Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Silent, Standard, Turbo ja manual löytyy. Eli ei löytynyt minkään asetuksen alta DC tai PWM. Kylläpä kismittää.. Pumppu nyt saa omasta puolesta olla 100%, lämmöt tässä vittuttaa.


Mulla oli 15 vuotta saksalainen Eheimin 2260 pumppu pyörimässä 24/7, pysähtyivät ainoastaan sähkökatkojen ajaksi ja muutama muu merkki vuosia ja aina sadalla prosentilla, joskus putsailin ja kumeja tai akselin vaihdoin. Nuo keraamiset akselit kestävät todella pitkään, mutta eivät kestä taivutusta lainkaan, joten joskus muutaman olen katkaissut niitä irroittaessa.

Muut komponentit PC:ssä hajoavat ja vanhentuvat, jos ei nuukaile turhaan pumpun valinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Silent, Standard, Turbo ja manual löytyy. Eli ei löytynyt minkään asetuksen alta DC tai PWM. Kylläpä kismittää.. Pumppu nyt saa omasta puolesta olla 100%, lämmöt tässä vittuttaa.
Siksi laitoinkin aiempaan viestiini tämän:
Fan Control, Enabled/Disabled, self explanatory
Fan Speed Low Limit, X00 RPM, under this threshold the fan error alarm is triggered
Fan Profile <- this is the setting that will switch between DC and PWM mode, some of the headers will have more profiles available, some will have less

Eli noiden asetusten alta pitäisi löytyä.
 
Itsellä looppi pumppu --> gpu --> 120mm radi takaseinässä --> prossu --> 280 radi katossa, mukavasti kiertänyt ja vainoharhaisen mielenrauha turvattu 120mm radilla :cigar:
 
Voiko tota ekwb revo d5 pumppua ajaa 7v?
Saisin y-splitterillä Fractal Design R4 kotelon säädinpaneelista
Siksi laitoinkin aiempaan viestiini tämän:
Fan Control, Enabled/Disabled, self explanatory
Fan Speed Low Limit, X00 RPM, under this threshold the fan error alarm is triggered
Fan Profile <- this is the setting that will switch between DC and PWM mode, some of the headers will have more profiles available, some will have less

Eli noiden asetusten alta pitäisi löytyä.
Fan profilen alta nimenomaan nuo mainitsemani profiilin löyty ja muuta siellä ei ollutkaan.
 
EKn sivuilla pitäisi lukea käyttöjännitteet, musitaakseni 5-12v pyörivät eli pitäisi toimia
 
Mikähän blokki tähän menee?

Kukaan valmistajista ei ainakaan myönnä. Referenssi saattaa sopia tai sitten ei.
  1. Eipä tuossa ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa referenssijäähy joka sopii tai sitten ei.
  2. Lähettää näytönohjain vesiblokkivalmistajalle ja saa melkein ilmaisen vesiblokin lähetyskulujen hintaan. Toimii joillakin toimittajilla.
  3. Ostaa toinen näyttis, johon blokki löytyy.
Itse otin oman näyttiksen kanssa vaihtoehdon 1.

Jouduin sitten lisäilemään paksumpia lämpötyynyjä ja -tahnaa sopimattoman blokin ja näyttiksen välille missä muistit olivat ilman kontaktia.

Huonompi homma jos joutuu poistamaan jotakin :lol:
 
Ek Revo D5 toimii vain 12v. EK:n Vario D5 taas toiminee myös 8-24V DC.
Jep. DC ohjattavat toimii isommalla rangella. PWM ohjataan vain PWMllä. Uskoisin, että kyllä sitä pystyy ohjaamaan myös DCllä mutta en tiedä tekeekö pumpulle muuten hyvää.
 
Päivitystä: Tänään konetta avatessa sain mukavan yllärin, eli lämmöt idlessä tippunut n. 10 astetta ja tahnat vielä vaihtamatta. Eli nyt lämmöt tätä kirjoittaessa ja youtube videota katsellessa n. 40-45 astetta. Tuulettimet pyörii 5v kaikki. 3930k ja 1.384v jännite.

*EDIT* Säiliössä sama määrä nestettä silmämääräisesti.
 
Päivitystä: Tänään konetta avatessa sain mukavan yllärin, eli lämmöt idlessä tippunut n. 10 astetta ja tahnat vielä vaihtamatta. Eli nyt lämmöt tätä kirjoittaessa ja youtube videota katsellessa n. 40-45 astetta. Tuulettimet pyörii 5v kaikki. 3930k ja 1.384v jännite.

*EDIT* Säiliössä sama määrä nestettä silmämääräisesti.
Melko ihmeeltä tunnustaa. Joko tuo tahna ei ollut asettunut kunnolla tjsp. tai blokissa oli ilmaa joka nyt on syystä tai toisesta lähtenyt liikkeelle
 
Melko ihmeeltä tunnustaa. Joko tuo tahna ei ollut asettunut kunnolla tjsp. tai blokissa oli ilmaa joka nyt on syystä tai toisesta lähtenyt liikkeelle
Kontakti on siis todetusti aika heikko eli IHS:n keskellä ei juurikaan ollut tahnaa. Johtunee siittä, että tahna tosiaan loppui keskenkaiken asennuksen.
Saa nähdä minkälaiset lämmöt on kun saan tänään vaihdettua tahnat. Toivottavasti ero kasvaa vrt macho x2.

Minkä mittaiset ruuvit muuten menee pelkän kopan ja radin väliin? Haluan vaihtaa tuulettimien puolen kattoradille, selkeä ääni korostuu kun on käytännössä ritilässä kiinni tuuletin.
 
Kontakti on siis todetusti aika heikko eli IHS:n keskellä ei juurikaan ollut tahnaa. Johtunee siittä, että tahna tosiaan loppui keskenkaiken asennuksen.
Saa nähdä minkälaiset lämmöt on kun saan tänään vaihdettua tahnat. Toivottavasti ero kasvaa vrt macho x2.

Minkä mittaiset ruuvit muuten menee pelkän kopan ja radin väliin? Haluan vaihtaa tuulettimien puolen kattoradille, selkeä ääni korostuu kun on käytännössä ritilässä kiinni tuuletin.
Jotain 5mm ne ehkä on. Kannattaa tarkkaan mittiloida ettet täräytä rivastoihin.
 
Jotain 5mm ne ehkä on. Kannattaa tarkkaan mittiloida ettet täräytä rivastoihin.
Tossa radissa on onneksi ennen rivoja pelti välissä. Tällä hetkellä pyörii 5v, nuo ropellit kun saa radin alapuolelle niin kestää jo nostaa 7v.
Molemmat radit ottaa siis ilman sisään ja tällä hetkellä ei ole exhaustina mitään, kun kattoradi tulee taakse tulevan ropellin eteen. Oiskohan fiksua laittaa kylkeen ottamaan ihan vaan viiletä ilmaa sisään?
 
Tossa radissa on onneksi ennen rivoja pelti välissä. Tällä hetkellä pyörii 5v, nuo ropellit kun saa radin alapuolelle niin kestää jo nostaa 7v.
Molemmat radit ottaa siis ilman sisään ja tällä hetkellä ei ole exhaustina mitään, kun kattoradi tulee taakse tulevan ropellin eteen. Oiskohan fiksua laittaa kylkeen ottamaan ihan vaan viiletä ilmaa sisään?
Jos kaikki pöhöttää sisäänpäin niin melkein kannattaa ottaa jo jokunen tuuletin ulospäinkin.
 
Kontakti on siis todetusti aika heikko eli IHS:n keskellä ei juurikaan ollut tahnaa. Johtunee siittä, että tahna tosiaan loppui keskenkaiken asennuksen.
Saa nähdä minkälaiset lämmöt on kun saan tänään vaihdettua tahnat. Toivottavasti ero kasvaa vrt macho x2.

Minkä mittaiset ruuvit muuten menee pelkän kopan ja radin väliin? Haluan vaihtaa tuulettimien puolen kattoradille, selkeä ääni korostuu kun on käytännössä ritilässä kiinni tuuletin.

Valmistajat laittavat 6/32mm:ksi
Mutta, käytännössä 5mm sopii ihan hyvin.


Pitkät ruuvit 30mm
Lyhyt ruuvit 5-6mm

AX280-BW-65.jpg
 
Jos kaikki pöhöttää sisäänpäin niin melkein kannattaa ottaa jo jokunen tuuletin ulospäinkin.
Lukasin täältä, että radit kannattaa laittaa samaan suuntaan. Onko tuo väärää infoa vai voiko surutta laittaa kattoradin puhaltamaan ulos?
 
Lisäksi, en suosittele käyttää toi "Fan Noise adapteria" Käytännössä voi kyllä tiputtaa 12V -> ~7V volttiin.
Mutta, mutta!
PWM-johto (sininen) lähettää todella nopean 12v-taajuussignaalin mosfetille, kun mosfet saa signaalin, se kytkeytyy tai menee pois päältä nopeasti (riippuen mosfetin tyypistä)
"Fan Noise silencer" jännitteinen jakaja voi tiputtaa jännitteen 7 volttiin ja pumppu toimii 12v PWM: n mosfets-portilla. Portti voi hajota ja virta kulkee jatkuvsti läpi 7v:ssa. PWM ei teknisesti toimi ja mahdollisesti pumppu voi menee rikki.

Tää on mennyt hieman ohi kun en ole seurannut koko tarinaa alusta alkaen. Millainen pumppu oli muuten käytössä?
 
No pöh. Eipä sitten laiteta koko looppia kerralla tulemaan.

Mitäs osia tähän settiin kannattaisi lisätä? Jotain tyhjentämisen helpottamiseksi? EK-KIT P360 – EK Webshop

E: Lähdetään vaan prossua viilentämään aluksi.
 
Lisäksi, en suosittele käyttää toi "Fan Noise adapteria" Käytännössä voi kyllä tiputtaa 12V -> ~7V volttiin.
Mutta, mutta!
PWM-johto (sininen) lähettää todella nopean 12v-taajuussignaalin mosfetille, kun mosfet saa signaalin, se kytkeytyy tai menee pois päältä nopeasti (riippuen mosfetin tyypistä)
"Fan Noise silencer" jännitteinen jakaja voi tiputtaa jännitteen 7 volttiin ja pumppu toimii 12v PWM: n mosfets-portilla. Portti voi hajota ja virta kulkee jatkuvsti läpi 7v:ssa. PWM ei teknisesti toimi ja mahdollisesti pumppu voi menee rikki.

Tää on mennyt hieman ohi kun en ole seurannut koko tarinaa alusta alkaen. Millainen pumppu oli muuten käytössä?
EKWB Revo D5, mutta pumppu siis saa olla 100% koko ajan kun on niin hiljainen. Tuulettimia ajan 5v atm ja ropellit kun saa vaihdettua radin toiselle puolelle, niin nostan 7v.
 
Lukasin täältä, että radit kannattaa laittaa samaan suuntaan. Onko tuo väärää infoa vai voiko surutta laittaa kattoradin puhaltamaan ulos?
Tokihan se syö suoritustehoa, jos syötät jo kerran lämmennyttä ilmaa toiselle radille. Jos tuohon lämmenneen ilman sekaan saat syötettyä vaikka kahdella tai kolmella ropellilla viileää ilmaa niin silloin järkeä on enemmän. Toinen vaihtoehto on kääntää kummatkin radit puhaltamaan sisältä ulos ilmaa ja syöttää tuoretta ilmaa kotelon sisään. Tämä jälkimäinen on itseasiassa virransyöttöä ja näyttistä ajatellen parhaat vaihtoehdot, tosin monessakaan tapauksessa tuota on vaikeahkoa toteuttaa.
 
Tokihan se syö suoritustehoa, jos syötät jo kerran lämmennyttä ilmaa toiselle radille. Jos tuohon lämmenneen ilman sekaan saat syötettyä vaikka kahdella tai kolmella ropellilla viileää ilmaa niin silloin järkeä on enemmän. Toinen vaihtoehto on kääntää kummatkin radit puhaltamaan sisältä ulos ilmaa ja syöttää tuoretta ilmaa kotelon sisään. Tämä jälkimäinen on itseasiassa virransyöttöä ja näyttistä ajatellen parhaat vaihtoehdot, tosin monessakaan tapauksessa tuota on vaikeahkoa toteuttaa.
Kylkipaneelin paikka olisi käytännössä ainoa mihin saisin intake, jollei sitten taakse saa jotain pikkusta 80/92mm ropellia. Oiskohan fiksuin ratkaisu tämä: Eturadi intake, kylkipaneeli intake, kattoradi exhaust?
 
Kylkipaneelin paikka olisi käytännössä ainoa mihin saisin intake, jollei sitten taakse saa jotain pikkusta 80/92mm ropellia. Oiskohan fiksuin ratkaisu tämä: Eturadi intake, kylkipaneeli intake, kattoradi exhaust?
Tuo toiminee ihan hyvin. Kokeilemalla selviää mikä on paras kussakin tapauksessa. Itselläni oli looppi R5:ssa ja katossa oli 360mm exhaustina ja 240 edessä intakena. Pohjasta ja sivusta otin sisään korvaavaa ilmaa ja takaa poistin.
 
Kylkipaneelin paikka olisi käytännössä ainoa mihin saisin intake, jollei sitten taakse saa jotain pikkusta 80/92mm ropellia. Oiskohan fiksuin ratkaisu tämä: Eturadi intake, kylkipaneeli intake, kattoradi exhaust?
Tuo toiminee ihan hyvin. Kokeilemalla selviää mikä on paras kussakin tapauksessa. Itselläni oli looppi R5:ssa ja katossa oli 360mm exhaustina ja 240 edessä intakena. Pohjasta ja sivusta otin sisään korvaavaa ilmaa ja takaa poistin.
 
Tuo toiminee ihan hyvin. Kokeilemalla selviää mikä on paras kussakin tapauksessa. Itselläni oli looppi R5:ssa ja katossa oli 360mm exhaustina ja 240 edessä intakena. Pohjasta ja sivusta otin sisään korvaavaa ilmaa ja takaa poistin.
Tää R4 vaati jo modailua että sai 280 x 30 radin ja 240 x 45 radin menemään. Kattoradi meni vain toisinpäin, eli liittimet kotelon perälle (olisi mennyt mitenpäin vain jos olisi ollut työkalut ottaa 5.25 kehikko irti)
 
Tuo toiminee ihan hyvin. Kokeilemalla selviää mikä on paras kussakin tapauksessa. Itselläni oli looppi R5:ssa ja katossa oli 360mm exhaustina ja 240 edessä intakena. Pohjasta ja sivusta otin sisään korvaavaa ilmaa ja takaa poistin.


Tuo ei ole huono vaihtoehto mitä EK suosittelee ja samassa pumput pysyy viileinä.
Eli lattialta tai kyljestä sisään 140mm tai 120mm ja radeista ulos

Sieppaa.JPG
 
No pöh. Eipä sitten laiteta koko looppia kerralla tulemaan.

Mitäs osia tähän settiin kannattaisi lisätä? Jotain tyhjentämisen helpottamiseksi? EK-KIT P360 – EK Webshop

E: Lähdetään vaan prossua viilentämään aluksi.

Filling Bottle (1000mL) – EK Webshop

Tuo on hyvä apu täyttöön ja tyhjennykseen ja sillä periaatteessa tyhjentää suljetun loopin pumpun korkin kautta puristamalla pulloa littuun, jolloin alipaine imee nesteet pulloon ja parilla rundilla saa kierron tyhjäksi, olettaen että pumppu on alimpana loopissa.
 
Valmistajat laittavat 6/32mm:ksi
Mutta, käytännössä 5mm sopii ihan hyvin.


Pitkät ruuvit 30mm
Lyhyt ruuvit 5-6mm

AX280-BW-65.jpg

Tuohan nyt ihan valmistajakohtaisia esim. Alphacoolin radeissa m3 ruuvit. Blackice radeissa m4 ja monissa muissa nuo tuumaiset 6/32" pituudet kokolailla noi.
 
Kyllä se näymmä piti paikkaansa mitä @locitus ja @Hessu tuossa aikasemmin puhui, että liittimiin saa uppoamaan rahaa. :D
Pistin kiinaan tilauksen menemään enkä ottanut kuin pari "ylimääräistä" liitintä....hintaa kertyi 154euroa. :O
Tuohon kun lisää vielä putket ja litkut niin kyllä siiheen looppiin sen 200euroa menemään että heilahtaa, vaikka kuinka kiinan tuontia suosisikin.


KYSYMYS: Mistä vois mahdollisesti saada purppuran väristä nestettä suoraan ettei tarvis ruveta itse sekoitteleen ja hankkiin sitä varten monia eri värejäkin.
Sais olla tuollasta sävyä: http://cdn.overclock.net/6/65/6581b535_purple-core-27.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Filling Bottle (1000mL) – EK Webshop

Tuo on hyvä apu täyttöön ja tyhjennykseen ja sillä periaatteessa tyhjentää suljetun loopin pumpun korkin kautta puristamalla pulloa littuun, jolloin alipaine imee nesteet pulloon ja parilla rundilla saa kierron tyhjäksi, olettaen että pumppu on alimpana loopissa.
Onkohan näitä suomessa/onko vastaavia jossain motonetissä tjsp? Tuo voisi olla kätsy omallakin kohdallani.

Kyllä se näymmä piti paikkaansa mitä @locitus ja @Hessu tuossa aikasemmin puhui, että liittimiin saa uppoamaan rahaa. :D
Pistin kiinaan tilauksen menemään enkä ottanut kuin pari "ylimääräistä" liitintä....hintaa kertyi 154euroa. :O
Tuohon kun lisää vielä putket ja litkut niin kyllä siiheen looppiin sen 200euroa menemään että heilahtaa, vaikka kuinka kiinan tuontia suosisikin.


KYSYMYS: Mistä vois mahdollisesti saada purppuran väristä nestettä suoraan ettei tarvis ruveta itse sekoitteleen ja hankkiin sitä varten monia eri värejäkin.
Sais olla tuollasta sävyä: http://cdn.overclock.net/6/65/6581b535_purple-core-27.jpeg
Noita erikoisempia värejä suomessa on todella huonosti saatavilla. EKWB, mayhems tulis ekana mieleen jolla vois noita olla, toki viikon-kahden toimitusajalla + postit on varmaan sen 30€
 
Tuohan nyt ihan valmistajakohtaisia esim. Alphacoolin radeissa m3 ruuvit. Blackice radeissa m4 ja monissa muissa nuo tuumaiset 6/32" pituudet kokolailla noi.
Lisäksi Phobyan M3 on kierteeltään kapeammat, mitä EK:n. Tuli tuo todettua viime keväänä.
 
suosittelen hankkimaan m4 m5 leikkaavat kierretapit ja kaveriksi pulttia ebaystä niin ei pääse käymään vahinkoa
 
Tuohan nyt ihan valmistajakohtaisia esim. Alphacoolin radeissa m3 ruuvit. Blackice radeissa m4 ja monissa muissa nuo tuumaiset 6/32" pituudet kokolailla noi.
Nämä ruuvit menee sopivasti Xspc, Barrow, EkWB ja Thermaltake jäähdyttimiin. Ne ovat 4,8mm, eivät edes 5mm.
 
Jos nuo lyhyet ruuvit menevät EKWB:n radiin, niin saattaa olla ongelma laittaa Alphacoolin radiin (toisessa tuumainen ja toisessa M3 kierre).
 
Nämä ruuvit menee sopivasti Xspc, Barrow, EkWB ja Thermaltake jäähdyttimiin. Ne ovat 4,8mm, eivät edes 5mm.

Eli juurikin tuumaset UNC 6-32 kierteet noissa. Milliset menee varmaan väkisellä sen kerran ennenkun kierteet selvät. Onhan noita jotkut laittanut joillan puuruuveillakin kiinni mutta omasta mielestä ole kyllä ideaa kun oikeita pultteja saa 100kpl pussin parilla eurolla.
 
Sain tahnojen vaihdolla n. 3-5 astetta viileämmäksi, eli ei mitään dramaattista muutosta kyllä tullut. 3930k @ 4.5ghz, 1.384v, idlessä 0.836v ja lämmöt 40-45.
En tiedä onko tuolla vielä jossain jotain pielessä vai oletinko epärealistisen isoa muutosta vrt macho x2. Miscreated peliä pelatessa max lämmöt 78 (ropellit pyörii 5v)

Eikö nuo ole vielä aika korkeat lämmöt tuolle prossulle, tällä setillä? Oisko se seuraava projekti sitten blokin purku.
 
Sain tahnojen vaihdolla n. 3-5 astetta viileämmäksi, eli ei mitään dramaattista muutosta kyllä tullut. 3930k @ 4.5ghz, 1.384v, idlessä 0.836v ja lämmöt 40-45.
En tiedä onko tuolla vielä jossain jotain pielessä vai oletinko epärealistisen isoa muutosta vrt macho x2. Miscreated peliä pelatessa max lämmöt 78 (ropellit pyörii 5v)

Eikö nuo ole vielä aika korkeat lämmöt tuolle prossulle, tällä setillä? Oisko se seuraava projekti sitten blokin purku.
Melkein kurkkaisin sinne.
 
Eli lämmöt on turhan korkeat, vaikka prossu onkin 130w tdp mörkö (kellotettuna toki reippaasti enemmän)
En siltikään usko, että noin korkealla lämmöt olisi, jos kerta ilmacoolerillakin on samaa/paremmat lämmöt.
 
En siltikään usko, että noin korkealla lämmöt olisi, jos kerta ilmacoolerillakin on samaa/paremmat lämmöt.
Koteloa käytetty jokaisessa asennossa ja pumppu vetää 100%, jos tuolla ilmaa olisi, niin eikö se vähintään jo kuuluisi / olisi tullut pihalle?
Täytyypä ottaa työn alle tuo blokki vaikka huomenna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 805
Viestejä
4 566 193
Jäsenet
75 024
Uusin jäsen
Tähtisaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom