Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tietysti tässä on se, että koko 3D-kiihdytettyjen pelien historian ajan sieltä 1990-luvun loppupuolelta on totuttu keinotekoisesti simuloituihin epärealistisiin valaistus- ja varjoefekteihin niin nyt realistinen toteutus näyttää ensi alkuun "oudolta".
Pelissä ainakin omalla kokoonpanolla tuntuu olevan tekstuurien kanssa jotain ongelmaa, kun vähän väliä vastaan tulee rakennuksia, mainoksia ym. joissa tekstuurit näyttää todella epätarkoilta, kuten tuo rakennus tuossa keskellä kuvaa:
Kyseessä kuitenkin 4k high asetuksilla ilman mitään DLSS/FSR/XESS-skaalauksia.
Vois arvella, että joku allaolevista vaihtoehdoista asiallaVälillä ne tulee tarkoiksi kun menee lähemmäs mutta ei aina.
Mitä itse olen lukenut asiasta niin se on juuri päinvastoin. Ray tracing säästää pelintekijöiden aikaa todella paljon. Rasteroinnilla tehty peli vaatii huomattavasti enemmän työtä.Ray Tracing vaatii todella paljon työtä myös pelintekijöiltä. Se värimaailma, heijastukset, yms. on tehty ennen täysin artistien toimesta ja läntätty objektien & tasojen pintaan. Nyt kun niihin jo tietyllä visuaalisella silmällä suunniteltuihin kohteisiin ja sceneihin vetästään päälle täysi path tracing, niin näitä liian valoisia objekteja, tai vääristymiä, ilmenee varmasti. Peli pitää suunnitella alusta saakka tuolle tekniikalle jotta siitä saadaan paras mahdollinen visuaalisesti.
Hienoltahan tuo kylä näyttää, ei käy kieltäminen. Radeonin omistajana ei vaan pääse photo modea enempää siitä nauttimaan
Kyllä, jos se tehdään ihan alunperinkin sen ehdoilla. Jos taas muokataan rasteripeli path tracetuksi, niin jokaisen skenen valaistus pitää säätää uudelleen sopivaksi. Nyt tuota työtä ei olla tehty ja lopputulos on se, että kaikki paikat mihin vaikka NPC:t sijoittuvat eivät näytä fiksulta suhteessa valaistukseen.Mitä itse olen lukenut asiasta niin se on juuri päinvastoin. Ray tracing säästää pelintekijöiden aikaa todella paljon.
Tietysti tässä on se, että koko 3D-kiihdytettyjen pelien historian ajan sieltä 1990-luvun loppupuolelta on totuttu keinotekoisesti simuloituihin epärealistisiin valaistus- ja varjoefekteihin niin nyt realistinen toteutus näyttää ensi alkuun "oudolta".
Pelissä ainakin omalla kokoonpanolla tuntuu olevan tekstuurien kanssa jotain ongelmaa, kun vähän väliä vastaan tulee rakennuksia, mainoksia ym. joissa tekstuurit näyttää todella epätarkoilta, kuten tuo rakennus tuossa keskellä kuvaa:
Kyseessä kuitenkin 4k high asetuksilla ilman mitään DLSS/FSR/XESS-skaalauksia.
Jos tuolta imgurista näkis paremmin kun tän foorumin softan kuvat on skaalattuja ja pakattuja.
Vois arvella, että joku allaolevista vaihtoehdoista asialla
- bugi pelin lod:ssa. Level Of Detail heuristiikalla valitaan näytettävä tekstuurin ja objektin tarkkuus
- striimaus tapahtuu hitaasti. Tekstuuri muuttuisi tarkaksi aina jos jaksaa odotella
- etenkin hdd:n kanssa ongelmia tunnetusti cp2077:en kanssa. Nopea ssd on hyödyllinen
- GPU:lta muisti loppu. Engine ei voi ladata tarkempaa versiota tekstuurista muistiin. Pelinsisällä jonkinlainen heuristiikka joka päättää mitkä tekstuurit ovat tärkeimpiä muistissa pidettäviksi
Tätä itsekkin tarkotin, valitsin sanat epäselvästi joten sai helposti vaikutuksen että tarkotin myös uusia pelejä jotka tehdään suoraan tracingille.Kyllä, jos se tehdään ihan alunperinkin sen ehdoilla. Jos taas muokataan rasteripeli path tracetuksi, niin jokaisen skenen valaistus pitää säätää uudelleen sopivaksi. Nyt tuota työtä ei olla tehty ja lopputulos on se, että kaikki paikat mihin vaikka NPC:t sijoittuvat eivät näytä fiksulta suhteessa valaistukseen.
Just noin. Epärealistista ilmettä saa kans myös path tracettuun peliin tekemällä itse skeneistä epärealistisia. Lisäksi voidaan lisätä valonlähteitä jotka eivät näy pelaajille kuin epäsuorasti ja siten tehdä juuri sellainen visuaalinen ilme kuin halutaan - säilyttäen nopea turn around skenejen suunnittelussa sillä path tracingin edut eivät katoa mihinkään.Tätä itsekkin tarkotin, valitsin sanat epäselvästi joten sai helposti vaikutuksen että tarkotin myös uusia pelejä jotka tehdään suoraan tracingille.
Siitä voi olla sitten montaa mieltä onko tracing parempi kuin perinteinen rasterien kanssa toteutettu "artistinen ilme". Pelintekijät kuitenkin myyvät mielikuvia, fantasioita, ja maailmoja joiden täytyy erota jollain tavalla siitä lähikaupungin keskustasta mihin itse menet kävelemään, niin se epärealistisempi visuaalinen ote valaistuksineen voi olla pelaajalle jopa luontevampi kuin realistisuuteen pyrkivä valaistus. Riippuu ihan pelistä, genrestä, tekijöiden taidoista, ja toteutuksen laadusta kumpi on parempi.
Mitä tämä niinkuin tarkoittaa? Ei minulla ukko heijastu esim talon seinästä vaikka pelaan path tracing päällä. Korttina 4090.Muutenkin tuo path tracing (RT myös) on siitä ongelmallinen että peleissä kaikki geometriset pinnat käsitellään ilmeisesti aina täydellisinä peilipintoina mikä on täysin epärealistista.
Peli on nykykunnossa, ja varsinkin modeilla (eli pc) erittäin nautittava. Jos haluat pelin jonka pelaat läpi kerran, niin odota tänä vuonna (Cdpr lupaama) julkaistava Phantom Liberty laajennus jonka tarina sijoittuu keskelle peruspelin päätarinaa. Jos aikeissa pelata useammin läpi, niin miksi ei jo nyt jos polttelee. Päätarina tässä on ns. peruskauraa, mutta on siinäkin nyansseja ja kaarteita pitämään mielenkiintoa yllä. Maailmassa itsessään onkin sitten tutkittavaa ja sivutehtäviä ihan mukavasti.Paljon puhetta grafiikoista ja fps:stä, mutta miten itse peli? Witcher3 ps5 versio harjattu läpi ja kaipais jotain tarinavetoista open worldia tähän tyhjiöön.
Kiitos vastauksesta. Mua on vähän peloteltu tyhjällä ja tylsällä maailmalla, jota on tylsä tutkia. Eiköhän se oo viisainta ostaa peli ja kokea se itse.Peli on nykykunnossa, ja varsinkin modeilla (eli pc) erittäin nautittava. Jos haluat pelin jonka pelaat läpi kerran, niin odota tänä vuonna (Cdpr lupaama) julkaistava Phantom Liberty laajennus jonka tarina sijoittuu keskelle peruspelin päätarinaa. Jos aikeissa pelata useammin läpi, niin miksi ei jo nyt jos polttelee. Päätarina tässä on ns. peruskauraa, mutta on siinäkin nyansseja ja kaarteita pitämään mielenkiintoa yllä. Maailmassa itsessään onkin sitten tutkittavaa ja sivutehtäviä ihan mukavasti.
Välillä tämä näyttää path tracing päällä aika rumalta, varsinkin kun joutuu käyttämään performance DLSS:ää. Jotkin pinnat kimaltelevat oudon näköisesti. Vaatisi varmaan paljon enemmän säteitä ja kevyemmän super samplingin, jotta näyttäisi paremmalta. Ja enemmän tehoa näyttikseltä![]()
Eipä tuo path tracing mitään ihmeitä tee muutakuin hyvin harvoissa paikoissa. RT esim näyttää realistisemmalta jossain paikoin koska juuri nuo valoisuus efektit eivät vedä täysin yli. Muutenkin tuo path tracing (RT myös) on siitä ongelmallinen että peleissä kaikki geometriset pinnat käsitellään ilmeisesti aina täydellisinä peilipintoina mikä on täysin epärealistista.
Mitä tämä niinkuin tarkoittaa? Ei minulla ukko heijastu esim talon seinästä vaikka pelaan path tracing päällä. Korttina 4090.
En ehkä vieläkään tajunnut. Koitin itse etsiä peilipintoja tuolla kun roamasin menemään mutta vaikea löytää. Otatko screenshotin, koska veikkaan että sinulla on joku bugi päällä jos joka paikka heijastelee peilinä.Tarkoittaa sitä että pelimoottoreihin on kova koodattuna miltä materiaalin pitäisi näyttää ja mitkä on sen ominaisuudet. Tuossa on perfect sphere ongelma sellaista kappaletta ei oikeasti ole olemassa vaan ainoastaan matemaattinen yhtälö joka on pitäisi olla vielä mahdollisimman kevyt pyöritellä. Tämä on näiden hybridi toteutusten ongelma mutta tuskin ihan hetkeen ollaan geometrisia kappaleita mallintamassa atomitasolla jossain pumpum pelissä.
En ehkä vieläkään tajunnut. Koitin itse etsiä peilipintoja tuolla kun roamasin menemään mutta vaikea löytää. Otatko screenshotin, koska veikkaan että sinulla on joku bugi päällä jos joka paikka heijastelee peilinä.
Sana valinta ei ole ehkä paras mahdollinen mutta kyllä tuolla useassa paikassa heijastukset ovat liian tarkkoja sellaisista pinnoista joista sellaisia ei oikeasti saisi aikaiseksi vaikka niissä olisi vettä päällä. Asfaltti on yksi hyvä esimerkki.
Tähänkö tyyliin ei oikeassa elämässä heijasta vai mitä ajat takaa?
Reflection on wet pavement hi-res stock photography and images - Alamy
Find the perfect reflection on wet pavement stock photo, image, vector, illustration or 360 image. Available for both RF and RM licensing.www.alamy.com
Laita nyt ihmeessä jotain esimerkkejä screenshottien muodossa.
Ostin tämän Verkkiksen alesta 14,90 €Asetin joskus jo julkaisun tienoilla itselleni vammaisen henkis-periaatteellisen rajan, että ostan tämän sitten kun hinta alittaa 25€. Jännästi PC-puolella ei kuitenkaan (tietääkseni) vieläkään tuollaisia hintoja nähty, vaikka PS5:lle on tälläkin hetkellä tarjoushinta 25€. Saatana!
onhan tuota tovin jo saanut steamiin alle 20eurolla Cyberpunk 2077 Steam AccountAsetin joskus jo julkaisun tienoilla itselleni vammaisen henkis-periaatteellisen rajan, että ostan tämän sitten kun hinta alittaa 25€. Jännästi PC-puolella ei kuitenkaan (tietääkseni) vieläkään tuollaisia hintoja nähty, vaikka PS5:lle on tälläkin hetkellä tarjoushinta 25€. Saatana!
onhan tuota tovin jo saanut steamiin alle 20eurolla Cyberpunk 2077 Steam Account
Minä kyllä tiedän Cyberpunk fantasiamaailmasta paljon parempia ”epärealistisuuksia” kuin joku heijstuksen atomitason rakenne joka ei ole 1:1 IRL kanssa. Esim se että ihmisten käsien sisältä tulee sapelit tai että koko vartalo on muovikomposiittia joka kestä enemmän kuin teräs.
Sana valinta ei ole ehkä paras mahdollinen mutta kyllä tuolla useassa paikassa heijastukset ovat liian tarkkoja sellaisista pinnoista joista sellaisia ei oikeasti saisi aikaiseksi vaikka niissä olisi vettä päällä. Asfaltti on yksi hyvä esimerkki.
Vaatii mielestäni kohtalaista pokkaa valittaa tästä pelistä tämänhetkisessä kuosissa. En itse meinaa ymmärtää, että meillä on juuri nyt ja tässä megaluokan open world AAA-peli, jossa on path tracing ja joka pyörii omalla PC:lläni ilman moitteen sijaa. En mitenkään olisi uskonut mahdolliseksi vuosi sitten. Itse hommasin CP2077:n jo heti julkkarista, ja se oli mielestäni jo silloin parempi peli kuin yleinen mielipide antoi ymmärtää (konsoleilla toki täysin rikki). Silti se jäi pelaamatta pientä pintaraapaisua lukuun ottamatta kiireiden takia. Ja ehkä hyvä niin. Kun pelin nyt läväyttää auki, niin tämä on äärimmäisen vakuuttava ja vaikuttava peli.
Laitan kun pääsen takaisin sorvin ääreen. En oikein laske hyviksi esimerkeiksi todellisessa maailmassa kuvia jossa pinnan päällä makaa vesikerros esim. tuossa sun linkissä on pari kuvaa jossa cyberpunkissa mainostaulujen tekstit olisivat täysin luettavissa vaikka oikeassa elämässä et näe kuin heijastuvat värit.
Pointti tässä on se että path tracing ei omasta mielestäni tuo riittävää lisäarvoa koska pinnat joista heijastukset lasketaan ovat täydellisiä tasoja joten lopputulos on kuitenkin vähän sinne päin. Jos arvostaa noita syviä varjoja niin asia voi olla eri. Esim. tuo hahmojen kasvojen loistaminen on häiritsevää mutta otanko 50% fps hitin vielä RT:n päälle että pääsee tuosta eroon en olisi ollenkaan varma.
Eikös moderneissa peleissä ole se roughness arvo niillä eri pinnoilla, millä määritellään se kuinka paljon valo hajoaa eri suuntiin heijastueassaan. Turha niihin on koittaa mallintaa mitään mikro koloja/rakoja ja nostaa vaadittavien polygonien määrät tähtitieellisiksi.
Kyllä otan ihan mielellään sen 50% hitin, kun peli rullaa silti 100 FPS tuntumassa.
100fps Path Tracing päällä? Kai tuo Ultra Performance 4090 ja asetuksia tweakkaamalla onnistuu onkohan tuossa edes järkeä 4k:lla. Jos frame gen on päällä niin sama kuin pelaisi 50fps,
Minne tuo komento pitäisi syöttää että näkee version? Eli jos käytän pelissä vain DLSS3 (frame generationia) niin peli käyttää vaan tuosta toista filua, eikä toista tarvi vaihtaa?
Mittee ne ukot meinaa?DLSS version näkee ihan katsomalla ominaisuudet tuosta nvngx_dlss.dll tiedostosta. Löytyy Tiedot välilehdeltä.
Ostin tämän Verkkiksen alesta 14,90 €Oli poistomyynnissä kun sai vähän negatiivista julkisuutta alussa. En ole katunut!