Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kuka tekee mistäkin syystä, mielestäni niin kauan kun puhutaan jostain nestejäähdytykseen liittyvästä olkoot se sitten vesisäiliön ledit taikka vanhan Foordin radiaattorista tehty jäähy, niin kaikille on tilaa tässä ketjussa.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Ja harrastuksena tämä saa pysyäki, ettei tarvi alkaa jotain tonnitankkia olohuoneeseen roudaamaan :D
Jos joku edes tuo pöytäkoneen olohuoneeseen, haittaako se enää siinä vaiheessa, että se on riittävän kokoinen vesijäähdytystä silmälläpitäen.


Ja onpas hirveää, kauheaa, ja moraalitonta, jos laittaa propelleja ja vilkkuvia hilavitkuttimia.
Jos pörsissä tuntuu painetta olevan, niin antaa mennä vaan.

En kyllä nyt ymmärtänyt tätä @Archey avautumista, mutta en menetä yöunia tämän johdosta.
Jatkakaa.:dead:
Voi sitä konetta kustomoida tyylikkäästi niinkin, että muutoksien tarkoituksena on parempi teho.

Kelloittelijana ensimmäinen pointti on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saa säätämällä tuulettimia.
Tuon oman postini sana "kelloittelijana", tarkoitus oli kertoa omista vaikuttimistani rakentaa vesijäähdytys.
Suomen kieli on vaikeaa, jos olisin kirjoittanut : Näin kelloittelijana ensimmäinen pointtini on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saan säätämällä tuulettimia.

Olisiko se selvemmin kertonut siitä, että kyseessä oli henkilökohtainen mielipide joka ei sido muita. Tarkoitus oli myös kertoa, miten siitä vesijäähdytyksestä saa selvästi tehokkaamman kuin korkeatasoisella ilmajäähdytyksellä, kun täällä aika usein ihmetellään että kalliista loopista ei ollutkaan mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Kuka tekee mistäkin syystä, mielestäni niin kauan kun puhutaan jostain nestejäähdytykseen liittyvästä olkoot se sitten vesisäiliön ledit taikka vanhan Foordin radiaattorista tehty jäähy, niin kaikille on tilaa tässä ketjussa.
Olen samaa mieltä. Siitä tosin en ole samaa mieltä, että fysiikkaa voisi keksiä omasta päästä. Kukin tehkööt just sellaisen setin kuin haluaa ja mielellään itsekkin tuen em prokkiksia. Sitä en kuitenkaan tue, että levitetään väärää informaatiota. Jos maapallo on pyöreä, se on pyöreä tai tarkemmin ellipsi, ei lättänä.

Se on aina vain huvittavaa, että nämä asiaan millään tapaa vihkiytymättömät virginit tulee kertomaan kuinka aurinko kiertää maata ja sen mukaan perustelee omia tekemisiään...
Se on ihan sama, uskooko virheellisen tiedon levittäjä mitä sille rautalangasta väännetään, tärkeintä on, että joku muu ei mene samaan lankaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Kelloittelijana ensimmäinen pointti on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saa säätämällä tuulettimia.

Threadin nimi custom-nestejäähdytys ei Tivoli-PC tai Silence-PC :D
Ai saakeli, mä oon alikellottanut ja voltittanut oman koneen, vaikka on customloop :( Ite olen kyllä hakenut äänettömyyttä ja riittävän alhaisia lämpöjä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Ai saakeli, mä oon alikellottanut ja voltittanut oman koneen, vaikka on customloop :( Ite olen kyllä hakenut äänettömyyttä ja riittävän alhaisia lämpöjä.
Sama oli itsellä, pelkkä näyttis loopissa ja vakiona mentiin. Hiljaisuutta hain. Ja toimikin muuten hyvin :tup: Lähti ensin Arctic Cooling Kühler 620 jäähystä ja lopussa oli 240 radilla custom.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ai saakeli, mä oon alikellottanut ja voltittanut oman koneen, vaikka on customloop :( Ite olen kyllä hakenut äänettömyyttä ja riittävän alhaisia lämpöjä.
Sama oli itsellä, pelkkä näyttis loopissa ja vakiona mentiin. Hiljaisuutta hain. Ja toimikin muuten hyvin :tup: Lähti ensin Arctic Cooling Kühler 620 jäähystä ja lopussa oli 240 radilla custom.
Sama täällä minäkin alunperin lähdin custom loop hommiin että saisin tän nykynäyttiksen pitämään kellot ylhäällä ilman niiden hyppimistä lämpöjen takia ja ilman vakiosirkkelin huutamista.

Mutta me ollaan vissiin kaikki väärässä. Olis pitäny heti ajatella että kaikki tappiin :dead:

Tällä hetkellä toki itse olenkin tuossa tilassa mutta sitä ajatellen looppiakin on suurennettu matkan varrella että sen saa tehdä - hiljaisesti.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Just dual loopin oon tehny ja varmaa suurin syy dualiin oli esteettisyys. Oma lähtökohta oli että vähä overkillin puolelle, hiljanen sais olla ja kahtotaa jos jaksaa kellojaki nakutella. Näitä nyt tehdään fiilis pohjalta ja välillä tatti ottassa ku ei mene ku strömsöössä. :D
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Juu, dualiin tuo esteettisyys on hyvä syy dualiin. Mulla taas on rauta tapissa ja silti hiljainen sekä tehokas kone :smoke: Nää nyky nvidian näyttikset melkeen kerjää tuota vettä...

Tai oikeastaan jostain gtx 2xx sarjasta saakka näyttis on sitä vettä vaatinut. Saattoi sitä ennen olla jotain radeoneja, jotka oli vielä pahempia.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nää nyky nvidian näyttikset melkeen kerjää tuota vettä...
Joo tosin aiemmin näyttisten kelloja sai vielä pidettyä ylhäällä lämpöjen kustannuksella. GPU Boost 3 on niin vitusta kun se rupeaa asteittain tiputtamaan kelloja kun lämmöt nousee ja aiheuttaa peleissä vitunmoista hyppimistä jos lämmöt tai powerlimitti käy tapissa. Vedellä se tasaantuu vaikka ei edes kellottaisi näyttistä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Joo tosin aiemmin näyttisten kelloja sai vielä pidettyä ylhäällä lämpöjen kustannuksella. GPU Boost 3 on niin vitusta kun se rupeaa asteittain tiputtamaan kelloja kun lämmöt nousee ja aiheuttaa peleissä vitunmoista hyppimistä jos lämmöt tai powerlimitti käy tapissa. Vedellä se tasaantuu vaikka ei edes kellottaisi näyttistä.
No siis oma 1080ti ei nouse yli 60c missään vaiheessa ja pudottaa silti 2100mhz->reiluun 2000mhz. Kovemmalla äänellä ja full push pullilla saisi lämmöt alas ja kellot ylös mutta ei ilmalla saanut kun rajuilla kelloilla noin ylös ikinä niin ettei kellot laskenut liikaa. 1900mhz yli menevät kellot alkoivat häiritsemään äänekkyydessä jos halusi ettei boost putoa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
No siis oma ei nouse yli 60c missään vaiheessa ja pudottaa silti 2100mhz->reiluun 2000mhz. Kovemmalla äänellä saisi lämmöt alas ja kellot ylös mutta ei ilmalla saanut kun rajuilla kelloillk noin ylös niin ettei laskenut liikaa. 1900mhz yli menevät kellot alkoivat häiritsemään äänekkyydessä jos halusi ettei boost putoa.
GPU Boost 3.0 rupeaa pudottamaan vaiheittain kelloja jo jossain 45 asteen tuntumassa. Jos sulla käy siellä 60 asteessa niin ei oo ihmekään että se pompsauttaa sen 100mhz alemmas mihin oot asettanu. Ja pointtihan siis oli että nyky Nvidiat nimenomaan GPU Boost 3:n takia hyötyvät vesille laitosta vaikkei niitä edes kellottaisi. Ihan kuten @Eramaankettu tuossa totesi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
GPU Boost 3.0 rupeaa pudottamaan vaiheittain kelloja jo jossain 45 asteen tuntumassa. Jos sulla käy siellä 60 asteessa niin ei oo ihmekään että se pompsauttaa sen 100mhz alemmas mihin oot asettanu. Ja pointtihan siis oli että nyky Nvidiat nimenomaan GPU Boost 3:n takia hyötyvät vesille laitosta vaikkei niitä edes kellottaisi. Ihan kuten @Eramaankettu tuossa totesi.
Tiedän. Ilman vesiä mentäisiin paljon pienemmillä kelloilla ja/tai isommalla äänellä.
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
173
moro!

on ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua ja saanut itsekkin hyviä vinkkejä! nyt vähän mietiskelen että onko loopissani kaikki kohillaan?
miltäs nämä lämmöt kuulostaa? pelatessa esim bf1 pubg. 6700k@4700 50-57c ja Gtx 1080@2076 52-57c vesi 32-37c
loopissa 240x30 ja 360x60radit. tuulettimet pyörii siinä 750-800rmp
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
No onhan siinä? Ainakin jos huoneenlämpö ei ole 30.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta veikkaan, että sinulla on 240 edessä lootaan ja katossa 360 ulos...

GPU lämmöt kuulostaa korkeilta taas noille nesteille.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 707
moro!

on ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua ja saanut itsekkin hyviä vinkkejä! nyt vähän mietiskelen että onko loopissani kaikki kohillaan?
miltäs nämä lämmöt kuulostaa? pelatessa esim bf1 pubg. 6700k@4700 50-57c ja Gtx 1080@2076 52-57c vesi 32-37c
loopissa 240x30 ja 360x60radit. tuulettimet pyörii siinä 750-800rmp
Mulla on delidattu 6700k emännän koneessa ja lämpötilat on 35-40 astetta ja 4,8ghz ja pelkästään yhellä 360 radilla katossa. On sulla jotain pielessä. Ootko delidannu? Muistanut laittaa sekä IHS että prosessoriin nestemetallit?
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
173
huoneessa lämpöä ehkä se 25c. katossa 240 ulospäin tuulettimet ja edessä 360 ulospäin. myös toiseen suuntaan kokeiltu. ei suurta vaikutusta. prossu korkattu (nestemetalli välis) ja oli joskus pelkästään loopissa sillon lämöt siinä 45c. oiskohan sitten vaan paskasti paikoillaan kun ton gpu blokin lisäyksen yhteydes irrottelin? lähinnä ihmettelen ettei toi gpu pysy alle 50c millään.

media-20180126a tuosta tollanen nopee kuva
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Noctua F sarjan tuulettimet? Ainakaan nopeesti ei P sarjalaiselta näytä ja loput ei kennoille sovellu. Toinen on tuo mainittu pull.

Imo. Kennon paksuudella ja P&P:lla ei ole merkitystä vaan _vain sillä kokonaisuudella_ Joku monsta on eka kenno mitä ajaisin vain P&P kanssa.
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
173
Noctua F sarjan tuulettimet? Ainakaan nopeesti ei P sarjalaiselta näytä ja loput ei kennoille sovellu. Toinen on tuo mainittu pull.

Imo. Kennon paksuudella ja P&P:lla ei ole merkitystä vaan _vain sillä kokonaisuudella_ Joku monsta on eka kenno mitä ajaisin vain P&P kanssa.
muistaakseni noctua nf s12 juu ja tiedän että eivät ehkä parhaat tähän settiin (uusia odotellessa). push pull olisi kiva mutta kun ei millään mahdu tolle 360 radille. gpu ja toinen radi tulee tielle. käytin cpu blokin irti ja ja eihän se ihan tasaisesti ollutkaan kiinni. sen osalta lämmöt tippu nopeella testillä 3-5c. mutta pitäskö toi veden lämpö sitte saadaa paljonkin alas tosta n.35c että tippus gpu&cpu lämmöt alle 50c? jos jotenkin tohon matolaatikkoon sais viellä 240 radin tyrkättyä..
niin ja kiitos nopeista vastauksista!
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Push pull ei ole kiva. Tuplasti tuulettimia, tuplasti meteliä.

Henkilökohtainen mielipide on, että n5 tuuletinta on se määrällinen maksimi hiljaiseen looppiin, jos ei mihinkään passiivisuuteen tähtää...

Ja kuten sanoin, se on se kokonaisuus. Sulla on hyvät kennot, jotka eivät tarvitse tai merkittävästi hyödy p&p conffista, joten tuo olisi vain turhaa meteliä ja liikkuvia osia lisää. Hommaat vain kunnon tuulettimet, vaikka sitten eloopit (vain push), niin alkaa looppi toimimaan.

Sanotaan näin, että minun maksimilämmöt on noin 27 astetta, huoneenlämmön ollessa 22.8. Eli onhan tossa parannettavaa? (vaikka toki sulla 25% pienempi pa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Jaa? Mulla pyörii 20kpl Arcticin 14cm PWM CO puhaltimia, ja ei tuota puhaltimien ääntä erota taustakohinasta kun ne pyörivät minimiään eli 600rpm. 18kpl tuossa MORAssa p&p:ssä ja pari kotelossa itsessään.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 548
Kyllähän noita tuulettimia voi olla 10+ jos nopeudet eivät ole enempää kuin 500-700rpm ja homma pysyy hiljaisena.

Itselläkin pyörii 8kpl Corsairin maglevejä omassa loopissa minimirundeilla eikä noita korvalla kuuntelemalla erota, Noctuan tuulettimella pyörivä NAS asemakin pitää enempi ääntä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Täältä löytyy tuo sama phobyan 360 kenno ja siihen ei kyllä todellakaan riitä hitaat, paineettomat ja pullissa olevat tuularit.

Itsellä pelkkä 360 kenno push pullina ja tuularit noin 800 rpm. Riittää lähemmäs 500w kuormalle (seinästä mitattuna).
Muistaakseni tuo kenno ei ole edes löysimmällä fpi:llä, eli todellakin vaatii hieman sitä painetta. Vesi noin 35 astetta. Omaan settiin voisi lisäradi olla ihan paikallaan.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Jaa? Mulla pyörii 20kpl Arcticin 14cm PWM CO puhaltimia, ja ei tuota puhaltimien ääntä erota taustakohinasta kun ne pyörivät minimiään eli 600rpm. 18kpl tuossa MORAssa p&p:ssä ja pari kotelossa itsessään.
MO-RA:ssa push-pullin hyöty on kyllä aivan olematon. Sen fpi on suorien lamellien takia niin pieni että sen vastustus ilmankululle on pienempi mitä lähestulkoon missään muussa markkinoilla olevassa "normaalissa" radissa missä on ne semmoiset aaltoilevat lamellit. Itse pyöritän MO-RA:ssa 9 x 140mm Corsair ML tuulettimia 450rpm mikä on vielä pienempi nopeus paremmalla paineentuotolla mitä sun 18 x Arcticit tuottavat yhteensä. Kukin tietysti tavallaan ja jos olet omaan jäähdytyskykyyn tyytyväinen niin sehän riittää :tup:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mitä, eikö 2 asteen parannus delta-teehen ollutkaan yhtä iso ero kuin kuoleman ja elämän välillä? :btooth:




Tuo tuuletinvalinta oli ihan perusteltu, sain halvemmalla nuo 18kpl Arcticia kuin mitä sun 9 Corsairia maksoi ja jäi rahaa vielä taskunpohjallekin noihin kahteen kotelotuulettimeen sekä bonuksena tottakai (1 asteen) alhaisemmat lämmöt maksimirasituksissa... :p




(Näissä kuvissa lämpökuorma noin 500W)
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Mitä, eikö 2 asteen parannus delta-teehen ollutkaan yhtä iso ero kuin kuoleman ja elämän välillä? :btooth:
Huoh, sulla oli varmaan niin järkyttävä ongelma ton radin kanssa pelkästään pushilla eikös vaan

Tuo tuuletinvalinta oli ihan perusteltu, sain halvemmalla nuo 18kpl Arcticia kuin mitä sun 9 Corsairia maksoi ja jäi rahaa vielä taskunpohjallekin noihin kahteen kotelotuulettimeen sekä bonuksena tottakai (1 asteen) alhaisemmat lämmöt maksimirasituksissa... :p
Sun 18 x Arcticit maksaa uutena 8,90 €/kpl eli 18kpl maksaa noin 160. Mä ostin nää Corsairit (itse asiassa 10kpl) dualpackeina joista jokainen makso 24 euroa eli yhteensä 120 euroa. Tietysti jos sä oot saanu noista jonkun tarjouksen tai ostanu käytettynä niin varmaan oot lähelle päässy. ML dualpackit on käytännössä jatkuvasti jossain lafkassa tarjouksessa tohon parinkympin pintaan ja ovat silloin täysin ylivoimaiset hinta-laatusuhteeltaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
249
Ostin 1080Ti:lle ja 4770k:lle EK:n 360 XE radin eli 60mm paksun ja siihen 3kpl EK:n Vardar-tuulettimia. Joutuuko noita ajamaan hirveillä kierroksilla että pysyy nuo em. komponentit viileänä pienellä ylikellotuksella? Mietein, että kannattaisiko suoraan pistää push/pull vai riittääkö tuo push. Mitkä tuulettimet on niin sanotusti hyvät hintalaatusuhteeltaan nykypäivänä ja mahdollisimman hiljaiset?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Jaa? Mulla pyörii 20kpl Arcticin 14cm PWM CO puhaltimia, ja ei tuota puhaltimien ääntä erota taustakohinasta kun ne pyörivät minimiään eli 600rpm. 18kpl tuossa MORAssa p&p:ssä ja pari kotelossa itsessään.
Tämä menee juur siihen mielipide, aisti sekä tiede kategoriaan. Ensinäkin on 100% tieteellinen fakta, empiirisestä kokemuksesta riippumatta, että 1 em tuuletin on yli puolet hiljaisempi kuin 20 tuuletinta. Se on taas subjektiivinen asia, onko tuo 20 tuuletinta "tuplasti kovempi ja häiritsevämpi ääni" vai jääkö se "taustamelun alle".

Minullakin on ollut parhaimmillaan 19GT:tä, ja vaikka kaikki olivat ~800-1000rpm välissä, oli kennoissa liikkuva ilma jo oma äänilähde. Taustamelu? Asutko jossain moottoritien alla vai lentokentällä? Olen 100% varma, että vaikka sinun empiirinen kokemus jättäisi 20 tuuletinta taustamelun alle, niin dBA mittari ei jättäisi.

20 tuulettimessa taas määrällisesti on aivan varma, että ääni "seilaa" ja "resonoi" jonkun toisen tuulettimen kanssa samaan aikaan samoilla kierroksilla, joka vahvistaa tuota resonointia. Noi lieveilmiöt on taas edelleenkin subjektiivisia - mutta se ei poista sitä faktaa, että näin on...

Kuten jo tämän jälkeen todettu, on tuo suunnitelmasi siis morassa "huono" tai ainakin huonompi kuin fiksuin, mutta jos olet siihen tyytyväinen niin hyvä niin.

Oma suositus olisi kanssa tosin 9kpl eloop pwm controllilla ja aquaero ohjaukseen, kun nesteen lämpö on alle 30 astetta, niin vain kolme tuuletinta päällä ja parilla portaalla kaikki 9 päälle. Koska mora on aivan överi useaan kokoonpanoon ei tuulettimia juuri kolmea enempää olisi päällä, muutakuin ehkä kesällä.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Push pull ei ole kiva. Tuplasti tuulettimia, tuplasti meteliä.

Henkilökohtainen mielipide on, että n5 tuuletinta on se määrällinen maksimi hiljaiseen looppiin, jos ei mihinkään passiivisuuteen tähtää...

Ja kuten sanoin, se on se kokonaisuus. Sulla on hyvät kennot, jotka eivät tarvitse tai merkittävästi hyödy p&p conffista, joten tuo olisi vain turhaa meteliä ja liikkuvia osia lisää. Hommaat vain kunnon tuulettimet, vaikka sitten eloopit (vain push), niin alkaa looppi toimimaan.

Sanotaan näin, että minun maksimilämmöt on noin 27 astetta, huoneenlämmön ollessa 22.8. Eli onhan tossa parannettavaa? (vaikka toki sulla 25% pienempi pa)
Tuo on kyllä melko hyvin jos GPU & CPU ovat vaikka 4-8h ajan 100% kuormituksella ja vedenlämpö nousee vain 4C :eek:

Täältä löytyy tuo sama phobyan 360 kenno ja siihen ei kyllä todellakaan riitä hitaat, paineettomat ja pullissa olevat tuularit.

Itsellä pelkkä 360 kenno push pullina ja tuularit noin 800 rpm. Riittää lähemmäs 500w kuormalle (seinästä mitattuna).
Muistaakseni tuo kenno ei ole edes löysimmällä fpi:llä, eli todellakin vaatii hieman sitä painetta. Vesi noin 35 astetta. Omaan settiin voisi lisäradi olla ihan paikallaan.
Joo kun laitatte noihin postauksiinne noita vedenlämpötiloja, niin olis hyvä mainita suorittimien kuormitus, eli mennäänkö idlenä vai miten?
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Joo kun laitatte noihin postauksiinne noita vedenlämpötiloja, niin olis hyvä mainita suorittimien kuormitus, eli mennäänkö idlenä vai miten?
Eikö lainaamasi viestin 500w seinästä kelpaa. Eli kova rasitus.

Enemmän tuulettimia säädettynä niin ettei resonoi, on minun valinta. Jos tuulettimet puhaltaa koneen sisään, tai mahdollisesti jotain pehmeää kohti, niin melu vain pienenee. Toki tapauskohtaista.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Eikö lainaamasi viestin 500w seinästä kelpaa. Eli kova rasitus.

Enemmän tuulettimia säädettynä niin ettei resonoi, on minun valinta. Jos tuulettimet puhaltaa koneen sisään, tai mahdollisesti jotain pehmeää kohti, niin melu vain pienenee. Toki tapauskohtaista.
Siinä lukee vain, että jäähdytys on rakennettu riittäväksi 500W kuormalle. Tosin tuo veden lämpötilä 35C tuntuu sopivan lähelle sitä.

Tuo erämaanketun 27C on ilmeisesti idlelämpö?

Nuo lämpötilat kun ovat aina suhteessa kuormitukseen ja idle, pelilämmöt ja kellotus markki-lämmöt eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tämä menee juur siihen mielipide, aisti sekä tiede kategoriaan. Ensinäkin on 100% tieteellinen fakta, empiirisestä kokemuksesta riippumatta, että 1 em tuuletin on yli puolet hiljaisempi kuin 20 tuuletinta. Se on taas subjektiivinen asia, onko tuo 20 tuuletinta "tuplasti kovempi ja häiritsevämpi ääni" vai jääkö se "taustamelun alle".

Minullakin on ollut parhaimmillaan 19GT:tä, ja vaikka kaikki olivat ~800-1000rpm välissä, oli kennoissa liikkuva ilma jo oma äänilähde. Taustamelu? Asutko jossain moottoritien alla vai lentokentällä? Olen 100% varma, että vaikka sinun empiirinen kokemus jättäisi 20 tuuletinta taustamelun alle, niin dBA mittari ei jättäisi.

20 tuulettimessa taas määrällisesti on aivan varma, että ääni "seilaa" ja "resonoi" jonkun toisen tuulettimen kanssa samaan aikaan samoilla kierroksilla, joka vahvistaa tuota resonointia. Noi lieveilmiöt on taas edelleenkin subjektiivisia - mutta se ei poista sitä faktaa, että näin on...

Kuten jo tämän jälkeen todettu, on tuo suunnitelmasi siis morassa "huono" tai ainakin huonompi kuin fiksuin, mutta jos olet siihen tyytyväinen niin hyvä niin.

Oma suositus olisi kanssa tosin 9kpl eloop pwm controllilla ja aquaero ohjaukseen, kun nesteen lämpö on alle 30 astetta, niin vain kolme tuuletinta päällä ja parilla portaalla kaikki 9 päälle. Koska mora on aivan överi useaan kokoonpanoon ei tuulettimia juuri kolmea enempää olisi päällä, muutakuin ehkä kesällä.

Ulkoisella radilla on monia hyviä puolia, yksi niistä on sen vapaa sijoittelu vaikkapa huoneen toiseen nurkkaan jossa se 10cm päähän kuuluva 25dB meteli vaimenee alle kuulorajan olevaksi taustameluksi. Juu, mittari kyllä varmasti noukkii sen 20dB vs. 21dB eron. Tällä hetkellä moni pöydän alla oleva DC-muuntajakin pitää kovempaa ääntä kuin nuo tuulettimet tyhjäkäyntikierroksilla... Olet myös ihan oikeassa tuossa että MORA ei kaipaa idlenä ollenkaan tuuletusta, eikä mulla nuo föönit pyörikään työpöytäkäytössä ollenkaan, neste pysyy passiivisenakin 7 astetta päälle huoneenlämmön. Lähtevät sitten pikkuhiljaa päälle kun prossu alkaa lämpeämään. Täydellä paahdolla (1400rpm) tuo mora kuulostaa kyllä ihan teollisuusvehkeeltä, ja silloin saattaa jonkinlaista resonanssia kyllä ollakin.


Tuo on kyllä melko hyvin jos GPU & CPU ovat vaikka 4-8h ajan 100% kuormituksella ja vedenlämpö nousee vain 4C :eek:
Em. MORA 420 + 18 tuuletinta pystyy juuri tuohon.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Ulkoisella radilla on monia hyviä puolia, yksi niistä on sen vapaa sijoittelu vaikkapa huoneen toiseen nurkkaan jossa se 10cm päähän kuuluva 25dB meteli vaimenee alle kuulorajan olevaksi taustameluksi. Juu, mittari kyllä varmasti noukkii sen 20dB vs. 21dB eron. Tällä hetkellä moni pöydän alla oleva DC-muuntajakin pitää kovempaa ääntä kuin nuo tuulettimet tyhjäkäyntikierroksilla... Olet myös ihan oikeassa tuossa että MORA ei kaipaa idlenä ollenkaan tuuletusta, eikä mulla nuo föönit pyörikään työpöytäkäytössä ollenkaan, neste pysyy passiivisenakin 7 astetta päälle huoneenlämmön. Lähtevät sitten pikkuhiljaa päälle kun prossu alkaa lämpeämään. Täydellä paahdolla (1400rpm) tuo mora kuulostaa kyllä ihan teollisuusvehkeeltä, ja silloin saattaa jonkinlaista resonanssia kyllä ollakin.




Em. MORA 420 + 18 tuuletinta pystyy juuri tuohon.

Eipä uskota ennen kuin pistät videota: furmarkki näyttikselle ja prime 29.x CPU:lle, AVX offset 0 ja CPU ainakin @5.0Ghz.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tuossa ylempänä juuri oli testitulokset, ja bonuksena tuossa oli käytetty kahta näyttistä:

Testsystem & the way I tested:

Banchetto 101 Bench Station by Microcool
Gigabyte GA EX58 Extreme & GA-X58A-UD7 Mainboard (With special thanks to Gigabyte for providing the UD7-Board!)
Mips Fusionblock Nickel
i7 920 @4Ghz @1.40V (Bios setting)
CPU Block: Watercool Heatkiller 3.0
Cougar GX 1050 PSU
Corsair XMS3 Dominator DIMM Kit 6GB PC3-12800U CL7-7-7-20 (DDR3-1600)
2x EVGA GTX480 VGA-cards (run at stock settings)
2x Aquacomputer aquagraFX for GTX 480 (GF100) nickel plated version
Noiseblocker PL2 (120mm) and Noiseblocker PK2 (140mm) fans
Aquaero VFD
2x Laing DDC+ Pump with Aquacomputer Aquacover Dual DDC top
EK Waterblocks EK Multioption reservoir 250mm Advanced
Aquacomputer flow sensor High Flow
Koolance VL3N quick disconnect couplings & CPC Metall quick disconnect couplings
Masterkleer & Primochill 16/10 tubing + Perfect Seal and Bitspower fittings
3x watertemp sensors (2x T-Line, 1x in the reservoir)
1x dig. Sensor in the reservoir for calibrating
Filter by Aquacomputer
Gelid Extreme thermal paste
Innovatek Protect Ready-to-use
ArctiClean

To put maximum load at the CPU, Prime95 (small FFTs) was used in the newest version; to measure the temperatures I used the Aquasuite. These temperature measurements were done after no less than 60 minutes in 5 planned intervals of 5 minutes.

I also ran Furmark at the same time to load the EVGA GTX480 VGA-cards.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Eipä uskota ennen kuin pistät videota: furmarkki näyttikselle ja prime 29.x CPU:lle, AVX offset 0 ja CPU ainakin @5.0Ghz.
Kyllä toi MO-RA on ihan oikeasti pätevä jäähdytyskapistus. Mulla ei ole tietenkään 5Ghz Inteliä vaan (tällä hetkellä) 8c/16t Ryzen 4Ghz 1,394V (4,1Ghz ei mene millään järkevillä volteilla) ja Titan X Pascal eikä mulla nesteen lämmöt nouse kirvelläkään yli 31 asteen pelatessa eikä rasitustestejä ajaessa. Ja mä oon rajoittanu näiden ML sarjalaisten maksiminopeudet noin 600rpm minne ne menevät vasta kun neste nousee yli 30 asteen. Idlenä 25 asteinen vesi. Jos säätäisin noi Corsairit kovemmalle niin saisin erittäinkin helposti 1-2 astetta nesteen lämmöistä pois mutta mielummin ajelen hiljaisena.

TXP on kyllä aivan hurja lämmöntuottaja tappiinsa kellotettuna. Hwinfo antaa jotain 370W mutta epäilen että totuus saattaa olla tuota vähän suurempikin. Kortti joka ansaitsee päästä vesille :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 061
Ei tuo mora ole ainot. Tai siis, se ero 3x180 vs 4x180 ei ole niin suuri.

Minulla on tuo 3x180 Alphacool nexxxos Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper Triple 180 -jäähdytin - 125,90€ triple ja SilverStone Technology Co., Ltd.- AP182 tuulettimet.

Ero tehoissa on toki moran eduksi, mutta koin helpommaksi saada kaikki samaan läjään tällä toisin kuin external kennolla. Vähemmän tuulettimia, (toki moraan saa myös 180 tuulettimet).

Mora taas toimii passiivisesti helvetin huonosti. Ilman mitään tuuletusta ei se oikein toimi.

e. tai sanotaan nyt ainakin niin, että ~200rpm ropellit yli tuplaavat jäähytystehon.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Onko noihin looppeihin saatavana mistään filtterä??? Kelasin jo reilu vuosi sit kun sakensinnitselleni, mutta se sit unohtui. Olis aikapaljon helpompi putsaa tai vaihtaa filsu, kuin että koko järjestelmän purkaa. Blokkien lamelleihin ne kaikki paska kerääntyy
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Speedjani jos käyttää puhdasta vettä niin mihin sitä filtteriä tarvitsee? Mikäli looppi on puhdistettu huolella niin ei pitäisi paljon paskaa kellua siellä seassa. Mikäli taas käytät väriaineita ja ne tukkii sen filtterin niin ei juurikaan tuo jäähdytys pelaa. Itse en siis juurikaan näe järkeä filtterissä näillä käytöillä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Speedjani jos käyttää puhdasta vettä niin mihin sitä filtteriä tarvitsee? Mikäli looppi on puhdistettu huolella niin ei pitäisi paljon paskaa kellua siellä seassa. Mikäli taas käytät väriaineita ja ne tukkii sen filtterin niin ei juurikaan tuo jäähdytys pelaa. Itse en siis juurikaan näe järkeä filtterissä näillä käytöillä.
Joo. En mä sinne mitään jätevettä laskenutkaan. Ihan Nanoxian kirkasta ja siihen liraus levänestoa. Kyllä pesin huolella ennen kun otin käyttöön. Huomasin vain, et nyt kun on vuoden ollut,niin vaikuttais siltä et jotain mikrokuraa vedessä on. Kyllä noista ain sen verran irtoaa. Ja filsu jos olis niin sinne jäis kaikki. Ei siellä nyt mitään fisuja ui, mut näin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
TXP on kyllä aivan hurja lämmöntuottaja tappiinsa kellotettuna. Hwinfo antaa jotain 370W mutta epäilen että totuus saattaa olla tuota vähän suurempikin. Kortti joka ansaitsee päästä vesille :)
Noh... Melko tappiin asti kellotetun fx 815 nollan ja kellotetut r9 290 omistaneena niin voidaan jo puhua lämmöntuottajasta :nb:
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
256
Eilen tuli vihdoin hommattua aquaero, niin saa seurailtua lämpöjä huomattavasti paremmin.
Koneessa siis aika tappiinsa kellotettu TitanX (Maxwell) ja suht maltillisesti kelloteltu 1600X. Tänään haen pistokkeeseen asennettavan tehomittarin ennen kotiinpaluuta, jotta voi kulutuksia seurailla.
Säädin tuulettimet veden lämmön mukaan ja parhaimmillaan mainatessa ja pelatessa sain DeltaT:n n. 15 asteeseen tuulettimien käydessä tuolla hetkellä 1100rpm, mikä vaikuttaa omasta mielestäni paljolta kun koneessa on 240+360 alphacool XT45 ja corsairin maglevit tuulettimina. Mielipiteitä tästä?

Illalla selviää paljonko tuo vekotin nappaa seinästä sähköä, niin hieman osaa arvioida loopin tehokkuutta.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Eilen tuli vihdoin hommattua aquaero, niin saa seurailtua lämpöjä huomattavasti paremmin.
Koneessa siis aika tappiinsa kellotettu TitanX (Maxwell) ja suht maltillisesti kelloteltu 1600X. Tänään haen pistokkeeseen asennettavan tehomittarin ennen kotiinpaluuta, jotta voi kulutuksia seurailla.
Säädin tuulettimet veden lämmön mukaan ja parhaimmillaan mainatessa ja pelatessa sain DeltaT:n n. 15 asteeseen tuulettimien käydessä tuolla hetkellä 1100rpm, mikä vaikuttaa omasta mielestäni paljolta kun koneessa on 240+360 alphacool XT45 ja corsairin maglevit tuulettimina. Mielipiteitä tästä?

Illalla selviää paljonko tuo vekotin nappaa seinästä sähköä, niin hieman osaa arvioida loopin tehokkuutta.
Hyvähän se on kun lämpö siirtyy nesteeseen. Sitten tarttis saada se lämpö nesteestä pois.
Se ei oikein kerro vielä mitään mitkä radit siellä on. Tarvis tietää setuppi ennenkuin voi arviota edes heittää.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
256
Hyvähän se on kun lämpö siirtyy nesteeseen. Sitten tarttis saada se lämpö nesteestä pois.
Se ei oikein kerro vielä mitään mitkä radit siellä on. Tarvis tietää setuppi ennenkuin voi arviota edes heittää.
D5 pumppusäiliökombo -> TitanX EKn blokilla -> 1600X Supremacy EVO blokilla -> 240 XT45 -> 360 XT45 -> D5.
Edessä 240 radi pushina 2x ML120 ja katossa 360 pullina 3x LM120. Molemmat radit siis ottavat ilmaa ulkoa sisälle. Takana yksi ML120 poistoilmaa puhaltamassa.
Kotelon sisällä oleva lämpöanturi kertoo kotelon sisällä olevan ilman olevan n. pari astetta nestettä viileämpää.

Edit: Kulutusmittari tuli nyt hommattua ja 320-330W ottaa kone seinästä mainatessa, jolloin D5 ollessa asetuksella 1, nousee DeltaT 14-15C hujakoille, tuulettimien ollessa 1050-1100rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 192
Viestejä
4 215 315
Jäsenet
71 013
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom