mahdollista täysin huijata ihmiskorvaa äänentoistolaitteilla, mutta pirun lähelle pääsemme. Ja illuusio tästä koukuttaa ja yhdistää meitä.

Sitten palaamme siihen millin pätkään ennen 5 m mittaviivaa, josta otamme vielä pikkuriikkisen osasen kuvaamaan äänentoistolaitteiden mittausmenetelmien kehitysaikaa. Olemme onnistuneet kehittämään jotain menetelmiä, joilla mitata äänentoistolaitteita. Mutta niiden korrelaatiota koettuun äänenlaatuun ja havaittuun illuusioon aidosta äänilähteestä ei ole tutkittu riittävästi. Mittausmenetelmiä on yritetty kehittää, mutta edelleen ei ole mitään olemassa olevaa menetelmää, jolla voitaisiin mitata äänenlaatua.

Sitten tulee nämä ASR:t sun muut. Mittaavat laitteita. Tehdäänkö mittaustuloksista oikeita johtopäätöksiä?
Olisi mahtavaa, jos paremmin mittautuva laite kuulostaisi ihmiskorvaan aina paremmalta kuin huonommin mittautuva laite. Mutta kun näin ei ole. Hyvin mittautuva laite voi olla signaaliketjussa tekijä, joka heikentää laitteiston kykyä luoda illuusiota aitojen soittimien tai laulajan äänestä. Huonosti mittautuva laite saattaa kuulostaa paremmalta ja tuoda laulajan tai pianistin kuunteluhuoneeseen. Ja mitä vielä: kaksi täysin identtisesti mittautuvaa laitetta voi kuulostaa erilaiselta!

Niin kysympä vaan, että miten helvetissä jos laite kuulostaa hyvältä, se voisi kertoa ihmiskorvan heikkoudesta? Siihenhän laite suunnitellaan ja valmistetaan - että se kuulostaisi hyvältä. Ei siihen, että se mittautuisi muutamassa kömpelössä mittausmenetelmässä hyvin.

Tai ainakin toivon, että äänentoistolaitteet suunniteltaisiin ihmiskorvia varten eikä mitään muuta varten.

Tietysti lyhyemminkin olisi voinut todeta, että pidit arviotani ihmisen kuuloaistin tarkkuudesta vähättelynä. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että evoluutio on optimoinut kuulomme erilaisten soittimien tuottamien äänten nyanssien tulkitsemiseksi.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuo SINAD, johon aikaisemmin viittasin, kertoo säröstä vapaan signaalin laajuudesta. Jos kyseinen arvo on kovin matala, aiheuttaa laite järkevilläkin kuunteluvolyymeillä kuultavaa säröä. Se on sitten eri asia onko tämä särö harmonista (= miellyttävää) vai ei.

Ihminen on onneksi (aisti)rajoitteistaan huolimatta oppinut kehittämään laitteita, jotka ylittävät sen oman (aisti)kapasiteetin. Mittalaite kertoo kuinka puhtaasti esim. DAC muuntaa digitaalisen signaalin analogiseksi. Mittaukset kertovat siis siitä, kuinka onnistuneesti laite on suunniteltu.

Laite voi näin ollen kuulostaa "hyvältä", vaikka se muokkaa alkuperäistä signaalia. Jos haluan värittää lähdemateriaalia, voin yhtä hyvin käyttää ekvalisaattoria ja muokata taajuuskaistaa vaikka kappalekohtaisesti. En tarvitse tähän tehtävään DAC:ia.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti lyhyemminkin olisi voinut todeta, että pidit arviotani ihmisen kuuloaistin tarkkuudesta vähättelynä. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että evoluutio on optimoinut kuulomme erilaisten soittimien tuottamien äänten nyanssien tulkitsemiseksi.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuo SINAD, johon aikaisemmin viittasin, kertoo säröstä vapaan signaalin laajuudesta. Jos kyseinen arvo on kovin matala, aiheuttaa laite järkevilläkin kuunteluvolyymeillä kuultavaa säröä. Se on sitten eri asia onko tämä särö harmonista (= miellyttävää) vai ei.

Ihminen on onneksi (aisti)rajoitteistaan huolimatta oppinut kehittämään laitteita, jotka ylittävät sen oman (aisti)kapasiteetin. Mittalaite kertoo kuinka puhtaasti esim. DAC muuntaa digitaalisen signaalin analogiseksi. Mittaukset kertovat siis siitä, kuinka onnistuneesti laite on suunniteltu.

Laite voi näin ollen kuulostaa "hyvältä", vaikka se muokkaa alkuperäistä signaalia. Jos haluan värittää lähdemateriaalia, voin yhtä hyvin käyttää ekvalisaattoria ja muokata taajuuskaistaa vaikka kappalekohtaisesti. En tarvitse tähän tehtävään DAC:ia.
Toivotonta..
 
Maybe take a read at how he performs his tests. Many grains of salt to be had there...
Understanding Audio Measurements

Here's an example: he tests audio in 48 kHz, not 44.1 kHz, basically because a lot of gear doesn't do well with that sample rate. WTF? No one listens to 48 kHz, but he tests that way just to get worse results? Makes no sense. There are quite a few headscratchers like that in there.

For my part, I don't think his testing is accurate for Audio-gd's "non-feedback" design. Perhaps not even accurate generally. Nor do I trust that he received fully functional units for either of his Audio-gd tests, since he accepts mail-ins of unknown quality (that 28 had parts rattling around, but he still tested it!?) and not units direct from the manufacturer. But, most importantly, my completely irrelevant, totally biased, flawed by biology and psychology, utterly *shudder* subjective experience with some of the gear that he's tested does not match his measurements. I realize that makes me morally deficient, but I think the 28 sounds amazing and better than the Massdrop 789 or the Topping DX7s or a few of his other darlings.

If you like the 28, as so many of us do, keep it and be happy. If not, send it back or sell it. But, let your ears decide, not some dude's measurements."

Vaihdan jos on paska laitos.
Pitihän se arvata että pelkkää klikkipaskaa noi Amirm tekemät testit kun niin paljon poikkeaa muista testaajista:facepalm:
Toi 48kHz testaaminen vääristää tuloksia aivan tolkuttomasti mikä ilmeisesti tarkoitus niin saadaan klikkejä sivustolle, kun porukka tulee ihmettelemään mikseivät laitteet suoriudu marginaali sampleratella jota kukaan ei ikinä käytä missään.

Tuolla sivustolla kun kommentteja lukenut niin näyttää audiopuolen apukoululaiset tuolla pyörivän.
 
"The default for the J-test above is 24 bit, 48 kHz. I sometimes run 44.1 kHz. I am using 48 kHz because sometimes DACs are only optimized for 44.1 kHz and not 48 kHz (and multiples thereof)."

Ei ole oikeasti totta:D

Eli tehdään testit tarkoituksella optimaalisen alueen ulkopuolella käyttäen sampleratea jota yksikään maailman musiikkiäänite ei käytä ja julkaistaan testituloksia mitään asiasta ymmärtämättömien riemuksi.
Sama kuin Tekniikan Maailma testaisi polttomoottoriautot kuun pinnalla ja toteaisi että eiväthän nämä lähde edes käyntiin ilman happea mutta vika on tietenkin autossa:facepalm:
 
Jep ja sitten kokonaiskuvasta ymmärtämättömät vielä tekevät johtopäätökset laitteen tuottamasta äänestä osana äänentoistoketjua.

Käsittämätöntä ja ahdistavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep ja sitten kokonaiskuvasta ymmärtämättömät vielä tekevät johtopäätökset laitteen tuottamasta äänestä, kun se on osana äänentoistoketjua.

Käsittämätöntä ja ahdistavaa.

Eniten tässä ahdistaa niiden puolesta jotka noiden paskatestien perusteella täällä ostaneet jotain.

Review and Measurements of Aune X1S DAC & Amp

Aune x1s saa tältä mittamieheltä puhtaat paperit.
Hyvät laittee toimivat väärin testattunakin hyvin;)
 
Tärkeintä tässä hommassa on pitää ne vanhat laitteet nurkissa kun ostaa uutta. Silloin voi omilla laitteilla, lempimusiikilla ja mieltymyksillä testata tuoko uusi päivitetty laite äänenlaadullisia parannuksia omaan korvaan. Jos näin käy ja haluaa satsata harrastukseen niin se ei ole keneltäkään pois

Valitettavan moni harrastaja ostaa älyttömän kalliita laitteita pelkän merkin ja hintalapun takia testaamatta/vertailematta omin korvin niihin edullisempiin/omiin vanhoihin laitteisiinsa. Eli päivitetään "kuvitteellisesti" parempaan äänenlaatuun hienomman laitteen ja laadukkaamman merkin/komponenttien sanelemana.

Päättäkää omilla korvilla mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, jätetään muiden hankintojen arvostelu ja ilkkuminen myös vähemmälle....
 
Tärkeintä tässä hommassa on pitää ne vanhat laitteet nurkissa kun ostaa uutta. Silloin voi omilla laitteilla, lempimusiikilla ja mieltymyksillä testata tuoko uusi päivitetty laite äänenlaadullisia parannuksia omaan korvaan. Jos näin käy ja haluaa satsata harrastukseen niin se ei ole keneltäkään pois

Valitettavan moni harrastaja ostaa älyttömän kalliita laitteita pelkän merkin ja hintalapun takia testaamatta/vertailematta omin korvin niihin edullisempiin/omiin vanhoihin laitteisiinsa. Eli päivitetään "kuvitteellisesti" parempaan äänenlaatuun hienomman laitteen ja laadukkaamman merkin/komponenttien sanelemana.

Päättäkää omilla korvilla mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, jätetään muiden hankintojen arvostelu ja ilkkuminen myös vähemmälle....
Itse ainakin pari vuotta etsin tiettyä vahvistinta, kun ei vaan voinut taipua siihen ovh hintaan, vaikka varaa olisi ollut. Testeissä oli ylistetty ja itsellä oli saman merkin tuote käytössä, ostin demokappaleena kuulematta, mutta vertasin edelliseen omassa olohuoneessa, joten vanha myyntiin. Rahaa meni päivitykseen aika reilusti, mutta sain juuri sen mitä halusin, jopa paremman kuin kuvittelin. Päätös piti tehdä heti, koska tuo on ainut minkä olen koskaan alle ovh hinnan myynnissä nähnyt, siis ehkä kerran elämässä mahdollisuus, jossa vielä palautusoikeuskin.

Ostoperusteita on monia, toiset on enemmän harkittuja ja osa vähemmän, mutta samaa mieltä olen, että asiaan kannattaa aina perehtyä. Jos vielä vuosienkin jälkeen on päätökseensä tyytyväinen niin muulla ei ole väliä, vaikka muut sanoisi mitä.
 
Tärkeintä tässä hommassa on pitää ne vanhat laitteet nurkissa kun ostaa uutta. Silloin voi omilla laitteilla, lempimusiikilla ja mieltymyksillä testata tuoko uusi päivitetty laite äänenlaadullisia parannuksia omaan korvaan. Jos näin käy ja haluaa satsata harrastukseen niin se ei ole keneltäkään pois

Valitettavan moni harrastaja ostaa älyttömän kalliita laitteita pelkän merkin ja hintalapun takia testaamatta/vertailematta omin korvin niihin edullisempiin/omiin vanhoihin laitteisiinsa. Eli päivitetään "kuvitteellisesti" parempaan äänenlaatuun hienomman laitteen ja laadukkaamman merkin/komponenttien sanelemana.

Päättäkää omilla korvilla mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, jätetään muiden hankintojen arvostelu ja ilkkuminen myös vähemmälle....

Juuri näin teen myös itse, uusi vahvari tulee mutta pidän vanhan muutamia viikkoja rinnalla että näen/kuulen tuliko se tarpeeseen vai ei ja onko se toivottu upgreidaus. Jos ei niin uutta tilalle kunnes löytyy se namu. Siksi noita kuulokkeitakin tuli viimevuonna noin kymmenet eri kannut testattua ja LCD 2C tuntui olevan se namu noin 700-1000€ luokassa.
Siksi nyt hommaan tuolta 1000€ kieppeiltä myös vahvarin että on "kasvuvaraa" kun vatteja riittää. LCD3 tai jopa 4 on tämän vuoden haave. HD800 tulee hommattua vain sen takia että on legendaariset soundstage kannut.

Ottakaa iisisti :D

"It's not about the destination; it's about the journey"...
 
"The default for the J-test above is 24 bit, 48 kHz. I sometimes run 44.1 kHz. I am using 48 kHz because sometimes DACs are only optimized for 44.1 kHz and not 48 kHz (and multiples thereof)."

Ei ole oikeasti totta:D

Eli tehdään testit tarkoituksella optimaalisen alueen ulkopuolella käyttäen sampleratea jota yksikään maailman musiikkiäänite ei käytä ja julkaistaan testituloksia mitään asiasta ymmärtämättömien riemuksi.
Sama kuin Tekniikan Maailma testaisi polttomoottoriautot kuun pinnalla ja toteaisi että eiväthän nämä lähde edes käyntiin ilman happea mutta vika on tietenkin autossa:facepalm:

Juuri tuo että väännetään 48khz testipenkkiin on perseestä, jo tuolla elokuvapuolellakin varoitellaan tuosta 48. Itse kun olen videotuotannon ammattilainen niin vältän tuota täysin, editissä sen huomaa kun on joku ottanut mikillä 48khz ja timeline onkin 44,1khz niin sitten kiroillaan...
 
Juuri tuo että väännetään 48khz testipenkkiin on perseestä, jo tuolla elokuvapuolellakin varoitellaan tuosta 48. Itse kun olen videotuotannon ammattilainen niin vältän tuota täysin, editissä sen huomaa kun on joku ottanut mikillä 48khz ja timeline onkin 44,1khz niin sitten kiroillaan...
Pääsääntöisesti videomateriaalia varten äänen samplerate on 48kHz jotta sitä ei tarvitse resamplata softalla tai raudalla että saadaan mätsättyä ääniraita framerateen ja artifaktien välttämiseksi.


44.1kHz taas luonnollinen ja järkevä valinta musiikille koska CD ja se toimi aikanaan sekä PAL että NTSC.

Tuo on vaan täysin järjetöntä testata mitään laitetta optimoitujen speksien ulkopuolelta. Oikeasti nuo tehtäisiin 24bit 96kHz tai parempien laitteiden kohdalla 24bit 192kHz. Periaatteessa 16bit 44.1kHz CD laatukin järkevämpi ja riittävä testaamiseen, mutta sillä ei saada yhtä repiviä otsikoita kun teoreettiset SQNR arvot jäävät maksimissaankin 98.09 dB mikä musiikinkuunteluun täysin riittävä
 
Tuli hommattua tälläiset kuulokkeet Beyerdynamic DT 1770 Pro niin minkälaisen vahvistimen siihen tarvitsen. Kuulokkeet tulossa pc:lle ja mielellään jostain suomi kaupasta.
Ensimmäiset vähän laadukkaammat kuulokkeet niin ei ole noista vahvistimista niin paljon tietoa. Alkaako 200€ saamaan hyvää vahvistinta näille.
Sitten kyselisin et onko äänen laadullisesti eroa et liittääkö laitteen 6,35mm liittimellä tai 3,5mm?
 
Tuli hommattua tälläiset kuulokkeet Beyerdynamic DT 1770 Pro niin minkälaisen vahvistimen siihen tarvitsen. Kuulokkeet tulossa pc:lle ja mielellään jostain suomi kaupasta.
Ensimmäiset vähän laadukkaammat kuulokkeet niin ei ole noista vahvistimista niin paljon tietoa. Alkaako 200€ saamaan hyvää vahvistinta näille.
Sitten kyselisin et onko äänen laadullisesti eroa et liittääkö laitteen 6,35mm liittimellä tai 3,5mm?
Suomi saatavuus rajoittaa huomattavasti vaihtoehtoja ellei käytettynä jostain osta.
Creative G5 (n.150e) voisi olla yksi hyvä vaihtoehto vaikka onkin enemmän pelaamiseen brändätty, mutta ajaa asiansa myös yleiskuulokevahvarina.

Äänenlaadullisesti ei eroa 6,3mm vs 3,5mm mutta kestävyys näkökulmasta eroa on. 6,3mm on ns. studiokäyttöön suunniteltu jossa laitteita revitään jatkuvasti irti toisistaan ja tuo kestää kulutusta paljon paremmin ja pidempään kuin 3,5mm.
 
Vähän paksua luvata 136dB snr jos ei tule edes teoriassa toteutumaan missään olosuhteissa.
Juh, tuskin kukaan kultakorva täällä väntää volikkaa ikinä edes yli 100Db:n :D Ainakaan kuulokeilla. TIetty korvavahat alkaa irrota tuolla +130Db;n kohdilla hehe.
 
Muuten olisko kenelläkään tarvetta Suomenkielisille revikoille laitteista, siis hyvin tehdyille. Omaan ihan kunnon ammattivideokaluston ja alkais ehkä homma kiinnostamaan, voisi vaikka jonkun kanssa tehdä kimpassa testejä, minä hyvinkin keskinkertaisena hifistinä ja jos olis joku hiemna pätevämmällä habituksella mukana.
Tähän vois olla helppoa hommata joku liike mukaan tarjoamaan tilat ja testattavat laitteistot, tietty sillä ehdolla etteivät puutu mitä sanotaan mistäkin laitteesta. Voisin hommata vaikka jonkun naismallin siihen kikattelemaan lisänä nörteille silmänruuaksi.

Showreeliä mitä olen aikaisemmin tehnyt:
 
Hohhoijakkaa........
Nyt tuli postista tuo Audio-GD:n NFB 28.28. Aune x1s:lla ei ole mitään jakoa, aivan lelu. Lähinnä roskis kamaa.
kertaheitolla aukesi äänimaailma aivan eri levelille, soundstage on laajempi mutta se erottelevuus....
Voi kevät että nyt kuuluu asioita mitä ei ennen edes kuullut ja selkeästi eroittaa missä mikäkin kilinä ja kaiku kuuluu.
Korkeat äänet kanssa on nyt pe*keleesti selvemmät.

Jos joku väittää ettei vahvarilla tai DAC:lla ole merkitystä niin tervetuloa testaamaan :D

Tässä ajaelen sisään tuon rauhassa niin sitten lisää fiiliksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom