Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Itse mietin että miten nämä Noctua NF-P12 redux-1700 PWM 120 mm toimisi radiaattoreille. Ainakin specsien mukaan ihan hyvin pukkaa ilmaa läpi ja tarvittaessa isommalla teholla.
Hyvin toimii. Vanha mallina niin porukka karsastaa, koska kyllähän uusien pitää olla parempia.
Ottaisin ehdottomasti arcticin sijaan jos hinta ei ratkaise niin paljoa.
 
Itsellä on Phanteks T30 uudessa kokoonpanossa ja kyllä ne työntää noctua F sarjalasisiin verrattuna paljon paremmin ilmaa läpi kennon ja ero on aika merkittävä.
Suoraan ei pysty vertamaan kun on eri kennot mutta paksuus niissä on samat.
Kyllä 30mm paksussa tuulettimessa paineentuotto paljon korkeampi.
Suurin ongelma on että joutuu rautakaupassa hakemassa ruuvit ja lyhentää niitä sopivan kokoiseksi.

Myös EK uudet quantum kennoissa ei ole mitään topparia ruuvireikien alla eli liian pitkät voi rikkoa niitä.
Myös EK mallitossa on tuulettimia mitä sopii hyvin kennoihin mutta arvosteluita on niukasti niistä ja ne mitä olen nähnyt ovat olleet hieman äänekkäitä.

Noctua mallistosta F sarja on kennokäytössä se paras ainakin speksien perusteella kun staattinen paine on parempi.
Kotelotuuletukseen taas A sarja parempi tai enemmän yleiskäyttöön.
Redux sarja voi myös olla ok mutta en ole testannut niitä kuinka äänekkäitä ne ovat alemmilla kierroksilla.

Lian-Li P28 tuulettimet voi myös olla hyvä vaihtoehto ja helppo ketjuttaa hinta aika sama T30 kanssa
Joo itse vaidoin noctua f12 tuularit joskus +6v sitten gentletyphooneihin kun noctuoissa on sellanen ärsyttävä tietynlainen hurina vaikka ns. hiljaiset onkin. Nuo phanteksit voisin laittaa testiin ihan tuon maglev laakeroinnin takia tosin lavan muotoilu phantekseissa ja noctuan A12 on mallia gentletyphoon niin tuskin huonommaksi menee. Phanteksit voi olla joillekin ongelmalliset kun on 30mm paksuiset.
 
Itsellä on 8kpl T30 asennettuna ja alkaa kuulumaan n 1300rpm kohdalla mutta rasituksessa ne harvoi ylittävät 1000rpm.
Jo 600rpm kanssa pull tilassa 44mm kennon kanssa puhaltaa hyvin lämmintä ilmaa.
Toiset on 58mm kennossa mutta se on vielä tyhjä ja tuulettimet push tilassa ja olen hieman kovemmalle säätänyt niitä että saan positiivisen paineen koteloon.
Pitäisi tilata vielä hieman letkua ja jotain T haaroja että saan nestetyhjennyksen tehty samalla kun pistän näytönohjaimen vesille.
En ole vielä ehtiiny perehtyä kun modasin vanhan D900 kotelon hieman että saa kaapelit piiloon ei ollut paras mahdollinen mutta toimii.
 

Liitteet

  • 20240119_140950.jpg
    20240119_140950.jpg
    229,8 KB · Luettu: 103
Hyvin toimii. Vanha mallina niin porukka karsastaa, koska kyllähän uusien pitää olla parempia.
Ottaisin ehdottomasti arcticin sijaan jos hinta ei ratkaise niin paljoa.

Nuo p12 sanoisin kyllä paremmaksi kun f12 mallit omalla kokemuksella.

Itsellä mitä ollut tuulareita niin paremmuus järjestys. Gentletyphoon- silentwings 3- NB eloop b12- noctua p12-noctua f12. Nyt laitoin pandex t30 3kipaletta testiin kun jimmsissä sattui olla alessa niin katsotaan olisko gtn tappajaksi näistä. Kattoradeissa 6kpl gentlejä todennäkösesti pidän niin kauan kun varaosat riittää. Eiköhän nuo vielä toisen 15vuotta laula mallikkaasti. Vois joskus kokeilla iskeä niihin vielä keraamiset laakerit jos huvitusta piisaailee.
 
Olisiko täällä porukalla tietoa?
Näytönojhjaimena Powercolor 7900XTX hellhound. Mikä EKWB valikoimassa olevista blokeista sopii ko. malliin vai sopiiko mikään?
 
Olisiko täällä porukalla tietoa?
Näytönojhjaimena Powercolor 7900XTX hellhound. Mikä EKWB valikoimassa olevista blokeista sopii ko. malliin vai sopiiko mikään?
Hellhoundissa on reference PCB joten nämä sopii:
 
Hellhoundissa on reference PCB joten nämä sopii:

Ok, kiitos vastauksesta
 
Oisko kellään tarvista 4090 FE näyttiksellä, alphacoolin blokilla ja backplatella. Voisin pistää myyntiin.
 
Ainakin omat odotukset ylitti silloisella 39$ hinnalla

Edit. Otetaan myös vastaan vinkkejä mistä kannattaa tilata vai onko tuo Ali vielä ihan ok. Viimeks palikoita tilaillut 2018 vesileikkeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselläänpä täältä, kun on ensimmäinen custom loop työn alla, ja tätäkin topiccia tullut ahkerasti luettua. Olen haalinut looppiin tavaraa sieltä sun täältä, ja vielä puuttuisi parit vähän kinthaalla olevat komponentit.

Löytyisikö joltain nurkista 120mm kupariradi ja loopin tyhjennysratkaisu? Esim t-haara ja palloventtiili?(edit. rahaakin näistä siis tottakai saisi) Alkuun G1/4 letkusta tuon arvelin kasata.

Kysytään nyt vielä asiaakin, että ei mene pelkäksi kerjäämiseksi. Looppi tarkoitus rakentaa surullisen huonoon NZXT S340 koppaan, jossa tosiaan ilmastointi on melko surkea. Nyt on tulossa 280mm etupaneeliin ja tuo hakusessa oleva 120mm joko kattoon tai taakse (tuskin mahtuu kattoon). 1080ti ja i5-9600k kiinni loopissa niin arvelin, että jäähdytysteho olisi OK ko. järjestelyllä? Olen sen verran oppinut tätä kaistaa lukemalla, että asiaan vaikuttaa moni muukin tekijä, mutta radeille ei ole enempää tilaa kopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselläänpä täältä, kun on ensimmäinen custom loop työn alla, ja tätäkin topiccia tullut ahkerasti luettua. Olen haalinut looppiin tavaraa sieltä sun täältä, ja vielä puuttuisi parit vähän kinthaalla olevat komponentit.

Löytyisikö joltain nurkista 120mm kupariradi ja loopin tyhjennysratkaisu? Esim t-haara ja palloventtiili?(edit. rahaakin näistä siis tottakai saisi) Alkuun G1/4 letkusta tuon arvelin kasata.

Kysytään nyt vielä asiaakin, että ei mene pelkäksi kerjäämiseksi. Looppi tarkoitus rakentaa surullisen huonoon NZXT S340 koppaan, jossa tosiaan ilmastointi on melko surkea. Nyt on tulossa 280mm etupaneeliin ja tuo hakusessa oleva 120mm joko kattoon tai taakse (tuskin mahtuu kattoon). 1080ti ja i5-9600k kiinni loopissa niin arvelin, että jäähdytysteho olisi OK ko. järjestelyllä? Olen sen verran oppinut tätä kaistaa lukemalla, että asiaan vaikuttaa moni muukin tekijä, mutta radeille ei ole enempää tilaa kopassa.
Jos saat tohon 280mm push & pull niin kyllä noilla toimeen tulee. Jos kattoon mahtuu 120mm radi niin luulis että sinne myös 240mm uppoo?
 
Jos saat tohon 280mm push & pull niin kyllä noilla toimeen tulee. Jos kattoon mahtuu 120mm radi niin luulis että sinne myös 240mm uppoo?
S340 on kymmenen vuotta vanha H510 esi-isä. Eli etupaneelin tuuletus aika roskaa ja katossa vain yksi 120mm/140mm paikka.
Kattoon ei taida radi mahtua, kun perus 140mm tuuletinkaan ei noihin koteloihin meinaa mahtua kattoon kun ottaa kiinni emolevyn kilkkeisiin.
 
Juuri näin kuten yllä todettiin. On tässä mielessä käynyt hommata uusi koppa, mutta ajatus oli koota tuohon ainakin alkuun. Joku idiotismi kai riivaa.

Taakse 120mm saattaa mahtua nippanappa, ja etupaneeliinkin saa 280mm kiinni vain siten, että tuulettimet tulee kuoren ja radin väliin. En ole mitannut mahtuisiko vielä toiset tuulettimet pullina. Erinomaisen hyvä vinkki :thumbsup:
 
Juuri näin kuten yllä todettiin. On tässä mielessä käynyt hommata uusi koppa, mutta ajatus oli koota tuohon ainakin alkuun. Joku idiotismi kai riivaa.

Taakse 120mm saattaa mahtua nippanappa, ja etupaneeliinkin saa 280mm kiinni vain siten, että tuulettimet tulee kuoren ja radin väliin. En ole mitannut mahtuisiko vielä toiset tuulettimet pullina. Erinomaisen hyvä vinkki :thumbsup:
Pushpullista on lähinnä hyötyä jos kyseessä paksumpi radi, ohuella radilla ei auta paljoakaan, mutta tietysti jos vain mahtuu niin mikäs siinä, voi käyttää pienemmillä kierroksilla tuulettimia kun sama jäähdytysteho saavutetaan aiemmin.
 
Juuri näin kuten yllä todettiin. On tässä mielessä käynyt hommata uusi koppa, mutta ajatus oli koota tuohon ainakin alkuun. Joku idiotismi kai riivaa.

Taakse 120mm saattaa mahtua nippanappa, ja etupaneeliinkin saa 280mm kiinni vain siten, että tuulettimet tulee kuoren ja radin väliin. En ole mitannut mahtuisiko vielä toiset tuulettimet pullina. Erinomaisen hyvä vinkki :thumbsup:
Joo kyllä itse katsoisin kotelon mihin menee vähintään 2x 360 radit. Myynti palstalla näkyy olevan muutamia hardwarelabsin 360gts radejakin niin aika pienellä budjetilla saisi kunnon vehkeet.
 
Muistaako @Marti77 missä asennos noi phanteks t30 nopeus säätimen kytkin on tehas asetuksena. Arvaatkaa muistinko edes koko hommaa kun iskin kiinni. Sen verran vmääinen asennus kohde että tuskin alan irrottamaan noiden takia.

20240126_121940.jpg
 
Minulla on loppissa kaksi 5 cm paksua 360 radia. CPU sekä näytönohjain samassa loopissa juuri ennen radeja. Aiemmin oli vain CPU ja yks paksu radi. Tuulettimina on GentleTyphoon PWM tuulettimer.

Tehtyäni tuon muutoksen, että sekä cpu että näyttis ovat vesillä, kaikki PWM säädettävät tuulettimer huutavat täysillä. Eikä PWM säädinpaneeli (5.25 paikassa) saa tehoja tiputettua. Grafiikka näyttää että täysillä ovat ja RPM lukemat ovat sen mukaiset. Samoin ilman kierto. Olen nyt testannut kahdella erillisellä PWM ohjaimella. Aina sama tulos. Kaikki täysillä.
Voisko olla että molemmat PWM ohjain paneelit on vioittuneet vai olisko muita ajatuksia miksi tuulettimen nopeussäätö ei onnistu.

Aiemmin oli vain pumppu ja kolme ”ketjutettua” tuuletinta PWM paneelissa kiinni. Pumpun sai niin hitaaksi, että se alkoi jurnuttaa. Samoin tuulettimet täysin äänettömäksi.
Nyt on neljä satsia kiinni PWM paneelissa. Yhdessä portissa pumppu, yhdessä kolme tuuletinta Noctua kolmeen splittaavalla kaapelilla ja kahden haaroittimilla 3 tuuletinta kiinni. En usko että ylikuormittaa..
 
Minulla on loppissa kaksi 5 cm paksua 360 radia. CPU sekä näytönohjain samassa loopissa juuri ennen radeja. Aiemmin oli vain CPU ja yks paksu radi. Tuulettimina on GentleTyphoon PWM tuulettimer.

Tehtyäni tuon muutoksen, että sekä cpu että näyttis ovat vesillä, kaikki PWM säädettävät tuulettimer huutavat täysillä. Eikä PWM säädinpaneeli (5.25 paikassa) saa tehoja tiputettua. Grafiikka näyttää että täysillä ovat ja RPM lukemat ovat sen mukaiset. Samoin ilman kierto. Olen nyt testannut kahdella erillisellä PWM ohjaimella. Aina sama tulos. Kaikki täysillä.
Voisko olla että molemmat PWM ohjain paneelit on vioittuneet vai olisko muita ajatuksia miksi tuulettimen nopeussäätö ei onnistu.

Aiemmin oli vain pumppu ja kolme ”ketjutettua” tuuletinta PWM paneelissa kiinni. Pumpun sai niin hitaaksi, että se alkoi jurnuttaa. Samoin tuulettimet täysin äänettömäksi.
Nyt on neljä satsia kiinni PWM paneelissa. Yhdessä portissa pumppu, yhdessä kolme tuuletinta Noctua kolmeen splittaavalla kaapelilla ja kahden haaroittimilla 3 tuuletinta kiinni. En usko että ylikuormittaa..

Mikähän säädin kyseessä? Mikään noistako ei erikseen säädy?
 
@JuSiZ Kaks erillistä, melko SER / oldschool settejä nämä on:

Tämmöinen valkoisena FAN CONTROLLER BitFenix Recon Fan Digital Smart Controller | eBay

Ja juurikin tällainen musta on toinen:

Kummassakin voi valita "kanavan" mitä säätää, silloin näkee pyörimisnopeudet, mutta säätäminen ei tee aata ei beetä / mitään kierrosnopeuksiin.

Jos uus kontrolleri pitäs hommata, niin hyviä USB (?) väyläisiä ohjelmistosta säädettäviä ehdotuksia voisin ottaa vastaan :)
 
Jos uus kontrolleri pitäs hommata, niin hyviä USB (?) väyläisiä ohjelmistosta säädettäviä ehdotuksia voisin ottaa vastaan :)
Tuohon on vain yksi oikea vastaus, Aqua Computerin säätimet. Joko Quadro/Octo jos on vain PWM-flektejä/pumppuja tai sitten Aquaero.

Muokkaus. lisätty pumppuja edelliseen lauseeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tässä nyt "ajankuluksi" puhdisteltua blokkeja ja vaihdettua vedet kiertoon. Osa vesistä on laitettu silloin joskus kun hommasin Gigantin (ehkä 1,5v?) ja sen jälkeen vaan lisäilty vettä kun on ollu muutoksia
Muuten blokeissa ei ollut mitään paitsi jostain syystä Vector2sen virtauskanavassa oli kuparihometta/-karbonaattia, semmoinen pari milliä leveä ja jokusen sentin pitkä alue. Sisäisistä jäähdyttimistäkin tuli pikkaisen vihreää vettä kun huuhtelin koko kiertoa sitruunahapolla.
Muuten vesi oli vain lievästi sameaa.
Gigantin vaan tyhjensin niin tyhjäksi kun sain ja laskin läpi 10l akkuvettä, tuota ei jaksa alkaa puhdistelemaan sitruunahapolla.
Kunhan saan tuon koneen takaisin kuntoon niin en taida pahemmin katsella veden laadun perään pariin vuoteen. Laitellaan Hades+ silloin tällöin sekaan kun sitä nyt sattuu olemaan.
 
Taattua alphacool laatua :D samoja ongelmia 4090 aio jäähyssä, mitä täälläkin kirjotettu ja ite kokenut gpu blokkien kanssa. No samalta linjalta ja samoja tuotteitahan ne ovat.

 
Taattua alphacool laatua :D samoja ongelmia 4090 aio jäähyssä, mitä täälläkin kirjotettu ja ite kokenut gpu blokkien kanssa. No samalta linjalta ja samoja tuotteitahan ne ovat.


Huh, siinä on kyllä mennyt aivan kaikki pieleen. Tota olen kuullut muualtakin, että olisi tuota kontaktiongelmaa ollut. Itellä käynyt vissiin hyvä tuuri tuon 7900XTX Alphacool blokin kanssa, kun on yleisesti ottaen hemmetin hyvä blokki. Hyvin kykenee pitämään +900W tehot kurissa (nestemetalli välissä) ja muistit/VRM lämmöt järkevinä. Ongelmana siinä on lähinnä, ettei backplate sovi X670E Genen kanssa paikoilleen, osuu VRM heatsinkkiin ja DDR5 slottien päihin.
 
Huh, siinä on kyllä mennyt aivan kaikki pieleen. Tota olen kuullut muualtakin, että olisi tuota kontaktiongelmaa ollut. Itellä käynyt vissiin hyvä tuuri tuon 7900XTX Alphacool blokin kanssa, kun on yleisesti ottaen hemmetin hyvä blokki. Hyvin kykenee pitämään +900W tehot kurissa (nestemetalli välissä) ja muistit/VRM lämmöt järkevinä. Ongelmana siinä on lähinnä, ettei backplate sovi X670E Genen kanssa paikoilleen, osuu VRM heatsinkkiin ja DDR5 slottien päihin.

Joo on mullakin 4090 Fe:ssä alphacoolin blokki ja hyvin pelittää. Edellinen 4080 gamerock ei taas ottanut kontaktia kunnolla. Aika sattumanvarasta laatu on.
 
Huh, siinä on kyllä mennyt aivan kaikki pieleen. Tota olen kuullut muualtakin, että olisi tuota kontaktiongelmaa ollut. Itellä käynyt vissiin hyvä tuuri tuon 7900XTX Alphacool blokin kanssa, kun on yleisesti ottaen hemmetin hyvä blokki. Hyvin kykenee pitämään +900W tehot kurissa (nestemetalli välissä) ja muistit/VRM lämmöt järkevinä. Ongelmana siinä on lähinnä, ettei backplate sovi X670E Genen kanssa paikoilleen, osuu VRM heatsinkkiin ja DDR5 slottien päihin.


Omalla kohdalla reilun 2kk jälkeen hotspot asteet nousi reilu 20 astetta, mutta perus lämmöt eivät eli lienee tahnat pursunut ? Vai mikä lie.
 
Omalla kohdalla reilun 2kk jälkeen hotspot asteet nousi reilu 20 astetta, mutta perus lämmöt eivät eli lienee tahnat pursunut ? Vai mikä lie.
7900XTX on piirin kokonsa ja rakenteensa takia altis tahnan pumppautumiselle. Itse jouduin vaihtamaan tahnat useaan kertaan kuukauden välein kunnes pistin kunnon jankkua olevaa tahnaa mikä ei ole niin altis pumppautumiselle.
 
Omalla kohdalla reilun 2kk jälkeen hotspot asteet nousi reilu 20 astetta, mutta perus lämmöt eivät eli lienee tahnat pursunut ? Vai mikä lie.

RTX 3080 kanssa jouduin itsekkin laittamaan tahnat uusiksi, kun olivat alphacoolin blokin kanssa jotenkin päässyt sieltä välistä pois. Uudelleen asennuksen jälkeen ei tätä enää tapahtunut uudestaan. Sen jälkeen ei ole muilla korteilla tätä käynyt.
 
Omalla kohdalla reilun 2kk jälkeen hotspot asteet nousi reilu 20 astetta, mutta perus lämmöt eivät eli lienee tahnat pursunut ? Vai mikä lie.
Ainoat mikä toimii luotettavasti 7900XTX kanssa on nestemetalli, Kryosheet tai PCM kuten PTM7950. Blokin kanssa en välttämätä PCM:ää laittaisi, kun se pitää saada riittävän kuumaksi useamman kerran.
 
Joitain päiviä sitten ilmottauduin tähän topikkiin, ja arvelin nyt vielä palata asiaan lopputuloksen kanssa. Täällä varmaan pidätetty hengitystä projektin suhteen :D :thumbsup:

120mm radi löytyi, joka on Push 'n pullina, sekä edessä 280mm. Siihen ei enää lisätuulettimia mahtanut, koska tuo koppa, jota täälläkin kehuttiin, on oikeasti aika paska. Kiinalainen pumppu toimii hienosti ja on hiljainen, tosin se ei työnnä ilmaa säiliöön, vaan laittaa sen takaisin kiertoon. Pienillä kierroksilla pulpautti isommat pois. Jottain tarttis tehrä, tuumasi Koivistokin aikanaan.

Oon nyt kikkaillut kierrosten kanssa, ja etsinyt "sweet spottia" metelin suhteen omaan makuun sopivaksi, mutta lämmöt tuntuu pysyvän suht maltillisella tasolla jopa pienemmällä jengalla :thumbsup:

Gpun ja radin välinen letku jäi aavistuksen pitkäksi, sen korjattakoomme myöhemmin.

Tadaa!

E. Laitoin nestemetallit GPU ja CPU. Korkkaus varmaan tiedossa vielä, mutta ajatus oli koeajaa ensin
 

Liitteet

  • 20240131_184237.jpg
    20240131_184237.jpg
    355,9 KB · Luettu: 144
Joitain päiviä sitten ilmottauduin tähän topikkiin, ja arvelin nyt vielä palata asiaan lopputuloksen kanssa. Täällä varmaan pidätetty hengitystä projektin suhteen :D :thumbsup:

120mm radi löytyi, joka on Push 'n pullina, sekä edessä 280mm. Siihen ei enää lisätuulettimia mahtanut, koska tuo koppa, jota täälläkin kehuttiin, on oikeasti aika paska. Kiinalainen pumppu toimii hienosti ja on hiljainen, tosin se ei työnnä ilmaa säiliöön, vaan laittaa sen takaisin kiertoon. Pienillä kierroksilla pulpautti isommat pois. Jottain tarttis tehrä, tuumasi Koivistokin aikanaan.

Oon nyt kikkaillut kierrosten kanssa, ja etsinyt "sweet spottia" metelin suhteen omaan makuun sopivaksi, mutta lämmöt tuntuu pysyvän suht maltillisella tasolla jopa pienemmällä jengalla :thumbsup:

Gpun ja radin välinen letku jäi aavistuksen pitkäksi, sen korjattakoomme myöhemmin.

Tadaa!

E. Laitoin nestemetallit GPU ja CPU. Korkkaus varmaan tiedossa vielä, mutta ajatus oli koeajaa ensin
No hyvinhän tuohon eteen sopisi paksumpikin radi push-pullina. Pumppu vaan näyttiksen alle.

Tolle näytönohjaimen retkottamiselle kyl kannattas tehä jotain..
 
RIP Kossusäiliö 2021 - 2024

Kossun lasiin tuli alkava halkeama alemman läpiviennin reunaan, todennäköisesti sieltä lähtevän letkun läpivientiin aiheuttaman jatkuvan väännön takia. Vuotoja ei vielä tullut, mutta mielenrauhan vuoksi tässä kohtaa tuli luonnollisesti aika laittaa kossu vaihtoon.

Olin täysin valmis ostamaan Watercoolin Heatkiller Tuben tilalle, mutta sitä ei saanut kätevästi oikein mistään, varsinkaan kotimaasta. Välissä on tullut hankittua 3d-tulostin, joka on muuten erinomainen kapine vähän kaikkeen, joten päätin tehdä korvaajan sillä. Aiheesta löytyy jonkin verran juttua eri keskustelupalstoilta ja konsensus vaikutti olevan, että joo toimii mutta säiliö pitäisi pinnoittaa erikseen sisältä jotta siitä saa vedenpitävän. Oman tähänastisen tulostuskokemuksen perusteella arvelin, että tämä ei olisi tarpeen vaan vedenpitävyys saavutettaisiin oikealla materiaalilla, riittävillä materiaalivahvuuksilla ja oikeilla tulostusasetuksilla.

  • Materiaaliksi valikoitui Flashforgen Petg Pro. PETG ylipäätään on kohtalaisen kestävää mutta hieman taipuisaa, kestää jonkin verran lämpöä ja mikä tärkeintä tämä nimenomainen variantti on helpompaa tulostettavaa kuin "perus" PETG:t. En tiedä mitkä lisäaineet tämän tekevät, mutta pari kiloa tuota tulostaneena ero on selkeä. PETG pitäisi myös tulla hyvin toimeen veden kanssa ja sitä käytetään jo eri buildien jäykissä putkissa. Pitäisi siis pelata hyvin yhteen eri jäähdystysnesteiden kanssa. Säiliön runko(avoin pohjasta) ja kierrekorkillinen kansi siis PETG:tä. Säilön seinämäpaksuus noin 5 mm.
  • Tulostusasetuksista tärkeimmät:
    • 0,4 mm suutin. Kerroskorkeus 0,2 mm, viivan leveys 0,6 mm
    • Seiniä laitoin niin paljon, että säiliö on umpinaista muovia. Infilliä ei siis ole ollenkaan vaan pelkkää pohjaa/seinää/kattoa.
  • Kossukokemuksen pohjalta halusin parantaa oletettua heikkoa kohtaa eli letkun kiinnityspaikkaa. Muovin kanssa tuskin tulisi samanlaisia halkeamisongelmia kuin lasin, mutta tällä kertaa päätin silti mennä varmemman kautta: Säiliön pohjaksi hommasin Jimssiltä metallisen Watercoolin Heatkiller Tuben Multiport kannen. Säiliö on kiinnitetty pohjaan neljällä M4x40 uraruuvilla + mutterilla ja tiivistetty mustalla keittiösilikonilla.
  • MO-RA kiinnike on tulostettu samasta PETG Prosta kuin itse säiliökin. Mitoitus sopivasti tiukka, jotta pysyy paikallaan pelkällä kitkalla.
Parin viikon käytön perusteella toimii erinomaisesti ja pitää nesteet sisällä. Nesteinä tislattu vesi ja EK:n väritön Cryofuel tiiviste. Aika näyttää miten PETG tulee toimeen EK:n lisäaineiden kanssa. Yleisesti sen ei pitäisi juuri reagoida, mutta tältä osin täytynee tarkastaa säiliö sisältä aika-ajoin.


20240201_123939.jpg
20240201_123945.jpg


Kossu sai perinteiseen tyyliin kylkeensä Moran. Vesisäiliönä puteli on erinomainen ja täyttöaukkokin on kätevästi käsillä :)

Pitää vielä hommailla yksi ysikymppinen liitin lisää tuohon Moran ja pullon välille ja piilottaa kaapelit kunnolla, sitten homma on tältä erää valmis. Koko paketti on työpöydällä näytön takana ja äänentasoltan huomaamaton. Tuulettimina 5 x Arctic P12 ja 4 x Corsair ML120, joita ajelen 30-40% tehoilla.

kossu ja mora.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Omalla kohdalla reilun 2kk jälkeen hotspot asteet nousi reilu 20 astetta, mutta perus lämmöt eivät eli lienee tahnat pursunut ? Vai mikä lie.

Täältä samat kokemukset, vielä cryosheet kokeilematta. Paskaa nuo blokit on, mutta yleisesti ottaen vastaus on aina "asennusvirhe" vaikka samaa settiä on foorumit pullollaan. Tai sitten AMD:n pettämätön suunnittelu jossa pitänyt tehdä epätasainen die jolla saa näitä synttärisettejä aikaan.
 
Itsellä alphacool blokki 4090 gaming oc:n kanssa ja se oli valtava päivitys barrow blokista. Taitaa toi jufuksen testaama AIO olla vaan pommi
 
Mä meinasin jossain kohtaa tilailla omaan 4090Strixiin Heatkillerin blokin.Pitää vaan odottaa motivaaatiota et jaksaa taas custom loopin värkkää.Onneksi löytyy liittimet ja muut hilut valmiiksi.Ehkä ostan samalla vähän pienemmän kopan.Ehkä tämä kopaksi.
 
Alphacoolin AIO:t ovat normaaleja erillisiä GPU-blokkeja mihin laitetaan vaan terminaalin tilalle pumppu. AIO:n muuttaminen normaaliksi blokiksi siis maksaa sen 20€ (ja jäljelle jääneen pumpun voi kierrättää ostamalla pumpun kannen ~8€).
Ainoa asia mistä voi valittaa Alphacoolin blokeista on että niiden tyynyt eivät ole kaksiset, mutta täysin samaa voi sanoa EK:n blokeista...

Kokemusta siis näistä blokeista:
GTX 1080 EK blokki
RX 6900XT EK referenssi blokkeja (kertaa neljä, kun halvalla sai)
RTX 3080 EK referenssi blokki
RTX 3080 Alphacool referenssi blokkeja x2
RTX 3090 Strix Alphacool AIO (mikä muutettu normi blokiksi koska ei se monsteri mahdu mihinkään koteloon muuten)
RTX 4090 Alphacool blokki
RX 7900XTX Alphacool blokki

Lisäksi kävi vielä RTX 2080 Super EK:n blokilla pyörähtämässä käytettyjen markkinoilta, lähti heti huollon ja testien jälkeen myyntiin pakettikoneessa.

Missään noista ei siis ole ollut muuta perustavanlaatuista vikaa kuin että EK:n nikkelöinnit ovat lähteneet kävelemään omia aikojaan ja kaikkien korttien orkkis tyynyt ovat olleet roskaa.
EK:n blokeissa sylettää lisäksi se että myivät backplateja ainoastaan erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Alphacoolin AIO:t ovat normaaleja erillisiä GPU-blokkeja mihin laitetaan vaan terminaalin tilalle pumppu. AIO:n muuttaminen normaaliksi blokiksi siis maksaa sen 20€ (ja jäljelle jääneen pumpun voi kierrättää ostamalla pumpun kannen ~8€).
Ainoa asia mistä voi valittaa Alphacoolin blokeista on että niiden tyynyt eivät ole kaksiset, mutta täysin samaa voi sanoa EK:n blokeista...

Kokemusta siis näistä blokeista:
GTX 1080 EK blokki
RX 6900XT EK referenssi blokkeja (kertaa neljä, kun halvalla sai)
RTX 3080 EK referenssi blokki
RTX 3080 Alphacool referenssi blokkeja x2
RTX 3090 Strix Alphacool AIO (mikä muutettu normi blokiksi koska ei se monsteri mahdu mihinkään koteloon muuten)
RTX 4090 Alphacool blokki
RX 7900XTX Alphacool blokki

Lisäksi kävi vielä RTX 2080 Super EK:n blokilla pyörähtämässä käytettyjen markkinoilta, lähti heti huollon ja testien jälkeen myyntiin pakettikoneessa.

Missään noista ei siis ole ollut muuta perustavanlaatuista vikaa kuin että EK:n nikkelöinnit ovat lähteneet kävelemään omia aikojaan ja kaikkien korttien orkkis tyynyt ovat olleet roskaa.
EK:n blokeissa sylettää lisäksi se että myivät backplateja ainoastaan erikseen.

On eklla nykysissä ainakin 4090 blokissa backplate mukana.
 
Ainoat mikä toimii luotettavasti 7900XTX kanssa on nestemetalli, Kryosheet tai PCM kuten PTM7950. Blokin kanssa en välttämätä PCM:ää laittaisi, kun se pitää saada riittävän kuumaksi useamman kerran.
Itsellä on ollut kohta vuoden verran mx-6:t Velocity2 -blokin välissä eikä lämmöt ole muuttuneet mihinkään.

*Edit* 7900xtx -blokissa myös backplate mukana vakiona.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 441
Viestejä
4 507 721
Jäsenet
74 398
Uusin jäsen
kuufei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom