Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ehkä parempi ratkaisu on laittaa tuo 280mm RAD push&pull:na. Saat ainakin kotelon etu-osalta riittävästi kiertonopeutta. Kylmä-ilma sisään ja takana oleva 140mm:n kautta lämpimän ilman pois?
Ja mikä oli ajatus tuon 360 kattoradin kanssa? En ole varma että saanko push-pullia sopimaan eteen säiliö-pumppu combon kanssa. Sitä tarvitsee sovitella sitten, kun kotelo saapuu.
 
Ja mikä oli ajatus tuon 360 kattoradin kanssa? En ole varma että saanko push-pullia sopimaan eteen säiliö-pumppu combon kanssa. Sitä tarvitsee sovitella sitten, kun kotelo saapuu.
Kaikki riippuu toki kotelosta. Pitää myös laskea kokonaisuus ja sen mukaan mennään. Kokonaisuus kaattaa esim. seuraavat: eturadin paksuus, säilön diametraalinen koko (60-65mm?) ja korkeus (pumpun kanssa) jos tulee eteen, näytönohjaimen pituus (320mm?). Voitko laittaa kuva(t) kotelosta kun se saapuu?
 
Kaikki riippuu toki kotelosta. Pitää myös laskea kokonaisuus ja sen mukaan mennään. Kokonaisuus kaattaa esim. seuraavat: eturadin paksuus, säilön diametraalinen koko (60-65mm?) ja korkeus (pumpun kanssa) jos tulee eteen, näytönohjaimen pituus (320mm?). Voitko laittaa kuva(t) kotelosta kun se saapuu?
Kattoradi (360 30mm), eturadi (280 45mm) +tuulettimet 25mm. Pumpun sijoitus on vielä vähän auki (halkaisija 60mm, korkeus 190mm). Näyttis on blokin kanssa 290mm (?) pitkä, ja koteloksi tulee Phanteks Enthoo Pro M Special Edition.
 
Tuli itse tehtyä eka custom looppi ja ehkä olisi pitänyt ostaa isompi kotelo tätä varten kuin tuo NZXT S340. Näyttis tulee vesille myös, kunhan blokki saapuu jimmsistä ja lisäksi vielä 120mm xflow radi.
Pakko vielä sanoa että enpä osannu kuvitellakka noita pumppuja noin hiljaisina vaikka kierrokset taitaa nyt olla 2800, pumppuna siis Barrow ddc mini 18w ostettuna täälläkin tutuks tulleelta @AkTechGears :D :tup:
 

Liitteet

  • IMG-20171206-WA0046.jpeg
    IMG-20171206-WA0046.jpeg
    1 MB · Luettu: 105
Viimeksi muokattu:
Itellä tulee kaikki kamat tänään, joten huomenna voin postata pari kuvaa ellei putket lopu kesken. :D
 
Vielä kun saisi hommattua uudet tuularit, tyypillinen taistelu Corsairin ML, Noctuoiden ja EK Vardarien välillä.. On jotenkin vaikea päättää noista joku, tulis pushina 280mm radiin ja sama 120mm, ja poistoksi kattoon yksi 140mm.
 
Vielä kun saisi hommattua uudet tuularit, tyypillinen taistelu Corsairin ML, Noctuoiden ja EK Vardarien välillä.. On jotenkin vaikea päättää noista joku, tulis pushina 280mm radiin ja sama 120mm, ja poistoksi kattoon yksi 140mm.
Vardarit on mielestäni himpun äänekäämpiä mitä MLt ja noctuat. Lisäksi osassa noista on PWMllä tuollaista pientä sirinää, joka ilmeisesti menee takuuseen, mutta ärsyttää silti.
 
Kattoradi (360 30mm), eturadi (280 45mm) +tuulettimet 25mm. Pumpun sijoitus on vielä vähän auki (halkaisija 60mm, korkeus 190mm). Näyttis on blokin kanssa 290mm (?) pitkä, ja koteloksi tulee Phanteks Enthoo Pro M Special Edition.

Valmistajan mukaan maksimi Gpu pituus on 300m ja (420mm ilman hdd kehikoita). Lisäksi, en usko, että etupaneeliin tai kattoon menisi tuullettimet push&pull:na, ainakin edessä Psu-shrouder on esteenä ja katossa toi 360mm pidikkeeseen/bracketiin ei mahdu. Muuten, säiliö&pumppu combo menisi koteloon taka tai etupuolelle helposti kiinni. Koteloon eteen tai kattoon mahtuu 3x 120mm tai 2x 140mm tuulettimet. Takapuolelle mahtuu 120/140mm tuuletin. Jos haluat laittaa eteen tai kattoon 360mm rad, niin ylhäällä oleva ODD kehikko pitää poistaa.

Omasta mielestäni toi PSU-shrouder on ihan turhan pitkä. Olisi voinut tehdä lyhkäisemmänkin. Muuten, voit jättää vaihtoehtoiseksi etupaneeli ilman jäähdytintä jos et halua luopua shoruder:sta ja laittaa takapuolelle 120/140mm RAD. Säiliön voisi laittaa eteen tai taakse kun kotelossa on jo paikkoja valmiina. Cpu+Gpu:n jäähdyttämistä varten 120/140mm sekä 360mm jäähdyttimet riittää.
 
Valmistajan mukaan maksimi Gpu pituus on 300m ja (420mm ilman hdd kehikoita). Lisäksi, en usko, että etupaneeliin tai kattoon menisi tuullettimet push&pull:na, ainakin edessä Psu-shrouder on esteenä ja katossa toi 360mm pidikkeeseen/bracketiin ei mahdu. Muuten, säiliö&pumppu combo menisi koteloon taka tai etupuolelle helposti kiinni. Koteloon eteen tai kattoon mahtuu 3x 120mm tai 2x 140mm tuulettimet. Takapuolelle mahtuu 120/140mm tuuletin. Jos haluat laittaa eteen tai kattoon 360mm rad, niin ylhäällä oleva ODD kehikko pitää poistaa.

Omasta mielestäni toi PSU-shrouder on ihan turhan pitkä. Olisi voinut tehdä lyhkäisemmänkin. Muuten, voit jättää vaihtoehtoiseksi etupaneeli ilman jäähdytintä jos et halua luopua shoruder:sta ja laittaa takapuolelle 120/140mm RAD. Säiliön voisi laittaa eteen tai taakse kun kotelossa on jo paikkoja valmiina. Cpu+Gpu:n jäähdyttämistä varten 120/140mm sekä 360mm jäähdyttimet riittää.
Edessä on kyllä tilaa 100mm paksua rad+tuuletin combolle.. Osa shroudista irtoaa tieltä pois. Äläpä ota pahalla, mutta tiedän kyllä mitä radeja/tuulettimia tuon kotelon mihinkin paikkaan kuuluu, ja olen jo päättänyt että eteen tulee 280 ja kattoon 360 radit, koska noita mulla on useampia eri paksuisia jo valmiina omasta takaa. Ainoa mikä tässä tulee uutta, on kotelo. Odd kehikko lähtee veks joka tapauksessa tarpeettomana. Radien paikat on siis jo lyöty lukkoon.. tarvitsin apua vaan fiksun ilmankierron kanssa, eli miten päin laittaa tuulettimet puhaltamaan :)
 
Edessä on kyllä tilaa 100mm paksua rad+tuuletin combolle.. Osa shroudista irtoaa tieltä pois. Äläpä ota pahalla, mutta tiedän kyllä mitä radeja/tuulettimia tuon kotelon mihinkin paikkaan kuuluu, ja olen jo päättänyt että eteen tulee 280 ja kattoon 360 radit, koska noita mulla on useampia eri paksuisia jo valmiina omasta takaa. Ainoa mikä tässä tulee uutta, on kotelo. Odd kehikko lähtee veks joka tapauksessa tarpeettomana. Radien paikat on siis jo lyöty lukkoon.. tarvitsin apua vaan fiksun ilmankierron kanssa, eli miten päin laittaa tuulettimet puhaltamaan :)
Se mitä tässä vuosien varrella on oppinut niin aina radeille se huoneilma tai kylmin mahdollinen.
Hitailla puhallusnopeuksilla air/out ilma radeilta voi olla 40°C tai yli.
Sellaisella ilmalla ei enää oikein ainakaan toista radia jäähdytetä.
Eli karkeasti kaikki radit aina puhaltamaan sisään, muuten kaikki pihalle.
Toki, jos kotelossa on tuulettimia vaikka muille jakaa niin voi sitä muillakin sisälle ottaa.
Omassa kopassa sisään push/pullina 240 ja 200 radit ja virransyötölle ylhäältä 120mm ropelli.
Ulos takaa 120mm ja kyljestä 2 x 200mm ropellit. Kyllä ilma vaihtuu...
Seuraava onkin sitten itse putkesta hitsailtu koppa kuha valmistuu joskus.
 
Se mitä tässä vuosien varrella on oppinut niin aina radeille se huoneilma tai kylmin mahdollinen.
Hitailla puhallusnopeuksilla air/out ilma radeilta voi olla 40°C tai yli.
Sellaisella ilmalla ei enää oikein ainakaan toista radia jäähdytetä.
Eli karkeasti kaikki radit aina puhaltamaan sisään, muuten kaikki pihalle.
Toki, jos kotelossa on tuulettimia vaikka muille jakaa niin voi sitä muillakin sisälle ottaa.
Omassa kopassa sisään push/pullina 240 ja 200 radit ja virransyötölle ylhäältä 120mm ropelli.
Ulos takaa 120mm ja kyljestä 2 x 200mm ropellit. Kyllä ilma vaihtuu...
Seuraava onkin sitten itse putkesta hitsailtu koppa kuha valmistuu joskus.

Mulla menee radeilta ilma ulos ja kaikki muut tuulettimet puhaltavat ilmaa sisälle.

Miksi näin? Kun useampi tuuletin tuo ilmaa sisälle ei kotelon sisäilman ja ulkopuolen välillä ole eroa, raditkaan eivät lämmitä sitä kun niiden lämpö menee suoraan ulos.

Lisäksi mm. emolevy piirisarjat ja mm herkät M.2 asemat eivät joudu lämpenemään radeilla lämmitetyilla ilmalla, myös muistit pysyvät viileämpinä kun GPU:n ja CPU: tuottama lämpö ohjataan radien kautta ulos kotelosta.

Vesijäähdytyksessä vedellä jäähdytettävien komponenttien lämmöt eivät ole ongelma, vaan niiden muiden komponenttien lämmöt jotka eivät ole mukana vesikierrossa useimmiten vielä ylikelloitetussa kokoonpanossa.

Vetelin tuossa testejä Prime95:llä(26.2) ja 4,5 tunnin ajon jälkeenkin CPU:ta jäähdyttävän radin veden lämpötila vaihteli 27-28C välillä. joten radit eivät viilene hyvin tuuletussa kotelossa jossa ilma kiertää, yhtään enempää vaikka ottaisivat sen ilman kotelon sisältä. Mutta samalla kaikki vesijäähdytyksen ulkopuoliset komponentit pysyvät viileinä.
 
Vielä tänään loput rojut kiinni ja huomenna teen putket. :drool:

VwzNB1J.jpg

ps: drainia en laittanut, kun ainut 90" liitin minkä tilasin oli valmiiksi paskana (heilu ihan vitusti). Voisin toki laittaa tohon kotelon eteen sen, niin ei tarvitse käyttää 90" kulmaa.
 
Mulla menee radeilta ilma ulos ja kaikki muut tuulettimet puhaltavat ilmaa sisälle.

Miksi näin? Kun useampi tuuletin tuo ilmaa sisälle ei kotelon sisäilman ja ulkopuolen välillä ole eroa, raditkaan eivät lämmitä sitä kun niiden lämpö menee suoraan ulos.

Lisäksi mm. emolevy piirisarjat ja mm herkät M.2 asemat eivät joudu lämpenemään radeilla lämmitetyilla ilmalla, myös muistit pysyvät viileämpinä kun GPU:n ja CPU: tuottama lämpö ohjataan radien kautta ulos kotelosta.

Vesijäähdytyksessä vedellä jäähdytettävien komponenttien lämmöt eivät ole ongelma, vaan niiden muiden komponenttien lämmöt jotka eivät ole mukana vesikierrossa useimmiten vielä ylikelloitetussa kokoonpanossa.

Vetelin tuossa testejä Prime95:llä(26.2) ja 4,5 tunnin ajon jälkeenkin CPU:ta jäähdyttävän radin veden lämpötila vaihteli 27-28C välillä. joten radit eivät viilene hyvin tuuletussa kotelossa jossa ilma kiertää, yhtään enempää vaikka ottaisivat sen ilman kotelon sisältä. Mutta samalla kaikki vesijäähdytyksen ulkopuoliset komponentit pysyvät viileinä.

Itsekin täysin samoilla linjoilla ja en ymmärrä alkuunkaan miksi suurin osa tykkää radeilla lämmittää emolevyn ja muut komponenttinsa. Tietysti kämäset ripuli laatikot joihin saa kun pari kämästä radia ja yhden taka fyrryn niin pakottaa aika radikaalisti moiseen vääryyteen.
 
Ensi kosketus vesijäähdytykseen otettu, vääntelin Define C:hen custom loopin 360+120 kennoilla, petg-putkesta. Äsken tein vuototestin / huuhtelun Bilteman akkuvedellä ja sen jälkeen täytin loopin EK:n Cryofuel premixillä ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan. Veden kanssa en huomannut pyörteilyä, kuplimista tai vaahtoamista. Nyt löytyy kaikkea edellämainittua jos kotelon laittaa oikeaan asentoon jaloilleen jolloin pumppu/säiliökombo, Ek-xres 140 Revo D5, on kyljellään. Auttaakohan tuohon sen antivortex putken asentaminen? Vuotoja ei näy ja ilmatkin aika hyvin kuulostaisi olevan poissa. Säiliö on korkkia myöten täynnä.
 
Ensi kosketus vesijäähdytykseen otettu, vääntelin Define C:hen custom loopin 360+120 kennoilla, petg-putkesta. Äsken tein vuototestin / huuhtelun Bilteman akkuvedellä ja sen jälkeen täytin loopin EK:n Cryofuel premixillä ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan. Veden kanssa en huomannut pyörteilyä, kuplimista tai vaahtoamista. Nyt löytyy kaikkea edellämainittua jos kotelon laittaa oikeaan asentoon jaloilleen jolloin pumppu/säiliökombo, Ek-xres 140 Revo D5, on kyljellään. Auttaakohan tuohon sen antivortex putken asentaminen? Vuotoja ei näy ja ilmatkin aika hyvin kuulostaisi olevan poissa. Säiliö on korkkia myöten täynnä.
Paljon pumpulla kierroksia, ettei vaan täysillä pyörisi?
 
Ensi kosketus vesijäähdytykseen otettu, vääntelin Define C:hen custom loopin 360+120 kennoilla, petg-putkesta. Äsken tein vuototestin / huuhtelun Bilteman akkuvedellä ja sen jälkeen täytin loopin EK:n Cryofuel premixillä ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan. Veden kanssa en huomannut pyörteilyä, kuplimista tai vaahtoamista. Nyt löytyy kaikkea edellämainittua jos kotelon laittaa oikeaan asentoon jaloilleen jolloin pumppu/säiliökombo, Ek-xres 140 Revo D5, on kyljellään. Auttaakohan tuohon sen antivortex putken asentaminen? Vuotoja ei näy ja ilmatkin aika hyvin kuulostaisi olevan poissa. Säiliö on korkkia myöten täynnä.
Minulla on sama pumppu/res combo ja sama ongelma kyljellään. Muutenkin jos sen kyljellään putket ylöspäin edes pysäyttää, niin heti karkaa ilmaa kiertoon.

En jaksanut alkaa säätämään niiden palikoiden kanssa. Tulin tulokseen että kampe ei kuulu kyljelleen jä laitoin pystyyn.
 
Ensi kosketus vesijäähdytykseen otettu, vääntelin Define C:hen custom loopin 360+120 kennoilla, petg-putkesta. Äsken tein vuototestin / huuhtelun Bilteman akkuvedellä ja sen jälkeen täytin loopin EK:n Cryofuel premixillä ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan. Veden kanssa en huomannut pyörteilyä, kuplimista tai vaahtoamista. Nyt löytyy kaikkea edellämainittua jos kotelon laittaa oikeaan asentoon jaloilleen jolloin pumppu/säiliökombo, Ek-xres 140 Revo D5, on kyljellään. Auttaakohan tuohon sen antivortex putken asentaminen? Vuotoja ei näy ja ilmatkin aika hyvin kuulostaisi olevan poissa. Säiliö on korkkia myöten täynnä.
Itsellä tapahtui tuo ilmauksen alussa mutta tunnin päästä loppui kun vähä käänteli koppaa joka suuntaan. Ja tosiaan oli ilmauksen ja vuototestin ajan täysillä kierroksilla. Vuorokauden päästä hävisivät pikkuset kuplat resistä ja letkuista.
 
Tuo barrowin PETG putki menee lyttyyn paljon helpommin, kun EKWB:n vastaava.

Kyse siis 16/12 koosta.
 
Päivitystä omaan projektiin:

  • EK:lta saapui tilaus, asennus aloitettu.
  • Takaisku: CPU blokin backplaten ruuvinkierteistä yksi on viallinen, jouduin pyytämään uuden backplaten EK.lta. Projekti on nyt jäissä.
  • Ehdin asentamaan Fractal Design Define S koteloon eteen EK:n 360 PE jäähdyttimen ja Corsair ML120 tuulettimet pulliin, ja kattoon vastaavasti 360 PE ja Corsair ML120 pushiin. Huom. Meni todellakin millipeliksi, mutta kun EK:n 360 PE on katossakin asennettuna sille tarkoitettuihin 120mm tuulettimen asennusreikiin (ja samalla niin eteen kuin mahdollista) taakse mahtuu edelleen 120/140 poistotuuletin! Milliäkään ei tosin ole pelivaraa. Voin ottaa kuvia kun saan aikaiseksi jos porukkaa kiinnostaa.
  • Tehty: jäähdyttimet & tuulettimet asennettu, tuulettimet kytketty PWM splittereillä kahteen porttiin emolla (pystyn verifioimaan tuulettimista lähtevää ääntä). EK:n D5 pumppu&säiliö-kombo on asennettu
  • Tulossa: Letkutus, CPU blokin ja GPU blokin asennus, leak test.
  • Oppirahoja maksettu: En ymmärtänyt että 45 ja 90 asteen kulmat olivatkin kierteellä, eikä suoraan letkuliittimillä, suorat 13/16 liittimet loppui kesken.

Kyllä tästä todella tyylikäs tulee ja jos ML120 kierrokset saa pidettä järjellisenä niin hyvä tästä tulee. Kysymys:
  1. Miten saan ohjattua Z370-F Gaming emolevyllä ML120 tuulettimia vedenlämpötila-anturin mukaan?
 
  • Takaisku: CPU blokin backplaten ruuvinkierteistä yksi on viallinen, jouduin pyytämään uuden backplaten EK.lta. Projekti on nyt jäissä.
Mielenkiintoista. Itsellä kävi sama juttu kun tilasin olemassaolevalle blokille AM4 kiinnikkeet. Liekkö kuinka yleistä... Mä en tosin jaksanu pyytää tai odotella uutta backplatea vaan ruuvasin yhden ruuvin väkisin pohjaan asti. Se on ihan tasossa muiden ruuvien kanssa joten blokki saa tasaisen kontaktin eikä ole lämmönsiirto-ongelmaa.

Edit: tosiaan ongelma tuo saattaa olla siinä vaiheessa kun joutuu blokkia joskus irroittelemaan mutta tuo blokki menee muutenkin todennäköisesti roskiin kun saan monoblokin joten hoitunee pihdeillä ja väkivallalla :joy:
  1. Miten saan ohjattua Z370-F Gaming emolevyllä ML120 tuulettimia vedenlämpötila-anturin mukaan?

En ole ihan satavarma minkälainen UEFI Gaming Äffässä on mutta Monitoring välilehdeltä löytyy tuuletinohjaukseen lisäjuttuja mistä voi vetovalikosta valita t_sensor liittimen nopeuden hallintaa varten. Ainoastaan CPU_FAN ei anna vaihtaa prossulämmöistä pois mutta kaikki muut tuuletinliitännät pitäisi saada säädettyä tosiaan tuon t_sensor lukeman mukaan.
 
Monitoring välilehdeltä löytyy tuuletinohjaukseen lisäjuttuja mistä voi vetovalikosta valita t_sensor liittimen nopeuden hallintaa varten.
Näin näyttää olevan. Kiitti. t_sensor näyttää myös toimivan ja antaa eturadin liittimestä 21c, mikä on varmaan jopa aika lähellä oikeaa koska huonelämpötila on 21c.

Perkele kun tuo backplate on rikki, ruuvi ei siis ota mennäkseen ollenkaan sisään.
 
Perkele kun tuo backplate on rikki, ruuvi ei siis ota mennäkseen ollenkaan sisään.
Mulla oli sama ongelma ja mä ratkaisin sen pyörittämällä ruuvin pihdeillä siihen reikään kotelon ulkopuolella irti emolevystä. Sen jälkeen sen sai jo käsin laitettua kun oli backplate emolevyssä. Tietysti noita ongelmia ei pitäisi olla ja onhan EK velvollinen toimittamaan uuden tilalle. Mua ei vaan hotsittanu odotella.
 
Minulla on sama pumppu/res combo ja sama ongelma kyljellään. Muutenkin jos sen kyljellään putket ylöspäin edes pysäyttää, niin heti karkaa ilmaa kiertoon.

En jaksanut alkaa säätämään niiden palikoiden kanssa. Tulin tulokseen että kampe ei kuulu kyljelleen jä laitoin pystyyn.

Minulla ei ole muuta vaihtoehtoa ku laittaa kyljelleen, joten näillä mennään. EK:n mukaan tuon kuitenkin voi asentaa kyljelleen, niin täytyy testailla.

Itsellä tapahtui tuo ilmauksen alussa mutta tunnin päästä loppui kun vähä käänteli koppaa joka suuntaan. Ja tosiaan oli ilmauksen ja vuototestin ajan täysillä kierroksilla. Vuorokauden päästä hävisivät pikkuset kuplat resistä ja letkuista.

Järjestelmä seisoi yön yli, säiliön sisäpinta on täynnä pientä kuplaa, muuten järjestelmässä ei vaikuttaisi olevan ilmaa.

Taidan kuitenkin käyttää tuon auki ja laitan sen anti vortex putken paikalleen.
 
Hyvä pointti. Eikös tämä M4-tappi kelpaa: Kierretappi - Kierretyökalut - Biltema
Tappi porakoneeseen ja surauttaa reikään? Ulosveto ei riko kierteitä? Ehkä tuon 2€ voisi maksaa että pääsee eteepäin järkiajassa.
Joo se ruuvi on M4 kierteellä niin kyllä tuo käy. Mutta tuo ei taida olla ns. konekierretappi, eli pitää vääntää käsin kiintoavaimella tai jakarilla. Mitä meinaat ulosvedolla? kiertämällä se otetaan uloskin.

E:
Motonetissä on konekierretappeja tarjolla, mutta hinta on moninkertainen .

Ruko Konekierretappi läpirei'ille M4x0,7mm HSS-Co5 | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pointti. Eikös tämä M4-tappi kelpaa: Kierretappi - Kierretyökalut - Biltema
Tappi porakoneeseen ja surauttaa reikään? Ulosveto ei riko kierteitä? Ehkä tuon 2€ voisi maksaa että pääsee eteepäin järkiajassa.

Jos nyt yksi läpikierre tarttee vääntää niin on aivan samantekevää millä tapilla sen tekee. Menee porakoneellakin tapista riippumatta tässä tapauksessa.
Ulosveto juttu menee kanssa ihan ohi?
 
Vähän vaikuttaa nuo ek:n backplate ruuvit ja se pelti huono laatuiselta verrattuna vaikka noctuan ruuveihin ja backplateen.

Asiasta toiseen. Olis tulossa kohta puoli Lian Li PC-O11WXG koppa ja mitenkä suosittelisitte radien paikkoja ilmanvirtausta yms. 2x EK:n PE 360 radit. Radeille tulis 3x EK-Vardar F3-120 ja 3x Noctua NF-F12 tuulettimet. Ilmaa halkomaan tulisi sitten 3x Noctuan NF-S12A tuulettimet.
 
Jos nyt yksi läpikierre tarttee vääntää niin on aivan samantekevää millä tapilla sen tekee. Menee porakoneellakin tapista riippumatta tässä tapauksessa.
Ulosveto juttu menee kanssa ihan ohi?

Porakone pyörimään tietenkin vastapäivään ulos vedettäessä.
Varmin tapa tuhota tuollanen peltikierre on kyllä käyttää siihen porakonetta.
Jos sulla on vain muutama kierre tehtävänä/korjattavana käytä manuaalista väännintä ja katso että tappi menee kohtisuoraan. Kierretappiin mielellään vähän öljyä, niin leikkaa paremmin eikä revi.
 
Itsekin olisin käsin vääntämisen puolella koneen sijaan.
 
Asiasta toiseen. Olis tulossa kohta puoli Lian Li PC-O11WXG koppa ja mitenkä suosittelisitte radien paikkoja ilmanvirtausta yms. 2x EK:n PE 360 radit. Radeille tulis 3x EK-Vardar F3-120 ja 3x Noctua NF-F12 tuulettimet. Ilmaa halkomaan tulisi sitten 3x Noctuan NF-S12A tuulettimet.
Mahtuukohan radit muuten kuin ylös ja alas? Eli S12A:t tulis siihen välipeltiin.... Tuulettimien suunnat riippuu vähän siitä haittaako sua tuulettimien "tarrapuoli" kun katsot koppaan :think: esim. VRM ja chipsetin kannalta olisi vähän parempi niin että radit puhkuu ulos ja raikas ilma imetään sivulta sisään.
 
Mahtuukohan radit muuten kuin ylös ja alas? Eli S12A:t tulis siihen välipeltiin.... Tuulettimien suunnat riippuu vähän siitä haittaako sua tuulettimien "tarrapuoli" kun katsot koppaan :think: esim. VRM ja chipsetin kannalta olisi vähän parempi niin että radit puhkuu ulos ja raikas ilma imetään sivulta sisään.
Sen radin voi laittaa sinne välipellin taakse myös ja tuulettimet jäisi komponenttien puolelle.
 
Loppui EK-Xressissä pyörteily kyljellään ollessa, kun laitoin sen mukana tulleen anti-vortex putken paikalleen. Minkäslaisilla kierroksilla/pwm-profiililla tuota pumppua kannattaa ajaa?:confused: Ei ole järin äänekäs täydellä tehollakaan, vaan turhaapa sitä täysillä ajaa jos vähemmälläkin pärjää.

Täytyy huomenna ottaa pari kuvaa tuosta kyhäelmästä ja laittaa tänne.
 
Loppui EK-Xressissä pyörteily kyljellään ollessa, kun laitoin sen mukana tulleen anti-vortex putken paikalleen. Minkäslaisilla kierroksilla/pwm-profiililla tuota pumppua kannattaa ajaa?:confused: Ei ole järin äänekäs täydellä tehollakaan, vaan turhaapa sitä täysillä ajaa jos vähemmälläkin pärjää.

Täytyy huomenna ottaa pari kuvaa tuosta kyhäelmästä ja laittaa tänne.
Itse ajelen 50% omaani. Kannattaa vedellä stressitestejä ja katsoa missä kohtaa tuon pumpun kierrokset ei enää merkitse niin paljoa.
 
Itse ajelen 50% omaani. Kannattaa vedellä stressitestejä ja katsoa missä kohtaa tuon pumpun kierrokset ei enää merkitse niin paljoa.

Tämä oli mielessä, täytyy ottaa 50% lähtötasoksi ja alkaa hakemaan säädöt kuntoon jahka saa windowsin asennettua ja 24/7 kellot haettua kohdalleen:tup:
 
PH-ES813P.jpg


Itsellä tulossa tämä kotelo ensimmäiseen vesi-buildiin. Raudaksi tulossa 5960x ja 2x gtx 980. Riittääkö 2x 360 radissa jäädytysteho?

Miten itse rakentaisitte loopin tähän koppaan? Tai kaksi erillistä looppia?
 
Baxterin steriili vesi, jota helpommin löytää apteekista, ei ole tislattua. Se on suolaista vettä. En tiedä miten se on tehty.

Kysymys tästä vielä, koska itsellä myös tislattu vesi haussa looppia varten: Oliko itselläsi tarkempaa infoa siitä, että asia todellakin on näin tuon Baxterin steriilin veden kanssa? Baxterilla näyttää olevan esim. Yliopistonapteekissa kahta eri tuotetta ja natriumkloridiversiossa on luonnollisesti suolaa mukana. Tuota "normaalia" steriiliä vettä, kun googlaa, niin pullosta löytyy kuvia, jossa etiketissä "prepared by distillation" ja ei missään näyttänyt olevan mainintoja suolaisuudesta vrt. tuo mainittu natriumkloridivesi: esimerkkikuva. Tämän mukaan voisi ajatella, että tuo todellakin on normaalia tislattua vettä ilman suolaisuutta ja kävisi looppiinkin?
 
Kysymys tästä vielä, koska itsellä myös tislattu vesi haussa looppia varten: Oliko itselläsi tarkempaa infoa siitä, että asia todellakin on näin tuon Baxterin steriilin veden kanssa? Baxterilla näyttää olevan esim. Yliopistonapteekissa kahta eri tuotetta ja natriumkloridiversiossa on luonnollisesti suolaa mukana. Tuota "normaalia" steriiliä vettä, kun googlaa, niin pullosta löytyy kuvia, jossa etiketissä "prepared by distillation" ja ei missään näyttänyt olevan mainintoja suolaisuudesta vrt. tuo mainittu natriumkloridivesi: esimerkkikuva. Tämän mukaan voisi ajatella, että tuo todellakin on normaalia tislattua vettä ilman suolaisuutta ja kävisi looppiinkin?
Kysy apteekista itsekin. Minulle sanottiin että ei ole tislattua.

Googlettamalla baxteria löydät valmistajan testiraportteja tuotteesta. Sähkönjohtavuus oli muistaakseni testeissä välillä 1-3us/cm. Tuo sopii minusta käänteisosmoosilla valmistettuun veteen eli about samaa luokkaa kuin bilteman käänteisosmoosi-akkuvesi. Vielä paskemmissa akkuvesissä johtavuus voi olla vaikka 10us/cm.

Sähkönjohtavuus tulee yleensä veteen jääneistä suoloista.

Tislatussa johtavuus voisi mennä alle 1us/cm. Joka tapauksessa baxter on parempaa kuin moni akkuvesi.

Ratkaisin ongelma laittamalla premixiä ek:lta. En edes katsonut sen lukemia ennen tilausta. Ja sähkönjohtavuudeltaan tuo premixi onkin kertaluokkaa huonompaa.

Lopullinen ratkaisu oli siis että lopetin miettimisen.
 
Asensin 6700K:hon EK:n Performance 280 kitin ja lisäksi EK:n full cover blockin 1080Ti:hin. Looppi toimii muuten ongelmitta mutta prossun lämpötilat hyppivät. Esim. Primessä lämmöt hyppää sekunnissa yli 80C ja sitten curve nappaa tuulettimet mukaan ja lämpö jää pyörimään 70C-80C välille. Myös idlessä lämmöt hyppivät välillä 30C-50C joka aiheuttaa ärsyttävää tuulettimien pumppaamista. Prossussa on miedot 4,5Ghz ja voltit autolla.

Jotenkin tuntuu että olisi lämmönsiirto ongelma kun lämmöt nousee samantien eikä pikkuhiljaa. Olen repastennut blockin kahdesti, kokeillut mm. Thermalgrizzlyn aquanauttia ja Arcticin MX-4:ää ja sama ongelma. Looppi toimii muuten koska gpu:n lämmöt ovat kohdallaan rasituksessa.

Mikä neuvoksi?
 
Asensin 6700K:hon EK:n Performance 280 kitin ja lisäksi EK:n full cover blockin 1080Ti:hin. Looppi toimii muuten ongelmitta mutta prossun lämpötilat hyppivät. Esim. Primessä lämmöt hyppää sekunnissa yli 80C ja sitten curve nappaa tuulettimet mukaan ja lämpö jää pyörimään 70C-80C välille. Myös idlessä lämmöt hyppivät välillä 30C-50C joka aiheuttaa ärsyttävää tuulettimien pumppaamista. Prossussa on miedot 4,5Ghz ja voltit autolla.

Jotenkin tuntuu että olisi lämmönsiirto ongelma kun lämmöt nousee samantien eikä pikkuhiljaa. Olen repastennut blockin kahdesti, kokeillut mm. Thermalgrizzlyn aquanauttia ja Arcticin MX-4:ää ja sama ongelma. Looppi toimii muuten koska gpu:n lämmöt ovat kohdallaan rasituksessa.

Mikä neuvoksi?
Jos haluat prossun lämmöt alas niin joudu korkkaamaan sen. Intel käyttää nykyään (ja käytti myös Skylakeissa) juottamisen sijaan tahnaa, minkä takia lämmöt eivät pääse prossulta siirtymään tehokkaasti pois vaikka käytössä olisi custom loop. Ei muuta kuin lukemaan korkkausketjuja. Foorumin käyttäjä on täällä tehnyt hienoa työtä tuon prosessin avaamisessa ja Sampsa sitten vastaavasti täällä vähän avannut minkälaisia tuloksia sillä voi saada aikaan.
 
Itseä häiritsee myös tuo sama vaikka korkattuna, siis lämmöthän prossussa ei nouse yli 60asteen 7700k, mutta korjaus tähänkin on laittaa tuulettimet pyörimään nesteen lämpötilan mukaan. :vihellys:
 
korjaus tähänkin on laittaa tuulettimet pyörimään nesteen lämpötilan mukaan. :vihellys:
Tämä toki mutta ei se ylläolevassa tapauksessa muuta sitä että prossun lämmöt pomppaavat epämiellyttävän korkeiksi. Siihen ei auta kuin korkkaus.
 
Tämä toki mutta ei se ylläolevassa tapauksessa muuta sitä että prossun lämmöt pomppaavat epämiellyttävän korkeiksi. Siihen ei auta kuin korkkaus.
Juuri näin, nyt kun teki tuon ekan korkkauksen niin pakko vaan ensikerrallakin intelin kanssa tehdä sama. Macholla huiteli omassa lämmöt myös tuolla 80..
 
Jos haluat prossun lämmöt alas niin joudu korkkaamaan sen. Intel käyttää nykyään (ja käytti myös Skylakeissa) juottamisen sijaan tahnaa, minkä takia lämmöt eivät pääse prossulta siirtymään tehokkaasti pois vaikka käytössä olisi custom loop. Ei muuta kuin lukemaan korkkausketjuja. Foorumin käyttäjä on täällä tehnyt hienoa työtä tuon prosessin avaamisessa ja Sampsa sitten vastaavasti täällä vähän avannut minkälaisia tuloksia sillä voi saada aikaan.
Juuri näin, nyt kun teki tuon ekan korkkauksen niin pakko vaan ensikerrallakin intelin kanssa tehdä sama. Macholla huiteli omassa lämmöt myös tuolla 80..

Kiitos neuvoista. Itsellä oli prossussa aikasemmin juurikin Macho ja ajattelin että ero on suuri kun saan vesiloopin kiinni. Tuo lämpötila on toki yksi ongelma mutta kuten sanoin, toinen ärsytyksen aihe on tuo idlessä cpu tempin hyppiminen niin paljon että vardarien curve aiheuttaa melua. Tämä oli jopa pienempi häiriö Machon kanssa koska sen tuuletin oli hiljaisempi täysillä kun tuo ääni jonka Vardarit tekevät spin upissa. Tuo vedenlämpömittarin lisääminen looppiin ja sen avulla vardarien ohjaaminen varmaan tosiaan auttaisi tähän. Ja pitää alkaa nyt tutkimaan tuota delidiä.
 
Kiitos neuvoista. Itsellä oli prossussa aikasemmin juurikin Macho ja ajattelin että ero on suuri kun saan vesiloopin kiinni. Tuo lämpötila on toki yksi ongelma mutta kuten sanoin, toinen ärsytyksen aihe on tuo idlessä cpu tempin hyppiminen niin paljon että vardarien curve aiheuttaa melua. Tämä oli jopa pienempi häiriö Machon kanssa koska sen tuuletin oli hiljaisempi täysillä kun tuo ääni jonka Vardarit tekevät spin upissa. Tuo vedenlämpömittarin lisääminen looppiin ja sen avulla vardarien ohjaaminen varmaan tosiaan auttaisi tähän. Ja pitää alkaa nyt tutkimaan tuota delidiä.
Jos sinulla idlessäkin pomppii ja tuularit lähtee huutamaan, niin pitäisin todennäköisimpänä vaihtoehtona taustalla olevaa jotain änkyrää prosesessia joka kuluttaa tehoja.

Jos tämä toistuu koko ajan eikä vain satunnaisesti (esim windows update tms voi tehdä tätä), niin itse tutkisin mikä idlessä kuormittaa konetta.

Ja tosiaan kuten toiset kertoivat, niin primen tulille laiton jälkeen lämmöt ampuvat melkoisella vauhdilla lähelle max-arvoa. Oli korkattu vekotin tai korkkaamaton, oli vesijäähdytys tai ilma.
 
Kysy apteekista itsekin. Minulle sanottiin että ei ole tislattua.

Googlettamalla baxteria löydät valmistajan testiraportteja tuotteesta. Sähkönjohtavuus oli muistaakseni testeissä välillä 1-3us/cm. Tuo sopii minusta käänteisosmoosilla valmistettuun veteen eli about samaa luokkaa kuin bilteman käänteisosmoosi-akkuvesi. Vielä paskemmissa akkuvesissä johtavuus voi olla vaikka 10us/cm.

Sähkönjohtavuus tulee yleensä veteen jääneistä suoloista.

Tislatussa johtavuus voisi mennä alle 1us/cm. Joka tapauksessa baxter on parempaa kuin moni akkuvesi.

Ratkaisin ongelma laittamalla premixiä ek:lta. En edes katsonut sen lukemia ennen tilausta. Ja sähkönjohtavuudeltaan tuo premixi onkin kertaluokkaa huonompaa.

Lopullinen ratkaisu oli siis että lopetin miettimisen.

Jep, oli hyvä pointti tuo valmistajan testitulosten etsiminen. Löytyi certificate of analysis -sivulta arvot ja tuota 1uS/cm-luokkaa juuri näyttää olevan tuossa "normaalissa" steriilissä vedessä. Pitäisi varmaan itse myös vain lopettaa ylimääräinen miettiminen. :D
 
Päivitystä omaan tilanteeseen:
  • EK:lta on tänään lähtenyt express-toimituksena uusi backplate (kiitettävän nopeaa toimintaa, en ehtinyt edes Bilteman kierretappia vielä käyttämään).
  • Tilasin kuitenkin Jimm'siltä lisää letkuliittimiä. Tehdään tämä nyt kunnolla.
  • Akkuvesi on valmiiksi hankittu. Kunika paljon tuota on odotettavissa että uppoaa kiertoon, nyt 2l hankittuna?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom