Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Pitäisi ostaa tuo XRES-140 kansi tuohon DDC pumppuun jos fiksusti haluaa, nykyään Laing pumppu + Phobya 150, koko setti makaa tuolla radin edessä kotelon pohjalla, joten menee vähän ruttuun tuo radi -> säiliö letku.

Letku tosiaan pitäisi laskea, mutta ei sen ongelma pitäisi olla. Ostaa sitten joskus paremman pumppusäiliö -combon.

Et saa sitä letkua sitten edes kääntyvällä kulmaliitimellä parempaan asentoon?
 
Et saa sitä letkua sitten edes kääntyvällä kulmaliitimellä parempaan asentoon?

90 kulman siihen laitoin, mutta tulee liian pitkä kurvi. Varmaan jos laittasi toisen kulman siihen kulmaan niin onnistuisi ":D"


Noniin päivitellääs. Sain nyt fiksusti toimimaan kääntämällä ylösalaisin tuon EK 360 radin tuossa edessä, ja molempiin reikiin 90 kulmat. Nyt siis letku tulee ylhäältä alas säiliön kylkeen, eli tiukkoja mutkia ei synny.

Lämmöt tippuivat ~4c Heavenissä, eli kyllä sillä vaan oli vaikutusta kun letku on rutussa (Idioottikin sen tajuaa, olin vain laiska purkamaan looppia alkuun).

Vielähän se on melkoinen sötös tuon säiliö / pumppu kombon takia kun eivät ole yhtenäiset, mutta hitaasti edetään kohti voittoa.


E: Laitetaan vielä kuva tuosta sötöksestä, eli siis nykyään näyttää tältä tuo viritelmä. Aluksi siis tuo säiliölle tuleva letku heitti tuolta säiliön alta sellaisen tiukan mutkan tuohon alas, ja siitä syystä letku oli siis melkein kokonaan puristuksissa.

Kovat putket ja liittimet odottaa laatikossa inspiraatiota.
 

Liitteet

  • sötös.jpg
    sötös.jpg
    317,1 KB · Luettu: 135
Viimeksi muokattu:
Noniin, tässä aamutoimien jälkeen löin koneen tulille ja huomasin ettei pumppu pyöri.

Liekkö nämä EK väripaskat tukkinut / paskonut pumpun? Tikittää silleen että haluis pyörähtää, mutta ei liiku mihinkään. Kun pumppua koputtelee kovemmin, lähtee se käyntiin silloin.


E: Näinhän siinä vissiin oli sitten käynyt. Tunteroisen hinkkaamisen ja puunaamisen jälkeen pumppu nousi eloon. Ei vain jaksanut vissiin sitten tuota väriä pyöritellä. Pääasia että kamat ehjät. Jatketaan opiskelua vesimaailmasta
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa kans kasailtua pitkästä aikaa custom looppi prossulle. Osina EK-Supremacy EVO Acetal + Alphacool NexXxoS XT45 280 + EK-XRES 100 Revo D5 + letkut ja liittimet. Vähän oisi voinut letkuista pätkäistä vielä pois mutta mennään nyt alkuun noilla. Olin varautunut y-haaralla tekemään veden poiston mutta tuossa jäähdyttimen pohjassa olikin sille paikka valmiina.

IMG-20170308-WA0005.jpgIMG_20170308_184406.jpg IMG_20170309_172840.jpgIMG_20170309_184643.jpg IMG-20170309-WA0003.jpg

IR_0008.jpg
Tuli luovuttua tuosta H90:stä ja laiteltua 1080ti kiertoon mukaan. Lisäksi 360 jäähdytin ja kolme pikaliitintä. Vähän noiden pikaliittimien koko aiheutti harmia kun ovat niin pahuksen massiiviset.

IMG_20170826_151443.jpg
 
Noniin, tässä aamutoimien jälkeen löin koneen tulille ja huomasin ettei pumppu pyöri.

Liekkö nämä EK väripaskat tukkinut / paskonut pumpun? Tikittää silleen että haluis pyörähtää, mutta ei liiku mihinkään. Kun pumppua koputtelee kovemmin, lähtee se käyntiin silloin.


E: Näinhän siinä vissiin oli sitten käynyt. Tunteroisen hinkkaamisen ja puunaamisen jälkeen pumppu nousi eloon. Ei vain jaksanut vissiin sitten tuota väriä pyöritellä. Pääasia että kamat ehjät. Jatketaan opiskelua vesimaailmasta

Silloin kun aloittelin, porukka tunki glykolia kiertoon, voi jeesus sentään mitä siirappia ja lämmönsietokyky selvästi heikompi kuin vedellä, mutta eihän jäätynyt :D
 
Oma konetta en saanut toimimaan, tyhjensin loopin ja purin Ncasen atomeiksi. Nesteenä ollut akkuvesi + Mayhemsin sininen dye oli aivan samanlaista kun täyttöpäivänä. Blokeissa pientä karstaa näkyvissä, täytyy avata ja tutkia. @Signa n toivomia kuvia ei nyt tule, otan jäähdytysyksiköstä kuvia kun saan uuden kopan kasaan.

Kone tosiaan ei toiminut vasta kun osat olivat pöydällä, emo oli kiero kuin savolainen. Laitoin pakasta vedetyn Intelin vakiocoolerin ja lähti toimimaan. Näyttistä en ole vielä asentanut, tilaan SER-telineen ja laitan osat työpöydän alle pöytään kiinni, looppiin tietenkin. Täältä lähtee siis Ncasen M1 myyntiin.
 
Oma konetta en saanut toimimaan, tyhjensin loopin ja purin Ncasen atomeiksi. Nesteenä ollut akkuvesi + Mayhemsin sininen dye oli aivan samanlaista kun täyttöpäivänä. Blokeissa pientä karstaa näkyvissä, täytyy avata ja tutkia. @Signa n toivomia kuvia ei nyt tule, otan jäähdytysyksiköstä kuvia kun saan uuden kopan kasaan.

Kone tosiaan ei toiminut vasta kun osat olivat pöydällä, emo oli kiero kuin savolainen. Laitoin pakasta vedetyn Intelin vakiocoolerin ja lähti toimimaan. Näyttistä en ole vielä asentanut, tilaan SER-telineen ja laitan osat työpöydän alle pöytään kiinni, looppiin tietenkin. Täältä lähtee siis Ncasen M1 myyntiin.

Tääl Ncase loop miettinässä.
Minkä takia luovut?
 
@P0rtier laita lisää kuvia sun loopista. Itellä sama ceissi tulossa niin kiinnostaa nähdä miten on muut mahduttanut kamat sisään

Tuossa tällä hetkellä oleva. Jos fiksusti tekisi, vaihtaisi pumpun kokonaan D5 comboon, tai sitten sen XRES-140 kannen. Sitten telineellä tuohon radiin kiinni. Tämä nyt tällainen väliaikainen (pysyvä) patentti, niin ei se kaunein ole.
 

Liitteet

  • 20170827_133053.jpg
    20170827_133053.jpg
    294,9 KB · Luettu: 115
Jahas tuli suunniteltua oma custom-vesilooppi EKWB:n sivujen avulla. Perkuleen kallista lystiä jos jokaisen nippelin tilaa erikseen. 2x 240x38mm radit ja niihin 4 tuuletinta, Pumppu, säiliö, CPU&GPU(vega) blockit, putket ja liittimet niin hintaa tulee 720€. Kannattaako näissä aloittaa jostakin valmiista rakennussarja-paketista vai ostaa osat erikseen? Ensimmäinen vesijäähy suunnitteilla siis. Tarvetta ei sinänsä ole kun AIO-cpu cooleri käytössä, mutta olisihan se customi kiva :)

Kuva suunnitelmasta, koppana Fractal Designin R3, johon ei mahdu sisäpuolelle nuo radit+tuulettimet :( Eteen sijoitetuista en ole varma, pitää mittailla tarkemmin kun kotiin ehtii :)
IXYGqDB.jpg

Hankinta riippuu vahvasti Vegojen hinnoista ja saatavuudesta. Jos Referenssivega lähtisi alle 600€, niin se voisi "oikeuttaa" custom vesijäähyn tarpeen. Nykyinen GTX 1070 ei tätä mihinkään tarvitsisi.
 
Jahas tuli suunniteltua oma custom-vesilooppi EKWB:n sivujen avulla. Perkuleen kallista lystiä jos jokaisen nippelin tilaa erikseen. 2x 240x38mm radit ja niihin 4 tuuletinta, Pumppu, säiliö, CPU&GPU(vega) blockit, putket ja liittimet niin hintaa tulee 720€. Kannattaako näissä aloittaa jostakin valmiista rakennussarja-paketista vai ostaa osat erikseen? Ensimmäinen vesijäähy suunnitteilla siis. Tarvetta ei sinänsä ole kun AIO-cpu cooleri käytössä, mutta olisihan se customi kiva :)

Kuva suunnitelmasta, koppana Fractal Designin R3, johon ei mahdu sisäpuolelle nuo radit+tuulettimet :( Eteen sijoitetuista en ole varma, pitää mittailla tarkemmin kun kotiin ehtii :)
IXYGqDB.jpg

Hankinta riippuu vahvasti Vegojen hinnoista ja saatavuudesta. Jos Referenssivega lähtisi alle 600€, niin se voisi "oikeuttaa" custom vesijäähyn tarpeen. Nykyinen GTX 1070 ei tätä mihinkään tarvitsisi.
En ole todellakaan paras henkilö näissä asioissa neuvomaan, mutta käsittääkseni drain kannattaa olla loopin alimmassa kohdassa. Ellet sitten tyhjentäessä käännä koteloa etupuoli ylöspäin, se (kai) saattaisi toimia mutta olisi varmaankin jokseenkin hankalaa. :confused:
 
En ole todellakaan paras henkilö näissä asioissa neuvomaan, mutta käsittääkseni drain kannattaa olla loopin alimmassa kohdassa. Ellet sitten tyhjentäessä käännä koteloa etupuoli ylöspäin, se (kai) saattaisi toimia mutta olisi varmaankin jokseenkin hankalaa. :confused:

Joo se täytyy vaihtaa, käsitin että tuon avulla voisi täyttää järjestelmän ja ilmata systeemiä "lennossa", mutta se taitaa hoitua ihan tuon säiliön avulla kun ajaa korkki auki hetken. Sen takia laitoin sen tuossa ulos boxista ja ylös.
 
Ostin käytettynä "16/10" ruuviliittimiä ja nyt kun pääsi vastaavan kokoista letkua sovittamaan niihin, niin ei meinaa millään mennä karan päälle :confused:?? Olen kuitenkin ymmärtänyt että pitäis mennä ilman suurempaa väkivaltaa paikalleen ja koitin jopa kastella letkun päätä jos menis liukkaammin, tuloksetta.

Laitoin myyjällekin jo viestiä että oisko noi mahdollisesti 16/13 kokoa :btooth: mutta hän ei ole ollut foorumilla paikalla hetkeen...

Karan kapea pää on halkaisijaltaan ~10mm ja levein kohta ~13mm niinkin tarkalla mittavälineellä kuin rullamitalla mitattuna, pitäisikö ID mitta (10mm) olla toi kärjen vai leveimmän kohdan halkaisija?....

Vielä voi periaatteessa olla mahdollisuus palauttaa 16/10 letku jimmsiin kun olen alle 10cm testipätkän vasta leikannut :rolleyes:


Edit: pienen viillon tekemällä sain vihdoin mahtumaan, muttei kai vesitiiviyden kannalta oo hyvä juttu.

Ja menihän toi vihdoin ilman viiltoakin :eek: oli kyllä työmaa...
 

Liitteet

  • 15039320715231697598154.jpg
    15039320715231697598154.jpg
    4 MB · Luettu: 90
  • 1503932622324812888183.jpg
    1503932622324812888183.jpg
    4,6 MB · Luettu: 91
  • IMG_20170828_181954.jpg
    IMG_20170828_181954.jpg
    3,7 MB · Luettu: 91
Viimeksi muokattu:
Ovat 16/13 jos karan suurin halkaisia on 13.
Sisäreikä voi olla se 10mm.
 
Kuumailmapuhaltimella lämmittämällä letkun saa helposti karaan.
Vähän kun lämmittää hiustenkuivaimella niin tuntuu menevän, mutta silti vielä vähän epäilen että olis 16/13 :oops: Toki toi on aika paksuseinämäistäkin niin ehkä siks ei halua mennä helpolla.

E: myyjä vastasi että on 16/10 ja hänellä mennyt aiemmin Primochillin letkut hyvin paikalleen. Tuota itsekin olisin ostanut, mutta ei saa enää kirkkaana mistään...
 
Viimeksi muokattu:
Ainaan EK:n 10/16mm ruuvikarat ja EK 10/16 letkun kanssa ei tarvi tapella. Pukkaa paikalleen ja kiristää ruuvin.
 
Vähän kun lämmittää hiustenkuivaimella niin tuntuu menevän, mutta silti vielä vähän epäilen että olis 16/13 :oops: Toki toi on aika paksuseinämäistäkin niin ehkä siks ei halua mennä helpolla.

E: myyjä vastasi että on 16/10 ja hänellä mennyt aiemmin Primochillin letkut hyvin paikalleen. Tuota itsekin olisin ostanut, mutta ei saa enää kirkkaana mistään...

Mikä on sisäreijän halkaisia noissa liittimissä, jos se on 10mm, liittimet on 16/12-13.
 
Jahas tuli suunniteltua oma custom-vesilooppi EKWB:n sivujen avulla. Perkuleen kallista lystiä jos jokaisen nippelin tilaa erikseen. 2x 240x38mm radit ja niihin 4 tuuletinta, Pumppu, säiliö, CPU&GPU(vega) blockit, putket ja liittimet niin hintaa tulee 720€. Kannattaako näissä aloittaa jostakin valmiista rakennussarja-paketista vai ostaa osat erikseen? Ensimmäinen vesijäähy suunnitteilla siis. Tarvetta ei sinänsä ole kun AIO-cpu cooleri käytössä, mutta olisihan se customi kiva :)

Kuva suunnitelmasta, koppana Fractal Designin R3, johon ei mahdu sisäpuolelle nuo radit+tuulettimet :( Eteen sijoitetuista en ole varma, pitää mittailla tarkemmin kun kotiin ehtii :)
IXYGqDB.jpg

Hankinta riippuu vahvasti Vegojen hinnoista ja saatavuudesta. Jos Referenssivega lähtisi alle 600€, niin se voisi "oikeuttaa" custom vesijäähyn tarpeen. Nykyinen GTX 1070 ei tätä mihinkään tarvitsisi.

Tuohon muuttuu yläpuolen jäähdyttimeksi 140x280x40 duali ja takatuulettimen taakse 120x120x60 single jäähdytin. Eteen ei tähän fractalin koppaan mahdu ilman silmitöntä väkivaltaa oikeastaan mitään muuta säiliön ja pumpun lisäksi. Luulisi noiden kuitenkin jäähdyttävän jo suhteellisen tehokkaasti.
 
Mikä on sisäreijän halkaisia noissa liittimissä, jos se on 10mm, liittimet on 16/12-13.
Perhana kun tönäri on hukkunut muutossa... Joku ~8,5-9,5mm toi sisähalkaisija on :confused:

Tarviivat tosiaan runsaasti lämpöä että venyy karan ympärille, mut en jaksais selvitellä enempää kun myyjäkin varmisti että olisi 16/10 ja noi kuitenkin nyt toimii.
Jos noita nyt hetken käyttää ja veronpalautuksista viimeistään kovaputket :D
 
Onko kellään mitään ideaa, miksi mm. EK-CPU blokit asennetaan aina asennusvideoissa samaan suuntaan, vaikka vesiletkut menis miten tahansa ristiin?

Aika symetriseltä tuo blokki ja kiinnitykset kuitenkin näyttävät.

Itsellä on kuitenkin emolevy kotelossa vaakasuoraan hyllyyn asennettuna, joten en käsitä mitä merkitystä sillä olisi, kun maan vetovoimakin vaikuttaa veden virtaukseen koko blokin alueella samalla tavalla.

Sisään ja ulostulo on kuitenkin letkutettu oikeinpäin.
 
Oma systeemini on pyörinyt nyt sen 5 kk, sisässä siis akkuvesi + bilteman pool clear -biosidi (samaa tököttiä kun PT Nuke PHN). Järjestelmän kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, kiinablokit ja -pumppu ovat pelittäneet vuodoitta ja suorituskyky on sama kuin asennettaessa. Vastoin yleistä mielipidettä myöskään metallien sekoittaminen ei ole aiheuttanut (vielä) kriisiä, vaikka kierrossa on kaksi kupariblokkia, kaksi alumiiniblokkia ja alumiininen jäähdytin :vihellys:. Osat ovat kyllä sähköisesti erotettuja, eli galvaanista korroosiota ei pitäisi syntyäkään. (vrt. alumiinijäähdytin kotelossa kiinni + kupariblokki prossun päällä siten, että osien välillä sähköinen yhteys -> korroosio mahdollista)

Puuilon letkuihin on ilmestynyt sisäpinnalle ohut, samea kerros, mutta blokeissa ei näy mitään jäämiä, eli letkuista on oletettavasti "vuotanut" pehmentimiä. Järjestelmässä ei (vieläkään :D ) ole säiliötä, joten kierron ylimpään osaan, jäähdyttimeen, kertyy alipainetta kun järjestelmästä haihtuu vettä letkujen läpi. Noin kerran kuussa olen päästänyt ilmaa jäähdyttimeen letkuliittimestä puristamalla, jotta letkut eivät menisi littanaksi syylärin läheltä. Pari viikkoa sitten täytin jäähdyttimen, nestettä oli haihtunut ehkä desilitra-pari. Kokonaistilavuutta kierrolla on hieman yli kaksi litraa.

Noniin, oma projekti on kypsynyt sille tasolle, että sen kehtaa esitellä täällä julkisella puolella. Tässä räpellyksessä on sitten rikottu kaikkia pyhiä sääntöjä mitä tässäkin triidissä on hoettu, eli se on kasattu kiinaosista ja kierrossa on sekaisin ainakin alumiini-, kupari- ja messinkiosia. Esitellään aluksi käytettyjä osia sekä lopputulosta ja lopuksi kustannuksia ja suorituskykyä.

Jäähdyttimenä toimii VW Polon jäähdytin. Kennolla on kokoa n. 37 x 43 x 2,2 cm 17 FPI tiheydellä, pinta-alaltaan vastaa siis reilua viittä ja puolta 240mm kennoa. Haasteena oli liittäminen looppiin ja tuulettimen lämpökytkimen reiän tukkiminen, liittiminä on 32mm letkuliittimet ja liittimien välissä M22 x 1,5 koon kierteellinen reikä.

Pienen mittailun ja kokeilun jälkeen totesin, että 3/4" putkikierre sopi juuri nihkeästi (meni ja lähti kiertämällä, mutta ei suoraan vetämällä) letkuliittimien sisämittaan. Sikaflexillä letkuliittimiin 3/4" uroskierre -> 10mm letkunippa -liittimet ja IKH:sta hydrauliikkasäiliöiden täyttöreiän muovinen M22x1,5-tulppa ja jäähdytin oli valmis käytettäväksi:
Jäähdytin:
3UPhJiB.jpg


Letkuliitin:
AzE7o5J.jpg


Valmis jäähdytin:
iLNGY89.jpg

Viimeisessä kuvassa näkyvät myös käytetyt nesteet, eli tislattu vesi ja bilteman clear pool-tökötti. Tiukan analyysin jälkeen tulin siihen tulokseen, että loopissa pyörii pelkkää vettä ja biosidia, eli kaikenlaisten pöpöjen kasvua estävää ainetta. Bilteman clear pool on samaa bentsalkoniumkloridia (pH-neutraali erittäin tehokas biosidi) kuin PT Nuke PHN, jota vesijäähdytyskäyttöön myydään, mutta 10 ml/1,65 % paketin sijasta litran pöntössä 10% vahvuisena. PT:n ohjeen mukaisesti bentsalkoniumkloridia pitää saada 2 ppm -pitoisuus kiertoon, jolloin tuosta 9,90€ litran purkista 10% ainetta riittää 50 kuutioon vettä. :D

Seuraavaksi vuorossa ovat halveksitut kiinablokit. Säätämisen nimissä tilasin omat blokkinsa myös emon ja näyttiksen virransyötöille. CPU- ja GPU-blokit ovat kuparipohjaisia & akryylikantisia ja virransyöttöjen blokit umpialumiinia. CPU- ja GPU-blokit kiinnittyivät suoraan mukana tulleilla tarpeilla paikoilleen, mutta virransyöttöjen kanssa mentiin suoraan DIY-osastolle.
Prossun, näyttiksen ja emon virransyötön blokit:
wIleJLk.jpg


Lähikuvaa blokin viimeistelystä, päältä:
vKGJo1V.jpg


ja alta:
qeUf4m7.jpg

Emolevyn virransyötön blokin päädyn kanssa intoilin ja hioin sen kontaktipäädyn suoraksi, alumiiniblokit ovat koneistettuja suoraksi vain yhdeltä isolta sivultaan. Kyljet ovat hiottu ja vaihtelevan suoria. Kuvissa näkyvät myös alumiiniprofiilien pätkät, joita käytettiin lämmönlevittiminä emon ja näyttiksen virransyötön komponenttien päällä, blokkien alla. Kiinnitys tapahtui suoraan laserleikatuilla vanerinpaloilla, M3-koon kierretangolla ja muttereilla. :vihellys:
Näyttis blokitettuna:
rxMAh5a.jpg


Emolevyn puolisko:
P3GdVLu.jpg


Hiottu pikkublokin pääty:
byzTtLL.jpg

Teräväsilmäisimmät jo kuvista huomasivat, että pienen ymmärryserheen vuoksi virransyöttöjen blokit vaativat 8 mm ja isot blokit 10 mm letkun. Tästä selvittiin muutamalla supistimella, T-liittimillä ja pätkällä 8 millin letkua. 10 millin letku oli halvinta PVC-letkua mitä löytyi, 10 m kieppi. Seinämävahvuus oli sen verran ohut, että tiukissa mutkissa menee varsin herkästi lyttyyn. Kaikki liitokset ovat siis tosiaan tehty ihan perinteisillä letkukaroilla ja varmistettu jousikiristimillä.

Pumppuna toimii keraamisella laakeroinnilla varustettu ebay-ihme, joka on erittäin hiljainen istuessaan vaahtokumitassuilla. Täysilläkään (4000 rpm) pumppua ei kuule tavallisen vaahtukumitassuilla istuvan samsungin Spinpoint F3:n melun rinnalla, mutta hidastettaessa 3400 rpm tasolle pumppu on käytännössä katsoen äänetön (pyörimisen kuulee ~30 cm päästä kotelo auki). Kierto toteutui seuraavasti: Jäähdytin - pumppu - prossu - (näyttis rinnakkain peräkkäin olevien virransyöttöjen kanssa). Alumiiniblokeissa oli varmaan sen verran kehnosti kairatut kavanat, että suurin osa virtauksesta kulkee onneksi näyttiksen blokin kautta.

Kuten arvata saattaa, lopputuloksena ei ole erityisen siisti rakennelma. Ensimmäinen ~kuukausi on mennyt mukavasti vuodoitta eikä mihinkään ole kehittynyt sakkaa tai jälkiä korroosiosta. :tup: Galvaanisen korroosion estämiseksi ensinnäkin käytetään tislattua vettä ja lisäksi alumiiniosat eivät ole sähköisessä yhteydessä koneen runkoon, mikäli kupariblokit sattuisivatkin maadoittumaan kiinnitystensä kautta.

TL;DR Lopputulos:
Pumpulta lähtevä letku näyttää menevän suoraan virransyötölle, mutta se taittuu CPU-blokin vasempaan liittimeen:
ywFlMsR.jpg


8xrMxwE.jpg

Koneen osina i7-2600K @ 4,7 GHz, GTX580 @ 880 MHz, emo on ASRockin Z68 Pro3. Täysin passiivisena, kenno vaakatasossa pienten palikoiden päällä perus nettiselailussa prossun ja näyttiksen lämmöt kiikkuvat siellä 35-40C välillä, vesi n. 35 C. Kevyessä pelailussa ajan mittaan prosessori vakiintuu 55-60 C kieppeille ja näyttis n. 50-55 C, vesi n. 45-50 C. Tällöin mennään Ebay-pumpun 35 C rajan yli mutta on se ainakin vielä kestänyt mukisematta.

Tuulettimien kanssa tulokset ovat vielä hieman vajavaiset, tällä hetkellä testissä on 3x120 mm Gentletyphoonit @ 600 rpm, joista kaksi vetää ilmaa muropaketista tehdyn diffuusorin läpi :rofl: ja yksi istuu suoraan kennolla, eli suuri osa kennosta jää tuulettamatta. Tällöin neste pysyy rasituksesta riippumatta maksimissaan noin 30-35-asteisena. IBT/Prime95 small FFT-presetillä ajaessa package power on n. 145-150W ja prossun kuumin ydin käy n. 78 asteisena, eli veden ja ytimien välillä on noin 45 astetta. Myöhemmin tarkoituksena on rakennella jäähdyttimelle kotelo, jossa saataisiin koko pinta-ala tuuletetuksi.


Kuvia jäähdyttimestä:
Passiivina:
0BES9Nj.jpg


Tuulettimilla, huomaa muropaketista tehty "diffuusori":
pQnNlbB.jpg

Kokonaisuutena kustannukset:
Jäähdytin uutena tori.fi:stä 20€
CPU + GPU -blokit 13€/kpl Ebaysta
Virransyöttöjen blokit n. 3€/kpl Ebay
Pumppu 13€ Ebay
10 mm letku 10 m 6,99€ Puuilosta
Clear pool & Akkuvesi 15€ Biltemasta
Yht. n. 90€.
Tähän päälle vielä kympillä-parilla ebaysta, etrasta ja motonetistä noita letkukiristimiä ja -liittimiä.

EDIT: ja tosiaan linjan mukaisesti lämpötahnana käytettiin Ebaysta hankittua GD900-tahnaa, jotain pari-kolme euroa/30 g purnukka :D

EDIT2: Kuva-albumi täällä jos eivät näy upotettuina.

Eihän tässä mitään järkeä ollut, mutta oli hauska rakennella. Kaiken lisäksi sai lähes äänettömän ja suhteellisen tehokkaan jäähdytyksen sivutuotteena. :rofl:
 
Puuilon letkuihin on ilmestynyt sisäpinnalle ohut, samea kerros, mutta blokeissa ei näy mitään jäämiä, eli letkuista on oletettavasti "vuotanut" pehmentimiä. Järjestelmässä ei (vieläkään :D ) ole säiliötä, joten kierron ylimpään osaan, jäähdyttimeen, kertyy alipainetta kun järjestelmästä haihtuu vettä letkujen läpi. Noin kerran kuussa olen päästänyt ilmaa jäähdyttimeen letkuliittimestä puristamalla, jotta letkut eivät menisi littanaksi syylärin läheltä. Pari viikkoa sitten täytin jäähdyttimen, nestettä oli haihtunut ehkä desilitra-pari. Kokonaistilavuutta kierrolla on hieman yli kaksi litraa.

Silikoniletkut reilusti haihduttavat eniten, mutta kyllä kaikista muoviletkuista haihtuu läpi, näyttävät reikäjuustolta mikroskoopissa.

Ottaa pattiin nuo muovinpehmentimet, niitä on kaikissa suomessa myytävissä vesijäähdytykseen myytävissä letkuissa, Tygonilta löytyy huippuluokan letkua ilman pehmentimiä, mutta ei ole kovin edullista 9€ metri ja vähimmäistilaus 15 m. Kimpassa voisi joskus tilata viidelle jannullle jos halukkaita löytyy.
 
Huomasin tänään pientä vuotoa pumpun juuressa OUT liittimen alla. Kyseisestä liittimestä lähtee 90 asteen kulmaliittimellä tavara eteenpäin blokille. Kokeilin liittimen alta ja itse liitin tuntui olevan ihan kuiva, joten ajattelin kokeilen kiristää hieman liitintä pumppuun menevästä osasta. Noh, tämän jälkeen tavaraa tulikin enemmän ulos ja tyhjensin loopin.

Irroitin pumpun ja tutkittuani sen huomasin että ilmeisesti olin alunperinkin kiertänyt liian kireälle. Tästä johtuen pumpun kyljessä oli pieni 2-3mm pitkä hiushalkeama liittimestä alaspäin aina ko. muoviosan reunaan. Koska halkeama oli vielä todella pieni, niin laitoin nyt todella juoksevaa liimaa joka täytti halkeaman sekä sivelin sitä myös sitten halkeamakohdan alle.

Täytyy antaa hetken vielä kuivua ja toivoa parasta, muuten on sitten uuden pumpun hankinta varmaankin edessä. Onneksi valui vain kotelon pohjalle eikä mihinkään osiin tms.
 
Tässä eka vaihe tehty, uus CPU-looppi koneeseen, toinen erillinen tehdään sitten koeajojen jälkeen kaikilla komponenteilla GPU:lle.

Molempiin tulee yliampuvasti NexXxoS UT60 Full Copper 480 jäähdyttimet ja erillinen pumppu.
Eipä vesi liikoja lämpene. :D

Kasaan muut PC-komponentit uuteen koneeseen vasta nyt ja säästyn samalla niiden irrottamiselta tai väistelyltä loopin tekovaiheessa.

Ei ole niin kaunis kuin kovaputkilla kasattu, mutta tämän voi irroittaa koneesta ehjänä esim. huoltotoimenpiteitä varten.

WP_20170831_007.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Tuohon muuttuu yläpuolen jäähdyttimeksi 140x280x40 duali ja takatuulettimen taakse 120x120x60 single jäähdytin. Eteen ei tähän fractalin koppaan mahdu ilman silmitöntä väkivaltaa oikeastaan mitään muuta säiliön ja pumpun lisäksi. Luulisi noiden kuitenkin jäähdyttävän jo suhteellisen tehokkaasti.
Uus havainnekuva suunnitelmasta mille osat on tilattu. Kallista lystiä, suoraan EKWB:ltä 650€ tilaus.
sIpxAhA.jpg
Tuo tuntui kyseiseen koppaan ainoalta konfiguraatiolta minkä sai "toimimaan" paperilla. Eteen ei mahdu oven taakse radia omien mittailujen perusteella. Tuulettimet 2kpl 140mm mahtuu juuri ja juuri emolevyn yläpuolelle kopan sisään, mutta radi täytyy laittaa kopan ulkopuolelle. Samoin takatuulettimessa kiinni oleva paksu singleradi menee kopan ulkopuolelle mikä lisää ikävästi koneen syvyyttä 6 cm:llä. Jäähdytystehon pitäisi nyt riittää normipaksuisella 280mm radilla ja paksulla 120mm radilla. Säiliön paikka on ehkä haastavin, kun se ei mahdu oikeastaan muualle kuin toiseen HDD-laatikkoon. Tuo HDD-pylväs on keskeltä niitattu yhteen välitasolla, minkä väkivaltaisella poistamisella saisi kyllä lisää tilaa.

Todennäköisesti toteutuksesta tulee äärimmäisen ruma, ja ensi kesänä lähtee uusi koppa + uudet putket tilaukseen. Tämä kuitenkin ensimmäisen custom-jäähdytyksen suunnitelma ja tarkoitus treenata tulevaisuutta varten :)

Vega 64 tullee jo viikon sisään, mutta EKWB:n toimitusajaksi arvailevat kahta viikkoa :'( Pitkä odotus Vegalle. Toisaalta CHG70 näytön tulosta ei ole tietoa, joten eipä noita osia sinänsä vielä tarvitse :)
 
Uus havainnekuva suunnitelmasta mille osat on tilattu. Kallista lystiä, suoraan EKWB:ltä 650€ tilaus.
sIpxAhA.jpg
Tuo tuntui kyseiseen koppaan ainoalta konfiguraatiolta minkä sai "toimimaan" paperilla. Eteen ei mahdu oven taakse radia omien mittailujen perusteella. Tuulettimet 2kpl 140mm mahtuu juuri ja juuri emolevyn yläpuolelle kopan sisään, mutta radi täytyy laittaa kopan ulkopuolelle. Samoin takatuulettimessa kiinni oleva paksu singleradi menee kopan ulkopuolelle mikä lisää ikävästi koneen syvyyttä 6 cm:llä. Jäähdytystehon pitäisi nyt riittää normipaksuisella 280mm radilla ja paksulla 120mm radilla. Säiliön paikka on ehkä haastavin, kun se ei mahdu oikeastaan muualle kuin toiseen HDD-laatikkoon. Tuo HDD-pylväs on keskeltä niitattu yhteen välitasolla, minkä väkivaltaisella poistamisella saisi kyllä lisää tilaa.

Todennäköisesti toteutuksesta tulee äärimmäisen ruma, ja ensi kesänä lähtee uusi koppa + uudet putket tilaukseen. Tämä kuitenkin ensimmäisen custom-jäähdytyksen suunnitelma ja tarkoitus treenata tulevaisuutta varten :)

Vega 64 tullee jo viikon sisään, mutta EKWB:n toimitusajaksi arvailevat kahta viikkoa :'( Pitkä odotus Vegalle. Toisaalta CHG70 näytön tulosta ei ole tietoa, joten eipä noita osia sinänsä vielä tarvitse :)

Miksi et saman tien hommaa uutta koteloa ja tee kerralla kunnolla? 650€ vesivermeisiin ja asennus epäsopivaan koteloon, miksi? o_O
 
Kyllähän tohonki koteloon saa järkevämmin radit. Itellä tulossa lattiaan 420 ja kattoon 280. Kannattaa toi kovo kehikka heittää pois sit laittaa hdd vaikka cd aseman kaveriks ja ssd emon taakse. Eteen saa jo 280.
 
Kyllähän tohonki koteloon saa järkevämmin radit. Itellä tulossa lattiaan 420 ja kattoon 280. Kannattaa toi kovo kehikka heittää pois sit laittaa hdd vaikka cd aseman kaveriks ja ssd emon taakse. Eteen saa jo 280.

Fractal Define R3 sulla? Tuntuu todella ahtaalta ainakin omien mittausten jälkeen etuseinä / pohja powerin vieressä ja emon takapuoli johtojen juoksutuksen osalta. Toisaalta en nyt mikään PC-rakentajaexpertti ole että ne johdot saattaa olla huonosti juoksutettu ja kasaantua takana. Emolevyn yläpuolella oli ~25-30mm tilaa tuulettimille, muttei radille. Pohjaan powerin viereen ehkä saisi single radin, mutta tuntuu että johtojen taittelu powerilta voi muodostua ongelmaksi kun kääntösäde muuttuu tiukaksi.
 
PREVIOUSLY:
Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?
Eli alunperin olin ajatellut laittavani juuri hankitun EK:n X-res säiliön eturadin ja virtalähteen väliin.
vfniebKh.jpg
7vKBj2Wh.jpg
Etuna tässä paikassa olisi ollut se, että näytönohjaimen olisi saanut ylempään emolevyn slottiin joka on x16.
1zCUPJAh.jpg
Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että letkuliittimet eikä letkut olisi mahtuneet suunnittelemaani tilaan. Lisäksi säiliötä ei olisi päässyt täyttämään, sillä sen korkeus olisi tarkoittanut sitä, että se olisi ollut käytännössä kiinni näytönohjaimessa.

Ainoa toinen vaihtoehto oli siis asentaa pumppu/säiliö -kombo kotelon takaosaan ja laskea näyttis alempaan x8 -slottiin.
i6z4G1rh.jpg

Kävin Clas Ohlsonilla metsästämässä ruuveja, joilla saisin tuulettimet kiinni radiin ja ruuveja, joilla asentaisin säiliön kotelon takaosaan. Radiruuveja ei ollut riittävän pitkiä, mutta säiliökombon kiinnikkeiden hankinta ja kiinnityksen tekeminen onnistui poraamalla yksi lisäreikä koteloon ja viilaamalla toista.
sdreFBTh.jpg
Nämä reiät ovat säiliökombon alakiinnikkeille. Näin sain hyödynnettyä yhden takatuulettimen valmiin reiän, josta tulee läpi ruuvi säiliökombon telineelle.
fIsSUDJh.jpg
keVSOSnh.jpg

Hopeiset ruuvit ei ole kovin näyttävät, joten asialle piti tehdä jotain.
Onnekseni Nakamichin banaaniliittimien korkeus vastasi kotelotuulettimen korkeutta, joten niihin mustaa kutistesukkaa laittamalla, sain kiinnikkeistä salonkikelpoiset.
Stpfpksh.jpg
3Vw34Zoh.jpg
Sain pumpun siis asennettua tyylikkäästi ja alkoi radien sullominen koppaan. Pumpun johdot kulkevat nätisti pumppusäiliökombon takana, joten ne eivät ole näkyvissä edes sivuikkunasta.
FpWTywqh.jpg
Radien mahtuminen juuri ja juuri koppaan onkin jo melkein vitsi. Lisäksi jouduin jättämään eturadin alimman tuulettimen pois kokoonpanosta, sillä näyttis ei olisi muuten mahtunut koppaan.
u2km4DYh.jpg
Kattoradin ja eturadin välissä ei ole milliäkään tilaa.
Xh9ZJfXh.jpg
Samoin kattoradin ja takatuulettimen välissä ei ole milliäkään tilaa.
eC58z3Ch.jpg
Samsungin 960 Evon koko kyllä hämmästyttää - ei tuotakaan oikein käsittänyt miten pieni se on, ennen kuin näki livenä!
Ukhqc6lh.jpg

NEW:
Halusin tuon kolmannen MagLevin tuohon keulille, joka vaati sen, että radin paksuutta täytyi muuttaa.

Samalla putket vaihtui kovemmiksi.

Sieppaa.PNG

TLXNLX7h.jpg

fKb7952h.jpg

K8MHISUh.jpg

xLzCjS5h.jpg

UOPq1Zth.jpg

ntnC3wyh.jpg

mZc13ddh.jpg

Seuraavaksi on tarkoitus päivitellä johdotusta ja hankkia SSD:lle jäähy.
 
Fractal Define R3 sulla?.
Juu sama kotelo aikasemmin mulla oli 280 katossa niin, että koolancen tuuletin kaulus nostaa tuulettimet katon yli nätisti radi mahtuu just olemaan emon kanssa siellä kopan sisällä. Edessä oli sit 240 mut 280 ois mahtunu helposti. Tuulettimet joutuu kiinnittämään eritavalla.

Uudessa kokoonpanossa poweri menee kovokehikon paikalle, että 420 radi mahtuu olemaan. Eihän toi iso koppa ole joo, mutta itelle iha sopivan kokoinen.
 
Seuraavaksi on tarkoitus päivitellä johdotusta ja hankkia SSD:lle jäähy.
Mikä jäähy mielessä ja mitkä noi nesteet (maidot :D) on? Hiukan harmi peittää 960 Evoa, mutta jäähdytystä se vähän kaipais...
 
Mikä jäähy mielessä ja mitkä noi nesteet (maidot :D) on? Hiukan harmi peittää 960 Evoa, mutta jäähdytystä se vähän kaipais...
Mul on tilaus vetämässä siitä EK:n mustasta siilistä. On sekin nätti!

Nesteenä on ihan akkuvettä ja Mayhemsin pastel dye.
 
Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
Seuraavaksi on tarkoitus päivitellä johdotusta ja hankkia SSD:lle jäähy.

Hieno kokoonpano, onko kuitenkaan ihan optimaalista että CPU:n lämmittämä vesi menee GPU:lle, vai näenkö väärin?
 
Edelleenkään järjestyksellä ei ole mitään merkitystä muilta osin kuin että säiliö ennen pumppua. Lämpötila nesteellä on ~1C sisällä mittasitpa sen mistä tahansa kohtaa loopista.

Ei sitä säiliotäkään tarvita kuin helpottamaan uusintatäyttöä tai ilmausta, jäähdytin sisältää useimmiten pääosan vedestä.
 

Liitteet

  • 7970loop101.jpg
    7970loop101.jpg
    175,3 KB · Luettu: 122
Ei sitä säiliotäkään tarvita kuin helpottamaan uusintatäyttöä tai ilmausta, jäähdytin sisältää useimmiten pääosan vedestä.

Aivan, ei se täysin välttämätön ole. Mutta jos se on mukana kierrossa, on se hyvä olla ennen pumppua.
 
Pumpuista vielä että, kun sain tuon EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 pumpun ja otin laatikosta käteeni, niin yksikään tiivisteliitoksista ei ollut kierretty kiinni, kuin hiukan ekoille jengoille. Kansi oli löysällä, vesisäiliö jäi melkein käteen jne.

Siis vaikka missä lukisi, että on esiasennettu tms. niin tarkistakaa jokainen tiivisteliitos.

Edellinen pumppu, joka muuten toimii vieläkin seitsemän vuoden jälkeen eli Swiftechin valmistama oli tiukasti asennettu heti valmistajalla.

Tämä EK:n pumppu on kyllä tehokkaampi, ja antaa hyvin tehdyn ja ulkonäöltään tyylikkään vaikutelman.
 
Pumpuista vielä että, kun sain tuon EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 pumpun ja otin laatikosta käteeni, niin yksikään tiivisteliitoksista ei ollut kierretty kiinni, kuin hiukan ekoille jengoille. Kansi oli löysällä, vesisäiliö jäi melkein käteen jne.

Siis vaikka missä lukisi, että on esiasennettu tms. niin tarkistakaa jokainen tiivisteliitos.

Edellinen pumppu, joka muuten toimii vieläkin seitsemän vuoden jälkeen eli Swiftechin valmistama oli tiukasti asennettu heti valmistajalla.

Tämä EK:n pumppu on kyllä tehokkaampi, ja antaa hyvin tehdyn ja ulkonäöltään tyylikkään vaikutelman.
Ainakin oman D5 ohjeissa oli isolla merkinnät, että tiivisteliitokset pitää kiriä ennen käyttöä.
 
Täällä varmaan joku osaa vastata, vaikka emolevy tms. threadiin periaatteessa kuuluisikin: Millä mä säädän pumpun kierroksia jos se on liitetty emon W_PUMP-liitäntään ja BIOS käskee pöhöttää täysillä enkä sieltä saa laskettua? Onko siellä joku Q-Fan asetus jota en oo huomannu? Jos laittaisin pumpun esim. CPU_FAN:iin, niin ongelmaksi tulisi etten saa kaikkia nykyisiä tuulettimia kiinni ja tarvis tilata (lisävirrallinen?) splitteri kolmelle SP120:lle ja sitä varten tarvis laittaa muuten ylimääränen SATA/MOLEX-virtajohto virtalähteeseen, jota en halua.

C6H, 1403-BIOS ja (EK) D5 PWM kyseessä. AI Suitea en ole ladannut, enkä haluisi kun olen kuullut siitä paljon huonoa, mutta toimiskohan se? Ei taida uudemmassa 1501-BIOS:issakaan olla eroa tämän suhteen...
 
Täällä varmaan joku osaa vastata, vaikka emolevy tms. threadiin periaatteessa kuuluisikin: Millä mä säädän pumpun kierroksia jos se on liitetty emon W_PUMP-liitäntään ja BIOS käskee pöhöttää täysillä enkä sieltä saa laskettua? Onko siellä joku Q-Fan asetus jota en oo huomannu? Jos laittaisin pumpun esim. CPU_FAN:iin, niin ongelmaksi tulisi etten saa kaikkia nykyisiä tuulettimia kiinni ja tarvis tilata (lisävirrallinen?) splitteri kolmelle SP120:lle ja sitä varten tarvis laittaa muuten ylimääränen SATA/MOLEX-virtajohto virtalähteeseen, jota en halua.

C6H, 1403-BIOS ja (EK) D5 PWM kyseessä. AI Suitea en ole ladannut, enkä haluisi kun olen kuullut siitä paljon huonoa, mutta toimiskohan se? Ei taida uudemmassa 1501-BIOS:issakaan olla eroa tämän suhteen...

Asuksen uudempien lankkujen UEFI BIOS:ssa pitää laittaa w_pump liitännän säätö päälle. Löytyy Monitoring välilehdeltä kun kelaa alas fan control kohtaan. Sieltä saa pumpulle valittua DC tai PWM asetuksen minkä jälkeen sitä saa säädettyä Q Fan asetuksista.
 
Asuksen uudempien lankkujen UEFI BIOS:ssa pitää laittaa w_pump liitännän säätö päälle. Löytyy Monitoring välilehdeltä kun kelaa alas fan control kohtaan. Sieltä saa pumpulle valittua DC tai PWM asetuksen minkä jälkeen sitä saa säädettyä Q Fan asetuksista.
Kiitos, nyt se löyty! :tup:
Sattumalta Jayllakin on/oli sama ongelma uusimmasa videossaan :p
 
Ei suoranaisesti liity nestejäähdytykseen, mutta en keksi parempaakaan topiccia aiheelle enkä viitsi aloittaa uuttakaan kysymystä varten.

Seuraava buildi siis mielessä ja "taistelen" ITX ja Overkill buildin välillä. Mielipiteitä siis olen vailla :confused2:

ITX
Ncase M1 modattuna videon tyylisellä alaosalla, jolloin pohjaan saa 240 radin ja normaalikokoiset tuulettimet. Ikkunan tilalla lisäksi 240 radi vakiopaikallaan.
Kokonaisuudessaan siis 2x240 radia ja DDC pumppu/cpu blokki yhdistelmällä.



Overkill
Diy kotelo, joka malliltaan yhdistelee caselabsin Magnum double wide koteloa ja STH10 koteloa, jossa ylä- ja alapuolella paikat radeille.

Magnum double wide
STH10

Koteloon mahtuisi siis yhteensä 4x480 radit ylä ja alaosaan, sekä eteen 2x360... :dead:
Kaikki radit saisivat ulkoa viileää ilmaa. Ylä- ja alaosat puolitettu omiin kammioihinsa.
Tarkoituksena olisi ohjata tuulettimet käynnistymään vaiheittain, joten matalalla kuormituksella mentäisiin täysin passiivisena.

Nykyisestä buildista saisin overkilliin radeja ja muutamaa tuuletinta lukuunottamatta kaikki vesiroippeet. Ncase buildia varten taas joutuisin myymään suurimman osan ja ostamaan tilalle sopivampaa tavaraa.

ITX
+ Pieni
+ Paikka vain yhdelle näytönohjaimelle
- Onko hiljainen pitkissä pelisessioissa?
- Haluanko pöydälle korvan viereen suhisemaan?
- Suurin osa raudasta olisi päivitettävä ITX kokoluokkaan

Overkill
+ Overkill
+ Varmemmin hiljainen ja viileä kaikilla kuormituksilla
+ Alkuun voisi mennä nykyisellä raudalla
- SLI mahdollisuus
 
Viimeksi muokattu:
Ei suoranaisesti liity nestejäähdytykseen, mutta en keksi parempaakaan topiccia aiheelle enkä viitsi aloittaa uuttakaan kysymystä varten.

Seuraava buildi siis mielessä ja "taistelen" ITX ja Overkill buildin välillä. Mielipiteitä siis olen vailla :confused2:

Edellinen jolle suosittelin ei ottanut neuvosta vaaria, joten ehdotan sinulle. Rakenna ulkoinen jäähdytysyksikkö, omassa buildissa toimi hyvin. Tuossa saisit käytettyä hyväksi överijäähdyttimiä ja koteloon tulee vaan letkut kiinni, eikä pöhise korvan vieressä mitä nyt kotelotuulettimia laitat minimillä pyörimään. Niitä ei edes kuule. Kuva buildista:

ed3wyW6.jpg

Ulkoinen yksikkö (sisällä 2 x EK CE280, EK D5 PWM ja Aquaero 5 LT):

Wyg4Ncu.jpg


DdQai5U.jpg

Ncase on tässä tilassa nykyään:

RnAlUhw.jpg

Tuo Ncase olisi myynnissä, ilmoitusta en ole vielä jaksanut laittaa. Tässä seuraava buildini odottaa risereita 1070 varten. Teline tulee pöydän alle monitorin kohdalle piiloon, samat vesiosat laitan paikalleen mitä oli Ncasessa:

amlFTGm.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei suoranaisesti liity nestejäähdytykseen, mutta en keksi parempaakaan topiccia aiheelle enkä viitsi aloittaa uuttakaan kysymystä varten.

Seuraava buildi siis mielessä ja "taistelen" ITX ja Overkill buildin välillä. Mielipiteitä siis olen vailla :confused2:

ITX
Ncase M1 modattuna videon tyylisellä alaosalla, jolloin pohjaan saa 240 radin ja normaalikokoiset tuulettimet. Ikkunan tilalla lisäksi 240 radi vakiopaikallaan.
Kokonaisuudessaan siis 2x240 radia ja DDC pumppu/cpu blokki yhdistelmällä.



Overkill
Diy kotelo, joka malliltaan yhdistelee caselabsin Magnum double wide koteloa ja STH10 koteloa, jossa ylä- ja alapuolella paikat radeille.

Magnum double wide
STH10

Koteloon mahtuisi siis yhteensä 4x480 radit ylä ja alaosaan, sekä eteen 2x360... :dead:
Kaikki radit saisivat ulkoa viileää ilmaa. Ylä- ja alaosat puolitettu omiin kammioihinsa.
Tarkoituksena olisi ohjata tuulettimet käynnistymään vaiheittain, joten matalalla kuormituksella mentäisiin täysin passiivisena.

Nykyisestä buildista saisin overkilliin radeja ja muutamaa tuuletinta lukuunottamatta kaikki vesiroippeet. Ncase buildia varten taas joutuisin myymään suurimman osan ja ostamaan tilalle sopivampaa tavaraa.

ITX
+ Pieni
+ Paikka vain yhdelle näytönohjaimelle
- Onko hiljainen pitkissä pelisessioissa?
- Haluanko pöydälle korvan viereen suhisemaan?
- Suurin osa raudasta olisi päivitettävä ITX kokoluokkaan

Overkill
+ Overkill
+ Varmemmin hiljainen ja viileä kaikilla kuormituksilla
+ Alkuun voisi mennä nykyisellä raudalla
- SLI mahdollisuus

Ei suoranaisesti liity nestejäähdytykseen, mutta en keksi parempaakaan topiccia aiheelle enkä viitsi aloittaa uuttakaan kysymystä varten.

Seuraava buildi siis mielessä ja "taistelen" ITX ja Overkill buildin välillä. Mielipiteitä siis olen vailla :confused2:

ITX
Ncase M1 modattuna videon tyylisellä alaosalla, jolloin pohjaan saa 240 radin ja normaalikokoiset tuulettimet. Ikkunan tilalla lisäksi 240 radi vakiopaikallaan.
Kokonaisuudessaan siis 2x240 radia ja DDC pumppu/cpu blokki yhdistelmällä.



Overkill
Diy kotelo, joka malliltaan yhdistelee caselabsin Magnum double wide koteloa ja STH10 koteloa, jossa ylä- ja alapuolella paikat radeille.

Magnum double wide
STH10

Koteloon mahtuisi siis yhteensä 4x480 radit ylä ja alaosaan, sekä eteen 2x360... :dead:
Kaikki radit saisivat ulkoa viileää ilmaa. Ylä- ja alaosat puolitettu omiin kammioihinsa.
Tarkoituksena olisi ohjata tuulettimet käynnistymään vaiheittain, joten matalalla kuormituksella mentäisiin täysin passiivisena.

Nykyisestä buildista saisin overkilliin radeja ja muutamaa tuuletinta lukuunottamatta kaikki vesiroippeet. Ncase buildia varten taas joutuisin myymään suurimman osan ja ostamaan tilalle sopivampaa tavaraa.

ITX
+ Pieni
+ Paikka vain yhdelle näytönohjaimelle
- Onko hiljainen pitkissä pelisessioissa?
- Haluanko pöydälle korvan viereen suhisemaan?
- Suurin osa raudasta olisi päivitettävä ITX kokoluokkaan

Overkill
+ Overkill
+ Varmemmin hiljainen ja viileä kaikilla kuormituksilla
+ Alkuun voisi mennä nykyisellä raudalla
- SLI mahdollisuus



Jos päädyt overkilliin ota Thermaltaken X9 koteloksi, monta kertaa halvempi ja selvästi fiksumpi ratkaisu kun emolevykin on hyllyllä vaakatasolla ja mm. CPU piirisarjoja voi tuulettaa altapäin.

Koteloon mahtuu ainankin 5kpl 480mm tai vielä enemmän pienempiä, jäähdyttimiä ja pumput saa emolevyhyllyn alapuolelle, eli jos saattuivat vuotamaan, elektronikka ei kastu.

Virtalähteelle on kaksi mahdollista paikkaa ja myös käynnistys ja boottipaneelin saa kahteen mahdolliseen paikkaan.

Massamuistipaikkoja on mahdollisuus laittaa 1-12kpl ja grafiikkakortin pituus voi maksimissaan olla 590mm

Valmiina on yksi 200mm ja yksi 140mm tuuletin, mutta niitäkin saa tarpeen mukaan ympäri koteloa parikymmentä kpl.

Kotelossa on mangnetoidut suodatinlevyt jotka pysyvät paikallaan ilman kiinnittämistä.

Kotelo on myös rakennettu mudulaariseksi, niin että niitä voi laittaa kaksi tai useampia päällekkäin Gobin ehdottamaan tapaan, jos hulluksi alkaa ja jäähdytys voi näin sijaita omassa moduulissaan, ylä tai alaosassa.

Meikäläinen on vain puolihullu joten, mulla on tossa kaksi 480mm radia ja pumppuina kaksi EK-140 Revo D5:sta, eli CPU:lle ja GPU:lle kokonaan omat ylimitoitetut systeemit. CPU on vielä korkaamaton ja pyörii silti idlessä 25C, Winukkaan meni vielä 5.3Ghz, mutta kaatui sitten siellä. :D

Yms.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom