Cyberpunk 2077

Osa muutoksista tulee patch 1.7 muodossa, oletettavasti kaikille peruspelin omistaville. Sitten taas toinen osa muutoksista, varsinkin nuo laskentatehoa vaativat, tulee sitten oman käsityksen mukaan tuossa maksullisessa laajennuspaketissa, jota ei ole saatavissa last gen konsoleille. Saa nähdä miten linjajaon tekevät, koska laajennus vaikuttaa ymmärtääkseni aika paljon peruspeliin mekaniikkapuolella, kuten myös juonipuolella (uusi ending, jne).

Varovaisen positiivisesti suhtaudun tähän. Ovat saaneet tehdä tätä aika rauhassa, ja paistaa tietynlainen halu paikata peruspelin puutteita joita aikanaan tunnetuin seurauksin jäi pois paketista. Tuolla hinnalla jos julkaisevat katteettomia lupauksia tai paskaa niin se on taloudellisesti firmalle liian iso kolaus kestettäväksi kun ei ole seuraava Witcher ihan parin kuukauden päässä pelastamassa. Tajuavat varmasti itsekkin tuon...
 
Järjestelmävaatimuksissa tulossa iso hyppy. Jo 1080p 60 FPS vaatii aika tykin prosessorin. Varmaan liittyvät tuohon isoon päivitykseen, joka parantaa avoimen maailman immersiota ja tekoälyä. Vaativat enemmän laskentatehoa. Nytkin jo aika vaativa peli prossulle.

Saa näköjään kuvan perusteella laittaa ostopöksyt jalkaan ja ainakin prosessorin käydä upgreidaamassa viimeistään syssymällä / loppuvuodesta.

Vielä kun viitsisi pelata tuon yksinpelin läpi. Enemmän aikaa on mennyt pelimaailman ihmettelyyn ja kaikenmaailman kuutamokeikan heittämiseen.
 
Osa muutoksista tulee patch 1.7 muodossa, oletettavasti kaikille peruspelin omistaville. Sitten taas toinen osa muutoksista, varsinkin nuo laskentatehoa vaativat, tulee sitten oman käsityksen mukaan tuossa maksullisessa laajennuspaketissa, jota ei ole saatavissa last gen konsoleille. Saa nähdä miten linjajaon tekevät, koska laajennus vaikuttaa ymmärtääkseni aika paljon peruspeliin mekaniikkapuolella, kuten myös juonipuolella (uusi ending, jne).
Sellainen korjaus, että viimevuotinen 1.6 jäi jo viimeiseksi sisältö&ominaisuuspäivitykseksi vanhoille konsoleille.

Lisäksi


So I got to play a lot of Phantom Liberty and my ultimate take away is that in the past three years CDPR has essentially remade the entire game. Every single fundamental and mechanic is improved. Like even the character models have been remodeled.

Leveling is now skill based so you’re unlocking new attacks and abilities not just getting small stat increases. Clothes no longer give you stats or armor, (unless it is literally armor) stats come from your cyberware which places greater emphasis on customization.

You do have a body limit so you can’t chrome out too much without taking an HP decrease which makes you actually think about how you customize yourself. The police system is everything you wanted, MAX TAC come in via drop ship. Police and Gangs now chase each other and you.

Leveling cyberware on a new skill tree unlocks special abilities like overdriving your gorilla arm punch smacking enemies into the stratosphere. Ai is vastly improved, they block and hide behind cover. I couldn’t just run up to a still target and kill it easily.

The melee combat feels a lot better and dodging is now it’s own button, you can anime zip to a point now instead doing that tiny hop. There are also stylish executions on its own button. And you can block bullets with your blade weapons.

And honestly there are too many other changes and improvements to recall right now. It’s like a brand new game. It’s fuckin great.

All of these changes are also coming in the base game, it’s not just in the expansion. The entire game has been redone with this stuff.
 
Ostin vihdoin tämän (peruspeli) ja mietin, että refundaanko samantien ihan periaatteesta kun ei vittu tämän kaliiperin pelistä löydy vittu TOGGLE AIM - optiota olleenkaan. Herranjumala mitä paskaa.
 
Itse odotellut mielenkiinnolla tällaista "oikeaa" versiota, tuo ensimmäinen peliversio oli vaikeimmallakin tasoilla niin naurettavan helppo, että koko peli oli vain interaktiivinen elokuva ja maailma ei ylläpitänyt immersiota pätkääkään ainakaan minulle... Ainakin kun johonkin levelille 20-30 pääsi, oli pelitavasta riippumatta jokaikinen quest yhtälailla tylsä taistelun haasteettomuuden takia. Musiikkia ja parhaiden NPC dialogia lähinnä tuli kuunneltua. Itse pidin peliä suorastaan huonona, siitä näki että kaikki mitä oli suunniteltu oli jätetty puolitiehen, mitä ollaan vihdoin korjaamassa, hienoa!

Tuollaista tylsien ja suhteellisen surkeiden DPS numero %-taikinan, sekä levelaamisen/perkien parannusta kohti interaktiivisempaa pelimekaniikkaa kyllä odottaa innolla, ehkä ei tule keskityttyä enää (toivon mukaan) DPS numeroihin vaan taistelutaktiikkaan ja eri tekniikoihin ja pelimaailmasta tulee taas mielenkiintoinen.
 
Prätkän fysiikat on muutenkin melko karseat. Mukava niillä on suoraan ajella mutta mutkat menevät melko erikoisesti :D Tuleekohan näiden fysiikoihin parannusta Phantom Libertyssä?
Toivottavasti. Tuntuu siltä, että ovat ottaneet CDPR:lla aika paljon vaikutteita ja parannusehdotuksia laajennusta tehdessä noista peruspeliin tehdyistä modeista. Kenties jopa maksaneet modaajille heidän luomansa sisällön lisäämiseksi laajennukseen (tekivät saman Witcherin kohdalla). Autojen ja pyörien käyttäytymistä parantavia modeja on monta ja ne on suosittuja, eli tarvetta pienelle parannukselle on ollut pelaajien keskuudessa havaittavissa. Laajennuksessa on mahdollista ilmeisesti pultata autoihin kiinteitä aseistuksia, tai siellä on autoja joissa aseistusta on asennettuna, ja alkuperäsen ajotuntuman mukaan siitä ei varmaan tulis kuin sanomista, joten jotain ovat varmasti jo tuon puoleen tehneet.
 
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1231 v3 @ 3.40GHz 3.40 GHz
Installed RAM 16.0 GB
GTX 980 4gb
Onkohan mitään jakoja saada pyörimään edes ihan minimeillä ?
 
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1231 v3 @ 3.40GHz 3.40 GHz
Installed RAM 16.0 GB
GTX 980 4gb
Onkohan mitään jakoja saada pyörimään edes ihan minimeillä ?
Jos se toimii nykyisellä 1.6 versiolla juuri ja juuri pelattavasti ihan minimeillä ni sanoisin että ei se hauskaa ainakaan tule olemaan. Riippuu vähän mihin on tyytyväinen, näkeekö 20fps pelattavana vai 40fps...
 
jep sitä vähän pelkäsinkin, ps5 on hankinnassa sitten joskus.
Välillä on ollut pelejä jotka on pyörineet ihan sujuvasti , vaikka on menty reilusti alle minimivaatimusten.
 
Tuli tämä nyt ostettua alesta, mutta toisaalta mietin onko mitään järkeä aloittaa ensimmäistä läpipeluuta nyt. Siihen tulokseen tulin, että vaikka pelin aloittaisinkin ilman modeja ihan vain kokemuksen takia, niin en varmasti kestä koko peliä ilman modeja. Niin paljon perusasioita on mahdollista korjata vain modeilla, että hermothan tuohon menisi.

Lisäksi lukemani & yllä mainitun perusteella tuo 26.9. tuleva Phantom Liberty päivitys korjaa peruspelistä niin monta asiaa, että ehkä pitäisi suosiolla aloittaa peli vasta silloin. Ja kaiken lisäksi tuo päivitys varmaan rikkoo useimmat modit saapuessaan, eli menisi koko läpipeluu muutenkin sekaisin..
 
Tuli tämä nyt ostettua alesta, mutta toisaalta mietin onko mitään järkeä aloittaa ensimmäistä läpipeluuta nyt. Siihen tulokseen tulin, että vaikka pelin aloittaisinkin ilman modeja ihan vain kokemuksen takia, niin en varmasti kestä koko peliä ilman modeja. Niin paljon perusasioita on mahdollista korjata vain modeilla, että hermothan tuohon menisi.

Lisäksi lukemani & yllä mainitun perusteella tuo 26.9. tuleva Phantom Liberty päivitys korjaa peruspelistä niin monta asiaa, että ehkä pitäisi suosiolla aloittaa peli vasta silloin. Ja kaiken lisäksi tuo päivitys varmaan rikkoo useimmat modit saapuessaan, eli menisi koko läpipeluu muutenkin sekaisin..

Itse en enää ennen lisäriä kyllä aloittaisi.
 
Tuli tämä nyt ostettua alesta, mutta toisaalta mietin onko mitään järkeä aloittaa ensimmäistä läpipeluuta nyt. Siihen tulokseen tulin, että vaikka pelin aloittaisinkin ilman modeja ihan vain kokemuksen takia, niin en varmasti kestä koko peliä ilman modeja. Niin paljon perusasioita on mahdollista korjata vain modeilla, että hermothan tuohon menisi.

Lisäksi lukemani & yllä mainitun perusteella tuo 26.9. tuleva Phantom Liberty päivitys korjaa peruspelistä niin monta asiaa, että ehkä pitäisi suosiolla aloittaa peli vasta silloin. Ja kaiken lisäksi tuo päivitys varmaan rikkoo useimmat modit saapuessaan, eli menisi koko läpipeluu muutenkin sekaisin..
Korkeintaan testailisin mekaniikoita, ja tutkisin pelimaailmaa etenemättä tarinassa alkua pidemmälle. Samalla pystyy opettelemaan sen modien asentamisen ja käyttöön oton, että on sitten nopea päättää PL julkaisun jälkeen mitä modeja haluaa edelleen siihen lisätä, ja ne osaa helposti ottaa käyttöön.
 
Uusi päivitys 1.63, pieniä bugikorjauksia taitaa olla lähinnä


(Viimein myös Ryzen 7000 ja DLSS Frame generation toiminee oikein...)

EDIT: toimii frame generation, eikä stutteroi
 
Viimeksi muokattu:
Jep peli poistukoon Steam-kirjastosta odottamaan parempia aikoja. Starfield julkaistaan ennen lisäriä, joten saas nähdä siirtyykö Cyberpunk jälleen seuraavaan kalenterivuoteen :)
 
Jep peli poistukoon Steam-kirjastosta odottamaan parempia aikoja. Starfield julkaistaan ennen lisäriä, joten saas nähdä siirtyykö Cyberpunk jälleen seuraavaan kalenterivuoteen :)
Kova luotto toki siihen että Bethestan muinaisella enginellä kyhätty peli olisi julkaisun aikaan bugiton ja olisi siedettävä ilman modaajien tekemiä korjauksia. :smoke:

En kyllä tiedä mitä modeja tämä nykyisellään erityisesti kaipaa, ainakin Nexus sivun eniten ladattujen listalla ei hirveästi tullut mitään maata mullistavaa vastaan. Toki nuo moottoripyörät tietyssä mielin käyttäytyy kuin kiskoilla ajaisi. Omat kokemukset konsolilla ja olikohan 1.3 vai 1.4 versiosta eteenpäin aina silloin tällöin pelaillut eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kova luotto toki siihen että Bethestan muinaisella enginellä kyhätty peli olisi julkaisun aikaan bugiton ja olisi siedettävä ilman modaajien tekemiä korjauksia. :smoke:

En kyllä tiedä mitä modeja tämä nykyisellään erityisesti kaipaa, ainakin Nexus sivun eniten ladattujen listalla ei hirveästi tullut mitään maata mullistavaa vastaan. Toki nuo moottoripyörät tietyssä mielin käyttäytyy kuin kiskoilla ajaisi. Omat kokemukset konsolilla ja olikohan 1.3 vai 1.4 versiosta eteenpäin aina silloin tällöin pelaillut eteenpäin.
Yhtä motskarimodia kokeilin (en muista nimeä) niin ei se ainakaan parantanut ohjausta. Palasin heti takaisin oletukseen. Onko heittää hyvää modia siihen?
 
Jep peli poistukoon Steam-kirjastosta odottamaan parempia aikoja. Starfield julkaistaan ennen lisäriä, joten saas nähdä siirtyykö Cyberpunk jälleen seuraavaan kalenterivuoteen :)
Eipä ainakaan itselläni ole ollut mikään kiire tämän pelin pariin. Julkaisun aikoihin koneeni oli RTX OFF ja aloitusta oli helppo lykätä. Nyt sitten kun on rautaa rajalla, jatkuvasti on henkisesti kiinnostavampaa pelattavaa ja tämä on saanut odottaa ”pari päivityskierrosta vielä”. Ehkä tosiaan ensi talvena voisi tämän aloittaa Starfieldin ja AC Miragen toki kilpaillessa piikkipaikasta (ja kyllähän ne voittaakin :D)
 
Tuli ostettua Steamin kesäalesta. Pätevältä vaikuttaa. DSLL päällä RTX3070 mobilella pyörii mukavasti melkein kaikki grafiikka-asetukset tapissa. 5 tuntia pelattu. :)
 
Tuli ostettua Steamin kesäalesta. Pätevältä vaikuttaa. DSLL päällä RTX3070 mobilella pyörii mukavasti melkein kaikki grafiikka-asetukset tapissa. 5 tuntia pelattu. :)
Ei millään pahalla, mutta huono aika aloittaa läpipeluu. Kun se laajennus tulee, niin käytännössä peli muuttuu niin paljon, että on pakko aloittaa alusta (kykyjärjestelmä muuttuu täydellisesti)
 
Ei millään pahalla, mutta huono aika aloittaa läpipeluu. Kun se laajennus tulee, niin käytännössä peli muuttuu niin paljon, että on pakko aloittaa alusta (kykyjärjestelmä muuttuu täydellisesti)
Sittenhän sen voi suoraan pelata uudestaan, kun kerran muuttuu kokonaan. Ja eihän peli muutu ellei osta sitä laajennusta (itse kyllä ostan).
 
Sittenhän sen voi suoraan pelata uudestaan, kun kerran muuttuu kokonaan. Ja eihän peli muutu ellei osta sitä laajennusta (itse kyllä ostan).
Kyllä muuttuu. Se uusittu kykysysteemi ja muut parannukset tulevat kuulema myös peruspeliin vaikka et ostaisi sitä laajennusta.
 
Jokohan tämänkin pelin voisi laittaa ostoon, kerta viimeaikaiset arvostelut ovat olleet jo muutenkin hyviä ja jos nyt peli vielä paranee entisestään.
 
Jokohan tämänkin pelin voisi laittaa ostoon, kerta viimeaikaiset arvostelut ovat olleet jo muutenkin hyviä ja jos nyt peli vielä paranee entisestään.
Nyt saisi -50% alennuksessa Steamin kesäalesta, joten ostaminen voi olla kohdallaan (uskoisin ettei peli ole hetkeen alennuksessa DLC:n julkaisun jälkeen?). Pelaamaan en alkaisi ennen kuin tuo 26.9. julkaistava päivitys tulee (lukemani perusteella, en itsekään ole vielä aloittanut vaikka alesta ostinkin).
 
kuullostaa vähän siltä että tässä DLC:ssä luovutaan statseista aseissa ja vaatteissa. Skill tree on poistettu ja korvataan erilaisilla liikkeillä ja hyokkäyksillä. Cyberwarea on nerfattu rajoittamalla parannuksien määrää ja lisätty relic osio mitä pystyy parantamaan pelaamalla tuota DLC:tä. Pärrällä voi käyttää melee aseita ja joihinkin ajoneuvoihin on lisätty aseistusta. DLC:ssä eri jengit taistelevat toisiaan vastaan satunnaisesti esim jahtaamalla toisiaan autoilla ja kadulla liikkuvien NPC hahmojen käytöstä on korjattu

Sanoisin että kannattaa pelata vielä läpi kun kerkeää jos haluaa hahmon mikä on hyvä kaikessa. DLC's kun ostaa ja päivittää pelin niin sitten täytyy alusta asti valita millaisen hahmon haluaa kehittää esim räiskintä, melee vai hakkerointiin perustuvan.
 
Sanoisin että kannattaa pelata vielä läpi kun kerkeää jos haluaa hahmon mikä on hyvä kaikessa. DLC's kun ostaa ja päivittää pelin niin sitten täytyy alusta asti valita millaisen hahmon haluaa kehittää esim räiskintä, melee vai hakkerointiin perustuvan.
Minusta kuulostaa, että pelistä tehdään juuri sellainen millainen sen olisi alun perin pitänyt ollakin. Tylsää on, jos hahmo on hyvä kaikessa eikä tarvitse edes yrittää erikoistua siihen omaan pelityyliin.
 
Minusta kuulostaa, että pelistä tehdään juuri sellainen millainen sen olisi alun perin pitänyt ollakin. Tylsää on, jos hahmo on hyvä kaikessa eikä tarvitse edes yrittää erikoistua siihen omaan pelityyliin.
vielä pystyy erikoistua kaikkiin tyyleihin ja pelata tehtävät läpi kaikilla eri tyyleillä. Jotkut räiskimällä etu ovesta sisään tai hiipimällä muuta kautta, joko teräaseilla tai melee aseilla, hakkeroimalla. Päivityksen jälkeen kun vaate statsit on poistettu ja siirrety cyberware statseihin ja skill tree korvattu cyberware liikkeillä tuo ei ole mahdollista. Mainittiinhan tuossa että lootti on kans vaihdettu ja vaikeustasoa muutettu eli luultavasti olet jumissa siinä yhdessä peli tyylissä koko loppu pelin. Tietysti tuo lisää uudelleen peluu arvoa, mutta itse tykkäsin siitä kun jokaisen eri paikan pystyi läpäisemään eri tyyleillä tilanteesta riippuen
 
"The developer says it’s still discussing the exact details of when and how base game owners will receive the new systems"

videogameschronicle artikkelissa mainittiin myös etteivät he tiedä miten tai milloin nämä ominaisuudet lisätään peliin niille ketkä eivät osta DLC:tä mikä toistaalta on ihan hyvä asia. En usko että moni olisi kovin tyytyväinen kun vanha tallennus ja hahmo on rikki tämän päivityksen myötä
 
Ehkä vähän offtopiccina, mutta liittyy kuitenkin Cyberpunkkiin, niin tuli tuossa katsottua Netflixistä tämä Edgerunner, joka liittyy Cyberpunk 2077 maailmaan. Sarjan tapahtumat sijoittunevat hieman ennen CP2077 pelin alkua (oma vapaa tulkinta asiasta). Aika hyvin pystyi bongailemaan musiikkeja ja kaikkea muuta peliin liittyvää. En yleensä katso anime tyylisiä juttuja, mutta koska Cyberpunk, niin tuli katsottua. Vahva suositus tälle, jos peli kiinnosti, niin kyllä tää sarjakin menee.


EDIT: No kyllähän itse pelistäkin löytyy viittaus (tai useampi) liittyen Edgerunner -sarjan päähenkilöön. Ainakin V käy jotain keskustelua päähenkilöstä erään Fixerin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Yöllä tuli pelattua tää läpi. Vähän tuli vitkuteltua tän läpipeluun kanssa, ku huhtikuussa pääsin jo tuohon "Point of no return" -hommaan (tarkastin täältä lähetetyistä viesteistä :D), mutta halusin vitkutella tuota ja samalla pelata sidequesteja ja muuta läpi. Olisin varmaan vitkutellut vielä pidempään, mutta tuo tuleva lisäri aikaisti suunnitelmia :D Pelikelloon kertyi 85 tuntia ja jonkun verran jäi vielä asioita tutkimatta. No, nyt voi sitten loputkin jutut käydä läpi. Uusi läpipeluu kävi mielessä, mutta taidan tehdä sen sitten kun lisäri ilmestyy ja jos siihen mennessä olisin saanut upgreidattua konetta. Oli ehkä vähän innostuskin lopahtanut tän pelin kanssa, johtuuko sitten siitä, että nyt on kesä vai mistä. Mutta onneks tuli toi Edgerunners katsottua, niin sai lisää virtaa pelaamiseen. Tätä viestiketjua kun selaa, niin tulee käsitys, että esim. Pacifica alueena jäi tosi pahasti kesken pelistudion toimesta. Jos näin, niin harmi, koska se vaikutti todella mielenkiintoiselta paikalta ja siellä olisi varmasti ollut monen monta tarinaa kerrottavana.

Siellä ravintolassa, mistä pelin loppuosuus aloitettiin, valitsin että menen hakemaan Panamilta ja Aldecadosilta apuja tilanteen hoitoon. Johnnyn ulinat jätin sikseen ja suuntasin Panamin juttusille, joka onneksi hyvien kyytien vuoksi lupautui mua auttamaan. Itse tunkeutuminen sinne maan alle sujui aika hyvin ja vihollisia kaatui kuin oluita Afterlife -baarissa. Vähän ennen Mikoshia kohtasin Adam Smasherin, jolloin myös Aldecadosin Saul kohtasi luojansa Adam Smasherin monosta.

Adam Smasher sai kyllä ansionsa mukaan ja kindly regardsit Johnny Silverhandilta. Olikohan pelissä edes mahdollisuutta jättää Adam Smasher henkiin, ainakin sitä yritin mutta peli ei suostunut etenemään? Virtuaalitodellisuudessa Johnny suostui(?) uhrautumaan ja jäämään sinne, samalla kun itse yritin palata normaalimaailmaan ja sinnitellä sen 6kk (tai löytää konsti paranemiseen). Panamin, Mitchin ja Aldecadosien kanssa hyvästeltiin Night City ja Basiliskin kanssa lähdettiin Panam kyydissä kutemaan jonnekin järvelle. Sen pituinen se.

Vaikka peli on nyt jo aika vanha, niin laitoin oman loppuni spoiler -tagien taakse, jotta kenenkään pelikokemus ei vesity kuitenkaan tuon vuoksi. Ilmeisesti tässä pelissä on useampia vaihtoehtoisia loppuja ja tapahtumapaikatkin ovat erilaisia.
 
Ilmeisesti tässä pelissä on useampia vaihtoehtoisia loppuja ja tapahtumapaikatkin ovat erilaisia.

Juu niin on ja niihin liittyvät tehtävät on myös mukavan pitkiä ja erilaisia. Jos oikein muistan niin mulla meni 5-6 tuntia jokaisen lopun saamiseen. Tuo aika siis sisältää vain sen ihan viimeisen tehtävän ja loppuvideon.
 
Tähänhän tullut päivityksissä paljon kaikkea pikku sälää. Oliko noita graffittien tekijöitä aiemmin vai onko ne jossain päivityksessä tullut? Ja poliisit näkyi seinää vasten laittavan porukkaa jne.
 
Tuli itsekin tuossa taputeltua läpi. Aikalailla 100h meni kun hinkkasin kaikki mahdolliset nurkat. En tiedä minkälainen peli oli julkaisussa, mutta nyt kyllä maistui erittäin hyvin. Pelasin hiippailevaa kybervelhoa joka vaan käristi kaikkien aivot. Tämä buildi oli kyllä suorastaan mauttoman tehokas sen jälkeen kun sai legendary cyberdeckin ja häxxit, contagion varsinkin oli semmoinen loitsu millä pystyi usein tappamaan kaikki jonkun alueen viholliset kerralla. Pelissä oli aika paljon samaa kuin Witcher 3:ssa, mukaanlukien se, että suurin osa kaikista "valinnoista" oli täysin yhdentekeviä ja johtivat samaan lopputulokseen. Toisaalta siitä tykkäsin, että melkein kaikki tehtävät pystyi hoitamaan vähintään parilla eri tavalla ja ympäristön tutkimisesta palkittiin usein helpolla reitillä suoraan kohteeseen.

Tuli myös testattua kaikki mahdolliset loput. Oma lemppari oli ehdottomasti se "salainen" loppu, joskin ärsytti aika paljon että piti käyttää konsolia jotta sen sai auki. Aivan vitun debiiliä pelisuunnittelua, että sulla on Johnnyn kanssa diggailumittari ja voit tehdä erilaisia asioita sen kasvattamiseksi, mutta ainoa asia, joka vaikuttaa siihen saatko sitä salaista loppua on se, että valitset yhdessä tietyssä keskustelussa yhden tietyn keskusteluvaihtoehdon, joka ei ole millään muotoa ilmeinen. Teemallisesti tykkäsin seuraavaksi eniten sitä Avocados - lopusta, tosin siinä (ja muissakin lopuissa) ärsytti se miten monet jutut (lähinnä hahmojen kuolemat) oli täysin setattu, etkä voinut mitenkään vaikuttaa asioihin.

Mut ihan jees kokonaisuus silti.
 
Pelissä oli aika paljon samaa kuin Witcher 3:ssa, mukaanlukien se, että suurin osa kaikista "valinnoista" oli täysin yhdentekeviä ja johtivat samaan lopputulokseen.
...
Oma lemppari oli ehdottomasti se "salainen" loppu, joskin ärsytti aika paljon että piti käyttää konsolia jotta sen sai auki. Aivan vitun debiiliä pelisuunnittelua, että sulla on Johnnyn kanssa diggailumittari ja voit tehdä erilaisia asioita sen kasvattamiseksi, mutta ainoa asia, joka vaikuttaa siihen saatko sitä salaista loppua on se, että valitset yhdessä tietyssä keskustelussa yhden tietyn keskusteluvaihtoehdon, joka ei ole millään muotoa ilmeinen.

Nämä ovat pikkuisen ristiriidassa. Joistain roolipeleistä poiketen W3:n ja CP2077:n "valinnat" eivät ole ilmeisiä, ja usein pelaaja ei tosiaan edes tiedosta tehneensä "valintaa". Keskustelut ja tapahtumat tuntuvat luontevimmilta, kun valintojen mahdollisia vaikutuksia ei paljasteta ennen aikojaan.
 
Nämä ovat pikkuisen ristiriidassa. Joistain roolipeleistä poiketen W3:n ja CP2077:n "valinnat" eivät ole ilmeisiä, ja usein pelaaja ei tosiaan edes tiedosta tehneensä "valintaa". Keskustelut ja tapahtumat tuntuvat luontevimmilta, kun valintojen mahdollisia vaikutuksia ei paljasteta ennen aikojaan.
Varmaan viittaat siihen, että asioita ei väännetä rautalangasta tai vaikutus ei ole itsestään selvä. Tämä on lähtökohtaisesti kyllä hyvä asia.

Koin itse kuitenkin sekä W3 ja huomattavasti vähemmän CP, että hahmo sekoili omiaan ja keskustelut etenivät välillä todella epäloogisesti ja epäluontevasti - tai ainakin hahmo sekoili ihan jotain omiaan. Erityisesti Geralt esitti usein asiat todella sekopäisesti valittuun vaihtoehtoon nähden. En ole aiemmissa peleissä ollut kiinnostunut maailmasta mutta ollut niin vahvasti irti hahmosta, kuin Witcherissä. CP petrasi tähän todella paljon.

Mun mielestä molempien pelien heikkous on juurikin se, että voit pelata vaikka henkilön X parasta ystävää, mutta sun oma hahmo sekoilee pari dialogia omiaan ja lopputulos on täysin eri mitä kaikki muu kanssakäyminen antaa ymmärtää. Keskustelu ja tapahtumat tuntuvat ajoittain siis epäluontevilta ja epäuskottavilta.
 
Nämä ovat pikkuisen ristiriidassa. Joistain roolipeleistä poiketen W3:n ja CP2077:n "valinnat" eivät ole ilmeisiä, ja usein pelaaja ei tosiaan edes tiedosta tehneensä "valintaa". Keskustelut ja tapahtumat tuntuvat luontevimmilta, kun valintojen mahdollisia vaikutuksia ei paljasteta ennen aikojaan.

Ei niissä mitään ristiriitaa ole. Suurin osa pelissä tärkeältä tuntuvista valinnoista ei johda yhtään mihinkään paitsi korkeintaan johonkin tekstariin jälkikäteem, jos siihenkään. Eikä pelissä ylipäätään ole kuin pari kohtaa missä millään tekemälläsi on oikeasti yhtään mitään väliä. Muutaman sivuquestin voit missata jos vittuilet liikaa päin naamaa jollekin hahmolle, mutta siinäpä about se

Tuo erikoislopun avaaminen vaatii, että

valitset romupihalla neljästä positiivisesta dialogivaihtoehdosta yhden tietyn. Muuten voit vaikka vittuilla Johnnylle koko pelin ajan ja olla tekemättä mitään mitä hän haluaa ja siitä silti avattua Johnnyn bro-lopun .

Minusta tuo on vain puhtaasti typerää pelisuunnittelua, eikä suinkaan mitään hienovaraista merkityksellisyyttä.
 
Välillä tuntuu että olen pelannut täysin eri peliä.... Pelikellossa on yli 280 h ja melkein kaikki loput on koluttu läpi. Dialogivalinnat olivat mielestäni aika johdonmukaisia enkä muista ainuttakaan tapausta, jossa olisin ollut täysin yllättynyt siitä mitä V päästeli suustaan (tai teki).

Johnnyn tapauksessa yhden tietyn lopun saatavuus on tosiaan kiinni yhdestä dialogioptiosta, mutta pelaajan suhde Johnnyyn ei ole. Muidenkaan hahmojen suhtautuminen V:hen ei riipu yksittäisestä valinnasta. Olitko mulkku Altille menneisyydessä? Varaudu kylmään kohteluun tulevaisuudessa.


Tällä videolla käydään läpi erinäisiä seuraamuksia ja niiden lopputuloksia. Ehdotan ainakin vilkaisemaan kappaleet "Decisions in the Past" ja "The Altar"
Quest Mechanics & Consequences in Cyberpunk 2077 - YouTube
 
Välillä tuntuu että olen pelannut täysin eri peliä.... Pelikellossa on yli 280 h ja melkein kaikki loput on koluttu läpi. Dialogivalinnat olivat mielestäni aika johdonmukaisia enkä muista ainuttakaan tapausta, jossa olisin ollut täysin yllättynyt siitä mitä V päästeli suustaan (tai teki).

Johnnyn tapauksessa yhden tietyn lopun saatavuus on tosiaan kiinni yhdestä dialogioptiosta, mutta pelaajan suhde Johnnyyn ei ole. Muidenkaan hahmojen suhtautuminen V:hen ei riipu yksittäisestä valinnasta. Olitko mulkku Altille menneisyydessä? Varaudu kylmään kohteluun tulevaisuudessa.


Tällä videolla käydään läpi erinäisiä seuraamuksia ja niiden lopputuloksia. Ehdotan ainakin vilkaisemaan kappaleet "Decisions in the Past" ja "The Altar"
Quest Mechanics & Consequences in Cyberpunk 2077 - YouTube

Niin, kuten sanoin, minusta oli hienoa, että monissa questeissa oli monia eri tapoja tehdä asioita ja peli palkitsi siitä, että tutkit ympäristöä ja olit tarkkaavainen. Toisaalta, aivan kuten tuosta linkkaamastasi videostakin käy ilmi, suurimmaksi osaksi millään mitä teet pelissä ei ole ainakaan pelimekaanisesti oikeastaan mitään väliä. Saat potentiaalisesti muutaman vähän erilaisen dialogivalinnan siellä täällä ja joku saattaa kommentoida tai lähettää tekstarin, mutta muuten kaikki menee ihan samalla tavalla. Tehtävien aikana on kiitettävästi haarautuvia polkuja ja erilaisia tapoja tehdä asioita, mutta tehtävien välillä alkua ja loppua lukuunottamatta oikeastaan ei.

Toki ymmärrän, että tuon mittaluokan pelissä oikeasti merkittävästi haarautuvien juonipolkujen ym. tekeminen on aika paljon pyydetty ja osittain myös varmaan taustalla on ajatus siitä, että ei ole haluttu sulkea mitään pois miltään pelityyliltä jne. Mutta onhan se nyt vähän hassua, kun vaikkapa joka kerta kun joku fikseri pyytää hoitamaan jonkun homman hiljaa ja siististi, voit silti teurastaa vaikka puolet yökaupungista, jonka jälkeen fikseri saattaa hieman ulista, mutta silti jatkaa keikkojen lähettämistä sinulle ja hehkuttaa samoilla purkitetuilla dialogipätkillä miten pro äiä/muia olet.
 
Onko sitä scalpellia saatavana jälkikäteen mistään, kun näköjään big in Japan tehtävässä näkyy Job failed. Enkä alkaisi alusta pelaamaan sen takia :(
 
Ohan tuo hienon näköistä. Toivottavasti poliisit jne toimivat myös suhteellisen järkevästi
 
Game Director Gabriel Amatangelo vahvistanut että Phantom Liberty on viimeinen iso päivitys tälle pelille ennen jatko-osaa Cyberpunk 2 peliä. Joitain pienempiä päivityksiä vielä toki tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 059
Viestejä
4 622 993
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom