Signa
▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
- Liittynyt
- 12.12.2016
- Viestejä
- 2 851
Tänään tuli R9 Nano Bykskin blokki vihdoin
R9 Nano ATX lankkuun?ATX buildi siis tulossa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Tänään tuli R9 Nano Bykskin blokki vihdoin
R9 Nano ATX lankkuun?ATX buildi siis tulossa
R9 Nano ATX lankkuun?
Muotoillaan uudestaan, mitä halvempi sen parempi. Pitäisi pitää vedet sisässä, liikuttaa myös sitä sekä toimia itsenäisesti myös vuoden tai kahden kuluttua.Halpaa ja luotettavaa nyt en samaan lauseeseen kehtaisi laittaa, ainakaan tällaisissa asioissa. Mutta Barrowihan ihan edullinen on, ja taitaa vielä testeissäkin olla hyvä vehje.
Jotain tämän kaltaista olikin hakusessa. Tarkkaa käyttöä en kohteesta edes tiedä että mitä tuolla tullaan tekemään mutta joka tapauksessa mitään kalliimpaa pumppua ei ole yksinkertaisesti järkeä hommata.Itselläni on tässä DIY-räpellyksessä pyörinyt n. puolisen vuotta ~13 € "SC600" ebay-pumppu keraamisella laakerilla. Pyörii tuuletinliittimestä 3/4 asetuksella, ~3400 rpm näyttää sensori nopeudeksi. Itselläni sattui olemaan puuilosta ostettua liimallista ~10x15 mm solukuminauhaa, josta leikkasin pienet tassut pumpun alle. Mikäli pumpun laskee suoraan kotelon pohjalle, värinä saa pellin pitämään meteliä.
Pelkän pumpun käynnin pystyy juuri ja juuri kuulemaan tällä nopeudella kotelo auki n. metrin päähän muuten hiljaisessa huoneessa. Kotelon ollessa kiinni on hankala sanoa pyöriikö pumppu vai ei, ja esimerkiksi perinteinen kovo kumitassuilla hukuttaa äänen täysin. Tähän mennessä siis pelkkää positiivista sanottavaa .
Eli joku tämmöinen
Mulla oli 8 kuukautta jäähdyttämässä GTX 780 Ti:tä noin kuuden euron pumppu. Oli noin 1400 rpm:llä erittäin hiljainen. Resonoin jonkin verran. Alla kuva.Muotoillaan uudestaan, mitä halvempi sen parempi. Pitäisi pitää vedet sisässä, liikuttaa myös sitä sekä toimia itsenäisesti myös vuoden tai kahden kuluttua.
Mulla oli 8 kuukautta jäähdyttämässä GTX 780 Ti:tä noin kuuden euron pumppu. Oli noin 1400 rpm:llä erittäin hiljainen. Resonoin jonkin verran. Alla kuva.
EK green coolant, ollu hetken käytössä ja sitten takas purkkiin, ollu siellä ehkä 6kk. Olin just avannu ja putsaillu CPU blokin puhtaaks sekä vaihdoin liquid prot GPU:lle, ei muutaku tankki täytee ja kone tulille ja täyttämään:
Huomasin sit et tankissa lilluu jotain ylimääräistä. En jaksanu alkaa enää purkaan vaan huuhdoin kraanavedellä looppia molempiin suuntiin ja sitte akkuvedet takas. Vähän ainakin CPU blokin jet platessa näkyy tota töhnää
Miksi noita laittais kiertoon, itellä pyöri akkuvesi 7 vuotta kierrossa ilman ongelmia. Ei todellakaan tarvita mitään liemiä kun veden lienneiden aineiden määrä on alle 10μS siinä on vaikea minkään kasvuston lisääntyä, ravinteet ei yksinkertaisesti riitä. Tietysti silloin ei looppiakaan kasata paskasin käsin tai muuten huonolla hygienialla.
Jo jäähdyttimen kupari tappaa helposti eliöt luupista.
Ylläoleva teksti on oikeaa, mutta onko mahdollisuutta että tuot myyntiin eri värisiä letkuja? Onko moista mahdollisuutta? Ihan vaan uteliaisuudestaOlen tästä samaa mieltä ja lisään tähän vielä:
Miksi käytän ensisijaisesti tislattua vettä (vaikka käytän yleensä loopissani muita nesteitä)?
- Tislattu vesi on luonnollisesti vähäinen liuenneissa mineraaleissa ja muissa epäpuhtauksissa.
- Tislattu vesi (etenkin, jos sitä on käsitelty otsonilla tai uV-valolla ennen pullotusta) ei käytännössä ole mikro-organismeja
- Ja koska tislattua vettä syövyttävää luonnetta voidaan tehokkaasti neutraloida lisäämällä pieniä määriä erilaisia lisäaineita
Mineraali- ja muiden epäpuhtauksien alhaisen veden käyttö on tärkeää kahdesta eri syystä: Ensinnäkin, sillä on alhainen mineraalipitoisuus, mikä estää mineraaliesiintymien muodostumista lämmönsiirtopinnoilla. Tämä on sama karkea kertymä, joka usein liittyy kovaan veteen. Toinen syy veden käyttämiseen minimaalisilla epäpuhtauksilla on se, että tämä poistaa yhden tärkeimmistä elintarvikkeiden lähteistä, joita mikro-organismit tarvitsee elääkseen. Ilman ruokaa he eivät voi kasvaa ja moninkertaistua.
Biologisten organismien, kuten levien, sienten tai bakteerien kasvu voi nopeasti heikentää järjestelmän suorituskykyä likaamalla lämmönsiirtopintoja ja tukkeuttamalla kapeita liittimiä. Nämä mikro-organismit eivät kuulu vesijäähdytysjärjestelmään, ja ne voidaan helposti estää.
Kaksi hyvää tapaa auttaa estämään biologisten organismien kasvu on desinfioida kaikki kompponentit huolellisesti ennen kokoamista ja poistaa mahdolliset bakteeripesäkkeet järjestelmästä. Itse pesen jäähdyttimet ja kaikki vesiblokit astianpesuaineen kanssa huolellisesti ja huuhtelen ennen loopin täyttämistä. Täytettäessä käytän aina käsineitä etten kontaminoi mitään käsien välityksellä.
Kuparilla on hyvät lämpö ominaisuudet ja se on täysin kestävä veden yleisessä korroosiossa huoneenlämmössä.
Kupari on metalli ja kun metalli reagoi veden kanssa - joko nestemäisessä muodossa tai ilman väityksellä - se hapettuu. Mutta, kuparin korroosio tapahtuu ainakin tässä tapauksessa hitaammin verrattuna muihin metalleihin.
P.s: Pahoittelen kielivirheitä
Ylläoleva teksti on oikeaa, mutta onko mahdollisuutta että tuot myyntiin eri värisiä letkuja? Onko moista mahdollisuutta? Ihan vaan uteliaisuudesta
13/10 tais olla noi mun liittimet, pehmeälle putkelle. Pariakin eri sorttia voisin olla kiinnostunut ottamaan mikäli tulee ns. metrikamana. Täytyy pitää tutkalla asiaa kunnes saapuvatTulossa siis tällä kertaa yli 40 metriä pehmeitä letkuja sekä yli 150 kpl:ta PETG kovaputkia ja ne ovat kaikki kirkkaita. Sisähalkaisultaan 10mm ja Ulkohalkaisultaan 14mm. Tulevat 2-3 viikon päästä tai jo aikaisemmin.
Omasta mielestäni ID10mm x OD14mm/OD13mm on ihanteellinen. Käytin itsekin OD16mm/16mm ulkohalkaisialtaan olevia letkuja/kovaputkia ja näytti ainakin pienessä kokoonpanossa todella massiviselta/ei ole esteettinen).13/10 tais olla noi mun liittimet, pehmeälle putkelle. Pariakin eri sorttia voisin olla kiinnostunut ottamaan mikäli tulee ns. metrikamana. Täytyy pitää tutkalla asiaa kunnes saapuvat
14 vois olla parempi, ainakin itse huomasin tehdessä että 13 ulkohalkasijaltaan oleva menee suht helposti lyttyyn. Virtauksien kannalta en tiedä vaikuttaako esim sisähalkaisijan ero 10, 12 vai 13 tai muissakaan koossaOmasta mielestäni ID10mm x OD14mm/OD13mm on ihanteellinen. Käytin itsekin OD16mm/16mm ulkohalkaisialtaan olevia letkuja/kovaputkia ja näytti ainakin pienessä kokoonpanossa todella massiviselta/ei ole esteettinen).
Nesteen virtausnopeus pitäisi olla samassa paineessa ja se riittää, letkujen koosta huolimatta. Vain letkujen korkeus voi muuttaa virtauksen nopeutta isoissa letkuissa. Piirsin äsken kuvan, joka selittää paremmin asian14 vois olla parempi, ainakin itse huomasin tehdessä että 13 ulkohalkasijaltaan oleva menee suht helposti lyttyyn. Virtauksien kannalta en tiedä vaikuttaako esim sisähalkaisijan ero 10, 12 vai 13 tai muissakaan koossa
Tämä teoria omasta mielestäni toimii toisinpäin. Jos letkut ovat sisähalkaisialtaan 10mm, niin tämä tarkoittaa sitä, että esim; virtaus läpäisee 90/45 asteen kulman adapteriden läpi oikealla nopeudella ja kuljettaa enemän nestettä. Käytännössä tämä on jo todettu .Jos putken sisähalkaisija on 10mm, niin liittimien kohdalla se on vielä selvästi ahtaampi.
13/10 tais olla noi mun liittimet
Ei taida olla 14mm letkua ja jos olisi niin ei varmaan kovin helposti kiristyis sun liittimet AKTechGears tais puhua 14/10 kovaputkista.14 vois olla parempi, ainakin itse huomasin tehdessä että 13 ulkohalkasijaltaan oleva menee suht helposti lyttyyn.
Kyseessä siis ID10mm x OD14mm/Sisähalkasiljaltaan 10mm ja Ulkohalkasijaltaan 14mm, eli (10x14mm), ei 14x10mm.Ei taida olla 14mm letkua ja jos olisi niin ei varmaan kovin helposti kiristyis sun liittimet AKTechGears tais puhua 14/10 kovaputkista.
Niin, (OD)14/(ID)10.Kyseessä siis ID10mm x OD14mm/Sisähalkasiljaltaan 10mm ja Ulkohalkasijaltaan 14mm, eli (10x14mm), ei 14x10mm.
Kyllä, oikeassa olet. Mun yksiin liittimiin menee 13/10, mutta silti paksumpi seinänen voisi olla parempaa noiden seikkojen takia jotka juuri mainitsin.Ei taida olla 14mm letkua ja jos olisi niin ei varmaan kovin helposti kiristyis sun liittimet AKTechGears tais puhua 14/10 kovaputkista.
Eilen illalla jaksoin askarrella Ryzen looppia kasaan. Vielä en käynnistänyt, mutta putket laitoin ja nestettäkin kerkesin vähän lataamaan sisään.
Jos joku miettii mikä tuo letku tuolla säiliössä on ylhäällä, niin siinä on T-hana ja sen perässä täyttöletku jolle on reikä kotelon yläosassa, joka näppärästi jää sitten piiloon kun kotelon päälle laitetaan magneettinen pölysuoja.
Lenkki menee pumppu -> cpu -> 140mm radi -> gpu -> 280mm radi -> säiliö -> pumppu.
Kaapelit tms kaikki vielä viimeistelemättä. CPU blokki olisi parempi toisinpäin, mutta sitten ledit menisi väärälle puolelle sekä EKWB logo myös olisi väärinpäin.
Homma jatkuu jossain vaiheessa ensi viikkoa.
EDIT: Niin siis kokoonpano on Ryzen 1700X + X370-PRO + EKWB MX Supreme blokki + R9 Nano + EKWB backplate + Bykski blokki + Syscooling P67 pumppu + Freezemod 240mm säiliö + Freezemod virtausilmaisin + Alphacool lämpötila-anturi säiliön pohjassa tulpassa. Tuulettimet on 140mm TT Riing ja radit on EKWB Coolstream CE 140 ja 280. 140mm radi on kotelon takana "reppuna" tuulettimen perässä.
Letkut on EK-Duraclear 16/10 ja sitten EK + Phobya liittimiä suoria selä 90 astetta. Tankin ja pumpun välissä on extenderi pelkästään ja pumpun yläpäässä T-liitin on G1/4 male/male adapterilla kiinni.
Nesteet on läpinäkyvät ja säiliössä 60mm ledirengas sekä GPU:ssa RGB valaistus.
Virtausnopeus - Salhydro Oy
Edit: Voikohan tuo pitää paikkaansa kun neste liikkuisi putkessa satoja kilometrejä tunnissa...
Edit: Pitäisi varmaan huomioida nesteen viskositeetti ja tiheys
Millä pumpulla ja letkulla saat satoja kilometrejä tunnissa virtausnopeudeksi?
Oma setuppini on:
EK-XTOP Revo D5 PWM - Plexi (incl. pump) – EK Webshop
Ja 13/10 letkua. Pumpun tilavuusvirta 1500l/h = 25l/min -> 5,3 m/s. Kuulostaa ihan loogiselta. Todellisuudessahan pumppu tuottaa paine-eron joka yhteydessä vesikiertosysteemin aiheuttamaan vastukseen määrittää virtausnopeuden. Monimutkaisempi systeemi johtaa pienempään nestekiertoon. Korkeuseroilla ei pitäisi olla suurta merkitystä ilmattomassa systeemissä, sillä alaspäin menevä vesi "vetää" ylöspäin tulevaa samalla voimalla.
Ihan nätti buildi, mutta järjestystä muuttamalla letkuvedoista tulisi paljon siistimmät. Nyt ne menee vähän solmuun tuolla. Hieno tämä silti on!
Oliko sulla ajatus järjestyksellä että jäähtyy paremmin, kun GPU:n ja CPU:n perään laitat kennon?
Eikö näitä oo jo testailtu moneen otteeseen ja ne vesijäähyt ei toimi niin et siellä blokin jälkeen on 70 asteiset vedet ja radin jälkeen 30 kun ei se veden lämmönsiirtokyky niin nopeaa ole. Käytännössä vois laittaa mittauspisteen vaikka joka välikköön ja lämpöerot taitaa jäädä jonnekkin yhden kahden asteen tuntumaan mikä menee jo melkeinpä virhemarginaaliin.No ei nyt oikein mitään muuta syytä kuin että näin joskus lueskelin että olisi paras vaihtoehto. Voi olla että pieni merkitys, mutta kyllähän jos jokaisen lämpöä tuottavan komponentin jälkeen on radiaattori, niin veden pitäisi olla viileämpää jo tullessa seuraavalle komponentille. Mutta kuten sanoin, niin ei varmaan ole suurta merkitystä.
Jos muuttaisi GPU ja CPU blokin paikkaa kierrossa niin sillä tietty saisi jo hieman noita siistimmiksi.
On just näin. Se on yks ja sama vaikka loopissa olis 3 radia ja kaikki heti pumpun jälkeen ennen komponentteja. Se nesteen lämpö tasaantuu loopissa johonkin lämpötilaan ja mittauspisteiden välillä on ihan minimaaliset erot.Eikö näitä oo jo testailtu moneen otteeseen ja ne vesijäähyt ei toimi niin et siellä blokin jälkeen on 70 asteiset vedet ja radin jälkeen 30 kun ei se veden lämmönsiirtokyky niin nopeaa ole. Käytännössä vois laittaa mittauspisteen vaikka joka välikköön ja lämpöerot taitaa jäädä jonnekkin yhden kahden asteen tuntumaan mikä menee jo melkeinpä virhemarginaaliin.
Tällä hetkellä lähtee ensiviikolla matkalle 5kpl ta (mustia kehyksiä ja sininen ledi.) Kävisikö siis sellainen?@AkTechGears oiskos kiinasta tulossa lämpöantureita, tuollaisia tulppa -malleja siis? Itsellä voisi olla tarvista.
Tarviisin 2pinnisen suoraan emon liitäntään ja tulpalla.
Tällä hetkellä lähtee ensiviikolla matkalle 5kpl ta (mustia kehyksiä ja sininen ledi.) Kävisikö siis sellainen?
Tarviisin 2pinnisen suoraan emon liitäntään ja tulpalla.
Mainitsen nyt kolmannen kerran, että tarvitsen nimenomaan tulppa -mallisen, jonka voin asentaa suoraan säiliöön, sillä siitä johdon vetäminen on esteettisesti paras vaihtoehto + minun ei tarvitse tyhjentää looppia tuon takia. Sensori menee suoraan emolle, että voin ohjata tuulettimet ja pumpun tuon perusteella.Tossa ja kätevä voi laittaa esim. ennen liitintä suoraan jähdyttimen/pumpun tms. ulostuloon.
Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Mainitsen nyt kolmannen kerran, että tarvitsen nimenomaan tulppa -mallisen, jonka voin asentaa suoraan säiliöön, sillä siitä johdon vetäminen on esteettisesti paras vaihtoehto + minun ei tarvitse tyhjentää looppia tuon takia. Sensori menee suoraan emolle, että voin ohjata tuulettimet ja pumpun tuon perusteella.
On just näin. Se on yks ja sama vaikka loopissa olis 3 radia ja kaikki heti pumpun jälkeen ennen komponentteja. Se nesteen lämpö tasaantuu loopissa johonkin lämpötilaan ja mittauspisteiden välillä on ihan minimaaliset erot.
Se lämpötila on tuossa säiliössä +/- 2 astetta muuhun looppiin nähden eli täysin mitätön. Sillä ei ole väliä miten nopeasti tuo reagoi, kunhan neste pysyy niin viileänä, että prossu ja näyttis pysyy alle throtlausrajan.En luottaisi sellaiseenkaan pumpun tai tuulettimien ohjauksessa, kestää melko kauan kun veden lämpötila siirtyy metallin kautta anturiin, vaikka kosketus olisikin hyvä.
Sen anturin pitäisi mitata suoraan veden lämpötilaa, eikä reagoida muutaman sadan sekunnin viiveellä, lisäksi sen jälkeen kestää taas vielä pidempään ennen kuin mitään lämpötilan muutoksia veden lämpötilassa näkyy jäähdytyksen tehostamisen vaikutuksesta, joten taitaa mennä viisi minuutti ennen kuin syteemisi reagoi.
Mainitsen nyt kolmannen kerran, että tarvitsen nimenomaan tulppa -mallisen, jonka voin asentaa suoraan säiliöön, sillä siitä johdon vetäminen on esteettisesti paras vaihtoehto + minun ei tarvitse tyhjentää looppia tuon takia. Sensori menee suoraan emolle, että voin ohjata tuulettimet ja pumpun tuon perusteella.
Se lämpötila on tuossa säiliössä +/- 2 astetta muuhun looppiin nähden eli täysin mitätön. Sillä ei ole väliä miten nopeasti tuo reagoi, kunhan neste pysyy niin viileänä, että prossu ja näyttis pysyy alle throtlausrajan.
Heitä tosiaan YV:tä. En tiedä saisiko tuon näytöllisenkin modattua kätsysti suoraan tuohon T-sensor liitäntään. Todennäköisesti tuon mustan johdon sisällä menee kaksinapainen johto.Tarvitseeko olla ihan näytöllä? Kävisikö siis pelkkä tulppa?
Tuo on totta. Lisäksi, Laitat tulpan säiliön G1/4 kohtaan ja neste säilyy siellä riittävän kauan(lämpimänä/kylmänä) ennen kuin virtaus taas läpäisee RAD- ja -->Komponenttien kautta taas säiliöön.
P.s: Palaillaan kun saan tietää tuleeko se kahdella pinnillä vai ei. Muuten, kuvan perusteella löytyy tulppa. En ole huomannut/nähnyt sen pinniä mikä menee emolevyyn.
Eikö näitä oo jo testailtu moneen otteeseen ja ne vesijäähyt ei toimi niin et siellä blokin jälkeen on 70 asteiset vedet ja radin jälkeen 30 kun ei se veden lämmönsiirtokyky niin nopeaa ole. Käytännössä vois laittaa mittauspisteen vaikka joka välikköön ja lämpöerot taitaa jäädä jonnekkin yhden kahden asteen tuntumaan mikä menee jo melkeinpä virhemarginaaliin.
On just näin. Se on yks ja sama vaikka loopissa olis 3 radia ja kaikki heti pumpun jälkeen ennen komponentteja. Se nesteen lämpö tasaantuu loopissa johonkin lämpötilaan ja mittauspisteiden välillä on ihan minimaaliset erot.