Eramaankettu
Lost and Forgotten
- Liittynyt
- 03.01.2017
- Viestejä
- 2 056
Stäkkää kaks 140 singleä kyljelleen
Joo näin vähän pelkäsinkin, noh pitipähän kysyä silti.Semmoisen radin tekemine on hurjasti kalliimpaa (koska potentiaalisia vuotokohtia on paljon enempi) joten ei niitä suoraan tietokone vesi käytöön ole mutta joku autoon tarkoitettu öljyn jäähdytys radi voisi löytyä joka on sen mallinen (tosin ne on alumiinia).
Tämä on yksi vaihtoehto. Yksi löytyisi entuudestaan, joten toinen pitäisi vain tilata. Tuli tuollainen 240mm hommattua nyt kuitenkin, niin ehkä sovittelen sitä ensiksi ja katson sitten olisiko tuo 2x140mm myös vaihtoehto.Stäkkää kaks 140 singleä kyljelleen
Oli 360/30 ja 240/45 kennot ek:n d5 säiliö-pumppu kombolla moisessa kotelossa, aika millipeliksi meni sovittelu.Mitäs mieltä porukka kun itselle tulee corsairin 460x kotelo ja siihen keulille 45mm paksu 360mm kenno niin laitanko ilmankierron takaa kotelon sisään jolloin tuulettimet imisivät radin läpi lämpimän ilman ulos vai tuulettimet puhaltamaan radin läpi lämpimän ilman koteloon ja yhdellä tuulettimella ulos? Ja miten riittää tuommoinen kenno jäähdyttämään 8700k ja gtx980. Kattoon saisi vielä jonkun näköisen radin.
Ei taida tuolla systeemillä saada lämpöä vedestä pois kovinkaan tehokkaasti, jolloin vesi ja kaikki muukin lämpenee liikaa.Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?
Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.
Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?
Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
Tämmönen oli GGF:n TT P90-buildissa Mikäköhän mahtaa olla suorituskykyero 4x120 vs 2x240 vs 1x480?Stäkkää kaks 140 singleä kyljelleen
Tuossa näkisin kolme ongelmaa. Vaikka pinta-alaa näyttää olevan paljon, niin ei sitä oikeasti taida olla massiivisesti. Vertailuksi voisi laskea vaikkapa normaalin kennon lamelien pinta-alan.Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?
Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.
Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?
Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
Jeps, mietinkin että optimiratkaisussa sisävaippa olisi peltiä ettei johda lämpöä koteloon ja ulkovaippa ohutta alumiinia.Tuossa näkisin kolme ongelmaa. Vaikka pinta-alaa näyttää olevan paljon, niin ei sitä oikeasti taida olla massiivisesti. Vertailuksi voisi laskea vaikkapa normaalin kennon lamelien pinta-alan.
Sisäosa ei ole kovinkaan jäähdyttävää pinta-alaa kun kotelon sisäilma on 10-15°C huoneenlämpöä lämpimämpää.
Ulkovaipan pitänee olla kohtalaisen edustavassa kunnossa, eli kunnolla maalattu. Siitä tulee eristettä.
Materiaalivalinnat varmasti tuovat omat murheensa toteutukseen. Pelti ei johda lämpöä, alumiinia ei olisi suotavaa käyttää ja kupari on painavaa, kallista ja vaikeasti työstettävää.
Ihan mielenkiintoinen testi vaikka tuo oltaisiin voitu toteuttaa paljon fiksummin. Olisivat voineet laittaa filtterin aina "joka sisääntuloon" ja peittää jokaisen tyhjän slotin. Muutenkin normi ympäristö ja esim 4kk on fiksumpi aikaväli kuin vuosi. Jokainen filtteri on jo "tukossa" 4kk jälkeen. Mielestäni tämä testi depunkkaa typerimmän väitöksen ikinä joka on, että pölyä tulee enemmän lattialta kun ylempää. Esimerkiksi 8.30 filtteri on just yhtä tasan yhtä likanen alhaalta kuin ylhäältä. En muutenkaan huomaa, että pohja filtteri olisi ihan älyttömän likainen?Täälläkin, kun on pohdittu positiivisen/negatiivisen paineen vaikutuksia pölynkerääntymiseen jne. niin tuossapa olisi Linusin testi:
Eikait siinä suorituskykyeroa ole jos ei virtaus muka heikkenisi niin paljon.. Ilmaaminen on vaikeampaa ja kokonaisuus kalliimpi. Eikös tässä kuitenkin ollut ideana se, että 240 tai 2x140, koska 280 ei olisi mahdollinen, eli teoriassa (ei saa samoja tuulettimia) saisit kuitenkin enemmän jäähdytystehoa johtuen suuremmasta pinta-alasta.Tämmönen oli GGF:n TT P90-buildissa Mikäköhän mahtaa olla suorituskykyero 4x120 vs 2x240 vs 1x480?
Epäilen myös, että tuo ei ole riittävän tehokas. Sen sijaan "vaikka jotkun luotettavat tahot" väittävät, että säiliön koolla ei ole väliä (väittämä on väärä) harkitsisin esimerkiksi 300L akvaariota. Tuossa ongelmaksi muodostuu lähinnä suuri nestemäärä ja sen arvokkuus. Väittäisin, että aika hiljaisen koneen saisi ja alle 10c delta T tuollaisella viritelmällä. Tuo akvaario kuitenkin säteilee lämpöä aika paljon ympärille ja esim liskot ja eksoottiset kalat saattaa tarvita jopa 1000w lämmittimiä (tosin jo isompiin akvaarioihin). Muotonahan olisi paras joku todella lättänä. Olenkin koittanut ihmetellä josko seuraavassa kämpässä olisi sopiva seinä johon saisi esim 20cm leveän ja kuuden neliön akvaarion.. Ainot ongelma mikä tuossa on, on vuotovahinkojen suuruus...Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?
Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.
Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?
Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
Niin toi kysymys ei periaatteessa liittynyt tähän caseen vaan omaan pohdintaani. Tuskinpa merkittävää eroa olisi, varsinkin kun tossa esimerkkibuildissa 2 erillistä pumppua.Eikait siinä suorituskykyeroa ole jos ei virtaus muka heikkenisi niin paljon.. Ilmaaminen on vaikeampaa ja kokonaisuus kalliimpi. Eikös tässä kuitenkin ollut ideana se, että 240 tai 2x140, koska 280 ei olisi mahdollinen, eli teoriassa (ei saa samoja tuulettimia) saisit kuitenkin enemmän jäähdytystehoa johtuen suuremmasta pinta-alasta.
Mulla oli 1100l akvaario jonka lämpö piti nostaa lähelle 30C. kiekkokalojen vuoksi.Epäilen myös, että tuo ei ole riittävän tehokas. Sen sijaan "vaikka jotkun luotettavat tahot" väittävät, että säiliön koolla ei ole väliä (väittämä on väärä) harkitsisin esimerkiksi 300L akvaariota. Tuossa ongelmaksi muodostuu lähinnä suuri nestemäärä ja sen arvokkuus. Väittäisin, että aika hiljaisen koneen saisi ja alle 10c delta T tuollaisella viritelmällä. Tuo akvaario kuitenkin säteilee lämpöä aika paljon ympärille ja esim liskot ja eksoottiset kalat saattaa tarvita jopa 1000w lämmittimiä (tosin jo isompiin akvaarioihin). Muotonahan olisi paras joku todella lättänä. Olenkin koittanut ihmetellä josko seuraavassa kämpässä olisi sopiva seinä johon saisi esim 20cm leveän ja kuuden neliön akvaarion.. Ainot ongelma mikä tuossa on, on vuotovahinkojen suuruus...
Jos ei kiirettä ole niin tilaa aliexpressistä barrowin littiimiä niin saat halvemmalla.@copter Voin jo nyt sanoa, että aika huonosti. Takatuuletin on vaihdettava 120mm ja ainoa paikka pumpulle on tosissaan tuuletinkiinnikkeellä joko eturadin alareunaan tai pohjaradin etureunaan. Letkutuksesta tulee ruma, mutta pitäähän sitä parannettavan varaa jättää Stressaa nuo liittimet, mutta rahallahan kai sitä tästäkin selviää.
En noiden läpivientien ja ylimääräisten pellitysten vuoksi maksaisi muuten täysin perusmallisesta kotelosta tuota hintaa.Corsair obsidian 1000d.
Olisiko siinä sitten seuraava kotelo tulevalle projektille/koneelle?
Hinta 499,- dollareina.
https://www.google.fi/amp/s/www.techpowerup.com/242279/corsair-obsidian-1000d-leaked-to-amazon?amp
Totta kai on kiireJos ei kiirettä ole niin tilaa aliexpressistä barrowin littiimiä niin saat halvemmalla.
Itellä samaa vikaa noissa Xflow sarjan radeissa. Pitää miettiä pyöräyttääkö kierteet puhtaaksi. Tapit löytyy kuitenkin iteltäkin.Totta kai on kiire
Mitä tulee Alphacoolin radien kierteisiin, niin kahdella eri kierretapilla kävin kaikki portit läpi ja nyt toimii kuten kuuluukin. Aika reilusti lähti osasta kuparia, mutta paskankos sillä väliä, jos kierre vain toimii. Kertoo lähinnä siitä, että kuinka huonot ne alkuperäiset kierteet olivat. Oli tosiaan kaksosanen tuo kierretappi tuolle G1/4 kierteelle. Toinen oli vähän "hellempi" ja sillä lähti lähinnä maalit. Eipä tosin mennyt sekään sormin vaan tarvitsi jatkovartta. Toinen sitten jyrsi ihan kunnolla ja sitä hirvitti alkuun vähän käyttää, mutta lopputulos oli hyvä
Suosittelen. On paljon miellyttävämpi kasata nyt, kun asiat menee kierteille kuin itsestäänItellä samaa vikaa noissa Xflow sarjan radeissa. Pitää miettiä pyöräyttääkö kierteet puhtaaksi. Tapit löytyy kuitenkin iteltäkin.
Jos siis tappia tarkoitit, niin tällä setillä tein itse:Enpä ole itse moiseen törmännyt. Mulla ei ole kuin millinen tappisarja. Mistäs olette tuon G1/4 himaan hommanneet?
Ero on 3,6mm eli uskaltaisin väittää että säiliössäsi on G1/4 kierre. G1/4 tulpan ei pitäisi millään kyllä kiristyä G3/8 kierteeseen.Nyt kun löytyy kierteiden asiantuntijoita, niin mikä on käytännön ero G1/4 ja G3/8? Speksien mukaan toki niissä on eroa, mutta itselläni on tuossa säiliössä G3/8 kierteiselle tulpalle paikka ja melkein väittäisin että siinä on tällä hetkellä G1/4 tulppa, joka kuitenkin toimii ihan kuten pitää.
Ok. Ero siis on halkaisijassa eikä kierteen tiheydessä?Ero on 3,6mm eli uskaltaisin väittää että säiliössäsi on G1/4 kierre. G1/4 tulpan ei pitäisi millään kyllä kiristyä G3/8 kierteeseen.
Kyllä, tuolta löytyy hyvää tietoa myös kierteistä Fittings and Tubing Guide - ekwb.comOk. Ero siis on halkaisijassa eikä kierteen tiheydessä?
Kiitoksia. Olisihan tämä Googlella tullut toki myös selville.Kyllä, tuolta löytyy hyvää tietoa myös kierteistä Fittings and Tubing Guide - ekwb.com
KylläTs. kiertääkö sieltä vesi ulos ilman että pumppu virroissa?
Sama kotelo itsellä ja kokemuksesta voin sanoa, että tiukkaa on mahduttaa kahta radia. 360mm pohjaan ja 240mm eteen menee juuri ja juuri, riippuen radien tarkoista mitoista (menee ihan millitouhuksi). Taakse ei radia saa mahtumaan kovinkaan helpolla vaikka pohjassa ei olisi mitään ja jos pohjassa tuo 360mm radi, niin silloin taakse ei voi laittaa muuta kuin tuulettimen (eikä kyllä tarvitsekaan).Olisi tarkoitus itsekin siirtyä customlooppien ihmeelliseen maailmaan ja tarvittais vähän asiantuntevaa apua; kotelona corsair 600c ja radien asettelua mietin, mikä olisi järkevin ratkaisu. Pohjaan ainakin 360mm radi menisi, mutta en osaa päättää laittaisiko eteen vielä 240/280 radin vai taakse 120/140mm kaveriksi? Jäähdytettävät osat 6850k ja 1080ti (ehkä tulevaisuudessa SLI).
Jos pohjaan 360mm ja taakse singleradi poistamaan lämmennyttä ilmaa, niin viileän tuloilman saisi etutuulettimilla hoidettua. Vai miten te laittaisitte?
Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.Sama kotelo itsellä ja kokemuksesta voin sanoa, että tiukkaa on mahduttaa kahta radia. 360mm pohjaan ja 240mm eteen menee juuri ja juuri, riippuen radien tarkoista mitoista (menee ihan millitouhuksi). Taakse ei radia saa mahtumaan kovinkaan helpolla vaikka pohjassa ei olisi mitään ja jos pohjassa tuo 360mm radi, niin silloin taakse ei voi laittaa muuta kuin tuulettimen (eikä kyllä tarvitsekaan).
Suosittelen siis katsomaan 360 ja 240 radit, katsomaan niiden tarkat mitat ja mittaamaan vielä että varmasti mahtuu. Tässä tulee myös huomioida liittimien ja tuulettimien korkeus. 360 radi pohjassa käytännössä menee ihan päädystä päätyyn, jolloin takana takatuuletin ja edessä radiaattori + tuuletin tulee tuon 360 radin päälle, joten tuon 360 radin liittimien / porttien osalta on tiukkaa jos ei halua sivulta kierrättää letkuja.
360x45mm radi riittää 8700k + 1080ti vakiokelloilla ihan mainiosti.Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.
Itsellä on 1700X ja Vega56 kortti melko tappiin kellotettuna, näistä lähtee varmaankin enemmän lämpöä kovemman tehonkulutuksen vuoksi. Kun hommasin tuon kotelon, niin törmäsin näihin sijoitusongelmiin heti alkuunsa. Tarkoitus oli laittaa 280 radi pohjaan (45mm) ja 140 radi taakse (45mm). 280 meni pohjaan kauniisti, mutta 140 ei taakse mahtunut käytännössä mitenkään. Laitoin aluksi setin vain tuolla 280 radilla kiinni ja sillä pystyin kyllä konetta käyttämään, mutta vesien lämmöt nousi melko korkeiksi. Lisäsin tuon 140 radin sitten myöhemmin ulkopuolelle ja se auttoi tilannetta, mutta esteettisistä syistä halusin ottaa sen pois. Käytännössä siis 280 + 140 riitti, mutta eivät istuneet kauniisti.Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.
Mitenpäin sulla tuulettimet on? Edestä sisään ja pohjasta ulos?Itsellä on 1700X ja Vega56 kortti melko tappiin kellotettuna, näistä lähtee varmaankin enemmän lämpöä kovemman tehonkulutuksen vuoksi. Kun hommasin tuon kotelon, niin törmäsin näihin sijoitusongelmiin heti alkuunsa. Tarkoitus oli laittaa 280 radi pohjaan (45mm) ja 140 radi taakse (45mm). 280 meni pohjaan kauniisti, mutta 140 ei taakse mahtunut käytännössä mitenkään. Laitoin aluksi setin vain tuolla 280 radilla kiinni ja sillä pystyin kyllä konetta käyttämään, mutta vesien lämmöt nousi melko korkeiksi. Lisäsin tuon 140 radin sitten myöhemmin ulkopuolelle ja se auttoi tilannetta, mutta esteettisistä syistä halusin ottaa sen pois. Käytännössä siis 280 + 140 riitti, mutta eivät istuneet kauniisti.
Tämän johdosta hommasin 360 radin ja laitoin sen pohjaan, ajatuksena oli että en toista radia tarvitsisi. Eroa tuohon 280 radiin ei kuitenkaan niin paljoa ollut, että tilanne oli käytännössä about sama kuin pelkällä 280 radilla, jäähdytys toimi mutta vedet oli edelleen omaan makuun liian lämpimät. Nyt 360+240 combolla kaikki on hyvin.
Uskon siis että yhdellä 360mm radilla pystyt nuo kyllä jäähdyttämään, mutta vesien lämmöt saattanee olla melko korkeat. Paremman tuloksen saat 360+240 combolla. Varmaankin 30mm korkeat kannattaa hankkia, 45mm korkeilla tulee jo sitten kulmissa ongelmia.
Tosin tuon 280+140mm setin suhteen, niin se varmaan kyllä toimisi jos ottaisi sellaisen 140mm radin jossa on pyöristetyt kulmat. Silloin saisi 280mm pohjaan ja 140mm taakse. Edestä saisi sitten raikasta ilmaa sisään, että ei tarvitsisi sinne radia sijoittaa. Oma EKWB 140 CE radiaattori siis jäi parista millistä kiinni että ei mahtunut, mikäli 280mm olisi sijoittanut pohjaan mahdollisimman eteen. Tosin ilmeisesti tuosta radista pystyy purkamaan nuo kuoret, niin sen jälkeen se varmaan mahtuisi.
Miten korkealle lämmöt nousivat tuon yhden 360 radin kanssa?Uskon siis että yhdellä 360mm radilla pystyt nuo kyllä jäähdyttämään, mutta vesien lämmöt saattanee olla melko korkeat.