Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Helpoin tapa tyhjentää looppi? Hana on pohjaradin päädyssä? Muita kikkoja?

Edit: konetta kallistelemalla? Tarviiko ylhäältä ilmaa puhallella? Eka kerta ku ois purku edessä 😭
Älä hemmetissä ainakaan itse puhalla koskaan luuppiin! Hengitysilmassa on aina jotain mikrobeja mukana, mä en ainakaan ottaisi sitä riskiä että luupissa alkaa kasvamaan levää tms. sen takia että on sinne puhkunut..

Voi olla turha pelko tai urbaania legendaa myös, mutta itse en riskiä ottaisi. Edes purkuosien kanssa.

Älä hemmetissä ainakaan itse puhalla koskaan luuppiin! Hengitysilmassa on aina jotain mikrobeja mukana, mä en ainakaan ottaisi sitä riskiä että luupissa alkaa kasvamaan levää tms. sen takia että on sinne puhkunut..

Voi olla turha pelko tai urbaania legendaa myös, mutta itse en riskiä ottaisi. Edes purkuosien kanssa.
Ite kans joskus ajattelin tätä et ei kannata itse hönkiä sinne. Nyt kuitenkin jo pitemmän aikaa laiskana puhaltanut vaan looppiin vaikka olis föönikin. Ei ole ainakaan mitään kasvanut näin 6kk nesteiden vaihtovälillä.

Tarkoitus oli koko looppi ottaa käytöstä pois, myydä osat ja rakennella syksyllä/talvella alusta alkaen uus :)

Rohkeesti vaan letkuja irti, sillähän se tyhjenee, kuivattelee sitten vaan kamat jos kerran on totaalinen purku kyseessä. Varoo lähinnä isoimmilta läikkymisiltä kun valutelee tyhjäks. Ei pienet roiskeet mitään haittaa.

Eli kannattaa ekana varmaan valuttaa mitä tulee ja sit yläradin päädystä tuo auki?

IMG_20250717_164619.jpg

IMG_20250717_164616.jpg

Tämä on ihan validi strategia. Sitten kun looppi alkaa olla tyhjähkö, niin ylhäältä alkaen varovasti purkamaan. Varovasti siksi, että johonkin mutkaan sitä nestettä jää *aina*, joten tulppia on hyvä olla sen verran että aina kun saa komponentista putket irti voi tulpata sen ainakin siksi aikaa että purkaa pois koneesta.

Itse teen niin kun puran loopin niin valutan tyhjäksi suurimman osan kun samalla hieman kallistelen konetta niin saa suuurimman osan valutettu.
Sitten vain talouspaperia littimien alle kun irroittaa niin saa suurimmat nesteet kerätty.
Ja ei se pieni määrä nestettä tee mitään haittaa kunhan sitä ei virtalähteen sisälle kaada ainostan voi tulla jälkiä siitä kun kuivuu eli kannattaa siivota se suht nopeasti pois.
Myös tuollainen ilmpapuhallin It Duster ym.. saa painettu nesteet pois jos sattuu emolevylle tai näytönohjaimelle valumaan.
Tärkein on vain että antaa osat kuivua rauhassa ennen kun ottaa niitä käyttöön uudestaan.
Kyllähän emolevyn ja näytönohjaimen pystyy vedellä ja tiskiaineella putsamaan mutta en suosittele enkä myös ultraäänipesurin käyttöä kun on haastava saada kaikki kosteus pois ja myös se vaatii jonkinlaisen suojaspray käytön ettei ala hapettumaan.

Tuli tässä itsekkkin kajottua omaan vesijäähylooppiin kun koneeseen tuli näyttiksen osalta päivitystä (2060->3080). Myös poweri vaihtui järeempään 850W. Ois ehkä menny vielä tolla 600W mutta en iha viittiny riskeeraa. Noin ~5 vuotta oli looppi ollut kasassa vuodesta 2020 eteenpäin. Ei mitään ongelmaa tai kuonaa ollut kertynyt. En toki radista laskenu nesteitä pois ku on pikaliittimillä kiinni kopan takapaneelissa. Silloin tällöin lisätty nestettä. EK cryofuel celaria ollut loopissa. Aikamoiset peijaiset siitä tuli.

Kotelona NR200P ja radina ulkonen alphacoolin 9x120mm patteri. Kotelon etupaneelissa oleva D5 pumppu/säiliö kombo piti nostaa pari senttiä ylöspäin, että pitempi näyttis mahtuu paikalleen. Siinä sitten porailemaan etupaleeliin uusia reikiä. Olin äheltäny loopin kasaan vielä kun oli kotelon paneelit irti ja nostelin konetta pöydälle loopin täyttöä varten.

Looppiin nesteet sisään ja paneeleja sovittamaan. Ja hitto, ensinnäkään kattopaneeli ei mahdu paikoilleen, kun olin asentanut powerin kehikon epähuomiossa ylempään asentoon ja kattotuleetimet ottaa kiinni AC liittimeen. Toisekseen kirotut "nyky"näyttikset on leveitä ja Byskin blokin liitinpalikka estää vasemman kylkipaneelin kiinni menemisen. Huoh. Oli jo looppi kasassa ja muutenkin motivaatio nollassa, joten jätetään toistaiseksi paneelit roikkumaan löyhästi. Tilasin sitten byskiltä vertical liitinpalikan joka pitäisi millipelillä mahtua koppaan. Sitten kun se saapuu ni pitää tuo poweri siirtää alemmaksi, onnistuu varmaan ilman pahempaa purkua. Pitäs varmaan toi patterikin putsata pölyistä kun en oo muutakun tuohon tuulettimien puolelle aika ajoin näyttäny imuria.

Nyt kuitenkin ajellaan seuraavaan remppaan asti ja hyvin kyllä pelittää. Radin tuulettimet pyörii pelikäytössä veden lämpöjen mukaan niin hiljaa että ei niitä pahemmin kuule vaikka ihan istumapaikan vieressä radi majailee. Virtaukset nousi kyllä ihmeen paljon, varmaan uusi GPU blokki virtaa paremmin. Nousi samoilla about 40% kierroksissa ~130l/h ->155l/h. Näyttis pysyy siinä 40C tuntumassa. Veden lämmöt pelikäytössä about 32C ku huoneessa noin 24C.

I9 9900K mukana kanssa loopissa. Ehkä emo+prossukin pitäs tässä päivittää kun taitaa toi prossu vähän jarruttaa näyttistä. 3440x1440p UW näyttö onneksi vähän vähentää tuota jarruttamista. Pitää laittaa kuvia kun saan setupin taas esittelykuntoon. Alla kuva setupista ennen muutoshommia.

1751951830229.png

Noniin, Byskin liitinblokki saapui ja eikun asentelee.

Hyvin suju, en tyhjentäny looppia kokonaan, imin vaan säiliöstä nesteet pois ja irrotin sit ton vanhan liitosblokin näyttisblokista niin että alla oli rättiä ja kulhoa, ei sieltä paljon valunut. Sitten vähän letkujen lyhennystä ja hommat kasaan. Aika hilkulla oli toi mitotus kylkipaneelin kanssa:

1752908135397.png

Sitten loopin ilmailua ja vuotojen tarkistelua. Meni siinä sitten yks asennusolutkin.

1752908229637.png

Nyt on 90% ilmattu, loput ilmat käytön myötä poistuu. Powerinkin sain laskettua ilman mitään johtohommia. Nyt mahtuu paneelit paikalleen ja kovaa ajoa!

1752908290676.png
1752908349792.png
1752908377220.png

1752908410835.png

Yks ärysttävä asias tos näyttiksessä on että ledejä ei saa pysymään pois. Pitää joka bootilla erikseen käydä jostain MSI:n bloattisoftasta sammuttamassa. Tekis mieli ruuvarilla nakata noi pintaliitosledit irti :)

Myös tuollainen ilmpapuhallin It Duster ym.. saa painettu nesteet pois jos sattuu emolevylle tai näytönohjaimelle valumaan.
Tärkein on vain että antaa osat kuivua rauhassa ennen kun ottaa niitä käyttöön uudestaan.

Jos piirilevyille onnistuu nestettä sössimään, niin IPA -kylpy on turvallisin vaihtoehto. Isopropanoli absorboi veden tehokkaasti ja haihtuu nopeasti ja varmasti komponenttien pinnalta. Imukykyiset suojaliinat - vaikka nyt sitten se talouspaperi - ja huolellisuus purkaessa tekevät kyllä tuosta aika epätodennäköisen tilanteen.

Noniin, Byskin liitinblokki saapui ja eikun asentelee.

Hyvin suju, en tyhjentäny looppia kokonaan, imin vaan säiliöstä nesteet pois ja irrotin sit ton vanhan liitosblokin näyttisblokista niin että alla oli rättiä ja kulhoa, ei sieltä paljon valunut. Sitten vähän letkujen lyhennystä ja hommat kasaan. Aika hilkulla oli toi mitotus kylkipaneelin kanssa:

1752908135397.png

Sitten loopin ilmailua ja vuotojen tarkistelua. Meni siinä sitten yks asennusolutkin.

1752908229637.png

Nyt on 90% ilmattu, loput ilmat käytön myötä poistuu. Powerinkin sain laskettua ilman mitään johtohommia. Nyt mahtuu paneelit paikalleen ja kovaa ajoa!

1752908290676.png
1752908349792.png
1752908377220.png

1752908410835.png

Yks ärysttävä asias tos näyttiksessä on että ledejä ei saa pysymään pois. Pitää joka bootilla erikseen käydä jostain MSI:n bloattisoftasta sammuttamassa. Tekis mieli ruuvarilla nakata noi pintaliitosledit irt
Katsoin tuota asennus kuvaa niin saa varman yläpuolen 45 asteen liittimen korvaa 90 asteen mallilla ja pistää lyhyen jatkon väliin niiin saa ehkä tuon letkun sopimaan paremmin jos se aiheuttaa ongelmia.
Itsellä ei sattunut olemaan sopivan mallista mitä olisi sopinut oli kyllä lyhyt mutta oli väärän mallinen eli kierteet samat molemmin puolin.
Jos tarvitsee jotain osista puhdistaa niin maston electro clean spray sopii hyvin maksaa 7€ ja ei jätä kovin rasvaista jälkeä on töissä todettu hyväksi.
Löytyy kyllä parempia mutta hinta taas korkeampi.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 460
Jäsenet
78 399
Uusin jäsen
mile

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom