Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Muistelisin lukeneeni täältä aiemmin juttua liittyen Barrowin cpu blokin valoihin, mutta en nyt haulla sitä enää löydä. Olikos ton tarkoitus toimia emolevyn rgb headerin kautta?

Meinaan yhdistin sen piuhan emon headeriin ja nyt mulla näyttää olevan mykkänä myös emon oma ledi. Onko noilla joku yhteys, aka paskoiko toi nyt mun emon ledin? Koneen ensimmäistä käynnistystä nykykuosissa en päässyt näkemään koska kissa päätti käynnistää vehkeen kun en ollut kotona (virtanappi kotelon päällä tuo omat ongelmansa :D), joten en nyt sit nähnyt lähtikö valot esimerkiks alkuun käyntiin tms.

Mutta tämmöinen siitä nyt tuli ilman valaistusta:

katso liitettä 567567.jpg

Kiinasta vielä tulossa hienommat 24pin ja gpu kaapelijatkot :D
Sinun täytyy kiinnittää suoraan emolevyn rgb headeriin:). Jos ei jostain syystä onnistu, niin minulta löytyy Barrowin lrc rgb ohjain.
P.s: Aika hyvin rakennettu loopi.
 
Sinun täytyy kiinnittää suoraan emolevyn rgb headeriin:). Jos ei jostain syystä onnistu, niin minulta löytyy Barrowin lrc rgb ohjain.
Niin mä sen koitin laittaa, mutta laitoinko sitten tyyliin väärin päin liittimen ja kärähti koko paska vai mikähän tuossa on.. Koitin nyt molemmin päin mutta ei tuu kyllä mitään eloa, ja tosiaan tuo emon omakaan rgb ledi ei enää pala.. Tuossa mukana tuli kyllä sellanen pien ohjain, mutta oisin mielluummin laittanut sen tohon emoon suoraan, niin ois saanu synkattua emon ledin kanssa. Kait se on sit laitettava sillä barrowin ohjaimella niin saa edes jotain valoa. Sit kun sais vielä noihin tuulettimiinkin valot päälle :D

E: Pitäskö tuosta blokin liittimestä osata tulkata mikä johto on mikä, vai miten saan sen sitten ylipäätään oikein päin kiinni?

P.s: Aika hyvin rakennettu loopi.
Kiitän :) Olen itsekin ihan tyytyväinen tuohon väkerrykseen :D
 
Ihan mukavasti joo asettuu kamat paikoilleen. Kurkkaa sinne biosiin jos onboard led on mennyt pois tms. eikai mitään hajota pitäisi ledien tapauksessa vaikka mitä tunkee liittimeen, ellei nyt ihan oikosulkuun vedä.
 
Tarkista mitä emon pinneissä on, ja vertaa niitä barrowin omiin. Bykskin gpu blokki toimi suoraan asuksen aura-syncin kanssa, mutta mielestäni oma barrowin cpu blokki ei kyllä nastoiltaan, tai lähinnä liittimeltä, näyttänyt suoraan emoyhteensopivalta omassa tapauksessa.
Oma barrow siis tuli semmosen langallisen, olisko kolme nappisen säätimen kanssa.

Jos sopiva piuha tuli blokin mukana niin sit kannattaa ehkä tarkistaa se liittimen kätisyys emolla. Ja bios, jos se emon omakin valaistus on nyt pimeänä.
CPU blokin mukana tulleessa piuhassa on käytännössä samanlainen liitin kun tuulettimissa ja se ainakin passaa emon rgb liittimeen. Sit taas en tiedä kummin päin se ois pitänyt siihen laittaa niin laitoin arvalla jotenkin päin, mutta onkohan toi sit hajottanut koko systeemin vai mikä..

Sit taas GPU blokissa oli kyllä joku ihan erilainen liitin jota ei kyllä saanut sopimaan mihinkään muualle kun mukana tulleeseen ohjaimeen. Siinä ohjaimessakin paikkoja oli varmaan kahdeksalle liittimelle mutta niistä vain 2 oli sellasia kuin GPU blokin liitin ja loput jotain ihan ihmeellisiä 6 pinnisiä liittimiä. Mutta tolla ohjaimella GPU blokin ledit kyllä skulaa. Tosin ei nyt saa säädettyä välttämättä halutulla tavalla, mutta ton kaukkarissa on kyllä melko runsaasti sentään valikoimaa :D

Mutta kohta meen biossiin ihmettelemään, kun pitää nuo tuulettimetkin säätää toimimaan jotenkin fiksusti.
 
Mulla bykskin blokin mukana tuli piuha minkä toinen pää menee blokkiin kiinni, ja toinen nelipinninen asuksen emon led-ohjaukseen. Eli joko se laatikkomallinen bykskin oma, tai suoraan emolle. Siinä mustassa lootassa muuten lukee mitä ne liittimet on.

Tarkkana kannattaa olla noiden kanssa mihin tulee virta suoraan powerista, onnistuihan @Sampsa pistään kans vastaavasta savut pihalle oikein videolla.
 
CPU blokin mukana tulleessa piuhassa on käytännössä samanlainen liitin kun tuulettimissa ja se ainakin passaa emon rgb liittimeen. Sit taas en tiedä kummin päin se ois pitänyt siihen laittaa niin laitoin arvalla jotenkin päin, mutta onkohan toi sit hajottanut koko systeemin vai mikä..

Sit taas GPU blokissa oli kyllä joku ihan erilainen liitin jota ei kyllä saanut sopimaan mihinkään muualle kun mukana tulleeseen ohjaimeen. Siinä ohjaimessakin paikkoja oli varmaan kahdeksalle liittimelle mutta niistä vain 2 oli sellasia kuin GPU blokin liitin ja loput jotain ihan ihmeellisiä 6 pinnisiä liittimiä. Mutta tolla ohjaimella GPU blokin ledit kyllä skulaa. Tosin ei nyt saa säädettyä välttämättä halutulla tavalla, mutta ton kaukkarissa on kyllä melko runsaasti sentään valikoimaa :D

Mutta kohta meen biossiin ihmettelemään, kun pitää nuo tuulettimetkin säätää toimimaan jotenkin fiksusti.

Cmos clear painikke auttaa:). Yrititkö yhdistää tavalliseen cha-fan headeriin vai rgb ADD-headeriin?
CPU blokin mukana tulleessa piuhassa on käytännössä samanlainen liitin kun tuulettimissa ja se ainakin passaa emon rgb liittimeen. Sit taas en tiedä kummin päin se ois pitänyt siihen laittaa niin laitoin arvalla jotenkin päin, mutta onkohan toi sit hajottanut koko systeemin vai mikä..

Sit taas GPU blokissa oli kyllä joku ihan erilainen liitin jota ei kyllä saanut sopimaan mihinkään muualle kun mukana tulleeseen ohjaimeen. Siinä ohjaimessakin paikkoja oli varmaan kahdeksalle liittimelle mutta niistä vain 2 oli sellasia kuin GPU blokin liitin ja loput jotain ihan ihmeellisiä 6 pinnisiä liittimiä. Mutta tolla ohjaimella GPU blokin ledit kyllä skulaa. Tosin ei nyt saa säädettyä välttämättä halutulla tavalla, mutta ton kaukkarissa on kyllä melko runsaasti sentään valikoimaa :D

Mutta kohta meen biossiin ihmettelemään, kun pitää nuo tuulettimetkin säätää toimimaan jotenkin fiksusti.

Liitä 4-pinninen liitin ADD HEADER:iin. Varmista, että liittimeen merkitty nuoli on kytketty + 5V: n linjaan emolevyn mukaisesti. Jos näin ei tehdä, se vahingoittaa emolevyä tai ledejä.

P.s: Puhutaanko edelleen Barrowin rgb gpublokin liittimestä vai bykskin? Bykistä en osaa sanoa, mutta Barrowin gpublokin olen itse testanut ja toimii ihan rgb-headerin sekä tavallisella tuuletin liittimellä.
 
Jaa a, taitaa olla paskana nyt sitten tuo. On kyllä kehno emo muutenkin kun tuuletinpaikkoja liian vähän.. Jos sitä alkais bongailemaan mahdollista emon vaihtoa myyntipalstalta.. Näinköhän ottais tän takuuseen? :vihellys:
 
Cmos clear painikke auttaa:). Yrititkö yhdistää tavalliseen cha-fan headeriin vai rgb ADD-headeriin?


Liitä 4-pinninen liitin ADD HEADER:iin. Varmista, että liittimeen merkitty nuoli on kytketty + 5V: n linjaan emolevyn mukaisesti. Jos näin ei tehdä, se vahingoittaa emolevyä tai ledejä.

P.s: Puhutaanko edelleen Barrowin rgb gpublokin liittimestä vai bykskin? Bykistä en osaa sanoa, mutta Barrowin gpublokin olen itse testanut ja toimii ihan rgb-headerin sekä tavallisella tuuletin liittimellä.

Kai se on koitettava vielä clear cmos. Kyseessä on siis Barrowin cpu blokin liitin, joka on samanlainen kun tuuletin liitin. Koitin yhdistää sitä emon RGB_Header paikkaan, joka on muuten 12V. Emosta löytyy myös ADD-header joka on ilmeisesti 5V. (Eli blokin ledit nyt käräytetty? :D)
 
Noni sain vihdoinkin oman loopin kasailtua myös, ja kuvasta poiketen on jo vedetkin sisällä ja hyvin pelittää.
Barrow DDC-pwm pumppu
Barrow cpu blokki (r7 1700)
Bykski GPU blokki (1080ti gaming-x)
Barrow säiliö
10/16 duraclear letkua
UT60 280mm ja noctuat push/pullissa poistamassa ilma kotelosta etukautta
Puikkomallinen lämpötila-anturi säiliön yläpuolella y-haarassa
EDIT: ja kotelona define R5
looppi.jpg
 
Noni sain vihdoinkin oman loopin kasailtua myös, ja kuvasta poiketen on jo vedetkin sisällä ja hyvin pelittää.
Barrow DDC-pwm pumppu
Barrow cpu blokki (r7 1700)
Bykski GPU blokki (1080ti gaming-x)
Barrow säiliö
10/16 duraclear letkua
UT60 280mm ja noctuat push/pullissa poistamassa ilma kotelosta etukautta
Puikkomallinen lämpötila-anturi säiliön yläpuolella y-haarassa
EDIT: ja kotelona define R5
looppi.jpg
Sulla ei oo ollenkaan tuulettimia puhaltamassa kotelon sisälle?
 
Sulla ei oo ollenkaan tuulettimia puhaltamassa kotelon sisälle?
Sen verran ilosesti lattiasta vetää, ja noctuat poistaa, että jäänee laittamatta. Pitää tässä testailla ja tarkkailla, että riittääkö emolle toi poistava takaflekti, vai pitääkö siihen ripustaa vielä yks gp14.

En nyt vielä ehtinyt saturoimaan veden lämpöjä maksimiin, mutta pikaisella 3d-marsulla ja hitmanillä näyttis otti afterburnerin mukaan max 35 tauluun. Prossu kävi 56 asteessa.

Noi radin flektit on 25-35-45 asteen pykälillä 20%-45%-80% tehoilla biosista. Veden lämpö siis ohjaa tietysti. Pitää hakea asetuksia jos alkaa tuulettimet huutamaan, mitä ei kyllä ainakaan vielä tapahtunut.
 
Sen verran ilosesti lattiasta vetää, ja noctuat poistaa, että jäänee laittamatta. Pitää tässä testailla ja tarkkailla, että riittääkö emolle toi poistava takaflekti, vai pitääkö siihen ripustaa vielä yks gp14.

En nyt vielä ehtinyt saturoimaan veden lämpöjä maksimiin, mutta pikaisella 3d-marsulla ja hitmanillä näyttis otti afterburnerin mukaan max 35 tauluun. Prossu kävi 56 asteessa.

Noi radin flektit on 25-35-45 asteen pykälillä 20%-45%-80% tehoilla biosista. Veden lämpö siis ohjaa tietysti. Pitää hakea asetuksia jos alkaa tuulettimet huutamaan, mitä ei kyllä ainakaan vielä tapahtunut.
Kyllä kannattaa joku laittaa edes puhaltamaan sisään, sillä yhdelläkin sisäänpuhaltavalla on iso vaikutus lämpöihin, vaihtaisin myös virtalähteen imemään pohjasta.
 
Harkitsin kasausvaiheessa powerin kääntämistä, mutta nyt se varmaan kokee alipaineen takia pientä ilmavirtaa sisäänpäin. Kuumempana se kävis jos olis naamallaan, pahimmassa tapauksessa tuuletin käynnistyis (no tuskin kuitenkaan). Aiemmin oli poweri toisinpäin, näppituntumalta se kävi aika lämpösenä.

Ihan hyvin tuolta tulee ilmaa ulos, niin kai sitä myös sisään menee. Helpostihan tämä on kokeiltu avaamalla kylki, mutta ainakin toistaiseksi näyttää kyllä siltä ettei lattialle tarvi flektiä. Kovojen kanssa meneekin vähän hankalaksi. Pari pitäis saada sisään, mutta teline ei mahdu edes ylänurkkaan. Pitänee kyhäillä joku kisko/ teline kattoon.

Tietty ton takatuulettimen vois kyllä kääntää, ja laittaa pölysuodattimen.
 
Sen verran ilosesti lattiasta vetää, ja noctuat poistaa, että jäänee laittamatta. Pitää tässä testailla ja tarkkailla, että riittääkö emolle toi poistava takaflekti, vai pitääkö siihen ripustaa vielä yks gp14.

En nyt vielä ehtinyt saturoimaan veden lämpöjä maksimiin, mutta pikaisella 3d-marsulla ja hitmanillä näyttis otti afterburnerin mukaan max 35 tauluun. Prossu kävi 56 asteessa.

Noi radin flektit on 25-35-45 asteen pykälillä 20%-45%-80% tehoilla biosista. Veden lämpö siis ohjaa tietysti. Pitää hakea asetuksia jos alkaa tuulettimet huutamaan, mitä ei kyllä ainakaan vielä tapahtunut.
Siis sulla on vain yksi 280 kenno, prossu ja 1080ti samassa kierrossa, ja näyttiksen lämmöt nousi vain 35:een asteeseen vaikkakin nopeassa testissa? Mitä aktuaalista vittua?!
 
Siis sulla on vain yksi 280 kenno, prossu ja 1080ti samassa kierrossa, ja näyttiksen lämmöt nousi vain 35:een asteeseen vaikkakin nopeassa testissa? Mitä aktuaalista vittua?!
No en nyt tiedä nopeasta, eka cinebench, sit firestrike demoineen, ja pari kertaa hitmanin benchin perään. En vielä ehtinyt hwinfoa hakemaan niin en veden lämpötilaa näe, mutta kyllähän hyvät löylyt tuolta puhkuu ulos.
 
@koodi mitäs veden lämmöt näyttää?

Täällä:
Lämmöt heaven ja ibt.PNG + näyttis ~50c.
Heaven benchmark & ibt käynnissä.i7-8700k 5.0G ja 1080ti vakiokellot. Nesteen lämpö ~30c. 2x360 1x480 radit.
 
Vedin nyt pari kertaa firestriken putkeen ja näyttiksen lämmöt kipus sinne 37 ja max 38. Kaivan hwinfon että nään winukasta ton veden lämmön.
 
Sinäpä sen sanoit mrkukov. ;)
Näyttis 0.981v 1911MHz ja muisteille +450. Pari kierrosta firestrikea ja veden lämmöt max 35. Näyttis käy 38 asteessa, mutta enimmäkseen 37. Tuulettimet kyllä kuulee rasituksessa, mutta ei toi mitään älämölöä ole. :cigar2:

EDIT: mainittakoon nyt vielä että ko. asetuksilla firestrikesta irtoaa kuitenkin 29k gfx score.
 
Viimeksi muokattu:
Missähän iglussa mahdat asua? :D
Tietty jos ei kellota/voltita niin eihän nuo osat juuri lämpöä tuota.
Mulla BF1 pyörii maks 38 asteessa, kun koneessa kellot tapissa. Kesäksi jotuu löysäämään, kun saamarin aurinko paistaa koko päivän kämppään. :mad:
 
No ainakaan tuon blokin ledit ei kärissyt, vaan toimii hyvin sillä mukana tulleella controllerilla :D

Kertokaapas onko mitään fiksua dingeldongelia millä nuo ML120 valot saisi kytkettyä vaikka emoon? Vai onko se pakko ostaa joku corsairin oma säädin noille, mikä taas taitaa vaatia corsair linkin käyttöä..
 
Noniin oma roska saatu läjään ja jotain tässä tuntus olevan kummallisesti. Tai sitten vaan liian kovat odotukset.

Pari rundia Overwatchia niin prossun käyttöaste siis ~10-20% ja lämmöt ~60c. Näyttiksen käyttöaste pomppii 50-80% ja lämmöt 44c. Veden lämpötila 45c mikä tuntuu aika kovalta. D5 pumppu pyörii tasasta 1950RPM ja tuulettimet 900-1000RPM. Kaiken järjen mukaan kahdella 240mm radilla pitäisi saada alempia lämpöjä. Tuulettimet puhaltaa molempien radien läpi sisälle koteloon.

Näyttis alivoltitettu 850mV ja prossu vakiona. Prossun lämmöt heittelee tosi paljon idlenäkin (37-50c).

Tosin CPU-Z:n stressitestissä prossun lämmöt jää sinne ~65c asteeseen.

Verrattaen esim. Hessun settiin (8700k + Titan Xp 240mm ja 360mm radeilla) niin odottasin itelle alempia lämpöjä.

Mielipiteitä?
 
Noniin oma roska saatu läjään ja jotain tässä tuntus olevan kummallisesti. Tai sitten vaan liian kovat odotukset.

Pari rundia Overwatchia niin prossun käyttöaste siis ~10-20% ja lämmöt ~60c. Näyttiksen käyttöaste pomppii 50-80% ja lämmöt 44c. Veden lämpötila 45c mikä tuntuu aika kovalta. D5 pumppu pyörii tasasta 1950RPM ja tuulettimet 900-1000RPM. Kaiken järjen mukaan kahdella 240mm radilla pitäisi saada alempia lämpöjä. Tuulettimet puhaltaa molempien radien läpi sisälle koteloon.

Näyttis alivoltitettu 850mV ja prossu vakiona. Prossun lämmöt heittelee tosi paljon idlenäkin (37-50c).

Tosin CPU-Z:n stressitestissä prossun lämmöt jää sinne ~65c asteeseen.

Verrattaen esim. Hessun settiin (8700k + Titan Xp 240mm ja 360mm radeilla) niin odottasin itelle alempia lämpöjä.

Mielipiteitä?
Minkäslaista lämpökuormaa tuo Vega56 tuottaa alivoltitettuna rasituksessa? Miten paksuja noi sun radit ovat? Kyllä jollain perus 35-40mm paksuilla 2 x 240 radeilla pitäisi saada parempia nesteen lämpöjä mikäli näyttis ei puske jotain 400W lämpökuormaa. Onko mahdollista ettei radien puskema lämpökuorma yksinkertaisesti jää koteloon pyörimään? Tuo on ainakin helppo varmistaa ajelemalla rasitustestejä niin että kotelon kylki on kokonaan pois paikaltaan.
 
Minkäslaista lämpökuormaa tuo Vega56 tuottaa alivoltitettuna rasituksessa? Miten paksuja noi sun radit ovat? Kyllä jollain perus 35-40mm paksuilla 2 x 240 radeilla pitäisi saada parempia nesteen lämpöjä mikäli näyttis ei puske jotain 400W lämpökuormaa. Onko mahdollista ettei radien puskema lämpökuorma yksinkertaisesti jää koteloon pyörimään? Tuo on ainakin helppo varmistaa ajelemalla rasitustestejä niin että kotelon kylki on kokonaan pois paikaltaan.

HWINFOn mukaan maximi GPU Core Power on ollut 175W eli kyllä tässä alle 250W kortista puhutaan. Alphacoolin ST30 240mm radeja molemmat. Pitää kokeilla tuota kotelon avaamista.
 
HWINFOn mukaan maximi GPU Core Power on ollut 175W eli kyllä tässä alle 250W kortista puhutaan. Alphacoolin ST30 240mm radeja molemmat. Pitää kokeilla tuota kotelon avaamista.
Kotelon ilmanvaihto kuntoon. Tuo korkea nesteen lämpö kielii sitä, ettei lämmin ilma poistu kotelosta. Miten sulla on radien tuulettimet laitettu? Paras vaihtoehto on laittaa molemmat puhaltamaan samaan suuntaan, eli molempien radien läpi sisään, tai ulospäin puhallus.
 
Kotelon ilmanvaihto kuntoon. Tuo korkea nesteen lämpö kielii sitä, ettei lämmin ilma poistu kotelosta. Miten sulla on radien tuulettimet laitettu? Paras vaihtoehto on laittaa molemmat puhaltamaan samaan suuntaan, eli molempien radien läpi sisään, tai ulospäin puhallus.

Samaan suuntaan puhaltaa kaikki neljä ja sisäänpäin. Asteen tai kaksi tais vesi viiletä kun aukasin kyljen. Pitääpi asentaa poistotuuletin tonne taakse kerta semmonen sinne mahtuu.

Onko sulla veden lämpömittari ihan kunnossa? Ei meinaan komponentit voi vettä viileämpiä olla :D

Ei toi kyllä taida ihan kunnossa olla kun näyttis näyttää järjestään lähes samoja tai jopa alempia lämpöjä. Pitänee hankkia toinen mittari -_- Nyt on tuo Phobyan kierremittari pumpun outletissä kiinni.

Näyttäis 43c vakiintuneen tuo veden lämpötila nyt kotelo auki. Tuulettimet laski jostain syystä lähemmäs tota 900RPM.
 
lämpötila 45c
Näyttis alivoltitettu 850mV ja prossu vakiona.

Vega noilla volteilla on todella energiapihi. Itse ajelen 1.2v peleissä. Prossu myös "kovilla" volteilla.

Yksi mitä melkein suosittelen koittamaan on ilmavirran ohjaus. Eli mihin se kuuma ilma menee kotelon sisältä? Takaisin radeille? Jos ilma pyörii radin kautta taas takaisin radille niin nuo lämmöt olisi ihan ymmärrettäviä. Kannattaa pitää huoli ettei radi pääse imemään lämmintä ilmaa, vaan saa raitista ilmaa ulkopuolelta. Tällä voi olla helposti 5 asteen vaikutus veden lämpöön.

Phobyan mittareissa tuntuu olevan +3 asteen heitto. Näin ainakin itsellä.
Testi: kone sleeppiin yöksi. Aamulla herätät ja heti windowsin auetessa (sekunneissa) katsot veden lämpöjä. Pitäisi olla täysin samat asteet kuin koneen ympärillä oleva ilma. Tarvitset siis lämpömittarin koneen viereen.
 
Säätelin omasta nyt tuulettimia siihen malliin, että rasituksessa vesi kipuaa 38-39 asteeseen, ja radin tuulettimet max 60%, mutta enimmäkseen pysyttelee 40% profiilissa.
Vastaavasti näyttis kapuaa sinne 40 asteen päälle jo, ja prossu 60 paremmalle puolen.

Pumppua pidän 15-25% kierroksilla. Vesi alta 33 niin kierto idlailee 15%, ja kun tuulettimet piristyy niin pumppuunkin tulee vähän puhtia.
Käänsin myös takatuulettimen puhaltamaan sisälle, poistelin ritilöistä teippauksia hyväksyen pölyn kerääntymisen koteloon. Kuvasta voi myös bongata kovot kotelon katosta kun ihan kauheasti tilaa ei enää muualla ollut.
looppi3.jpg


Sitä vaan ihmettelen, että miksi te grillaatte niitä sisuskaluja tolla radeista tulevalla kuumalla ilmalla?
 
Sitä vaan ihmettelen, että miksi te grillaatte niitä sisuskaluja tolla radeista tulevalla kuumalla ilmalla?

Sitä oon miettinyt kanssa noiden kylkilevyjen kanssa.
Levyt pitää olla paikallaan, mutta sitten ne onkin kokonaan läpinäkyvää lasia.
 
Jotta samoilla lämmöillä tuulettimien max on 40%. Siksi. :)
Mikä sitä ilmaa sisäpuolelta tullessa lämmittäisi, kun suurin osa wateista menee siihen nestekiertoon? Pitää se radien läpi sisälle puhallettu kuuma ilma sieltä kotelosta poistaa kuitenkin, ja siltkin se ehtii varmasti lämmittämään kovalevyjä, poweria, emoa ja mitä siellä sitten onkaan.

Jotenkin lähtökohtaisesti tuntuu järkevämmältä poistaa se lämpö kotelosta, eikä veivata edestakaisin. :confused:
 
Mikä sitä ilmaa sisäpuolelta tullessa lämmittäisi, kun suurin osa wateista menee siihen nestekiertoon? Pitää se radien läpi sisälle puhallettu kuuma ilma sieltä kotelosta poistaa kuitenkin, ja siltkin se ehtii varmasti lämmittämään kovalevyjä, poweria, emoa ja mitä siellä sitten onkaan.

Jotenkin lähtökohtaisesti tuntuu järkevämmältä poistaa se lämpö kotelosta, eikä veivata edestakaisin. :confused:
Jos laitat lämpömittarin sinne koneen sisälle niin yllätyt. Kyllä se ilma vain lämpeää ennen poistoradia. Tietysti kovilla tuuletinnopeksilla ei niin paljoa, mutta jos yritetään optimoida se äänentaso minimiin.

Jos koneessa on hdd niin silloin en suosittele tuota sisään puhaltamista. Toinen no-go olisi halpis emo, jonka virransyöttö käryää jo valmiiksi.

Powerit ottaa ilman pohjasta, ei ongelmaa. Muut komponentit ei ole moksiskaan 40 asteisesta ilmasta.

Niin ja se poisto. Mihin tarvitsen poistoa? 360 radin läpi sisään ja lisäksi yksi 120mm sisään. Ei se ilma koteloon jää jos sinne pusketaan koko ajan uutta. Eli ei tarvitse poistotuulettimia.

Sisään puhaltamisessa on myös se etu että voidaan hyödyntää kotelojen pölysuojia. Aika monessa kun on pölysuojat vain etupaneelissa ja pohjassa.
 
Nyt koppa kiinni lämmöt on vesissä noussut hieman ylemmäs ja tuntuu vakiintuvan tuohon 45 asteeseen. Onko liian kovat veden lämmöt? Ilma kotelossa myös tuollaista 45 asteen luokkaa joten koneen päältä nousee melko lämmintä ilmaa ulos. Gpu lämmöt 65 astetta ja cpu 75-80. Pitäisikö koittaa tuulettimia toiseen suuntaan ja kokeilla puhaltaa radien lämpö ulos ja katosta ilmaa sisään?
 
Jos laitat lämpömittarin sinne koneen sisälle niin yllätyt. Kyllä se ilma vain lämpeää ennen poistoradia. Tietysti kovilla tuuletinnopeksilla ei niin paljoa, mutta jos yritetään optimoida se äänentaso minimiin.
Jos koneessa on hdd niin silloin en suosittele tuota sisään puhaltamista. Toinen no-go olisi halpis emo, jonka virransyöttö käryää jo valmiiksi.
Powerit ottaa ilman pohjasta, ei ongelmaa. Muut komponentit ei ole moksiskaan 40 asteisesta ilmasta.
Niin ja se poisto. Mihin tarvitsen poistoa? 360 radin läpi sisään ja lisäksi yksi 120mm sisään. Ei se ilma koteloon jää jos sinne pusketaan koko ajan uutta. Eli ei tarvitse poistotuulettimia.

Sisään puhaltamisessa on myös se etu että voidaan hyödyntää kotelojen pölysuojia. Aika monessa kun on pölysuojat vain etupaneelissa ja pohjassa.
Pölysuodattimet on ihan validi seikka kyllä, mutta väkisinkin tosta kuumasta poistoilmasta osa imeytyy takaisin komponentteihin, ja sitäkautta siihen nesteeseen. Toki tästä ei varsinaisesti haittaa ole jos sitä jäähdytyskapasiteettia on reservissä, mutta tästä päästäänkin taas siihen tuulettimien meteliin. Esimerkkinä nyt vaikka näyttiksen backplate, siihen ambienttiin se lämpenee, tai yrittää, ja lämpö päätyy looppiin. Hyötysuhde kärsii, lopputulos voi olla silti ihan ok.

Ihan siis sillä vaan, kun tää mun yhden 280mm kennon operaatio herätti hämmennystä, ja täyttää kyllä hiljaisuuden mittapuun, eikä mielestä lämmöissäkään nyt ihan kauheesti oo valittamista.

Nyt koppa kiinni lämmöt on vesissä noussut hieman ylemmäs ja tuntuu vakiintuvan tuohon 45 asteeseen. Onko liian kovat veden lämmöt? Ilma kotelossa myös tuollaista 45 asteen luokkaa joten koneen päältä nousee melko lämmintä ilmaa ulos. Gpu lämmöt 65 astetta ja cpu 75-80. Pitäisikö koittaa tuulettimia toiseen suuntaan ja kokeilla puhaltaa radien lämpö ulos ja katosta ilmaa sisään?

Aika korkeilta kuulostaa kyllä lämmöt kahden päivän vesileikkikokemuksella.
 
Esimerkkinä nyt vaikka näyttiksen backplate, siihen ambienttiin se lämpenee, tai yrittää, ja lämpö päätyy looppiin. Hyötysuhde kärsii, lopputulos voi olla silti ihan ok.
Väitän kyllä että backplate lämpeää kuumemmaksi kuin sitä ympäröivä ilma. Eli lämmön suunta backplatesta ilmaan eikä toisinpäin.
 
Väitän kyllä että backplate lämpeää kuumemmaksi kuin sitä ympäröivä ilma. Eli lämmön suunta backplatesta ilmaan eikä toisinpäin.
Täähän on kyllä ihan helposti testattu, vaikka väittäsin kokeilleeni viileätä metallilevyä nyt vesiin siirtymisen jäljiltä.

Tää kuva oli siitä kun lauantaina pyörittelin 3dmarkkia putkeen, eli rasituksessa.
FLIR1003.jpg
 
Täähän on kyllä ihan helposti testattu, vaikka väittäsin kokeilleeni viileätä metallilevyä nyt vesiin siirtymisen jäljiltä.

Tää kuva oli siitä kun lauantaina pyörittelin 3dmarkkia putkeen, eli rasituksessa.
FLIR1003.jpg
Lämpökamerallahan tuo omakin pitäisi kuvata. Jäisi jossittelut sikseen...
 
Täähän on kyllä ihan helposti testattu, vaikka väittäsin kokeilleeni viileätä metallilevyä nyt vesiin siirtymisen jäljiltä.

Tää kuva oli siitä kun lauantaina pyörittelin 3dmarkkia putkeen, eli rasituksessa.
FLIR1003.jpg
Tulkitsenko nyt oikein jos näen backplaten lämpimämpänä kuin putket/ympäröivä ilma?
 
Vega noilla volteilla on todella energiapihi. Itse ajelen 1.2v peleissä. Prossu myös "kovilla" volteilla.

Yksi mitä melkein suosittelen koittamaan on ilmavirran ohjaus. Eli mihin se kuuma ilma menee kotelon sisältä? Takaisin radeille? Jos ilma pyörii radin kautta taas takaisin radille niin nuo lämmöt olisi ihan ymmärrettäviä. Kannattaa pitää huoli ettei radi pääse imemään lämmintä ilmaa, vaan saa raitista ilmaa ulkopuolelta. Tällä voi olla helposti 5 asteen vaikutus veden lämpöön.

Phobyan mittareissa tuntuu olevan +3 asteen heitto. Näin ainakin itsellä.
Testi: kone sleeppiin yöksi. Aamulla herätät ja heti windowsin auetessa (sekunneissa) katsot veden lämpöjä. Pitäisi olla täysin samat asteet kuin koneen ympärillä oleva ilma. Tarvitset siis lämpömittarin koneen viereen.


Tänä aamuna tsekkasin lämmöt. Otin perinteisen elohopeamittarin koneen viereen yöksi ja se näytti aamulla 23c. Ylläripylläri Phobyan mittari näytti 26c eli 3 astetta näyttäisi mullakin heittävän tuo. Pitää kokeilla pelata jotain raskaampaa kun OW:ta niin näkee vähän, että mitä ne lämmöt nyt oikeasti on ja että pitääkö huolestua.

Voisi jotain tuulitunnelisettiä viritellä radituulettimille, ettei vaan ottas kuumaa kotelon sisältä.

Tuntuu tällä X470-Prolla tuulettimetkin säätyvän vähän miten sattuu. Säädin UEFIsta, että kun veden lämpö lyö 36c pitäisi tuulettimien pyöriä ~1000RPM, mutta vaihtelee siellä 850RPM - 900RPM. Pitänee kokeilla säätöä jollain muulla kun UEFIsta.. Oispa Aquaeroa.

Lisäksi HWInfo ilmoitti pelaamisen jälkeen tuulettimien pyörivän 660RPM, mutta selkeästi kovempi ääni niistä kyllä tuli eli en tuota usko...
 
Tänä aamuna tsekkasin lämmöt. Otin perinteisen elohopeamittarin koneen viereen yöksi ja se näytti aamulla 23c. Ylläripylläri Phobyan mittari näytti 26c eli 3 astetta näyttäisi mullakin heittävän tuo.
Eli taas yksi phobyan anturi jossa +3 astetta. Melkein väittäisin tämän olevan tarkoituksella tehty ominaisuus ko. antureissa.
 
Eli taas yksi phobyan anturi jossa +3 astetta. Melkein väittäisin tämän olevan tarkoituksella tehty ominaisuus ko. antureissa.
Sama testi, mutta kierrossa on 2 phobyaa:

Lämpömittari kattoradin päälle: 18 astetta
Biosiin niin nopeaa kuin pääsee.
Water in: 19 vilaukselta ja sitten heti 20 ja kohta 21 astetta.
Water out: 19 astetta
 
Itse odottelen että Thunderbolt 3:sesta joku julkaisee optisen version, niin saan kaikki PC kamat eteiseen. Eipä ole enää ääniongelmia :)
 
Sama testi, mutta kierrossa on 2 phobyaa:

Lämpömittari kattoradin päälle: 18 astetta
Biosiin niin nopeaa kuin pääsee.
Water in: 19 vilaukselta ja sitten heti 20 ja kohta 21 astetta.
Water out: 19 astetta
Eli ei voida vetään mitään universaalia johtopäätöstä anturien paikkaansapitävyydestä. Jokaisen tulee testata itse omansa. Onneksi tuo testaus ei ole kovin vaikea suorittaa. :)
 
Eli ei voida vetään mitään universaalia johtopäätöstä anturien paikkaansapitävyydestä. Jokaisen tulee testata itse omansa. Onneksi tuo testaus ei ole kovin vaikea suorittaa. :)
En ole vain aivan vakuuttunut testin luotettavuudesta. Kuten nytkin kävi, niin 15-30 sec biosiin pääsyn jälkeen toiseen anturiin oli jo se 2 astetta ilmestynyt. Sen sijainti on heti cpu blockin jälkeen ja se siis lämpeää jo välittömästi.
 
Eli taas yksi phobyan anturi jossa +3 astetta. Melkein väittäisin tämän olevan tarkoituksella tehty ominaisuus ko. antureissa.

Tämmöset PC - lämpöanturit perustuvat NTC - tyyppiseen lämpöanturiin jota käytetään mm. lattialämmityksen tarkkailussa. Tarkkuus ei ole huima ja resistanssi on vielä epälineaarinen.
Elektroniikka liikkeestä voit selailla antureita, maksavat eron luokkaa. Emot käyttävät oletuksena 10kohmin antureita.
 
Itseä harmittaa kun tuulettimeen säätöön ei saa hitaus - muuttujaa vaan tuulettimet ylipäätän PC:systeemissä seilaa miten sattuu. Kaiken maailman ohjelmaviritykset on vähän turhia, kun käyttää useampaa käyttöjärjestelmää ristii, yhtäaikaa ja miten milloinkin.

Tämä seilaaminen aiheuttaa minusta kaikista merkittävimmän ääniongelma, hitaasti kiihtyvä ja laskeva hurina ei kiinnitä huomiota. Varsinkin vesisysteemeissä vesi ei lämpene puolessa sekunnissa. Kun anturi kahden kokonaisen asteen rajalla ja tuuletinprofiili tarpeeksi agressiivinen tuulettimien pyörimisnopeus heittelee, kun aste vaihtuu puolelta toiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom