Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ohjaileeko täällä muut tuulettimia commander pro:lla ja corsairin icue ohjelmalla? Itsellä toimi ohjelma muutaman päivän ihan hyvin ja custom curve seurasi näytönohjaimen lämpöjä hyvin, mutta eipä enään sitten toimikkaa... tuulettimet pyörii joko minimillä tai 1000rpm ja icue ei enään oikein tahdo näyttää tätä "performance" valikkoa commanderilta. Pubgia pelatessa nousee veden lämmöt tunnin pelien jälkeen jo 45c kun ei nuo tuulettimet ota kierroksia. Tuulettimet mallia HD120 ja HD140.
Onkohan mulla joku asetus väärin biosin puolelta tai jostain muualta? :(:confused:

Laitetaan nyt viellä tännekin kuva mitä on saatu aikaiseksi :)

1.JPG
Corsair Linkillä toimii täällä ohjaus, en ole vielä iCueen vaihtanut. Tosin käytössä vanhempi Commander Mini. Koita vaihtaa ohjelmaa? Ohjaus voisi myös onnistua SIV-softalla: http://www.overclock.net/forum/dbtreview.php?do=view_review&id=7428

Huomasin että sinulla on Alphacoolin Eisbecher nestesäiliö. Viitsisitkö millään mitata kuinka pitkälle tuo säiliö yltää tuulettimista (pohjan/pumpun kanssa ja pelkkä säiliö)? Omaan kiertoon olisin tuota harkitsemassa, mutta aika millin tarkkuudella on että mahtuuko pitkän näyttiksen kanssa, eikä netistä tahdo löytyä oikein tarkkoja mittoja tuuletinkiinnikkeiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin että sinulla on Alphacoolin Eisbecher nestesäiliö. Viitsisitkö millään mitata kuinka pitkälle tuo säiliö yltää tuulettimista (pohjan/pumpun kanssa ja pelkkä säiliö)? Omaan kiertoon olisin tuota harkitsemassa, mutta aika millin tarkkuudella on että mahtuuko pitkän näyttiksen kanssa, eikä netistä tahdo löytyä oikein tarkkoja mittoja tuuletinkiinnikkeiden kanssa.

Kyllähän mä viitsin, laitan vaikka huomenna yv:nä sulle kuvia mittanauhan kanssa :tup:
 
Kun saat tuon kopan niin viitsitkö hiukan mittailla ....
Toi pahvinpala on 65mm leveä ja osuu radiin, eli siis jos laitat tuohon etupuolelle 45mm radin ja 20mm paksun tuulettimen niin ei sovi edes ohuen Barrowin radin kanssa. Mutta kattoonhan saa varmaankin 45mm push-pull ja tohon sivuun varmaan mahtuisi joku 30mm radi push-pull.

Edit. mieleen tuli heti että ne sivuradin reiäthän jää sen kattoradin taakse :D varsinkin jos se radi kiinnitetään vielä tohon etupuolelle

20180529_175829.jpg
 
Toi pahvinpala on 65mm leveä ja osuu radiin, eli siis jos laitat tuohon etupuolelle 45mm radin ja 20mm paksun tuulettimen niin ei sovi edes ohuen Barrowin radin kanssa. Mutta kattoonhan saa varmaankin 45mm push-pull ja tohon sivuun varmaan mahtuisi joku 30mm radi push-pull.

Edit. mieleen tuli heti että ne sivuradin reiäthän jää sen kattoradin taakse :D varsinkin jos se radi kiinnitetään vielä tohon etupuolelle

20180529_175829.jpg
Kiitti! Jooh, mietiskelin itsekin letkuvientien ongelmaa jos toinen radi on edessä. :D Tietty 45mm radin saisi sinne takapuolelle ja eteen vain tuulettimet. Pitää pohdiskella vaihtoehtoja. :think:

Edit: Saako sinne taakse muuten 80mm tuulettimet? Tuuletinpaikkaahan siellä ei ole, mutta jos ne aukot sattuisi sopiville kohdille niin eiköhän niistä ruuvit tai kumitapit saa läpi.
 
Edit: Saako sinne taakse muuten 80mm tuulettimet? Tuuletinpaikkaahan siellä ei ole, mutta jos ne aukot sattuisi sopiville kohdille niin eiköhän niistä ruuvit tai kumitapit saa läpi.
80mm tuulettimessa ilmeisesti 71,5mm reikien väli ja tohon taakse menisi n. 63mm reikien väli :tdown: mutta saisihan sen kahdella ruuvilla kiinni korkeussuunnassa :lol:
 
Toi pahvinpala on 65mm leveä ja osuu radiin, eli siis jos laitat tuohon etupuolelle 45mm radin ja 20mm paksun tuulettimen niin ei sovi edes ohuen Barrowin radin kanssa. Mutta kattoonhan saa varmaankin 45mm push-pull ja tohon sivuun varmaan mahtuisi joku 30mm radi push-pull.

Edit. mieleen tuli heti että ne sivuradin reiäthän jää sen kattoradin taakse :D varsinkin jos se radi kiinnitetään vielä tohon etupuolelle

20180529_175829.jpg
Ymmärsinkö nyt siis oikein että tuohon koppaan ei saa mahtumaan 45mm radia + tuuletinta jos radien ja ropelien asennukset on tarkoitus tehdä kattoon ja tuohon "sivuseinään" ellei tuota sivuseinän radia tai ropeleita tunge sen levyn toiselle puolelle?

Vai onko tuossa kuvassasi kattoon asennettu joku 60mm radi + tuulettimet?

Entäpä jos sivupaneelin radin asentaa sinne takatilaan niin saako letkuja vedettyä mitenkään järkevästi vai meneekö dremelöintihommiksi?
 
Ymmärsinkö nyt siis oikein että tuohon koppaan ei saa mahtumaan 45mm radia + tuuletinta jos radien ja ropelien asennukset on tarkoitus tehdä kattoon ja tuohon "sivuseinään" ellei tuota sivuseinän radia tai ropeleita tunge sen levyn toiselle puolelle?

Vai onko tuossa kuvassasi kattoon asennettu joku 60mm radi + tuulettimet?

Entäpä jos sivupaneelin radin asentaa sinne takatilaan niin saako letkuja vedettyä mitenkään järkevästi vai meneekö dremelöintihommiksi?
Kuvassa pelkkä 34mm Barrow radi katossa, ei tuulettimia. Tuohon sivuseinän taakse saa helposti 45mm radin ja etupuolelle tuulettimet, mutta push-pull ei onnistu siinä. Samalla kattoon voi varmaankin laittaa vaikka 45mm push-pull, mutta varsinkin putkia käyttäessä menee varmaan aika tarkaksi hommaksi että saa vedettyä sivuradilta putket.

Tossa kuvassa vaan todetaan ettei sivuseinään saa 45mm radia push-pull, koska radi pitäis silloin laittaa tohon etupuolelle että saa toiset tuulettimet taakse.
 
Kuvassa pelkkä 34mm Barrow radi katossa, ei tuulettimia. Tuohon sivuseinän taakse saa helposti 45mm radin ja etupuolelle tuulettimet, mutta push-pull ei onnistu siinä. Samalla kattoon voi varmaankin laittaa vaikka 45mm push-pull, mutta varsinkin putkia käyttäessä menee varmaan aika tarkaksi hommaksi että saa vedettyä sivuradilta putket.

Tossa kuvassa vaan todetaan ettei sivuseinään saa 45mm radia push-pull, koska radi pitäis silloin laittaa tohon etupuolelle että saa toiset tuulettimet taakse.
Noniin. Eli kun tarkoituksenani on tunkea tuon kotelon kattoon ja sivuseinään 45mm radi yksillä ropeleilla ja pehmeillä letkuilla niin ongelmaa ei ilmeisestikään pitäisi olla mahtumisen suhteen.

Kiitos selvennyksestä.
 
Täällä on käyty keskustelua hinnoista yms. niin laitetaan nyt ensimmäisen custom loopini hintoja ja ajatuksia.

Olen viiden vuoden ajan arponut, että ostaakko vai eikö ostaa vesijäähy. Ostin 1080 Ti käytettynä ja sain mukana blockin ilmaiseksi, joten päätin ostaa osia pikku hiljaa käytettynä.
Tarkoituksena ei ollut missään välissä saada huippupieniä lämpöjä, sillä kotelona suhteellisen pieni Corsair Clear 400C. Päädyin 280 radiin 360 sijaan kun sain sen haettua parin kilometrin päästä, ja ero näiden välillä ei kummoinen ole. Onneksi koteloon mahtui 45mm radi.

Forumeilta:
GPU Block - Phanteks Glacier G1080Ti Asus Strix Kromi: Ilmainen
CPU Block - EKWB EK-Supremacy EVO Full Nickel: Uusi, 80€
Rad - EKWB EK-CoolStream CE 280: Käytetty, 60€
Pump+res - EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM: Käytetty, 80€
45 & 90-asteen liittimet: Käytetty, 10x 30€

Uutena:
10/16mm liittimet, putket, EK Premix neste: 77,60€
64mm säiliö pumppuun: 10,40€
120mm bracket pumpulle: 14,10€

Kokonaisuudessaan 352,10€ eli ihan hyvään hintaan mielestäni sain kasattua loopin. Tuulettimet olivat jo valmiina, joten niitä en laskenut tähän mukaan.

Lämmöt:
CPU ilma (Noctua NH-U12S): Idle ~40c, AIDA64 ~70c
CPU vesi: Idle ~32c, AIDA64 ~70c
GPU ilma: Idle ~40c, Heaven ~75c
GPU vesi: Idle ~30c, Heaven ~50c
Kuten sanoin, en odottanut mitään suuria parannuksia varsinkaan CPU lämpöihin, mutta olen näihin tyytyväinen. Lisäksi kone on huomattavasti hiljaisempi pelatessa.

20180603_133048.jpg
 
Tuli itsekin vähän laskettua, että paljon oma looppi tulikaan maksamaan.

EK-XRES 140 Revo D5 PWM 110
EK Supremacy EVO Acetal + Nickel 50
EK EK-FC1080 GTX G1 Nickel 50
Hardware Labs - Nemesis GTS 280 X-Flow 85
Phobya Lämpötila-anturi G1/4 10
PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 2m 20
Tarvittavat liittimet 50
EK-RES X3 - TUBE 110 (64mm) 10
EK-UNI Pump Bracket (120mm FAN) 10
Corsair ML120 Pro RGB 40
Corsair ML 140 Pro RGB 2-pack & Corsair ML120 Pro RGB 60
Fractal Meshify C 90
585

Kallis hinta muutamasta asteesta. Ei vaan, kyllähän harrastukset maksaa :p

2018-06-03 16.58.07.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Phanteksilta tulossa uusi kotelo Evolv-sarjaan, Phanteks Evolv X. Ilmanvirtaukseen ja nestejäähdytykseen on kiinnitetty tällä kertaa enemmän huomiota, katosta löytyy myös paikka fillportille ja pohjasta paikka drainille.



Rakastan tätä omaa Evolv ATX:aa, mutta onhan tässä ilmanvirtaus ihan kuraa ilman modauksia. TG myös kiinnostaisi ja päivitys Define R6:een tai Lian Li O11-Dynamiciin oli mielessä. Pitää laittaa tämäkin harkintaan. :think:
 
Phanteksilta tulossa uusi kotelo Evolv-sarjaan, Phanteks Evolv X. Ilmanvirtaukseen ja nestejäähdytykseen on kiinnitetty tällä kertaa enemmän huomiota, katosta löytyy myös paikka fillportille ja pohjasta paikka drainille.



Rakastan tätä omaa Evolv ATX:aa, mutta onhan tässä ilmanvirtaus ihan kuraa ilman modauksia. TG myös kiinnostaisi ja päivitys Define R6:een tai Lian Li O11-Dynamiciin oli mielessä. Pitää laittaa tämäkin harkintaan. :think:


Evolv ATX TG täällä itsellä ja juuri loopin siihen kasanneena alkoi kyllä vähän kaduttamaan kyseinen koppa vaikka nätti omaan silmään onkin. Airflow edessä ja katossa sekä 'radiator tray' ja siinä olevat korokkeet(vahvikkeet) jota käyttäessä peittyis emo melkeen cpu-blokille asti.
Täytyy katella revikoita kun saavat tuon ulos, ilmanvirtauksessa tosiaan roimasti paranneltavaa. Noh tuohon hintaan en kyllä päivitä muutenkaan, varmaan siirryn edullisempaan ja käytännöllisempään(?) 011-Air:iin jahka tulee ulos

Tuosta kaapelit piilottavasta shroudista olen vähän kahtia jakoinen, ei tarvitse edes yrittää vetää kaapeleita siististi tai sitten jos vedätkin on ne piilossa ja kaikki se effört ei pääse loistamaan olemassa olollaan :D
 
Phanteksilta tulossa uusi kotelo Evolv-sarjaan, Phanteks Evolv X. Ilmanvirtaukseen ja nestejäähdytykseen on kiinnitetty tällä kertaa enemmän huomiota, katosta löytyy myös paikka fillportille ja pohjasta paikka drainille.



Rakastan tätä omaa Evolv ATX:aa, mutta onhan tässä ilmanvirtaus ihan kuraa ilman modauksia. TG myös kiinnostaisi ja päivitys Define R6:een tai Lian Li O11-Dynamiciin oli mielessä. Pitää laittaa tämäkin harkintaan. :think:

Ota tuo dynamic. Ehdottomasti useamman radin konfiguraatiossa paras.
 
Ota tuo dynamic. Ehdottomasti useamman radin konfiguraatiossa paras.
Dynamic ollut tiedossa, en vain tykkää tuosta etu-lasista menee jo liiallisuuden puolelle itselle.
Air:lla sais custom loopin lisäksi hyvän ja terveen airflow:n kopan sisälle
Ideana siis laittaa kattoon ja sivulle 360-radit puhkumaan ulos ja eteen ja alas ilmaa sisään
 
No ei varmasti ole. Miten huonompi ilmankierto tekee mistään konfiguraatiosta paremman?
Millähän tasolla tuossa huonompi ilmankierto on? Lian Liltä uusi der8auerin hienosäätämä PC-O11 Dynamic -kotelo
Jos asennat tuonne takapellin puolelle radin poistamaan ilmaa, kattoon toisen ja edestä ja pohjasta ottamaan 6 tuuletinta ilmaa sisään niin millä perusteella tuo on huono ilmankierroltaan? :think:
Edit. Takapellin puolelle ei ilmeisesti mahdu samaan aikaan, mutta katosta ja poohjasta poisto. Edestä ja takaa ilmaan sisään niin saa 2x 360mm radia siten, että lämpö ei jää kotelon sisäilmaan. Lisäksi vielä hyvät asennusoptiot.
 
Millähän tasolla tuossa huonompi ilmankierto on? Lian Liltä uusi der8auerin hienosäätämä PC-O11 Dynamic -kotelo
Jos asennat tuonne takapellin puolelle radin poistamaan ilmaa, kattoon toisen ja edestä ja pohjasta ottamaan 6 tuuletinta ilmaa sisään niin millä perusteella tuo on huono ilmankierroltaan? :think:
Ei minun väite ollut se että dynamic on huono. Ja sinun väite oli että dynamic on paras jossain. Ja se ei pidä paikkaansa. Ilmankierroltaan air on aina parempi.

Edit muokkasin järkevämmäksi lauserakenteet.
 
Millähän tasolla tuossa huonompi ilmankierto on? Lian Liltä uusi der8auerin hienosäätämä PC-O11 Dynamic -kotelo
Jos asennat tuonne takapellin puolelle radin poistamaan ilmaa, kattoon toisen ja edestä ja pohjasta ottamaan 6 tuuletinta ilmaa sisään niin millä perusteella tuo on huono ilmankierroltaan? :think:
Edit. Takapellin puolelle ei ilmeisesti mahdu samaan aikaan, mutta katosta ja poohjasta poisto. Edestä ja takaa ilmaan sisään niin saa 2x 360mm radia siten, että lämpö ei jää kotelon sisäilmaan. Lisäksi vielä hyvät asennusoptiot.

Miten dynamicin keulasta otetaan ilmaa? Siksi air. Toki aina voi dynamicin keulan modata jollain mesh-verkolla ja väkertää kiinnikkeet tuulettimille.
 
Miten dynamicin keulasta otetaan ilmaa? Siksi air. Toki aina voi dynamicin keulan modata jollain mesh-verkolla ja väkertää kiinnikkeet tuulettimille.
Ei minun väite ollut se että dynamic on huono. Ja sinun väite oli että dynamic on paras jossain. Ja se ei pidä paikkaansa. Ilmankierroltaan air on aina parempi.

Edit muokkasin järkevämmäksi lauserakenteet.
Juuh. En tosiaan katsonut tuota eroa airin ja dynamicin välillä. Jimmsin sivuilla on mainittuna seuraavasti: " - Edessä: 1 x maks. 360mm (ainoastaan bracketin kanssa)", joten oletin, että tuohon on mukana jo erillinen viritelmä.
 
Taitaa meikäläisen rakennelma olla nyt final formissa ainakin ennen kotelon vaihtoa, kun ei tohon ton kummempaa settiä mahdu. Eteen vaihtui hetki sitten 280 radi 240:n tilalle ja tuulettimissakin valot raikaa. Eiköhän toi ala olemaan jo riittävän disco :D Pyörii kaikki valot omia tahtejaan kun tuppaa olemaan eri controllereilla kaikki, lukuunottamatta noita corsairin tuulettimia jotka menee saman boksin kautta. Tuli meinaan sellanen johtohelvetti tuonne taakse kun tilpehöörejä riittää, mutta sain kasaan kuitenkin.

Löytyisi ylimääräisenä siis hetken käytössä ollut slim 240 radi jos jotakin tuo kiinnostaa.. Nyt saatavilla nopeammin kuin kiinasta :D

katso liitettä 20180605_120122.jpg
 
Juuh elikkäs oman viritelmän kesätuunausta on edessä kun kesäloma alkaa tossa heinäkuun puolessavälissä. Meinasin tehdä tuosta ulkoisesta MO-RA kanahäkistä vielä "itsenäisemmän" yksikön ja nyt on kiinasta tilattu settiin toinen pumppu ja miljoona lisää erilaisia liittimiä ja adaptereita. Laatikossa on jo odottamassa Aquaero 6 LT ja lisää kovaputkia. Aquaeron virittelen jotenkin tohon MO-RA:n päälle. Radin 9 x 140ML sarjalaiset tulevat siihen kiinni ja siirrän nykyisen sekä tuon tulevan uuden pumpun myös 140mm tuuletin-pumppukiinnikkeillä radiin jolloin täyttökin hoituu siitä eikä enää kotelosta ja pumputkin tulevat Aquaeron ohjattaviksi. Radista tulee näin sellainen jonka saa kokonaisuudessaan kotelosta irti pelkästään irroittamalla letkut (jotka ovat jo nyt pikaliittimillä) ja irroittamalla Aquaeron piuhat. Jos haluan siistiä tuulettimiä tms niin huoltohommat helpottuvat ihan pirusti.

Koteloon itsessään tulee vain muutamia esteettisiä muutoksia ja askartelen pikaliittimiä niin että alkuun saan prossublokin (nykyisessä setissä monoblokki) irti tyhjäämättä looppia ja jossain vaiheessa varmaan teen saman näyttiksellekin. Näyttistä en vaan nyt jaksa edes askarrella kun Nvidian tulevista ei ole mitään hajua ja seuraava päivitys lienee 2080ti tms missä saattaa mennä toista vuottakin. Lisäksi vaihdan kotelon valonauhan koska nykyinen on sävyltään "lämmin" eli kellertävä ja laitan varmaan samalla valkoisella valolla varustetun ML föönin puhaltamaan muisteille.

Pistän varmaan tonne mun buildin wip-ketjuun päivitystä sitten joskus heinäkuun puolenvälin jälkeen. Mitään superesteettistä tästä ei edelleenkään tule vaan uudet toimenpiteet pikemmin helpottavat huoltamista ja siivoamista. Näihinkin palikohin uuden pumpun, aquaeron ja liittimien, adapterien jne takia menny taas ~350 euroa lisää tekemättä itse koneen raudalle mitään :oops:
 
Viimeinen paketti tulossa EK:lta ja jimssiltä pitäisi vielä ensiviikoksi tilata Thermal Grizzly Kryonauttia, alkaa pikku hiljaa homma etenemään. En tiedä miten tajusin tarkistaa valmisnesteet mutta olihan siellä pohjalla vähän jotain rihmastoa, varmaan saan kyllä uudet tilalle pikalähetyksenä. Aquacomputerin asiakaspalvelu on kyllä ollut täyden kympin arvoista. Varmaan paras vain kaataa viemäriin tai hävittää muulla tapaa. Harmittaa hieman kun olin jo ensiviikoksi valmistautunut henkisesti asentamaan loopin. Toivottavasti ei tule enempää yllätyksiä, varsinkaan siinä vaiheessa kun osat on levällään.
 
Kasaa ensin akkuvedellä. Helppohan ne on sitten kaadella viemäriin kun saat värilliset litkut.
 
Viimeinen paketti tulossa EK:lta ja jimssiltä pitäisi vielä ensiviikoksi tilata Thermal Grizzly Kryonauttia, alkaa pikku hiljaa homma etenemään. En tiedä miten tajusin tarkistaa valmisnesteet mutta olihan siellä pohjalla vähän jotain rihmastoa, varmaan saan kyllä uudet tilalle pikalähetyksenä. Aquacomputerin asiakaspalvelu on kyllä ollut täyden kympin arvoista. Varmaan paras vain kaataa viemäriin tai hävittää muulla tapaa. Harmittaa hieman kun olin jo ensiviikoksi valmistautunut henkisesti asentamaan loopin. Toivottavasti ei tule enempää yllätyksiä, varsinkaan siinä vaiheessa kun osat on levällään.
Kasaa ja ajele akkuvedellä ensin, niinkuin tuossa jo @koodi neuvoi. Jos sattuu looppi vuotamaan niin se vesi ei
Sotke värillisten nesteiden tapaan.
Tokihan muistat huuhdella radit ym. ennen kasausta.
 
Ite suosittelen ainakin alphacoolin tapauksessa, jossa maalit on myös letkuliittimien kierteissä, että suosiolla pyörittää esim. teräsvillalla tms. ne maalit pois kierteistä, koska tulppia ja liittimiä ruuvaillessa ne maalilastut irtoaa kierteistä, ja päätyy todennäköisesti prossublokin mikrokanaviin. Todennäköisyyslaskelmani perustuvat siis siihen, että ne maalilastut meni kyllä GPU blokin läpi, mutta prosun kanavaan pari jäi killumaan, ja sain ne sieltä huuhdella pois heti kättelyssä.
Loopin huollon yhteydessä aion putsata kunnolla noi kierteet, ettei tarvi useampaan kertaan samaa operaatiota tehdä.
 
Joo radit on huuhdeltu akkuvedellä jo tässä osia odotellessa ja kyllä sieltä jonkun verran tuli maalijäämiä, aika nopean huuhtelun tein niin voisi vielä varmuudeksi toisen kerran vetää ennen asennusta. Hyvä idea, pitää vielä katsoa jos akkuvedellä vetäis. Mielellään en jaksaisi ylimääräistä loopin tyhjennystä mutta nytkun mainitsitte niin ehkä vuoto-testi olis hyvä tehdä pelkällä akkuvedellä. Pari litraa tilasin nesteitä, varmaan pitäisi riittää isompaankin looppiin? Korvaavat nesteet varmaan lähtee nyt viikonlopun aikana saksasta.
 
Ensimmäistä looppia kasaamassa ja paljon on tullut tutkittua aiheeseen liittyviä asioita. Ainoa asia mikä on jäänyt ihmetyttämään on ns. vuototesti. Itsellä tuli ihan heti mieleen, autoalan ihmisenä, testaaminen paineella. Ei pelkoa vesivuodosta ja jos painetta kestää, niin varmasti pitää myös vettäkin (jos lämpötila ei sitten tee jotain). Valmiina sattui olemaan jo tälläinen paine/alipainepumppu ja kaivelin vastaavan liittimen laatikosta. Testailin yhtä radia ja hienosti piti 0,5 barin paineen koko illan. Meinaan kyllä testata valmiin loopin ekaksi tuolla systeemillä, ennen kuin alan vesien kanssa lutraamaan. Onko joku muu testaillu myös paineella?

Tuommoisen pumpun olen Motonetistä ostanut joskus (2-tahtisen koneen painetestaukseen), mutta enää en löytänyt Motonetin valikoimista (pelkkää alipainepumppua saa) ja Kiinasta pumpun saa näköjään aika halvalla. Muistaakseni Motonetin hinta oli jotain 60-80€.
 
Ensimmäistä looppia kasaamassa ja paljon on tullut tutkittua aiheeseen liittyviä asioita. Ainoa asia mikä on jäänyt ihmetyttämään on ns. vuototesti. Itsellä tuli ihan heti mieleen, autoalan ihmisenä, testaaminen paineella. Ei pelkoa vesivuodosta ja jos painetta kestää, niin varmasti pitää myös vettäkin (jos lämpötila ei sitten tee jotain). Valmiina sattui olemaan jo tälläinen paine/alipainepumppu ja kaivelin vastaavan liittimen laatikosta. Testailin yhtä radia ja hienosti piti 0,5 barin paineen koko illan. Meinaan kyllä testata valmiin loopin ekaksi tuolla systeemillä, ennen kuin alan vesien kanssa lutraamaan. Onko joku muu testaillu myös paineella?

Tuommoisen pumpun olen Motonetistä ostanut joskus (2-tahtisen koneen painetestaukseen), mutta enää en löytänyt Motonetin valikoimista (pelkkää alipainepumppua saa) ja Kiinasta pumpun saa näköjään aika halvalla. Muistaakseni Motonetin hinta oli jotain 60-80€.
No jos paineella testaat niin varmasti tulee tiivis järjestelmä. Tietokoneen nestejäähdytysjärjestelmässä ei ole normaalisti painetta joten on tuo vähän yliampuva testi.
Itsellä on pari looppia ollut ja en tehnyt erikseen vuototestejä. Vessapaperit laitoin liitinten kohdalle koteloon ja seurailin aina välillä onko vuotoja ollut. En sano että vuototesti olisi turhaa mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi :)
 
Kyllähän noita paineellakin voi testata, nykyään saa tälläistä Dr. Drop testeriäkin tuohon, mutta hyvin se tuollaisella linkkaamallasi pumpullakin onnistuu. Siistimpää ainakin mikäli vuotaisi. Ja vaikka se looppi kasatessa pitäisi niin kannattanee aina välillä katsoa onko vuotanut jostain, itsellä yhdessä loopissa alkoi artifakteja ilmestymään näytölle, niin oli päässyt liitin ihan hiukan löystymään jostain syystä ja näyttiksen pcb:lle nestettä.
 
No jos paineella testaat niin varmasti tulee tiivis järjestelmä. Tietokoneen nestejäähdytysjärjestelmässä ei ole normaalisti painetta joten on tuo vähän yliampuva testi.
Itsellä on pari looppia ollut ja en tehnyt erikseen vuototestejä. Vessapaperit laitoin liitinten kohdalle koteloon ja seurailin aina välillä onko vuotoja ollut. En sano että vuototesti olisi turhaa mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi :)

Itselläni kun painetestaukseen sijoitettava rahamäärä oli 0€, niin ajattelin että miksipä ei?
 
Itselläni kun painetestaukseen sijoitettava rahamäärä oli 0€, niin ajattelin että miksipä ei?
Juuri näin :tup: Toki pitää muistaa että tuo 0,5 bar on aika maksimi, vesijäähdytyskamppeet on yleensä testattu max 1 bar paineella.
 
Aika naurettavaa, että joku itseään vakavasti nestejäähdytyskomponentteja valmistavaksi yritykseksi nimittäväksi maalaa kierteitä? :facepalm:
 
Aika naurettavaa, että joku itseään vakavasti nestejäähdytyskomponentteja valmistavaksi yritykseksi nimittäväksi maalaa kierteitä? :facepalm:
Alihankkija se taitaa maalit urakalla ruiskia.
Mutta joku laadunvarmistuksessa taitaa nukkua, tai menttaliteettina on "kyllä se nuille siolle kelpaa"?
 
Olkoon nyt alihankkija tai mikä tahansa puskapaja, mutta kyllä se tuotemerkki lopputuotteestaan vastaa.....maineellaan ja muilla aspekteilla....Eihän se tosin yllätä et tälläsis vesijäähykamoissa ja muussaki tietokone kellotussäläs vastaavaa päsmäilyä
 
Pitää kylmästi palauttaa ostokset ja vaihtaa merkkiä jos perseilyä ilmenee.
Tosin näissä ei aivan yllinkyllin ole tarjontaa...
 
Ensimmäistä kertaa vesileikkien äärellä ja ennen kuin rohkenee laittamaan ostoskorin sitältöä matkaan ajattelin kysäistä josko jonkun silmään osuu selkeitä sudenkuoppia tai muuta huomion arvoista jota muuttaa tai muuten kiinnittää huomiota.

Kotelo: Fractal Design define c
Prossu: intel 7700K
Näyttis: Palit geforce gtx 1080 gamerock

hahmotelma.jpg

Kuvassa raakaa hahmotelmaa loopin kierrosta. Pumpun tyveen olisi myös tarkoituksena jonkinlainen y-liitin iskeä jonne saisi tyhdennys letkun jättää roikkumaan (uupuu kuvasta). Piirretyt palikat ei valitettavasti ole mittakaavassa. Tällä hetkellä askarruttavia asioita on kamojen sopiminen pönttöön sekä erinäisten liittimien tarve, kuinka paljon ja minkälaisia.


Alla tähän saakka kasattua ostoslistaa.

EK.JPG
AliEx.JPG

Kuten mainittu, nuo liittimet ovat osista se suurin mysteeri, kuinka paljon ja minkälaisia näitä kannattaisi koriin lisäillä? Ideaali tapauksessa paketti menisi kerralla kasaan ilman että nykyistä setuppia tarvitsisi moneen kertaan purkaa ja kasata sen vuoksi että huomaa vasta uutta kasaillessa jonkun kriittisen palikan uupuvan. :)
 
Tulee vahvasti mieleen oman loopin asettelu (kuvakin jossain ylempänä), ja kiertoa muuttaisin tuosta niin että näyttikseltä letku yläradiin ja siitä prossulle josta sitten jatkaa eturadiin.

En nyt tiedä onko tolla oikeasti mitään vaikutusta, mutta tollasenaan kun olet piirtänyt on suurimmat lämmöntuottajat kierrossa peräkkäin ja silloinhan prossulle tulee jo hieman lämmennyttä vettä näyttikseltä. Kai se suositus on että radit väleissä.
 
Tulee vahvasti mieleen oman loopin asettelu (kuvakin jossain ylempänä), ja kiertoa muuttaisin tuosta niin että näyttikseltä letku yläradiin ja siitä prossulle josta sitten jatkaa eturadiin.

En nyt tiedä onko tolla oikeasti mitään vaikutusta, mutta tollasenaan kun olet piirtänyt on suurimmat lämmöntuottajat kierrossa peräkkäin ja silloinhan prossulle tulee jo hieman lämmennyttä vettä näyttikseltä. Kai se suositus on että radit väleissä.
Ei sillä ole mitään väliä. Neste kiertää sen verran nopeasti että loopin sisällä nesteellä on 1-2 asteen verran lämpötilaeroa.
 
Näin vähän uumoilinkin että ero on käytännössä ihan mitätön.

Tosin omaan silmään letkujen asettelusta edellämainitulla tavalla tulee hieman hienompi kokonaisuus :D Tämähän on tietysti vain oma mielipide :D
 
Kertokaapa kemistit kuinka kupari ja rosteri menestyy keskenään, AISI316L ehkä.
Nurkkiin kertyneistä osista saisin tehtyä lämmönvaihtimella toteutetun ulkoisen jäähdyttimen.

Enthoo Primon kanssa on liian helppo kasata toimiva looppi, käy tylsäksi harrastaminen.
 
Rantakemistinä, jos meinaat putket rst:stä ja muuten kuparia niin katodina on rosteri ja mitä enemmän kuparilla on pinta-alaa, sitä hitaammin se syöpyy, mutta syöpyy. Makea puhdas vesi ja muuten otolliset kuivat ja lämpimät sisäolosuhteet edesauttavat korroosion välttämistä. Kupari ja rst periaatteessa sopii siis tässä yhteydessä keskenään. Pieniä hankaluuksia aiheuttaa se fakta, että nestee virtaa vuoronperään kuparin ja rst:n pinnalla. Säännöllisellä huollolla ei pitäisi ilmetä ongelmaa.
 
Suunnitelmissa oli tehdä looppi yhdellä 240 kuparisella radilla, nikkelöidyillä blokeilla ja rosterisella lämmönvaihtimella.
Ulkoisen loopin tulossa kennot joiden muistelen olevan alumiinia, siksi ajattelin että voisi olla hyvä käyttää lämmönvaihdinta.
Toki on mahdollista että muisti pettää ja kennot onkin rosteria niin nehän voisi sitten laittaa looppiin pikaliittimillä ilman lämmönvaihdinta.
 
Siivous päivä!:).
Purin pääkoneeni ja putsasin/huuhtelin kaikki osat kunnolla. Samalla vaihdoin cpublokin ja säiliön uuteen. Putket jäi siis vaihtamatta. Näitäkin jossain vaiheessa pitää vaihtaa. Thermaltake:n opaq nestejäähy on ollut ihan katastrofinen. Sakkeumia ja algea adapterien sekä myös cpu/gpu blokkien mikrokanavissa. unohdin ottaa kuvan. Olisi kiva jakaa tässä (ennen ja jälkeen kuvat) mitä huonolaatuinen neste voi tehdä kokoonpanolle ajan myötä.

Huuhtelu/putsaus prosessi:

1: Laitoin kaikki osat juoksevan veden alle kunnes värit hävisivät. Cpu + gpu blokin huuhtelin käsisuihkeen paineella. Näin mikrokanavat tulivat puhtaaksi.
2: Liittimistä putsattu ensin topsupuikolla kaikki sakkeumat ja algea irrotettu mutkista ja sen jälkeen huuhdeltu lämpimällä vedellä.
3: Putket laitoin haalean veden alle irrottaakseni sakkeumat kunnolla. Lopuksi huuhtelin astianpesuaineella. Ei tästä saatu kunnon lopputulosta. Täytyy vaihtaa putket jossain vaiheessa uuteen.
4: Cpu ja Gpu Blokit putsattu lopuksi 80% Dilutus (denaturoidulla etanolilla)
5: Säiliö ja spublokki vaihdettu uuteen. Vaikka nämäkin ovat putsattu kunnolla.


Kuvat:

IMG_0769.JPG IMG_0767.JPG IMG_0768.JPG IMG_0770.JPG IMG_0772.JPG
 
Ensimmäistä kertaa vesileikkien äärellä ja ennen kuin rohkenee laittamaan ostoskorin sitältöä matkaan ajattelin kysäistä josko jonkun silmään osuu selkeitä sudenkuoppia tai muuta huomion arvoista jota muuttaa tai muuten kiinnittää huomiota.

Kotelo: Fractal Design define c
Prossu: intel 7700K
Näyttis: Palit geforce gtx 1080 gamerock

hahmotelma.jpg

Kuvassa raakaa hahmotelmaa loopin kierrosta. Pumpun tyveen olisi myös tarkoituksena jonkinlainen y-liitin iskeä jonne saisi tyhdennys letkun jättää roikkumaan (uupuu kuvasta). Piirretyt palikat ei valitettavasti ole mittakaavassa. Tällä hetkellä askarruttavia asioita on kamojen sopiminen pönttöön sekä erinäisten liittimien tarve, kuinka paljon ja minkälaisia.


Alla tähän saakka kasattua ostoslistaa.

EK.JPG
AliEx.JPG

Kuten mainittu, nuo liittimet ovat osista se suurin mysteeri, kuinka paljon ja minkälaisia näitä kannattaisi koriin lisäillä? Ideaali tapauksessa paketti menisi kerralla kasaan ilman että nykyistä setuppia tarvitsisi moneen kertaan purkaa ja kasata sen vuoksi että huomaa vasta uutta kasaillessa jonkun kriittisen palikan uupuvan. :)
Tällasia tuli mieleen:

Jos prossu on korkattu niin kuin pitäisi olla että custom loopista hyötyisi, niin taitaa vähän kaikkien monoblokkien kontakti olla melko huono :think:

Eturadi aika tiukalla sovituksella; noin 3mm jää rakoa näyttikseen. Kattoradi lienee ok.

Ja jos Alista tekemässä tilausta joka tapauksessa niin laita samalla joku 12-14 (muutama ekstra, että saa varmasti kasaan) Barrowin 16/10 liittimiä ja varmaan joku 4+ kpl 90°-adapteria rotaatiolla myös hyvä olla noin kompaktissa setissä.

Pumppu lienee jonkinlainen DDC tms? Vähän vaikuttaa "kalliilta" verrattuna joihinkin D5-malleihin mitä muista kaupoista löytyy, mutta lienee aika paljon pienempi mikä on hyvä, jos meinaat sen asentaa tonne PSU-shroudin alle.

Lisäksi tyhjennystä varten saatat sitten tarvita uros-uros-extenderin että saat hanan kiinni Y- tai T-splitteriin ja riippuu splitteristä tarviitko sen kiinnittämiseen myös extenderin vai onko siinä integroituna yhdet uros-kierteet ...tai sitten joku liitin->lyhyt letku->liitin-kombo.

Ja haluatko näyttikseen backplaten? Alkuperäistä ei välttämättä pysty käyttämään
 
Toi uros-uros liitin on muuten erittäin hyvä huomio, itseltä tää unohtui luonnollisesti kasasta, ja meinas hana jäädä kiinnittämättä. Samoin kannattaa kiinnittää huomiota mahdollisten t-haarojen kanssa, että niissä voi olla yksi uroskierre, ja loput naaraita, tai miksei pelkkiä uroitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kovasti jeestistä! Uros-uros liitin isketty listan jatkeeksi. :)

Onko tuolla Backplatella jotain muutakin kuin esteettistä funktiota?
 
Onko tuolla Backplatella jotain muutakin kuin esteettistä funktiota?
Varsinkin painaville korteille tuo lisätukea. Blokit on kyllä painavia, varsinkin täynnä vettä, mutta toisaalta myös jäykkiä, eikä kortit pääse taipumaan.

Omaan bykskin gpu blokkiin meni msi takalevy hienosti kiinni kun kiinalaiset jättäneet riittävästi kierrettä blokin kiinnittämiseen.

Jos tuennan ja takalevyn väliltä pitäis valita niin kyllä se tukikeppi parempi on.
 
Tähän ajattelin seuraavaksi loopin kasata.

C1FD87E2-83E1-4A72-985F-03D84CB5BE52.jpeg
Mulla on tuo sama kotelo käytössä. Tota alhaalla olevaa HDD telakkaa ei kannata käyttää (jollei ole pakko) koska taakse menee 4 SSD:tä tai 1 HDD + 2 SSD:tä tai 2 HDD:tä. Lisäksi noiden tuuletinpaikkojen taakse saa myös SSD lätysköitä kiinnitettyä joten sitä alaosan vähän rumaa kovotelinettä ei oo pakko pitää näkösällä vähän raudasta riippuen. Toinen asia mitä suosittelen on että käsittele sitä etupleksiä mahdollisimman vähän. Ota kokonaan pois ja laita jonnekin turvaan siihen asti että kokoonpano on täysin valmis. Siihen tulee naarmuja lähes katsomalla joten sitä kannattaa säästellä turhilta riskeiltä mahdollisimman paljon. Itse meinasin nyt kesän aikana viedä tuon pleksin paikalliseen lasiliikkeeseen mistä tunnen yhden tekijän ja kysyn josko tekisivät saman kokoisen ja mallisen karkaistun lasin mulle ton pleksin tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom