Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

edit: jos laittaisi pelkkää akkuvettä, sinne varmaan alkaisi kertymään jotain kasvustoa? onko kellään kokemusta?
Mitään kasvustonestoa deionisoidussa (sen enempää kuin tislatussa) vedessä ei ole. Kasvusto on todennäköinen vaikka kaikki Redditin konkarit luonnollisesti ovat ajaneet pelkkää DI:tä vuosia kerrallaan ilman huoltoa.

Eri nesteitä ei tosiaan sekaisin, enkä myöskään DPU:ta lantraisi vedellä. Jos glykoliliuos on liian laiha, se saattaa ennemminkin toimia kasvualustana kuin tappajana.
 
Autotarvikeliikkeistä saa akkuvettä, se on tislattua vettä

edit: ek sivuilta "EK-CryoFuel also contains synergistic corrosion inhibitors to protect metals " eli ei oo tislattua vettä, en menisi laittamaan sekaisin.
Itseasiassa se akkuvesi ei ole tislattua, vaan deionisoitua vettä. Mutta varsin puhdasta silti.

EK ainakin haisee glykolille ja tuntuu inhottavalta, hieman tahmaiselta käsissä, joten kyllä siinä on muutakin kuin vettä.
 
On vissiin ihan ok lämmöt custom-loopille näyttikselle? Tosin 80% PL käytössä. Tunnin jauhoin Cyberpunkkia graffat täysillä, ja nesteen lämpö kun tulee näyttikseltä ja prossulta pois ni oli parhaimmillaan vajaa 32 astetta pelatessa? työpöytäkäytössä mittari näyttää 26,3 nyt ennen kuin menee radeille. ja tuulettimet n. 1000rpm ja pumppu 4000rpm.



Näyttökuva 2024-06-04 235552.png
Näyttökuva 2024-06-04 235504.png
 
Nyt olisi venailua et lomat alkaa.Tilasin viikko sitten Mo-Ra 420 Watercoolista ja edelleen tilaus seisoo varastossa.Taitaa olla sesonki päällä kun toimitusajat on noin pitkät.Näyttiksen blokki tuli viimeksi nopeasti.Täytyy vielä alkaa metsästämään tuulettimia (Noctua) jostain.Tilaushetkellä oli tuularit loppu Watercoolista prk.
 
Nyt olisi venailua et lomat alkaa.Tilasin viikko sitten Mo-Ra 420 Watercoolista ja edelleen tilaus seisoo varastossa.Taitaa olla sesonki päällä kun toimitusajat on noin pitkät.Näyttiksen blokki tuli viimeksi nopeasti.Täytyy vielä alkaa metsästämään tuulettimia (Noctua) jostain.Tilaushetkellä oli tuularit loppu Watercoolista prk.
Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä :rolleyes:
 
Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä :rolleyes:
Pelkällä Moralla saat jo huomattavan eron vrt. 2x 360 radiin ja voit samalla pitää kaikkia tuulareita käytännössä minimikierroksilla pelatessakin. T. Mora + 2x 360 ja äänetön kokoonpano
 
Pelkällä Moralla saat jo huomattavan eron vrt. 2x 360 radiin ja voit samalla pitää kaikkia tuulareita käytännössä minimikierroksilla pelatessakin. T. Mora + 2x 360 ja äänetön kokoonpano

Itsekin ajattelin että laitan Moran lisäksi 2 x360 radit, kun sellaiset olivat valmiina, mutta Mora toimii niin hyvin yksinään etten todellakaan jaksanut radeja enää virittää. Loopin tyhjentäminenkin on paljon helpompaa kun ei ole "pikkuradeja" kotelossa käänneltävänä. 4x200 tuulettimet ei nouse yli 430 rpm käytännössä koskaan, joten hiirenhiljaista on.
 
Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä :rolleyes:
Täytyy katsoa tarkasti erot kun jaksaa taas alkaa vääntämään.Kokeilen nyt ekana yhdellä D5 pumpulla et miten toimii.Voisihan sitä toisaalta tilailla tupla pumput ja uuden säiliön valmiiksi.Ei mulla mitään kiirettä ole tämän uuden setin kanssa.Voi olla et romut seisoo vielä elokuussakin vaatehuoneessa :lol: Varmaan 2x360 radit jää käyttöön kun ei vaan jaksa alkaa purkamaan koko settiä.
 
Pelkällä Mora420:llä saa useimmat kokoonpanot täysin äänettömiksi. Itsellä 7800x3d ja 7900xtx, a20:t 25% vakioteholla. Riippumatta kellotuksen asennosta nesteen lämpö pysyy erinomaisesti kurissa (selvästi alle 10K delta).

Mora 420 on 204% kahden 360:n pinta-alasta.
 
Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä :rolleyes:
Vastausta "kuinka iso ero?" -kysymykseen voi haarukoida siis vaikka niin, että tuo käytännössä kolminkertaistaa radiaattorikapasiteetin. :D
 
Vastausta "kuinka iso ero?" -kysymykseen voi haarukoida siis vaikka niin, että tuo käytännössä kolminkertaistaa radiaattorikapasiteetin. :D

Mutta kai se raja silti tulee jossain vastaan? Lähinnä noita markkien ajelujja ym muuta et jos kaikki posottaa täysillä niin onko asteen vai 4 asteen vaikutust nesteen lämpötilaan.
 
Mutta kai se raja silti tulee jossain vastaan? Lähinnä noita markkien ajelujja ym muuta et jos kaikki posottaa täysillä niin onko asteen vai 4 asteen vaikutust nesteen lämpötilaan.
"Montako jöpömarkkia enemmän saat 2 astetta viileämmällä vedellä?"

Kolme.

Mulla oli aiemmin 2x360+120+Mora. Idle delta alle 2K, täydellä (~500W) kuormalla 5K. Nyt on pelkkä Mora, rasitusdelta on ~8K paikkeilla. Käytännön ero esim. höpömarkeissa häviää kohinaan. Pelatessa eroa ei ole.
 
Jos hakusessa on ITX settiin mahdolisimman pieni (=matala) pump+ressu combo niin löytyykö suosituksia? Lisäksi myös mahd. pienet blokki+ressu+pumppu kombot kiinnostaa.
 
Modultra lobo.
 
Modultra lobo.

Joo noita katsoin, tuli vaan kyyneleet silmistä kun katsoi hintoja.

EK:lla on myös mutta myös sikahintaisia, Alphacoolilta löytyisi se Solo malli mutta ilmeisesti se pumppu ei oikein riitä mihinkään.
 
Se on käytännössä samaa luokkaa kuin perus aio -pumput. Riittää yhdelle radiaattorille ja sille solo -blogille itselleen, mutta ei enemmälle. Luotettavuus on aika lähellä nollaa. Voin myydä yhden halvalla. :lol:

Lobo on paras. Ek toinen. Sen jälkeen mennään aika äkkiä "mitäsattuu" -tasolle kun pumput alkaa olla kiinalaisia.

Nouvolo on yksi vaihtoehto, mutta aika tuntematon suuruus.


Pienten säiliökombojen puolella sitten taas stealkey customs
 
Viimeksi muokattu:
Joo noita katsoin, tuli vaan kyyneleet silmistä kun katsoi hintoja.

EK:lla on myös mutta myös sikahintaisia, Alphacoolilta löytyisi se Solo malli mutta ilmeisesti se pumppu ei oikein riitä mihinkään.
Olohuoneessa on 360mm+240mm+RTX3090+AM4 looppi Eisbaerilla. Hyvin pyörii, mutta Eisbaerin "nuhaisen" pumpun kanssa loopin täyttäminen ja ilmaaminen on se hankalin asia minkä takia sitä ei kannata käyttää paria radia monimutkaisemmassa loopissa.

Mainausboomissa oli Eisstation DC-LT 2 pumpullla parvekkeella 24/7 käytössä kahden näyttiksen, kahden 360mm radin ja CPU blokin looppi. Olin äärimmäisen tyytyväinen pumpun suorituskykyyn. Tyytyväinen en ollut loopissa alunperin olleeseen D5 pumppuun jonka laakerit kuluivat puhki.
 
Viimeksi muokattu:
Mites noi 90 asteen matalat liittimet, oliko muilla kuin Koolancella ja EK:lla? Ei tartte olla rotary mutta pitäisi olla mahdollisimman matalia. Tulisi 16/10 pehmeälle putkelle.

Eli siis tän tyyppiset Fitting Single, *Black* Adjustable Elbow (Low Profile), G 1/4 BSPP
Barrowilla? Jos tuo on mitä haet?


IMG20240617044138.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sit vielä testit ennen nesteiden täyttöä :smoke: saas nähdä menikö kerralla oikein. Vaikuttaisi siltä et työpäivän jälkeen pääsee kattoo mite lämmöt ja melutaso. Ahdas on kotelo kahden 240*45mm radien kanssa, mut ehkäpä se tästä. Olis ehkä pitänyt ottaa toinen hieman ohuempana.
 

Liitteet

  • IMG_2222.jpeg
    IMG_2222.jpeg
    319,2 KB · Luettu: 53
Sit vielä testit ennen nesteiden täyttöä :smoke: saas nähdä menikö kerralla oikein. Vaikuttaisi siltä et työpäivän jälkeen pääsee kattoo mite lämmöt ja melutaso. Ahdas on kotelo kahden 240*45mm radien kanssa, mut ehkäpä se tästä. Olis ehkä pitänyt ottaa toinen hieman ohuempana.
Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin:) eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseen :)
 
Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin:) eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseen :)
Jos jokin kulmaliitin vääntää johonkin suuntaan niin saattaa ilmaa päästä läpi. Itsellä ainakin näin kävi kerran kun ulkoista radia siirsin niin antoi painetta pois.
 
Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin:) eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseen :)
15min jälkeen ei ollut viisari liikkunut, ja tunnin jälkeen oli hieman värähtänyt et 0,5bari takana oleva viiva vähän näkyi. Vaikuttaa siis hyvältä, katotaan miltä näyttää 8-10h jälkeen et onko tippunu enemmän. Joutuu kyll purkaa jos haluaa kaikki kiristää.
 
15min jälkeen ei ollut viisari liikkunut, ja tunnin jälkeen oli hieman värähtänyt et 0,5bari takana oleva viiva vähän näkyi. Vaikuttaa siis hyvältä, katotaan miltä näyttää 8-10h jälkeen et onko tippunu enemmän. Joutuu kyll purkaa jos haluaa kaikki kiristää.
Ite purkin ja kasasi varmaan 10 kertaa enne kun meni hermot :rolleyes:
 
Kellään kokemuksia molex+3-pin modaamisesta siten että molexin voisi jättää pois ja virta tulisi myös 3-pin liittimestä? Ideana vähentää kaapelisotkua, jos saisi jätettyä molex/sata piuhan pois PSU:sta niin auttaisi paljon. SF750 kyseessä.

Asrock B550m-itx/ac emo, yrittänyt googlettaa paljonko headerit tarjoaa amppeja mutta lankun cha2/wp header kaiken järjen mukaan pitäisi tarjota 2-3A jonka pitäisi riittää DDC pumpulle kun sitä ei kuitenkaan 100% teholla ajeta.

edit 2A tarjoaa molemmat cha1/wp ja cha2/wp headerit, onko liian vähän?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka 24W pitäs riittää DDC:lle hyvin ajossa, niin käynnistyessä voi tulla aika paljon isompi piikki joka voi heittää emon vikatilaan vaikkei mikään hajoaisikaan. Onnistumisistakin on joskus kuultu.

Jos laittaa ko. headerin DC-modeen BIOSissa ja sieltä rajoittaa tehon niin tuleeko käynnistäessä piikki kuitenkin ennenkuin BIOS latautuu? Oletan että tulee.
 
Jos laittaa ko. headerin DC-modeen BIOSissa ja sieltä rajoittaa tehon niin tuleeko käynnistäessä piikki kuitenkin ennenkuin BIOS latautuu? Oletan että tulee.
Paha sanoa. Mä meinasin joskus ajaa pumppua Quadron PWM -headerista kun se antaa kans tuon 2A per kanava. Kysyin Aquacomputerilta kuitenkin että mitä tapahtuu jos niin tekee ja Sven sanoi että "ei kannata, käynnistäessä quadro todennäköisesti pamauttaa vikavirtasuojan päälle".
 
Paha sanoa. Mä meinasin joskus ajaa pumppua Quadron PWM -headerista kun se antaa kans tuon 2A per kanava. Kysyin Aquacomputerilta kuitenkin että mitä tapahtuu jos niin tekee ja Sven sanoi että "ei kannata, käynnistäessä quadro todennäköisesti pamauttaa vikavirtasuojan päälle".

Pitää ehkä testata, "tieteen nimissä".

Miten muuten tuollainen Barrowin pumppu saa ohjausdataa, siinä on siis molex, 3-pin ja vielä erillinen pieni säätönuppi johdon päässä, jos 3-pin on kiinni emossa niin ajaako se säätönupin yli? Onko säätönuppi vain sitä varten jos 3-pin ei ole emossa kiinni (toimiiko edes?)
 
Eikös PWM:t ole yleensä 4-pinnisiä ja DC menee kolmella..? Eli jos tuon haluaisi ottavan sekä signaalin, että virrat samasta liittimestä, niin pitäis vaihtaa 4-pinniseen.
Muutenhan toi on johdotuksen osalta yksinkertanen; +12V, maa, PWM ja kierrosanturin piuhat oikeille paikoilleen 4-pinniseen liittimeen ja kiinni emoon.
02-1-3717197126.jpg
Itse tosin jättäisin tekemättä, jos ei ole 100% varmuttaa riittääkö emon anto pumpulle. Turha tommosen takia on emoaan käräyttää IMO.
 
Vaikuttaa vaan siltä että tohon AliExpressin tuotteen otsikkoon nyt vaan on ympätty kaikenlaista avainsanaa mukaan, jotta näkyisi paremmin hakutuloksissa. Tämmönen spammitaktiikka on hyvin yleistä, joissain palveluissahan voi noista raportoidakin. 3-pinniseen ei saa mitenkään pwm:ää (paitsi jos kyseessä on jokin muu standardi kuin PC:stä löytyvä, josta kierroslukuanturi on jätetty pois ja korvattu PWM:llä).

Se 4. pinni on nimenomaan se PWM, 3-pinninen on muutoin yhteensopiva, jättää vain PWM:n kytkemättä.

Itse en tekis tota modia, jos välitän lainkaan emolevystä. Ehkä semmosella emolevyllä vois testata, joka on muutenkin menossa SER:iin tai tarkoituksena ostaa uusi, mutta sitten taas siihen uuteen en uskaltaisi kytkeä.

Johtosekamelskaan on muitakin keinoja; laita se virtapiuha piiloon, sukita se jonkin kanssa. Vaihda molex johonkin vähemmän jykevään liittimeen, tai poista koko liitin; Molexien sisältä löytyvät pinnit voi laittaa vaikka paljaalteen kiinni toisiinsa, päälle vaan sopivaa kutistesukkaa. Oikein tehtynä lopputulos on siro, siisti, ja turvallinenkin jos tietää mitä tekee, mutta kaikki tietenkin omalla vastuulla.
 
Eikös PWM:t ole yleensä 4-pinnisiä ja DC menee kolmella..? Eli jos tuon haluaisi ottavan sekä signaalin, että virrat samasta liittimestä, niin pitäis vaihtaa 4-pinniseen.
Muutenhan toi on johdotuksen osalta yksinkertanen; +12V, maa, PWM ja kierrosanturin piuhat oikeille paikoilleen 4-pinniseen liittimeen ja kiinni emoon.

Joo siis 3-pinnisellä olisi tarkoitus mennä kun sellainen jo löytyy pumpusta, 3-pinnistä ohjataan DC-modessa joka ei ole yhtä hyvä kuin PWM ohjaus mutta toimii jotenkuten. Tossa on vielä manuaalinen potentiometri, ilmeisesti sitä käytetään kun halutaan vain manuaalinen kontrolli.

edit linkin otsikko hieman harhaanjohtava
 
Johtosekamelskaan on muitakin keinoja; laita se virtapiuha piiloon, sukita se jonkin kanssa. Vaihda molex johonkin vähemmän jykevään liittimeen, tai poista koko liitin; Molexien sisältä löytyvät pinnit voi laittaa vaikka paljaalteen kiinni toisiinsa, päälle vaan sopivaa kutistesukkaa. Oikein tehtynä lopputulos on siro, siisti, ja turvallinenkin jos tietää mitä tekee, mutta kkaikki tietenkin omalla vastuulla.

Ei nämä oikein auta kun tulee kuitenkin se yksi johtonippu lisää powerista eli se jossa molexit ja sataliittimet, tarkoitus olisi päästä kokonaan tästä eroon.
 
Pikasella Googletuksella D5 pumppu vie max 1.46A tai 2.1A virtaa. DDC-pupulle en äkkiseltään löytänyt ko. lukua. Isoin luku mitä oon emolevyissä nähny, mitä valmistaja lupaa, on 2A. Yleisempää on että valmistaja lupaa jonkin vähän pienemmän luvun, esim. 1A. Joskus näkee myös 0.5A:ta, mutta tuo on ollut tavallisessa tuuletinliittimen kohdalla, pumppuliittimestä yleensä luvataan vähän enemmän.

Jos jännitteen saa luotettavasti laskettua alemmaksi, ja luottaa siihen ettei esim. BIOS-päivitys tai jokin tuuletinkontrollointisofta vaihda jännitettä vahingossa takaisin 12V:iin, niin saattaahan toimiakin. Saattaa se tuurilla toimia vaikka olis 12V:akin (kannattaa kaivaa jostakin juuri oman pumpun spesifikaatiot).

Mutta jos minulta nyt kysyttäisiin mielipidettä, niin vaikuttaa modilta jossa vähän tarkoituksella koetetaan hajottaa emolevyä mielestäni vähän turhan takia. Oma neuvo on, että älä tee sitä. Jos välttämättä haluaisin sirommat johdot, modaisin virtalähteeltä tulevan johdon ja pumpun liittimen em. kuvatulla tavalla. Niputtamalla sen muiden johtojen kanssa ja sukittamalla tulee varmasti kosmeettisesti nätti tulos. Jokainen tekee omilla laitteillaan toki mitä lystää.

(EDIT: Aiemmin ymmärsin että ylimääräinen virta tulee 4-pinnisellä molexilla, mutta sama pätee myös SATA-liitimeen. (Lisä)virta tulee kuitenkin kahdella johdolla, +12V ja GND)
 
Pikasella Googletuksella D5 pumppu vie max 1.46A tai 2.1A virtaa. DDC-pupulle en äkkiseltään löytänyt ko. lukua. Isoin luku mitä oon emolevyissä nähny, mitä valmistaja lupaa, on 2A. Yleisempää on että valmistaja lupaa jonkin vähän pienemmän luvun, esim. 1A. Joskus näkee myös 0.5A:ta, mutta tuo on ollut tavallisessa tuuletinliittimen kohdalla, pumppuliittimestä yleensä luvataan vähän enemmän.

D5 2A, DDC 1.5A on lähtökohta, pieniä valmistajakohtaisia eroja saattaa löytyä.

Oman emoleyn kohdalla cha-wp header antaa 2A tehoa valmistajan mukaan. Yleisesti about kaikista headereista saa nykyään min sen 1A, taitaa olla 0.5A jo aika harvinaista. Jotkut emot antavat 3A pumppu-headereista.

Jos välttämättä haluaisin sirommat johdot, modaisin virtalähteeltä tulevan johdon ja pumpun liittimen em. kuvatulla tavalla. Niputtamalla sen muiden johtojen kanssa ja sukittamalla tulee varmasti kosmeettisesti nätti tulos. Jokainen tekee omilla laitteillaan toki mitä lystää.

Kyseessä ITX-koppa, tuota SATA/molex nippua ei käytännössä sirommaksi saa, siellä on se iso kasa liittimiä pitkässä johdossa joka tapauksessa ja se vie paljon tilaa. Ainoa vaihtoehto olisi pätkiä ko. johtonippu niin että siihen jäisi yksi molex-liitin sopivan mittaisena mutta siinä on aika iso duuni.
 
Joo siis 3-pinnisellä olisi tarkoitus mennä kun sellainen jo löytyy pumpusta, 3-pinnistä ohjataan DC-modessa joka ei ole yhtä hyvä kuin PWM ohjaus mutta toimii jotenkuten. Tossa on vielä manuaalinen potentiometri, ilmeisesti sitä käytetään kun halutaan vain manuaalinen kontrolli.

edit linkin otsikko hieman harhaanjohtava
Okei joo, DC:llä vois onnistua paremminkin, jos pakottaa ruuvista kierrokset alemmas, jolloin vie oletettavasti myös vähemmän virtaa käynnistyessään.
Mikäs siinä kokeillessa, kunhan on henkisesti ja taloudellisesti valmis siihen, että emo (ja mahdollisesti joku muukin komponentti) päästää taikasavut pihalle ja joutuu ne vaihtamaan.
 
Kyseessä ITX-koppa, tuota SATA/molex nippua ei käytännössä sirommaksi saa
Toki saa. Siihen voi tehdä sopivan mittaisen custom kaapelin jossa on tasan se tarvittava molex -liitin - tai vaihtoehtoisesti laittaa suoraan pumpun virtajohtoon virtalähteelle sopivan 6pin aux -liittimen.
 
Valmiiksi tuli, ja meni jopa kerralla oikein. Hieman yllättynyt kun kerran oli ensimmäinen custom loop mikä tuli tehtyä. Hieman liian ahdas tuli kotelon etuosasta, olis pitänyt ottaa ohuempi radi sinne niin olis päässyt ilma kiertää paremmin. Tuli säädettyä tilauksen kanssa, ja tuli sit vahingossa tilattua Alphacool Core 200 säiliö+pumppu. Eihän se tähän koteloon mahdu :smoke: Käytettynä sit EKWB:n vanha säiliö ja D5 pumppu combo... no semmoista sattuu. Muuten meni kyll ihan hyvin mitä päissäni tätä pohdin. Omasta mielestäni EPDM putket sopii tähän buildiin hyvin. Kovilla putkilla olis ollut kyll liian iso pala purtavaksi.

- 2kpl Alphacool NexXos XT45 X-Flow 240mm radit
- Alphacool Core 1 black prossublokki
- Alphacool Core RTX4090 Blokki
- Lämpötilasensori toisen radin pohjassa
- Pikaliitin huoltoa varten loopin pohjassa
- 13/10 EPDM soft-tube ja nippu 90 asteen liittimiä ja muutama suora. Prossublokin kohdalla myös yksi 20mm korotus et sai putket nätisti.
- 4kpl NF-A12x25 PWM
 

Liitteet

  • 20240617_171543690_iOS.jpg
    20240617_171543690_iOS.jpg
    286,4 KB · Luettu: 109
  • 20240618_050952736_iOS.jpeg
    20240618_050952736_iOS.jpeg
    326,3 KB · Luettu: 108
  • 20240618_050934800_iOS.jpeg
    20240618_050934800_iOS.jpeg
    306 KB · Luettu: 91
  • 20240617_153212116_iOS.jpeg
    20240617_153212116_iOS.jpeg
    315,5 KB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:
Toki saa. Siihen voi tehdä sopivan mittaisen custom kaapelin jossa on tasan se tarvittava molex -liitin - tai vaihtoehtoisesti laittaa suoraan pumpun virtajohtoon virtalähteelle sopivan 6pin aux -liittimen.

Kyllä, custom-mittainen kaapeli pelkällä molexilla olisi sirompi, mutta kuten tossa ylempänä sanoin niin nykyistä sata/molex roikkaa ei nätimmäksi saa ILMAN että lähtee pätkimään sitä.
 
Valmiiksi tuli, ja meni jopa kerralla oikein. Hieman yllättynyt kun kerran oli ensimmäinen custom loop mikä tuli tehtyä. Hieman liian ahdas tuli kotelon etuosasta, olis pitänyt ottaa ohuempi radi sinne niin olis päässyt ilma kiertää paremmin. Tuli säädettyä tilauksen kanssa, ja tuli sit vahingossa tilattua Alphacool Core 200 säiliö+pumppu. Eihän se tähän koteloon mahdu :smoke: Käytettynä sit EKWB:n vanha säiliö ja D5 pumppu combo... no semmoista sattuu. Muuten meni kyll ihan hyvin mitä päissäni tätä pohdin. Omasta mielestäni EPDM putket sopii tähän buildiin hyvin. Kovilla putkilla olis ollut kyll liian iso pala purtavaksi.
Pieneen tilaan olet kyllä saanut mahtumaan. Tuosta huomaa kuinka ison osan tilasta pumppu-säiliö vie kokoonpanosta. Onhan niille pienempiä vaihtoehtoja mutta D5 on kuitenkin D5.
 
Onko kellään tietoa/kokemusta voiko tollanen DCC pumppu olla ns. ylösalaisin kiinni kopassa? Eli jos teoriassa haluaisi kopan kattoon kiinni pohjasta niin tuleeko ongelmia (muuten kuin ilmaamisessa)?

Äkkiseltään tulee mieleen se että miten tuohon saa veden kiertämään siten ettei pyöri kuivana mutta sen voisi taklata siten että täyttää loopin siten että pumppu on letkujen varassa alempana ja laittaa ruuveilla kiinni vasta kun looppi täynnä.
 
Onko kellään tietoa/kokemusta voiko tollanen DCC pumppu olla ns. ylösalaisin kiinni kopassa? Eli jos teoriassa haluaisi kopan kattoon kiinni pohjasta niin tuleeko ongelmia (muuten kuin ilmaamisessa)?

Äkkiseltään tulee mieleen se että miten tuohon saa veden kiertämään siten ettei pyöri kuivana mutta sen voisi taklata siten että täyttää loopin siten että pumppu on letkujen varassa alempana ja laittaa ruuveilla kiinni vasta kun looppi täynnä.

Sallitut asennussuunnat (kaappaus ekwb:n ohjeesta):
Screenshot_20240618_185909_Firefox.jpg
Lähinnä laakerointi määrittelee tuon suunnan.
 
Onko kellään tietoa/kokemusta voiko tollanen DCC pumppu olla ns. ylösalaisin kiinni kopassa? Eli jos teoriassa haluaisi kopan kattoon kiinni pohjasta niin tuleeko ongelmia (muuten kuin ilmaamisessa)?

Äkkiseltään tulee mieleen se että miten tuohon saa veden kiertämään siten ettei pyöri kuivana mutta sen voisi taklata siten että täyttää loopin siten että pumppu on letkujen varassa alempana ja laittaa ruuveilla kiinni vasta kun looppi täynnä.
Maalaisjärjellä ajateltuna voisi toimia väärinpäin vain jos säiliö on ylempänä kuin pumppu ja silloinkin on riski että ilmakupla jää pumppuun, jolloin imu loppuu ja pumpun laakeri hirttää kiinni. Kopan kattoon jos laitat ja jos säiliö ei tule kopan yläpuolelle, niin mahdoton yhtälö. Ainakin riski niin suuri että en itse tekisi missään tapauksessa.
 
Mo-Ra tilattu siis 10.6 ja edelleen odottaa Watercoolin ripeitä varastomiehiä keräämään/postittamaan rojuja.Laitoin kyselyä niin vastaus oli et tämän viikon aikana pitäisi lähteä matkaan.Eli jos haluaa tavaraa nopeasti niin tilatkaa jostain muualta tavarat.Ennen lähtenyt kamat seuraavana päivänä.Taitaa olla aika kova ruuhka menossa siellä.Nyt täytyy alkaa metsästämään Noctuat jostain.
 
Tässä nyt tovin seuraillut lämpöjä, ja aikaisempaa kokemusta ei oikeen ole niin kysytäämpä täältä. Omasta mielestä vaikuttaa ihan toimivalta alla olevat lukemat;

- Veden lämpötila rasituksessa 45-46c
- GPU max lämpö 60c
- Prossun lämmöt 60-70c
- Ambient lämmöt 25-27c näin kuumana kesäpäivänä
- D5 pumppu 3300rpm

Tuulettimista voisi periaatteessa ottaa enemmän irti, mut emt tarviiko. Nämä lämmöt siis muutaman tunnin rasituksen jälkeen pelattaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 752
Viestejä
4 564 647
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom