Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

GPU.JPG
Millaiset on vesijäähdytyksessä GTX 1080 GPU:n pelilämmöt?

En CPU:n kelloitus innoissani muistanut katsella niitä edes ilmalla, nyt Witcher 3:sta pelatessa Novigradissa pyöriessä vedellä max rasituslämmöt 33-34C, kuulostaako normaalilta?

Edit: Eihän tuo Witcher 3 tunnu enää kovin paljoa GPU:ta rasittavan, pitää kokeilla FurMark:lla.

Eipä se FurMark paljoa muuttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Impellerissa/Rotorissa käytetyt materiaalit: Ruostumaton teräs, O-renkaat, Alumiinioksidi ja kivihiili.

Linkki lähteeseen:
EK-D5 PWM G2 Motor (12V DC PWM Pump Motor) – EK Webshop
Peace!:)

Eikös tuo linkin listaus ole kaikki materiaalit mitä pumpussa käytetty eikä pelkästään impelleri? Ja siinä on vielä PPS-GF40 muovilasiseos joka on juurikin esim. lääke/ruokateollisuuden pumpuissa käytetty tavara. Kuvia kun katsoo niin oma arvaus olisi että impelleri varmaan on tuota tavaraa ja sen mukana pyörivä puolipallolaakeri rst:tä ja pumpussa paikallaan pysyvä vastapeluri eli laakerikuppi jotain keraamista eli tuo "hard coal". Pitää tutkia jos tarvetta joskus oma EK versio joskus jostain syystä aukoa.
 
Eikös tuo linkin listaus ole kaikki materiaalit mitä pumpussa käytetty eikä pelkästään impelleri? Ja siinä on vielä PPS-GF40 muovilasiseos joka on juurikin esim. lääke/ruokateollisuuden pumpuissa käytetty tavara. Kuvia kun katsoo niin oma arvaus olisi että impelleri varmaan on tuota tavaraa ja sen mukana pyörivä puolipallolaakeri rst:tä ja pumpussa paikallaan pysyvä vastapeluri eli laakerikuppi jotain keraamista eli tuo "hard coal". Pitää tutkia jos tarvetta joskus oma EK versio joskus jostain syystä aukoa.


Jos siinä jotain keraamista on niin toivottavasti pumpun akseli on keraaminen eikä terästä.
 
Looppi jossa myös jäähdyttimen yläpuolella ja päässä tulpat on ihan helkutin helppo täyttää, oli se sitten asennettu mihin asentoon tahansa.

0a täyttö.jpg
 
Tulipa väkerrettyä elämäni eka vesijäähy, jonsbon vr2 koppaan.

Alphacoolin xt45 full copper 280 jäähdytin kahdella noctuan nf-a 14 pwm tuulettimella vetämässä ilmaa sisään ja yksi samanmoinen puhaltaa ylhäältä ulos, ekwb x-res 140 revo d5 pwm pumppu/säiliö ja watercoolin heatkiller IV nickel blokki yhdisteltynä 16/10 letkuilla jäähdyttävät 7700k:ta.

4,9ghz ja 1,34vcore max lämmöt 82 astetta prime95 28.10 versiolla testattuna ja mukavan hiljaisesti, tuulettimet pyörii noin 1100rpm ja pumppu 2400rpm, idlessä pumppu 880rpm ja tuulettimet noin 400rpm. Veden lämpö 36 astetta max. Prossu korkattu, tottakai.

Sellainen huomio kuitenkin tuli tehtyä, että tuo pumppu ääntelee joillain kierroksilla aivan järkyttävästi! Joku ihmeellinen resonanssi tms kaikuu kopassa tuon kiinnityssysteemin kautta. Jos nostaa pumpun pois kiinnitysrinkulastaan niin se hiljenee heti, pitänee tutkailla jos jotain kumieristyksiä virittelisi vielä kopan ja kiinnitysrinkulan väliin joskus.
Mutta kun etsin äänettömät kohdat kierroslukualueelta niin laitoin pumpun pyörimään niillä lämpöjen mukaan ja olen nyt tyytyväinen tekeleeseen!
 
Tulipa väkerrettyä elämäni eka vesijäähy, jonsbon vr2 koppaan.

Alphacoolin xt45 full copper 280 jäähdytin kahdella noctuan nf-a 14 pwm tuulettimella vetämässä ilmaa sisään ja yksi samanmoinen puhaltaa ylhäältä ulos, ekwb x-res 140 revo d5 pwm pumppu/säiliö ja watercoolin heatkiller IV nickel blokki yhdisteltynä 16/10 letkuilla jäähdyttävät 7700k:ta.

4,9ghz ja 1,34vcore max lämmöt 82 astetta prime95 28.10 versiolla testattuna ja mukavan hiljaisesti, tuulettimet pyörii noin 1100rpm ja pumppu 2400rpm, idlessä pumppu 880rpm ja tuulettimet noin 400rpm. Veden lämpö 36 astetta max. Prossu korkattu, tottakai.

Sellainen huomio kuitenkin tuli tehtyä, että tuo pumppu ääntelee joillain kierroksilla aivan järkyttävästi! Joku ihmeellinen resonanssi tms kaikuu kopassa tuon kiinnityssysteemin kautta. Jos nostaa pumpun pois kiinnitysrinkulastaan niin se hiljenee heti, pitänee tutkailla jos jotain kumieristyksiä virittelisi vielä kopan ja kiinnitysrinkulan väliin joskus.
Mutta kun etsin äänettömät kohdat kierroslukualueelta niin laitoin pumpun pyörimään niillä lämpöjen mukaan ja olen nyt tyytyväinen tekeleeseen!
Ootko biosista säätänyt tuulettimien ja pumpun kierrokset idlelle ja rasitukselle?
 
Alphacoolin xt45 full copper 280 jäähdytin kahdella noctuan nf-a 14 pwm tuulettimella vetämässä ilmaa sisään ja yksi samanmoinen puhaltaa ylhäältä ulos.

Onko sulla siis kaksi radia? jos on niin käännä puhaltamaan samaan suuntaan. Molemmat sisään tai molemmat ulos. Tuolla tapaa millä sulla nyt on, teet toisesta radista hyödyttömän.
 
Kuinka se toinen voi olla hyödytön?
Saatta muodostua ongelmaksi kotelon sisälle kertyvä lämmin ilma jos yksikään tuuletin ei puhalla ulos tai yksikään sisään.
Serke tarkoittaa sitä, että kun toisen radi läpi puhallettu lämmennyt ilma menee toisen radin läpi, ei siihen ilmaan voi enää siirtyä yhtä paljon lämpöä toisesta radista kun ensimmäinen radi luovutti siihen jo lämpöä.

Kaikki puhaltamaan vaan sisään, jolloin saadaan positiivinen paine koteloon ja lämmin ilma löytää tiensä ulos kaiken maailman raoista kyllä.
 
Ootko biosista säätänyt tuulettimien ja pumpun kierrokset idlelle ja rasitukselle?

Juu, tuulettimet säätyy veden lämmön mukaan ja pumppu prossun lämpöjen mukaan pykälittäin, ei lineaarisesti.

Onko sulla siis kaksi radia? jos on niin käännä puhaltamaan samaan suuntaan. Molemmat sisään tai molemmat ulos. Tuolla tapaa millä sulla nyt on, teet toisesta radista hyödyttömän.

Yksi 280 radi kahdella tuulettimella. Epäselvästi artikuloin, tuo "yksi samanmoinen" tarkoitti siis ulospuhaltavaa nf-a 14 tuuletinta.
 
Kaksi 480 jäähdytintä ylhäällä :O Mikä kotelo sinulla on?


Joo Core X9 se on niin kuin Serge tossa arveli.

Loopeissa on ajateltu lähinnä tehoja, ulkonäkö ei ole ollut ykkös prioriteetti, 3D- mallinnus ja pelit tuolle on päätehtävät.

Kotelo edestä:

Kaksi erillistä looppia CPU:lle & GPU:lle omat. CPU oranssit letkut ja GPU keltaiset(19/13), pumputkin molemmille erikseen.

Tuulettimien nopeudet näkyy ja säätyy etupaneelista tai ohjelmallisesti ja molempien syylärien ulostuloliittimiin on asennettu lämpöanturit, joiden lukemat myös etupaneelissa.

0a looppi etu.jpg


Takaa:

a0 looppi.jpg


Valmis:

0a looppi valmis.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko techiläisillä parannusehdotuksia kuvan mukaiseen kotelobuildiin?
Radeina 6x240 slim radia, joiden tuulettimet puhaltaa kaikki kotelon sisälle. Poistoilma vapaasti kotelon takaseinän kautta.
Radit tarkoituksella noin päin, että sivuikkunasta katsottaessa olisi mahdollisimman "kliini" näkymä, ei siis pyöriviä tuulettimia.
Kotelo 2 kammioinen, josta toisessa virtalähde, pumppu ynnä muut oheislaitteet.
Emolevynä matx.
Mitat ~35x35x35cm

PC.jpg

PC2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko techiläisillä parannusehdotuksia kuvan mukaiseen kotelobuildiin?
Radeina 6x240 slim radia, joiden tuulettimet puhaltaa kaikki kotelon sisälle. Poistoilma vapaasti kotelon takaseinän kautta.
Radit tarkoituksella noin päin, että sivuikkunasta katsottaessa olisi mahdollisimman "kliini" näkymä, ei siis pyöriviä tuulettimia.
Kotelo 2 kammioinen, josta toisessa virtalähde, pumppu ynnä muut oheislaitteet.
Emolevynä matx.
Mitat ~35x35x35cm

PC.jpg

Siistin näköinen, pelkään vaan että 12:sta pelkästään sisään suunnatuilla tuulettimella tuosta tulee imuri. Kannattaa putsata ennen kuin säiliö on puolillaan :(

Tarkemmin ajatellen kun sisällä on enemmän painetta kuin ulkona, voi pysyä hyvinkin puhtaana :vihellys:

No käytössä sen huomaa...

Käytät pelkästään M2-SSD-asemia, niin ei tarvitse massamuistiasemien vaatimaa tilaa ottaa huomioon, mutta mahtuuko virtalähde 35cm syvään koteloon? Yli tonniset eivät ole pieniä? Tuollainen SLI-kokoonpano vaatii tehoja.
 
Viimeksi muokattu:
Siistin näköinen, pelkään vaan että 12:sta pelkästään sisään suunnatuilla tuulettimella tuosta tulee imuri. Kannattaa putsata ennen kuin säiliö on puolillaan :(

Tarkemmin ajatellen kun sisällä on enemmän painetta kuin ulkona, voi pysyä hyvinkin puhtaana :vihellys:

No käytössä sen huomaa...

Käytät pelkästään M2-SSD-asemia, niin ei tarvitse massamuistiasemien vaatimaa tilaa ottaa huomioon, mutta mihin laitat virtalähteen? Tuollainen SLI-kokoonpano vaatii tehoja.

Lisäsin kuvan toiselta puolelta koteloa, josta näkyy pumpun, säiliön ynnä muiden sijoittelu.
 
Kuten moneen kertaan monella saitilla on tullut todettua niin noin niitten radien pitää olla.
Radin jäähdyttäminen toisen radin lämmittämällä ilmalla kun ei ole kovin tehokasta.
Alipaine kotelossa itseasiassa alensi jossakin testissä lämpöjä tietyissä pisteissä koteloa, johon ylipaineella ilma jäi jotenkin paikoilleen.
Tai näin ne testissä päätteli.
Filtteriä vaan ropellin eteen.
 
Komponenttien pitäisi olla oikeilla mitoilla, kehikko on piirretty ulkomitoiltaan 35cm kanttinsa.
Ulkomittoja tosin voi joutua muuttamaan jonkin verran, että saa radit putkitettua.
 
Komponenttien pitäisi olla oikeilla mitoilla, kehikko on piirretty ulkomitoiltaan 35cm kanttinsa.
Ulkomittoja tosin voi joutua muuttamaan jonkin verran, että saa radit putkitettua.

Yllättävästi vie tilaa letkuliittimetkin, itse en tajunnut kuinka paljon jokainen kulma tai kääntöpala vaatii ympäriltään.
 
Eikös tuo linkin listaus ole kaikki materiaalit mitä pumpussa käytetty eikä pelkästään impelleri? Ja siinä on vielä PPS-GF40 muovilasiseos joka on juurikin esim. lääke/ruokateollisuuden pumpuissa käytetty tavara. Kuvia kun katsoo niin oma arvaus olisi että impelleri varmaan on tuota tavaraa ja sen mukana pyörivä puolipallolaakeri rst:tä ja pumpussa paikallaan pysyvä vastapeluri eli laakerikuppi jotain keraamista eli tuo "hard coal". Pitää tutkia jos tarvetta joskus oma EK versio joskus jostain syystä aukoa.

Aivan näin. Laitoin kaikki D5:n osat, että ihmiset näkevät minkälaiset osat/materiaalit käytetty D5:ssä. Lisäksi"Hardcoal" Suomeksi ->(Kivihiili).
Impelleria kutsutaan myös rootoriksi. Impelleri on itseasiassa kokonaisuus jossa on (magneettinen puolipallolaakeri ja laakerin päällä oleva pyörivä/sylinterimäinen ja muovinen musta pää osa). Sen tehtävä on ohjata veden suuntaa.

Impelleri tehdään erillaisista materiaaleista kuten ylhäällä mainitsin; Muovilasiseoksesta, ruostumattomasta terässeoksesta, kupariseoksesta jne.

Magneettinen puolipallolaakeri ja impelleri(musta muovinen osa): Videossa kuvaaja kutsui magneettista puolipallolaakeria ja muovi osaa impelleriksi. Mutta, impelleri itse on toi musta sylinterimäinen muovinen osa:




Laitan vielä kuvan tänne:

impeller-rotor ja laakeri.png
 
Viimeksi muokattu:
Ulkomittoja tosin voi joutua muuttamaan jonkin verran, että saa radit putkitettua.
Juuri tuosta olisin sanonut, josset olisi itse ehtinyt ensin :D Kannattaa varmaan putketkin suunnitella huolella ja piirtää ennen toteuttamista.

Vinkki: Alphacoolin XT45-radeissa on reiät kolmeen eri suuntaan ;) Jos vaikka molemmat noista etummaisista olis sellaset, niin vois auttaa kummasti noi päätyjen reiät, koska voisin kuvitella että noitten radien muodostaman kehikon sisälle voi olla aika vittumaista väsätä putket. Ihan vierekkäisiä reikiä ei varmaan edes pystyisi yhdistämään :confused:

58094be861ad0d8b488fbbf801ecbc2b.png
Meinaatko muuten aloittaa projektille oman ketjun, kun alat väsäämääN? :drool:
 
Juuri tuosta olisin sanonut, josset olisi itse ehtinyt ensin :D Kannattaa varmaan putketkin suunnitella huolella ja piirtää ennen toteuttamista.

Vinkki: Alphacoolin XT45-radeissa on reiät kolmeen eri suuntaan ;) Jos vaikka molemmat noista etummaisista olis sellaset, niin vois auttaa kummasti noi päätyjen reiät, koska voisin kuvitella että noitten radien muodostaman kehikon sisälle voi olla aika vittumaista väsätä putket. Ihan vierekkäisiä reikiä ei varmaan edes pystyisi yhdistämään :confused:

Meinaatko muuten aloittaa projektille oman ketjun, kun alat väsäämääN? :drool:

Tarkoituksena on ollut käyttä HW Labs:in 240 GTS radeja, näitä kun saisi valkoisena (myös rivasto)
Mielipiteitä vs Alphacoolin XT30/45?

Kyllähän tuon XT45 molemmin puoliset liittimet voisi helpottaa merkittävästi tuota putkitusta o_O
Silloin joutuisi kuitenkin muuttamaan ulkomittoja, nyt kun sovitus on melko tiukka noilla ~28mm radeilla.
Ohuilla radeilla ja suurella pinta-alalla haen nimenomaan hiljaista kokoonpanoa, jossa ropelleja ei tarvitsisi pyörittää kuin max. 600rpm normaalissa pelikäytössä.

Kyllähän tälle voisi ketjun tehdä jos/kun projekti pyörähtää käyntiin :dead:
 
Eikös tämä käy loopin nesteeksi? -> Akkuvesi 5l kanisteri | Motonet Oy
"Ionipuhdistettua vettä. Soveltuu käytettäväksi akkuihin, höyrysilitysrautoihin ja muihin puhdistettua vettä vaativiin laitteisiin. Max. johtokyky 10 µS/cm"

Päädyin ekwb revo d5 + säiliö comboon, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280, Alphacool Nexxos XT45 240, EK-Supremacy EVO - Acetal.
Fractal design r4 koteloon menee kattoon ja eteen radit, ilmeisesti fiksuinta laittaa molemmat puhaltamaan sisälle, jolloin takana oleva 140mm ropellin hoitaa pihalle.
Alustavasti vain 3930k:n kaverina, mutta ilmeisesti pitäisi olla riittävä näyttikselle myös? Prosessori tällä hetkellä 4.5Ghz, 1.37v macho x2:n jäähdyttämänä.
 
Eikös tämä käy loopin nesteeksi? -> Akkuvesi 5l kanisteri | Motonet Oy
"Ionipuhdistettua vettä. Soveltuu käytettäväksi akkuihin, höyrysilitysrautoihin ja muihin puhdistettua vettä vaativiin laitteisiin. Max. johtokyky 10 µS/cm"

Päädyin ekwb revo d5 + säiliö comboon, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280, Alphacool Nexxos XT45 240, EK-Supremacy EVO - Acetal.
Fractal design r4 koteloon menee kattoon ja eteen radit, ilmeisesti fiksuinta laittaa molemmat puhaltamaan sisälle, jolloin takana oleva 140mm ropellin hoitaa pihalle.
Alustavasti vain 3930k:n kaverina, mutta ilmeisesti pitäisi olla riittävä näyttikselle myös? Prosessori tällä hetkellä 4.5Ghz, 1.37v macho x2:n jäähdyttämänä.

Kyllä käy.
Pitkällä aikavälillä toiminnasta ei henkilökohtaista kokemusta, mutta itsellä juuri samaa tämän kanssa sekaisin viikko sitten kasatussa loopissa. Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa (ainakaan vielä) :D
 
Eikös tämä käy loopin nesteeksi? -> Akkuvesi 5l kanisteri | Motonet Oy
"Ionipuhdistettua vettä. Soveltuu käytettäväksi akkuihin, höyrysilitysrautoihin ja muihin puhdistettua vettä vaativiin laitteisiin. Max. johtokyky 10 µS/cm"

Päädyin ekwb revo d5 + säiliö comboon, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280, Alphacool Nexxos XT45 240, EK-Supremacy EVO - Acetal.
Fractal design r4 koteloon menee kattoon ja eteen radit, ilmeisesti fiksuinta laittaa molemmat puhaltamaan sisälle, jolloin takana oleva 140mm ropellin hoitaa pihalle.
Alustavasti vain 3930k:n kaverina, mutta ilmeisesti pitäisi olla riittävä näyttikselle myös? Prosessori tällä hetkellä 4.5Ghz, 1.37v macho x2:n jäähdyttämänä.
Akkuvesi käy hyvin, mutta lisäksi voi lisätä jotain korroosionestoa. (Joku Bilteman poolclean tais myös olla ihan ok lisäaine)

Kyllä ihan suht hyvin pitäs riittää jäähdytysteho näyttiksellekin, mutta oletko varma että 45mm 240mm menee kattoon? FD sivuilla sanotaan että tukee "joitain 240mm radeja", joka oletettavasti tarkoittaa slimmejä (25-30mm). 280mm tuskin siis menee myöskään.
E: ^syynä oletettavasti emolevyyn osuminen
 
Eli kohta alkaisi ensimmäisen vesijäähdytetyn koneen kasaus ja pari asiaa mietityttää.

Joissain ulkomaalaisissa komponenttikaupoissa olen törmännyt vesijäähyn osia katsellessa hopeaan, jota myydään purkissa pieninä hippusina.
Ensimmäisenä tulee mieleen korroosion ja hapettumisen estäminen hopealla, mutta tuleeko näitä todellakin laittaa jäähdytykseen!?!
Eikös siinä ole jo vaara, että lähtevät virtauksen mukana liikenteeseen ja tukkivat kanavat, vai mikä näiden idea on!?

Toinen kysymys koskee myös nesteitä, eli tarkoituksena on rakentaa thermaltake tempered class snow edition koteloon mustavalkoinen kone ja näin ollen nesteenkin pitäisi sitten olla joko mustaa tai valkoista.
Miten nuo väriaineet loppujenlopuksi tuolla putkistossa menestyvät, vaikuttaako kiertoon ja kuinka usein kannattaa nesteet vaihtaa ja putkisto huuhdella puhtaalla nesteellä?
Kiinnostaisi myös lisätä sekaan hieman helmiäishilettä mutta pitääkö jutut paikkaansa että niillä saa äkkiä myös pumpun paskaksi ja röörit helposti tukkoon?

Ja mikä PETG putken koko olisi sopiva tälle vesijäähdytykselle:
Pumppu: XSPC D5 Photon 270 V2
Jäähdytin: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 480mm
Näytönohjain: Asuksen 1080ti poseidon
Emppa: Asus maximus ix extreme

Tuossa poseidonissahan on ilmeisen ahtaat nuo röörit, että pitääkö niitä ottaa putken kokoa valittaessa huomioon?

PS: Viimeisenä muttei vähäisempänä, onko markkinoilla joitain sellaisia liittimiä mitä ei missään nimessä kannata ostaa, vai onko yleisestiottaen esim. kaikki jimm's tai aquatuningin myymät osat pitäviä ja korroosiota hyvin kestäviä osia?
 
Eli kohta alkaisi ensimmäisen vesijäähdytetyn koneen kasaus ja pari asiaa mietityttää.

Joissain ulkomaalaisissa komponenttikaupoissa olen törmännyt vesijäähyn osia katsellessa hopeaan, jota myydään purkissa pieninä hippusina.
Ensimmäisenä tulee mieleen korroosion ja hapettumisen estäminen hopealla, mutta tuleeko näitä todellakin laittaa jäähdytykseen!?!
Eikös siinä ole jo vaara, että lähtevät virtauksen mukana liikenteeseen ja tukkivat kanavat, vai mikä näiden idea on!?

Toinen kysymys koskee myös nesteitä, eli tarkoituksena on rakentaa thermaltake tempered class snow edition koteloon mustavalkoinen kone ja näin ollen nesteenkin pitäisi sitten olla joko mustaa tai valkoista.
Miten nuo väriaineet loppujenlopuksi tuolla putkistossa menestyvät, vaikuttaako kiertoon ja kuinka usein kannattaa nesteet vaihtaa ja putkisto huuhdella puhtaalla nesteellä?
Kiinnostaisi myös lisätä sekaan hieman helmiäishilettä mutta pitääkö jutut paikkaansa että niillä saa äkkiä myös pumpun paskaksi ja röörit helposti tukkoon?

Ja mikä PETG putken koko olisi sopiva tälle vesijäähdytykselle:
Pumppu: XSPC D5 Photon 270 V2
Jäähdytin: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 480mm
Näytönohjain: Asuksen 1080ti poseidon
Emppa: Asus maximus ix extreme

Tuossa poseidonissahan on ilmeisen ahtaat nuo röörit, että pitääkö niitä ottaa putken kokoa valittaessa huomioon?

PS: Viimeisenä muttei vähäisempänä, onko markkinoilla joitain sellaisia liittimiä mitä ei missään nimessä kannata ostaa, vai onko yleisestiottaen esim. kaikki jimm's tai aquatuningin myymät osat pitäviä ja korroosiota hyvin kestäviä osia?

Kyllä, jotkut käyttävät hopeaa korroosion ja hapettumisen estoon. Noille taitaa olla tuollaisia "suodattimia", jotka pitävät huolen, että eivät lähde kiertoon mukaan, vaan pysyvät säiliössä. Itselläni ei kokemusta ole hopean käytöstä vaan olen käyttänyt aina EK:n valmislitkuja.

Musta värinä taitaa olla yksi huonoimpia. Bakteeristot tykkäävät kasvaa sameammassa nesteessä ja siksi vaikkapa punainen, tumman sininen ja musta ovat melko huonoja värivaihtoehtoja. Itselläni on kohta vuoden pyörinyt valkoiset nesteet kierrossa eikä toistaiseksi ongelmaa ole ollut. EK:n valmislitku ja EK:n oma väriaine kyseessä siis. Jos mustana haluat tuon toteuttaa niin varmaan jostain saanee mustaa letkua/putkea tuohon käytöön, niin voit kirkasta nestettä juoksuttaa loopissa. Valkoisen kuitenkin pitäisi muiden kirkkaiden värien ohella olla parempi vrt. tummat.
Tuohon hileeseen en varmaksi mitään heitä, mutta uskoisin sen olevan huono vaihtoehto loopille. Todennäköisesti kertyy pikkuhiljaa blokkeihin ja pumppuun.

Putken koolla nyt en itse näe suurta merkitystä. Valitse se mikä on omaan kokoonpanoosi esteettisesti parhaan näköinen ja helpoin toteuttaa. 12/10 taitaa olla yleisimpiä.

Liittimet isoilta toimijoilta, kuten EK, Alphacool, Barrows jne. ovat melko tasalaatuisia ja varmaan melko vähän vuotavia liittimiä siellä on. Monesti UE:sta se vuoto on kiinni. EK:n käännettävissä kulmissa oli vuotoa joskus aiemmin, mutta ilmeisesti nyt uudemmat ovat parempaa laatua (korjatkaa, jos olen väärässä).
 
Akkuvesi käy hyvin, mutta lisäksi voi lisätä jotain korroosionestoa. (Joku Bilteman poolclean tais myös olla ihan ok lisäaine)

Kyllä ihan suht hyvin pitäs riittää jäähdytysteho näyttiksellekin, mutta oletko varma että 45mm 240mm menee kattoon? FD sivuilla sanotaan että tukee "joitain 240mm radeja", joka oletettavasti tarkoittaa slimmejä (25-30mm). 280mm tuskin siis menee myöskään.
E: ^syynä oletettavasti emolevyyn osuminen
Joo, kattoon menee mitan perusteella 280mm ja jos ei mene suoriltaan niin viimeistään kun ottaa 5.25" kehikon kokonaan pois. Eteen menee tuo 45mm, mutta 3.5" kehikko pitää ottaa kokonaan pois ja sijoittaa kovot jonnekin muualle (tämä vielä mietinnässä) 2 normi kovoa ja SSD. SSD:n sentään saa heitettyä jonnekkin koloon piiloon, mutta nuo 2 kovoa saattaa aiheuttaa pientä hiertymää.
 
Liittimiin saa uppoamaan aivan sairaana rahaa. Itse olen aina käyttänyt halvimpia eikä ole koskaan vuotanut. Kasauksen jälkeen kannattaa käydä silmämääräisesti liittimet läpi, huomaa monesti vuotaako se vaiko ei. Joskus oli liitin sen näköinen että ei tuo voi pitää mutta laiskana koitin silti ja vuotihan se.
Jep. Itse pyöritän looppia aina ulkoisella virtalähteellä useamman tunnin ja liittimien läheisyyteen palan paperia niin ei tarvitse seurailla sen kummemmin.
 
Joo, kattoon menee mitan perusteella 280mm ja jos ei mene suoriltaan niin viimeistään kun ottaa 5.25" kehikon kokonaan pois. Eteen menee tuo 45mm, mutta 3.5" kehikko pitää ottaa kokonaan pois ja sijoittaa kovot jonnekin muualle (tämä vielä mietinnässä) 2 normi kovoa ja SSD. SSD:n sentään saa heitettyä jonnekkin koloon piiloon, mutta nuo 2 kovoa saattaa aiheuttaa pientä hiertymää.

Myy kiintolevyt hittoon ja osta pari pelkästää emolle asennettavaa M.2-SDD, tikkua niin ei tarvitse käyttää yhtään tilaa massamuisteihin.

Mulle jäi kolmen teran kiintis kaapin hyllylle, vaikka sille olisi ollut teline emolevyn takana.
Yksinkertaisesti kaksi nopeaa 512Gb M.2-SDD asemaa riittävät melkein mihin tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Itse pyöritän looppia aina ulkoisella virtalähteellä useamman tunnin ja liittimien läheisyyteen palan paperia niin ei tarvitse seurailla sen kummemmin.

Sama täällä ainoastaan pumpussa virta looppia testatessa ja siinä ulkoinen virtalähde.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tuo mustan värin tuoma bakteeritason nousu ei käynytkään mielessä,
valkoista siis laitetaan ja maalaillaan taustan osia sitten mustaksi lisäämään kontrastia asetelmaan.

Ja tosiaankin liittimille on nakattu melko muikeita hintoja mutta toisaalta tuollaisessa +4000e koneessa.....ei varmaan kannata ruveta sitten liittimissäkään säästelemään.
Täytyy nuita EK:n ja Monsoonin liittimiä vaikka ruveta tiirailemaan, jahka saa komponentit sille mallille koteloon että pääsee suunnittelupöydän ääreen vetoja miettimään. :)
 
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tuo mustan värin tuoma bakteeritason nousu ei käynytkään mielessä,
valkoista siis laitetaan ja maalaillaan taustan osia sitten mustaksi lisäämään kotrastia asetelmaan.

Ja tosiaankin liittimille on nakattu melko muikeita hintoja mutta toisaalta tuollaisessa +4000e koneessa.....ei varmaan kannata ruveta sitten liittimissäkään säästelemään.
Täytyy nuita EK:n ja Monsoonin liittimiä vaikka ruveta tiirailemaan, jahka saa komponentit sille mallille koteloon että pääsee suunnittelupöydän ääreen vetoja miettimään. :)
Kannattaa laskeskella tuleeko halvemmaksi ottaa suoraan valmistajalta kaikki romppeet.
 
Myy kiintolevyt hittoon ja osta pari pelkästää emolle asennettavaa M.2-SDD, tikkua niin ei tarvitse käyttää yhtään tilaa massamuisteihin.

Mulle jäi kolmen teran kiintis kaapin hyllylle, vaikka sille olisi ollut teline emolevyn takana.
Yksinkertaisesti kaksi nopeaa 512Gb M.2-SDD asemaa riittävät melkein mihin tahansa.
Ymmärrän kyllä ja haluaisin, mutta normi kovolle vaan on vielä tarvetta eikä tuota rahuliakaan ihan rajattomasti ole :). Yksi vaihtehto olisi ehkä esimerkiksi 5.25 -> 3.5" adapteri, jolloin saisi tuon edes jotenkin hyödynnettyä tai sitten ulkoinen telakka voisi myös toimia.
 
Vihdosta viimein tuli kiinasta barrowin kuorma. Ryzen block, kauhee kasa kovaputki liittimiä, ddc pumprez kombo ja muutakin tilpehööriä. On laatu kyllä niin positiivinen yllätys etten kyllä rupee maksaan itteeni enää kipeeks mistään ekwb kamoista yms ellei ole aivan pakko. :cigar2:
 
Kannattaa laskeskella tuleeko halvemmaksi ottaa suoraan valmistajalta kaikki romppeet.

Pitää tarkastella, tosin tuossa laskeskelin että noin 10 lähdöllä ja 6 tulpalla saisin putkiston rakenneltua, että eihän se kovin kalliiksi tule vaikka ottas mistä nuo osat. Ja putken hinnatkaan kuitenkaan taivaissa ole.

Taivutus jigit ja silikoni-inserttihän se toki pitäis ostaa myös.
Laittomasti tässä sivussa voisinkin mainita, että laittakaa YV jos on jäänyt hyllyyn ylimääräisiä 16mm putken taivutus vehkeitä, saattasin ostaa poijes.:vihellys:
 
Pitää tarkastella, tosin tuossa laskeskelin että noin 10 lähdöllä ja 6 tulpalla saisin putkiston rakenneltua, että eihän se kovin kalliiksi tule vaikka ottas mistä nuo osat. Ja putken hinnatkaan kuitenkaan taivaissa ole.

Taivutus jigit ja silikoni-inserttihän se toki pitäis ostaa myös.
Laittomasti tässä sivussa voisinkin mainita, että laittakaa YV jos on jäänyt hyllyyn ylimääräisiä 16mm putken taivutus vehkeitä, saattasin ostaa poijes.:vihellys:
Mulla on kyllä taivutuskamat mutta ei ole ylimääräisiä kun tarviin jonkin ajan päästä taas itse. Mutta sen verran kommentoin että osta muutama ylimääräinen liitin ja kulmaliitin. Näissä leikeissä tulee ihan väkisin tehtyä improvisaatiota ja tuo on aika halpa hinta siitä että loopin saa kasaan kerralla. Myy sitten ylimääräiset pois tai jättää laatikkoon odottamaan jos vaikka joku liitin rupeaisi vuotamaan myöhemmin.
 
Vihdosta viimein tuli kiinasta barrowin kuorma. Ryzen block, kauhee kasa kovaputki liittimiä, ddc pumprez kombo ja muutakin tilpehööriä. On laatu kyllä niin positiivinen yllätys etten kyllä rupee maksaan itteeni enää kipeeks mistään ekwb kamoista yms ellei ole aivan pakko. :cigar2:
Mistä tilasit? Kiinnostaisi itsekin katella mihin hintaan saisi kaikenlaista kivaa. Voisi tilata hieman etukäteen, jos sitä vaikka lomilla innostuisi taas hieman tuunaamaan looppia. :)
 
Mulla on kyllä taivutuskamat mutta ei ole ylimääräisiä kun tarviin jonkin ajan päästä taas itse. Mutta sen verran kommentoin että osta muutama ylimääräinen liitin ja kulmaliitin. Näissä leikeissä tulee ihan väkisin tehtyä improvisaatiota ja tuo on aika halpa hinta siitä että loopin saa kasaan kerralla. Myy sitten ylimääräiset pois tai jättää laatikkoon odottamaan jos vaikka joku liitin rupeaisi vuotamaan myöhemmin.

Täytyy ottaa neuvostaa vaari ja hankkia sitten pari ylimääräistä liitintä!
 
Jääkö noi tulliin miten helposti?
No mulla on alista noin 30 erillistä tilausta ja kerran on jäänyt tulliin. Eikä alvia tarvi maksaa alle 22e tuotteista niin eipä haittaa vaikka pikkusälää tilatessa jäiskin. Vaikka paketin kokonaisarvo oliskin yli 22e niin kaikki tuotteethan ajatellaan erikseen.
 
Jos haluaa "riskillä" vähän enemmän säästöä, kannattaa ottaa myyjään yhteys kun ostoskorissa on kaikki mitä tarvii. Monesti saa postikuluista osan pois kun lähettävät samassa paketissa. Riskinä siis arvoltaan isompi lähetys joka periaatteessa voi jäädä tulliin. Paketin arvon kiinalaiset kuitenkin aina merkitsevät alakanttiin joten aika epätodennäköistä.
 
Eiköhän yksi paketti lasketa aina yhdeksi tilaukseksi tullissa ja niitä maksuja laskettaessa lyödään vielä lähetyskulut mukaan, mikäli niitä siis on.
 
Eiköhän yksi paketti lasketa aina yhdeksi tilaukseksi tullissa ja niitä maksuja laskettaessa lyödään vielä lähetyskulut mukaan, mikäli niitä siis on.
Tässä uskossa itsekin olen. Tosin aliexpressistä paketit tuppaa tulemaan monena kappaleena vaikka samalta myyjältä ostaisi.

Onko jollain tarkempaa tietoa kuuluuko alv maksaa vain yksittäisestä tuotteesta vai paketin kaikista tuotteista jos lähetyksen arvo ylittää 22€?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä uskossa itsekin olen. Tosin aliexpressistä paketit tuppaa tulemaan monena kappaleena vaikka samalta myyjältä ostaisi.

Onko jollain tarkempaa tietoa kuuluuko alv maksaa vain yksittäisestä tuotteesta vai paketin kaikista tuotteista jos lähetyksen arvo ylittää 22€?
Tottahan ne monessa paketissa tahtoo tulla. Nuo myyjät lähettävät varmaan tuhansia paketteja päivässä, joten eivät varmaan jouda pohtimaan noitta pakkaamisia.

Käsittääkseni sitä ei tullissa aleta purkamaan, vaan paketin kannessa on koko paketin arvo ja sen mukaan sitten ALV. Monesti nuo on tosin giftinä merkattu ja ei ainakaan itelleni lahjaveroa ole toistaiseksi tullut. :D
 
Koko lähetyksen mukaan se tullaus/alvin maksu menee, jos huono onni käy niin saattavat myös useamman paketin niputtaa samaan jos saapuvat samasta paikasta samaan aikaan.

Ainakin oma tilaus FormulaModista oli tungettu yhteen laatikkoon vaikka en tajunnut edes neuvotella noita postikuluja alaspäin sillä perusteella. Selvisin tosin ilman lisämaksuja tullille, pelkät liittimet eivät taida herättää niin paljon mielenkiintoa kuin elektroniikka.
 
Koko lähetyksen mukaan se tullaus/alvin maksu menee, jos huono onni käy niin saattavat myös useamman paketin niputtaa samaan jos saapuvat samasta paikasta samaan aikaan.

Ainakin oma tilaus FormulaModista oli tungettu yhteen laatikkoon vaikka en tajunnut edes neuvotella noita postikuluja alaspäin sillä perusteella. Selvisin tosin ilman lisämaksuja tullille, pelkät liittimet eivät taida herättää niin paljon mielenkiintoa kuin elektroniikka.
En tiedä onko tuolla sisällöllä niin väliä. Kaikki mistä verottaja saa penniä revittyä varmasti kyllä tullataan, jollei ole lahjana merkitty tjsp
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 626
Viestejä
4 552 649
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom