Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Näyttää olevan, että EK käyttää 3mm mikrokanavia tässä blokissa. Joskus tästä oli ongelmia (rippuen jäähdytysnesteestä) onko pelkkä kirkas vai värillinen jäähdytysneste? 3mm mikrokanavat tukkeutuu helposti, muuten lämmönsiirron kannalta ovat optimaaliset. Riski on aina. Anyways, aiheeseen. Tuo näyttää olevan tukossa ainakin keskeltä ja reunoilta. Suosittelen puhdistamaan hammasharjalla ja tiski-aineella. En ole seurannut koko aihetta mutta tahnat ovat levinneet tasaisesti eli kontaktia on.

Pelkkää akkuvettä toistaiseksi. Laitan EK:n kirkkaat töhnät sitten, kun looppi on muuten kunnossa. Puhalsin tosiaan paineilmalla tuolta vedet pois ja nyt näyttää paremmalta. Ei näyttäisi enää mitään "tukoksia" olevan.
 
Tahnaa näytät laittavan ainakin aika reilunlaisesti. Kokeileppa laittaa vähän vähemmän sitä tahnaa. Minimimäärä mikä peittää lähes koko alueen. (Ajan myötä peittää koko alueen)

Ja katso sitä kontaktia kirkasta valoa vasten. Ei sitä rakoa muuten näe. Voimakas valo taakse -> paistaako läpi.
 
Tahnaa näytät laittavan ainakin aika reilunlaisesti. Kokeileppa laittaa vähän vähemmän sitä tahnaa. Minimimäärä mikä peittää lähes koko alueen. (Ajan myötä peittää koko alueen)

Ja katso sitä kontaktia kirkasta valoa vasten. Ei sitä rakoa muuten näe. Voimakas valo taakse -> paistaako läpi.
Juu tuo tahnamäärä oli reilummasta päästä. Kokeilin, että laitoinko ekalla kerralla liian vähän. Nyt on vähemmän alla ja lämmöt on edelleen samat eli sinne 80 asti päästään.

Valoa vasten en tajunnut katsoa tota. Olis varmaan pitänyt. Alkaa mennä motivaatio tutkia tätä kun ei ymmärrä.
 
Ensinmäinen ns oikea custom looppi.

Osat:
Aquacomputer cuplex kryos NEXT with VISION 1156/1155/1151/1150, acetal/copper
Alphacool Eisbecher D5 150mm Acetal reservoir incl. 1x Alphacool VPP655 pump
EK-FC1080 GTX Ti Aorus - Nickel Full Cover -näytönohjainblokki
EK-FC1080 GTX Ti Aorus Backplate, hopea
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm radiator
3x Corsair ML120 tuulettimet
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 120mm radiator
1x EK-Vardar F3-120 (1850rpm)
EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/12,7mm PVC-letku, kirkas
Alphacool Virtausilmaisin Eisfluegel, G1/4 neliö, musta acetal
Liittimet EK ja alphacoolin liittimiä.
Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre

IMG-20180508-WA0028.jpeg

img_20180103_205416-jpg.100399
 
Viimeksi muokattu:
Olihan sitä prossua kokeiltu myös ilmalla? Ettei ite kivi nyt jostain syystä ole viallinen.
 
Olihan sitä prossua kokeiltu myös ilmalla? Ettei ite kivi nyt jostain syystä ole viallinen.
Tämä on tarkotus testata ensi viikolla kunhan saapuu lisää tahnaa. Oli se mulla vähän aikaa Prismillä jäähtymässä, mutten mitään erikoista sillä ajellut. Lisäksi R7 1700 tossa vielä vapaana niin kokeilen sitäkin veden alla.
 
Täällä jonkun verran juttua ollut näistä lämpötila-antureiden heitoista, niin suoritin pienen testin tässä joku päivä.

Jätin heavenin rullailemaan koneelle lätkämatsin ajaksi. Suljin pois ja jäin odottelemaan lämpöjen tasaantumista.

Heti kun prossukin ehti idlailla hetken, näytti t-sensor vedeksi 38 astetta, näyttis 34 astetta ja ryzenin tdie 36 astetta. Perustuen siihen, että komponentit tuskin on alle veden lämmön, ja että t-sensorissa on se pari astetta heittoa(+2), totesin, että näyttis taitaa näyttää pari astetta liian vähän, ja ryzenin lukema on varmaan aika lähellä totuutta.

Idlenä lämmöt tasaantuu nyt niin, että näyttis 24, prossu 26 ja vesi 28, eli erot pysyy aikalailla samoina kautta linjan.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin nyt on saatu vähän testiajoa tehtyä.

Kaikissa testeissä 30min Prime95 SmallFFT:tä ja huoneen lämpötila ollut koko ajan 26c.

2700X (Stock) / Custom loop (2x 240mm)
CPU - max 76.3C (Olisi varmaan noussut ylemmäs, mutta Asuksen retuemo laittaa ropellit täysille kun lämpö nousi yli 76c)
Vesi - 33C

2700X (Stock) / FD Celsius S24 (PWM ohjattuna, tuulettimet mallia täysillä ~2000rpm)
CPU - max 74.3C

2700X (Stock) / FD Celsius S24 (Auto, tuulettimet alle 1000RPM)
CPU - max 84C

2700X (Stock) / Wraith Prism
CPU - max 84.3 (Ei tästä noussut vaan kävi throttleemaan)

1700 @4GHz 1.425V / Custom loop (2x 240mm)
CPU - 69.6C
Vesi - 32C

Kahden ekan testin jälkeen tuntui, että tossa blokissa olisi jotain häikkää mutta kun kokeilin tota 1700:sta niin alkoi epäilyttämään tuo 2700X.

Alla kuvakaappaus HWInfosta 30min jälkeen molemmilla kivillä. Miten ihmeessä 2700X syö 30W enemmän virtaa samalla jännitteellä? Lisäksi lämpötila on paljon korkeampi. Tuulettimet oli asetettu tasaiseen 50% vauhtiin, mutta tällä kertaa Asuksen älynväläys puuttui peliin ja heitti tuulettimet täysille kun kivi hyppäs 71c niin ei siitä noussut enempää. Varmasti olisi noussut vielä tuosta.
upload_2018-5-14_21-27-48.png


Prossu blokkia vasten valon alla. Vasemmasta reunasta paistaa vähän läpi.
upload_2018-5-14_21-26-45.png

EDIT: Mennään toki aika harmaalla kuuluisiko tää tonne Ryzen keskusteluun vai tänne vesihommiin, mutta laitoin nyt tänne..
 
Noniin nyt on saatu vähän testiajoa tehtyä.

Kaikissa testeissä 30min Prime95 SmallFFT:tä ja huoneen lämpötila ollut koko ajan 26c.

2700X (Stock) / Custom loop (2x 240mm)
CPU - max 76.3C (Olisi varmaan noussut ylemmäs, mutta Asuksen retuemo laittaa ropellit täysille kun lämpö nousi yli 76c)
Vesi - 33C

2700X (Stock) / FD Celsius S24 (PWM ohjattuna, tuulettimet mallia täysillä ~2000rpm)
CPU - max 74.3C

2700X (Stock) / FD Celsius S24 (Auto, tuulettimet alle 1000RPM)
CPU - max 84C

2700X (Stock) / Wraith Prism
CPU - max 84.3 (Ei tästä noussut vaan kävi throttleemaan)

1700 @4GHz 1.425V / Custom loop (2x 240mm)
CPU - 69.6C
Vesi - 32C

Kahden ekan testin jälkeen tuntui, että tossa blokissa olisi jotain häikkää mutta kun kokeilin tota 1700:sta niin alkoi epäilyttämään tuo 2700X.

Alla kuvakaappaus HWInfosta 30min jälkeen molemmilla kivillä. Miten ihmeessä 2700X syö 30W enemmän virtaa samalla jännitteellä? Lisäksi lämpötila on paljon korkeampi. Tuulettimet oli asetettu tasaiseen 50% vauhtiin, mutta tällä kertaa Asuksen älynväläys puuttui peliin ja heitti tuulettimet täysille kun kivi hyppäs 71c niin ei siitä noussut enempää. Varmasti olisi noussut vielä tuosta.
upload_2018-5-14_21-27-48.png


Prossu blokkia vasten valon alla. Vasemmasta reunasta paistaa vähän läpi.
upload_2018-5-14_21-26-45.png

EDIT: Mennään toki aika harmaalla kuuluisiko tää tonne Ryzen keskusteluun vai tänne vesihommiin, mutta laitoin nyt tänne..

Ei muutakun vesihioa ihs ja autosolilla peiliksi....
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Olen tässä päivittelemässä koteloa jossakin vaiheessa. Uuden kotelon on tarkoitus olla Lian Li PC-O11 Air tai saman kotelon Dynamic-versio jonka pitäisi tulla saataville parin viikon sisällä.

Ongelma tässä kuitenkin on nyt se, että näyttikseni (MSI 1080Ti Gaming X jossa EKWB:n fullcover) on liian leveä noihin koteloihin. Tämä taas tarkoittaa sitä että pitää käyttää noihin koteloihin sopivaa vertical brackettia. No, vertical bracketin käyttämisessä ei sinänsä ole mitään varsinaista ongelmaa.

Ongelma tulee kuitenkin esiin siinä vaiheessa kun alkaa miettimään miten asettelisi koteloon radit, 2x 360-malliset sellaiset.

Dynamicin ja vertical bracketin kanssa menee kyllä ehkä vähän kikkailuksi. Radit menee toki kattoon ja "sivuun" mutta vähän perseelleen menee jos joutuu imemään toisen radin läpi lämmintä ilmaa ja toisen radin läpi puhaltamaan kotelosta ulos tuhnuilmat. Eihän se mikään optimitilanne ole jos jo yhden radin lämmittämä ilma puhalletaan toisen radin läpi ulos? Pohjaan saa ehkä tuurilla tuulettimen tai sitten ei, riippuen vissiin ihan siitä että pystyykö tuota vertical brackettia asentamaan tuulettimien päälle?

Jos tuon Dynamic-mallin pohjaan saa pari tuuletinta niin olisiko järkevintä laittaa katton ja sivun radit puhaltamaan raikasta ilmaa kotelon ulkopuolelta sisään ja mahdollisuuksen mukaan niitä tuulettimia pöhisemään lämmintä ilmaa pohjasta ulos? Tuon kotelon takaosassa kun ei ole paikkaa tuulettimelle.

Air-versio kotelosta taas on muuten samanlainen kuin Dynamic, paitsi että etupaneelin lasi on korvattu meshillä ja siihen saa radin kiinni. Air siis maksimissaan mahdollistaa neljän 360 radin asentamisen, tosin tässäkin pitäisi sitten käyttää sitä vertical brackettia eli pohjaan ei mitään saa. Airissa varmaankin järkevintä olisi laittaa kattoon ja eteen radit pöhisemään ilmaa kotelon sisään ja laittaa sivupaneeliin (ja mahdollisuuksien mukaan pohjaan?) tuulettimet puhaltamaan lämmintä ilmaa ulos?

Mielipiteitä radien ja ropeleiden asennuksista em. koteloihin? Olenko ihan hukassa vai onko tässä sekameteliripulissa jonka juuri suolsin ulos mitään järkeä?
 
Olen tässä päivittelemässä koteloa jossakin vaiheessa. Uuden kotelon on tarkoitus olla Lian Li PC-O11 Air tai saman kotelon Dynamic-versio jonka pitäisi tulla saataville parin viikon sisällä.
...
Tilasin tuon Dynamic version ennakkoon eli saan luultavasti viikon päästä sen, ja tarkoituksena itellä on laittaa kattoon ja sivuun 360 radit puhaltamaan ulos. Vertical bracketin tilasin myös.

Kiinasta tuli tänään ensimmäinen kolmesta paketista ja yksi ei ole vielä koko maasta lähtenytkään eli voi silti itellä mennä vielä yli kolmekin viikkoa että saan koko setin kasaan.
 
Eli ei voida vetään mitään universaalia johtopäätöstä anturien paikkaansapitävyydestä. Jokaisen tulee testata itse omansa. Onneksi tuo testaus ei ole kovin vaikea suorittaa. :)
Itse tulin äsken kotiin ja sisällä oli 28c ja käynnistin koneen ja katsoin välittömästi veden lämpötilan niin se heitteli 28 ja 29 ja aika äkkiä se siitä sitten parin minuutin kuluessa jo idlessä oli 32c. Phobyan anturi sijaitsee säiliön ja pumpun välissä.
 
Itse tulin äsken kotiin ja sisällä oli 28c ja käynnistin koneen ja katsoin välittömästi veden lämpötilan niin se heitteli 28 ja 29 ja aika äkkiä se siitä sitten parin minuutin kuluessa jo idlessä oli 32c. Phobyan anturi sijaitsee säiliön ja pumpun välissä.
Eli tarkka anturi sullakin.
 
Jos haluaisin pistää loopin koteloon, mutta aloittaa vaan prossun jäähdyttämisestä niin voisko joku neuvoa tämmösessä? :think: Kokeilin tota EKWB:n Loop Configuraattoria, mut hintaa tulikin yhtäkkiä 444€ tosiaan pelkälle prossun jäähdytykselle. Eikö tuo ole aika hintava? Joo käytettynä sais halvemmalla jnejne, mut en halua käytettynä ostaa. Onnistuuko tämmönen miten hyvin alle 400€?

Kotelona toimii tuolloin Lian Li PC-O11 Dynamic, aattelin nyt ekaks räpeltää liittimien kanssa niin ettei mahdollisesti tarvis mitään kulmia hirveesti väännellä. Huono juttu?
Prossuna i7 6700k, huonosti kulkeva yksilö niin mahdollisesti uutta Inteliä tulossa lähitulevaisuudessa sisään. Mitään benchmark-ennätyksiä en lähe tavottelemaan, mutta kuitenkin perus kellottelua. Hiljaisuus on plussaa, niin varmaan jotain noita isompia pumppusäiliö-comboja pitäis lähtee metsästämään?
 
Aliexpressistä barrow/bykski osia niin alkaa hinnat putoamaan.

Oma 25e pumppu mm. on täysin äänetön pienillä kierroksilla, mutta vettä liikkuu silti ihan riittävästi.
CPU blokki oli ehkä samaa hintaluokkaa, aavistuksen kalliimpi. Letkuliittimet, kulmasovittimet yms. tilpehööri ehkä 70% hinnasta.

Ite ostin kaiken muun paitsi itse radin ja letkut alilta, ja näyttiksen kanssa setille tuli hintaa about 270e. Alta 300e joka tapauksessa.
 
Jos haluaisin pistää loopin koteloon, mutta aloittaa vaan prossun jäähdyttämisestä niin voisko joku neuvoa tämmösessä? :think: Kokeilin tota EKWB:n Loop Configuraattoria, mut hintaa tulikin yhtäkkiä 444€ tosiaan pelkälle prossun jäähdytykselle. Eikö tuo ole aika hintava? Joo käytettynä sais halvemmalla jnejne, mut en halua käytettynä ostaa. Onnistuuko tämmönen miten hyvin alle 400€?

Kotelona toimii tuolloin Lian Li PC-O11 Dynamic, aattelin nyt ekaks räpeltää liittimien kanssa niin ettei mahdollisesti tarvis mitään kulmia hirveesti väännellä. Huono juttu?
Prossuna i7 6700k, huonosti kulkeva yksilö niin mahdollisesti uutta Inteliä tulossa lähitulevaisuudessa sisään. Mitään benchmark-ennätyksiä en lähe tavottelemaan, mutta kuitenkin perus kellottelua. Hiljaisuus on plussaa, niin varmaan jotain noita isompia pumppusäiliö-comboja pitäis lähtee metsästämään?
Ei tuo ole paljon, ihan normaali hinta EK:n kamoilla. Pumppu ~130€, radi ~120€, blokki ~100€ ja siihen sitten liittimet, letkut ja litkut päälle.
@koodi n vinkeillä sitten hintaa alas :tup:
 
Oma looppi josta on kuva varmaan muutama pari sivua taaksepäin tuli kokonaisuudessaan kustantamaan alista 320€. Sisälsi siis kaiken looppiin tarvittavan paitsi akkuveden. Ja kokoonpanossa on siis 360 ja 240 radit sekä cpu ja gpu blokit.
 
400 € tosiaan aika normi hinta EKWB kamoissa, mutta yksi vaihtoehto on tietysti ostaa EKWB:lta kitti ja aloittaa siitä. Kaiken hyvän lisäksi vielä mitä pienempi kotelo sitä enemmän tuntuu hintaa tulevan. Porukka täällä näyttää käyttävän paljon Barrowin kamoja että en tiedä onko ne yhtään halvempia. Itse erehdyin nyt katselemaan paljonko on rahaa uponnut looppiin ja kyllä sydämmessä riipaisi.
 
Barrow setti, cpu+gpu+kovaputket+liittimet+pumppu+ ek:n 120 ja 180 radit ~350€ kyllähän noissa barrowin kamoissa säästää jos pumppu säiliöllä on sen 70€ ja cpu blokki 25€.
 
Onkos kellään kokemuksia alphacoolin vpp 755 pumpusta?

Sain kasattua juuri ensimmäisen customlooppini ja täyttämis vaiheessa ei ongelmia, pumppu pyöräytti vedet eteenpäin ja looppi kun oli täysi jätin sen pyörimään n.4h ajaksi ilman ongelmia. Ei vuotoja, ei muutakun loput kaapelit paikalleen ja ensimmäistä käynnistystä kokeilemaan joka onnistuikin mutta eipä enään pumppu pelitänyt. Olisko jollain vinkkejä mitä pitäisi kokeilla?
 
Onkos kellään kokemuksia alphacoolin vpp 755 pumpusta?

Sain kasattua juuri ensimmäisen customlooppini ja täyttämis vaiheessa ei ongelmia, pumppu pyöräytti vedet eteenpäin ja looppi kun oli täysi jätin sen pyörimään n.4h ajaksi ilman ongelmia. Ei vuotoja, ei muutakun loput kaapelit paikalleen ja ensimmäistä käynnistystä kokeilemaan joka onnistuikin mutta eipä enään pumppu pelitänyt. Olisko jollain vinkkejä mitä pitäisi kokeilla?
liian pienellä teholla pwm ohjaus?
 
Tilasin tuon Dynamic version ennakkoon eli saan luultavasti viikon päästä sen, ja tarkoituksena itellä on laittaa kattoon ja sivuun 360 radit puhaltamaan ulos. Vertical bracketin tilasin myös.
Kun saat tuon kopan niin viitsitkö hiukan mittailla ja raportoida tänne että kuinka paksu radi siihen sivuun mahtuu ns 'etupuolelle', ennen kuin tulee ongelmia kattoradin kanssa? Kotelon takapuolellahan on ilmeisesti 55mm tilaa, eli radin voisi laittaa sinnekin, mutta mietin tässä että mahtuisiko koteloon kaksi 45mm radia push-pulliin (sivu ja katto).
 
Kun saat tuon kopan niin viitsitkö hiukan mittailla ja raportoida tänne että kuinka paksu radi siihen sivuun mahtuu ns 'etupuolelle', ennen kuin tulee ongelmia kattoradin kanssa? Kotelon takapuolellahan on ilmeisesti 55mm tilaa, eli radin voisi laittaa sinnekin, mutta mietin tässä että mahtuisiko koteloon kaksi 45mm radia push-pulliin (sivu ja katto).
Onnistuu, kuulemma ensi viikolla lähtee paketti tulemaan. Epäilen kyllä ettei se radi siihen etupuolelle mahdu :D
 
Enää puuttuu muutama extra liitin ja korvaava CPU blokki EK:lta. Mitenköhän tässä kannattaisi valmistautua osien puhdistukseen ennen asennusta? Löytyy Ultraäänipesuri minne mahtuu, riittäiskö fairy+akkuvesi combo puhdistukseen vaiko jotain muuta? Ultraääni pesuri tuskin on tarpeellinen? Ilmeisesti jonkin verran ylimääräistä tavaraa löytyy tehtaan jäljiltä noiden osien sisältä ja olisi varmaan jonkunäköinen puhdistusoperaatio hyvä suorittaa tässä seuraavaa tiliä odotellessa. Mitä osia kannattaa huuhdella?
 
Enää puuttuu muutama extra liitin ja korvaava CPU blokki EK:lta. Mitenköhän tässä kannattaisi valmistautua osien puhdistukseen ennen asennusta? Löytyy Ultraäänipesuri minne mahtuu, riittäiskö fairy+akkuvesi combo puhdistukseen vaiko jotain muuta? Ultraääni pesuri tuskin on tarpeellinen? Ilmeisesti jonkin verran ylimääräistä tavaraa löytyy tehtaan jäljiltä noiden osien sisältä ja olisi varmaan jonkunäköinen puhdistusoperaatio hyvä suorittaa tässä seuraavaa tiliä odotellessa. Mitä osia kannattaa huuhdella?

Radit 50/50 kuumavesi ja etikka ja sitten kaikki osat akkuvedellä ennenasennusta....
 
Täytyy siis miettiä jos vaihtaisi kopaksi core p3:sen. Alkanut nuo open air kopat kiinnostamaan.
 
Minkä paksuista radia tarkoitat? Haitari n.25mm - 60mm.
Riittänee 360, mutta alakanttiin jää. Ja tuulettimet saa kiertää reilusti varsinkin kesäaikaan.
Mahtaako 360 radi riittää kellotetujen 7700k:n ja 1070 näyttiksen kanssa?
 
Mikäköhän mahtaa olla core P3 maksimi paksuus? Näyttäisi kyllä nettisivuilla mainostavan myös 420 radin menevän tuohon.

Edit. Tuossahan on 420 radi ja muutenkin näyttäisi setuppi omaan kokoonpanoonkin sopivan.
70878df0_20160928_105828.jpeg
 
^ Olen miettinyt kanssa tuota kupariputkesta väännettyä putkistoa. Metallien yhteensopivuudesta ja puhtaudesta en ymmärrä hölkäsenpöläystä, mutta täytyykö putkistoa putsata tai pinnoittaa jotenkin? Mietin jopa semmoista että valuttaisi epoksia putken läpi saaden ohuen vaipan putken sisäpitaan, mutta aiheuttaako itse epoksi ns. kuluessaan omat ongelmat?
 
Ei tarvitse jos blokit ja jäähdyttimet ovat kuparista, niinkuin ne yleensä ovatkin. Kuvassa tuskin kyllä on kupariputkea vaan ruskean väristä muoviputkea. Ja kupariputkea parempi / halvempi versio tuolta ns. ammattilaismaailmasta olisi muovinen käyttövesiputki (PEX / PERT), sille löytynee paljon halvemmalla sopivia liittimiä ja putkea + taivutus on paljon helpompaa + on muovipäällysteinen sisältä joten ei ainakaan aiheuta mitään kemiallisia ongelmia missään kokoonpanoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse jos blokit ja jäähdyttimet ovat kuparista, niinkuin ne yleensä ovatkin. Kuvassa tuskin kyllä on kupariputkea vaan ruskean väristä muoviputkea. Ja kupariputkea parempi / halvempi versio tuolta ns. ammattilaismaailmasta olisi muovinen käyttövesiputki (PEX / PERT), sille löytynee paljon halvemmalla sopivia liittimiä ja putkea + taivutus on paljon helpompaa + on muovipäällysteinen sisältä joten ei ainakaan aiheuta mitään kemiallisia ongelmia missään kokoonpanoissa.
Kyllä tuo putki kuvassa ihan kuparia on, "Pipe: 1/2" Annealed copper from the hardware store" Ja miksipä nuo liittimet tuolle kalliimpia olisi, ihan normaalit EK:n HDC:t sopivat esimerkiksi. Useammankin kuparisen putkiston olen nähnyt, joku jopa on jaksanut kiillottaa kaikki putket vielä.
 
Mikäköhän mahtaa olla core P3 maksimi paksuus? Näyttäisi kyllä nettisivuilla mainostavan myös 420 radin menevän tuohon.

Edit. Tuossahan on 420 radi ja muutenkin näyttäisi setuppi omaan kokoonpanoonkin sopivan.
Omistajan tekstistä spotattuna, ei ihan ongelmaton radin asennus ilmeisesti, Tästä alkaen lisää
 
Mielenkiintoinen keissi.. vaihdoin EK:n prossublokin samaisen valmistajan monoblokkiin, ja prossun lämmöt heittelevät vähemmän, corejen lämpöerot ovat piekemmät, ja ylipäänsä lämmöt tippuivat hiukan (muutamia asteita). Eikö luulisi jäähdytystehon pienenevän, kun heittää virransyötön samaan kiertoon? Aikaisempi cpu-blokki tuli kyllä muutaman kerran asennettua uudestaan, hakiessa hyvää kontaktia, mutta näin kävi :confused:
 
Mielenkiintoinen keissi.. vaihdoin EK:n prossublokin samaisen valmistajan monoblokkiin, ja prossun lämmöt heittelevät vähemmän, corejen lämpöerot ovat piekemmät, ja ylipäänsä lämmöt tippuivat hiukan (muutamia asteita). Eikö luulisi jäähdytystehon pienenevän, kun heittää virransyötön samaan kiertoon? Aikaisempi cpu-blokki tuli kyllä muutaman kerran asennettua uudestaan, hakiessa hyvää kontaktia, mutta näin kävi :confused:
Selittyy sillä, että neste saa suuremman kontaktin monoblokissa tuohon blokkiin, kuin pienemmässä blokissa. Siihen päälle hieman ylimitoitettu looppi niin se virransyötön tuottama lämpö ei juurikaan tunnu tuossa.
 
Selittyy sillä, että neste saa suuremman kontaktin monoblokissa tuohon blokkiin, kuin pienemmässä blokissa. Siihen päälle hieman ylimitoitettu looppi niin se virransyötön tuottama lämpö ei juurikaan tunnu tuossa.
Ok.. tämä selvä. Kiitos selvityksestä.
 
Omistajan tekstistä spotattuna, ei ihan ongelmaton radin asennus ilmeisesti, Tästä alkaen lisää

Joo selailin ja etsiskelin hieman kuvia tuosta 420 asennuksesta ja tuntuu olevan aika tiukilla tuo, joten 360 on ehkä parempi ratkaisu kuitenkin. Tosin aika kiven alla on core p3 saatavuus järkevään hintaan, eli pitää vielä hieman selailla vaihtoehtoja. Raijintekillä on hieman samaa tyyliä oleva open air koppa pean, mutta ei tuotakaan kovin monesta paikasta löydy. Eipä tällä onneksi kiire ole. Nykyinen koppa toimii joskin on heikko ilmankierroltaan.
 
^ Olen miettinyt kanssa tuota kupariputkesta väännettyä putkistoa. Metallien yhteensopivuudesta ja puhtaudesta en ymmärrä hölkäsenpöläystä, mutta täytyykö putkistoa putsata tai pinnoittaa jotenkin? Mietin jopa semmoista että valuttaisi epoksia putken läpi saaden ohuen vaipan putken sisäpitaan, mutta aiheuttaako itse epoksi ns. kuluessaan omat ongelmat?

Itse pyyhin kupariputket autosolilla ja talous paperilla kirkkaaksi ennen laittoa ja hyvin on jo usean vuoden pysynyt suht siistinä. Tuolla projectiosiossa jotain kuvia jos siitä jollekin inspiraatiota ja ekn hdc liittimet itselläkin ja 12mm kupariputkea. Myöhemmin vaihdoin prossulle ja gpulle letkut ja pikaliittimet kun vitusta osia irroitella kun anna sen vertaa periksi kun muoviputki tosin ei akryyli/petg putkesta itsellä kokemuksia.
Project [CopyCube]
 
Viimeksi muokattu:
Tulipas tässä parin vapaan aikana huollettua custom loop ja lisäilin parit kulmapalat helpottamaan asennusta + sain noilla letkua vähemmälle ja nätimmin kulkemaan. Samalla vaihdoin nesteet kirkkaisiin ja letkuiksi hankin samaa duraclearia.

Täytyy sanoa, että reilussa 1,5v duraclearille ei ole tapahtunut sitten yhtikäs mitään. Nesteet olivat edellleen siistit eikä sieltä löytynyt kuin pari mustaa pölyhiukkasta, jotka todennäköisesti on asennuksessa sinne eksyneet. Neste oli väriltäänkin täysin valkoinen ja samanlaista tavaraa kuin asennuksessakin.

Nappasin vielä parit (huonot) kuvat letkuista. Vasemmalla 1,5v loopissa ollut letkun pätkä pestynä, oikealla täysin uutta paketista otettua letkua:
b2d22Zu.png

lOi65RN.png

Väriaineina siis uskallan suositella EK:n valkoista väriä tiivisteenä. Ainakaan ei omalla kohdallani mitään sakkaumia tullut ja ihan fairypesulla ja muutamalla kerralla akkuvettä kiertoon lähti värit irti.
 
Onko täällä (täys)kuparisten blokkien omistajia? Sellanen tilauksessa ja mietityttää pitääkö toi lakata tai käsitellä jotenkin muuten ettei hapettuisi :think:
...vai annatteko nimenomaan niin tapahtua?
 
Tulipas tässä parin vapaan aikana huollettua custom loop ja lisäilin parit kulmapalat helpottamaan asennusta + sain noilla letkua vähemmälle ja nätimmin kulkemaan. Samalla vaihdoin nesteet kirkkaisiin ja letkuiksi hankin samaa duraclearia.

Täytyy sanoa, että reilussa 1,5v duraclearille ei ole tapahtunut sitten yhtikäs mitään. Nesteet olivat edellleen siistit eikä sieltä löytynyt kuin pari mustaa pölyhiukkasta, jotka todennäköisesti on asennuksessa sinne eksyneet. Neste oli väriltäänkin täysin valkoinen ja samanlaista tavaraa kuin asennuksessakin.

Nappasin vielä parit (huonot) kuvat letkuista. Vasemmalla 1,5v loopissa ollut letkun pätkä pestynä, oikealla täysin uutta paketista otettua letkua:
b2d22Zu.png

lOi65RN.png

Väriaineina siis uskallan suositella EK:n valkoista väriä tiivisteenä. Ainakaan ei omalla kohdallani mitään sakkaumia tullut ja ihan fairypesulla ja muutamalla kerralla akkuvettä kiertoon lähti värit irti.

Vähän samat fiilikset myös täällä samasta aineesta mutta kovaputkilla, ei vaan taida tuota valkoista saada enää EK:lta. Liekkö Mayhemillä tuota samaa ainetta, muistaakseni toimitti EK:lle ne tiivisteet aikoinaan.
 
Vähän samat fiilikset myös täällä samasta aineesta mutta kovaputkilla, ei vaan taida tuota valkoista saada enää EK:lta. Liekkö Mayhemillä tuota samaa ainetta, muistaakseni toimitti EK:lle ne tiivisteet aikoinaan.
Samat muistikuvat, että olisi samaa kamaa.
 
Vähän samat fiilikset myös täällä samasta aineesta mutta kovaputkilla, ei vaan taida tuota valkoista saada enää EK:lta. Liekkö Mayhemillä tuota samaa ainetta, muistaakseni toimitti EK:lle ne tiivisteet aikoinaan.
Juu, näin taisi olla. Ajan itse kirkkailla nesteillä nyt jonkin aikaa ja katsoa sitten laittaako väriainetta uudestaan.
 
Ohjaileeko täällä muut tuulettimia commander pro:lla ja corsairin icue ohjelmalla? Itsellä toimi ohjelma muutaman päivän ihan hyvin ja custom curve seurasi näytönohjaimen lämpöjä hyvin, mutta eipä enään sitten toimikkaa... tuulettimet pyörii joko minimillä tai 1000rpm ja icue ei enään oikein tahdo näyttää tätä "performance" valikkoa commanderilta. Pubgia pelatessa nousee veden lämmöt tunnin pelien jälkeen jo 45c kun ei nuo tuulettimet ota kierroksia. Tuulettimet mallia HD120 ja HD140.
Onkohan mulla joku asetus väärin biosin puolelta tai jostain muualta? :(:confused:

Laitetaan nyt viellä tännekin kuva mitä on saatu aikaiseksi :)

1.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom