Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö olisi voinut olla tuon Cpublokin:n G1/4 reiät vaaka-asennossa eikä pystyssä?. Periaatteessa jäähdytys teho on sama kummallakin tavalla. Lisättäessä näytönohjain loopiin näyttäisi telllaiselta?@AkTechGears tuommoinen siitä VRM-blokin kierrosta nyt tuli. Aikaa oli parisen tuntia emon jäähyn vaihtoon ja kierron toteutukseen niin mennään nyt tällä. Seuraavaksi tulee VRM-kenno-CPU järjestyksessä niin saa letkut vedettyä järkevämmin ja siitä voi sitten lisätä näyttiksen helposti mukaan.
DeltaT ei muutu kun siirtää pumpun asetukselle 5. Täytyy tuota kyljen avaamista vielä kokeilla.Virtaus liian hidas? Ilman poisto kotelosta ei vaan riitä?
Pumppua isommalle ja testi.
Onko koitettu ajella kylki auki?
D5 pumppusäiliökombo -> TitanX EKn blokilla -> 1600X Supremacy EVO blokilla -> 240 XT45 -> 360 XT45 -> D5.
Edessä 240 radi pushina 2x ML120 ja katossa 360 pullina 3x LM120. Molemmat radit siis ottavat ilmaa ulkoa sisälle. Takana yksi ML120 poistoilmaa puhaltamassa.
Kotelon sisällä oleva lämpöanturi kertoo kotelon sisällä olevan ilman olevan n. pari astetta nestettä viileämpää.
Edit: Kulutusmittari tuli nyt hommattua ja 320-330W ottaa kone seinästä mainatessa, jolloin D5 ollessa asetuksella 1, nousee DeltaT 14-15C hujakoille, tuulettimien ollessa 1050-1100rpm.
En näe mitään syytä miksi tarvittaisiin poistotuulettimia. Itsellä puhaltaa 360 kennon läpi sisään, eikä sisältä ole yhtään tuuletinta ulos. Toki kotelo R5, jossa koko katto auki. Katso ettei lämmin ilma kierrä kotelon sisältä takaisin radeille. Jos lämmin ilma pääsee vähänkään jatkamaan taas sisäänoton puolelle niin silloin lämmität kennoja lämpimällä ilmalla. Itse huomasin että alle 1cm raosta menee yllättävän paljon ilmaa, varsinkin jos sisäänotossa on muuten pölysuojat.DeltaT ei muutu kun siirtää pumpun asetukselle 5. Täytyy tuota kyljen avaamista vielä kokeilla.
Siinähän onkin sitten hauska pulma jos poistotuulettimia tarvitsisi lisää saada...
Nyt olisi kokemusta 12 kpl eri ML120 tuulettimesta ja ei, nämä tuulettimet eivät ole oikeasti hiljaisia.
Suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti toimivia, hyviä ja hiljaisia, mutta erittäin hiljaista (vesijäähdytettyä) konetta haluavalle näistä tuulettimista ei yksinkertaisesti ole. Ensimmäinen 6 kpl setti cdonista sirkutteli menemään ja kaikissa selvä moottoriääni. Toinen 6kpl setti saapui eilen ja aivan samat sävelet.
En tiedä onko noissa pro malleissa jotenkin laadukkaammat osat tai jotain, mutta nämä halpis ML120 tuulettimet ovat suorastaan surkeita. Vuosia vanhat, hieman laakerivikaiset Zalman ZM-F3 FDB ovat huomattavasti hiljaisemmat kaikilla nopeuksilla 400-1000rpm. Paineeltaan yms. lähes samaa tasoa, mutta äänen osalta huomattavasti hilijaisemmat. Näiden ML120 tuulareiden moottorirahina pelkästään tekee niistä kelvottomat hiljaiseen kokoonpanoon, mutta sirkuttavat tuularit ei kelpaa kyllä mihinkään.
Ehkä näistä olisi johonkin teollisuuskäyttöön, missä halutaan pitkää kestoa ja kovaa tehoa... ainiin. Sieltähän koko levitaatiotuulettimet ovat peräisin.
ps. jos joku vieläkin väittää että on olemassa hiljaisia levitaatiotuulettimia, niin saa kertoa mistä niitä saisi tänne (JKL). Mieluusti ottaisin sellaiset tuularit joissa ei laakerit kulu eikä laakereihin tule kierrosvaihtelusta ujelluksia. Siihen ML120 olisi hyvä valinta. Vanhoissa Zalmaneissa ei enää kovin montaa eri kierrosaluetta ole, missä ne saa äänettömiksi. Näitä ML120 ei saa puolestaan millään nopeudella äänettömiksi.
ps2. kone sammuksissa ja kotelo auki kuulen myös emolevyn RGB ohjainpiirin vinkunan sen vaihdellessa emolevyn led-valojen väriä. Eli nyt haetaan OIKEASTI hiljaista konetta.
Hei tuohan voisi olla hyvä idea. Koitan siis tukkia ylimääräiset reiät radien lähettyviltä niin, ettei ylipaineinen koppa päästä lämmintä ilmaa uudestaan niille.En näe mitään syytä miksi tarvittaisiin poistotuulettimia. Itsellä puhaltaa 360 kennon läpi sisään, eikä sisältä ole yhtään tuuletinta ulos. Toki kotelo R5, jossa koko katto auki. Katso ettei lämmin ilma kierrä kotelon sisältä takaisin radeille. Jos lämmin ilma pääsee vähänkään jatkamaan taas sisäänoton puolelle niin silloin lämmität kennoja lämpimällä ilmalla. Itse huomasin että alle 1cm raosta menee yllättävän paljon ilmaa, varsinkin jos sisäänotossa on muuten pölysuojat.
Ylipäätään 5xML120@1000rpm pitäisi riittää johonkin lähemmäs 700W jäähdytystehoon.
Itsellä 360 kenno 60mm paksuna ja push/pull konffissa olevat 740rpm Zalmanit riittää jäähdyttämään 400-500W edestä lämpökuormaa.
ps.
Oma mielipiteeni ML120 tuulettimista, joilla ei oikeasti hiljaista konetta saa:
Hei tuohan voisi olla hyvä idea. Koitan siis tukkia ylimääräiset reiät radien lähettyviltä niin, ettei ylipaineinen koppa päästä lämmintä ilmaa uudestaan niille.
Mitä tuulettimiin tulee, niin itse olen ollut tyytyväinen. Omissa yksilöissä ei ole ollut ylimääräisiä ääniä. Suurimman äänen parhaillaan pitävät kotelon hunajakennot, kun en niitä ole leikellyt. Suhisevat melkoisesti
Fractal Arc Mini R2. Tässä on tuollaiset ohuet fractalin pölysuodattimet ja siinä päällä tuollainen reiällinen levy mistä ilma kädellä kokeillen ainakin kulkee ihan hyvin.Mikä kotelo sinulla on ja onko radien sisäänotoissa mitä välissä? Itsellä R5 ja tällä hetkellä pelkkä EK:n 280x45 jäähdytttää etupaneelissa sisäänottona sekä 6700K että 1080ti. Suurimman eron delta-T:hen itsellä aiheutti push-tuulettimien edessä oleva fractalin dust filter. Sen poistaminen laski lämpöjä 10C. Etuoven avaaminen oli toinen ja laski lämpöjä myös reilusti. Eli selkeästi ainakin noilla 140mm Vardar evoilla kaikki tuloilmaa vähänkin ahdistava vaikuttaa reilusti radin jäähdytystehoon.
Suurimman eron delta-T:hen itsellä aiheutti push-tuulettimien edessä oleva fractalin dust filter. Sen poistaminen laski lämpöjä 10C. Etuoven avaaminen oli toinen ja laski lämpöjä myös reilusti. Eli selkeästi ainakin noilla 140mm Vardar evoilla kaikki tuloilmaa vähänkin ahdistava vaikuttaa reilusti radin jäähdytystehoon.
Edit: Näitä mainittuja juttuja kun tässä kokeilen, eli teippaan kotelon ja tuulettimen välistä mahdolliset reiät umpeen, ettei kotelon lämmin ilma pääse radiaattorin läpi uudestaan vahingossakaan ja kaikkien pölysuodattimien poisto, laski delta T:n n. 12 asteeseen,
Testasimpas tuossa kurjuuttani kotelon teippaamista tiiviiksi, veden lämmöt tippu 3c ja samalla tuulettimien nopeus 1060rpm to 820rpm. Eli aika huikea vaikutus asiaan.
Kyseessä siis R6 jossa 360mm radi katossa ja etupaneelissa, molemmissa puhalletaan sisälle ilma. Eikä ole poistoilmalle tuuletinta(???).
Eli teippaamalla kotelon ja estämällä lämpimän ilman kiertämisen takaisin radin imupuolelle ja samoilla tuuletin asetuksilla veden lämmöt tippui yli 5c. Aika merkittävästä pudotuksesta puhutaan.
Tämähän olisi melkein kaikissa nestejäähytapauksissa aina se "optimi" mutta valitettavan harvassa normaalikokoisessa kotelossa on tilaa sekä kahdelle radille tuulettimineen että riittävän monelle ei-radilliselle tuulettimelle ylipaineen luomiseen.Kokeileppas joskus ajankuluksi laittaa useampi tehokas tuuletin puhaltamaan ulkopuolelta sisään ilmaa ja kääntää radien tuulettimet niin, että ne ottavat ilman kotelon sisältä ja poistavat lämpimön ulos kotelosta.
Jos sisään puhalletaan enemmän viileää ilmaa, (ylipaine) kuin radien läpi lämmintä tuuletetaan ulos, niin myös muut komponentit tyykkäävät, eikä kelloittaminenkaan kärsi siitä, että piirisarjojen ja muistien lämmöt kihahtavat.
Kokeileppas joskus ajankuluksi laittaa useampi tehokas tuuletin puhaltamaan ulkopuolelta sisään ilmaa ja kääntää radien tuulettimet niin, että ne ottavat ilman kotelon sisältä ja poistavat lämpimön ulos kotelosta.
Jos sisään puhalletaan enemmän viileää ilmaa, (ylipaine) kuin radien läpi lämmintä tuuletetaan ulos, niin myös muut komponentit tyykkäävät, eikä kelloittaminenkaan kärsi siitä, että piirisarjojen ja muistien lämmöt kihahtavat.
Toimii kyllä kunnolla vain, jos radit ovat vierekkäin eli niiden lämmin ilma puhalletaan esim. kotelon katosta suoraan ylös, eikä kummankaan läpi lämpiävä ilma lämmitä toista niistä.
Yleesähän se tyhjäyspaikka on parhaimmillaan kierron alimmassa kohdassa mutta käytännössä jos kierrossa on just tolleen pystyssä oleva radi niin sinne jää aina nestettä mikä lähtee pois vasta radin irroittamalla tai kotelon ympäri kääntämällä. Joten vastaus on että kyllä se tuossakin toimii niin hyvin kuin tuossa kierrossa voi toimia. Jos olisin sun tilanteessa niin todennäköisesti laittaisin tyhjäysventtiilin samaan kohtaan. Omassakin setupissa se on käytänössä samassa kohtaa mihin itse sitä suunnittelet:Pikainen kysymys aloittelijalta. Miten toimiva ratkaisu on laittaa pelkästään tyhjennysventtiili pumppu & säiliökombon sisääntuloon jos nesteen on tarkoitus tulla sisään säiliön katosta?
Kierto olisi suunniteltu nyt näin: pumppu -> jäähdytin -> cpu block -> säiliö.
Tuo sijainti on nykyisessä suunnitelmassa alin paikka johon pystyn kikkailematta laittaa venttiilin tyhjennystä varten. Näytönohjain ei tulekaan kiertoon sen vaihduttua yllättäen kesken projektin. Tästä syystä en näe syytä laittaa jäähdytintä toisinpäin.
En nyt itse pähkäilemällä keksi miksi tuo ei toimisi mutta näissä asioissa on yleensä parempi kysyä veteraaneilta kokemuksia.
Yleensä toi blokkeihin pakkautuva paska on just radeissa olevaa työstöpaskaa tms. Se tosin on yleensä mustaa kun taas sun sininen väri viittaisi johonkin muuhun. Mä putsasin nyt kotelon vaihdon ohessa GPU ja CPU blokit ja kyllä niissäkin vähän töhnää oli 1½ vuoden takaa mutta se oli semmosta mustaa möhnää eikä mitään sinitarramaista ja lähti helposti hammasharja + etikka -yhdistelmällä.Eilen tuli huomattua että että neste ei oikein kierrä kunnolla ja tänään sitten tutkin hieman enemmän tätä ongelmaa. Noh otin vedet pois (kiitos tyhjennysventtiilin oli helppoa) ja sitten tutkailin hetken. GPU blokki oli ihan tukossa, eli niissä coren kohdalla olevissa evissä, niin veden sisääntulopuolelta ne oli täyttynyt jollain sinisellä about sinitarran värisellä tahnalla. Evät oli ihan tukossa muutamaa kohtaa lukuunottamatta, mutta muualla tätä tahnaa ei loopissa ollut mukaanlukien CPU blokin vastaavat evät. Sain poistettua mattoveitsen terällä vetelemällä evien välistä kevyesti, melko tiukassa oli eli varmaan 30 min sitä sai putsailla että kaikki lähti irti.
Kierto menee säiliö -> pumppu -> CPU -> 140mm radi -> GPU -> 280mm radi -> säiliö ja tuo 140mm radi tuossa välissä viimeisin lisäys looppiin ehkä 1kk sitten tms.
Ei nyt kuvaa tullut otettua, mutta onko hajua tuon kuvaksen perusteella mitä tuo tauhka oikein mahtoi olla? Se ei ollut mitään happeutumaa tms ja oli lähinnä tosiaan tahnamaista ja selvästikin tullut kierron mukana. Poistettaessa tuntui ehkä hieman samalta kuin hieman kovettunut lämpötahna. Onko tuo jostain reaktiosta tai bakteereistä lähtöihin vai olikohan tuolla 140mm radin sisällä jotain mikä mahdollisesti olisi sitten lähtenyt kieroon mukaan? 140mm radi oli ollut 2kk käyttämättömänä, tyhjennettynä ja tulpattuna tuota ennen. Sitä ennen ollut akkuvedellä kierrossa vajaan puolisen vuotta tms. On tietysti mahdoillista että sinne olisi sisään jotain jäänyt jossain vaiheessa myös, vaikka mielestäni kyllä sen putsasin ennen säilömistä ja tiukasti muovitulpilla laitoin umpeen.
Eikös näissä tapauksissa just näy se hapettuman jälki muuallakin. Mä oon tota nähny ennenkin ja sen tauhkan lisäksi jompikumpi/molemmat blokit näyttää vähän semmoselta "sulaneelta" paremman ilmaisun puutteessa. Jos on pelkkää paskaa niin en usko että on korroosiosta kyse.Kupari blokki näyttiksellä ja cpulla ei? vai peräti toisinpäin?
Eilen tuli huomattua että että neste ei oikein kierrä kunnolla ja tänään sitten tutkin hieman enemmän tätä ongelmaa. Noh otin vedet pois (kiitos tyhjennysventtiilin oli helppoa) ja sitten tutkailin hetken. GPU blokki oli ihan tukossa, eli niissä coren kohdalla olevissa evissä, niin veden sisääntulopuolelta ne oli täyttynyt jollain sinisellä about sinitarran värisellä tahnalla. Evät oli ihan tukossa muutamaa kohtaa lukuunottamatta, mutta muualla tätä tahnaa ei loopissa ollut mukaanlukien CPU blokin vastaavat evät. Sain poistettua mattoveitsen terällä vetelemällä evien välistä kevyesti, melko tiukassa oli eli varmaan 30 min sitä sai putsailla että kaikki lähti irti.
Kierto menee säiliö -> pumppu -> CPU -> 140mm radi -> GPU -> 280mm radi -> säiliö ja tuo 140mm radi tuossa välissä viimeisin lisäys looppiin ehkä 1kk sitten tms.
Ei nyt kuvaa tullut otettua, mutta onko hajua tuon kuvaksen perusteella mitä tuo tauhka oikein mahtoi olla? Se ei ollut mitään happeutumaa tms ja oli lähinnä tosiaan tahnamaista ja selvästikin tullut kierron mukana. Poistettaessa tuntui ehkä hieman samalta kuin hieman kovettunut lämpötahna. Onko tuo jostain reaktiosta tai bakteereistä lähtöihin vai olikohan tuolla 140mm radin sisällä jotain mikä mahdollisesti olisi sitten lähtenyt kieroon mukaan? 140mm radi oli ollut 2kk käyttämättömänä, tyhjennettynä ja tulpattuna tuota ennen. Sitä ennen ollut akkuvedellä kierrossa vajaan puolisen vuotta tms. On tietysti mahdoillista että sinne olisi sisään jotain jäänyt jossain vaiheessa myös, vaikka mielestäni kyllä sen putsasin ennen säilömistä ja tiukasti muovitulpilla laitoin umpeen.
Just ihan tämän takia ehdotan aina putsaamaan jäähdyttimiä kuten @akselic ehdottanut "hammasharja ja tiskiaineella. Tämän lisäksi, hieman etikalla ja kuumalla vedellä huuhtelu. Tätä voidaan toistaa muutaman kerran, että kaikki bakteerit poistuvat kunnolla.
GPU blokki on Bykski, eli nikkelöity tms ja sitten CPU on kuparista, EKWB Supreme MX. Radit on molemmat EKWB:n CE sarjaa, eli kuparia.
Laitoin tuon 140mm radin tuohon komboon kiinni samalla kun vaihdoin Nanon -> Vega, mutta myös Nanon blokki oli nikkelöity ja muuten ihan samalla tapaa kierrossa kiinni (paitsi että oli hetken ilman tuota 140mm radia kun vaihdoin kotelon). Eli jos tässä nyt olisi vain noiden blokkien reaktiosta kyse, niin olisi pitänyt tulla esille jo aikaisemmin.
Olisiko tuo 140mm radi sitten vain jotenkin ollut huonosti säilöttynä tai jotain paskaa päässyt sen sisällä. Vegan blokki tuli mulle käytettynä, mutta en siinä kyllä mitään päällisin puolin huomannut kun se minulle tuli ja laitoin kiinni.
Toi 140mm radi oli poistetu kierrosta ja silloin huuhdeltu / pesty ja sitten tyhjätty + tulpattu + laitettu hyllyyn. Nyt kun otin sen hyllystä niin en sille kyllä mitään tehnyt kun piti ns. olla kunnossa.
GPU blokki on Bykski, eli nikkelöity tms ja sitten CPU on kuparista, EKWB Supreme MX. Radit on molemmat EKWB:n CE sarjaa, eli kuparia.
Laitoin tuon 140mm radin tuohon komboon kiinni samalla kun vaihdoin Nanon -> Vega, mutta myös Nanon blokki oli nikkelöity ja muuten ihan samalla tapaa kierrossa kiinni (paitsi että oli hetken ilman tuota 140mm radia kun vaihdoin kotelon). Eli jos tässä nyt olisi vain noiden blokkien reaktiosta kyse, niin olisi pitänyt tulla esille jo aikaisemmin.
Olisiko tuo 140mm radi sitten vain jotenkin ollut huonosti säilöttynä tai jotain paskaa päässyt sen sisällä. Vegan blokki tuli mulle käytettynä, mutta en siinä kyllä mitään päällisin puolin huomannut kun se minulle tuli ja laitoin kiinni.
Toi 140mm radi oli poistetu kierrosta ja silloin huuhdeltu / pesty ja sitten tyhjätty + tulpattu + laitettu hyllyyn. Nyt kun otin sen hyllystä niin en sille kyllä mitään tehnyt kun piti ns. olla kunnossa.
Tämä kuulostaisi jopa aika todennäköiseltä skenaariolta etenkin tuon värin huomioidenJospa siellä on kuitenkin jäähdyttimen vanhat glykolimoskat irronneet ja lähteneet liikkeelle?
Olen aina käyttänyt nikkelipinnoitettuja kuparisia Gpu-blokkeja. Nikkelipinnoitus suojaa kuparia ja messinkiä korroosiolta. Tavallinen kupari syövyttää nopeammin ilman suojaa/nikkelipinnoitusta. En tässä tapauksessa väitä, että kyse on 100% korroosiosta.Voi olla sellainen skenaario, että Gpublokin nikkelipinoituksessa on esiintynyt naarmuja tai kuoriutuneita paikkoja. Tämä voi aiheuttaa ajan myötä korroosion? Miksi? Koska, itselle on tapahtunut bykskin gpu-blokeissa muutaman kerran sama tilanne. Barrowiin verrattuna Byksin laatu on huomattavasti alhainen. Ehdottaisin tarkistamaan blokin nikkelipinnoituksen kunnolla.
140mm radi oli ollut 2kk käyttämättömänä, tyhjennettynä ja tulpattuna tuota ennen. Sitä ennen ollut akkuvedellä kierrossa vajaan puolisen vuotta tms. On tietysti mahdoillista että sinne olisi sisään jotain jäänyt jossain vaiheessa myös, vaikka mielestäni kyllä sen putsasin ennen säilömistä ja tiukasti muovitulpilla laitoin umpeen.
Nyt kun otin sen hyllystä niin en sille kyllä mitään tehnyt kun piti ns. olla kunnossa.
@Vieraantuja Mikä sulla on vcore, mikä LLC ja paljonko on power draw? Onko VRM:lle ilmankiertoa? Taichissa on ihan hyvät 'siilet' (paremmatkin voisi toki olla, mutta nykytrendi on mitä on) mutta kuten mikä tahansa jäähdyttävä elementti, se tarttee kuitenkin jonkinlaisen ilmavirran toimiakseen.
*edit*
Itsellä esimerkiksi vetää Prime 95 AVX FMA3:lla n. 280-285w, 1.392-1.408vcore, enkä saa mitään thermal-hommeleita laukeamaan. Mulla on kotelon katossa kaksi sisään imevää tuuletinta jotka huljuttaa radin läpi ilmaa vrm:lle ja muisteille.
Tässä videolinkki mun tän päiväseen videoon jostain ihan muusta aiheesta (uudesta vesijäähystä), mutta tässä on nyt tän aamuinen prime-ajelu kuvattuna noilla spekseillä. Linkkaan tähän ton prime ajelun kun se nyt liippaa tähän aiheeseen.
VAROITUS! Suora linkki sellaiseen kohtaan klipissä jossa on musiikit ns. "nupit kaakossa". HILJENNÄ KUULOKKEESI!
Hyvä video ja aika hyvin sait eroja näkymään. Blokin kiinnikeet ovat kyllä ihan toista maata mitä esim. EK:n tuotteissa, jossa tuo jousi on kunnon teräsjousi ja ruuvit ylipäätään huomattavasti järeämmät. Tuohon DDC:lle varmaan kannattanee vaihtaa jokin kunnon säädin. Nuo kiinalaiset pyöritettävät jännitesäätimet tuppaa aika nopeasti hajoamaan omien kokemuksien mukaan. Ainakin noissa D5 näyttäisi olevan ihan erillimen PWM -ohjaus ja hinta on vain 50€ (ei sis. säilötä).
Liittimiä ja kulmapaloja voisin kyllä tuolta tilailla hintansa takia. Onko jollain kokemusta meneekö esim. Duraclearin kanssa hyvin yhteen? Mitathan pitäisi olla samat, mutta jonkun verranhan noissa voi heittoa olla.
Kiitti
On suunnitelmissa jo toinen tilaus. Tämä oli tämmöinen "ensipuraisu", oon ollu n. 8v poissa vesijäähdyttelykuvioista mutta ajautunu nyt taas takasin. Oikeastaan tää kiinakamojen halpa hinta houkutti takaisin, ja toi oli ensimmäinen tilaus jossa halusin ennenkaikkea 'maistella' vähän. Liittimien takia itsekin tilauksen tein, ja noi Barrowin liittimet + adapterit kyllä vakuutti täysin. Ihan täysin samalla tasolla kuin vaikka bitspowerin liittimet.
Pumpun ja blokin tilasin ihan mielenkiinnosta; voiko halvalla saada hyvää. Ja noh, halvalla sai kohtuullista kamaa Seuraavaksi meinasin että tilaan ryzen+ buildille jonkun vähän kalliimman barrowin blokin, ja tsekkaan että miten se eroaa tosta 24e mallista. Suunnittelin että sen kanssa laitan tulemaan ton n. 45-50e hintasen barrowin D5-pumpun, jos siinä nyt oli PWM.. muistaakseni kyllä. Ja kovaputket.
Ja kotelo on uusittava vesijäähy ystävällisempään muotoon. Tähän nykyiseen ei millään mahdu. Lian-Li ois julkaisemassa PC-11o Air koteloa ilmeisesti ensikuun lopulla, joten sekin menee aika kivasti sitten yksiin ton ryzen+ aikataulun kanssa
Barrowin AM4 blokki on olemassa valikoimassa. Mutta tällä hetkellä ei valitettavasti siihen sopivaa emolevyä testattavaksi. Voisin kyllä antaa yhden vain testausta varten jos haluat kokeilla ja antaa palautetta?Onkos muuten AM4 blokeista mitään hyvää vertailua olemassa? Itseä kun ei jotenkin tuo EKWB Supremacy MX ihan vakuuta. En tiedä miksi, mutta jotenkin tuntuu että sen jäähdytysteho ei olisi ihan niin hyvä kun voisi.
Barrowin AM4 blokki on olemassa valikoimassa. Mutta tällä hetkellä ei valitettavasti siihen sopivaa emolevyä testattavaksi. Voisin kyllä antaa yhden vain testausta varten jos haluat kokeilla ja antaa palautetta?
Ilmoita minulle milloin tulisit hakemaan. Sinulla on jo minun yhteystiedot.Ihan varteenotettava vaihtoehto. Voidaan tuohon palata sen jälkeen kun olen tuon R7 kiven vaihdattanut ensin, niin sitten oli tarkoitus blokkia mietiskellä.
Mikä malli tarkalleen? Mulle tulossa http://s.aliexpress.com/UzuU7raA? seuraavaan projektiin/testiin. Vaikutti parhaalta budjetti-vaihtoehdolta mitä olen löytänyt, lähempänä 60e olis sit jo valikoitunut varmaan EK SPC.Suunnittelin että sen kanssa laitan tulemaan ton n. 45-50e hintasen barrowin D5-pumpun, jos siinä nyt oli PWM.. muistaakseni kyllä.
Aika mielenkiintoinen video. Kiitos tästä aiheesta. Voisin vaikka tästä laittaa videovastauksen ja todeta, että voidaan myös asentaa cpublokki toisella tavalla. Vaikka jakamani videossa ei ole identtinen cpublokki. Mutta, emolevyyn menevät ruuvit ovat samanlaiset melkein kaikissa barrowin blokeissa.
Videossa väitetään, että ei ole riittävästi puristusvoimaa ja cpu ei saa riittävää kontaktia? Voin myös laittaa lämpötilasta tietoa?. Kyllä, tämä voi mahdollisesti vaihdella. Muista jotkut emolevyt eivät tykkää jos kiristät cpu:n jalat liian tiiviisti kiinni.
Oma video:
Terveisiä..
Pistäppäs tuosta sitten kokemuksia. Vielä on tässä arpomista mutta voisin itsekin kierron kakkospumpuksi tuommoisen ostaa eikä tässä ole vielä kiire mihinkäänMikä malli tarkalleen? Mulle tulossa http://s.aliexpress.com/UzuU7raA? seuraavaan projektiin/testiin. Vaikutti parhaalta budjetti-vaihtoehdolta mitä olen löytänyt, lähempänä 60e olis sit jo valikoitunut varmaan EK SPC.
Mikä malli tarkalleen? Mulle tulossa http://s.aliexpress.com/UzuU7raA? seuraavaan projektiin/testiin. Vaikutti parhaalta budjetti-vaihtoehdolta mitä olen löytänyt, lähempänä 60e olis sit jo valikoitunut varmaan EK SPC.
Aika monta muuttujaa.. . Kenno(t)? Pumppu? Tuulettimet? Kotelo?Onko toi näyttiksen lämmöt oikein kun eilen pelasin noin 16min project cars 2 niin näyttiksen lämmöt oli 58c astetta? näyttis on strix 1070 ja blocki on barrowin.
Aika monta muuttujaa.. . Kenno(t)? Pumppu? Tuulettimet? Kotelo?
Aivan. Pitääpä tilata uudet tuulettimet ja samalla vois ostaa vedenlämpömittari niin näkee niitenkin lämmöt. Oisko toi hyvä setti Corsair LL120 RGB Triple Pack with controller + Commander PRO 120 mm | Dustinhome.fi ?
Ek se 360 kenno. Noctua nf-s12a tuulettimet, inwin 303 koppa ja Ek 100 spc-60 mx pwm pumppu.
ML löytyy myös RGB:nä, mutta ilman tuota valorinkulaa. Niitä pitää ajaa lisävirrallisella splitterillä CPU_FAN:ista (varmuudella PWM) jne. (Aiheesta lisää: Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev))Aivan. Pitääpä tilata uudet tuulettimet ja samalla vois ostaa vedenlämpömittari niin näkee niitenkin lämmöt. Oisko toi hyvä setti Corsair LL120 RGB Triple Pack with controller + Commander PRO 120 mm | Dustinhome.fi ?
Noi Noctuat kun ei mitenkään tajuttoman tehokkaat ole, niin voi hyvinkin pitää tuo lämpö paikkaansa. Itsellä 1070 vesillä kellotettuna tappiin oli sen ~ 47-48 astetta yleensä, mutta oli vähän tehokkaammat tuulettimet radeissa.