Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tässä oli minun ensimmäinen sarja mitä ostin.
Ja ostin sitten vielä lisäksi gpu blokin ja piirisarja jäähyn.

No tuo radi näyttääs äkkiseltään siltä.
 
Nykyinen ilmajäähymies kun saapuu nestejäähylankaan, niin ottaa hatun päästä ja kumartaa :)

Laitoin näyttisblokin myyntiin jos jollekin sattuu olemaan tarve, käyttämätön kapistus:

Mulla jonkun verran muuta nestejäähykamaa kaapissa mutta ne saa jäädä odottelemaan inspiraatiota jos vaikka seuraavan näyttissukupolven laittais sitten vesille. Eikai ne kaapissa happane, vai voiko tuollainen D5 pumppu kuivahtaa jotenkin, tiivisteet varmaan parempi tarkistaa jos on pari vuotta kuivatelakalla?
 
Nykyinen ilmajäähymies kun saapuu nestejäähylankaan, niin ottaa hatun päästä ja kumartaa :)

Laitoin näyttisblokin myyntiin jos jollekin sattuu olemaan tarve, käyttämätön kapistus:

Mulla jonkun verran muuta nestejäähykamaa kaapissa mutta ne saa jäädä odottelemaan inspiraatiota jos vaikka seuraavan näyttissukupolven laittais sitten vesille. Eikai ne kaapissa happane, vai voiko tuollainen D5 pumppu kuivahtaa jotenkin, tiivisteet varmaan parempi tarkistaa jos on pari vuotta kuivatelakalla?
Itsellä oli vanha D5 pumppu kaapissa aika monta vuotta oli tuo aquacomputer malli missä oli aquabus liitäntä tai usb mahdollisuus ja se ainakin oli ihan hyvässä kunnossa.
Tietysti kannattaa ottaa pumpun impelleri pois ja katsoa onko kerrostumia siinä ja putsata jos löytyy muuten kun seuraavan kerran käynnistää voi tuo keraaminen laakeri rikkoontua jos on kovettunut. likaa siellä.

Aika idiottivarmoja laitteita noi D5 pumput jos pitää huolen niistä eikä käytä kuivana.
O rengas tiiviste voi tietysti mennä huonoksi mutta sellaisen saa tilattu ta haettu jostain kun on perus kamaa.

Yksi hydorin L30 pumppu on mennyt rikki oli Asetek waterchill extreme pumppu missä oli ensimmäiset kunnolliset kierrosluku säädöt ja softa ja syy rikkontumiseen oli Swiftech blokin asennus ja heidän vihertävä neste mitä piti kirkastua kun käytti tukki blokin eli oli niin ahdistava että rasitti liikaa pumppua ja moottori kärvähti.

Blokki on vielä olemassa jos joku tarvitsee LGA 775,1156 ja 1366 kannalle mutta on mallia hieman ahdistava eli monen blokin järjestelmässä ei paras mahdollinen mutta saa toimimaaan.
En ole enää swiftech tuotteita ostanut ja tällä hetkellä jos olen ymmärtänyt oikein ovat tekemässä jonkinlaisen comebackin nestejäähy markkinoille useamman vuoden hiljaiselon jälkeen.
 
Nykyinen ilmajäähymies kun saapuu nestejäähylankaan, niin ottaa hatun päästä ja kumartaa :)

Laitoin näyttisblokin myyntiin jos jollekin sattuu olemaan tarve, käyttämätön kapistus:

Mulla jonkun verran muuta nestejäähykamaa kaapissa mutta ne saa jäädä odottelemaan inspiraatiota jos vaikka seuraavan näyttissukupolven laittais sitten vesille. Eikai ne kaapissa happane, vai voiko tuollainen D5 pumppu kuivahtaa jotenkin, tiivisteet varmaan parempi tarkistaa jos on pari vuotta kuivatelakalla?

Eikai nuotten päälle mikään käy. 10v menee ainakin ilman ihmeempiä putsailuja yms.
 
50 000 h vikaantumisväli 25C nesteellä ja 100% nopeudella.

Putsaustarve riippuu käytetystä nesteestä ja kierrossa muuten uivan moskan määrästä.
 
Pientä päivitystä ja koitin toisen samanlaisen säiliön asentaa viereen mutta en keksinyt mitään järkevää kiinnitystä.
Joudun ehkä luopumaan kahden loopin järjestelmästä ennen kun saan muokattu jotain sinne.
Koitin ensin pumpun päätyyn kiinnittää mutta kun siinä on tuo vaimennuskumi välissä ja säiliö turhan painava siitä tuli huojuva sekä tulisi liian lähelle emolevyn liittimiä.
Vaakatasoon en haluasi asentaa kun säiliö ei ole paras mahdollinen siihen.
 

Liitteet

  • 20231229_142719.jpg
    20231229_142719.jpg
    207,6 KB · Luettu: 73
Jos kansi on multiport, niin HK tube toimii ongelmitta vaakatasossa. Twist topilla toki ei.
 
Jos kansi on multiport, niin HK tube toimii ongelmitta vaakatasossa. Twist topilla toki ei.
On normi Twist malli.
Luulen että pitää ostaa toisenlainen säiliö ja pistää se alas.Samalla saisi näytönohjaimen letkut vedetty samaa reittiä mistä tuo virtaliitin kulkee.
Saisin kyllä toisen säiliön viereen mutta se olisi lähempänä takaseinää ja silloin joutuisi säiliön letkuliittimet kääntää sivulle.
En tiedä onko se järkevä ratkaisu. Suurinpirtein noin tulisi ja poraus sekä 2kpl korotuspaloja yhdelle puolelle.
 

Liitteet

  • 20231229_161624.jpg
    20231229_161624.jpg
    220,5 KB · Luettu: 77
Näköjään Heatkiller säiliö on sama kun alphacool Eisbecher aurora ei pysty painetestaa kunnolla ilmalla kun alkaa vuotaa säiliön kansi.
Sain juuri sen 0.5bar siihen.
 
Nyt on kone pyörinyt prossublokin kanssa noin 1h verran folding home käytössä ja noin 10 astetta tippui lämmöt verrattuna deepcool AK620 ilmajäähy.
Eli lämpötila siinä 75 asteen tuntumassa ja kellotaajuus nousi melkein 100mhz verran täydessä rasituksessa eli pyörii kaikki ytimet 4800-4850mhz.
Tuo näytönohjain vielä nostaa kotelon lämpötilaa reilusti.
Huomasin että letku loppuu kesken niin en yritänyt näytönohjainta asentaa kiertoon mukaan.
Pitää vielä miettiä mitä teen toisen säliön/pumppu kombon kanssa pitäiskö ostaa multiport kannen siihen että saa vaakatason asennettu kun mahtuisi helposti näytönohjaimen alle.
 
Nyt on kone pyörinyt prossublokin kanssa noin 1h verran folding home käytössä ja noin 10 astetta tippui lämmöt verrattuna deepcool AK620 ilmajäähy.
Eli lämpötila siinä 75 asteen tuntumassa ja kellotaajuus nousi melkein 100mhz verran täydessä rasituksessa eli pyörii kaikki ytimet 4800-4850mhz.
Tuo näytönohjain vielä nostaa kotelon lämpötilaa reilusti.
Huomasin että letku loppuu kesken niin en yritänyt näytönohjainta asentaa kiertoon mukaan.
Pitää vielä miettiä mitä teen toisen säliön/pumppu kombon kanssa pitäiskö ostaa multiport kannen siihen että saa vaakatason asennettu kun mahtuisi helposti näytönohjaimen alle.

Sulla näköjään kokemusta tuosta kahden loopin setistä niin tuli itselläkin ajatus kun olisi kaapissa toinen tuplapumppu kombo jos laittaisi 2x360 näyttikselle ja yhden 360 kierron prossulle niin onko tuossa nyt käytännön hyötyä lämpöjen suhteen?
 
Sulla näköjään kokemusta tuosta kahden loopin setistä niin tuli itselläkin ajatus kun olisi kaapissa toinen tuplapumppu kombo jos laittaisi 2x360 näyttikselle ja yhden 360 kierron prossulle niin onko tuossa nyt käytännön hyötyä lämpöjen suhteen?
Itse haluasin enemmän huolettavuuden kannalta niin ei tarvitse koko looppia tyhjentää.
Pitää miettiä miten saan toisen pumpun viereen kun se olisi siistin ratkaisu enkä varman koskaan push/pull tuuletinkombo asenna niin tilaa on turhan siinä jäähdyttimen edessä.
Näin että ainakin jimms myy eri mittasia standoff malleja mitä ehkä toimisi mutta en tiedä kuinka tukeva se on kun huomasin että noi Ek zmt letkut on aika tiukat ensimmäisen kerran asentaa.
Pitää mitata hieman huomenna ja tulevaisuudessa varman tulee toinen kenno alas en tiedä käytänkö omia vanhoja kennoja ja noctua tuulettimia vai ostanko uuden.
Sitten mahtuisi vielä 240 tai 280 mutta epäilen ettei siitä ole hirveän suuri hyöty.
Sain vielä blokin rgb valot,kotelon ja emolevyn signal rgb softan kanssa säädetty mikä oli pieni voitto kun armory crate ei ikinä toimi.

Yksi vaihtoehto olisi asentaa pikaliittimet blokkeihin mutta monet haukkuu niitä etteivät tahdo kestää.
 

Liitteet

  • 20231229_213724.jpg
    20231229_213724.jpg
    238,3 KB · Luettu: 76
Ajattelin että kokeillaan tuon Gigant 3360 kanssa 6x140mm flektiä vs 1x180 flekti. Artic p14 pwm flektejä tilaukseen Aquatuningilta, samassa tilauksessa sitten Alphacooling D5 kaksoispumppupesä (no tämä oli se ensisijainen syy tilaukseen). Tilaus tulikin aika nopeasti ja näytti olevan hyvin pakattu, mutta 5-paketin flekteissä kaikissa yksi pinna murtunut/poikki ja solopaketin flektistä kokonaan yksi pinna irti. JeeJee Jeesus sentään.
Palautusta tekemään Aquatuningille mihin laitoin myös kuvia hajonneista flekteistä, vastauksessa kiiteltiin kuvista ja olivat laittaneet uudet flektit tulemaan.
 
Itse haluasin enemmän huolettavuuden kannalta niin ei tarvitse koko looppia tyhjentää.

Itse ratkasin tämän laittamalla joka väliin pikaliittimet. 10v varmaan ollut ja yksikään ei ole vuotanut. Alphacoolin eizappenit vai mikä nimi noila nyt onkaan käytössä. Tosin nyt jos hommaisin menisin koolancella tai ns. teollisuuslaatuisilla esim. Liquid Cooling Couplings | Quick Connects & Disconnects | CPC esim. Ekn omat on näitä colderin tekeleitä.

 
Viimeksi muokattu:
Itse ratkasin tämän laittamalla joka väliin pikaliittimet. 10v varmaan ollut ja yksikään ei ole vuotanut. Alphacoolin eizappenit vai mikä nimi noila nyt onkaan käytössä. Tosin nyt jos hommaisin menisin koolancella tai ns. teollisuuslaatuisilla esim. Liquid Cooling Couplings | Quick Connects & Disconnects | CPC esim. Ekn omat on näitä colderin tekeleitä.

Noita kovasti haukuttuja alphacooleja on itsellänikin GPU-blokin yhteydessä ollut jo vuosia eivätkä ole vuotaneet. Tippa tai kaksi tulee kun ottaa auki mutta ei sen enempää.
 
Noita kovasti haukuttuja alphacooleja on itsellänikin GPU-blokin yhteydessä ollut jo vuosia eivätkä ole vuotaneet. Tippa tai kaksi tulee kun ottaa auki mutta ei sen enempää.
Samoja alphacooleja neljä kappaletta omassa loopissa kahdeksatta vuotta, ja samat tippa tai kaksi kun avaa mutta muutoin olleet ongelmattomia.
 
Lian Li Evo ja 3x 360 EK:n radeja. Onko näissä tuulettimien suuntauksissa mitään tolkkua? Tosin sivussa, tuulettimien takana oleva radi ei vissiin nyt hirveästi nestettä viilennä kun kaikki kuuma ilma menee sen läpi. Tuntuu vaan pöljältä, että sitten olisi ainoastaan yksi tuuletin puhaltamassa ulos.
 

Liitteet

  • juupajuu.jpg
    juupajuu.jpg
    368,4 KB · Luettu: 86
Lian Li Evo ja 3x 360 EK:n radeja. Onko näissä tuulettimien suuntauksissa mitään tolkkua? Tosin sivussa, tuulettimien takana oleva radi ei vissiin nyt hirveästi nestettä viilennä kun kaikki kuuma ilma menee sen läpi. Tuntuu vaan pöljältä, että sitten olisi ainoastaan yksi tuuletin puhaltamassa ulos.
Melkein pistäisin katto tuulettimet puhaltaman ulos ja sivu tuulettimet sisään niin saa luonnollisemman lämmönpoiston.
Sitten vain säätää tuulettimet että saa positiivisen paineen koteloon.
Itse en ole tuohon koteloon rakentanut mutta lian li O11 mini olen ja siinä oli radi alhalla ja kyljessä ja katossa 2kpl tuulettimia kun siihen ei saanut kennoa mahtumaan ATX kokoisen emon takia.
Toimi aika hyvin kunhan otin pölysuodattimen pois sivulta ja se kenno oli push pull tuulettimilla.
 
Lian Li Evo ja 3x 360 EK:n radeja. Onko näissä tuulettimien suuntauksissa mitään tolkkua? Tosin sivussa, tuulettimien takana oleva radi ei vissiin nyt hirveästi nestettä viilennä kun kaikki kuuma ilma menee sen läpi. Tuntuu vaan pöljältä, että sitten olisi ainoastaan yksi tuuletin puhaltamassa ulos.
Parhaan jäähdytystehon saa kun kaikki radit saa viileää ilmaa, eli kaikki joko sisään tai ulos. Tällä on oikeasti jonkinlainen merkitys.

Kaikki ulos luonnollisesti aiheuttaa kohtuullisen alipaineen koteloon, jolla nyt ei muuten ole juurikaan merkitystä kuin pölyn kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ja kaikki sisään tietysti tuottaa jonkinlaisen ylipaineen vaikka yksi poistopropelli onkin helpottamassa. Se myös nostaa kotelon sisälämpöjä joitakin asteita, mutta yleensä tällä ei ole merkitystä. Jos kuitenkin esim. nvme -levyt tai muistit käy kovin lämpöisinä niin haittaa saattaa olla.
 
Niin, ja kaikki sisään tietysti tuottaa jonkinlaisen ylipaineen vaikka yksi poistopropelli onkin helpottamassa. Se myös nostaa kotelon sisälämpöjä joitakin asteita, mutta yleensä tällä ei ole merkitystä. Jos kuitenkin esim. nvme -levyt tai muistit käy kovin lämpöisinä niin haittaa saattaa olla.

No sitten olisi myös tämä vaihtoehto. Löytyy tosiaan tuo mesh paneeli jolloin siihen saisi 2 x 140 esim.
 

Liitteet

  • airflow ver 2.jpg
    airflow ver 2.jpg
    304,6 KB · Luettu: 54
No sitten olisi myös tämä vaihtoehto. Löytyy tosiaan tuo mesh paneeli jolloin siihen saisi 2 x 140 esim.
Sitten tuo on jo ihan eri tarina ja kumpi vain, intake tai exhaust, toimii radeille. Radiaattorit ahdistaa niiden päällä olevia tuulettimia kohtuullisen paljon, joten jos 3x140 laittaa pyörimään hiukan radituulettimia nopeammin, ei yli-tai alipainetta synny kovinkaan paljon.

Ite laittaisin radit ulos, muut sisään, mutta puhtaasti esteettisistä syistä. :D
 
Lian Li Evo ja 3x 360 EK:n radeja. Onko näissä tuulettimien suuntauksissa mitään tolkkua? Tosin sivussa, tuulettimien takana oleva radi ei vissiin nyt hirveästi nestettä viilennä kun kaikki kuuma ilma menee sen läpi. Tuntuu vaan pöljältä, että sitten olisi ainoastaan yksi tuuletin puhaltamassa ulos.

Itsellä on sama koppa ja sama määrä radeja ja kaikki tuulettimet puhaltavat ulos päin. Etu mesh paneelin olen laittanut lasin tilalle ja ei ole muita tuulettimia kun radeissa.
 
Itsellä on sama koppa ja sama määrä radeja ja kaikki tuulettimet puhaltavat ulos päin. Etu mesh paneelin olen laittanut lasin tilalle ja ei ole muita tuulettimia kun radeissa.

Onko pumppu/res edessä vai takana powerin ylä/alapuolella ?
 
Onko pumppu/res edessä vai takana powerin ylä/alapuolella ?
Pumppu/res kompo on kiinni tuossa sivu radissa.

Tässä viestissä on kuvia nyky tilanteesta:

Tuli tuossa vaihdettua viime viikonloppuna AM5 alustaan ja prossuksi 7800X3D ja samalla tuli lisättyä yksi 360 radi kotelon pohjalle. Eli nyt on Lian Li O11 EVO koppaan ahdettu 3x360 radia.
Olihan se taas parin päivän urakka että kone taas iskussa. Tällä kertaa ei ollut kovin motivaatiota putkien kanssa niin koitin vain mahdollisimman vähällä ja vanhoilla putkilla päästä :D
DSC_3080.JPGDSC_3078.JPGDSC_3105.JPG
 
Tämä kyllä näyttää oikein hyvältä. Oli haaveena laittaa taakse, mutta voipi olla, että menee liian vaikeeksi.
Thänks. Ite myös aikoinaan mietin tuota pumpun laittoa tuonne taakse mutta ei ole oikein ollut motivaatiota edes ruveta kokeilemaan. Ehkä joskus.
 
Tuo bilteman PVC letku tuppaa aina muuttumaan vähän vihertäväksi ja samaten säiliöön tulee vesilinjaan sinivihreä rantu. Lorautin nyt vesiä vaihtaessa joukkoon hiukan tallista löytynyttä glykolia, ei varmaan ole vaikutusta tuohon mutta tuleepahan sekin kokeiltua.

Onko kokemusta mikä kirkas letku pysyisi kirkkaana pitempään kuin vuoden?
 
Tuo bilteman PVC letku tuppaa aina muuttumaan vähän vihertäväksi ja samaten säiliöön tulee vesilinjaan sinivihreä rantu. Lorautin nyt vesiä vaihtaessa joukkoon hiukan tallista löytynyttä glykolia, ei varmaan ole vaikutusta tuohon mutta tuleepahan sekin kokeiltua.

Onko kokemusta mikä kirkas letku pysyisi kirkkaana pitempään kuin vuoden?

Primochill lrt ja ek duraclear varmaan ne parhaat. Itsellä suunnitelmissa vuoden sisään siirtyä epdm letkuun. Nyt ollut jonkun vuoden ekn clear mutta on nekin ruvennut jo haalistumaan vaikka kirkkaalta näyttääkin kun värillinen neste sisässä. Merkittävää eroa en ole ekn ja primochillin letkuilla huomannut kun molemmat ollut jonkun vuoden käytössä.
 
Lian Li Evo ja 3x 360 EK:n radeja. Onko näissä tuulettimien suuntauksissa mitään tolkkua? Tosin sivussa, tuulettimien takana oleva radi ei vissiin nyt hirveästi nestettä viilennä kun kaikki kuuma ilma menee sen läpi. Tuntuu vaan pöljältä, että sitten olisi ainoastaan yksi tuuletin puhaltamassa ulos.
Itellä tällä hetkellä EVO XL:ssä edestä ja takatuulettimesta sisälle ilma.
Ulos radeista pohjasta ja katosta.
Toiminu tosi hyvin ja nesteen lämmöt tippu monta astetta ku lisäsin eteen 3 x 140mm tuulettimet puhaltamaan ilmaa sisään.
 
Nonii. Kaikki mahtui hienosti. Ei käynyt hyvä säkä joten offset liittimiä tarvis jokusen sekä jatkopaloja
 

Liitteet

  • IMG20240111122611.jpg
    IMG20240111122611.jpg
    282 KB · Luettu: 125
  • IMG20240111104856.jpg
    IMG20240111104856.jpg
    245,1 KB · Luettu: 130
Näytää kyllä hyvälle. Pitäs varmaan itsekin koittaa siirtää pumppu/säiliö kompo tuonne taakse :hmm:

Juu evossa siellä takana on täsmälleen samassa kohdassa 2 reikää kuin pumpun kiinnikkeessä. Tosin oli liian pienet. Avarsin hieman 4mm terällä. Vielä kysymysmerkki että paljonko resonoi. Pohja ilmassa, mutta kiinnityspuoli pellissä kiinni. Laitoin nyt varuiks sen pyramidi kuvio kumin jos auttaisi.
 
Noniin. Näyttäs toimivan. Pumppu ei pidä meteliä.Veemäinen oli tosin täyttää kun niin pieni säiliö. Liittimiä odotellessa testejä ajella hieman ja tuuletinkäyrät laittaa kohilleen. Liikaa rgb valoja. Ottaa osa suosiolla pois.
 

Liitteet

  • IMG20240111220604.jpg
    IMG20240111220604.jpg
    241,9 KB · Luettu: 85
  • IMG20240111220610.jpg
    IMG20240111220610.jpg
    332,9 KB · Luettu: 87
  • IMG20240111220619.jpg
    IMG20240111220619.jpg
    282,4 KB · Luettu: 80
  • IMG20240111220625.jpg
    IMG20240111220625.jpg
    222,9 KB · Luettu: 75
  • IMG20240111221132.jpg
    IMG20240111221132.jpg
    289,3 KB · Luettu: 73
Noniin. Näyttäs toimivan. Pumppu ei pidä meteliä.Veemäinen oli tosin täyttää kun niin pieni säiliö. Liittimiä odotellessa testejä ajella hieman ja tuuletinkäyrät laittaa kohilleen. Liikaa rgb valoja. Ottaa osa suosiolla pois.

- Työpöytä käytössä Delta T 5-6 °C
- 3dmark stress test 20/20 kertaa Delta T 11 °C

Hieman epäilyttää menikö blokin asennus näytönohjaimessa oikein, koska hwinfon lukemat voisi olla hieman alhaisempia. CPU ok.

1705067674254.png


Tuuletinpuolella ei moitittavaa :

1705067889211.png


Vakiona EVO:ssa ei ole filttereitä sivussa eikä katolla joten ne laitoin. Ja tuo mesh paneeli edessä tekee kyllä ihmeitä. Oli aika surkeita tuloksia taannoin lasin kanssa.
 

Liitteet

  • IMG20240112154248.jpg
    IMG20240112154248.jpg
    402,4 KB · Luettu: 34
  • IMG20240112154403.jpg
    IMG20240112154403.jpg
    206,7 KB · Luettu: 24
Viimeksi muokattu:
Mitkäs nykyään on parhaat tuularit radeille 120mm koossa? Mietin jos päästäisi gentletyphoonit eläkkeelle vai rasvailisko laakerit vielä kertaalleen?
 
Articin p12( ja p14) tunnutaan aika paljon suosittelevan.
P14 tuli juuri hankittua mutta en ihan ole vakuuttunut tuon muovin laadusta kun ensin tuli 6 flektiä pinnat rikki ja kun lähettivät uudet 6kpl niin taas oli kahdesta pinna poikki (siis keskellä sitä 5 flektin pakettia).
 
No joo ei oikeen vakuuta kieltämättä. Noctuan nf-a12 vois olla jonkunlainen päivitys mutta jotenkin ei viitsis pelkästä laakeroinnista maksaa yli 30€ kappaleelta. jotenkin tuntuu ettei ole mitään juuri parempaa tullut 20vuoteen. Gentleillä kyllä ajaisi hamaan tappiin kun laakerit on näihin vaihdettavissa ja muutenkin tuli joskus käytettyjä hamstrailtua varastoonkin.
 
No joo ei oikeen vakuuta kieltämättä. Noctuan nf-a12 vois olla jonkunlainen päivitys mutta jotenkin ei viitsis pelkästä laakeroinnista maksaa yli 30€ kappaleelta. jotenkin tuntuu ettei ole mitään juuri parempaa tullut 20vuoteen. Gentleillä kyllä ajaisi hamaan tappiin kun laakerit on näihin vaihdettavissa ja muutenkin tuli joskus käytettyjä hamstrailtua varastoonkin.
Arctic P12, itselläni ei ole tullut yhtäkään rikkinäistä vielä vastaan ja noita on kavereiden eri koneisiin parisenkymmentä tullut laitettua.
 
No joo ei oikeen vakuuta kieltämättä. Noctuan nf-a12 vois olla jonkunlainen päivitys mutta jotenkin ei viitsis pelkästä laakeroinnista maksaa yli 30€ kappaleelta. jotenkin tuntuu ettei ole mitään juuri parempaa tullut 20vuoteen. Gentleillä kyllä ajaisi hamaan tappiin kun laakerit on näihin vaihdettavissa ja muutenkin tuli joskus käytettyjä hamstrailtua varastoonkin.
Itse mietin että miten nämä Noctua NF-P12 redux-1700 PWM 120 mm toimisi radiaattoreille. Ainakin specsien mukaan ihan hyvin pukkaa ilmaa läpi ja tarvittaessa isommalla teholla.
 
Itsellä on Phanteks T30 uudessa kokoonpanossa ja kyllä ne työntää noctua F sarjalasisiin verrattuna paljon paremmin ilmaa läpi kennon ja ero on aika merkittävä.
Suoraan ei pysty vertamaan kun on eri kennot mutta paksuus niissä on samat.
Kyllä 30mm paksussa tuulettimessa paineentuotto paljon korkeampi.
Suurin ongelma on että joutuu rautakaupassa hakemassa ruuvit ja lyhentää niitä sopivan kokoiseksi.

Myös EK uudet quantum kennoissa ei ole mitään topparia ruuvireikien alla eli liian pitkät voi rikkoa niitä.
Myös EK mallitossa on tuulettimia mitä sopii hyvin kennoihin mutta arvosteluita on niukasti niistä ja ne mitä olen nähnyt ovat olleet hieman äänekkäitä.

Noctua mallistosta F sarja on kennokäytössä se paras ainakin speksien perusteella kun staattinen paine on parempi.
Kotelotuuletukseen taas A sarja parempi tai enemmän yleiskäyttöön.
Redux sarja voi myös olla ok mutta en ole testannut niitä kuinka äänekkäitä ne ovat alemmilla kierroksilla.

Lian-Li P28 tuulettimet voi myös olla hyvä vaihtoehto ja helppo ketjuttaa hinta aika sama T30 kanssa
 
Taitaa Noctuan NF-A12x25 olla kuitenkin paras tuuletin radikäyttöön.
A12x25 on edelleen ääninormalisoitu kuningas. Jos möykkä unohdetaan, niin T30@3k rpm pyyhkii sillä pöytää.

Arctic P12:ia itselläni on 12, yksi rikkinäinen tullut ja Amazon lähetti uuden ilman kitinöitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 471
Viestejä
4 508 635
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom