Cyberpunk 2077

Ei peliä voi tehdä niin että se on helpoilla vaikeustasoilla hyvä pelata padilla mutta vaikeilla vaikeustasoilla sitä pitää pelata hiirellä, jso sen teke noin niinsekä oadipelaajat että hiiripelaajat haukuu sen lytyyyn apskana pelinä.

Sen verran hyvää jälkeä Puolan pojat tehneet aikaisemmin, että en nyt menisi vielä noinkaan sanomaan. Muutenkin ainakin itse toivoisin, että lopullisessa pelissä taistelussa painaa enemmän muut asian kuin se miten nopeasti saa sen tähtäimen kohdistetttua vihun päähän. Jos tämä tekee siitä sun kirjoissa "konsolipelin" niin so be it.
 
Sanoivat jo E3:ssa että smart weaponit on suunniteltu sellaisia pelaajia silmälläpitäen jotka ei ole erityisen hyviä tarkkuutta vaativissa ammuskeluissa. En tiedä miten tuo sitten käytännössä menee, onko älyaseet jonkinlainen easymode-ase vai pelkästään erilainen pelata, mutta ei välttämättä sen parempi kuin muutkaan asetyypit, mutta siis erilaisia asetyyppejä on ainakin kolmea lajia joista voi sitten valkata sen mieleisensä millä tykkää paukuttamaan.

“Again, because we’re a role-playing game and we understand some people aren’t necessarily averse to twitch-based combat who like playing role-playing games, we tried to design the smart weapons around being something that people can pick up and play casually without necessarily having to be super-efficient with shooting people in the head or more twitch-based, reaction-based combat, so we’re trying to cater to both audiences there with that.”

Cyberpunk 2077 Dev Breaks Down Combat, Weapons
 
Sen verran hyvää jälkeä Puolan pojat tehneet aikaisemmin, että en nyt menisi vielä noinkaan sanomaan. Muutenkin ainakin itse toivoisin, että lopullisessa pelissä taistelussa painaa enemmän muut asian kuin se miten nopeasti saa sen tähtäimen kohdistetttua vihun päähän. Jos tämä tekee siitä sun kirjoissa "konsolipelin" niin so be it.
Ei et pätkääkään lukenut mitä krjoitin.

Ei hiiritähtyksen pääasiallinen tarkoitus ole nopeat päälaukaukset pelissä kuin pelissä (jos pelaat vain padilla niin sinula voi olla se harhaluulo).

Esim. se miten suojantakaa tai kulmantakaa ampuminen toteutetaan hyvin padila ja hiirellä eroaa valtavasti ja kumassakaan ei ole kyse twichcontrol päälaukauksista.

Sanoivat jo E3:ssa että smart weaponit on suunniteltu sellaisia pelaajia silmälläpitäen jotka ei ole erityisen hyviä tarkkuutta vaativissa ammuskeluissa. En tiedä miten tuo sitten käytännössä menee, onko älyaseet jonkinlainen easymode-ase vai pelkästään erilainen pelata, mutta ei välttämättä sen parempi kuin muutkaan asetyypit, mutta siis erilaisia asetyyppejä on ainakin kolmea lajia joista voi sitten valkata sen mieleisensä millä tykkää paukuttamaan.

“Again, because we’re a role-playing game and we understand some people aren’t necessarily averse to twitch-based combat who like playing role-playing games, we tried to design the smart weapons around being something that people can pick up and play casually without necessarily having to be super-efficient with shooting people in the head or more twitch-based, reaction-based combat, so we’re trying to cater to both audiences there with that.”

Cyberpunk 2077 Dev Breaks Down Combat, Weapons
Asetyyppin valinnan mahdolisuudella voi paikata padi ja hiiritähtäyksen eroja mutta ei sillä voi korjata sitä jos peli lähtökohtaisesti on soveltuvampi toiselle tai toiselle.

(vähän sama tilannen kun toisessa pelissä on sota siitä pitäääkö sitä pelata joystickila vai hiirellä ja pitääkö kaikkien pelissä käytettävien laitteiden sopia paremmin hiirelle vai joystikille vai pitääkö niiden sopia yhtä hyvin sekä hirelle että joystikille joka ei ole mahdollista ne voi sopia vain yhtähuonosti sekä hiirelle että joystikille)
 
Viimeksi muokattu:
Tää on kyl edellee nii harvinaista, etten tiä jaksanko enää uskoa tähän missää pelissä ellei se oo pelin ainoa asia mistä hehkutetaan.
Lol mää en oo noin sanonut! Quottasit väärin. :)
Itsekään en usko tällaisiin lainkaan. Joissain peleis ai-parametreistä voidaan säätää vihollisten reaktioaikoja tai erikoiskykyjen/aseiden käyttötiheyttä/piiloutumiseen käytettävää aikaa vaikeusasteesta riippuen, mutta takuulla ei yhteenkään peliin aleta koodaamaan kehittyneempää tekoälyä eri vaikeusasteille. Ylipäätään tekoälystähän nyt on helppo tehdä täydellinen, hyvä tekoäly on nimenomaan "epätäydellinen" joka tekee siitä viihdyttävän.
 
Ei et pätkääkään lukenut mitä krjoitin.

Ei hiiritähtyksen pääasiallinen tarkoitus ole nopeat päälaukaukset pelissä kuin pelissä (jos pelaat vain padilla niin sinula voi olla se harhaluulo).

Esim. se miten suojantakaa tai kulmantakaa ampuminen toteutetaan hyvin padila ja hiirellä eroaa valtavasti ja kumassakaan ei ole kyse twichcontrol päälaukauksista.

Ei kyllä minä ihan hiirellä pelaan, koskaan omistanutkaan konsolia. Tosin kaikki viimeaikaiset FPS pelit mitä on tullut pelattua on ollut multiplattereita. Kerrotko ihan konkreettisesti miten se pelisuunnittelu eroaa, jos tehdään peli täysin PC:n ehdoilla vrt. konsoleihin. Vaikka nyt esimerkiksi tuo suojautuminen / kulman takaa ampuminen?
 
... hyvä tekoäly on nimenomaan "epätäydellinen" joka tekee siitä viihdyttävän.
Ja sitten sen pitäis olla vielä epätäydellisesti epätäydellinen, eikä vain jatkuvasti sohlo tunari.

Tuo että saadaan aikaan AI joka on just sopivasti epätäydellisesti epätäydellinen on hirveän hankala temppu jossa harvoin onnistutaan
(siksi monen pelin vastustajat on jotain zombeja kun niiden ei tarvi olla fiksusti epätäydellisiä riittää että ne on epätäydellisiä toteuttaakseen sen zombimaisen käytöksen).

Joku Cyberpunk mailmaan sijoittuva peli on tästäsyystä hyvin haasteellinen autenttisen sopivasti epätäydellisesti epätäydellisen AI:n kehityksen kannalta kun se NPC hahmo voi olla Cyberneetisesti parennetulla tähtäyskyvyllä varustetu ihminen mutta kumminkin sen pitäisi olla inhimilisesti käyttäytyvä eli tehdä virheitä jotka ei olisi ihan ilmeisiä tahallisia AI virheitä ja tämä siitä huolimatta että se ampuu Cyberneetiseti parannetulla tähtäyksellä.
 
Ei kyllä minä ihan hiirellä pelaan, koskaan omistanutkaan konsolia. Tosin kaikki viimeaikaiset FPS pelit mitä on tullut pelattua on ollut multiplattereita. Kerrotko ihan konkreettisesti miten se pelisuunnittelu eroaa, jos tehdään peli täysin PC:n ehdoilla vrt. konsoleihin. Vaikka nyt esimerkiksi tuo suojautuminen / kulman takaa ampuminen?
Esim. jos peli on tehty todella hyvin hiiritähtäystä silmälläpitäen voi suojasta ampuminen olla järkevää toteuttaa niin että ensimmäisellä nopealla vilaisulla tähtäät melkotarkaan oikeaan kohtaan ja toisella vilaisulla tarkennat tähtäyksen ja laukaiset tämän tyylisessä toiminassa ei ole padilla järkeä koska padilla ei voi säilyttää sitä tähtäyspistettä vilkaisukertojen välillä eikä padila edes voi pyrki niin tarkkaan tähtäämiseen että tuplatähtäyksestä olisi hyötyä tai että sitä voisi edes järkevästi tarvita.

Niin en muuten puhunut PC ehdoista vaan hiiri ja padi eroista,
nykyään kun on täysin normaalia että tehdään pelkä PC peli mutta se on suunniteltu täysin padin ehdoilla eli ei voi sanoa pelkästään ohjaustapa painotuksen perusteella että kyseessä olisi konsoleille suuniteltu peli.

Hyvä esimerkki on Spintires/Spintires Mudrunner se on autopeli jonka kehittäjän on kehittänyt sen alunperin nimenomaan PC:lle ja ohjaimeksi on alunperin tarkoitettu padi jonka ehdoilla se peli on alunperin kehitetty, mulla on kyseinen peli hiiri, padi ja ratti pelaan sitä peliä padilla koska muilla ohjaimilla se on aina jotenkin kömpelö.

Kun katsoo esim. Steam tilastoja niin suurimmalla osalla PC pelaajista on nykyään myös padi (padi on paljon yleisempi kuin joystic tai ratti) ja ne käyttää sitä padia monissa peleissä tästä systä on täysin mahdollista että Cyberpunk kehitettäisiin ensisiajsisesti padia silmälläpitäen (koska pelin ostajilla on hyvinsuurella todennäköisyydellä se padi jo valmiiksi hankittuna).

Eli jos Cyberpunk kehitetään padi keskeiseksi se mene varmasti ihan hyvin läpi kun ostajilla on jo se padi (isekkinpelaisin siinätapauksessa tätä peliä padilla).

Mutta samaanaikaan on myös totta se että kun katsoo millaista mailmaa Cyberpunk pelin on tarkoitus kuvata sen mailman mahdollisiman autenttiseen toteutukseen sopii paremmin hiiripohjainen ohjaus kuin padi pohjainen ohjaus.

Itse kun olen sitä mieltä että pelit pitäisi kehittää silläperusteella minkälainen ohjain on paras sen pelimailman toteutuksen kannalta eikä siitä lähtökohdasta että peli kehitetään yleisimmän peliohjaimen ehdoilla.


PS "minkälainen ohjain on paras sen pelimailman toteutuksen kannalta" tuon pitäisi mielestäni myös vaihdella sen mukaan mitä siinä pelimailmassa tehdän milläkinhetkellä (esim. ajoneuvon (oli se sitten ilmassa tai maanpinnalla)) ohjaamiseen hiiri+näppis yhdistelmä on yleensä keinotekoinen ratkaisu ellei se ajoneuvo ole niin iso että sitä ei realimailmassakaan ohjata millään ratilla tai joystickillä (esim. yhdessä pelissä kuulee älyvapaita vaatimuksia että valtameraluksen kokoista laitetta pitäisi lentää joystickillä vaikka se on yhtä liikehtimiskykyinen kuin realimailman valtamerialuksetkin on (jos aluksen kääntymisaika lasketaan useissa minuuteissa ei joystick ohjauksessa ole järkeä)).
 
Viimeksi muokattu:
Mutta samaanaikaan on myös totta se että kun katsoo millaista mailmaa Cyberpunk pelin on tarkoitus kuvata sen mailman mahdollisiman autenttiseen toteutukseen sopii paremmin hiiripohjainen ohjaus kuin padi pohjainen ohjaus.

Itse kun olen sitä mieltä että pelit pitäisi kehittää silläperusteella minkälainen ohjain on paras sen pelimailman toteutuksen kannalta eikä siitä lähtökohdasta että peli kehitetään yleisimmän peliohjaimen ehdoilla.

En ole tutustunut Cyberpunk 2020 / 2077 maailmaan, mutta itsestä tuntuisi että tulevaisuudessa, ei ehkä lähitulevaisuudessa, yleistyisivät itsetähtäävät / hakeutuvilla ammuksilla olevat aseet. Eli otetaan se inhimillinen elementti pois ja enemmän automaatiota kehiin. Toinen mihin jossakin Scifi-kirjassa törmäsin oli ns. haulikkotyyppiset aseet. Eli ampuu aivan jäätävän "seinämän" hauleja, joilta on lähes mahdotonta suojautua / väistää lähi ja keskipitkillä etäisyyksillä. Tämmöisten perusteella minusta pädi toimisi ihan yhtä hyvin kuin hiirikin vaikka hiiri on itsellä aina ollut se ykkösvalinta. Varsinkin jos ajamista on paljon pelissä.

Offtopic: Automaatiosta puheen ollen itseä aina häirinnyt Scifi- elokuvissa/sarjoissa ja jossain määrin myös peleissä, kun avaruudessa tapahtuvat taistelut käydään aina lähietäisyyksillä. Yritetään manuaalisesti ampua jollain joystick-tyyppisellä tähtäyssysteemillä 50 metrin päässä olevaa isoa kohdetta, jonka suhteellinen nopeus on lähellä omaa eikä silti meinata osua. "Realistisesti", jos näin voi sanoa, nämä taisteluthan käytäisiin kymmenien / satojen / tuhansien(?) kilometrien etäisyyksillä täysin automaattisesti toimivilla aseilla. Se jonka sensorit ylettävät pidemmälle tai joka pystyy tekemään nopeampia random generoituja suunnanvaihdoksia yleensä sitten voittaisi. Tietysti tämä ei näytä eikä tunnu kovin mielekkäältä viihdemediassa, mutta silti itseä aina vähän harmittaa.
 
Missä ihmeen vaiheessa edes päädyttiin ajatukseen että pelisi olisi kehityksessä padi ensisijaisena ohjaustapana? CDPR kuitenkin käsittääkseni kehittää kaikki pelinsä PC etunenässä ja siitä sitten optimoivat konsolille. PC:llä räiskinnät on kuitenkin lähes aina suunniteltu hiirelle ja näppikselle, kuten myös länsimaiset RPG:t.

Peli on kuitenkin tulossa myös konsoleille niin hyvä vaan jos sekin on saatu toimimaan sulavasti. Jotkut myös tykkää käyttää padia tietokoneellakin, eikä se väärin ole. On paljon porukkaa jotka on padilla räiskinnöissäkin tarkempia kuin minä hiirellä ja näppiksellä. :) Uskon myös että taistelussa on enemmän väliä abilityilla kuin absoluuttisella ampumatarkkuudella, etunenässähän pelin tulisi kuitenkin olla RPG. Tietty voihan olla myös niin että hahmon voi rakentaa kaikkien mahdollisten asebonuksien ympärille ja sitten pelata peliä kuin codia konsanaan.

Eikös noissa gameplay livedemoissa pelaaja muutenkin käytä lähes aina padia? Etenkin tuo sulava kameran pannaus ja tarkka kävelynopeuden säätely on paljon helpompi toteuttaa tatilla ja se näyttää yleisölle paljon mieluisammalta. Tuokin livedemo on kuitenkin varmasti monta kertaa harjoiteltu ennen lehdistölle näyttämistä ja livenäkin varmasti tarkkaan kontrolloitu (joku ohjaaja huutamassa korvanappiin että kato tänne, nyt tuonne, vastaa näin, etc :D).

Lähinnä siis että jos perustelu tälle 'padi edellä' ajatukselle on vain se, että pelidemo näytettiin padilla pelaten, sanon että höpönlöpö. Turhaa siitä enempää jankata ennen kuin tulee lisää infoa ja videoita ym.
 
Viimeksi muokattu:
Jo on taas ongelmat löytynyt pelivideolta. Toivottavasti CDPR ei kuuntele sitten alkuunkaan näitä kaikenmaailman taisteluhelikoptereita.

cyberpunk 2077 suku.jpg cyberpunk 2077 suku2.png
 
Jo on taas ongelmat löytynyt pelivideolta. Toivottavasti CDPR ei kuuntele sitten alkuunkaan näitä kaikenmaailman taisteluhelikoptereita.

cyberpunk 2077 suku.jpg cyberpunk 2077 suku2.png
Minusta tuo haisee tässätapauksessa lähinnä keinolta pumpata omaa Twitter näkyvyyttään paremmaksi takertumalla keinotekoisesti näkyvästi esilläolevassa pelissä aiheeseen josta se peli ei todellisuudessa ota kantaa puoleen eikä toiseen.

Eli tyyppi joka kahdella trendikkäälä aiheella yrittää pumpata omaa näkyvyyttään paremmaksi ei muuta.


Se että pelissä alettaisiin luettelemaan kaikki mahdolliset sukupuoli yms versiot jotka tähänmennessä on keksitty on naurettava kun niitä määritelmiä on jo kehitety useita kymmeniä (joku taho taisi vaatia että pelejen pitäisi tukea 27:ää erilaista sukupuolen kaltaista määritelmää ja se taisi olla suppea lista versio).


Tosin kun on Suomi äidinkielenä Englannin sijasta on vähän vaikea käsittää että miksi joillakin kielillä puhuvilla on pakottava tarve määritellä sukupuoli kaikille/kaikelle mistä/kestä ne puhuu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt ei tehä tästä kuitenkaa mitää hirveetä puolustuspuhetta miehisyydelle ja naiseudelle, noita sekopäitä löytyy aina netistä huutamassa millon mistäki ja niille ku antaa näkyvyyttä nii se on just sitä mitä ne tarvii.
 
Kyllähän jo tosi vanhoista ropeista ennen öyhötyksen ajanlaskua löytyi sukupuoleksi vaihtoehdot mies, nainen ja eunukki. :smoke:

Eli takapakkia on otettu. Tosin jos sinne laitettaisiin joku "other" sukupuoli (neuter olisi varmaan vihapuhetta) niin sitten vinguttaisiin jostain muusta.
 
Tiettävästi Gamescomissa on demottu peliä hieman erilailla, koska siellä on kuulemma pelattu mieshahmolla ja pelin alussa V:n vierestä sängystä nousee mies. Siinä vähän pehmennystä kaikille transgender- ja muille sukupuolisen tasa-arvon fanaatikoille. :D

Nelinpelin podcastissa oli juttua, 22 minuutin kohdilta eteenpäin:

144 - Lippa takana - Nelinpeli
 
Viimeksi muokattu:
Halvin tapa lisätä kaikki sukupuolet peliin olisi varmaan se, että sukupuolen valinnan jälkeen pelaaja saisi kirjoittaa "miehen" tai "naisen" tilalle mitä haluaa. Ulkonäköön se ei kuitenkaan vaikuttaisi, kuten ei oikeastikaan.
 
Will the HUD and Damage Numbers above the heads be adjustable?

Aug 28/18 Marcin Momot: "That is exactly our plan. A lot of HUD elements (including damage numbers) will be optional. "

Siinä nyt niille ketä nuo leijuvat damagenumerot häiritsi..
 
Siinä nyt niille ketä nuo leijuvat damagenumerot häiritsi..
Tähän kiva saada varmistus. Demossa ehkä eniten itseäni häiritsi että omassa kämpässäkin oli kaikki 'waypointit' näkyvillä esimerkiksi takille ja tietokoneelle ym. Syö yllättävän paljon immersiota.
 
@Sadness voisi liittää tämän Q&A-osion Cyberpunkin forkalta tuonne alotuspostaukseen, siellä on vastauksia joihinkin demonkin kysymyksiin.

CURRENT Developer Answers to your CP 2077 Questions

Itselle mm. tämä on iso asia:
Kiitos tästä, mielenkiintoista luettavaa.

Tämä ehkä hieman yllätti, ja taidettiin asiaa äskettäin tässäkin ketjussa miettiä:

Current or Next-gen consoles?

June 17/18 Patrick Mills: "The current console generation is what we're aiming for. We are aiming for Xbox One, PlayStation 4, and of course PC as well."​

Jotenkin ajattelin että jos peli julkaistaan 2020, niin olisi ollut next-gen. Tosin en seuraa konsoliuutisia lainkaan, joten ei mitään tietoa mitä huhut kertoo olevan niiden julkaisun ajankohta.
 
Tiettävästi Gamescomissa on demottu peliä hieman erilailla, koska siellä on kuulemma pelattu mieshahmolla ja pelin alussa V:n vierestä sängystä nousee mies. Siinä vähän pehmennystä kaikille transgender- ja muille sukupuolisen tasa-arvon fanaatikoille. :D

Nelinpelin podcastissa oli juttua, 22 minuutin kohdilta eteenpäin:

144 - Lippa takana - Nelinpeli
E3:n aikaan pelattiin naisella ja kehuttiin sen ääninäyttelyä. En tiiä sitten näytettiinkö joillekin muille eri pätkä.

Kuten Cyberpunk 2020 tutustuneet ovat jo kertoneet niin minäkin olen varma että sukupuolen voi vaihtaa cyberhässäköillä jossain vaiheessa peliä.
 
FPS-pelejä on tullut pelailtua, niin pelin kuvakulmasta olen mielissäni. Myös tämä detaili on hyvä juttu IMHO:

Koodi:
Sticky cover system?

June 16/19 Kyle Rowley: "Nope. Not sticky cover. "
 
Ole vain sitä mieltä mutta ei sulla ole vieläkään tuon pohjaksi mitään muuta kuin mutuilua.

Noin yleisesti se on ihan sama mitä CDPR tekee jotkut eivät tule tästä pelistä pitämään niin kuin monet eivät Witcher 3:sta (tai muista sen sarjan peleistä). Pelitalon tietäen odotan että tässä mennään aika vahvasti tarinankerronnan pohjalta ja odotan myös laadukkaita sivutehtäviä. Tuo ohjattavuus ja taistelu tulee jakamaan mielipiteitä kuten pelitalon aiemmissakin peleissä. Avoin pelimaailma on aina avoin pelimaailma ja siinä on omat haasteensa sen puolesta miten se vaikuttaa "elävältä". En ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt yhteenkään avoimen maailman peliin missä nimenomaan se maailma ei jossain vaiheessa tuntuisi tyhjältä tai siltä että turhaa täytettä on liikaa. Tämä koskee niin W3:sta kuin vaikkapa Skyrimiäkin. Aivan varmasti sama tulee vaivaamaan Cyberpunkiakin mutta odottelisin lopullista tuomiota siihen asti että nähdään minkälainen se maailma ihan oikeasti on yhden videon sijaan joka pyrkii esittelemään aika suoraviivaisesti pari tehtävää ja niidenkin suorittamiseen vain yhden tavan kuhunkin.

Itsehän tykkäsin W3:sta kuin hullu puurosta pääosin juuri tarinankerronnan ja vaihtelevien sivutehtävien takia. Jos Cyberpunk esittelee yhtään samanlaista tai parempaa laatua niin siitä tulee epäilemättä omissa kirjoissa jälleen kerran kova tekele.


Näinhän se menee todellakin. Witcher 3:sessa oli todella paljon hyvää ja eri ominaisuuksia, mutta erikoista on että pelit joissa on vähemmän ominaisuuksia kuten vaikka God of war (joka oli kaikinpuolin kelpo peli) ovat huimassa suosiossa, koska voi olla että jos jokin ominaisuus Cyberpunkissa ei ole jonkun mieleen (1st person, damage numerot, scriptatut kohdat) niin peliä lytätään. Omasta mielestä mieluummin eri vaihtoehtoja peliin kuin että jätetään pois ja tehdään virtaviivainen peli vailla uudestaan läpipeluu arvoa.
 
Näinhän se menee todellakin. Witcher 3:sessa oli todella paljon hyvää ja eri ominaisuuksia, mutta erikoista on että pelit joissa on vähemmän ominaisuuksia kuten vaikka God of war (joka oli kaikinpuolin kelpo peli) ovat huimassa suosiossa, koska voi olla että jos jokin ominaisuus Cyberpunkissa ei ole jonkun mieleen (1st person, damage numerot, scriptatut kohdat) niin peliä lytätään. Omasta mielestä mieluummin eri vaihtoehtoja peliin kuin että jätetään pois ja tehdään virtaviivainen peli vailla uudestaan läpipeluu arvoa.
Eka God of war sai todella hyvän vastaanotoan ja sen jälkeiset on pönkitety todella raskaalla markkinoinnilla, Witcherit ei ole koskaan operoineet vastaavalla markkinointibutjetilla joten Youtube mielipiteet jostain yksittästä jutusta pääsee vaikuttamaan enempi pelistä muodostuvaan yleiseen kuvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö jengi jaksaa marista tuosta 1st personista..? :facepalm:

Imo, parempi olisi jos esim. Bethesdan peleissäkin vaan keskittyisivät siihen 1st person kuvakulmaan, kun 3rd person kuvakulma näyttää muutenkin niin paskalta. En ikinä käytä sitä muutenkaan.
 
Näinhän se menee todellakin. Witcher 3:sessa oli todella paljon hyvää ja eri ominaisuuksia, mutta erikoista on että pelit joissa on vähemmän ominaisuuksia kuten vaikka God of war (joka oli kaikinpuolin kelpo peli) ovat huimassa suosiossa, koska voi olla että jos jokin ominaisuus Cyberpunkissa ei ole jonkun mieleen (1st person, damage numerot, scriptatut kohdat) niin peliä lytätään. Omasta mielestä mieluummin eri vaihtoehtoja peliin kuin että jätetään pois ja tehdään virtaviivainen peli vailla uudestaan läpipeluu arvoa.
Tehtävät tehdä monella eri tapaa on jo yksin iso asia miksi voi pelata pelin monesti uudestaan
 
Imo, parempi olisi jos esim. Bethesdan peleissäkin vaan keskittyisivät siihen 1st person kuvakulmaan, kun 3rd person kuvakulma näyttää muutenkin niin paskalta. En ikinä käytä sitä muutenkaan.

Ei siihen Bethesdakaan ole hirveästi keskittynyt kun katsoo vaikka kävelyanimaation laatua kolmannessa persoonassa. :D

Mut joo ei ole tulossa sitä first personia tähän.

 
Sapkowskia kiittäisin kuvastosta, sillä Witcher 3:n pelimaailma ei pelinä erottaudu.
Onko jotenkin huono asia että pelitalo käyttää ulkopuolisia ideoita pelimaailmaansa varten? Eikö se nimenomaan ole hyvä että luotetaan ammattilaisiin kun aika usein pelkästään pelisuunnittelijoiden tekemistä pelimaailmoista puuttuu sisältöä ja mielikuvitusta. Pohjautuuhan tämä tuleva Cyberpunkkikin vahvasti ulkopuoliseen kirjallisuuteen ja vanhanaikaiseen pen&paper roolipelaamiseen. Elder Scrollsit ja lähes kaikki fantasia-aiheiset pelit ammentavat ideoitansa aihepiirin kirjallisuudesta joita nähtiin erityisesti 90-luvulla erittäin paljon. En näe tässä oletusarvoisesti mitään huonoa.
 
Onko jotenkin huono asia että pelitalo käyttää ulkopuolisia ideoita pelimaailmaansa varten? ...
Paljon parempi kuin se että tehdään osaa 10 samaan räiskintä tms pelisarjaan just sillä samalla konseptilla kuin aina ennenkin.

Isoissa pelitaloissa on just se ongelma että ne ei käytä uusia tarinalähteitaa vaan toistaa niitä vanhoja jotka heillä jo on.

Tässäsuhteessa Red on hyvä kun ei tee putkeen Witcher 4,5,6 versiota vaan kokeilee ihan uutta pelimailmaa.
 
Paljon parempi kuin se että tehdään osaa 10 samaan räiskintä tms pelisarjaan just sillä samalla konseptilla kuin aina ennenkin.

Isoissa pelitaloissa on just se ongelma että ne ei käytä uusia tarinalähteitaa vaan toistaa niitä vanhoja jotka heillä jo on.

Tässäsuhteessa Red on hyvä kun ei tee putkeen Witcher 4,5,6 versiota vaan kokeilee ihan uutta pelimailmaa.

Täysin samaa mieltä. Tosin samaan aikaan CoD myö samaa sontaa miljoonittain...
 
Mielenkiintoinen seikka. Tämähän voi tulla ulos aikaisemmin kuin luullaankaan :eek: Tai sitten ei :hungry:

"Cyberpunk 2077
has been in development for at least six years and its team recently hit a major milestone: The entire game is playable from start to finish. It doesn't have all of the proper assets, playtesting or bug fixes in place, but seeing the story come together is a critical step in the development process, Borzymowski said."

It's not always sunny in 'Cyberpunk 2077'
 
Viimeksi muokattu:
Liittyy osittain aiheeseen mutta -- noh, en nyt ihan täysin ymmärrä mediaa mitä ne uutisoi. Laitan sen ihan spoilereihin viemästä tilaa tärkeemmältä keskustelulta.

Cyberpunk 2077:n tuottaja kertoo: koko peli on jo pelattavissa alusta loppuun | Muropaketti.com

Alkaa jo aivoissa keittämään pelkkä otsikko. Onko toi joku trolli? Vai ymmärsinkö koko pointin ihan väärin? Valaiskaa tyhmää.
SQ42 demo oli kehitysversiona läpipelattavissa yli vuoden ennen kuin se SQ42 demo julkaistiin ts se että jonkun pelin Dev version on on kokonaan läpipelattavissa ei välttämättä korreloi missään suhteessa siihen milloin se peli on julkaisuvalmis ja milloin se lopulta julkaistaan.

Läpipelattavassa Dev pelissä voi olla esim. hyvinkarkeat välikaikaiset grafiikat tai/ja NPC hahmoilta voi puutua AI melkein kokonaan tai/ja kaikki peliäänet voi puutua kokonaan jne eli se että Deviversio on läpipelattavissa ei kerro oikeastaan mitään hyödyllistä pelin julkaisuajasta.
 
Meinaa sitä että main quest on mahdollista vetää läpi ainakin jollain tasolla. Voi olla reilusti puuttuvaa grafiikkaa, ääniä, vaihtoehtoisia läpäisytapoja, sivutehtäviä jne. mutta pelin voi teknisesti pelata tutoriaalista lopputeksteihin jollakin tavalla.
 
@nukkesoturi Tuossa aikasemmassa yläpuolella olevassa postauksessani todettiin juuri tuo mitä itse linkkasit :D

Sen mukaan 6 vuotta ollut kehityksessä ja nyt he ovat saavuttaneet merkittävän kohdan eli on jollain tasolla pelattavissa alusta loppuun tuo peli. Sori @Refloni meni toiston puolelle.
 
Horizon: Zero Dawn, jossa vertailussa oli sentään mahdollisuus haastaa kohdattaessa mikä tahansa dinosaurus rex taisteluun. Witcherissä et voinut tehdä mitään vastaavan mörön kanssa, elleivät levelit täsmänneet. Mikä on hirveää pelisuunnittelua, eikä suinkaan ainoa esimerkki CD Projekt Redin peliin lisäämistä rajoitteista.
Itseasiassa pystyy haastamaan kenet tahansa mutta se että onko se järkevää ja palkitsevaa on eri juttu.



Siinähän nimenomaan tarkoitus tehdä rpg asioita ja pelailla helpompia pois alta että hahmo saa tasoja ja siten käydä vahvempia kimppuun.

Wihtorin isoin perisynti jota ei edes modeillakaan olla saatu kuntoo että geralti ei voi poistua taistelumodesta tai edes hyppiä ja mennä tikapuille.
 
Aika virhe tuoda peli näin aikaisessa vaiheessa esiin. Näytti Fallout 4:ltä huonommilta graffoilla ja arcade räiskinnältä, ajaminen todella onnettomalta, avoimen pelimaailman peliksi todella skriptatulta. Tarina ja tehtävät varmaan rautaa, mutta videon perusteella enemmän Witcher 2 kuin 3.
 
Minusta Witcher 3:sen Novigrad oli about todentuntuisin kaupunki mitä peleissä on nähty. Joo ei käytännössä minkäänlaista vuorovaikutusta 95% asukkaiden kanssa, mutta tämä mahdollisti sen että kaupungista saatiin oikeasti kaupungin kokoinen ja asukkaita sen mukaisesti. Ei mitään kyläpahasia kuten Skyrimissä tai Fallout 4:ssa. Se mikä hävitään hiekkalaatikkomaisuudessa voidaan sitten korvata hyvillä questeilla. Ei minua kiinnosta jokaisen vastaantulevan AI:n elämänkerta enkä välitä jos jokaisella ei ole huolellisesti kirjoitettua päivärytmiä ja omaa asuntoa. Olisi kyllä hienoa jos päästäisiin johonkin GTA V:den interaktiivisuuteen, mutta vähän kyllä epäilen. Onhan se ihan hauskaa vähän pelleillä AI:n kanssa näissä oikeissa hiekkalaatikko peleissä, mutta itse kyllästyn nopeasti siihen ja arvostan paljon enemmän hyvää tarinankerrontaa ja tunnelmaa. Ehkä en ole kovin luova persoona.

Jos pystyvät pitämään Gameplay demossa näytetyn fidelityn 50-100 tunnin pelin suorituksen ajan niin olen kyllä onnellinen mies.
 
Viimeksi muokattu:
Aika virhe tuoda peli näin aikaisessa vaiheessa esiin. Näytti Fallout 4:ltä huonommilta graffoilla ja arcade räiskinnältä, ajaminen todella onnettomalta, avoimen pelimaailman peliksi todella skriptatulta. Tarina ja tehtävät varmaan rautaa, mutta videon perusteella enemmän Witcher 2 kuin 3.

Aika tainnu kullata muistot miltä Fallout 4:n grafiikat näyttää. :D
 
Minusta Witcher 3:sen Novigrad oli about todentuntuisin kaupunki mitä peleissä on nähty. Joo ei käytännössä minkäänlaista vuorovaikutusta 95% asukkaiden kanssa, mutta tämä mahdollisti sen että kaupungista saatiin oikeasti kaupungin kokoinen ja asukkaita sen mukaisesti. Ei mitään kyläpahasia kuten Skyrimissä tai Fallout 4:ssa. Se mikä hävitään hiekkalaatikkomaisuudessa voidaan sitten korvata hyvillä questeilla. Ei minua kiinnosta jokaisen vastaantulevan AI:n elämänkerta enkä välitä jos jokaisella ei ole huolellisesti kirjoitettua päivärytmiä ja omaa asuntoa.
Samoilla linjoilla itse. Tosielämässä tulee aika harvalta vastaantulijalta kysyttyä sitä elämänkertaa tai edes päivän kuulumisia vaikka niillä olisi sama päivärytmi kuin itsellä :)
 
Tämä ketju on ollut erikoista seurattavaa trailerin jälkeen. Niin paljon vääriä päätelmiä (ja mielipiteitä :D).
 
Tämä ketju aiheutti minun CV jatkeeksi autismin.

Nimenomaan. Mitään negaa ei saa pelistä mainita, tai joku tulee hypepäissään perustelemaan kuinka väärässä olet. :D

Itselle ei vielä gameplay-videon perusteella suurta hypeä noussut. Ihan ok scifipeliltä vaikuttaa, ja katsotaan kuinka peli kehittyy. Eiköhän tuo tule kerran läpi pelattua ilmestyessään niin kuin Witcherit. :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom