Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ehdotus. Mitä jos sinä ja @Sampsa (tai joku muu ylläpitäjistä) tekisitte yhdessä artikkelin ja vertailun ihan uutiseksi asti Barrowista ja EK:sta. Kiinnostusta varmasti lukijoiden joukossa olisi reilusti. :cool:
Hyvä ajatus. Miksi ei? Olisin valmis testailemaan siis ainakin Bykski, Barrow ja EKWB:n blokkia. Mutta, tällä hetkellä kaipailen Pc:ta kun oman koneen osia lähti takuuseen. Olen siis tällä hetkellä parin viikon ajan kädetön.
 
Kyllä kiinnnikke paikat ovat identtisia. Siis menee ihan hyvin. Millainen testi? Tarkoititko lämpötilat verrattuna EKWB? Voisin testata jos osat tulevat takuusta ajoissa, niin laitan tänne "temp-charts" tulemaan.

Joo lämpötiloja lähinnä. Virtaus tuskin on ongelma että tarvis alkaa niitä vertailemaan. Paljon on ihmisiä jotka testannu Bykskiä mut tosiaan ne luvut ei ole vertailukelpoisia jos ei oo samalla raudalla ja asetuksilla ajettu testit myös toisella blokilla.
 
Olisko täällä Phanteks enthoo primon omistajia?Kyseiseen koteloon tilannu Ek xe480 radin,push/pulliin pohjaan koteloon sisään puhaltamaan.
Miettinyt toista radia oikeaan kylkipaneeliin,mutten ole mistään löytänyt kuinka paksu radi siihen menee?
4790k ja gtx 1080ti olis hiljaisesti tarkotus jäähdyttää.Pumpuksi tulee Ek xres140revo d5 pwm.

Manuaalin sivut 26 & 27:

http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES813P_Western.pdf

Veikkaan että järkevin on jokin slimmiradi tuohon kylkipaneeliin, koska tuolloinkin joutunet ottamaan kovalevykehikoita pois.

Mutta suunnitelmastasi: voisit myös laittaa kattoon 480mm ja/tai etupaneelin taakse 240mm, huomattavasti kätevämpi paikka kuin tuo kylkipaneeli (jos ymmärsin mitä tarkoitit).
 
Tuleeko noissa Bykskeissä mitään ohjeita mukana/löytyykö netistä?

Näyttää compatibilitykin olevan vähän miten sattuu, kun katselin blokkia 1080TI Strixeille. :D
 
Olisko täällä Phanteks enthoo primon omistajia?Kyseiseen koteloon tilannu Ek xe480 radin,push/pulliin pohjaan koteloon sisään puhaltamaan.
Miettinyt toista radia oikeaan kylkipaneeliin,mutten ole mistään löytänyt kuinka paksu radi siihen menee?
4790k ja gtx 1080ti olis hiljaisesti tarkotus jäähdyttää.Pumpuksi tulee Ek xres140revo d5 pwm.

Ite laitoin 360 radin kattoon ja 240 pohjalle, ehdottomasti vaivattomin tapa, eikä tarvi murehtia radien paksuuksia. Sinuna tekisin samoin eli 480 kattoon ja pohjalle sitten mitä haluaakaan, ellei jokin pakota käyttämään tuota kylkipaikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olis ideana et molemmat radit sais mahdollisimman kylmää ilmaa kotelon ulkopuolelta.Katosta ja takaa kolmella tuulettimella ulos.
Otan vaan st30 240 alphacoolin lisäks matkaan,sit ku Jimmsi saa muut vermeet kasaan.Sitä näyttää olevan jopa suoraan hyllyssä.
 
Mulla on riittänyt ihan mainiosti noi etupaneelin kaks 140 millistä puhaltelemassa sisään, ja radien läpi ulos. Aiemmin radien tuulettimet puhalsi ulkoa sisään ja lämpöihin sillä ei juuri vaikutusta ollut, pölyn keräämiseen kylläkin.
 
Siinä olis ideana et molemmat radit sais mahdollisimman kylmää ilmaa kotelon ulkopuolelta.Katosta ja takaa kolmella tuulettimella ulos.
Otan vaan st30 240 alphacoolin lisäks matkaan,sit ku Jimmsi saa muut vermeet kasaan.Sitä näyttää olevan jopa suoraan hyllyssä.

Eiköhän nuo sun kamat jäähdy aika hyvin vaikka ois pohjassa ja katossa isot radit ja looppi on todennäköisesti paljon helpompi kasata ja huoltaa. Laitat vaan molemmat esim. puhaltamaan ulos, ja viileää ilmaa etupaneelista kahdella tuulettimella. Itse tosin suosittelen kattoon 480mm ja pohjaan max 360mm, niin jää vähän tilaa vielä loopin tyhjäämiselle ja kaapeloinneille jos tarvetta on.

Lisävinkkinä Primon alle kannattaa kuulemma tehdä vähän tyhjää tilaa pohjaradin kannalta, koska muuten niistä pienistä räppänöistä ei pahemmin ilma liiku sisään eikä ulos. Itse tein tuollaisen pyörillä olevan jalustan kopalle, ja pitäisi siihen vielä sahata reiät kun vaan joskus olisi sopiva aika ja paikka. Pyörille tuo kannattaa oikeasti laittaa, koska koppa alkaa raudan kanssa painamaan niin paljon että meikällä varmaan kolme kertaa jo selkä niksahtanut ennenkuin nikkaroin tuon.
 
Kiitos kaikille neuvoista.Asiaan perehdyttyäni toi radi saattaa olla liian leveäkin pohjaan.Luultavasti odotan noi jo tilatut osat ja sit jatkaa suunnittelua.
Kiintolevykehikot lähtee jokatapauksessa pois,ssdllä mennään ni niille ei oo tarvetta.
Etutuulettimien tehoki paranee jonkun verran.
 
Tuleeko noissa Bykskeissä mitään ohjeita mukana/löytyykö netistä?

Näyttää compatibilitykin olevan vähän miten sattuu, kun katselin blokkia 1080TI Strixeille. :D
Mitä olen itse tutkinut niin näyttäis olevan asennusprosessi 1:1 esim EK:n kanssa eli etsii vaikka niistä ohjetta/videoo niin pitäis onnistua. Itellä kans 1080ti strix ja nämä kaks semmoset listaukset joita oon harkinnu ihan oikeasti.
Bykski N AS1080TI STRIX X Full Cover Graphics Card Water Cooling Block for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System.-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Bykski Full Cover Graphics Card Water Cooling Block Use for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System with RGB Light-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ainut mikä mietityttää on et pitääkö noihin napata lämpötyynyt erikseen kun listauksessa ei mainita millään lailla kun taas muilla valmistajilla on kaikki asentamiseen tarvittava aina mukana. Vois ehkä lähettää jotain viestiä myyjälle.
 
Mitä olen itse tutkinut niin näyttäis olevan asennusprosessi 1:1 esim EK:n kanssa eli etsii vaikka niistä ohjetta/videoo niin pitäis onnistua. Itellä kans 1080ti strix ja nämä kaks semmoset listaukset joita oon harkinnu ihan oikeasti.
Bykski N AS1080TI STRIX X Full Cover Graphics Card Water Cooling Block for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System.-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Bykski Full Cover Graphics Card Water Cooling Block Use for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System with RGB Light-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ainut mikä mietityttää on et pitääkö noihin napata lämpötyynyt erikseen kun listauksessa ei mainita millään lailla kun taas muilla valmistajilla on kaikki asentamiseen tarvittava aina mukana. Vois ehkä lähettää jotain viestiä myyjälle.
Voisin vahvistaa, että lämpötyynyt ja asennusruuvit tulevat samassa paketissa. Minulla gigabyte:n 1080 Ti Fe kortti ja Bykskin blokki meni suunnitellusti. Ei tarvitse mitään asennusohjeita. Ainoa ero EKWB:sta Bykskin lämpötyynyt tulevat mustana.:).
 
Mitä olen itse tutkinut niin näyttäis olevan asennusprosessi 1:1 esim EK:n kanssa eli etsii vaikka niistä ohjetta/videoo niin pitäis onnistua. Itellä kans 1080ti strix ja nämä kaks semmoset listaukset joita oon harkinnu ihan oikeasti.
Bykski N AS1080TI STRIX X Full Cover Graphics Card Water Cooling Block for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System.-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Bykski Full Cover Graphics Card Water Cooling Block Use for ASUS ROG STRIX GTX1080TI 1080 1070 Cooler System with RGB Light-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ainut mikä mietityttää on et pitääkö noihin napata lämpötyynyt erikseen kun listauksessa ei mainita millään lailla kun taas muilla valmistajilla on kaikki asentamiseen tarvittava aina mukana. Vois ehkä lähettää jotain viestiä myyjälle.

Nuo on sama blokki tuotekoodin mukaan, vai tarkoititko vaan että kahelta eri myyjältä.

Mitenhän menee vakio Asus backplate noiden kanssa, ootko löytänyt tietoa? Onko kierteet ihan normaali G1/4?
 
Nuo on sama blokki tuotekoodin mukaan, vai tarkoititko vaan että kahelta eri myyjältä.

Mitenhän menee vakio Asus backplate noiden kanssa, ootko löytänyt tietoa? Onko kierteet ihan normaali G1/4?
Joo tarkotin et jommalta kummalta. Ei löydy mitään tarkkaa tietoa kyllä noista backplateista et joutuu melkeinpä vaan katsomaan kuvista missä kaikissa kohtaa on kiinnikkeet. Ainakin 1080 ti strix rog oc kanssa menee yhteen nuo kiinnikkeet ja pitäis saada kiinni. Laitoin nyt tilaukseen tuon Bykskin blokin kun piti vähän muutakin tilata. Saas nähdä mitä sieltä tulee :D
 
Eiköhän nuo sun kamat jäähdy aika hyvin vaikka ois pohjassa ja katossa isot radit ja looppi on todennäköisesti paljon helpompi kasata ja huoltaa. Laitat vaan molemmat esim. puhaltamaan ulos, ja viileää ilmaa etupaneelista kahdella tuulettimella. Itse tosin suosittelen kattoon 480mm ja pohjaan max 360mm, niin jää vähän tilaa vielä loopin tyhjäämiselle ja kaapeloinneille jos tarvetta on.

Lisävinkkinä Primon alle kannattaa kuulemma tehdä vähän tyhjää tilaa pohjaradin kannalta, koska muuten niistä pienistä räppänöistä ei pahemmin ilma liiku sisään eikä ulos. Itse tein tuollaisen pyörillä olevan jalustan kopalle, ja pitäisi siihen vielä sahata reiät kun vaan joskus olisi sopiva aika ja paikka. Pyörille tuo kannattaa oikeasti laittaa, koska koppa alkaa raudan kanssa painamaan niin paljon että meikällä varmaan kolme kertaa jo selkä niksahtanut ennenkuin nikkaroin tuon.


Tein myös pyörät alle, koska kotelo on hankala käsitellä ja imee nyt myös vähemmän pölyjä, kun on nostettu reilun 15cm korkeudelle maasta.

Kotelon päällä on suodattimet ja sisäpuolella 2 x 480mm radit + 8 x 120 mm tuulettimet niiden jäähdytykseen. Pelkäsin aina että kaadan kahvia niiden ja emon päälle tai katti oksentaa suodattimista läpi, niin tein tuohon lasista ja kumikartioista tuollaisen pöydän/suojan, jossa joku 3cm rako ilmanvaihtoa varten.
WP_20170915_008.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Saisin tuosta radin 360x120x 50 tai 60mm paksu. Eikös tuonkokoisella jäähdytä jo prossun ja näyttiksen jos laittaa 6 tuulettimella vedet jäähtymään?
 
Näin ajattelinkin, mutta en ollut aivan varma. Prossuna kuitenkin vain i5 maltillisilla 4,2 kelloilla ja näyttikseksi tulossa joku 1060, 1070 tai 1080 jota ei ollut tarkoitus kellotella. Vedet vain siksi, että voin... Eikös tämä ole hyvä perustelu? ;)
 
Oma systeemini on pyörinyt nyt sen 5 kk, sisässä siis akkuvesi + bilteman pool clear -biosidi (samaa tököttiä kun PT Nuke PHN). Järjestelmän kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, kiinablokit ja -pumppu ovat pelittäneet vuodoitta ja suorituskyky on sama kuin asennettaessa. Vastoin yleistä mielipidettä myöskään metallien sekoittaminen ei ole aiheuttanut (vielä) kriisiä, vaikka kierrossa on kaksi kupariblokkia, kaksi alumiiniblokkia ja alumiininen jäähdytin :vihellys:. Osat ovat kyllä sähköisesti erotettuja, eli galvaanista korroosiota ei pitäisi syntyäkään. (vrt. alumiinijäähdytin kotelossa kiinni + kupariblokki prossun päällä siten, että osien välillä sähköinen yhteys -> korroosio mahdollista)

Puuilon letkuihin on ilmestynyt sisäpinnalle ohut, samea kerros, mutta blokeissa ei näy mitään jäämiä, eli letkuista on oletettavasti "vuotanut" pehmentimiä. Järjestelmässä ei (vieläkään :D ) ole säiliötä, joten kierron ylimpään osaan, jäähdyttimeen, kertyy alipainetta kun järjestelmästä haihtuu vettä letkujen läpi. Noin kerran kuussa olen päästänyt ilmaa jäähdyttimeen letkuliittimestä puristamalla, jotta letkut eivät menisi littanaksi syylärin läheltä. Pari viikkoa sitten täytin jäähdyttimen, nestettä oli haihtunut ehkä desilitra-pari. Kokonaistilavuutta kierrolla on hieman yli kaksi litraa.
minkälaisella sekoitus suhteella laitoit tuota bilteman biosidia?
 
minkälaisella sekoitus suhteella laitoit tuota bilteman biosidia?

PT Nuke PHN:n (1,65%) ohjeena sanottiin neljä pisaraa litraan, tavoitteena ~2 ppm (parts per million) vahvuus. Tökötti on siis bentsalkoniumkloridia, joka riittää hyvin olemattomissa pitoisuuksissa estämään kasvustoja. Bilteman Clear Pool on samaa kamaa, mutta 10% vahvuisena.

Bilteman pullo PT Nuken annostuksen mukaan riittää 50 tuhanteen litraan vettä. :vihellys: Litraan vettä pitäisi saada laitettua 0,02 ml, ja vesipisaran tilavuus on n. 0,05 ml. Eli käytännössä tököttiä voi annostella pisaran litraan, jolloin tulee vähän reilu annostus, mutta eipähän kasva sienet kierrossa. :lol:
 
PT Nuke PHN:n (1,65%) ohjeena sanottiin neljä pisaraa litraan, tavoitteena ~2 ppm (parts per million) vahvuus. Tökötti on siis bentsalkoniumkloridia, joka riittää hyvin olemattomissa pitoisuuksissa estämään kasvustoja. Bilteman Clear Pool on samaa kamaa, mutta 10% vahvuisena.

Bilteman pullo PT Nuken annostuksen mukaan riittää 50 tuhanteen litraan vettä. :vihellys: Litraan vettä pitäisi saada laitettua 0,02 ml, ja vesipisaran tilavuus on n. 0,05 ml. Eli käytännössä tököttiä voi annostella pisaran litraan, jolloin tulee vähän reilu annostus, mutta eipähän kasva sienet kierrossa. :lol:
Kiitos tiedosta. Aika tuhtia tuo biltsun aine. Pienistä ainemääristä kyse niin saa olla aika tarkkana :)
 
Kiitos tiedosta. Aika tuhtia tuo biltsun aine. Pienistä ainemääristä kyse niin saa olla aika tarkkana :)

Jep, ppm-tasolle haluttaessa 10% liemikin tuntuu vähän liian vahvalta :lol:. Tuli mieleen, jos tarkempaa annostusta haluaa, niin bilteman kamaa voisi laimentaa 1:10, jolloin saa prosenttista tavaraa. Siitä voisi sitten annostella 4-5 pisaraa litraan.
 
Saisin tuosta radin 360x120x 50 tai 60mm paksu. Eikös tuonkokoisella jäähdytä jo prossun ja näyttiksen jos laittaa 6 tuulettimella vedet jäähtymään?

Itsellä nyt 280x140x45mm + 120x120x60mm radit jäähdyttämässä Vega64 +1800X:ää 3:lla tuulettimella, joista pienemmässä radissa on vielä toistaiseksi ei-PWM-fan minimikierroksilla (lähes idlenä) tuulettamassa ja silti tuntuu "riittävän". Lämmöt nousevat nyt kyllä vesiloopille korkeiksi ~40-45c rasituksessa, mutta kunhan tuohon saa PWM-tuulettimen kiinni niin lämmöt tippunevat sinne 35-40c. Tuo 35-40C oli siis lämpö kun pienemmälläkin radilla oli tuuletin kunnolla pyörimässä, nyt se vain on niin äänekäs että hiljensin sen minimille biosista.

Ja sinulla tulee olemaan virrankulutus aika merkittävästi pienempi Pascal vs. Vega, joten aivan varmasti riittävät nuo radit. Jos omaan looppiini vertaa niin sinulla on 360x120 = 43200 mm^2 pinta alaa jäähdyttämässä ~400Wattia, kun itselläni on 53600 mm^2 jäähdyttämässä ~600 W tehoa. Minulla on ~90mm^2/W ja sinun lukusi olisi 108mm^2/W. Lisäksi sinulla on keskimäärin paksummat radit ja push&pull-konfiguraatio, mikä lisää radin jäähdytystä. Eli pitäisi riittää ainakin omaan setuppiini verrattuna.

Minusta tuntuu että nämä yleisimmät käyttäjien konfiguraatiot ovat aika karkeasti ylimitoitettuja jos mietitään sitä jäähdytystehoa, mille on tarvetta. Eri asia sitten on jos halutaan minimoida äänet lähes täysin pois, niin siihenhän kaikki jäähdytyspinta-ala on vain parannusta.

Tosin itsekin varmasti olisin ottanut ainakin sen 120x120mm lisää radia tähän jos oli järkevästi mahtunut. Kopan päivitys ja jäähyn parantelu menee varmaan ensi vuoden budjettiin.
 
Itsellä nyt 280x140x45mm + 120x120x60mm radit jäähdyttämässä Vega64 +1800X:ää 3:lla tuulettimella, joista pienemmässä radissa on vielä toistaiseksi ei-PWM-fan minimikierroksilla (lähes idlenä) tuulettamassa ja silti tuntuu "riittävän". Lämmöt nousevat nyt kyllä vesiloopille korkeiksi ~40-45c rasituksessa, mutta kunhan tuohon saa PWM-tuulettimen kiinni niin lämmöt tippunevat sinne 35-40c. Tuo 35-40C oli siis lämpö kun pienemmälläkin radilla oli tuuletin kunnolla pyörimässä, nyt se vain on niin äänekäs että hiljensin sen minimille biosista.

Ja sinulla tulee olemaan virrankulutus aika merkittävästi pienempi Pascal vs. Vega, joten aivan varmasti riittävät nuo radit. Jos omaan looppiini vertaa niin sinulla on 360x120 = 43200 mm^2 pinta alaa jäähdyttämässä ~400Wattia, kun itselläni on 53600 mm^2 jäähdyttämässä ~600 W tehoa. Minulla on ~90mm^2/W ja sinun lukusi olisi 108mm^2/W. Lisäksi sinulla on keskimäärin paksummat radit ja push&pull-konfiguraatio, mikä lisää radin jäähdytystä. Eli pitäisi riittää ainakin omaan setuppiini verrattuna.

Minusta tuntuu että nämä yleisimmät käyttäjien konfiguraatiot ovat aika karkeasti ylimitoitettuja jos mietitään sitä jäähdytystehoa, mille on tarvetta. Eri asia sitten on jos halutaan minimoida äänet lähes täysin pois, niin siihenhän kaikki jäähdytyspinta-ala on vain parannusta.

Tosin itsekin varmasti olisin ottanut ainakin sen 120x120mm lisää radia tähän jos oli järkevästi mahtunut. Kopan päivitys ja jäähyn parantelu menee varmaan ensi vuoden budjettiin.
Ainakin itselläni tuo hiljaisuus oli ensisijainen asia looppia kasatessa ja toki esteettisyys. Näin varmaan monella muullakin
 
Ainakin itselläni tuo hiljaisuus oli ensisijainen asia looppia kasatessa ja toki esteettisyys. Näin varmaan monella muullakin
Tuon ymmärtää kyllä, mutta omassa tämän ketjun standardeihin nähden alimitoitetulla customloopilla äänet ovat kanssa omaan korvaani hyvin hiljaiset. En nimittäin tiedä lähteekö kone päälle kun painan virtanappia, mitään kun siitä ei kuulu. Aiemmin tottunut tuohon tavallisen ei-PWM-tuulettimen kovaan pöhinään, ja nyt kun sen on pakottanut minimille ja pari PWM-tuuletinta hoitaa jäähdytyksen yhden radin kautta, niin mitään ääntäkään tuosta ei lähde. Jotain tuuletinpöhinää kuuluu ainoastaan silloin kun tuo tavallinen tuuletin lähtee nostamaan hieman kierroksiaan. Mietin vain kuinka hiljaisia nuo 2x480mm radit Pascalilla ovat, eivät varmaan tarvitse tuulettimia lainkaan?
 
Mitoitukseen on varmaan montaa näkymystä. Itse olen käyttänyt ihan periaatetta että 2 unittia CPU:lle ja 1 unit GPU:lle. Yksi unit on sitten se 120x120 taikka 140x140 kenno.

ITX koneessa on 240x120 ja 120x120 radit loopissa, ATX koneessa 280x140 + 140x140. Tilan mukaan sitten paksuus mitä on mahdollista laittaa.
 
Mitoitukseen on varmaan montaa näkymystä. Itse olen käyttänyt ihan periaatetta että 2 unittia CPU:lle ja 1 unit GPU:lle. Yksi unit on sitten se 120x120 taikka 140x140 kenno.

ITX koneessa on 240x120 ja 120x120 radit loopissa, ATX koneessa 280x140 + 140x140. Tilan mukaan sitten paksuus mitä on mahdollista laittaa.
Tuo vastaa EKWB:n mitoitusohjetta myös, tosin vaihtaisin toisinpäin tuon versiosi, eli 2 unittia GPU:lle ja 1 CPU:lle. GPU taitaa viedä helposti tuplat CPU:n virrasta. EKWB:n ohje taisi olla 1 per komponentti (CPU tai GPU), ja 1 per komponentti jota ylikellotat. Eli periaatteessa tavanomainen CPU+GPU+molempien kellotus olisi 4 jäähdytysyksikköä esim. 480x120mm. Ehkä tuo ohje olisi parempi muuttaa muotoon unit per 100-150W. Mutta tuo voi olla yleisesti liian hankala ohje perusostajalle.

Cooling-Capacity-2.png


Tuossa EKWB:n paksulle 60mm radille (2unit) jäähdytystehon mittaus, eli hiljaisilla kierroksilla 2 unittia poistaa 225W 10C lämpötilaerolla (kiertävä vesi - ympäristö). Omat 3 unittiani poistavat siis ~340W 10C:n erolla, toisaalta se on ~500W 15C:n erolla edelleen hiljaisilla kierroksilla. Tai vastaavasti 500W 1800RPM:llä ja 10C erolla, millä taitaa jo jotakin ääntä kuulua. 500-600W taitaa olla oma koneen maksimikulutus rasituksessa Vega64 UV+OC.
 
Pieni varoituksen sana kovaputkien käyttäjille. Pojan kone alkoi cpu-blokin liittimestä vuotaa tai oli vuotanut niin, että pöydällä kunnon lammikko ja neste kastellut emon, näyttikset, pci-e ssd:n ja powerin. Koneen vielä päällä ollessa katselin, kun putken ja liittimen välistä purskui nestettä. Siinä loppuja nesteitä tyhjennellessä ja putkia irroitellessa huomasin, että kummatkin cpu-blokin putken päät olivat supistuneet sen lähes liittimen korkeuden verran. Eli ilmeisesti pitkäaikainen lämpö saanut putken pehmenemään siinä liittimen puristuksessa ja kaventumaan siltä osin, että vettä alkoi vuotamaan tiivisteen ohi. Setuppi ollut n 2- vuotta kasassa ja päivittäisessä käytössä. Prossun lämpö satunnaisissa mittauksissa korkeimmilaan kovassa rasituksessa n 60- astetta. Putket akryylia.

Vielä kun löytäisin sahatut päät, niin laitan kuvat. Onneksi oli oikeaa tislattua vettä kierrossa, niin lämpöpuhallin kuivauksen jälkeen setuppi kasaan ja käyntiin ilman ongelmia.
 
Pieni varoituksen sana kovaputkien käyttäjille. Pojan kone alkoi cpu-blokin liittimestä vuotaa tai oli vuotanut niin, että pöydällä kunnon lammikko ja neste kastellut emon, näyttikset, pci-e ssd:n ja powerin. Koneen vielä päällä ollessa katselin, kun putken ja liittimen välistä purskui nestettä. Siinä loppuja nesteitä tyhjennellessä ja putkia irroitellessa huomasin, että kummatkin cpu-blokin putken päät olivat supistuneet sen lähes liittimen korkeuden verran. Eli ilmeisesti pitkäaikainen lämpö saanut putken pehmenemään siinä liittimen puristuksessa ja kaventumaan siltä osin, että vettä alkoi vuotamaan tiivisteen ohi. Setuppi ollut n 2- vuotta kasassa ja päivittäisessä käytössä. Prossun lämpö satunnaisissa mittauksissa korkeimmilaan kovassa rasituksessa n 60- astetta. Putket akryylia.

Vielä kun löytäisin sahatut päät, niin laitan kuvat. Onneksi oli oikeaa tislattua vettä kierrossa, niin lämpöpuhallin kuivauksen jälkeen setuppi kasaan ja käyntiin ilman ongelmia.

Tosi mies vetää kuparilla tai hst putkella.. :psmoke:

Edit. Mitkä liittimet oli käytössä.
 
Alphacoolin liittimet: Alphacool HT 12mm HardTube compression fitting G1/4 for carbon tubes (rigid or hard tubes) - knurled - chrome sixpack

Onhan näitä ollut eri viritelmillä ja myös kupariputkilla, mutta joku aika sitten vaihtui näyttikset aina lennossa, niin tuo akryyliputki on olennaisesti helpompi vaihtaa.

Enemmän tässä kiinnostaa minkä kokoinen jäähdytin sulla oli ja oliko samassa loopissa GPU?
paljonko voltteja prosulla? veden lämmöstä tietoa?
 
Pieni varoituksen sana kovaputkien käyttäjille. Pojan kone alkoi cpu-blokin liittimestä vuotaa tai oli vuotanut niin, että pöydällä kunnon lammikko ja neste kastellut emon, näyttikset, pci-e ssd:n ja powerin. Koneen vielä päällä ollessa katselin, kun putken ja liittimen välistä purskui nestettä. Siinä loppuja nesteitä tyhjennellessä ja putkia irroitellessa huomasin, että kummatkin cpu-blokin putken päät olivat supistuneet sen lähes liittimen korkeuden verran. Eli ilmeisesti pitkäaikainen lämpö saanut putken pehmenemään siinä liittimen puristuksessa ja kaventumaan siltä osin, että vettä alkoi vuotamaan tiivisteen ohi. Setuppi ollut n 2- vuotta kasassa ja päivittäisessä käytössä. Prossun lämpö satunnaisissa mittauksissa korkeimmilaan kovassa rasituksessa n 60- astetta. Putket akryylia.

Vielä kun löytäisin sahatut päät, niin laitan kuvat. Onneksi oli oikeaa tislattua vettä kierrossa, niin lämpöpuhallin kuivauksen jälkeen setuppi kasaan ja käyntiin ilman ongelmia.

Enpä ole kyllä ikinä kyllä kuullut, että akryyli putket olisi "supistuneet" käytössä. Toki toi varmaan teoriassa on mahdollista, jos neste käy todella kuumana, että ne pehmenisivät niin paljon että ei enää olisi tiivis. Oisko kuitenkin ollut niin, että putket eivät olleet liittimissä täysin pohjaan asennettu, että jäänyt vahingossa vähän vajaaksi? :confused:
 
Enemmän tässä kiinnostaa minkä kokoinen jäähdytin sulla oli ja oliko samassa loopissa GPU?
paljonko voltteja prosulla? veden lämmöstä tietoa?

Ulkoisena mo-ra 420 ja alhaalla kopassa 360. Veden lämpötila, olisko n350 ml vesisäiliössä max 28- astetta, joka mitattu siinä olevalla anturilla. Loopissa: prossu, 2x 980Ti ja emon 2x mosfetit. Prossulla 4960X n 1.4 v.
 
Ei ole kovaputkista kokemusta, mutta kuullostaisi siltä että lämpö pääsisi johtumaan blokista suoraan liittimiin ja sitä kautta lämmittämään putkia paljon enemmän kuin mitä pelkkä vesi itsessään?
 
Enpä ole kyllä ikinä kyllä kuullut, että akryyli putket olisi "supistuneet" käytössä. Toki toi varmaan teoriassa on mahdollista, jos neste käy todella kuumana, että ne pehmenisivät niin paljon että ei enää olisi tiivis. Oisko kuitenkin ollut niin, että putket eivät olleet liittimissä täysin pohjaan asennettu, että jäänyt vahingossa vähän vajaaksi? :confused:

Kyllä ne pohjassa ovat olleet. Eka kertaa itellekin näin käynyt. Tarkastin sitten muutkin setupit samalla ja ei ainakaan monsoonin liittimillä olevissa merkkiäkään moisesta. Näköjään noi "supistuneet" putken päät jäivät yhtä roskiin mennyttä pätkää lukuunottamatta pikakorjauksen alle:facepalm:

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne pohjassa ovat olleet. Eka kertaa itellekin näin käynyt. Tarkastin sitten muutkin setupit samalla ja ei ainakaan monsoonin liittimillä olevissa merkkiäkään moisesta. Näköjään noi "supistuneet" putken päät jäivät yhtä roskiin mennyttä pätkää lukuunottamatta pikakorjauksen alle:facepalm:



Jännä tapaus, noihin liittiimiin se jotenkin sitten liittyy. Melkein laittaisin palautetta valmistajalle.
 
Olen käyttänäyt akryyliputkia melkein yli 2-3 vuotta ja siirtynyt myöhemmin PETG putkeen. Syy miksi olen siirtynyt Akryllista PETG putkeen oli ihan yksinkertainen. Akrylli putket halkeavat helposti pienen rasituksen/stressin yhteydessä. Halkeamat esintyy erityisesti 90/45 asteen kulmissa. Lisäksi, jos kiristät liittimiä liian paljon halkeutuu myös "ajan myötä" liittimien pohjat.

Esim:#1: PETG: llä on itse asiassa korkeampi sulamispiste. Mutta sillä ei ole väliä missä lämpötiloissa materiaalit sulavat, vaan vain sillä, millä lämpötiloilla ne muokkaantuvat. Se on tosiasia, että PETG deformoituu (ja siten taipuu) huomattavasti alhaisemmissa lämpötiloissa. Mikä tarkoittaa sitä, että jos taivutuksessa/loopin järjestyksessä on henkilökohtainen virhe, neste lämpenee ja ajan myötä deformoituu tai halkenee. Ainakin tässä tapauksessa PETG vain muodostuu eikä halkenee verrattuna Akryyli putkeen.

Esim #2: PETG-putken sisä ja ulkohalkaisun paksuudella on suuri vaikutus sulamisongelmaan/ylilämpötilaan. Tästä syystä suosittelen käyttämään ID10mm x OD14mm tai ID10mm x OD16MM halkaisua PETG putkessa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käyttänäyt akryyliputkia melkein yli 2-3 vuotta ja siirtynyt myöhemmin PETG putkeen. Syy miksi olen siirtynyt Akryllista PETG putkeen oli ihan yksinkertainen. Akrylli putket halkeavat helposti pienen rasituksen/stressin yhteydessä. Halkeamat esintyy erityisesti 90/45 asteen kulmissa. Lisäksi, jos kiristät liittimiä liian paljon halkeutuu myös "ajan myötä" liittimien pohjat.

Esim:#1: PETG: llä on itse asiassa korkeampi sulamispiste. Mutta sillä ei ole väliä missä lämpötiloissa materiaalit sulavat, vaan vain sillä, millä lämpötiloilla ne muokkaantuvat. Se on tosiasia, että PETG deformoituu (ja siten taipuu) huomattavasti alhaisemmissa lämpötiloissa. Mikä tarkoittaa sitä, että jos taivutuksessa/loopin järjestyksessä on henkilökohtainen virhe, neste lämpenee ja ajan myötä deformoituu tai halkenee. Ainakin tässä tapauksessa PETG vain muodostuu eikä halkenee verrattuna Akryyli putkeen.

Esim #1: PETG-putken sisä ja ulkohalkaisun paksuudella on suuri vaikutus sulamisongelmaan/ylilämpötilaan. Tästä syystä suosittelen käyttämään ID10mm x OD14mm tai ID10mm x OD16MM halkaisua PETG putkessa.


Suosittelen korkealaatuisia letkuja. Onko kovaputkien käytölle muita perusteita kuin ulkonäkö ja ehkä säilyvät pidempään kirkkaina kuin sellaiset letkut joissa runsaasti pehmentimiä.

Järkevästi suunnitellun letkuloopin saa irroitettua kotelosta huoltoa, nesteen vaihtoa/huuhtelua varten ilman vuotoa.

Jotenkin tuntuu että edellä mainitussa tapauksessa pumppu olisi jossain vaiheessa ollut sammuksissa ja lämmöt karanneet.

Jos pumpun kierroksia säädellään ohjelmallisesti, onko jossain vaiheessa voinut tapahtua jotakin sellaista, ettei pumppu ole käynnistynyt lainkaan koneen käynnistyessä?
 
Viimeksi muokattu:
"Jotenkin tuntuu että edellä mainitussa tapauksessa pumppu olisi jossain vaiheessa ollut sammuksissa ja lämmöt karanneet.
Jos pumpun kierroksia säädellään ohjelmallisesti, onko jossain vaiheessa voinut tapahtua jotakin sellaista, ettei pumppu ole käynnistynyt lainkaan koneen käynnistyessä?"

Saattaa olla juurikin näin. Poikaa haastattelin ja kertoi edellisellä päivällä sattuneen niin, että irroittaessa usb-liitintä takaa oli varmaan samalla pumpun molex-liitin irronut ja huomannut - sentään hyvin 12- vuotiaalta- että koneen sammuessa liitin oli ollut irti. Pumppu-säiliö kombo koneen takana.
 
Tuli isompi remontti tehtyä looppiin.
Erillinen säiliö ja pumppu vaihtui pumppusäiliökomboon ja edessä ollut 240 UT60 sekä katossa ollut 360 30mm (merkistä ei tietoa, messinkiä/kuparia se oli) vaihtuivat 240+360 XT45. Tuulettimina siis edelleen GT1450rpm mallit.
Sellainen moka tuli tehtyä, kun ajattelin korkatun prossun nestemetallit vaihtaa, niin ehdin vanhat jo pyyhkiä pois jonka jälkeen vasta huomasin että liquidmetal onkin loppu.. Eli piakkoin uudestaan auki ja liquidmetallit väliin :D

Edit: niin ja prossublokin jetplaten vaihdoin kokeilumielessä.

Edit2:
IMG_20170920_170112.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Säiliö&Pumppu Bundle:t haettu vasta vuoden alussa overclockers.co.uk:n kautta. Ajatuksena oli laittaa nämä The Red Tower 900 projektiin. Mutta, tulikin toisenlainen idea ja päädyin laittamaan TT: n omia komboja. Nämä kaksoistornit jääneet siis projektia vailla nurkkaan.



Tässä lyhyt katsaus Monsoonin MMRS Säiliö&Pumppu Bundle:sta.



IMG_8591.JPG
IMG_8578.JPG

 
Pitäis halvalla saada edes vähän luotto pumppua, liekö Jingway 1200 ainoa vaihtoehto? Ebäystä sais tietty kympillä pumppua, mut ei ainakaan omalla kohdalla herätä yhtään luottamusta
 
Pitäis halvalla saada edes vähän luotto pumppua, liekö Jingway 1200 ainoa vaihtoehto? Ebäystä sais tietty kympillä pumppua, mut ei ainakaan omalla kohdalla herätä yhtään luottamusta

Halpaa ja luotettavaa nyt en samaan lauseeseen kehtaisi laittaa, ainakaan tällaisissa asioissa. Mutta Barrowihan ihan edullinen on, ja taitaa vielä testeissäkin olla hyvä vehje.
 
Tänään tuli R9 Nano Bykskin blokki vihdoin. Tässä parit kuvat kun aiemmin joku näistä kyseli että millaisia ovat. RGB valaistus löytyy oikein kauko-ohjaimella! :rofl:

20170921_172536.jpg


20170921_172607.jpg


20170921_172647_001.jpg


Onko siis kyseessä LRC RGB ohjain? Minulle ainakin tulossa 2-3 viikon päästä Barrow:n LRC RGB ohjaimet Barrow:n Vega sekä myös 1080 TI blokkeihin (erikseen).

P.s: Tulossa myös ylimääräisiä Vega-1080 Ti blokkeja:).
 
Onko siis kyseessä LRC RGB ohjain? Minulle ainakin tulossa 2-3 viikon päästä Barrow:n LRC RGB ohjaimet Barrow:n Vega sekä myös 1080 TI blokkeihin (erikseen).

P.s: Tulossa myös ylimääräisiä Vega-1080 Ti blokkeja:).

En ole vielä tutkinut tarkemmin. Tuo RGB ohjain nyt taitaa olla sama joka löytyy kaikista kiinaledeistä muutenkin. Toivotaan että tuo blokin RGB led kaapeli menee suoraan emon RGB headeriin kiinni ja onnistuu ennemmin sitä kautta.

Vaikutelma varsin positiivinen tuosta kuitenkin, en vielä kerennyt muuta kuitenkaan tekemään kuin ottamaan kuvat. Jos tänään vielä kerkeisi vähän rakentelemaan tuota kokoonpanoa niin olisi jees. Muut osat onkin jo kuukauden verran odottaneet varastossa.

Ryzen ATX buildi siis tulossa, edellisen ITX buildin sainkin valmiiksi vihdoin viime viikonloppuna. Pitää kuvia laitella jossain välissä.
 
Pitäis halvalla saada edes vähän luotto pumppua, liekö Jingway 1200 ainoa vaihtoehto? Ebäystä sais tietty kympillä pumppua, mut ei ainakaan omalla kohdalla herätä yhtään luottamusta

Itselläni on tässä DIY-räpellyksessä pyörinyt n. puolisen vuotta ~13 € "SC600" ebay-pumppu keraamisella laakerilla. Pyörii tuuletinliittimestä 3/4 asetuksella, ~3400 rpm näyttää sensori nopeudeksi. Itselläni sattui olemaan puuilosta ostettua liimallista ~10x15 mm solukuminauhaa, josta leikkasin pienet tassut pumpun alle. Mikäli pumpun laskee suoraan kotelon pohjalle, värinä saa pellin pitämään meteliä.

Pelkän pumpun käynnin pystyy juuri ja juuri kuulemaan tällä nopeudella kotelo auki n. metrin päähän muuten hiljaisessa huoneessa. Kotelon ollessa kiinni on hankala sanoa pyöriikö pumppu vai ei, ja esimerkiksi perinteinen kovo kumitassuilla hukuttaa äänen täysin. Tähän mennessä siis pelkkää positiivista sanottavaa :tup:.

Eli joku tämmöinen
rNuzSrw.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 556 692
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom