Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Eipä pahemmin ite huomaa, kun mulla on ne 3000 kierroksen Vardarit ja ne on normaalisti säädetty päälle 2000 tuhanteen kierrokseen, joten pelkkä ilman humina peittää jo pienemmät raksutukset tai hurinat :D

Noctuoita voi pitää täysillä ja vaikka Vardarit sammuttaa noi Noctuat eivät kuulu yli virtalähteen tuulettimen.
Sama kun ennen oli GPU:ssä tuulari sekin peitti noctuoiden äänet.

Noctuat 1200 kierroksellakin jäähdyttää hyvin, kolmen tunnin Witcher 3 pelisessiossa GPU:n lämmöt sai maximissaan nousemaan hiukan yli 30C.
Tosin mulla on syylärissä neljä kappaletta noita Noctuan tuulettimia.

Millanen looppi sulla tarkalleen on? :P
 
Eipä pahemmin ite huomaa, kun mulla on ne 3000 kierroksen Vardarit ja ne on normaalisti säädetty päälle 2000 tuhanteen kierrokseen, joten pelkkä ilman humina peittää jo pienemmät raksutukset tai hurinat :D

Noctuoita voi pitää täysillä ja vaikka Vardarit sammuttaa noi Noctuat eivät kuulu yli virtalähteen tuulettimen.
Sama kun ennen oli GPU:ssä tuulari sekin peitti noctuoiden äänet.

Noctuat 1200 kierroksellakin jäähdyttää hyvin, kolmen tunnin Witcher 3 pelisessiossa GPU:n lämmöt sai maximissaan nousemaan hiukan yli 30C.
Tosin mulla on syylärissä neljä kappaletta noita Noctuan tuulettimia.

Kuka noin kovilla kierroksilla viittii vinguttaa. Itsellä normaali rasituksessa noctuat sen 400-600rpm ja vesi sen 33c pumput n.1800rpm. Idlessä sammuu kaikki radi tuularit kun vesi alle 31c.
 
Noissa internetin testeissä on aina testattu 0.5gpm 1gpm ja 1.5gpm. Onko kaikki virtausnopeus yli tuon 1.5gpm turhaa? Jos d5 puhkuisi 750 litraa tunnissa tämä olisi kai reilut 3gpm?

Itse en tuota pumppua kuule kyllä millään niin kai se on se ja sama pumpata lähes täysillä? [emoji14]
 
Itse en tuota pumppua kuule kyllä millään niin kai se on se ja sama pumpata lähes täysillä? [emoji14]
Täysillä vaan jos ei häiritse. Omaa Liquid Freezer 120 pumppua en voi säätää eli se pyörii täysillä koko ajan. Emossa on vain kaksi tuuletinliitäntää. Pumpun kuulee kyllä mutta ei se minua häiritse :geek:
 
Olisko jollain antaa suositusta nesteen lämpöanturista, miellellään jos löytyisi Jimmsin valikoimista? Niin liitän samaan tilaukseen mitä nyt odottelen.

Joku helppo pötikkä johonkin liittimen juureen esimerkiksi.

Ja aina parempi jos saa helpolla näkymään vaikka tulevan emon (Apex z370) Asuksen lämpösoftassa?
 
Joku helppo pötikkä johonkin liittimen juureen esimerkiksi.

Ja aina parempi jos saa helpolla näkymään vaikka tulevan emon (Apex z370) Asuksen lämpösoftassa?

Noissahan on pari variaatiota. Omassa loopissa radissa tämmöinen G1/4 plug:

N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 6,20€
upload_2017-10-29_14-42-2.png


Ja sitten liitinmallinnen:

N/A 10/8mm ruuviliitin, suora, G1/4, lämpöanturi - 14,40€
upload_2017-10-29_14-42-42.png


Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
upload_2017-10-29_14-46-18.png


Tuossa alemmassa tuppaa tuo anturi tulemaan sisältä aika helposti. Mutta molemmat ovat ihan OK.
 
Nyt olis tarkoitus irroittaa pitkästä aikaa tuo GTX 1080:n vesiblokki näyttiksestä ja puhdistaa veskikanavat, vaihtaa lämpötyynyt sekä lämpötahna. Kysymys kuuluukin, että muistaako kukaan, et kun Jimms esim myy noit lämpötyynyjä ja niit on 1mm, 1,5mm ja olikohan paksumpaakin, että minkä paksuinen tyyny on hyvä tuohon Asuksen 1080 GTX Strix korttiin, jossa on Ek:n vesiblokki
 
Noissahan on pari variaatiota. Omassa loopissa radissa tämmöinen G1/4 plug:

N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 6,20€
upload_2017-10-29_14-42-2.png


Ja sitten liitinmallinnen:

N/A 10/8mm ruuviliitin, suora, G1/4, lämpöanturi - 14,40€
upload_2017-10-29_14-42-42.png


Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
upload_2017-10-29_14-46-18.png


Tuossa alemmassa tuppaa tuo anturi tulemaan sisältä aika helposti. Mutta molemmat ovat ihan OK.

Eipäs ollutkaan kierrossa vapaita paikkoja että vois laittaa tulpan, ja letkut jytympää mallia, mutta tuo alin olisi siis esimerkiksi radin ja letkuliittimen väliin sopiva pötikkä? Sellanenhan sopii noilla kierteillä periaatteesa mihin rakoon vaan.
 
Nyt olis tarkoitus irroittaa pitkästä aikaa tuo GTX 1080:n vesiblokki näyttiksestä ja puhdistaa veskikanavat, vaihtaa lämpötyynyt sekä lämpötahna. Kysymys kuuluukin, että muistaako kukaan, et kun Jimms esim myy noit lämpötyynyjä ja niit on 1mm, 1,5mm ja olikohan paksumpaakin, että minkä paksuinen tyyny on hyvä tuohon Asuksen 1080 GTX Strix korttiin, jossa on Ek:n vesiblokki
Itse käytän aina GPU-Blokkeihin EKWB:n lämpötyynyt:

Thermal PAD G 1,0mm - (120x24mm)
Thermal PAD G 0,5mm - (120x24mm)
 
Kun aina ihimset kysyy ja yritetään vastata. Nyt minä kaipaan ehdotuksianne. Olen ihan pihalla ja en pysty valitsemaan alla olevista Cpu/Monoblokista. Mikä näistä käivisi parhaiten Rog Zenith:lle?

vertailu.jpg
 
Kun aina ihimset kysyy ja yritetään vastata. Nyt minä kaipaan ehdotuksianne. Olen ihan pihalla ja en pysty valitsemaan alla olevista Cpu/Monoblokista. Mikä näistä käivisi parhaiten Rog Zenith:lle?

vertailu.jpg
Täällä asuksen maximus viii rangerissa ekwb:n monobloki.Hyvin viimeistelty ja toimiva.
 
Mahtaako kellään olla tarvetta valmiille loopille? Suunnitelmiin tulossa todennäköisesti muutoksia ja tuo menee ehkä hukkaan, niin mielellään sellaisenaan sen myisin.

Alphacoolin radeja kaikki, 280x30, 240x45 ja 240x80 (monsta), EKWB Supremacy EVO cpu-blokki, EKWB revo d5 pwm + ek-xres 100 säiliö, EKWB duraclear letkua ja ekwb ruuviliittimet. Koko setti on siis tälläkin hetkellä kiinni ja toimintakunnossa, nesteenä käytetty akkuvettä. Kotelosta riippuen tuon voi siirtää sellaisenaan ja asentaa paikalleen. Kotelo voi periaatteessa olla kaupan myös, jolloin looppia ei tarvitse edes irroittaa.

Phanteks Enthoo Primo, ikkunallinen ATX-kotelo, musta - 299,00€

Sijainti: jyväskylä. YV:llä tavoittaa parhaiten.

Mahdolliselle ostajalle saan laitettua whatsappin välityksellä kuvia loopista.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako kellään olla tarvetta valmiille loopille? Suunnitelmiin tulossa todennäköisesti muutoksia ja tuo menee ehkä hukkaan, niin mielellään sellaisenaan sen myisin.

Alphacoolin radeja kaikki, 280x30, 240x45 ja 240x80 (monsta), EKWB Supremacy EVO cpu-blokki, EKWB revo d5 pwm + ek-xres 100 säiliö, EKWB duraclear letkua ja ekwb ruuviliittimet. Koko setti on siis tälläkin hetkellä kiinni ja toimintakunnossa, nesteenä käytetty akkuvettä. Kotelosta riippuen tuon voi siirtää sellaisenaan ja asentaa paikalleen. Kotelo voi periaatteessa olla kaupan myös, jolloin looppia ei tarvitse edes irroittaa.

Phanteks Enthoo Primo, ikkunallinen ATX-kotelo, musta - 299,00€

Sijainti: jyväskylä. YV:llä tavoittaa parhaiten.

Mahdolliselle ostajalle saan laitettua whatsappin välityksellä kuvia loopista.
Teeppä oma myyntiketju tänne niin löytynee paremmin ostajia, menee kaupankäynti sääntöjen mukaisesti ja ei keskusteluketjut täyty kaupankäynnistä.

Jäähdytys, kotelot, virtalähteet
 
Lämpeneekö muuten vrm miten lujaa tossa?
Ei. kun jos otan VRM pois ja tilalle tulee mono/cpublokki, siis pitäisi miettiä minkälainen ratkaisu olisi sopiva. Zenith:llä on harvoin ylikuumenemisongelma. Sillä on erikoinen ja 8-vaiheinen VRM. ASUS on kehittänyt aktiivisen VRM-jäähdytysratkaisun, jonka avulla lämpöä siirretään Zenitih:ssä toissijaiseen jäähdytys-siiliin. Kuuma-ilma poistuu I/O schield:ssä olevan 40mm:n tuulettimen avulla. Tämän perusteella vähän mietittää, että onko ihan tarpeellinen vai ei. Mutta, Tarkistan asia kunnolla foorumeilta ennen kuin lyön monoblokki kiinni.
 
Ei. kun jos otan VRM pois ja tilalle tulee mono/cpublokki, siis pitäisi miettiä minkälainen ratkaisu olisi sopiva. Zenith:llä on harvoin ylikuumenemisongelma. Sillä on erikoinen ja 8-vaiheinen VRM. ASUS on kehittänyt aktiivisen VRM-jäähdytysratkaisun, jonka avulla lämpöä siirretään Zenitih:ssä toissijaiseen jäähdytys-siiliin. Kuuma-ilma poistuu I/O schield:ssä olevan 40mm:n tuulettimen avulla. Tämän perusteella vähän mietittää, että onko ihan tarpeellinen vai ei. Mutta, Tarkistan asia kunnolla foorumeilta ennen kuin lyön monoblokki kiinni.
Jos monoblokkiin päädyt niin minäkin annan äänenn EKWB:n blokille. On minun mielestä esteettisesti paras noista.
 
Ei. kun jos otan VRM pois ja tilalle tulee mono/cpublokki, siis pitäisi miettiä minkälainen ratkaisu olisi sopiva. Zenith:llä on harvoin ylikuumenemisongelma. Sillä on erikoinen ja 8-vaiheinen VRM. ASUS on kehittänyt aktiivisen VRM-jäähdytysratkaisun, jonka avulla lämpöä siirretään Zenitih:ssä toissijaiseen jäähdytys-siiliin. Kuuma-ilma poistuu I/O schield:ssä olevan 40mm:n tuulettimen avulla. Tämän perusteella vähän mietittää, että onko ihan tarpeellinen vai ei. Mutta, Tarkistan asia kunnolla foorumeilta ennen kuin lyön monoblokki kiinni.
Tuo ropellihan on myös muissa asusin lippulaivoissa jäähdyttämässä virransyöttöä. Kyllä itsekin silti laittaisin vesille, jos siihen on kerta mahdollisuus. Kovassa rasituksessa tuo 40mm propelli on kuitenkin kohtuu äänekäs.
 
Ei. kun jos otan VRM pois ja tilalle tulee mono/cpublokki, siis pitäisi miettiä minkälainen ratkaisu olisi sopiva. Zenith:llä on harvoin ylikuumenemisongelma. Sillä on erikoinen ja 8-vaiheinen VRM. ASUS on kehittänyt aktiivisen VRM-jäähdytysratkaisun, jonka avulla lämpöä siirretään Zenitih:ssä toissijaiseen jäähdytys-siiliin. Kuuma-ilma poistuu I/O schield:ssä olevan 40mm:n tuulettimen avulla. Tämän perusteella vähän mietittää, että onko ihan tarpeellinen vai ei. Mutta, Tarkistan asia kunnolla foorumeilta ennen kuin lyön monoblokki kiinni.

Joo r5e stä lähtien ollut jo sama jäähytys ratkaisu. Sillä kysyin kun x99llä ainakaan lämpeä mitään. X299 taas surullisen kuuluisa tuosta vrm kuumenemisesta. En itse laittaisi monoblockia ellei vrm lämpeä rajusti. Emon takuuhan tuossa menee samalla jos monoblockin laittaa.
 
Joo r5e stä lähtien ollut jo sama jäähytys ratkaisu. Sillä kysyin kun x99llä ainakaan lämpeä mitään. X299 taas surullisen kuuluisa tuosta vrm kuumenemisesta. En itse laittaisi monoblockia ellei vrm lämpeä rajusti. Emon takuuhan tuossa menee samalla jos monoblockin laittaa.
Ajattelin ihan samanlainen. Jos otan Vrm pois takuu menee ja ei ole varma onko miten hyödyllistä tuo monoblokki tässä vaiheessa. Tutkitaan vielä vähän aika. Mutta ensisijaisesti tulee bykskin cpublokki tähän väliaikaiseen ratkaisuun...
 
Noi mun tuulettimet selvästi pitää eri ääniä samalla nopeudella, joten päätin käyttää kaikki emolevyn fan headerit ja säätää jokaisen ulisevan ja värisevän tuulettimen erikseen. Raksuttavat yksilöt lähtivät kohti RMA:ta. Tästä nyt sitten seuraa se, että minulla on eri vauhdilla kulkevia tuulettimia ja nyt tiedustelisin kumminpäin on parempi, vai pitääkö molempien tuulettimien ehdottomasti pyöriä samalla vauhdilla:

Jos minulla on 1200rpm ja 1300rpm tuuletin push / pullissa, kumman laitan työntämään ja kumman imemään 60mm paksun radin läpi?
 
Mitkäs tuulettimet olisi hyvä valinta EK:n SE radien kanssa? Mietin näitä: Corsair 120mm SP120 PWM Performance Edition Twin Pack, 2350RPM, 35dBA, 62.74 CFM - 34,90€

EK Vardareista kuullut sen verran paljon negatiivista että taidan skipata ne suosiolla.

Corsairin ML120mm tuulettimet on ittellä eikä pahaa sanaa. 1300rpm vielä melkeen täysin hiljaset, ja kulkee yli 2000rpm että kyllä ilmakin liikahtaa tarvittaessa :D tosin meteli on niillä rundeilla helvetillinen. Muistaakseni noilla on aika hyvä staattinen paine myös, eli kelpaa paksullekin radille.
 
Mitkäs tuulettimet olisi hyvä valinta EK:n SE radien kanssa? Mietin näitä: Corsair 120mm SP120 PWM Performance Edition Twin Pack, 2350RPM, 35dBA, 62.74 CFM - 34,90€

EK Vardareista kuullut sen verran paljon negatiivista että taidan skipata ne suosiolla.
CDON:illa näemmä vieläkin paremmat ja hiljaisemmat ML:t tarjouksessa (eli lisäksi halvemmat!), osta ne jos on tuore emo jossa aidot PWM-liitännät.
Noista paljon juttua täällä: Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)

E: ludicium olikin nopeampi :D
E2: perhana pitäiskö noita ostaa varastoon sittenkin, vaikka just päätin etten käytä rahaa koneeseen ennen Black Fridayta :nb:
ei kyllä sillonkaan millekään tarvetta
 
Tässä viimein pari kuvaa tuosta Ryzen buildista. Kuvat ei laadultaan mitään parasta ja kuvakulma hieman huono kun kone on kylki seinää vasten, mutta antaa jotain käsitystä mitä tästä about tuli.

ryzen_loop_1.png


ryzen_loop_2.png


ryzen_loop_3.png


Koneessa siis Ryzen 1700X EKWB MX Supremacy blokilla, johon siniset ledit tökätty kiinni. GPU on R9 Nano Bykskin RGB blokilla. Säiliönä Freezemod Virus 190mm jonka alla pumppuna (ei tosin näy kuvassa) Syscooling P67. EKWB 140mm ja 280mm radit ja niissä TT Riing tuulettimet. EKWB 10/16 letkut ja EKWN/Phobyan liittimet. Flow inficator letkussa on Freezemodin myös.

Pumppu + säiliö + virtausilmaisin sekä parit muut palikat (T-hana ylhäällä, lämpötila-anturi ja jotkut G1/4 extenderit tms) ovat @AkTechGears hommattu ja hyvin pelannut. Kesken buildin tuli huomattua että parille suunnittelemattomalle palalle olisi käyttöä, niin näppärästi muutaman tunnin päästä palikat oli kädessä.

Kotelo on Phanteks Enthoo Pro M ja odottaa muutamaa 3D tulostettua palikkaa että saisi hieman siistittyä. etupaneelin LCD on hieman viritellysti kiinni ja siihen tulee uusi kaulus / 5.25" bay cover ja samoin emolevyn alareunaan tulee "kauluksen" tapainen lista joka piilottaa nuo tuulettimien tms nappien pienet piuhat pois näkyvistä, samalla USB3 emoliittimen 90 asteen kulmapala pitää laittaa että piuhat menee alaspäin siitäkin siististi.

Säiliöön näköjään pitäisi hieman nestettä lisäillä, mutta se saa odottaa vielä viikon verran kunnes säiliön inlet tube saapuu (nyt hieman liplattaa).

Kone odotteli pidemmän aikaa blokkia ja sitten meni aikaa että sain kaiken pelaamaan kauniisti, sekä lopuksi vielä tuon Bykskin blokin RGB ledit toimimaan. Huom! Omassa Bykskin blokissa oli RGB ledin ohjauspinnit kytketty epästandardiin järjestykseen ja jouduin ne uudelleen kiinnittämään ennen kuin lähti pelaamaan.
 
Tässä viimein pari kuvaa tuosta Ryzen buildista. Kuvat ei laadultaan mitään parasta ja kuvakulma hieman huono kun kone on kylki seinää vasten, mutta antaa jotain käsitystä mitä tästä about tuli.

ryzen_loop_1.png


ryzen_loop_2.png


ryzen_loop_3.png


Koneessa siis Ryzen 1700X EKWB MX Supremacy blokilla, johon siniset ledit tökätty kiinni. GPU on R9 Nano Bykskin RGB blokilla. Säiliönä Freezemod Virus 190mm jonka alla pumppuna (ei tosin näy kuvassa) Syscooling P67. EKWB 140mm ja 280mm radit ja niissä TT Riing tuulettimet. EKWB 10/16 letkut ja EKWN/Phobyan liittimet. Flow inficator letkussa on Freezemodin myös.

Pumppu + säiliö + virtausilmaisin sekä parit muut palikat (T-hana ylhäällä, lämpötila-anturi ja jotkut G1/4 extenderit tms) ovat @AkTechGears hommattu ja hyvin pelannut. Kesken buildin tuli huomattua että parille suunnittelemattomalle palalle olisi käyttöä, niin näppärästi muutaman tunnin päästä palikat oli kädessä.

Kotelo on Phanteks Enthoo Pro M ja odottaa muutamaa 3D tulostettua palikkaa että saisi hieman siistittyä. etupaneelin LCD on hieman viritellysti kiinni ja siihen tulee uusi kaulus / 5.25" bay cover ja samoin emolevyn alareunaan tulee "kauluksen" tapainen lista joka piilottaa nuo tuulettimien tms nappien pienet piuhat pois näkyvistä, samalla USB3 emoliittimen 90 asteen kulmapala pitää laittaa että piuhat menee alaspäin siitäkin siististi.

Säiliöön näköjään pitäisi hieman nestettä lisäillä, mutta se saa odottaa vielä viikon verran kunnes säiliön inlet tube saapuu (nyt hieman liplattaa).

Kone odotteli pidemmän aikaa blokkia ja sitten meni aikaa että sain kaiken pelaamaan kauniisti, sekä lopuksi vielä tuon Bykskin blokin RGB ledit toimimaan. Huom! Omassa Bykskin blokissa oli RGB ledin ohjauspinnit kytketty epästandardiin järjestykseen ja jouduin ne uudelleen kiinnittämään ennen kuin lähti pelaamaan.
Kiva nähdä, että lopun lopuksi buildi on valmis ja kulkee hyvin. Tulossa tuo säiliön inlet myös minulle pari kappaletta. Ilmoita jos tilaamasi ei ole saapunut.
 
CDON:illa näemmä vieläkin paremmat ja hiljaisemmat ML:t tarjouksessa (eli lisäksi halvemmat!), osta ne jos on tuore emo jossa aidot PWM-liitännät.
Noista paljon juttua täällä: Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)

E: ludicium olikin nopeampi :D
E2: perhana pitäiskö noita ostaa varastoon sittenkin, vaikka just päätin etten käytä rahaa koneeseen ennen Black Fridayta :nb:
ei kyllä sillonkaan millekään tarvetta


Ai perkele, hyvä että luin ton sun linkin. Ittellä nuo ML ropellit on Bitfenix Recon tuuletinsäädinpaneelin takana ja mitäpä muutakaan se säätää kuin jännitettä. Täytyykin alkaa kehittelemään jotain muuta ratkaisua noille. Ihme kuitenkin että 3kk mulla tuolleen ollut alle 9v säädöllä muttei ole roplottanut ollenkaan, ihan täysin hiljaiset. Toki parempi pelata varman päälle...
 
Corsairin ML120mm tuulettimet on ittellä eikä pahaa sanaa. 1300rpm vielä melkeen täysin hiljaset, ja kulkee yli 2000rpm että kyllä ilmakin liikahtaa tarvittaessa :D tosin meteli on niillä rundeilla helvetillinen. Muistaakseni noilla on aika hyvä staattinen paine myös, eli kelpaa paksullekin radille.

CDON:illa näemmä vieläkin paremmat ja hiljaisemmat ML:t tarjouksessa (eli lisäksi halvemmat!), osta ne jos on tuore emo jossa aidot PWM-liitännät.
Noista paljon juttua täällä: Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)

E: ludicium olikin nopeampi :D
E2: perhana pitäiskö noita ostaa varastoon sittenkin, vaikka just päätin etten käytä rahaa koneeseen ennen Black Fridayta :nb:
ei kyllä sillonkaan millekään tarvetta

Kiitos vinkeistä! Pistin kaksi paria tilaukseen, katsotaan tuleeko ne ehjänä perille:D Emolevyksi uuteen koneeseen on tulossa Asus ROG Strix Z370-F, kai siinä on aidot PWM lähdöt.

Alkaa olemaan jäähdytyskomponentit tilattu blokkeja lukuunottamatta. CPU blokin voisin jo tilata, mutta näyttiksestä en vielä täysin varma. Riippuu tuleeko Black Fridaynä hyviä 1080 Ti tarjouksia.
 
Hei, pakko kysellä nyt täältäkin, olisiko kenelläkään PK-seudulla ylimääräisenä AM4 kantaan sopivia EK:n kiinnitysrautoja CPU blockille? Itse vaihdoin punaiseen leiriin ja tuloksena että tajusin liian myöhään että eihän tuossa liian vanhassa blockissa ole AM4 kiinnikkeitä. Jos kiinnikkeet löytyvät niin mikä olisi hinta? Tarve ASAP koska ei pää kestä tuota vakio coolerin huutoa.
 
Hellurei!

Kirjoittelin jo aiheesta tuolla omassa topicissa mutta laitetaan nyt tännekkin tämä kun siitä niin paljon aikaisemmin oli juttua..

Eli nyt sitten putken taivutus lopulta onnistui ja helposti onnistuukin, ihan käsivaralla vedelly vaikka minkälaista mutkaa tulemaan.. vika oli siis vääränkokoisessa insertissä, päässyt 12mm insu alphacoolilla menemään 13mm pakettiin eikä näin ensikertalaisena osannu itsekkään sitä heti epäillä! Omia taitoja toki senkin edestä.:rofl:

Ja tässä päässyt nyt nuita eri inserttejä ja putkia testailemaan ja niistä tässä kokemuksia, Alpahacoolin Eisrohr 16/13 putki oli tuota nykyistä EK-Waterblocksin 16/12 putkea kirkkaampaa ja kovempaa, EK:n putkessa näkyi selvästi valoa vasten pieniä poikkirantuja....mutta tuo EK:n putki on aivan hemmetin helppoa taivuttaa, lämpenee pienelläkin teholla nopeasti pehmeytensä ansioista ja taivutuksen kanssa ei ole kiirettä, putkea voi muovailla kauan aikaa pöydällä ennen kuin se jäähtyy paikoilleen. Alphacoolin putken kanssa meinas tulla kiire monta kertaa että sai kurvit tehtyä, eikä sillä saanut niin tiukkoja vetoja kuin EK:n putkella,vaikka laadultaan muuten paremman näköistä ja tuntuista olikin.
EK:n putkea oli myös helpompi leikata putkileikkurilla mutta vastaavasti päitä pyöristäessä tahtoi tavaraa lähteä liiankin helposti pois ja hiomapaperi sai olla todella hienojakoista jotta päistä sai siistit.
Barrowin putkea ei ollut kuin pieni pätkä, mutta se sijoittuu aikalailla nuiden välimaastoon.
Monsoonin putkeakin on kiinasta vielä tulossa joten sitäkin päästään kokeilemaan jossain vaiheessa.
Voisi näin näppituntumalta sanoa että paremman näköiset, kristallin kirkkaat putket saa aikaan Alphacoolin tangosta mutta näin vasta-alkajalle tuo EK:n ja Barowin putki oli parempi vaihtoehto.
Voikin olla, kun nyt kuitenki kaapissa sen verran paljon tuota Alpahacoolin putkea on, että pitää jossian vaiheessa siitä tehdä putkisto kokonaan uudestaan.

Inserteistä huomasin sen että Barrowin insertti oli istuvin ja sopivan taipuisa. Alpahacoolin insu oli hieman jäykempi mutta silti ihan helppokäyttöinen. EK:n insertti taasen olisi muuten ollut varmasti Barrowin kaltainen, mutta siinä oli koko insertin matkalla yhdellä kantilla tasainen kohta, eikä näin ollen insertti ollut täysin pyöreä, tuo tasainen syrjä jätti joskus jäljen putkeen kun putkea erehtyi lämmitämään liian lämpimäksi..muissa ei ollut samaa ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, pakko kysellä nyt täältäkin, olisiko kenelläkään PK-seudulla ylimääräisenä AM4 kantaan sopivia EK:n kiinnitysrautoja CPU blockille? Itse vaihdoin punaiseen leiriin ja tuloksena että tajusin liian myöhään että eihän tuossa liian vanhassa blockissa ole AM4 kiinnikkeitä. Jos kiinnikkeet löytyvät niin mikä olisi hinta? Tarve ASAP koska ei pää kestä tuota vakio coolerin huutoa.

Minulla on ylimääräisenä tällaiset: Dropbox - 20171102_121757.jpg

Supremacy MX AM4 raudat siis kuvassa.

Jos kelpaa niin löytyy Haagasta, laita YV.
 
Hellurei!

Kirjoittelin jo aiheesta tuolla omassa topicissa mutta laitetaan nyt tännekkin tämä kun siitä niin paljon aikaisemmin oli juttua..

Eli nyt sitten putken taivutus lopulta onnistui ja helposti onnistuukin, ihan käsivaralla vedelly vaikka minkälaista mutkaa tulemaan.. vika oli siis vääränkokoisessa insertissä, päässyt 12mm insu alphacoolilla menemään 13mm pakettiin eikä näin ensikertalaisena osannu itsekkään sitä heti epäillä! Omia taitoja toki senkin edestä.:rofl:

Ja tässä päässyt nyt nuita eri inserttejä ja putkia testailemaan ja niistä tässä kokemuksia, Alpahacoolin Eisrohr 16/13 putki oli tuota nykyistä EK-Waterblocksin 16/12 putkea kirkkaampaa ja kovempaa, EK:n putkessa näkyi selvästi valoa vasten pieniä poikkirantuja....mutta tuo EK:n putki on aivan hemmetin helppoa taivuttaa, lämpenee pienelläkin teholla nopeasti pehmeytensä ansioista ja taivutuksen kanssa ei ole kiirettä, putkea voi muovailla kauan aikaa pöydällä ennen kuin se jäähtyy paikoilleen. Alphacoolin putken kanssa meinas tulla kiire monta kertaa että sai kurvit tehtyä, eikä sillä saanut niin tiukkoja vetoja kuin EK:n putkella,vaikka laadultaan muuten paremman näköistä ja tuntuista olikin.
EK:n putkea oli myös helpompi leikata putkileikkurilla mutta vastaavasti päitä pyöristäessä tahtoi tavaraa lähteä liiankin helposti pois ja hiomapaperi sai olla todella hienojakoista jotta päistä sai siistit.
Barrowin putkea ei ollut kuin pieni pätkä, mutta se sijoittuu aikalailla nuiden välimaastoon.
Monsoonin putkeakin on kiinasta vielä tulossa joten sitäkin päästään kokeilemaan jossain vaiheessa.
Voisi näin näppituntumalta sanoa että paremman näköiset, kristallin kirkkaat putket saa aikaan Alphacoolin tangosta mutta näin vasta-alkajalle tuo EK:n ja Barowin putki oli parempi vaihtoehto.
Voikin olla, kun nyt kuitenki kaapissa sen verran paljon tuota Alpahacoolin putkea on, että pitää jossian vaiheessa siitä tehdä putkisto kokonaan uudestaan.

Inserteistä huomasin sen että Barrowin insertti oli istuvin ja sopivan taipuisa. Alpahacoolin insu oli hieman jäykempi mutta silti ihan helppokäyttöinen. EK:n insertti taasen olisi muuten ollut varmasti Barrowin kaltainen, mutta siinä oli koko insertin matkalla yhdellä kantilla tasainen kohta, eikä näin ollen insertti ollut täysin pyöreä, tuo tasainen syrjä jätti joskus jäljen putkeen kun putkea erehtyi lämmitämään liian lämpimäksi..muissa ei ollut samaa ongelmaa.


PETG lämpenee ja taituu todella nopeammin kuin Akryyli. Sinun täytyy olla todella nopea PETG:n kanssa . Jos taivutat kuumailma puhaltimella, niin älä pidä tietyssä paikassa pitkään aikaa. PETG lämpenee (10-15 sekunnissa) puhaltimen täydellä vahvuudella. Taivutusinsertti on luultavasti pieni. Jos jää vähän tilaa, että putken sisällä (helposti liikkuu), niin ei kannata käyttää. Toisaalta voit yrittää taivuttaa ilman työkalua. Mutta, sinun täytyy hankkia jotain yhteensopiva taivutusinserttia.


Vastauksesi olikin todella lähellä:). Mutta kokemuksien perusteella ihmiset oppivat parhaiten. Barrowin taivutusinserttejä käytän itse ja sopii yhteen monsoon, alphacool sekä myös primochill:n kovaputkien kanssa. Kyseessä siis 10mm:n taivutus insertti. Yleensä ne harvoin käyvät toistensa kanssa. Vinkinä, että jos taivutusinsertti on vähän paksumpi ja on hankala työntää sisään. Ihan tavallinen ruokaöljy ratkaisee ongelman.:)

Barrowin PETG putkileikkuri on todella kätevä. PETG on joustavampi kuin akryyli, joten PETG:n pitää leikata todella nopeasti, että tulee tasainen leikkaus. Ei arvitse poistaa purseet kalvaimella tai tasoittaa hiomapaperilla/dremelillä. Mutta, ei aina kuitenkin tulee täydellisesti.

Barrow PETG putkileikkuri
PETG putkileikkuri.png
 
Tulispa jo uus kotelo niin pääsis kasaamaan uutta looppia. Olis tulossa sellasta herkkua kuin 2x 360mm radit ja uus EK D5 Revo PWM pumppu+säiliö kombo. On sormet syyhynnyt jo toista viikkoa. Harmi että ton mun tilaaman kopan saatavuus on pirun heikkoa. Jimmsin mukaan pitäs tänään saapua oma kappale tonne, toivottavasti pitää arvio paikkansa :D
 
Huh, tuli melkoisesti työstöroskaa radeista. 280 X-flow oli melko puhdas vaikka sieltäkin jokunen partikkeli tuli, 420 oli suorastaan törkyinen. Kunnolla painetta en saanut sisään, mutta hervoton ravistelu kiehuvalla vedellä tuntui toimivan.

Onneksi tuli tuokin operaatio tehtyä, muuten olisi blokkien mikrokanavat varmaan syöneet tuota moskaa sisäänsä.
 
Vastauksesi olikin todella lähellä:). Mutta kokemuksien perusteella ihmiset oppivat parhaiten. Barrowin taivutusinserttejä käytän itse ja sopii yhteen monsoon, alphacool sekä myös primochill:n kovaputkien kanssa. Kyseessä siis 10mm:n taivutus insertti. Yleensä ne harvoin käyvät toistensa kanssa. Vinkinä, että jos taivutusinsertti on vähän paksumpi ja on hankala työntää sisään. Ihan tavallinen ruokaöljy ratkaisee ongelman.:)

PETG putkileikkuri.png

Niinhän se oli, mutta kun kukaan ei niistä omistamistaan inserteistään koskaan laittanut mittoja niin en voinut varmistua mikä on oikea koko millekkin putkelle.
Jäi vain arvailun varaan, että onko insertti sitten liian väljä vai piilikö vika asentajan korvien välissä.:facepalm:

Mutta tässä nyt yleisenä tietona että oikea väljyys on noin 0,5 - 0,3mm, hieman väljemmälläkin saa taivutettua mutta mitä tiukempi insertti on, sitä vaivattomampaa tuo taivutus on.
Niinhän sitä näissä metallihommissakin lämmöllä taivutettaessa pitää laittaa putkeen esim. hiekkaa ennen taivutusta ja sitähän laitetaan ihan täyteen.. eikä vain sinnepäin!:lol:
 
Taitaa olla 1080ti waterforcet loppu tukkureilta ja joka paikasta, kun toimituspäivät vaan pitenee ja pitenee. Nyt pomppasi oma kuukaudella eteenpäin ja tästä suivaantuneena tilasin pikapikana Asuksen hybridiposeidonia vaikka se sitten tarkoittaakin, että äänikortti ei mahdu sen alle vaan pitää alkaa säätämään riserin kanssa se jotenkin jonnekkin :D

Poseidonista saa periaatteessa sitten lisää radipinta-alaa, hyvä sinänsä, kun koppaan ei enempää mahdu. Saa nähdä miten se toimii käytännössä. Onko foorumilaisilla kokemuksia noista hybridmalleista ylipäätään?
 
Taitaa olla 1080ti waterforcet loppu tukkureilta ja joka paikasta, kun toimituspäivät vaan pitenee ja pitenee. Nyt pomppasi oma kuukaudella eteenpäin ja tästä suivaantuneena tilasin pikapikana Asuksen hybridiposeidonia vaikka se sitten tarkoittaakin, että äänikortti ei mahdu sen alle vaan pitää alkaa säätämään riserin kanssa se jotenkin jonnekkin :D

Poseidonista saa periaatteessa sitten lisää radipinta-alaa, hyvä sinänsä, kun koppaan ei enempää mahdu. Saa nähdä miten se toimii käytännössä. Onko foorumilaisilla kokemuksia noista hybridmalleista ylipäätään?

Itsellänikin kone vielä viimeistelyä vaille valmis testiajolle ja poseidoni on vetämässä köyttä näyttiksenä. Aika vähän suomessa on tuo poseidon mennyt kaupaksi ja sen selittää sen muhkea hintalappu ja se että ne jotka vesijäähyjä rakentelee, ostavat mielellään itseasennettavan blockin.
Mutta kyllä luulen että ei tuonkaan kohdalla rahat hukkaan mene, ulkonäöllisesti hienoilla rgb valoilla valaistu tehopakkaus kuitenkin kyseessä.
Painava se kyllä on, ja yllättävän paljon vie tilaa kotelosta....
 
Taas on foorumeiden toimivuus todistettu. Pari tuntia sitten kysellyt ja nyt on jo am4 kiinnikkeet käsissä minimaaliseen hintaan kiitos Copterin. Jos tänään ainakin saisi loopin kasaan ja shakedown testattua lämmöt jos ei vuoda kuin seula.
 
Heittäkääs hyviä tuulari vaihtoehtoja 60mm paksulle 240mm radille ja hiljaisia saisi olla koko luokassa 120mm. Noctuan suljen pois vaikka hyviä onkin niin esteettisyys voittaa tällä kertaa :D
 
Heittäkääs hyviä tuulari vaihtoehtoja 60mm paksulle 240mm radille ja hiljaisia saisi olla koko luokassa 120mm. Noctuan suljen pois vaikka hyviä onkin niin esteettisyys voittaa tällä kertaa :D

Oletko näihin vielä kerennyt tutustua? :p

Itse en halunnut tilata noctuaa sen värin takia enkä tiennyt näistä. Nyt on sitten vardareita riepottelemassa mielenrauhaa.. x)

Jospa noitakin tilaisi tulevaisuudessa!
 
mulla oli edelliset tuularit Noctuan redux sarjaa niitä harmaa mustia ja vaikka asiansa ajaa niin niiden estetiikka ei miellytä ihan hirveesti :)
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 199
Viestejä
4 423 426
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom