Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kuinka monella on asennettu tiivisteet tuulettimien ja radien väliin?

Paksuissa radeissa aika paljon ilmaa puskee tuulettimien ja radien välisistä raoista, tuulettimien ja radien kiinnityspinnat, kun eivät ole aivan suorat ja joissakin malleissa on vielä jonkinaisia olakkeita/portaita.

Onko tästä tehty tutkimusta? Olishan mulla kuumaliimaa tossa... :rolleyes:
 
Ruttuja vaan tulee putkeen. :facepalm:
Putki (16/13) ja insertti (13mm) alphacoolin valmistamia, mutta kun mittaa insertin se näyttää olevan 12mm.
Onko tuo milli oikea välys sitten tuolle insertille?
 
Ruttuja vaan tulee putkeen. :facepalm:
Putki (16/13) ja insertti (13mm) alphacoolin valmistamia, mutta kun mittaa insertin se näyttää olevan 12mm.
Onko tuo milli oikea välys sitten tuolle insertille?
Hieman ohuempi sen kuuluukin olla, että sen saa myös poiskin sieltä putkesta taivutuksen jälkeen.
 
Hieman ohuempi sen kuuluukin olla, että sen saa myös poiskin sieltä putkesta taivutuksen jälkeen.

No mikähän tuossa mahtaa sitten olla.
Nuo Barrowin kulmajigit on aika tiukkoja putkelle, voiko se aiheuttaa tuon vai onko vain lämmön puute!?
Tuntuu vaan että kun antaa tarpeeksi lämpöä niin putki menettää muotonsa jo ennen taivutustakin.
 
No mikähän tuossa mahtaa sitten olla.
Nuo Barrowin kulmajigit on aika tiukkoja putkelle, voiko se aiheuttaa tuon vai onko vain lämmön puute!?
Tuntuu vaan että kun antaa tarpeeksi lämpöä niin putki menettää muotonsa jo ennen taivutustakin.
Taivutatko noita jollain työkalulla vai ilman?
 
No mikähän tuossa mahtaa sitten olla.
Nuo Barrowin kulmajigit on aika tiukkoja putkelle, voiko se aiheuttaa tuon vai onko vain lämmön puute!?
Tuntuu vaan että kun antaa tarpeeksi lämpöä niin putki menettää muotonsa jo ennen taivutustakin.

PETG lämpenee ja taituu todella nopeammin kuin Akryyli. Sinun täytyy olla todella nopea PETG:n kanssa . Jos taivutat kuumailma puhaltimella, niin älä pidä tietyssä paikassa pitkään aikaa. PETG lämpenee (10-15 sekunnissa) puhaltimen täydellä vahvuudella. Taivutusinsertti on luultavasti pieni. Jos jää vähän tilaa, että putken sisällä (helposti liikkuu), niin ei kannata käyttää. Toisaalta voit yrittää taivuttaa ilman työkalua. Mutta, sinun täytyy hankkia jotain yhteensopiva taivutusinserttia.
 
Sain tuossa yhden, jo miltei onnistuneen kappaeen tehtyä. Ongelmana taitaa olla tuo omistamani kuumailmapuhallin ku siihen ei ole suulakkeita olemassa ja sen lämmityspiste on liian pieni, tahtoo siis lämmetä yhdestä kohtaa liikaa tai sitten kappale karkaa puhalluspisteen ulkopuolelle ja kappale jäähtyy.. Taitoksista tulee muuten ok, mutta juuri ennen mutkan alkua tulee mutkaan suoraa osuutta, pyöreän säteen sijaan. Niinkuin putki kutistuisi tuostakohti tms.
 
Sain tuossa yhden, jo miltei onnistuneen kappaeen tehtyä. Ongelmana taitaa olla tuo omistamani kuumailmapuhallin ku siihen ei ole suulakkeita olemassa ja sen lämmityspiste on liian pieni, tahtoo siis lämmetä yhdestä kohtaa liikaa tai sitten kappale karkaa puhalluspisteen ulkopuolelle ja kappale jäähtyy.. Taitoksista tulee muuten ok, mutta juuri ennen mutkan alkua tulee mutkaan suoraa osuutta, pyöreän säteen sijaan. Niinkuin putki kutistuisi tuostakohti tms.
Pyöritteletkö sitä putkea samalla kun lämmität sitä? Omassa puhaltimessa käytän just semmosta kohdistavaa suulaketta mutta mitään ongelmia ei tule kun pyörittelee sitä putkea lämmitysvaiheessa koska ei se muuten lämpene tasaisesti. Lisäksi PETG on tosiaan aika herkkä - sitä ei paljoa tarvitse ylikuumentaa niin rupeaa insertin kanssakin tulemaan epätasaista jälkeä.

Laitappa kuvaa epäonnistuneista yksilöistä, niistä pystyy aika helposti sanomaan mikä on mennyt pieleen
 
Sain tuossa yhden, jo miltei onnistuneen kappaeen tehtyä. Ongelmana taitaa olla tuo omistamani kuumailmapuhallin ku siihen ei ole suulakkeita olemassa ja sen lämmityspiste on liian pieni, tahtoo siis lämmetä yhdestä kohtaa liikaa tai sitten kappale karkaa puhalluspisteen ulkopuolelle ja kappale jäähtyy.. Taitoksista tulee muuten ok, mutta juuri ennen mutkan alkua tulee mutkaan suoraa osuutta, pyöreän säteen sijaan. Niinkuin putki kutistuisi tuostakohti tms.

Itselläni on tämmöinen käytössä: Kuumailmapuhallin Cocraft HH 2000-E - COCRAFT | Clas Ohlson Pysyy näppärästi itsekseen pystyssä ja säätövaraa on 50-600°C eikä mitään suulakkeita. putkea kannattaa lämmittää koko taivutettavalta alueelta juurikin pyörittäen. Itse säädän lämpöä enemmänkin vaihtelemalla puhaltimen ja putken etäisyyttä kuin laittamalla lämmöt kaakkoon.
 
Tässäpä nyt kuvat muutamista pahimmista.

20171024 190106

Jos nyt oikein olen itse tulkinnut niin ensimmäinen käynyt liian lämpimänä koska nuita ilmakuplia, sitten toisena liian kylmänä.
Sitten on nuita tuollaisia missä putki on jotenkin muuttanut oudosti muotoaan, niin kuin insertin ja putken väliin tulisi painetta ja putki paisuu siitä kohti!?!

20171024 190146

Ja tässä toisessa linkissä olevassa kuvassa on viimeisin tekele joka on mielestäni jo ihan kohtuullinen mutta siinäkin havaittavissa tuollaista putken "kutistumista" taitoskohdassa.

Yleens parhaimman muodon saaneet kulmat ovat oleet nuita, missä ilmenee ylilämpenemisen aiheuttamia ilmakuplia, mukava olisi vielä päästä niistä eroon!:lol:

Taitaa vaan olla harjoituksen puutetta.:facepalm:
 
Tässäpä nyt kuvat muutamista pahimmista.

20171024 190106

Jos nyt oikein olen itse tulkinnut niin ensimmäinen käynyt liian lämpimänä koska nuita ilmakuplia, sitten toisena liian kylmänä.
Sitten on nuita tuollaisia missä putki on jotenkin muuttanut oudosti muotoaan, niin kuin insertin ja putken väliin tulisi painetta ja putki paisuu siitä kohti!?!

20171024 190146

Ja tässä toisessa linkissä olevassa kuvassa on viimeisin tekele joka on mielestäni jo ihan kohtuullinen mutta siinäkin havaittavissa tuollaista putken "kutistumista" taitoskohdassa.

Yleens parhaimman muodon saaneet kulmat ovat oleet nuita, missä ilmenee ylilämpenemisen aiheuttamia ilmakuplia, mukava olisi vielä päästä niistä eroon![emoji38]

Taitaa vaan olla harjoituksen puutetta.:facepalm:
Youtubessa Jay ja kummppanit useamman videopätkän voimin käyvät läpi taivutusta ja muutakin aiheeseen liittyvää. Kannattaa katsoa, sitten vain rauhassa kokeilemaan uudestaan.
 
Youtubessa Jay ja kummppanit useamman videopätkän voimin käyvät läpi taivutusta ja muutakin aiheeseen liittyvää. Kannattaa katsoa, sitten vain rauhassa kokeilemaan uudestaan.

Näitä juuri olenkin katsellut ja yhtään itseäni kehumatta luulin asiassa itsekin helposti onnistuvan mutta ei tämä ihan lastenleikkiä ollutkaan.
 
luulin asiassa itsekin helposti onnistuvan mutta ei tämä ihan lastenleikkiä ollutkaan.
Itsellä oli juuri sama kun kunnianhimoisena lähdin ensimmäistä looppia PETG:llä tekemään. Kaikenlaisia taivutusvideoita kattelin ja ajattelin että eihän tuo niin vaikeaa ole senkun vaa lämmittää ja taivuttelee. Kauan kyllä harjottelua vaati ja jouduinkin vielä lisää putkea (ja kulmia) ostamaan kun loppui kesken. :D
Looppi nyt onneksi pyörinyt jo yli kuukauden moitteetta.
 
Näitä juuri olenkin katsellut ja yhtään itseäni kehumatta luulin asiassa itsekin helposti onnistuvan mutta ei tämä ihan lastenleikkiä ollutkaan.
Rauhassa noita kannattaa tehdä. Ekoissa kuvissa on ihan selvästi sekä liian kuumana käynyttä putkea että epätasaisesti lämmennyttä. Itse pidän PETG putken kanssa sitä nyrkkisääntöä että pyörittelen sitä putkea jatkuvasti puhaltimen yläpuolella ja kun se alkaa ensimmäistä kertaa tuntua että alkaa jo pehmetä niin noin 5 sekuntia tuosta hetkestä otan pois puhaltimen päältä ja teen taivutuksen.

Jayzin sijaan tämä on semmoinen video mistä aloittelija näkee oikeasti aika hyvin miten noita taivutuksia kannattaa tehdä. Kaveri näyttää tuossa myös mitä tapahtuu jos putkea ei lämmitä tarpeeksi tai sitä lämmittää liikaa.
 
Kyllä se vain taitaa tuo insertti olla liian väljä tuonne putkeen kun käsintaivutusta kokeilin myös, siis ilman kulmajigejä, monta monituista vääntöä ja siitä näkee selvästi kuinka paljon väljää jää tuon insertin ja putken väliin.
Voisiko joku mitata omansa, että onko tuo normaalia että 13mm putkelle on 12mm insertti, niin todistuisi onko tuossa ajatuksessa mitään perää?

----> hh

Tuossa vielä muutama yritys jotka lämmitin todella hitaasti ja tarkasti, silti niistä tuli melkoisia taideteoksia..
 
Lämmin ilman ainoa poistumis reiti näyttää olevan kotelon takana olevat Gpu:n kiinnityspaikat. Säiliö vie paljon tilaa ainoalta ilman poistumis paikalta.
Miten itse ratkaisisit lämmön poistoa tuosta kopasta? Tässä kyse on ''kotelon sisällä oleva lämpötila'', eikä veden tai komponenttien lämmöt. Näihin vaikuttaa paljon tekijöitä kuten alhaalla mainitssemani muutamat tekijät.

Ainoa poistumisreitti ei ole pcie-slotit, vaan myös takaradin tuuletin poistaa ilmaa kotelosta, vaikka se lämmitettyä olisikin (+ ehkä myös kattotuulettimet(?)) Lainaan itseäni lämmön poistamisen ratkaisemiseksi:
"Jos perän tuulettimen haluaa säilyttää noin päin valon takia, niin laittaisin kattotuulettimet puhkumaan sisään ja molemmat radit sitten ulos."
255a6c8e7e54f43106fd7084bbf38051.png
Näin radien lämmittämä ilma ei päädy koteloon. Lisäksi Vardarit tais peräti olla paremmat pullina? ... mutta aina parempi jos push-pull tulossa noin paksuun radiin.

Paksu jäähdytin pakottaa ilman kiertämään pidemmän aikaa. Se voi myös kerätä enemmän lämpöä kiertäessään.
Mitä isompi jäähdytys sitä vähemmän suorituskykyä. Tuossa ihan selkeästi näkyy, että radiatorin pinta-ala ei ainakaan ole toimiva tässä järjestyksessä. Miten paljon pinta-alaa sitä enemmän tuuletin kierroksia (High static pressure) tuulettimilla. Lämmin ilma jää enemmän paksumpaan jäähdyttimeen kuin ohueen. ???*Käytännössä tämä tarkoittaa siitä, että kylmä ilma jää paksumman radiaattorin pohjalle ja paksumman radin etupuoli, jonka on (10-20mm):n pinta-ala jää lämpimäksi.*???
Tuota merkattua lausetta en kyllä tajua :confused::confused::confused:

F4-120 tuulettimien staattinen paine (3.16mm H2O) pitäisi riittää hyvin läpäisemään tuo radi ja alla olevan testin mukaan radin läpi mennessä ilma lämpenee n. 6C @1300RPM ja samalla vesi jäähtyy asteen. Testi toteutettu vartin sessiona ja lukemat luettu sekunnin välein josta keskiarvot jne.
d2ebca59c84d941a5ced54aa5537fe18.png

Mitä isompi jäähdytys sitä vähemmän suorituskykyä.
Tässä myös esimerkkinä kyseessä oleva XE360 jäähdyttää 318W lämpökuorman jo pelkällä pushilla, kun taas Suomessa yleiset slimmit Alphacool ST30 ja EK SE jäähdyttävät vain 262W ja 234W. Paras slim Nemesis 360 GTS myös merkattu, mutta sellasen joutuisi tilaamaan ulkomailta ja push-pullissa ei ole mitään järkeä slim-radeilla
Push-pullina (joka Pepperinokselle tulossa) samat lukemat:
  • EK XE360: 364W (+15%)
  • Nemesis 360 GTS: 308W (+6%)
  • AC ST30: 290W (+11%)
  • EK SE: 255W (+9%)
eli paras Nemesis slim radi ei pärjää edes push-pullina XE360:lle jossa pelkkä push.
Edit: Koolancen slimmi kirikin push-pullina Nemesiksen edelle ja voitti push-XE:n marginaalisesti, mutta paksuuttakin yhdistelmälle kertyy jo 80mm vs. XE-push 85mm
MFTBvvp.png

Olet varmasti missanut tuossa koko pointin. Laitoin vaihtoehtona hänelle radiaattorin asennuksen sellaisena vaihtoehtona. Itse testasin omassa loopissani useampaan kertaan ja käytännössä se on viileämpi kuin toisinpäin. Jos joku tulee väittämään, että tää on mahdotonta.Voisin lähitulevaisuudessa tehdä tästä testauksen ja laittaa tänne esimerkkinä.
Taisin missata pointin parikin kertaa :btooth::btooth: Tätä testausta jään odottamaan innolla :) En millään tavalla halua loukata, laitoin vaan "faktoja" (testituloksia) tänne, koska käytännön kokemuksessa viet 6-1! Slim-radiin vaihtamisen suosittelu, radin kääntäminen (joka eturadin tapauksessa vaikeaa) ja pumppu-säiliö-kombon pystyyn nostaminen sen rinnalle vaan kuulosti vähän oudolta...
 
Viimeksi muokattu:
Itellä edessä myös ensimmäistä kertaa tuo PETGin taivutus. Onneks ostin varulta 4 metriä putkea että riittää harjoiteltavaksi :rofl: parit ylimääräiset kulmaliittimet otin kans varulta jos tehdessä tulee vastaan sellasia paikkoja joihin ei millään ilveellä saa tehtyä nättiä kulmaa.
 
Kyllä se vain taitaa tuo insertti olla liian väljä tuonne putkeen kun käsintaivutusta kokeilin myös, siis ilman kulmajigejä, monta monituista vääntöä ja siitä näkee selvästi kuinka paljon väljää jää tuon insertin ja putken väliin.
Voisiko joku mitata omansa, että onko tuo normaalia että 13mm putkelle on 12mm insertti, niin todistuisi onko tuossa ajatuksessa mitään perää?

----> hh

Tuossa vielä muutama yritys jotka lämmitin todella hitaasti ja tarkasti, silti niistä tuli melkoisia taideteoksia..
Kovaputkihommille on muuten omakin ketju josta vois saada paremmin apua.

Hardline eli kovaputket
 
Itellä edessä myös ensimmäistä kertaa tuo PETGin taivutus. Onneks ostin varulta 4 metriä putkea että riittää harjoiteltavaksi :rofl: parit ylimääräiset kulmaliittimet otin kans varulta jos tehdessä tulee vastaan sellasia paikkoja joihin ei millään ilveellä saa tehtyä nättiä kulmaa.

Mulla meni nelisen metriä pelkkään harjoitteluun, eikä silti tullu täysin mieleistä vielä. :dead:
 
Tutun näköinen kone tuossa yllä.[emoji51]
Looppiin voi myös yhdistää letkua ja kovaputkivetoa.
Esim näyttis pikaliittimillä&letkulla looppiin jos tarvetta irroitella/vaihtaa osaa.
 
Itellä edessä myös ensimmäistä kertaa tuo PETGin taivutus. Onneks ostin varulta 4 metriä putkea että riittää harjoiteltavaksi :rofl: parit ylimääräiset kulmaliittimet otin kans varulta jos tehdessä tulee vastaan sellasia paikkoja joihin ei millään ilveellä saa tehtyä nättiä kulmaa.
Oikein!
 
@Signa Ainoa poistumisreitti ei ole pcie-slotit, vaan myös takaradin tuuletin poistaa ilmaa kotelosta, vaikka se lämmitettyä olisikin (+ ehkä myös kattotuulettimet(?)) Lainaan itseäni lämmön poistamisen ratkaisemiseksi:
"Jos perän tuulettimen haluaa säilyttää noin päin valon takia, niin laittaisin kattotuulettimet puhkumaan sisään ja molemmat radit sitten ulos.


255a6c8e7e54f43106fd7084bbf38051.png




@Signa Näin radien lämmittämä ilma ei päädy koteloon. Lisäksi Vardarit tais peräti olla paremmat pullina? ... mutta aina parempi jos push-pull tulossa noin paksuun radiin.


@Signa Tuota merkattua lausetta en kyllä tajua :confused::confused::confused:

Tärkeää tässä on, että jos haluat käyttää tuulettimia pienemmällä nopeudella, pitkä ja ohut jäähdytin tai kaksi pienempää ohutta jäähdytyntä toimivat paremmin kuin yksi paksu 360mm jäähdytin. Paksuilla jäähdytymillä ei välttämättä on aina parempia jäähdytystehoja,. Koska paksummat jäähdyttimet edellyttävät enemmän tuuletin RPM:a, että voivat riittävästi jäähdyttää. Toisaalta jäähdyttimen pituudella on myös tärkeä rooli.

@Signa
F4-120 tuulettimien staattinen paine (3.16mm H2O) pitäisi riittää hyvin läpäisemään tuo radi ja alla olevan testin mukaan radin läpi mennessä ilma lämpenee n. 6C @1300RPM ja samalla vesi jäähtyy asteen. Testi toteutettu vartin sessiona ja lukemat luettu sekunnin välein josta keskiarvot jne.

d2ebca59c84d941a5ced54aa5537fe18.png



Tässä myös esimerkkinä kyseessä oleva XE360 jäähdyttää 318W lämpökuorman jo pelkällä pushilla, kun taas Suomessa yleiset slimmit Alphacool ST30 ja EK SE jäähdyttävät vain 262W ja 234W. Paras slim Nemesis 360 GTS myös merkattu, mutta sellasen joutuisi tilaamaan ulkomailta ja push-pullissa ei ole mitään järkeä slim-radeilla
Push-pullina (joka Pepperinokselle tulossa) samat lukemat

  • EK XE360: 364W (+15%)
  • Nemesis 360 GTS: 308W (+6%)
  • AC ST30: 290W (+11%)
  • EK SE: 255W (+9%)
eli paras Nemesis slim radi ei pärjää edes push-pullina XE360:lle jossa pelkkä push.
Edit: Koolancen slimmi kirikin push-pullina Nemesiksen edelle ja voitti push-XE:n marginaalisesti, mutta paksuuttakin yhdistelmälle kertyy jo 80mm vs. XE-push 85mm





Ylhäällä oleva testi on toteutettu pelkästään paksujen jäähdyttimien väliin. Ei välttämättä tämä viittaa kokonaisuudessaan paksu vs ohut teoriaan. Käytän push&pull:a tuossa omassa loopissani. XSPC 240mm x 30mm (slim) crossflow jäähdyttimellä pelkällä push:lla -2c ja push&pull:lla -4c. Tarvitseeko edes ohuelle jäähdyttimelle push&pull? Se on ihan maku kysymys. Itse olen tarkka tässä tapauksessa ja -2c on -2c:). Lisäksi käytän mieluimmin push&pull slim jäähdyttimiä kuin maksaa paksulle jäähdyttimelle paljon euroja.



Oli pakko taas lainata, ehkä en osannut selittää asiaa kunnolla ekstentiaali lauseen vuoksi. Mutta koitetaan uudestaan.

"Paksu jäähdytin pakottaa ilman kiertämään pidemmän aikaa. Se voi myös kerätä enemmän lämpöä kiertäessään. Tässä taas tarvitaan enemmän tuuletin Rpm:ä.

Mitä isompi jäähdytys sitä vähemmän suorituskykyä .Lämmin ilma jää enemmän paksumpaan jäähdyttimeen kuin ohueen. Käytännössä tämä tarkoittaa siitä, että kylmä ilma jää paksumman radiaattorin takapuolelle missä tuuletin puhaltaa ja ei läpäise paksumman radin etupuolesta, joka on käytännössä (30/60)." Pakkohan käyttää push&pull:na. Aloittajakin on tajunnut laittaa lopunlopuksi jäähdytin push&pull:na. Tämä on myös omasta mielestäni ainoa ratkaisu tuohon järjestelmään.

21212.jpg


Taisin missata pointin parikin kertaa :btooth::btooth: Tätä testausta jään odottamaan innolla :) En millään tavalla halua loukata, laitoin vaan "faktoja" (testituloksia) tänne, koska käytännön kokemuksessa viet 6-1! Slim-radiin vaihtamisen suosittelu ja pumppu-säiliö-kombon pystyyn nostaminen sen rinnalle vaan kuulosti vähän oudolta...


Tarkoitin tuolla, että ohuella jäähdyttimillä saisi enemmän tilaa ja ei tarvitsisi käyttää edes paljon tuulettimia. Hän joutuu nyt laittamaan push&pull:a varten + 3 tuuletinta tuohon ahtaaseen tilaan (säiliön perään) :). Alustavasti pääasiassa tarkoitin, siitä että "kotelo on todella ahdas".

En ole tyhmä ja tiedän tavallisen U-flow jäähdyttimen periaatteesta. Koska itse käytin ja käytän edelleen X-U-Flow jäähdyttimiä paljon.

Miksi G1/4 paikat alhaalla?
Virtuauksen kannalta jäähdytimen G1/4 paikat olisi järkevämpi alhaalla. Koska, kuvassa virtaus kiertää ensin 360mm jäähdyttimestä läpi 120mm jäähdyttimeen ja sieltä haarautuu CPU+GPU:hun.


P.s: Sorry:(. @Signa Lainaukset meni vahingossa pois.

+ Tällä kielitaidolla on hankala selittää asiaa, joten pahoittelen nytten jos taas jotain jäänyt ymmärtämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Alla alustava plääni valmiille buildille. Osuuko jotain silmään ja onko parannusehdotuksia? :)
upload_2017-10-26_10-38-42.png
 
Kuinka monta tuuletinta voi kytkeä yksiin pinneihin? Meneekö 6 vai laitanko suosiolla vaan 3 splitterit omiin slotteihin?
 
Jyssi aika tiukille menee näyttis ja push&pull.
Miten meinasit tuon pumppu/säiliö kombon kiinnittää tuohon kohtaan?
Mikäli kiinnikkeet tulee kovin pitkiksi tai erikoisiksi niin riski pumpun värinöiden kasvamisesta nousee ja sitten ne siirtyy koppaan jolloin se alkaa olla selvästi kuultavissa mikä ei varmaankaan ole tarkoitus.
Ei varmaan 6 puhallinta yhteen liittimeen ole suositeltavaa, ainakin mennään ihan rajoilla jos kierrokset nousee koviksi. 3 fööniä yhteen liittimeen on yleensä ihan ok.
 
Jyssi aika tiukille menee näyttis ja push&pull.
Miten meinasit tuon pumppu/säiliö kombon kiinnittää tuohon kohtaan?
Mikäli kiinnikkeet tulee kovin pitkiksi tai erikoisiksi niin riski pumpun värinöiden kasvamisesta nousee ja sitten ne siirtyy koppaan jolloin se alkaa olla selvästi kuultavissa mikä ei varmaankaan ole tarkoitus.
Ei varmaan 6 puhallinta yhteen liittimeen ole suositeltavaa, ainakin mennään ihan rajoilla jos kierrokset nousee koviksi. 3 fööniä yhteen liittimeen on yleensä ihan ok.

Se on ollu tossa nykysessä pelkän prossun setupissa tolla EK:n bracketilla kiinni radissa vajaan 2 viikkoa. Kakkosversiossa se kiinnittyisi tuulettimeen. En ainakaan itse ole kuullut mitään erikoista, pitääpä höristää korvia ja testailla hieman.

20171026_114617.jpg
 
Uusia osia odotellessa laitoin samaan konkurssiin myös pumppu/säiliö kombon tilaukseen: EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop

Muistaakseni tuo D5 oli kingi näissä hommissa?

Ja oletan että oma nykyinen pitempi säiliö sopii tuohon myös. EK DDC X- top CSQ istutettu nyt siis 100 DDC MX säiliö, menisköhän samoille kierteille tuohon tulevaan linkin komboon?

En kattony yhtään miten osuu nykyisen EK uni holderi kanssa reiät kohdilleen tuossa tulevassa, mutta varmaan joutuu tuota senttistä alumiinilevyä työstämään taas...

Nykyinen hyvin toimiva laing DDC lähtee myyntii myöhemmin jos kysyyntää on.
 
Uusia osia odotellessa laitoin samaan konkurssiin myös pumppu/säiliö kombon tilaukseen: EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM – EK Webshop

Muistaakseni tuo D5 oli kingi näissä hommissa?

Ja oletan että oma nykyinen pitempi säiliö sopii tuohon myös. EK DDC X- top CSQ istutettu nyt siis 100 DDC MX säiliö, menisköhän samoille kierteille tuohon tulevaan linkin komboon?

En kattony yhtään miten osuu nykyisen EK uni holderi kanssa reiät kohdilleen tuossa tulevassa, mutta varmaan joutuu tuota senttistä alumiinilevyä työstämään taas...

Nykyinen hyvin toimiva laing DDC lähtee myyntii myöhemmin jos kysyyntää on.
Mulla on sama, ilman valoja tosin ja vaikka pidän pumppua ilman PWM signaalia, niin silti hiljainen. Ensimmäinen ja ainoa pumppu, mutta mitä nyt foorumeita selatessa tullut kommentteja vastaan, niin pelkkää kehua kuullut.
 
Mulla on sama, ilman valoja tosin ja vaikka pidän pumppua ilman PWM signaalia, niin silti hiljainen. Ensimmäinen ja ainoa pumppu, mutta mitä nyt foorumeita selatessa tullut kommentteja vastaan, niin pelkkää kehua kuullut.

Näin muistelin kans että tuo D5 on ”se juttu” ollut jo pitkään. Tosin ei tämä nykyinen Laing DDC ole paljoa pöllömpi. PWM sekin.
 
Auttakaa fysiikkaa ymmärtämätöntä ja mielellään vääntäisitte vielä rautalangasta :D

Ymmärränkö nyt oikein, että lämpö on hukkatehoa ja tarvittava jäähdytyskapasiteetti on vähemmän kuin komponenttien käyttämä kokonaissumma? Jos näin on niin kuinka paljon tarvitsisi jäähdytyskapasiteettia esimerkiksi seinästä vedetylle 300W kuormalle, kun käytössä on 660W psu platinatarralla? Powerin hyötysuhde laskuihin 93%.

PC Idlaa ~135W, mikähän luku mahtaisi olla lähellä ilman näyttistä ja prossua? Heitin tohon nyt mutulla 100W muun systeemin idleimuksi. Alla olevat lukemat ovat töpselistä vedetty määrä.


prime95 large FFTs 285W
cpu = 285W - 100W = 185W

Furmark only, max OC 460W
gpu = 460W - 100W = 360W

prime95 large FFTs + Furmark max OC 555W
gpu + cpu = 555W - 100W = 455W

Ja seuraavat wattimittarin lukema töpselistä miljöönä pelit:

pubg start screen 420W
pubg skirmish 420W
pubg lentokone cpu/ram bottleneck 380W
pubg lentokone gpu 100% 450W
witcher 3 450W
witcher 3 novigrad 380W

Tästä päättelin ennen ostopäätöstä pikaisesti, että loopin pitäisi pystyä tuohon 400W tuntumaan peruspelailussa, mutta kuinka paljon oikea määrä on ali tai yli? Tuonhan säätää sitten tuulettimilla, kun osat on käsissä.
 
Viimeksi muokattu:
@Jyssi ei noita numeroita kannata tuijottaa kuin raamattua koska jäähdytystehossa enemmän on silti parempi. Joko palikat pysyy viileämpänä tai sitten tuulettimia voi ajaa hitaammin -> kokoonpano hiljaisempi.

Noin yleisesti ottaen kannattaa varata niin paljon radipinta-alaa kuin koteloon järkevästi saa ilman että pilaa ilmankiertoa.
 
@Jyssi ei noita numeroita kannata tuijottaa kuin raamattua koska jäähdytystehossa enemmän on silti parempi. Joko palikat pysyy viileämpänä tai sitten tuulettimia voi ajaa hitaammin -> kokoonpano hiljaisempi.

Noin yleisesti ottaen kannattaa varata niin paljon radipinta-alaa kuin koteloon järkevästi saa ilman että pilaa ilmankiertoa.
Joo tottakai! Palikat on jo osaltani tilattu eli sormet ristissä yhteen vaan. :D

Minua silti kiinnostaa ihan uteliaisuuttani nuo ylläolevat asiat enemmänkin jos joltain liikenisi tietoa aiheesta :)
 
Noita y splittereitä kolmelle ei tahdo löytyä varastosta :darra:

Olisiko tälläisestä hoitamaan hommaa?

Tai jos jollain foorumilaisella olisi nurkissa ylimääräinen myytävänä? :vihellys:
 
En meinaa millään saada noista EK:n vardareista tasaista huminaa vaan jokaisessa on jotain yksilöllistä lisämeteliä. Nyt olen koittanut saada tuota ~1100rpm toimimaan siedettävästi, mutta aina joku raivostuttava vivahde tulee esiin. Toiset raksuttaa, toiset antavat epätasaista HRRRRRhrrrrrHRRRRRhrrrrHRRRRR ääntä.

Mietin, että voikohan ongelma olla tuulettimien sijaan ympäristö ja auttaisiko jos laittaisi jotain pehmeetä tuulettimien kiinnitysten väliin vai pitäisiköhän vaihtaa suosiolla merkkiä. Noctuassahan on noi ruskeet kumitassut, onko näistä kokemusta radiaattorin kanssa?
 
Mietin, että voikohan ongelma olla tuulettimien sijaan ympäristö ja auttaisiko jos laittaisi jotain pehmeetä tuulettimien kiinnitysten väliin vai pitäisiköhän vaihtaa suosiolla merkkiä. Noctuassahan on noi ruskeet kumitassut, onko näistä kokemusta radiaattorin kanssa?

Vardareista ei ole kokemusta, mutta...

Omassa loopissa oli samaa ongelmaa ja välillä tuuletin teki erilaisen äänen sormisuojan ollessa edessä, välillä taas vesiletkun ollessa edessä. Päädyin sitten vaihtamaan tuulettimien sijainteja ja vaihdoin sormisuojat erilaiseen malliin. Tuulettimen etäisyys radistakin saattoi vaikuttaa ja laitoin väliin korokepalat.
 
En meinaa millään saada noista EK:n vardareista tasaista huminaa vaan jokaisessa on jotain yksilöllistä lisämeteliä. Nyt olen koittanut saada tuota ~1100rpm toimimaan siedettävästi, mutta aina joku raivostuttava vivahde tulee esiin. Toiset raksuttaa, toiset antavat epätasaista HRRRRRhrrrrrHRRRRRhrrrrHRRRRR ääntä.

Mietin, että voikohan ongelma olla tuulettimien sijaan ympäristö ja auttaisiko jos laittaisi jotain pehmeetä tuulettimien kiinnitysten väliin vai pitäisiköhän vaihtaa suosiolla merkkiä. Noctuassahan on noi ruskeet kumitassut, onko näistä kokemusta radiaattorin kanssa?

Mulla on toisessa radissa EK:n vardarit ja toisessa Noctuan A-sarjalaiset (linkki alla).
Ei ole näissä uusissa A-sarjalaisissa 1200 kierroksen noctuoissa paljon ääntä ja antavat lähes saman tehon kuin linkkaamasi 2000 kierroksen noctuat.

Noctua 120 x 120 x 25 NF-S12A PWM 1200rpm Öljylaakeroitu laitetuuletin 17.8dB - 19,90€
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on toisessa radissa EK:n vardarit ja toisessa Noctuan A-sarjalaiset (linkki alla).
Ei ole näissä noctuoissa paljon ääntä ja antavat lähes saman tehon kuin linkaamasi 2000 kierroksen noctuat.

Noctua 120 x 120 x 25 NF-S12A PWM 1200rpm Öljylaakeroitu laitetuuletin 17.8dB - 19,90€

1200rpm ei varmaankaan riitä meikäläisen juuri ja juuri tarpeeksi jäähdyttävään buildiin :D

Mitä netistä lueskelin niin noi industrial versiot ovat ilmeisesti suunniteltu kovaan käyttöön eikä hiljaisiksi kuten näitä ruskeita versioita. Pitääkö paikkansa?

Entä kuuluuko sun Vardareista tällästä ääntä? Mulla tätä päästää kolme kuudesta enkä kyllä pysty kuuntelemaan tota 5minuuttia pidempään. Tuskin on resonanssia kun sen voimakkuus nousee lineaarisesti rpm kanssa.

 
Pikkusen teinkin hakuja tähän ketjuun, mutta mitä luottokauppoja Kiinassa nyt oli?

Liittimiä tarvii ainakin nyt pikapuoliin lisää.

Haut löysi kaupan nimeltä formulamod ja siltä löytyy omat sivut ja aliexpress kauppa.
 
Blokin toimitukset alkaa vasta 2 November...
Mikähän neste olis hyvä? Pitäisikö laittaa ihan vaan akkuvettä?
 
1200rpm ei varmaankaan riitä meikäläisen juuri ja juuri tarpeeksi jäähdyttävään buildiin :D

Mitä netistä lueskelin niin noi industrial versiot ovat ilmeisesti suunniteltu kovaan käyttöön eikä hiljaisiksi kuten näitä ruskeita versioita. Pitääkö paikkansa?

Entä kuuluuko sun Vardareista tällästä ääntä? Mulla tätä päästää kolme kuudesta enkä kyllä pysty kuuntelemaan tota 5minuuttia pidempään. Tuskin on resonanssia kun sen voimakkuus nousee lineaarisesti rpm kanssa.



Eipä pahemmin ite huomaa, kun mulla on ne 3000 kierroksen Vardarit ja ne on normaalisti säädetty päälle 2000 tuhanteen kierrokseen, joten pelkkä ilman humina peittää jo pienemmät raksutukset tai hurinat :D

Noctuoita voi pitää täysillä ja vaikka Vardarit sammuttaa noi Noctuat eivät kuulu yli virtalähteen tuulettimen.
Sama kun ennen oli GPU:ssä tuulari sekin peitti noctuoiden äänet.

Noctuat 1200 kierroksellakin jäähdyttää hyvin, kolmen tunnin Witcher 3 pelisessiossa GPU:n lämmöt sai maximissaan nousemaan hiukan yli 30C.
Tosin mulla on syylärissä neljä kappaletta noita Noctuan tuulettimia.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom