Ei kyllä minä ihan hiirellä pelaan, koskaan omistanutkaan konsolia. Tosin kaikki viimeaikaiset FPS pelit mitä on tullut pelattua on ollut multiplattereita. Kerrotko ihan konkreettisesti miten se pelisuunnittelu eroaa, jos tehdään peli täysin PC:n ehdoilla vrt. konsoleihin. Vaikka nyt esimerkiksi tuo suojautuminen / kulman takaa ampuminen?
Esim. jos peli on tehty todella hyvin hiiritähtäystä silmälläpitäen voi suojasta ampuminen olla järkevää toteuttaa niin että ensimmäisellä nopealla vilaisulla tähtäät melkotarkaan oikeaan kohtaan ja toisella vilaisulla tarkennat tähtäyksen ja laukaiset tämän tyylisessä toiminassa ei ole padilla järkeä koska padilla ei voi säilyttää sitä tähtäyspistettä vilkaisukertojen välillä eikä padila edes voi pyrki niin tarkkaan tähtäämiseen että tuplatähtäyksestä olisi hyötyä tai että sitä voisi edes järkevästi tarvita.
Niin en muuten puhunut PC ehdoista vaan hiiri ja padi eroista,
nykyään kun on täysin normaalia että tehdään pelkä PC peli mutta se on suunniteltu täysin padin ehdoilla eli ei voi sanoa pelkästään ohjaustapa painotuksen perusteella että kyseessä olisi konsoleille suuniteltu peli.
Hyvä esimerkki on Spintires/Spintires Mudrunner se on autopeli jonka kehittäjän on kehittänyt sen alunperin nimenomaan PC:lle ja ohjaimeksi on alunperin tarkoitettu padi jonka ehdoilla se peli on alunperin kehitetty, mulla on kyseinen peli hiiri, padi ja ratti pelaan sitä peliä padilla koska muilla ohjaimilla se on aina jotenkin kömpelö.
Kun katsoo esim. Steam tilastoja niin suurimmalla osalla PC pelaajista on nykyään myös padi (padi on paljon yleisempi kuin joystic tai ratti) ja ne käyttää sitä padia monissa peleissä tästä systä on täysin mahdollista että Cyberpunk kehitettäisiin ensisiajsisesti padia silmälläpitäen (koska pelin ostajilla on hyvinsuurella todennäköisyydellä se padi jo valmiiksi hankittuna).
Eli jos Cyberpunk kehitetään padi keskeiseksi se mene varmasti ihan hyvin läpi kun ostajilla on jo se padi (isekkinpelaisin siinätapauksessa tätä peliä padilla).
Mutta samaanaikaan on myös totta se että kun katsoo millaista mailmaa Cyberpunk pelin on tarkoitus kuvata sen mailman mahdollisiman autenttiseen toteutukseen sopii paremmin hiiripohjainen ohjaus kuin padi pohjainen ohjaus.
Itse kun olen sitä mieltä että pelit pitäisi kehittää silläperusteella minkälainen ohjain on paras sen pelimailman toteutuksen kannalta eikä siitä lähtökohdasta että peli kehitetään yleisimmän peliohjaimen ehdoilla.
PS "minkälainen ohjain on paras sen pelimailman toteutuksen kannalta" tuon pitäisi mielestäni myös vaihdella sen mukaan mitä siinä pelimailmassa tehdän milläkinhetkellä (esim. ajoneuvon (oli se sitten ilmassa tai maanpinnalla)) ohjaamiseen hiiri+näppis yhdistelmä on yleensä keinotekoinen ratkaisu ellei se ajoneuvo ole niin iso että sitä ei realimailmassakaan ohjata millään ratilla tai joystickillä (esim. yhdessä pelissä kuulee älyvapaita vaatimuksia että valtameraluksen kokoista laitetta pitäisi lentää joystickillä vaikka se on yhtä liikehtimiskykyinen kuin realimailman valtamerialuksetkin on (jos aluksen kääntymisaika lasketaan useissa minuuteissa ei joystick ohjauksessa ole järkeä)).