OMNI rommia useita vuosia eri laitteilla käyttäneenä voisin heittää pari sanaa tänne. OMNIn tiimi on aika pieni, mutta he ovat tyypit, jotka lähtivät CyanogenModista kun he keräsivät rahoituksen ja palkkasivat uuden CEO, joka lupasi
varastaa androidin googlelta. Tiimiltä löytyy siis paljon kokemusta. Tiimi kehittää ja buildaa customrommia, joka on kaikille saatavissa. He kuitenkin tekevät androidia, jota haluavat itse käyttää eivätkä ole missään nimessä asiakasorientoitunut devausryhmä (tietenkin maintainereissa on eroja). Webbi-sivut ja blogit eivät yleensä ole ajantasalla. XDA sivuilla ei välttämättä löyty uusinta tietoa, varsinkaan ennen virallisia weekly buildejä (Käytin 3kk epävirallista oneplus5t android 9 buildia android8 modatuilla vendor-tiedostoilla ja se oli erittäin vakaa!). Sivujen ja XDA: sijaan kannattaa kääntyä telegram groupeihin (löytyvät XDA kunkin omnirom laitteen ensimmäisestä postauksesta).Telegram kanavilla kannattaa muistaa, että devaustiimi tekee androidia itselleen, eikä siellä kannata odottaa täydellistä palvelua juuri sinulle, jolla on ongelma X. Kun etsii informaatiota paljon ja paneutuu asiaan ensiksi, kanavalta saa hyvää supporttia ja korjaukset (muista aina ottaa aina logit! no logs no fixes) tulevat nopeasti. Itsellä esimerkiksi volte tuki suomalaisille operaattoreille tuli nopeasti kun
tein JIRA-virhetiketin. OS mukana tulee MatLog sovellus jolla saa logit yhteen zip-tiedostoon.
Olen kokeillut useita customrommeja vuosien saatossa ja OMNI on vakain sekä saan sillä pisimmän akun keston. Tukee signature spoofingia, joka on tärkeä jos et halua käyttää gappseja vaan microGtä. OMNIssa ei ole välttämättä featureja niin paljon kuin muissa rommeissa, mutta huomattavasti enemmän kuin puhtaassa AOSP:ssa. OMNI ei ole varmastikkaan ole kaikille, mutta itselle vuosien saatossa aina palaan takaisin OMNI:n. Olen käyttänyt muutamia nexus puhelimia ja nykyään oneplus5t. Yksi iso ero esimerkiksi OMNI ja LineageOS välillä on se, että OMNI ei lisää buildeihin mitään vendor/firmware tiedostoja/imageja (tosin kuin LineageOS, korjatkaa jos olen väärässä). Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän pitää olla tarkkana, että oikeat firmware/vendor on sisällä ennen kuin päivittä OMNI:n. Jos nämä eivät ole synkassa (myös Project Treble laitteet!), niin pahimmillaan luuri ei enää boottaa tai muita outoja ongelmia esiintyy. Chipset valmistajat työllistävät tuhansia ihmisiä, jotka kehittävät vendor/firmware -tiedostoja ja on yhtä tärkeää pitää androidi sekä "alakerta" (
Hardware manufactures) ajan tasalla, jotta paras mahdollinen käyttökokemus ja suorituskyky on käytettävissä.
Itse olen välttynyt ongelmilta kun ottaa aina nandroid backupin ennen päivitystä. Myöskin kun oneplus julkaisee uuden virallisen OOS, otan omnista backupin, flässään OxygenOS, jossa tulee kaikki vendor päivitykset ja sitten wipe & nandroid restore omnista (takaisin lähtötilaan). OMNI päivityksiä seuraan OS mukana tulevasta Changelog appsista ja omni
gerritistä.
OMNI on vakain (ja minulle paras) customrom, mutta se vaatii käyttäjältä panostusta, jotta se toimii tehokkaasti.