Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

4xNF-A20@400RPM ei tosiaan kuule lainkaan, edes vierestä kuuntelemalla.
 
Neljä isoa on myös sen piuhaspaghetin puolesta parempi vaihtoehto. 9 140mm irroitteleminen esim. puhdistusta varten on vähän perseestä. Sikäli moran kanssa käytössä on melko sama onko pieniä vai isoja. Tärkeämpää on vaan valita ne hiljaiset mallit.
Mitä pumppuihin tulee, niin itse pyörittelin muutaman vuoden 17w kiinan ddc:llä 20 pinnan tehoilla, kunnes laakeri meni ja vaihdoin kiinan d5. Tosin, oma mora on kotelon kyljessä, niin nousua ei tule, ja virtaus on vielä ylhäältä alas. 420:ssä oli joku 36m kupariputkea, mutta muuten se ei juuri vastusta.
 
Mo-Ra miehiltä pitäisi saada nyt infoa. Kohta tulee uudet AM5 -emot ja alkoi taas sellainen kutina, että uusi systeemi pitäisi kasata. Tällä kertaa ajattelin tehdä sen käyttäen ulkoista radia ja Mo-Ra 420LT tuntuun olevan fiksuin vaihtoehto.
Useammalla foorumin jäsenellä seelainen onkin jo käytössä, joten haluasinkin kysyä vähän neuvoja. Ajattelin kasata mahdollisimman hiljaisen ja samalla tehokkaan koneen, jonka voisi ylikellottaa tappiin asti. Riittääkö yksi d5 pumppu, jos loopissa on CPU ja 1 x GPU? Mora olisi tarkoitus pitää samalla pöytätasolla koneen kanssa. Tuulettimiksi ajattelin ottaa Noctuan 200 milliset. Tuskin sen hiljaisempia saa?
Minä suosittelen ennemmin 4kpl 200mm tuulettimia. Minulla on ollut MO-RA3:ssa ensin 9x120mm Noctuat @800RPM, jotka tuhisivat vain hieman turhan kovaa. Sitten päivitin isompaan MO-RA3:een missä testasin 9xP14 @<400RPM, jotka hädin tuskin siirtivät ilmaa ollenkaan ja häiritsivät äänellään yhtään kovemmilla kierroksilla. 200mm Noctuat puhaltavat tarpeeksi ilmaa jo 360RPM nopeudella, jolloin ne ovat ihan oikeasti hiljaiset. Pienempi tuuletinmäärä on myös helpompi asentaa.

Useimmat varmastikin kokevat huomattavasti isommillakin kierroksilla pyörivät tuulettimet hiljaisiksi.
Nyt on vihdoin MO-RA X-SPLITTER toiminnassa kun naaras-naaras-PWM-kaapeli saapui pitkän odotuksen jälkeen:
20220525_191912.jpg


Eli tuo tuulettimien keskellä istuva plussan muotoinen piirilevy jakaa virran neljälle Noctua NF-A12 -tuulettimelle MO-RA3 420:een asennettuna. Jos tuulettimet kääntää sopivasti, ei splitterin ja tuulettimien välille tarvitse mitään kaapeleita! Ylä-vasemman kulman tuuletin on suoraan kiinni jakajassa pienellä nysäjohdollaan. Minä kuitenkin halusin tuulettimien tarrojen tekstit kaikki samoin päin, joten jouduin käyttämään 3/4 tuulettimelle jatkokaapelia. Ne menivät onneksi hyvin piiloon tulettimien väliin.

Jakajalta lähtee 60cm pitkä kaapeli kohti tietokoneen koteloa, joka periaatteessa ulottuisi tietokoneen kotelon sisään asti. Sen voisi halutessaan vielä reitittää huomaamattomammin Moran ali ja niputtaa vesiletkuun loppumatkaksi. Johdon ja emolevyn välissä minulla on Noctua NA-FC1 -tuuletinsäädin, jonka avulla tuulettimet pyörivät aina vakionopeudella (380RPM). Kun lisäksi vesiletkut ovat Koolance QD3 -pikaliittimin varustettu, on Mora todella helppo irrottaa.

Pumput ovat tietokoneen kotelon sisällä, jotta niiden ääntä saa vaimennettua. Muutoin ne olisi saanut siististi asennettua myös Moran taakse (pienemmän) säiliön alapuolelle. Moran saa myös käännettyä sivuun imurointia varten koneen ollessa käynnissä. Mielestäni tämä nykyinen viritelmäni on aika lailla optimaalinen. Vain aivan poskettomia ylikellotuksia varten voisi joutua lisäämään joko tuulettimien nopeutta tai toisen Moran. ;) Suorituskyvyltään ilmeisesti Gigant voisi olla jopa parempi, mutta ainakin ulkonäöltään tämä Mora on ylivoimainen.
 
Gigantti on suorituskyvyltään ihan omaa luokkaansa Moraankin verrattuna.
 
Olen puolueellinen mutta kyllä Gigantti on hiton paljon paremman näköinen kuin Mo-Ra.

Saamarin, keväällä olisi pitänyt olla paremmin hereillä kun ostin am4 Velocity²:sen. Pitänee kohta alkaa tutkailemaan taas uutta blokkia.
 
Olen puolueellinen mutta kyllä Gigantti on hiton paljon paremman näköinen kuin Mo-Ra.

Saamarin, keväällä olisi pitänyt olla paremmin hereillä kun ostin am4 Velocity²:sen. Pitänee kohta alkaa tutkailemaan taas uutta blokkia.
Miksi uutta blokkia?
 
Kun siirtyy am5 kantaiseen kokoonpanoon, am4 Velocity² ei ole yhteensopiva (ek on jo julkaissut myös am5 Velocity²:n uudella kiinnityksellä)
 
Sitä kuulee kaikenlaisia nyrkkisääntöjä tarvittavien radien määrään ja olihan tuota pakko kokeilla; ~500W läpi 160mm*80mm jäähdyttimistä. Kierrossa on 2600K @4.0GHz, amd:n r9 280x ja 7950 (vai mikä se olikaan kun suunnilleen vastaa tota r9). Kaikki blokit ja radit ebaystä. 10/8mm letkua jouduttu käyttämään osaksi, kun radeissa oli kiinteät karat. Muuten tottakai 8/6mm plugin-liittimet käytössä kuten aina, ne nyt vaan on selvästi järkevin vaihtoehto. Kuvan ottamisen jälkeen tonne vasemmanpuoleiseen näytönohjaimeen tungettu 2kpl intelin stock-coolereita gpu:n itsensä ohjaamana. Ettei tulis muisteja käristettyä. Tehokkaampi kortti on tässä tuolla vasemmalla, koska ajurit eivät selvinneet tuon vanhemman kortin sammumisesta idlessä niin se on nyt primarynä sitten. Lähinnä tässä on ajatuksena lämmittää olohuonetta foldaamalla. On tuo leffaa katsoessa hiljainen. CPU idlenä, kahden GPU:n foldauksessa näyttisten lämmöt n. 60 ja 80, jostain syystä tuo vanhempi oli ilmallakin aina toista paljon kuumempi. Tuohon päälle prime, niin cpu jo throttlaa. CPU yksin primen small fft:ssä lämpeää johonkin 90 asteeseen. Kun huonelämpötila vielä laskee, niin teoriassa tuo sietää täyttä rasitusta kaikille komponenteille.
20220901_122342.jpg20220901_122332.jpg20220901_122245.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Yksi pwm -kaapeli koneelta moralle, moran kotelossa splitters piilossa.
0 pakollista kaapelia oman koneen ja "moran" eli Alphacool/Phobya 1260:n välissä. Jäähyn kyljessä 12V Molex-muuntaja, joka antaa virrat pumpulle ja sitä sekä tuulettimia ohjaavalle Quadrolle. Quadron USB:ia pidän kiinni lämpöjen seurannan takia, mutta sekään ei olisi pakollinen ja jäähy toimisi täysin itsenäisesti.

Seuraavaksi lähtee hankintaan tuo @qazserNOS :inkin käyttämä MO-RA splitter ja vihdoin 4kpl NF-A20, mutta Watercoolin The "MO-RA-FAN" HS-PWM-erikoisversioina.
Ne saa säädettyä about yhtä pienelle, kuin normimallitkin, mutta halutessa löytyy vähän enemmän jerkkua:
  • ilmanvirtaus: 212,3 m³/h vs 146,9 m³/h
  • staattinen paine: 2,07mmH₂O vs 1,08mmH₂O
  • maksimikierrokset: 1200 rpm vs 800 rpm

Nyt on vihdoin MO-RA X-SPLITTER toiminnassa kun naaras-naaras-PWM-kaapeli saapui pitkän odotuksen jälkeen:
Mistä muuten hankit mainitsemasi 60cm kaapelin? Watercool näköjään myy vain 90cm. 4Pin Male zu 4Pin Male Verlängerung 90cm, 4,95 €
 
0 pakollista kaapelia oman koneen ja "moran" eli Alphacool/Phobya 1260:n välissä. Jäähyn kyljessä 12V Molex-muuntaja, joka antaa virrat pumpulle ja sitä sekä tuulettimia ohjaavalle Quadrolle. Quadron USB:ia pidän kiinni lämpöjen seurannan takia, mutta sekään ei olisi pakollinen ja jäähy toimisi täysin itsenäisesti.

Seuraavaksi lähtee hankintaan tuo @qazserNOS :inkin käyttämä MO-RA splitter ja vihdoin 4kpl NF-A20, mutta Watercoolin The "MO-RA-FAN" HS-PWM-erikoisversioina.
Ne saa säädettyä about yhtä pienelle, kuin normimallitkin, mutta halutessa löytyy vähän enemmän jerkkua:
  • ilmanvirtaus: 212,3 m³/h vs 146,9 m³/h
  • staattinen paine: 2,07mmH₂O vs 1,08mmH₂O
  • maksimikierrokset: 1200 rpm vs 800 rpm

Mistä muuten hankit mainitsemasi 60cm kaapelin? Watercool näköjään myy vain 90cm. 4Pin Male zu 4Pin Male Verlängerung 90cm, 4,95 €
Itse asiassa normaaliversion minimi RPM on 350, kun tuon erikoismallin on "~400". Ei varmaan useimpia haittaa, mutta itse pyöritän noita ropelleja alle tuon 400 RPM.

Kaapeli Jimmsiltä: Phobya 4-Pin PWM kaapeli, naaras - naaras, musta 60cm - 4,20€
 
Gigantti on suorituskyvyltään ihan omaa luokkaansa Moraankin verrattuna.
Hittolainen tuo Gigantti alkoikin kiinnostaa. Vähän tosin mietityttää tuollainen 96 cm korkea pömpeli pöydällä. No ehkäpä sen saisi parin metrin letkuilla vietyä pöydän viereen lattialle. Pitääpä todellakin harkita.
 
0 pakollista kaapelia oman koneen ja "moran" eli Alphacool/Phobya 1260:n välissä. Jäähyn kyljessä 12V Molex-muuntaja, joka antaa virrat pumpulle ja sitä sekä tuulettimia ohjaavalle Quadrolle. Quadron USB:ia pidän kiinni lämpöjen seurannan takia, mutta sekään ei olisi pakollinen ja jäähy toimisi täysin itsenäisesti.
Joo, tuota oma quadro + virtalähde -ratkaisua harkitsin itsekin, mutta päädyin siihen että kun letkut pitää vetää kuitenkin niin siinä letkujen vieressä voi kuljettaa virrat pumpulle ja propelleille.
 
Hittolainen tuo Gigantti alkoikin kiinnostaa. Vähän tosin mietityttää tuollainen 96 cm korkea pömpeli pöydällä. No ehkäpä sen saisi parin metrin letkuilla vietyä pöydän viereen lattialle. Pitääpä todellakin harkita.
Mitä isommat laitteet, sen paremmat. :) Pöydän viereen vaan pikaliittimillä! Eikö tuo ole hieman tehokkaampi muutenkin?
 

Onko Corsair korjannut tuon vuoto-ongelman ?

Tämä proshopin blokki kiinnostaisi.
Corsair Hydro X Series XG7


Näyttäisi tuo olevan edelleen sitä vuotavaa sarjaa, terminaalissa vain sivuilla 2kpl ruuveja, päivitetyssä mallissa lisäsivät myös keskelle yhden.
 
Voi olla kans vaan vanhat kuvatkin. En välttämättä kuitenkaan lähtis corsairin kanssa rulettia pyörittämään ellei oo ihan pakko, en tiiä miten noita RTX 20-sarjan blokkeja on tälleen muuten saatavilla. En tiiä myöskään millaset palautusehdot proshopilla on mut luulis sen saavan palautettua viimeistään takuukeissinä jos onkin kahella ruuvilla, perusteluks mun mielestä pitäis riittää se jos vesikilkkeet ei tee niinkin kriittistä hommaa ku pidä vesiä sisällänsä.
 
Voi olla kans vaan vanhat kuvatkin. En välttämättä kuitenkaan lähtis corsairin kanssa rulettia pyörittämään ellei oo ihan pakko, en tiiä miten noita RTX 20-sarjan blokkeja on tälleen muuten saatavilla. En tiiä myöskään millaset palautusehdot proshopilla on mut luulis sen saavan palautettua viimeistään takuukeissinä jos onkin kahella ruuvilla, perusteluks mun mielestä pitäis riittää se jos vesikilkkeet ei tee niinkin kriittistä hommaa ku pidä vesiä sisällänsä.
Näyttää jatkuvasti olevan jopa outletussa 2080 blockeja aquatuning ja EKWB sivuilla
 
Samaan vesilooppi asennukseen liittyen tämä corsairin pumppu kiinnostaisi --> https://www.corsair.com/eu/en/Categ...-XD5-RGB-Pump-Reservoir-Combo/p/CX-9040002-WW

Saatavuus tosin huono eli onko samantapaista muulta valmistajalta missä valaistus sekä lämpötila-anturille paikka ?

PS. Tuli vahingossa väärä linkki. Tarkoitin 3080 strix malliin. Corsairin sivuilta löytyi tuo kolmannen ruuvin lisäys koko 3000 sarjan blokkeihin.
 
Samaan vesilooppi asennukseen liittyen tämä corsairin pumppu kiinnostaisi --> https://www.corsair.com/eu/en/Categ...-XD5-RGB-Pump-Reservoir-Combo/p/CX-9040002-WW

Saatavuus tosin huono eli onko samantapaista muulta valmistajalta missä valaistus sekä lämpötila-anturille paikka ?

PS. Tuli vahingossa väärä linkki. Tarkoitin 3080 strix malliin. Corsairin sivuilta löytyi tuo kolmannen ruuvin lisäys koko 3000 sarjan blokkeihin.
Lämpötila-anturin voi laittaa mihin tahansa erillisenä G1/4" liittimenä tai tulppamallisena muualle kiertoon (esim. GPU blokkiin yhden tulpan tilalle).
Mm. Aqua Computer D5 NEXT pumpussa on suoraan lämpötila-anturi ja näyttö josta nesteen lämpötila näkyy, en tiedä onko muilla valmistajilla, luulisi EKWB:ltä löytyvän...?
 
Joo, tuota oma quadro + virtalähde -ratkaisua harkitsin itsekin, mutta päädyin siihen että kun letkut pitää vetää kuitenkin niin siinä letkujen vieressä voi kuljettaa virrat pumpulle ja propelleille.
Täytynee itsekin miettiä tätä järjestelyä uusiksi. Tuo virtalähde on siis Phobyan 70W molex, joka toiminut nyt pian 2 vuotta pääosin hyvin, mutta kesähelteillä alkoi jotenkin omituisesti "pätkiä" virtaa. Vaikutti tapahtuvan vain tietyssä pelissä lähes heti rasituksen alkaessa, mutta esim. selailua, OCCT ja Cinebenchiä kesti ongelmitta. Kun ilmat viileni ja peli päivittyi, niin ongelma katosi kuin itsestään. Toi on vaan ikävää, kun tekee koneesta käyttökelvottoman, joten tarvisi vähintään joku luotettavampi ATX/SFX tms. virtalähde laittaa tilalle.

Radi on tulossa seinän/huoltoluukun toiselle puolelle jossain kohtaa, joten jatkopiuhat ei oikein innosta. Quadron usb-johto onneksi 2m pitkä.


Tulisi halvemmaksikin kuin Mo-Ra kaikilla kilkkeillä
Voitko avata vähän laskelmiasi, miten MO-RA:n saa maksamaan enemmän kuin 750€? On tuo tietysti järkihankinta, jos MO-RA yli puolet pienemmällä pinta-alallaan tulee oikeasti lähelle hinnassa ;)
 
Lämpötila-anturin voi laittaa mihin tahansa erillisenä G1/4" liittimenä tai tulppamallisena muualle kiertoon (esim. GPU blokkiin yhden tulpan tilalle).
Mm. Aqua Computer D5 NEXT pumpussa on suoraan lämpötila-anturi ja näyttö josta nesteen lämpötila näkyy, en tiedä onko muilla valmistajilla, luulisi EKWB:ltä löytyvän...?

Ja nämä anturit kannattaa sitten kalibroida tavalla toi toisella ennen kiertoon heittämistä. Omassani oli 2c heittoa ja pahimmillaan olen kuulut jopa 7c heitoista. Ei muuten väliä, mutta jos tuulettimet säätyy vedenlämmön mukaan niin kone voi huutaa turhaan.
 
Onkohan mulla jotain 8 noita lämpövastus-antureita, arvatkaa jaksoinko "kalibroida"? :lol:.
Sinänsähän tuo ei ole iso homma mitata vastusarvot mutta siinä vaiheessa projektia oli jo kiire saada se maaliin.
 
Voitko avata vähän laskelmiasi, miten MO-RA:n saa maksamaan enemmän kuin 750€? On tuo tietysti järkihankinta, jos MO-RA yli puolet pienemmällä pinta-alallaan tulee oikeasti lähelle hinnassa ;)
No totta, ei se samaan tule. Olin tuohon mora -laskelmaan ottanut vielä dual d5 topin pumppuineen mukaan . Onhan siinä vielä 250 EUR eroa tuohon giganttiin. Mora varmaan riittää kaikkeen normikäyttöön aanettömään kokoonpanoon.
 
No totta, ei se samaan tule. Olin tuohon mora -laskelmaan ottanut vielä dual d5 topin pumppuineen mukaan . Onhan siinä vielä 250 EUR eroa tuohon giganttiin. Mora varmaan riittää kaikkeen normikäyttöön aanettömään kokoonpanoon.
Minkä takia 2x D5 vai ihan turvallisuuden vuoksi, et jos yksi hajoaa niin on backup toinen kierrossa?

Itse pyöritän 1x D5 EK TBE 200 -> 2x 480*60 ja 2x 360*60 radeja ja hyvin piisaa.
 
Minkä takia 2x D5 vai ihan turvallisuuden vuoksi, et jos yksi hajoaa niin on backup toinen kierrossa?

Itse pyöritän 1x D5 EK TBE 200 -> 2x 480*60 ja 2x 360*60 radeja ja hyvin piisaa.
Nykysetilläkin (3 x360 + gpu ja cpu blokit ) huomaa että yksi D5 on ihan ok, mutta kahdella siitä saa aivan äänettömän. Ja onhan tietty tuo backuppi. Tää mun kone toimii duunikoneena kans ja pitää olla joka päivä käytettävissä.
Ja jos rupean Moraa tms, hankkimaan, niin haluan tällä kertaa sitten optimoida sen niin hiljaiseksi kuin pystyn.
 
Kannattaako tilata kokonainen laite kiinasta (yht 500e) vai osat sieltä täältä ja rakentaa se itse vaikka se tulisi yhtä kalliiksi? Bykski 1080 External Liquid Cooling Station - Black (B-1080-CEC-X) tuollainen vaiko mo-ra3 ja nippu muita osia (ne muut osat ois 369e + säiliö ja jonkinlainen kehikko) (toisaalta tykkään rakentaa joten sellainen kiinnostaa myös)
Ainakin itse tekisin itse niin saa paremmat tuulettimet ja kunnolliset tuplapumput tuohon settiin. Tosin hintaa tulee äkkiä tuplat. Tietysti noita tuulareira ja pumppuja olis kiva ohjatakin jollain muulla (aquaero) kun suoraan 12V. Tuo kotelo olis sinällään ihan jees. Varmaan järkevin tuo kyllä tehdä niin että tietokeneeseen tulee pumput ja yksi pikkuradi ja mora pikaliittimillä persuuksiin ja hana väliin jolloin konetta voi käyttää ilman moraakin ja ei tarvi moran ja koneen väliin vetää kun pelkkä tuuletin piuha.
 
Ajatuksiin on noussut pienikokoisen, tehokkaan ja hiljaisen tietokoneen ostaminen ensi vuoden aikana, kun RTX 3080 -hinnat alkavat olemaan kohdillaan uuden näytönohjainsukupolven lanseerauksen jälkeen. Olen aika paljon lukenut läpi tätä lankaa sekä katsonut paljon materiaalia Youtubesta. Mitään kokemusta nestejäähdytyksestä ei aiemmin ole. Ymmärrän kyllä, että pieni kotelo on erittäin huono valinta ensimmäiseksi projektiksi.



Yllä olevassa videossa on hienosti toteutettu tehokas kokoonpano Lian Li Dan A4 H2O -koteloon. Oma ajatus on, että toteuttaisin kotelon ulkopuolisella radilla ja pehmeillä putkilla kauttaaltaan. Ajatus on, että kotelo asennettaisiin roikkumaan sähköpöydän alle sekä myös rad tulisi sähköpöydän alle.

Onko jollain kokemusta kyseisestä kotelosta? Ilmeisesti tässä ei ole pölysuodattimia lainkaan. Onko suuri vaikutus lämpöihin mikäli asentaisi pölysuodattimet kaikkiin kylkiin ja kotelon tuulettimet laittaisi puhaltamaan viileää ilmaa kotelon sisälle? Olettaisin, että pölysuodattimien vaikutus olisi pieni, kun suurin lämpökuorma menisi kuitenkin suoraan kotelon ulkopuolelle ulkopuolisen radin avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksiin on noussut pienikokoisen, tehokkaan ja hiljaisen tietokoneen ostaminen ensi vuoden aikana, kun RTX 3080 -hinnat alkavat olemaan kohdillaan uuden näytönohjainsukupolven lanseerauksen jälkeen. Olen aika paljon lukenut läpi tätä lankaa sekä katsonut paljon materiaalia Youtubesta. Mitään kokemusta nestejäähdytyksestä ei aiemmin ole. Ymmärrän kyllä, että pieni kotelo on erittäin huono valinta ensimmäiseksi projektiksi.



Yllä olevassa videossa on hienosti toteutettu tehokas kokoonpano Lian Li Dan A4 H2O -koteloon. Oma ajatus on, että toteuttaisin kotelon ulkopuolisella radilla ja pehmeillä putkilla kauttaaltaan. Ajatus on, että kotelo asennettaisiin roikkumaan sähköpöydän alle sekä myös rad tulisi sähköpöydän alle.

Onko jollain kokemusta kyseisestä kotelosta? Ilmeisesti tässä ei ole pölysuodattimia lainkaan. Onko suuri vaikutus lämpöihin mikäli asentaisi pölysuodattimet kaikkiin kylkiin ja kotelon tuulettimet laittaisi puhaltamaan viileää ilmaa kotelon sisälle? Olettaisin, että pölysuodattimien vaikutus olisi pieni, kun suurin lämpökuorma menisi kuitenkin suoraan kotelon ulkopuolelle ulkopuolisen radin avulla.

Ei kokemusta, mutta jos lämpökuorma johdetaan kotelon ulkopuolelle niin ei varmasti vaikuta juuri mitään. Mielellään sinne se ulospuhaltavakin kannattaa laittaa eli baut 50/50 ulos/sisään.
Muistan lukeneeni joskus testin, jossa todettiin "alipaineisen" kotelon olleen karvan viileämpi, mutta tietenkin kerää pölyä herkemmin.
 
Ajatuksiin on noussut pienikokoisen, tehokkaan ja hiljaisen tietokoneen ostaminen ensi vuoden aikana, kun RTX 3080 -hinnat alkavat olemaan kohdillaan uuden näytönohjainsukupolven lanseerauksen jälkeen. Olen aika paljon lukenut läpi tätä lankaa sekä katsonut paljon materiaalia Youtubesta. Mitään kokemusta nestejäähdytyksestä ei aiemmin ole. Ymmärrän kyllä, että pieni kotelo on erittäin huono valinta ensimmäiseksi projektiksi.



Yllä olevassa videossa on hienosti toteutettu tehokas kokoonpano Lian Li Dan A4 H2O -koteloon. Oma ajatus on, että toteuttaisin kotelon ulkopuolisella radilla ja pehmeillä putkilla kauttaaltaan. Ajatus on, että kotelo asennettaisiin roikkumaan sähköpöydän alle sekä myös rad tulisi sähköpöydän alle.

Onko jollain kokemusta kyseisestä kotelosta? Ilmeisesti tässä ei ole pölysuodattimia lainkaan. Onko suuri vaikutus lämpöihin mikäli asentaisi pölysuodattimet kaikkiin kylkiin ja kotelon tuulettimet laittaisi puhaltamaan viileää ilmaa kotelon sisälle? Olettaisin, että pölysuodattimien vaikutus olisi pieni, kun suurin lämpökuorma menisi kuitenkin suoraan kotelon ulkopuolelle ulkopuolisen radin avulla.

Itsellä on käynyt sama mielessä jo pitkään
Tosin lähestyin ajatusta siltä kantilta että tekisi itse pöydän ja kotelon (projektit osiossa on yksi vastaava kotelo tehtynä)
mo-ra3 mietin ulkoiseksi radiksi pöydän jalkojen väliin (kanttijalat) mutta sitten aloin miettimään että aiheuttaako sellainen ratkaisu muuten vetoa ja näin ollen palelua jaloissa etenkin talvella
 
Ei kokemusta, mutta jos lämpökuorma johdetaan kotelon ulkopuolelle niin ei varmasti vaikuta juuri mitään. Mielellään sinne se ulospuhaltavakin kannattaa laittaa eli baut 50/50 ulos/sisään.
Muistan lukeneeni joskus testin, jossa todettiin "alipaineisen" kotelon olleen karvan viileämpi, mutta tietenkin kerää pölyä herkemmin.
Tuossa kyseisessä kotelossa tosiaan parempi olla tuulettimet puhaltamassa ulos, sillä saa myös desibelit pidettyä paremmin kurissa. Kyseiseltä Optimum Tech kanavalta löytyy kattavat testit tuostakin ja muista ITX-koteloista eri kokoonpanoilla.
 
Piti itsekin tarkistaa mistä lähtien oma EKWB EK-XRES 100 Revo D5 PWM pumppu on hyrrännyt; vasta vajaa 5v 24/7, mutta 50% teholla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom