Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En ole vain aivan vakuuttunut testin luotettavuudesta. Kuten nytkin kävi, niin 15-30 sec biosiin pääsyn jälkeen toiseen anturiin oli jo se 2 astetta ilmestynyt. Sen sijainti on heti cpu blockin jälkeen ja se siis lämpeää jo välittömästi.
Jos anturi on heti blokin jälkeen niin toki se heti lämpeää. Itsellä anturi kennon jälkeen, eli menee jonkun aikaa että lämpö yltää sinne asti.
Lisäksi suosin tuota windows + sleep. Herätyksestä lukeman tuloon kestää alle 5sec.
 
Itseä harmittaa kun tuulettimeen säästöön ei saa hitaus - muuttujaa vaan tuulettimet ylipäätän PC:systeemissä seilaa miten sattuu. Kaiken maailman ohjelmaviritykset on vähän turhia, kun käyttää useampaa käyttöjärjestelmää ristii, yhtäaikaa ja miten milloinkin.

Ei ne kyllä käytännössä seilaa yhtään kun säätö hoidetaan veden lämpötilan mukaan.
 
Jos anturi on heti blokin jälkeen niin toki se heti lämpeää. Itsellä anturi kennon jälkeen, eli menee jonkun aikaa että lämpö yltää sinne asti.
Lisäksi suosin tuota windows + sleep. Herätyksestä lukeman tuloon kestää alle 5sec.

 

:facepalm:

Sori mutta joko olet täysin pihalla mistä puhutaan tai sitten haluat vain trollata.

Nyt puhuttiin ensimmäisistä sekunneista kylmän koneen käynnistyksessä. Tuossa puhutaan kokonaislämpökapasiteetista ja lämpötilojen tasaantumisesta 30min+ aikana. Kyllä, olen nähnyt tuonkin videon.
 
Itseä harmittaa kun tuulettimeen säästöön ei saa hitaus - muuttujaa vaan tuulettimet ylipäätän PC:systeemissä seilaa miten sattuu. Kaiken maailman ohjelmaviritykset on vähän turhia, kun käyttää useampaa käyttöjärjestelmää ristii, yhtäaikaa ja miten milloinkin.

Tämä seilaaminen aiheuttaa minusta kaikista merkittävimmän ääniongelma, hitaasti kiihtyvä ja laskeva hurina ei kiinnitä huomiota. Varsinkin vesisysteemeissä vesi ei lämpene puolessa sekunnissa. Kun anturi kahden kokonaisen asteen rajalla ja tuuletinprofiili tarpeeksi agressiivinen tuulettimien pyörimisnopeus heittelee, kun aste vaihtuu puolelta toiselle.
Tähän väliin pitkästä aikaa ihana sana: Aquaero. Ei pitäisi olla käyttisriippuvainen kun osaa toimia itsenäisesti kun sen on kerran konffannut.
 
Tähän väliin pitkästä aikaa ihana sana: Aquaero. Ei pitäisi olla käyttisriippuvainen kun osaa toimia itsenäisesti kun sen on kerran konffannut.
Toisaalta 70€ on melko paljon jo ohjaimesta jolla saat 4 tuuletinta hallittua. En sillä että se ei kannattaisi, mutta melko kiistelty sen hyöty tuolla hinnalla on. :vihellys:
 
:facepalm:

Sori mutta joko olet täysin pihalla mistä puhutaan tai sitten haluat vain trollata.

Nyt puhuttiin ensimmäisistä sekunneista kylmän koneen käynnistyksessä. Tuossa puhutaan kokonaislämpökapasiteetista ja lämpötilojen tasaantumisesta 30min+ aikana. Kyllä, olen nähnyt tuonkin videon.

No en ole mielestäni kumpaakaan väittämistäsi, mutta liian nopean johtopäätöksen myönnän tehneeni. En lukenut aikaisempia viestejänne tarpeeksi tarkasti, pahoittelut siitä. Ihan lepi vaan. Tuosta videosta voi olla monelle muulle hyötyä, joten jätetään se siihen. :tup:
 
No en ole mielestäni kumpaakaan väittämistäsi, mutta liian nopean johtopäätöksen myönnän tehneeni. En lukenut aikaisempia viestejänne tarpeeksi tarkasti, pahoittelut siitä. Ihan lepi vaan. Tuosta videosta voi olla monelle muulle hyötyä, joten jätetään se siihen. :tup:
Virheitä sattuu itse kullekin kun nopeasti kommentoi. Tuo video on kyllä hyvä monelle tätä ketjua lukevalle. :tup:

Mutta joo, lämpöanturin lukemaa testatessa se veden lämpö ei ehdi nousta, tai ainakin se on tavoite. Jos anturi on heti CPU/GPU jälkeen niin toki tuo testi on huono. Monella anturi on vain radin jälkeen, jolloin tuo testimetodi on oikein hyvä.
 
Onkos kellään muuten pitkäaikaisia kokemuksia EK:n tiivisteistä? Mulla on nyt reilun vuoden kiertänyt EK:n valkoinen tiiviste (oiskohan se ollut Mayhem joka niitä teki silloin EK:lle) + tislattu vesi, eikä siinä ole minkäänlaista näkyvää ongelmaa ilmentynyt, muutaman millin ainoastaan pinta vajunut säiliössä. Lämpötilat ovat samat kuten myös väri. EK itse suosittelee vuoden vaihtoväliä, mutta onko minun turhaa vaihdella nesteitä jos minkäänlaisia ongelmia ei ole ilmennyt? Jättäisin mieluusti homman siihen asti, kun vaihtelee komponentteja seuraavan kerran koneeseen. Mielipiteitä?
 
Onkos kellään muuten pitkäaikaisia kokemuksia EK:n tiivisteistä? Mulla on nyt reilun vuoden kiertänyt EK:n valkoinen tiiviste (oiskohan se ollut Mayhem joka niitä teki silloin EK:lle) + tislattu vesi, eikä siinä ole minkäänlaista näkyvää ongelmaa ilmentynyt, muutaman millin ainoastaan pinta vajunut säiliössä. Lämpötilat ovat samat kuten myös väri. EK itse suosittelee vuoden vaihtoväliä, mutta onko minun turhaa vaihdella nesteitä jos minkäänlaisia ongelmia ei ole ilmennyt? Jättäisin mieluusti homman siihen asti, kun vaihtelee komponentteja seuraavan kerran koneeseen. Mielipiteitä?
En näe tarvetta vaihdella niitä nesteitä vuoden välein. Kannattaa tutkailla, että siellä ei mitään ylimääräistä tauhkaa liiku ja vaihtaa sitten 1,5v kohdalla jos siltä tuntuu.
 
En näe tarvetta vaihdella niitä nesteitä vuoden välein. Kannattaa tutkailla, että siellä ei mitään ylimääräistä tauhkaa liiku ja vaihtaa sitten 1,5v kohdalla jos siltä tuntuu.
Joo itsellä vähän sama fiilis. Turha niitä on vaihdella jos ei mitään ongelmaa ole havaittavissa. Itsellä kyllä EK:n purkkinestettä, että varmasti ei kasva mitään. Eiköhän se neste kestä pidempään kuin vuoden tai pari. Pari kertaa jo tyhjännyt loopin, mutta seuraava kerta sitten joskus tulevaisuudessa.
 
Niin ja se poisto. Mihin tarvitsen poistoa? 360 radin läpi sisään ja lisäksi yksi 120mm sisään. Ei se ilma koteloon jää jos sinne pusketaan koko ajan uutta. Eli ei tarvitse poistotuulettimia.
Tähän voisin kommentoida että rajansa tälläkin. Itselläni on Raijintek Metis klooni, jota kokeilin siten että prossutuuletin otti ilman ulkoa ja virtalähde toimi poistona. Koko koppa kuumeni aika mukavasti ja lämmötkin oli aika miehekkäitä :D Käänsin sitten prossutuulettimen puhaltamaan ulos niin heti helpotti.
Normaalikoteloissa ja -tilanteissa tuo ei tietenkään ole ongelma, mutta tällaisissa ahtaissa koteloissa tarvitsee myös poistoa. Nykyään on kopassa modattuna katossa 140mm sisäänotto ja ulos takaa AIO:n läpi.
Tässä kuva kotelon "ilmanvaihdosta".
spc-gladius-q50-3-700x700.jpg
 
Toisaalta 70€ on melko paljon jo ohjaimesta jolla saat 4 tuuletinta hallittua. En sillä että se ei kannattaisi, mutta melko kiistelty sen hyöty tuolla hinnalla on. :vihellys:
EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan DC -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,10€

tai vaikka

Aqua Computer Webshop - Nanoxia 3-Pin Molex auf 9 x 3-Pin Adapter - 60 cm 51177

Muistaakseni 1.65A per kanava, tosin yli kymmenellä tuulettimella kannattaa ostaa lämpeäville sähköpulikoille (1 per kanava =4) vesiblokki ja parit liitintä, joku 30eur lisää.
En ole sähkömies, en muista niiden kuumenevien osien nimeä, mutta jos kuumenevat liikaa niin jännite putoaa kunnes lämpö laskee.

Mutta 5 per kanava, eli 20 tuuletintakin riittää jo aika moneksi...:vihellys:
 
EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan DC -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,10€

tai vaikka

Aqua Computer Webshop - Nanoxia 3-Pin Molex auf 9 x 3-Pin Adapter - 60 cm 51177

Muistaakseni 1.65A per kanava, tosin yli kymmenellä tuulettimella kannattaa ostaa lämpeäville sähköpulikoille (1 per kanava =4) vesiblokki ja parit liitintä, joku 30eur lisää.
En ole sähkömies, en muista niiden kuumenevien osien nimeä, mutta jos kuumenevat liikaa niin jännite putoaa kunnes lämpö laskee.

Mutta 5 per kanava, eli 20 tuuletintakin riittää jo aika moneksi...:vihellys:
Samalla tavallla niitä kyllä emoltakin saa splittaultua ja liittimiä monellakin lankulla useampia ja 10A taitaa monessa olla vakio. En edelleen väitä etteikö tuo olisi hyvä, mutta kyllä ainakin itseäni suolattaa maksaa 70€ pelkästä hyvästä tuulettimien hallinnasta.
 
Samalla tavallla niitä kyllä emoltakin saa splittaultua ja liittimiä monellakin lankulla useampia ja 10A taitaa monessa olla vakio. En edelleen väitä etteikö tuo olisi hyvä, mutta kyllä ainakin itseäni suolattaa maksaa 70€ pelkästä hyvästä tuulettimien hallinnasta.
Joo, mutta sä puhuit neljästä tuulettimesta... Se vähän hymyilytti...

10A per liitin? 120W@12V, veikkaan 1A ennemminkin.

Mutta joo, itselläkin kokemuksia emojen kanssa säätämisestä, ei enää. Ikinä. Eikä nuo viimeisimmätkään täältäkin luetun perusteella vakuuta.

Parastahan tässä homma on se, että tämä perustuu vapaaehtoisuuteen. Jos järjellä ajattelisi niin olis aikalailla erilainen setuppi :)

Mutta tuulettimien ja niiden nopeuksien (äänentason) kanssa säätäminen on niin perseestä että itse maksan mielelläni reilumminkin ettei tarvii kiroilla aiheesta. Joku toinen tykkää taas säätää ihan intopiukeena, ei siinäkään mitään hävettävää.

Yx tykkää äidistä, toinen tyttärestä, ja joku perkele hoitaa molemmat...
 
Joo, mutta sä puhuit neljästä tuulettimesta... Se vähän hymyilytti...

10A per liitin? 120W@12V, veikkaan 1A ennemminkin.

Mutta joo, itselläkin kokemuksia emojen kanssa säätämisestä, ei enää. Ikinä. Eikä nuo viimeisimmätkään täältäkin luetun perusteella vakuuta.

Parastahan tässä homma on se, että tämä perustuu vapaaehtoisuuteen. Jos järjellä ajattelisi niin olis aikalailla erilainen setuppi :)

Mutta tuulettimien ja niiden nopeuksien (äänentason) kanssa säätäminen on niin perseestä että itse maksan mielelläni reilumminkin ettei tarvii kiroilla aiheesta. Joku toinen tykkää taas säätää ihan intopiukeena, ei siinäkään mitään hävettävää.

Yx tykkää äidistä, toinen tyttärestä, ja joku perkele hoitaa molemmat...
Iskipä aivopieru. 1A siis. @copter in raspiviritys tms voisi olla loppusalta halvempikin, tosin sen eteen joutuu näkemään sitten töitä.
 
Joo itseänikin hieman houkutteli tuo @copter in arduinoviritys, mutta en tiedä jaksaako nyt alkaa sitten itse säätämään koodin kanssa, joten mietin tuota commander prota.
 
Joo, mutta sä puhuit neljästä tuulettimesta... Se vähän hymyilytti...

10A per liitin? 120W@12V, veikkaan 1A ennemminkin.

Mutta joo, itselläkin kokemuksia emojen kanssa säätämisestä, ei enää. Ikinä. Eikä nuo viimeisimmätkään täältäkin luetun perusteella vakuuta.

Parastahan tässä homma on se, että tämä perustuu vapaaehtoisuuteen. Jos järjellä ajattelisi niin olis aikalailla erilainen setuppi :)

Mutta tuulettimien ja niiden nopeuksien (äänentason) kanssa säätäminen on niin perseestä että itse maksan mielelläni reilumminkin ettei tarvii kiroilla aiheesta. Joku toinen tykkää taas säätää ihan intopiukeena, ei siinäkään mitään hävettävää.

Yx tykkää äidistä, toinen tyttärestä, ja joku perkele hoitaa molemmat...
Omalla asuksella on muuten ihan kattavat säädöt biosista, mutta esim. cpu fan 1 ja 2, AIO pump ja water pump headereiden pwm ohjausta ei saa perustumaan muuhun kuin CPU temppiin, mikä on vähintäänkin nihkeää.
Itellä on nyt vesipumpun rpm/pwm pinnit kiinni chassis 1:ssa, ja radin tuulettimet splitterillä (virrallinen) chassis2:ssa. Nämä kaksi on käytännössä ainoat jotka tukee suoraan t-sensorin ohjaamaa pwm. Yksinäinen kotelotuuletin pyörii 20-40% tehoilla cpu lämmön ohjaamana. Tämä on nyt ihan hyväksyttävää kun kerran puhaltaa suoraan emon virransyötön siileihin, kun prossu saa kuormaa.

Vaikka lisäisin toisen kennon ja tuulettimet, voisin vaan ketjuttaa saman emon pinnin kautta lisää tuulettimia. Kunhan nyt samoja tuulettimia vaan käyttäisi.

Sinänsä harmillista, ettei speedfan tue näitä uudempia lankkuja, koska sillä olisi onnistunut hienosti kaikkien emon pinnien ohjaus t-sensorin ohjaamana.

Eli käytännössä omassa setissä aquacompista tai vastaavasta ei oikein lisäarvoa tulis. Vaikkakin emon puolesta läpi mennään aika rimaa hipoen.
 
Noniin taas on vähän tullut pelailtua ja testailtua ja veden lämmöt nousi 45-asteeseen (eli 42c oikeasti). Otin pölysuodattimen katosta pois ja edestä etupaneelin ja pölysuodattimen (Define C) niin veden lämpötila laski 3c. Ilmeisesti jotenkin tuo ilma kiertää huonosti. Ymmärtäähän sen kun ML:t on pullissa ja pitää imeä Define C:n etupaneelin pienistä sivurei'istä, pölysuodattimen läpi ja radin läpi. Ei tätä varmaan voi muulla korjata kun nostamalla kierroksia ja se tietää meteliä...
 
Noniin taas on vähän tullut pelailtua ja testailtua ja veden lämmöt nousi 45-asteeseen (eli 42c oikeasti). Otin pölysuodattimen katosta pois ja edestä etupaneelin ja pölysuodattimen (Define C) niin veden lämpötila laski 3c. Ilmeisesti jotenkin tuo ilma kiertää huonosti. Ymmärtäähän sen kun ML:t on pullissa ja pitää imeä Define C:n etupaneelin pienistä sivurei'istä, pölysuodattimen läpi ja radin läpi. Ei tätä varmaan voi muulla korjata kun nostamalla kierroksia ja se tietää meteliä...
Miksei push - konffi ole mahdollinen?
 
Nous prossukin 78c samantien kun käynnistin Primen niin mitähän hittoa tässä nyt on... EI muutakun tutkimaan.

EDIT: Tuulettimet pyörii 685RPM eli idle lukemissa, vaikka vesi on 2 astetta yli rajan jolloin pitäs lähteä puhaltamaan... Kerpele kun käy ketuttamaan tämmönen kun ei oo aikasempien vesivehkeiden kanssa tarvinnu tapella tällä lailla.
 
Viimeksi muokattu:
Nous prossukin 78c samantien kun käynnistin Primen niin mitähän hittoa tässä nyt on... EI muutakun tutkimaan.

EDIT: Tuulettimet pyörii 685RPM eli idle lukemissa, vaikka vesi on 2 astetta yli rajan jolloin pitäs lähteä puhaltamaan... Kerpele kun käy ketuttamaan tämmönen kun ei oo aikasempien vesivehkeiden kanssa tarvinnu tapella tällä lailla.
En tiedä miten ohjaat tai muista nyt muitakaan yksityiskohtia, mutta mun mielestä asus fan xpertillä käy noin jos sen mielestä konffis on muuttunut ja pitäisi ajaa se fan tuning. Se vaan lopettaa ohjailemisen.
 
En tiedä miten ohjaat tai muista nyt muitakaan yksityiskohtia, mutta mun mielestä asus fan xpertillä käy noin jos sen mielestä konffis on muuttunut ja pitäisi ajaa se fan tuning. Se vaan lopettaa ohjailemisen.
Biosista ohjailen, mutta empä ole fan tuningia ajellut. Pitääkin mennä ajamaan saman tien.

EDIT:

Prossublokki irti ja paska kontaktihan se sieltä tervehti. Uudestaan isommilla tahnoilla ja kovaa ajoa. Prossun lämmöt laski vaan pari astetta eli jotain häikkää edelleen. Vesi n. 35-36c

Pistin tuulettimet täysille niin prossun lämmöt laski 76 -> 71 ja veden lämpö 35 -> 31. Voiko tosta päätellä, että kontakti nyt on kuitenkin ihan OK ja että tämä Ryzeni vaan on hirviä kiuas?

EDIT2:
No perkele HWInfon mukaan syö 170W virtaa tuo kivi niin eiköhän se oo siinä :D
 
Viimeksi muokattu:
Prossublokki irti ja paska kontaktihan se sieltä tervehti. Uudestaan isommilla tahnoilla ja kovaa ajoa. Prossun lämmöt laski vaan pari astetta eli jotain häikkää edelleen. Vesi n. 35-36c

Pistin tuulettimet täysille niin prossun lämmöt laski 76 -> 71 ja veden lämpö 35 -> 31. Voiko tosta päätellä, että kontakti nyt on kuitenkin ihan OK ja että tämä Ryzeni vaan on hirviä kiuas?

EDIT2:
No perkele HWInfon mukaan syö 170W virtaa tuo kivi niin eiköhän se oo siinä :D
Mikä blokki ja onhan se kunnolla kiinni?
Melkein testaisin onko kupera/kovera niin että väliin jää kauhea rako. Ainakin joissain vanhoissa blokeissa ollut joskus sellaista kieroutta ettei mitään rajaa.

Eli kivi irti ja vasten blokkia ilman tahnaa. Paistaako päivä välistä? Jos paistaa niin jompi kumpi tai molemmat kuperia/koveria.

Joskus aio aikaan oli pakko hioa uusi jäähy että sai minkäänlaista järkevää kontaktia. Customeissa toki harvemmin moista ongelmaa, mutta tarkistaisin silti.
 
Mikä blokki ja onhan se kunnolla kiinni?
Melkein testaisin onko kupera/kovera niin että väliin jää kauhea rako. Ainakin joissain vanhoissa blokeissa ollut joskus sellaista kieroutta ettei mitään rajaa.

Eli kivi irti ja vasten blokkia ilman tahnaa. Paistaako päivä välistä? Jos paistaa niin jompi kumpi tai molemmat kuperia/koveria.

Joskus aio aikaan oli pakko hioa uusi jäähy että sai minkäänlaista järkevää kontaktia. Customeissa toki harvemmin moista ongelmaa, mutta tarkistaisin silti.
Uudenkarhea Supremacy EVO kyseessä. Jet platet ja muut on katottu, että ovat oikein päin.

Testailin vähän lisää ajamalla Prime95 Small FFT:tä ja Unigine Valleytä samaan aikaan. Alla kuva prossun lämmöistä. Ei tuo kaunista ole. Näyttis oli samaan aikaan 47c ja vesi 41c (3c virhe huomioon otettuna). Kotelosta kaikki kyljet ja paneelit auki ilman suodattimia niin ei pitäisi jäädä ilmankierrosta kiinni tuulettimien pyöriessä n. 1100RPM. Huoneen lämpötila ~25-26c.

Idle lämmöt prossulla kuitenkin pomppii 30-45c väliä niin ne vaikuttaa ihan OK:lta vaikka näyttis onkin vain 25c ja vesi 26c idlenä (jompi kumpi sensori näyttää asteen pari väärin). Pitänee raapia tuo blokki irti ja testata tuo kuperuus/koveruus.


 
Uudenkarhea Supremacy EVO kyseessä. Jet platet ja muut on katottu, että ovat oikein päin.

Testailin vähän lisää ajamalla Prime95 Small FFT:tä ja Unigine Valleytä samaan aikaan. Alla kuva prossun lämmöistä. Ei tuo kaunista ole. Näyttis oli samaan aikaan 47c ja vesi 41c (3c virhe huomioon otettuna). Kotelosta kaikki kyljet ja paneelit auki ilman suodattimia niin ei pitäisi jäädä ilmankierrosta kiinni tuulettimien pyöriessä n. 1100RPM. Huoneen lämpötila ~25-26c.

Idle lämmöt prossulla kuitenkin pomppii 30-45c väliä niin ne vaikuttaa ihan OK:lta vaikka näyttis onkin vain 25c ja vesi 26c idlenä (jompi kumpi sensori näyttää asteen pari väärin). Pitänee raapia tuo blokki irti ja testata tuo kuperuus/koveruus.



Näyttääkö muutkin ohjelmat samoja lämpöjä esim. Aida64?
 
Testailin vähän lisää ajamalla Prime95 Small FFT:tä ja Unigine Valleytä samaan aikaan. Alla kuva prossun lämmöistä. Ei tuo kaunista ole. Näyttis oli samaan aikaan 47c ja vesi 41c (3c virhe huomioon otettuna). Kotelosta kaikki kyljet ja paneelit auki ilman suodattimia niin ei pitäisi jäädä ilmankierrosta kiinni tuulettimien pyöriessä n. 1100RPM. Huoneen lämpötila ~25-26c.
33 asteisella vedellä oma 1700 @4GHz:
upload_2018-5-10_17-16-35.png

Tuohon laskee 8 astetta lisää (veden lämpö sinulla) niin olisi 81 asteessa.

Nyt kun katson tuota sinun kuvaa niin tuo sinun kivi tuntuu saavan aika kovasti voltteja.
Sinulla SVI2 voltit 1.28v @3.8GHz
Minulla SVI2 voltit 1.34v @4GHz

Jos kyse olisi samasta prossusta (1700) niin en ihmettelisi voltteja, mutta tuon 2xxx sarjan pitäisi kulkea 4GHz aika paljon pienemmillä volteilla. Toki tuo lämpötila on silti kova verrattuna omaani (prime small FFT ilman GPU kuormaa).
 
Näyttääkö muutkin ohjelmat samoja lämpöjä esim. Aida64?

Ryzen Master näyttää 1:1 HWInfon uusimman betan (5.83-3455) kanssa, mutta AIDA64 näyttää ihan eri lämpöjä. Näyttää olevan tuo Temperature 3 arvo HWInfossa, minkä AIDA64 väittää prossun lämmöksi.

33 asteisella vedellä oma 1700 @4GHz:
upload_2018-5-10_17-16-35.png

Tuohon laskee 8 astetta lisää (veden lämpö sinulla) niin olisi 81 asteessa.

Nyt kun katson tuota sinun kuvaa niin tuo sinun kivi tuntuu saavan aika kovasti voltteja.
Sinulla SVI2 voltit 1.28v @3.8GHz
Minulla SVI2 voltit 1.34v @4GHz

Jos kyse olisi samasta prossusta (1700) niin en ihmettelisi voltteja, mutta tuon 2xxx sarjan pitäisi kulkea 4GHz aika paljon pienemmillä volteilla. Toki tuo lämpötila on silti kova verrattuna omaani (prime small FFT ilman GPU kuormaa).

Puolisen tuntia Small FFT:tä ilman GPU kuormaa. Tällä kertaa kopassa kyljet ja muut paikallaan. Vesi on tuo T_Sensor1 ja on siis 40c pelkkää prossua rasittaessa.

upload_2018-5-10_18-20-28.png

Pelkkä CPU-kuorma kyljet ja etupaneeli auki:
upload_2018-5-10_18-36-43.png

4 astetta tuli veden lämpö siis alas kun otti esteet radien edestä pois. Prossukin boostaa 75MHz ylemmäs pari astetta viileämpänä. Taitaa tää setti toimia niinkun kuuluukin loppujen lopuksi. Voltteja on vaan rajusti ja hirviä kiuas tämä kivi :D
 
4 astetta tuli veden lämpö siis alas kun otti esteet radien edestä pois. Prossukin boostaa 75MHz ylemmäs pari astetta viileämpänä. Taitaa tää setti toimia niinkun kuuluukin loppujen lopuksi. Voltteja on vaan rajusti ja hirviä kiuas tämä kivi :D
Katsoisin vielä sen kuperuuden/koveruuden ja testaisin vähän säätää noita voltteja alemmas. Kovasti nimittäin näyttää edelleen käyvän kuumana vs. "huonompi vanha malli". Tuo primen Small FFT on maksimi mitä lämpöihin olen itse keksinyt.
Menee kyllä aika OT. Ryzen vastaukset siis: AMD 2. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Pinnacle Ridge/Zen+)

Jos tarkistat sen kuperuuden/koveruuden niin kerro toki tähän ketjuun. :)
 
Joo silti ihmetyttää nuo lämmöt kun ei nuo watit mitään huimia ole verrattuna esim. 5960x sai tuolla primellä sen reilu 400wattia ja ei tosiaan lämmöt ollut tuollaisia.
 
En nyt pikaiseltaan lukenut kaikkea ilen trouble shootingia, mutta jos tahna leviää tasaisesti jää blokki kiinnikkeiden pituuden takia huonoon kontaktiin. Jos tahna on epätasaisesti niin blokki kanittaa johonkin emolla.

Oletetaan nyt kuitenkin, että emolla ei mitään ole tiellä, niin lähtisin tutkimaan backplatea, ja nimenomaan ruuvien vastakappaleita jotka tulee emon läpi etupuolelle. Ota vaikka kakspuoleista teippiä, tai vaikka paksua lämpöteippiä tms materiaalia emon takapuolen ja backplaten väliin, niin että blokin ruuvit menee syvemmälle kiristettäessä. Jos ongelma poistuu, oli emolevy liian ohut kiinnikkeille. Jos ei niin niin lisää materiaalia emon ja backplaten väliin kunnes ongelma poistuu. :D
 
En nyt pikaiseltaan lukenut kaikkea ilen trouble shootingia, mutta jos tahna leviää tasaisesti jää blokki kiinnikkeiden pituuden takia huonoon kontaktiin. Jos tahna on epätasaisesti niin blokki kanittaa johonkin emolla.

Oletetaan nyt kuitenkin, että emolla ei mitään ole tiellä, niin lähtisin tutkimaan backplatea, ja nimenomaan ruuvien vastakappaleita jotka tulee emon läpi etupuolelle. Ota vaikka kakspuoleista teippiä, tai vaikka paksua lämpöteippiä tms materiaalia emon takapuolen ja backplaten väliin, niin että blokin ruuvit menee syvemmälle kiristettäessä. Jos ongelma poistuu, oli emolevy liian ohut kiinnikkeille. Jos ei niin niin lisää materiaalia emon ja backplaten väliin kunnes ongelma poistuu. :D

Nuo ruuvit tulee käsittääkseni aina niin kireelle kun on tarve, koska ne tulee backplatesta läpi. Ainut mikä mietitytti, etten vahingossa käyttänyt lga2011 ruuveja, muttei kai ne tuohon kävisi suoraan.

Kuva backplatesta:
upload_2018-5-11_11-2-20.jpeg

Prossu ja blokki tahnoineen:
upload_2018-5-11_11-12-2.jpeg


upload_2018-5-11_11-10-59.jpeg
Ihan hyvältä siis näyttää kontakti minusta. Mutta voisiko olla niin, että blokki jää liian ylös... backplatea säätämällä se ei valitettavasti muutu, mutta emon ja ruuvien välistä voisi nuo muoviprikat jättää pois.

Edit:

Prossu blokkia vasten kuivana:
upload_2018-5-11_11-27-36.jpeg
Siistiltä tuo kontakti näyttää joka sivulta.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ruuvit tulee käsittääkseni aina niin kireelle kun on tarve, koska ne tulee backplatesta läpi. Ainut mikä mietitytti, etten vahingossa käyttänyt lga2011 ruuveja, muttei kai ne tuohon kävisi suoraan.

Kuva backplatesta:
upload_2018-5-11_11-2-20.jpeg

Prossu ja blokki tahnoineen:
upload_2018-5-11_11-12-2.jpeg


upload_2018-5-11_11-10-59.jpeg
Ihan hyvältä siis näyttää kontakti minusta. Mutta voisiko olla niin, että blokki jää liian ylös... backplatea säätämällä se ei valitettavasti muutu, mutta emon ja ruuvien välistä voisi nuo muoviprikat jättää pois.
Laitas vielä ruuveista ja kiristysmekanismista kuva. Jouset tms mitkä painaa blokin prossuun. Musta toi tahnamälli näyttää aika paksulta, eli siihen kää kyllä rako verrattuna omaan settiin.

Edit: ei kyllä se on noi ruuvien alaosat mitkä on nyt väärän korkuiset. Varmaan se blokki tulee makaamaan niiden päälle, ja yläosa vaan kiinnittää blokin, eikä kiristä sitä varsinaisesti?
 
Laitas vielä ruuveista ja kiristysmekanismista kuva. Jouset tms mitkä painaa blokin prossuun. Musta toi tahnamälli näyttää aika paksulta, eli siihen kää kyllä rako verrattuna omaan settiin.

upload_2018-5-11_11-29-39.jpeg

Perus supremacy-kiinnitys siis. Blokki ruuvien läpi, jouset päälle ja siihen nuo sormiruuvit päällimmäiseksi.

Voiko tässä emossa olla tuo prossu alempana tai jotain muuta typerää?

Edit: Kyllä tuossa näyttäisi olevan tilaa, ettei blokki ruuvien päällä lepää
upload_2018-5-11_11-33-53.jpeg
 
upload_2018-5-11_11-29-39.jpeg

Perus supremacy-kiinnitys siis. Blokki ruuvien läpi, jouset päälle ja siihen nuo sormiruuvit päällimmäiseksi.

Voiko tässä emossa olla tuo prossu alempana tai jotain muuta typerää?
Socketin korkeus on mielestäni määritelty tarkkaan, mutta tosiaan lankkujen paksuudessa on eroja. Sillä nyt ei kyllä tässä tapauksessa ole merkitystä, kun ruuvit menee läpi. Se blokki jää nyt vaan jostain syystä liian korkealle noiden jalkojensa päälle. Väärät jalat kenties?
 
Tietty voisit kokeilla vaihtaa ohuemmat prikat sinne, jos ne muoviset on tosiaan paksut. Jos et muuta keksi niin vaikka voipaperia, sähköteippiä tai vastaavaa.
 
upload_2018-5-11_11-29-39.jpeg

Perus supremacy-kiinnitys siis. Blokki ruuvien läpi, jouset päälle ja siihen nuo sormiruuvit päällimmäiseksi.

Voiko tässä emossa olla tuo prossu alempana tai jotain muuta typerää?

Edit: Kyllä tuossa näyttäisi olevan tilaa, ettei blokki ruuvien päällä lepää
upload_2018-5-11_11-33-53.jpeg
Yks tapa varmistua kontaktista on laittaa esim. paperisuikale prossun päälle, ilman tahnaa. Sit kiristää blokin paikalleen ja koittaa liikkuuko paperi.

Menee kyllä aika mystiseksi ellei blokissa oo tyyliin suojakalvo kiinni.
 
Niin ja tietty letkut oikein päin blokissa?

Pitäisi olla. Pumppu puhaltaa ulos radille, siitä näyttiksen kautta prossun IN reikään ja siitä radin kautta takaisin pumpulle.

Yks tapa varmistua kontaktista on laittaa esim. paperisuikale prossun päälle, ilman tahnaa. Sit kiristää blokin paikalleen ja koittaa liikkuuko paperi.

Menee kyllä aika mystiseksi ellei blokissa oo tyyliin suojakalvo kiinni.

Testasin tätä ja paperi menee kyllä niin tiukkaan kiinni, ettei lähtenyt millään irti.

Pistin EK:llekin viestiä nyt aiheesta, katsotaan mitä vastaavat. Voisin tässä ajankuluksi avata tuon blokin taas ja tarkistaa vielä kertaalleen.
 
Pitäisi olla. Pumppu puhaltaa ulos radille, siitä näyttiksen kautta prossun IN reikään ja siitä radin kautta takaisin pumpulle.



Testasin tätä ja paperi menee kyllä niin tiukkaan kiinni, ettei lähtenyt millään irti.

Pistin EK:llekin viestiä nyt aiheesta, katsotaan mitä vastaavat. Voisin tässä ajankuluksi avata tuon blokin taas ja tarkistaa vielä kertaalleen.
Kokeileppa jotain tasaista pöydän pintaa vasten sekä blokkia ja prossun lämmönlevittäjää. Eihän noista kumpikaan ole kiero?
 
Kokeileppa jotain tasaista pöydän pintaa vasten sekä blokkia ja prossun lämmönlevittäjää. Eihän noista kumpikaan ole kiero?
Kokeilin sekä toisiaan vasten, että pöydän pintaan ja ihan hyvältä tuntuu molemmat.

Semmonen jännä juttu tuli eteen kun blokin aukasin, ettei vaan olis mikrokanavat täynnä paskaa?

upload_2018-5-11_13-11-10.jpeg

Eikai tuo mistään valon taittumisesta tms voi johtua? Puhalsin hiustenkuivaajalla kuivaksi ton niin ei pitäis nestettä olla missään rakosessa.

Edit: vettä se kuitenkin oli o.O paineilmalla lähti.
 
Kokeilin sekä toisiaan vasten, että pöydän pintaan ja ihan hyvältä tuntuu molemmat.

Semmonen jännä juttu tuli eteen kun blokin aukasin, ettei vaan olis mikrokanavat täynnä paskaa?

upload_2018-5-11_13-11-10.jpeg

Eikai tuo mistään valon taittumisesta tms voi johtua? Puhalsin hiustenkuivaajalla kuivaksi ton niin ei pitäis nestettä olla missään rakosessa.

Edit: vettä se kuitenkin oli o_O paineilmalla lähti.


Näyttää olevan, että EK käyttää 3mm mikrokanavia tässä blokissa. Joskus tästä oli ongelmia (rippuen jäähdytysnesteestä) onko pelkkä kirkas vai värillinen jäähdytysneste? 3mm mikrokanavat tukkeutuu helposti, muuten lämmönsiirron kannalta ovat optimaaliset. Riski on aina. Anyways, aiheeseen. Tuo näyttää olevan tukossa ainakin keskeltä ja reunoilta. Suosittelen puhdistamaan hammasharjalla ja tiski-aineella. En ole seurannut koko aihetta mutta tahnat ovat levinneet tasaisesti eli kontaktia on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom