Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Viestiketju alueella 'Jäähdytys' , aloittaja Jahve3, 18.10.2016.

  1. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Epäilen myös, että tuo ei ole riittävän tehokas. Sen sijaan "vaikka jotkun luotettavat tahot" väittävät, että säiliön koolla ei ole väliä (väittämä on väärä) harkitsisin esimerkiksi 300L akvaariota. Tuossa ongelmaksi muodostuu lähinnä suuri nestemäärä ja sen arvokkuus. Väittäisin, että aika hiljaisen koneen saisi ja alle 10c delta T tuollaisella viritelmällä. Tuo akvaario kuitenkin säteilee lämpöä aika paljon ympärille ja esim liskot ja eksoottiset kalat saattaa tarvita jopa 1000w lämmittimiä (tosin jo isompiin akvaarioihin). Muotonahan olisi paras joku todella lättänä. Olenkin koittanut ihmetellä josko seuraavassa kämpässä olisi sopiva seinä johon saisi esim 20cm leveän ja kuuden neliön akvaarion.. Ainot ongelma mikä tuossa on, on vuotovahinkojen suuruus...
     
  2. Signa

    Signa 頑丈会員 Team H2O

    Viestejä:
    1 440
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Niin toi kysymys ei periaatteessa liittynyt tähän caseen vaan omaan pohdintaani. Tuskinpa merkittävää eroa olisi, varsinkin kun tossa esimerkkibuildissa 2 erillistä pumppua.
    Toin ton esiin lähinnä syystä ettei rinnakkaiset radit ole kauheen yleinen toteutustapa. Tosta tulisi myös enemmän letkuja/putkia, mutta samalla mahdollisuus tehdä näyttävämpi loop :happy:
     
  3. Archey

    Archey

    Viestejä:
    385
    Rekisteröitynyt:
    16.06.2017
    Mulla oli 1100l akvaario jonka lämpö piti nostaa lähelle 30C. kiekkokalojen vuoksi.
    2 x350W, eli molemmissa päissä oli 350w lämmitin.

    Nestettä oli todellisuudessa noi 900l, mutta vaikka pehmensin vettä kalojen kutuun kääteisosmoosilla, tietokone käytössä ei tulisi kalliiksi, sillä kunnon laite tislaa nestettä 200l tunnissa.

    Osti omani TYKSin poistoista 50 000mk maksanut laite maksoi jotain 150-200€

    Jos päätät kokeilla :) ota tynnyreitä/kanistereita mukaan niin tislataan sulle ilmaiseksi niin paljon kuin autoon mahtuu :)

    Tässä sulle vahva nestesäiliö, nyt tyhjänä varastossa, lasit 16mm karkaistua lasia ja kehykset polttomaalattua haponkestävää terästä.

    akvaario kypsyy.jpg

    akvaario valimis 2.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2018
    Eramaankettu tykkää tästä.
  4. Tuxi

    Tuxi

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aloin tuossa tänä iltana noita rojuja vähän mallailemaan toisiinsa ja katastrofi iski. Hommasin noita EK:n ruuviletkuliittimiä ja Alphacoolin X-Flow radit. No eihän nuo fittingit lähde puoliinkaan noista Alphacoolin lähdöistä kierteille :kahvi: Uskoisin vian olevan noissa Alphacoolin kierteissä, koska osaan menee ja osaan ei. Ja niihin mihin ei mene, niin ei mene sitten mikään EK:n liitin tai tulppa, mitä ostin. Alphacoolin oma tulppa kyllä menee, mutta siinä tuntui olevan vähän pidemmät kierteet. Meinasin kierretapin käydä ostamassa ja kokeilen sillä hieman "korjata" noita kierteitä, josko sillä ratkeaisi. Onko muilla käynyt samanlaista? En voi olla ainoa tämän ongelman kanssa.

    Toinen ongelma on sitten tuo pumppu. Ei meinaa sopivaa kohtaa löytyä Corsair 600Q kotelosta sille. Yllätyin sen pumppu/res kombon koosta, koska aikaisemmassa vesijäähyssä ollut pumppu oli oikein siro ja ei tuo D5/res nyt niin isolle kuvissa näyttänyt. Täytyy taiteilla johonkin 120mm tuulettimen jatkoksi. Ongelmaa ei oikeastaan olisi ollut, jos olisin ottanut toisen radeista 30mm paksuna, nyt molemmat on 45mm.
     
  5. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    @Tuxi Itsellä 600C kotelo, joka about sama. Pumpulle ja säiliölle ei tosiaan pahemmin ole tilaa jos edessäkin on radi. Jotkut ovat laittaneet ne taakse kuten täällä: Corsair 600C Inverted Case Review - www.watercooled.ch

    Myös pohjan radin tuulettumien päälle onnistuu 120/140mm adapterilla.

    Itsellä ei edessä ollut radia, pohjassa pelkästään 360mm. Nyt kuitenkin lisäsin 240mm radin eteen, niin laitoin säiliön + pumpun 5,25" paikkoihin jotta jää enemmän tilaa alaosastoon.

    Itse mietiskelin noita X-Flow myös jossain vaiheessa, mutta koska kotelossa muutenkin hieman naftisti tilaa niin oten radit joissa liittimet vain toisessa päässä. Ilmoittele ihmeessä miten noi X-Flow sinne istuu.
     
  6. Tuxi

    Tuxi

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    @copter Voin jo nyt sanoa, että aika huonosti. Takatuuletin on vaihdettava 120mm ja ainoa paikka pumpulle on tosissaan tuuletinkiinnikkeellä joko eturadin alareunaan tai pohjaradin etureunaan. Letkutuksesta tulee ruma, mutta pitäähän sitä parannettavan varaa jättää :D Stressaa nuo liittimet, mutta rahallahan kai sitä tästäkin selviää.
     
  7. Hessu

    Hessu Tukijäsen

    Viestejä:
    2 905
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Jos ei kiirettä ole niin tilaa aliexpressistä barrowin littiimiä niin saat halvemmalla. :tup:
     
  8. Fribo-71

    Fribo-71 Ex SMD,SMT,CNC Make ATK Great Again Team H2O

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
  9. Archey

    Archey

    Viestejä:
    385
    Rekisteröitynyt:
    16.06.2017
    En noiden läpivientien ja ylimääräisten pellitysten vuoksi maksaisi muuten täysin perusmallisesta kotelosta tuota hintaa.
    Vesijäähdytyskotelossa pitäisi olla reilusti enemmän karkaistua lasia ja vapaa näkyvyys mahdollisimman monesta suunnasta.
     
  10. xarot

    xarot

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei näytä 1000D mitenkään erikoiselta jos vertaa vaikka omaan Primoon. Tuleekohan tuota valkoisena. Ihan poskettoman kokoinen ja painoinen, ei tuota voi edes liikutella mihinkään eikä taida tulla pyörillä.
     
  11. Fribo-71

    Fribo-71 Ex SMD,SMT,CNC Make ATK Great Again Team H2O

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Kaikille koteloillehan pitää enemmän tai vähemmän laikkaa näyttää jos meinaa saada omanlaisensa.
    Kyllähän nää nykykotelot myydään lasin&ledin voimin.
    Vesileikit kumminkin niin marginaalilaji että pelkästään sen ehdoilla ei taida montaa koppaa löytyä?
     
  12. Infinity

    Infinity

    Viestejä:
    449
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Huoh, vieläkin väkisin yritetään 120 millisiä tuulettimia työntää kansalle tuossa 1000D Obsidianissa.

    Edessä 8x120mm paikat, jos olisi ollut vaikka 3x140 niin vaihtoon olisi lähtenyt vanha 750D.

    Toki rälläkällä saa kaikki sopimaan, niin oli pakko tehdä nykyisen kotelonkin kanssa. Tuossa kuitenkin hintaa lähes viisi kertaa enemmän.
     
    Eramaankettu tykkää tästä.
  13. Tuxi

    Tuxi

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Totta kai on kiire :rofl:

    Mitä tulee Alphacoolin radien kierteisiin, niin kahdella eri kierretapilla kävin kaikki portit läpi ja nyt toimii kuten kuuluukin. Aika reilusti lähti osasta kuparia, mutta paskankos sillä väliä, jos kierre vain toimii. Kertoo lähinnä siitä, että kuinka huonot ne alkuperäiset kierteet olivat. Oli tosiaan kaksosanen tuo kierretappi tuolle G1/4 kierteelle. Toinen oli vähän "hellempi" ja sillä lähti lähinnä maalit. Eipä tosin mennyt sekään sormin vaan tarvitsi jatkovartta. Toinen sitten jyrsi ihan kunnolla ja sitä hirvitti alkuun vähän käyttää, mutta lopputulos oli hyvä :tup:
     
  14. Miro.Simounen

    Miro.Simounen

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Itellä samaa vikaa noissa Xflow sarjan radeissa. Pitää miettiä pyöräyttääkö kierteet puhtaaksi. Tapit löytyy kuitenkin iteltäkin.
     
  15. Tuxi

    Tuxi

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Suosittelen. On paljon miellyttävämpi kasata nyt, kun asiat menee kierteille kuin itsestään :)
     
  16. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Enpä ole itse moiseen törmännyt. Mulla ei ole kuin millinen tappisarja. Mistäs olette tuon G1/4 himaan hommanneet?
     
  17. Tuxi

    Tuxi

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos siis tappia tarkoitit, niin tällä setillä tein itse:

    RUKO Putkikierretappipari G 1/4 | Motonet Oy
     
  18. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Niinpä tietysti. Kun ei oman paikkakunnan mätänetissä ole - niin ei sitä muuallakaan voi olla :eek: Nää kierteet on kyl yks syöpä. mm, hienokierre, kartiokierteet, normit, unc, unf, g, pg, mitä vielä... Liki puolivuotta sitten etin ilmanpainejärjestelmään 1/2 kierretappia ja prkl ei missään. Olisi vain pitänyt tajuta tilata mötönettiin :facepalm: Jännä muuten et on noin halpa. Näyttäs tuo 1/2 olevan jo 40€ (tuli halvemmaks ostaa briteistä ja kärrää himaan)
     
  19. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Nyt kun löytyy kierteiden asiantuntijoita, niin mikä on käytännön ero G1/4 ja G3/8? Speksien mukaan toki niissä on eroa, mutta itselläni on tuossa säiliössä G3/8 kierteiselle tulpalle paikka ja melkein väittäisin että siinä on tällä hetkellä G1/4 tulppa, joka kuitenkin toimii ihan kuten pitää.
     
  20. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    572
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Ero on 3,6mm eli uskaltaisin väittää että säiliössäsi on G1/4 kierre. G1/4 tulpan ei pitäisi millään kyllä kiristyä G3/8 kierteeseen.
     
  21. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Ok. Ero siis on halkaisijassa eikä kierteen tiheydessä?
     
  22. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    572
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Kyllä, tuolta löytyy hyvää tietoa myös kierteistä Fittings and Tubing Guide - ekwb.com
     
    Eramaankettu tykkää tästä.
  23. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Kiitoksia. Olisihan tämä Googlella tullut toki myös selville.

    Kyllä siinä sitten varmaan on ihan oikeanlainen tulppa, eli G3/8. Hämäännyin vain kun tulpat tulivat pussissa jossa luki G1/4 ja kun laiton paikoilleen, niin en siinä vaiheessa kiinnittänyt huomiota sen enempää. Joten rupesin tässä miettimään että tuliko siihen G3/8 paikkaan laitettua vääränlainen tulppa (= ts. onko mahdollista etä se siihen jotenkin sopisi) vai oliko pussissa kenties väärät merkinnät. Jälkimmäinen taisi käydä toteen.
     
  24. skl

    skl

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Suunnittelin looppia uusiksi, ja tilasin lisää kamaa kiinasta.
    Toimisko draini jos laitan sen pumpun toiseen inlettiin/outlettiin, pumppu tulee alimmaksi osaksi looppia. Kyseessä d5 12v water cooling pump use for water cooling-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group tämä pumppu, josta letkut lähtisi ylöspäin ja nuo eteenpäin olevat reiät siis voisi käyttää drainiin uros-uros+sulku kombolla.
    Ts. kiertääkö sieltä vesi ulos ilman että pumppu virroissa?
     
  25. Miro.Simounen

    Miro.Simounen

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Kyllä
     
  26. Härkönen

    Härkönen

    Viestejä:
    1 449
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Olisi tarkoitus itsekin siirtyä customlooppien ihmeelliseen maailmaan ja tarvittais vähän asiantuntevaa apua; kotelona corsair 600c ja radien asettelua mietin, mikä olisi järkevin ratkaisu. Pohjaan ainakin 360mm radi menisi, mutta en osaa päättää laittaisiko eteen vielä 240/280 radin vai taakse 120/140mm kaveriksi? Jäähdytettävät osat 6850k ja 1080ti (ehkä tulevaisuudessa SLI).
    Jos pohjaan 360mm ja taakse singleradi poistamaan lämmennyttä ilmaa, niin viileän tuloilman saisi etutuulettimilla hoidettua. Vai miten te laittaisitte?
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2018
  27. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Sama kotelo itsellä ja kokemuksesta voin sanoa, että tiukkaa on mahduttaa kahta radia. 360mm pohjaan ja 240mm eteen menee juuri ja juuri, riippuen radien tarkoista mitoista (menee ihan millitouhuksi). Taakse ei radia saa mahtumaan kovinkaan helpolla vaikka pohjassa ei olisi mitään ja jos pohjassa tuo 360mm radi, niin silloin taakse ei voi laittaa muuta kuin tuulettimen (eikä kyllä tarvitsekaan).

    Suosittelen siis katsomaan 360 ja 240 radit, katsomaan niiden tarkat mitat ja mittaamaan vielä että varmasti mahtuu. Tässä tulee myös huomioida liittimien ja tuulettimien korkeus. 360 radi pohjassa käytännössä menee ihan päädystä päätyyn, jolloin takana takatuuletin ja edessä radiaattori + tuuletin tulee tuon 360 radin päälle, joten tuon 360 radin liittimien / porttien osalta on tiukkaa jos ei halua sivulta kierrättää letkuja.
     
  28. Härkönen

    Härkönen

    Viestejä:
    1 449
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
    Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.
     
  29. Miro.Simounen

    Miro.Simounen

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    360x45mm radi riittää 8700k + 1080ti vakiokelloilla ihan mainiosti.

    Molemmat radit puhaltamaan sisään ei välttämättä auta yhtään jäähytystehossa, koska ulosmenevää ilmaa ei ole riittävästi.
     
  30. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Itsellä on 1700X ja Vega56 kortti melko tappiin kellotettuna, näistä lähtee varmaankin enemmän lämpöä kovemman tehonkulutuksen vuoksi. Kun hommasin tuon kotelon, niin törmäsin näihin sijoitusongelmiin heti alkuunsa. Tarkoitus oli laittaa 280 radi pohjaan (45mm) ja 140 radi taakse (45mm). 280 meni pohjaan kauniisti, mutta 140 ei taakse mahtunut käytännössä mitenkään. Laitoin aluksi setin vain tuolla 280 radilla kiinni ja sillä pystyin kyllä konetta käyttämään, mutta vesien lämmöt nousi melko korkeiksi. Lisäsin tuon 140 radin sitten myöhemmin ulkopuolelle ja se auttoi tilannetta, mutta esteettisistä syistä halusin ottaa sen pois. Käytännössä siis 280 + 140 riitti, mutta eivät istuneet kauniisti.

    Tämän johdosta hommasin 360 radin ja laitoin sen pohjaan, ajatuksena oli että en toista radia tarvitsisi. Eroa tuohon 280 radiin ei kuitenkaan niin paljoa ollut, että tilanne oli käytännössä about sama kuin pelkällä 280 radilla, jäähdytys toimi mutta vedet oli edelleen omaan makuun liian lämpimät. Nyt 360+240 combolla kaikki on hyvin.

    Uskon siis että yhdellä 360mm radilla pystyt nuo kyllä jäähdyttämään, mutta vesien lämmöt saattanee olla melko korkeat. Paremman tuloksen saat 360+240 combolla. Varmaankin 30mm korkeat kannattaa hankkia, 45mm korkeilla tulee jo sitten kulmissa ongelmia.

    Tosin tuon 280+140mm setin suhteen, niin se varmaan kyllä toimisi jos ottaisi sellaisen 140mm radin jossa on pyöristetyt kulmat. Silloin saisi 280mm pohjaan ja 140mm taakse. Edestä saisi sitten raikasta ilmaa sisään, että ei tarvitsisi sinne radia sijoittaa. Oma EKWB 140 CE radiaattori siis jäi parista millistä kiinni että ei mahtunut, mikäli 280mm olisi sijoittanut pohjaan mahdollisimman eteen. Tosin ilmeisesti tuosta radista pystyy purkamaan nuo kuoret, niin sen jälkeen se varmaan mahtuisi.
     
  31. Härkönen

    Härkönen

    Viestejä:
    1 449
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mitenpäin sulla tuulettimet on? Edestä sisään ja pohjasta ulos?
     
  32. Hugidisel

    Hugidisel

    Viestejä:
    231
    Rekisteröitynyt:
    04.04.2017
    Miten korkealle lämmöt nousivat tuon yhden 360 radin kanssa?
     
  33. Miro.Simounen

    Miro.Simounen

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Itellä menee veden lämmöt n.40c pelatessa, tuulettimet max 50% teholla.

    Tosin eri hardis muiltakin osin.
     
  34. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Edessä 240 radi, sen edessä tuulettimet jotka puhaltaa sisään. Pohjassa 360 radi ja sen päällä tuulettimet jotka puhaltaa radin / pohjan läpi ulos. Takana 120 tuuletin, joka puhaltaa ulospäin. Takatuuletin tässä setissä on lähinnä sen takia, että pohjasta tuleva lämpö ei päädy takaisin koteloon.

    Jonnekin 40-42 asteen välille pelatessa (esim. useamman tunnin PUBG sessio).
     
  35. Signa

    Signa 頑丈会員 Team H2O

    Viestejä:
    1 440
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Tietääkö joku DDC:eistä enemmän? Tässä nyt rakentamassa toista konetta vesille ja tuli Aquatuningilta tilattua pikkuhilppeitä ja heräteostoksena Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1T PWM Black Cable factory outplet pump koska vaikutti halvalta siihen nähden että kokomustat johdot ja heatsink (erikseen ~20€) mutta sieltä tuli melko selvä asiakaspalautus ja reklamoin asiasta. Nyt sitten vastausta odotellessa katsellut josko vaihtaisin DDC 3.25:een tai DDC-1T Plus PWM:ään (jonkun mukaan = "DDC 3.2"), jotka molemmat tehokkaampia (18W) vai pyydänkö samanlaisen tilalle? DDC-toppi löytyy valmiiksi.

    OUT ehkä parempi draini kun se on vähän alempana, mutta niin kuin sanottua - toimii. Tossa ei btw ole tota HISHINETECH-tekstiä ;)
     

    Liitetyt tiedostot:

  36. skl

    skl

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Ei haittaa vaikkei olekaan :D
    Ajatus oli laittaa tuo kyljelleen niin et se olematon teksti olis kohti kopan keulaa, tässä taas alin reikä on tuo keskellä toppia oleva inlet.
     
  37. Merkath

    Merkath

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pohdiskelin tässä hiukan tulevaisuuden suunnitelmia koneen ja samalla loopin päivityksen suhteen ja alkoi himoittamaan tuo Define R6 koppa Enhtoo Evolv ATX:n tilalle. Minkälasisia kokemuksia kyseisestä kopasta ihmisillä on, näin niin kuin vesijäähdytyksen suhteen?
    Tuo katon fillport vaikuttaa eri jännältä, eikös se toimisi myös drainina jos kopan kääntää katolleen (sama portti olisi siis ylin ja alin kohta loopissa)? Ajattelin jos nykyisen 30x360mm ja 45x280mm radin lisäksi laittaisi vielä R6:n pohjaan yhden 240mm radin, jolloin drain olisi aika vaikea toteuttaa muuten.
     
  38. Eas

    Eas

    Viestejä:
    315
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Ottakaa huomioon että pelkkä tyhjennys ei riitä vaan on saatava jostakin kautta korvausilmaa että toimii kunnolla. Tosin siihen riittää joku radin extra tulppakin.
     
  39. skl

    skl

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Itse aattelin ottaa ilman kääntämällä kopan naamalleen ja avaamalla resen korkin, josta myös täyttö tapahtuu.
     
  40. Merkath

    Merkath

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Niin siis jos hankkisin Define R6:n niin eturadiksi tulisi tuo 45x280mm radi, jossa on myös tappi pohjassa. Tämän hetkisessä loopissa se toimiikin drainina (90° kulma ja pätkä letkua), mutta jos sen alapuolelle tulisi vielä yksi radi lisää niin ei varmaan onnistu tyhjennys niin hyvin kuin jos drain olisi oikeasti alin kohta loopissa.

    Siksi mietin siis tuota fillporttia mahdollisena drainina myös -> koppa ympäri ja eturadista tulppa auki pohjasta (joka siis nyt olisi ylöspäin). Kellään tämmöisestä kokemusta? Tietty voisi myös jättää moiset kikkailut sikseet ja mennä vain 360 ja 280 radeilla, overkill vaan olisi hauska toteuttaa, jos siihen olisi järkevä mahdollisuus. :D
     
    Fribo-71 tykkää tästä.
  41. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Nyt kun tästä 600C on ollut puhetta, niin hieman mietityttää tuo kopan yläosan lämpötila kun siellä ei käytännössä ole mitään muuta poistoa kuin powerin tuuletin. Powerikin on semi-passiivinen, joten se ei aina ole päällä.

    Olen hieman alkanut kyseenalaistamaan lämpöjen mittaustuloksia anturilta joka on resbayn inputissa kiinni, eli siis juurikin kotelon yläosassa. Käytännössä siinä on tuollainen perus anturi jossa kierteet uros/naaras ja tulee liitoksen väliin. Anturi on suoraan inlet portissa kiinni ja melko lähellä on myös D5 pumppu. Kysymys siis kuuluu, että kuinka paljon tuollainen anturi mahtaa ottaa lukemaa sen ympäröivästä ilmasta, jos se onkin lämpimämpää kuin vesi? Onko mahdollista että ulkopuolen lämpötila vaikuttaa lukemaan paljonkin?

    Käsittääkseni D5 pumppu ei pahemmin kuumene, vaan viilentää itsensä vedellä samalla kun sitä pumppaa, joten siitä ei kaiketi pitäisi pahemmin lämpöä erittyä sensorille. Mietin vain että kuinka pahasti kotelon yläosa tällä hetkellä toimii lämpötaskuna kun eturadi kuitenkin puskee sisäänpäin ja varmasti osa ilmasta jää imeytymättä alhaalla oleville tuulettimille.
     
  42. xarot

    xarot

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Miksi se on vaikea toteuttaa, jos radi on pohjassa, ja jos tila riittää? Valitse pohjan radiksi vaikka Alphacool XT45, jolloin laitat tyhjennysportin yhteen tuon radin porteista. Tuossa on muistaakseni 6x noita portteja, joten aika lähelle alinta kohtaa saa. Sitten kun tyhjennysportti on auki, niin avaat vaikka täyttöruuvin säiliöstä tms. jolloin lähtee neste liikkumaan.

    Esimerkki omasta drainportista johon voi kytkeä pikaliittimen toisen puolen letkunpätkän kanssa. Näin ollut about vuodesta 2014. :vihellys: On tämä joskus aikaisemminkin täällä ollut.

    uG2UA1k[1].jpg
     
  43. Merkath

    Merkath

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Siksi kyselenkin että millaisia kokemuksia tuosta kopasta ihmisillä on, kun ei ole esimerkiksi varmaa miten paksu radi mahtuu pohjaan yhtä aikaa kun edessä on myös paksu radi (ja katossa slimmi 360). XT45 voisi ehkä mahtua pohjaan mutta epäilen että aika tiukkaa tulee sinne PSU shroudin alle laittaa paksumpaa radia ja vielä vetää letkut/putket järkevästi, etenkin kun porttien pitäisi vissiin olla siellä PSU:n puolella tai sitten jäädä eturadin alle.
    Googlettelemalla ei löytynyt oikein ketään joka olisi laittanut radia tuonne pohjaan, mutta hiukan vaikuttaa siltä ettei tila riitä PSU:n vuoksi järkevästi kuin max 140mm radille. :bored: Pitänee ensin hankkia tuo koppa ja sitten alkaa itse mittailemaan, hankalahan näitä on etukäteen aina miettiä.
     
  44. copter

    copter Last Man Standing Premium-jäsen

    Viestejä:
    3 144
    Rekisteröitynyt:
    05.12.2016
    Onko muuten kukaan rakentanut tohon Dark Base 700 koteloon looppia täällä? Tietysti vielä enemmän kiinnostaisi jos se olisi tehty inverted layoutilla, kun siinähän pystyy vaihtamaan niitä puolia.
     
  45. Sakolainen

    Sakolainen

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2017
    Mitä tuossa nyt pikaisesti omaa r6 kahtelin niin kyllä sinne 240 slim radin saisi kohtuu helposti. Tällä hetkellä 280 eturadin ja pohjan 120 tuulettimien väliin jää parit senttiä rakoa ja tuota eturadia nostamalla saisi toiset pari senttiä sinne tilaa lisää. Ja kyllähän tuota vieläkin ylemmäs saisi jos ottaisi takatuulettimen pois ja siirtäisi katosta 360 radin ihan takaosaan ja eturadin sitten ylös asti niin että liitokset jää alas päin
     
    Merkath tykkää tästä.
  46. Miro.Simounen

    Miro.Simounen

    Viestejä:
    396
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Eipä kannata moinen, kopasta loppuu ilmankierto ja tehot katoo koko loopista.

    Itellä oli 2x360x45mm radi kopassa, molemmat puhalti sisäänpäin ilmaa.

    Nyt vain katossa 360x45mm radi ja etupaneelista 3 tuuletinta puhaltaa samalla teholla viileetä sisään kuin kattoradi ulos. Lämmöt alemmat ja alemmat kierrokset tuulettimissa.

    Kopasta siis menee ulostulevan ilman aukot "tukkoon". radin läpi sisään ja ulos taas ei kannata koskaan.

    S5 mallissa mulla oli 360mm radit pohjassa ja katossa puhaltamassa ulos molemmat. Se toimi ihan ok, kun esti ettei lämmin ilma päässyt kiertämään takaisin etupaneelille.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2018
  47. Contra3

    Contra3

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    14.09.2017
    Mulla oli EK:n 280x45 radi pohjalla aluksi sfx virtalähteen kanssa, mutta siirsin sen eteen kun vaihdoin atx virtalähteeseen.
     
  48. Merkath

    Merkath

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jännä juttu. Tällä hetkellä itselläni on siis Enthoo Evolv ATX kopassa 280x45mm edessä ja 360x30mm radi katossa, molemmat puhaltamassa sisään push-pull (10 ML tuuletinta) ja yksi 140mm tuuletin puhaltamassa pois noin 100-300rpm kovempaa kuin radien tuulettimet veden lämpötilan mukaan. Meinasin laittaa virtalähteenkin poistamaan ilmaa kotelosta, mutta päätin lopulta toisin ihan vain mahdollisien loopin vuotojen pelossa. Veden ja CPU/GPU lämmöissä ei ole ollut ongelmaa pitkälläkään rasituksella, eli ei kai vielä ole systeemi mennyt pahemmin tukkoon poistoilman kannalta. Kopan sisällä tosin voi olla aikamoinen hotbox, pitääpä ehkä testailla lisää joku päivä ja kenties kääntää tuo PSU myös avittamaan ilman poistoon. Lämpöantureita on kopan sisäilmaakin tarkkailemassa, mutta en ole niihin pahemmin ehtinyt kiinnittää huomiota.

    Define R6:n kuitenkin luulisi olevan ilmankierron suhteen paljon parempi kuin tämä Phanteksin koppa. Mietin jos kolmannen radin hommaisi niin pistäisin pohjasta ja edestä sisään ja katosta ja takaa ulos, jos ilma kiertää tarpeeksi nopsaan niin ei kai se kattoradi ehdi kauheasti lämmitä vaikka ottaisi hiukan lämmintä ilmaa edestä ja alhaalta? Tai lähinnä mietin että vaikka kattoradin teho laskee, niin ei kai se aivan hyödyttömäksi jäisi. Tietty vain kahdella radilla saisi tuohon R6:een hyvin myös molemmat radit puhaltamaan ulos ja viileää ilmaa kopan takaa ja lattiasta yhteensä kolmella 140mm tuulettimella (filtteri taakse tietty). :think:

    Noh, pitää miettiä. Sinällään ei olisi edes tarvetta luopua tästä Phanteksin kotelosta, mutta kun sivupaneelin akryylin tilalle olisi kiva saada lasia (ehkäpä tämän voisi itsekin modailla).
     
  49. rautakam

    rautakam

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
  50. Eramaankettu

    Eramaankettu Lost and Forgotten Premium-jäsen

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Tartteeko tota muka miettiä jotenkin muuten kuin ilman sivupeltiä ja sivupelti kiinni scenaarioissa?