Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tuli vähän tehtyä perushuoltoa 4 vuotta käytössä olleelle Z390 RTX2080TI i9-9900 Custom loopille. En ole 4 vuoden aikana tehnyt muut kuin tarkastellut ehkä kerran vuodessa, että nestettä on riittävästi, eikä alkavia vuotoja näy.

Tehdyst hommat:
- Nestejäähdytysjärjestelmän tyhjennys
- GPU:n irroitus, halkaisu, nestekierron putsaus, tahnojen vaihto ja kokoaminen
- Jonkin verran oli näkyvää ryönää GPU:n blokissa ja sen takia tähän huoltoon aloinkin. 4 vuotta vanhat tahant olivat aivan pehmeät ja muutenkin hyvän näköiset
- CPU-plokin irroitus ja nestetahnojen vaihto. Blokin hionta.
- Täyttö ja koeajo viimeisen kuvan mukaisilla litkuilla. Aiemmin oli samat.
- Muu huomio. Osas letkuista oli vihertyneet sisältä. Osa oli kirkkaita.

Muutama kuva:

Blokki ennen putsausta:
1659535753167.png


Lähempi kuvan blokin ryönistä:
1659535858973.png


4 vuotta käytössä olleet tahnat;
1659535918592.png


GPU Blokki putsattuna:
1659535998794.png


Jatkuu seuraavassa viestissä.
 

Liitteet

  • 1659535753378.png
    1659535753378.png
    3 MB · Luettu: 13
Jatkoa edellisen sivun viimeiseen viestiin...

Vanhat nestemettalli CPU:ssa
1659536194841.png


CPU:plokkiin imeytynyttä nestemetallia (kuparinen blokki)
1659536251729.png


Käytötössä ollut neste (akkuvesi + EK-CryoFuel)
1659536294333.png


Illalla edessä on pelistesti, jossa näkee että paraniko lämmöt ja pysyykö nesteet sisässä. Tähän mennessä lämmöt ovatr olleet raskaassa pelikäytössä 50-55 celssiusta. Muistelisin että 4 vuotta sitten lämmöt pysyivät alle 50 celssiuksessa (niukasti).
 

Liitteet

  • 1659536294262.png
    1659536294262.png
    727,3 KB · Luettu: 0
Viimeksi muokattu:
Tuli vähän tehtyä perushuoltoa 4 vuotta käytössä olleelle Z390 RTX2080TI i9-9900 Custom loopille. En ole 4 vuoden aikana tehnyt muut kuin tarkastellut ehkä kerran vuodessa, että nestettä on riittävästi, eikä alkavia vuotoja näy.

Tehdyst hommat:
- Nestejäähdytysjärjestelmän tyhjennys
- GPU:n irroitus, halkaisu, nestekierron putsaus, tahnojen vaihto ja kokoaminen
- Jonkin verran oli näkyvää ryönää GPU:n blokissa ja sen takia tähän huoltoon aloinkin. 4 vuotta vanhat tahant olivat aivan pehmeät ja muutenkin hyvän näköiset
- CPU-plokin irroitus ja nestetahnojen vaihto. Blokin hionta.
- Täyttö ja koeajo viimeisen kuvan mukaisilla litkuilla. Aiemmin oli samat.
- Muu huomio. Osas letkuista oli vihertyneet sisältä. Osa oli kirkkaita.

Muutama kuva:

Blokki ennen putsausta:
1659535753167.png


Lähempi kuvan blokin ryönistä:
1659535858973.png


4 vuotta käytössä olleet tahnat;
1659535918592.png


GPU Blokki putsattuna:
1659535998794.png


Jatkuu seuraavassa viestissä.

Pelitestiä 2h ja työpöytäkäyttöä huollon jälkeen. Aiemmassa raportissa unohdin mainita että puhalsin myös paineilmalla radiaattorin läpi ja jonkin verran sieltä lähti pölyä liikkeelle, vaikka tiheät suodattimet ovat olleet käytössä koko ajan.

Pelitestissä GPU:n lämpötila tippui selkeästi. Arvioisin että 5-7 celssiusta parani puhdistuksella. Huollon jälkeen GPU lämpötila pysyy pitkäaikaisessa raskaassa rasituksessa 51 celssiuksen seutuvilla. Lämpötilan putoaminen näkyy pelissä suoraan korkeampina fps-lukuina kun ollaan tuolla 50 celssiuksen ympäristössä ja puhaltimien ääni on vaimeampaa.

CPU:ssa ei tainnut tapahtua juuri muutosta. Arvioin että hyöty tässä huollossa tuli GPU blokin puhdistuksesta ja radiaattorin puhaltamisesta. Tuommoisessa noin 50 celssiuksen käyttölämpötilassa ei tahnat näytä meneveän oikein miksikään, eli pysyvät hyvänä. Varmaan ne tahnojen vaihtotarpeet tulevat siellä lähemmäs 100 celssiuksen lämpötiloissa vastaan kun kuumuus korventaa tahnat korpuksi.

1659555982098.png



Työpöytäkäytössä käytössä on ns. äänetön mode. Automatiikka on säätänyt puhaltimet niin että ainoastaa cpu_opt-puhaltimet pyörivät matalilla kierroksilla. Siihen on kytketty 2 kpl radiaattorilla olevista 6 kpl puhaltimista. Kokonaisuudessaan kopassa on 10 kpl puhaltimia. Pumppu pyörii äänettömässä käytössä noin 2000 rpm ja pelikäytössä 3300 rpm. Työpöytäkäytössä cpu ja gpu pysyvät noin 40 celssiuksessa.

1659556586402.png
 
Ei ole kun minulla on yksi 360 Monsta ja kaikki siinä yhdessä kierrossa. Katselen watteja seuraavalla kerralla ja laitan tänne tietoon sitten.

3DMark Time Spy:llä ajoin nyt watteja näkyviksi. Lämpötilat olivat samankaltaisia kuin pidemmässä pelisessiossa, niin uskon että nämä tehot ovat lähellä toteutuneita pelienkin aikana.

GPU RTX 2080Ti 300-330 Wattia (tämä menee samalle tehorajoitukselle pelienkin aikana)

1659639632296.png


CPU i9-9900k 100-150 Wattia (tämä lukeman otin 3DMark CPU-testin ajalta)

1659639756944.png
 
Arvon vesimiehet.

Harkitsen custom looppia koneeseen, osat on muuten täysin auki, mutta teoreettinen kysymys: Kerrostalokämppä, lämmöt talvella "ok", kesällä heittelehtii helposti 32-34 asteessa sisällä, pahimmillaan. Täällä on ollut pelottelua, että jotkut pumput ja osat ottaisi maksimilimiitiksi 40c vedenlämmön, eli tuolloin pitäisi delta olla alle 8 astetta. Onko tässä mitään järkeä, vai pitääkö helteellä vaan vetää tuulettimet täysille ja toivoa parasta? Vai onko tuo 40-45c limiitti vasta teoreettinen?

Tällä hetkellä vesille menisi "vain" AMD 5800x, myöhemmin kylkeen nvidian 4080 (tai vastaava) ja koko loopin lämpökuorma on varmaan kohtalainen, jolloin tuo 8 asteen delta voi olla haastava.
 
Arvon vesimiehet.

Harkitsen custom looppia koneeseen, osat on muuten täysin auki, mutta teoreettinen kysymys: Kerrostalokämppä, lämmöt talvella "ok", kesällä heittelehtii helposti 32-34 asteessa sisällä, pahimmillaan. Täällä on ollut pelottelua, että jotkut pumput ja osat ottaisi maksimilimiitiksi 40c vedenlämmön, eli tuolloin pitäisi delta olla alle 8 astetta. Onko tässä mitään järkeä, vai pitääkö helteellä vaan vetää tuulettimet täysille ja toivoa parasta? Vai onko tuo 40-45c limiitti vasta teoreettinen?

Tällä hetkellä vesille menisi "vain" AMD 5800x, myöhemmin kylkeen nvidian 4080 (tai vastaava) ja koko loopin lämpökuorma on varmaan kohtalainen, jolloin tuo 8 asteen delta voi olla haastava.
Kyllä ainakin EKWB:n D5 on specsattu aina 60 asteeseen, mutta tuolla voi olla lopulliseen käyttöikään vaikutusta. Tuo "Rated 50.000 hrs MTBF at 25°C ambient!" voi jäädä silloin tosin paljon kaueammksi. Samoin kupari, eri muovit ja esim zmg kestää kyllä hyvin tuollaisia lämpötiloja. Todellisuudessahan kone on rasituksessa sammunut noissa lämpötiloissa jo aikaa sitten.
Suurin ongelma noissa +40 asteen lämpötiloissa on erillaiset kasvannaiset, eli levänesto pitää olla kunnossa. Tuulettimet huutaa kyllä varmasti tuolla Delta T:llä, se on varmaa. Hankit custom loopin tai et, hanki kylkeen esim. pingviini jäähdyttämään nyt kesänloppualesta. Nukut itse paremmin, kone voi paremmin ja on paljon mukavampi elää ja olla kerrostalossa. :joy: Tuolta voit käydä tutustumassa aiheeseen enemmän Miten kämppä viileämmäksi?
 
Voisin kuvitella, että lämpötilan huidellessa yli 30 astetta, sitä ei viittis tietokoneella ainakaan enempää lämmittää. :hmm:
Eli joku ratkaisu varmaan ensin kämpän viilentämiseen. Eihän siinä silti mitään esteitä ole.
 
Jos on aito Xylem/Lowara D5 (kuten kaikki D5set ilmeisesti on) niin itse moottori kestää 95°c, rajoitukset johtuvat lähinnä pumppupesästä.

Hommaa pingviini ja laita yksi jäähdytyskenno nippareilla pingviiniin puhalluksen eteen kiinni nimimerkki "joskus tehnyt" :D
 
Kiitoksia vastauksista. Pingviini itseasiassa löytyy, mutta ei tule huudatettua ihan yhtä soittoa 12h päivässä kuten konetta tulee, koska sähkölaskut ja hirveä möly.

Mutta kyllähän näillä tiedoilla uskaltaa alkaa looppia kasailemaan. Seuraavaksi mietinnässä O11 Dynamic evo vs. Raijintek Paean Premium, mutta näitä tulee mietittyä vielä kymmenet kerrat ennen tilausta.
 
Pingviini?

btw. koska mo-ra3 360 versio on n.6.5cm paksu ja siihen menee 9 tuuletinta niin laskeskelin että EK-Quantum Surface X360M on suunnilleen saman paksuinen mitä mora, niin jos noita X360M radeja on 3 niin niiden jäähdytysteho olisi teoreettisesti moran tasoa ja teho olisi 2004W.

Toinen että kysyin huhusta jonka luin joskus murossa ja sain vastauksen moran tekijöiltä watercoolilta:

The fins on MO-RA3 are not optimized for passive use so we don't recommend/advertise that use case. Also we didn't tested passive mode. That means i have no actual performance data for you.
But we have seen users that made some testing. From those i would say that 200 W sounds pretty relastic if you wanna have "normal" temperatures. If you accept higher water temperatures you mitght be able to add another 200W.

The fins are designed to work best with slow to medium speed fans. Using those would deliver much better performance even if they run very low rpm.
 

"Siirrettävä ilmastointilaite", näitä kerrostaloihin hankittavia, yleensä yhdellä poistoputkella varustettuja virityksiä. Yllä linkatussa threadissa enemmän infoa, mutta lähtökohtaisesti erittäin äänekkäitä ilmalämpöpumpun korvikkeita.
 
Moikka!

Mielessä olisi että laittaisin omaan kotelooni Custom loopin mutta en ole kertaakaan tehnyt custom looppia. Tiedän että kotelo on pieni ja vaikea saada letkut varmaankin kohdilleen. Tarkoitus olisi saada pehmeistä letkuista (niistä mustista) itse en tarvitse kotelooni RGB:tä niin saako seuraavilla osilla tehtyä?

3090 Msi trio gaming x
b660-I asus
I5-12400kf
16gt ddr5
 
Moikka!

Mielessä olisi että laittaisin omaan kotelooni Custom loopin mutta en ole kertaakaan tehnyt custom looppia. Tiedän että kotelo on pieni ja vaikea saada letkut varmaankin kohdilleen. Tarkoitus olisi saada pehmeistä letkuista (niistä mustista) itse en tarvitse kotelooni RGB:tä niin saako seuraavilla osilla tehtyä?

3090 Msi trio gaming x
b660-I asus
I5-12400kf
16gt ddr5
Kerrotko vielä kotelon mallin? Lisäksi ei ole olemassa i5-12400kf prosessoria...
 
Moikka!

Mielessä olisi että laittaisin omaan kotelooni Custom loopin mutta en ole kertaakaan tehnyt custom looppia. Tiedän että kotelo on pieni ja vaikea saada letkut varmaankin kohdilleen. Tarkoitus olisi saada pehmeistä letkuista (niistä mustista) itse en tarvitse kotelooni RGB:tä niin saako seuraavilla osilla tehtyä?

3090 Msi trio gaming x
b660-I asus
I5-12400kf
16gt ddr5
Voi olla, että jollain pumppu/blokki yhdistelmällä, hyvällä radilla ja liki 2000rpm tuulettimilla saa.
Mutta vittumainen täyttää ja tuntuu turhalta poistaa koteloon suunniteltu aio, joka varmasti oli iso osa hintaa.
Suosittelen kopan myyntiä ja jotain toista hieman helpompaa tilalle.
 
Voi olla, että jollain pumppu/blokki yhdistelmällä, hyvällä radilla ja liki 2000rpm tuulettimilla saa.
Mutta vittumainen täyttää ja tuntuu turhalta poistaa koteloon suunniteltu aio, joka varmasti oli iso osa hintaa.
Suosittelen kopan myyntiä ja jotain toista hieman helpompaa tilalle.

Mietin käytännössä sitten fractalin pop koteloa Atx tai matx mallia. Olisiko tuosta Matx mallista mihinkään?
 
@Simpanssi oletko edennyt sun 1000D Projektin kanssa?
Itse ajattelin tänään purkaa omani, ottaa sen SE240 radin perästä pois kun aika antaa periksi vihdoin ja viimeistä lomaviikkoa vietän ja huonoja kelejä luvattu (ei kerkeä) moottoripyörällä ajelemaan. :D

Lähinnä enää sitä mietin, että miten laittaisin nyt nuo CE420 kattoradin 3kpl tuulettimet puhaltamaan.. Et pitäisikö laittaa Push ulos katosta vai Push kotelon sisään? Kun tällä hetkellä ne ovat vieläkin Pull sisään VRM/Muisteille. Edestähän puhaltaa Push/Pull 16kpl tuuletinta 2x XE480 läpi.

@Odi_ @JuSiZ mielipidettä?
Vanhaan viestiin vastailen :rolleyes:
Ei vielä ole ihmeempiä tehty, ZMT letkut ja tuoreet nesteet tossa odottelee koneen vieressä. Huomenna jos noi auto hommat saa ajoissa valmiiksi niin varmaan tyhjennän koneen vedestä ja katson mitä mitä saan aikaseks / keksin ton kanssa :lol:
 
Vanhaan viestiin vastailen :rolleyes:
Ei vielä ole ihmeempiä tehty, ZMT letkut ja tuoreet nesteet tossa odottelee koneen vieressä. Huomenna jos noi auto hommat saa ajoissa valmiiksi niin varmaan tyhjennän koneen vedestä ja katson mitä mitä saan aikaseks / keksin ton kanssa :lol:
Haha! :D Joo itse vaihdoin ne ZMT Letkut ja uudet nesteet. Paluuta ei ole ainakaan hetkeen enää koviin putkiin. :D
 
Itsellä on myös ZMT letkut ja EK clear nesteet, puoltoista vuotta rullannut ja ei mitää paskaa kierrossa, lukuunottamatta yhdessä blokin kohtaa o-renkaasta lähtenyttä rasvaa, mutta antaa olla .
 
Vuoden verran tauolla ollut custom loopin päivitys sai vihdoin jatkoa, lisäsin Bykskin blokin olemassa olevaan kiertoon. Blokki mallia N-AS3060DUAL-X, Bykskin liittimet oli paljon hellemmät sormille kuin alun perin käytetyt Corsairin vastaavat ja eniten hermoja säästyi kun sai kovat putket tasattua PrimoChill RFB:n avulla, ei tarvinnut hinkata loputtomiin hiekkapaperin kanssa.

Kuva ennen aloitusta:

IMG_1366.JPG

Pitää vielä koittaa selvittää saako tuon blokin RGB:t kontrolloitua softalla, ei tuota sateenkaarta taida kestää kukaan.
IMG_1368.JPG

Seuraavaksi jos ja kun mielenkiintoa riittää, niin toinen radi eteen ja poistoventtiili paikalleen. Illalla koeponnistukset pelikäytössä.
 
Tuli vaihdettua vanhan supremacy mx:n tilalle vähän järeämpi täyskuparinen blokki, tarkistettua nesteet ja ilmattua molemmat AIO:t. Samalla tarkisti ettei vuoda uusi blokki mistään ja jos vielä loppuvuodesta jaksais lirutella uudet nesteet kun seuraavan kerran on purku edessä niin homma taas hetken bueno :)

WhatsApp Image 2022-08-14 at 7.51.36 PM.jpeg
 
EKWB myy varastoja tyhjäksi Velocity-malleista hyvillä alennuksilla.
Halvin malli €24.66. Postikulut aika suolaiset alk. 22.90€, jos ei muuta tilaa.

 
Eikö PK-seudulta saa mistän letku liittimiä, tartteis pikaseen yhden perus G1/4 16/10mm liittimen normi letkulle.
 
EKWB myy varastoja tyhjäksi Velocity-malleista hyvillä alennuksilla.
Halvin malli €24.66. Postikulut aika suolaiset alk. 22.90€, jos ei muuta tilaa.

Näkyy Vardar EVO 120ER RGB myös aika kovassa tarjouksessa; EK-Vardar EVO 120ER RGB (500-2200 rpm)
Itelle lähti 10 noita ja Velocity blokki tulemaan. :thumbsup:
 
EKWB myy varastoja tyhjäksi Velocity-malleista hyvillä alennuksilla.
Halvin malli €24.66. Postikulut aika suolaiset alk. 22.90€, jos ei muuta tilaa.

Niin olisi vaikka mitä muutakin, jopa 3080ti active backplate mutta kun ei sillä tee vaan mitään siinä kortissa kun muistit eivät ole sillä puolella. Olisi ollut vaan hyvä hinta ja jotain tekemistä koneen parissa. :D
 
Oma projekti taas otti harppauksen, kunhan omat osat saapuvat.. Ylihän tämä touhu on mennyt aikoja sitten, mutta koska harrastuksissa olisi järkeä?
Kuitenkin, pähkäillyt tätä asiaa nyt hieman ja aikaisemmin myös ollut puhetta siitä täällä.

Eli kotelona tuttu Corsair 1000D, edessä 2x XE480 Radit puhaltaa sisälle radien läpi ja perästä ulos 2x Vardarilla.. mut mitenkäs nyt näiden uusien 2x XE360 katossa olevien Radien Vardarien suunta olisi fikuinta? Tällä hetkellä katossa oleva 1x CE420 puhaltaa radin läpi kotelon sisälle.

Tuntuu hölmöltä mielestäni jos ne laittaisi puhaltaa ulos, niin silloin edessä olevat lämmittää turhaan noita 2x kattoradia? Eikö maalaisjärjellä olisi järkevintä laittaa katossa olevat myös puhaltaa radin läpi kotelon sisälle ja perästä vaan ulos kaikki ilma?

Laitoin kuvan vielä niille ketkä eivät tiedä koteloa, Google tarjosi tämän.

corsair-obsidian-1000d.png
 
Oma projekti taas otti harppauksen, kunhan omat osat saapuvat.. Ylihän tämä touhu on mennyt aikoja sitten, mutta koska harrastuksissa olisi järkeä?
Kuitenkin, pähkäillyt tätä asiaa nyt hieman ja aikaisemmin myös ollut puhetta siitä täällä.

Eli kotelona tuttu Corsair 1000D, edessä 2x XE480 Radit puhaltaa sisälle radien läpi ja perästä ulos 2x Vardarilla.. mut mitenkäs nyt näiden uusien 2x XE360 katossa olevien Radien Vardarien suunta olisi fikuinta? Tällä hetkellä katossa oleva 1x CE420 puhaltaa radin läpi kotelon sisä untuu hölmöltä mielestäni jos ne laittaisi puhaltaa ulos, niin silloin edessä olevat lämmittää turhaan noita 2x kattoradia? Eikö maalaisjärjellä olisi järkevintä laittaa katossa olevat myös puhaltaa radin läpi kotelon sisälle ja perästä vaan ulos kaikki ilma?

Laitoin kuvan vielä niille ketkä eivät tiedä koteloa, Google tarjosi tämän.

corsair-obsidian-1000d.png
Mulla kopassa kaikki radiaattorit vetävät sisään ja hyvin jäähtyy (480, 480, 360 ja 360). Ainoastaan takana yksi 140 puhaltaa ulos. Näin maalaisjärjellä ajateltuna haluan antaa kaikille tuoretta ilmaa. Kuuma ilma ylipaineesta johtuen sitten poistuu jostain reijistä. En ole sen tarkemmin testannut puhallus suuntia, kun pysyy näinkin viileänä kaikki.
 
Oma projekti taas otti harppauksen, kunhan omat osat saapuvat.. Ylihän tämä touhu on mennyt aikoja sitten, mutta koska harrastuksissa olisi järkeä?
Kuitenkin, pähkäillyt tätä asiaa nyt hieman ja aikaisemmin myös ollut puhetta siitä täällä.

Eli kotelona tuttu Corsair 1000D, edessä 2x XE480 Radit puhaltaa sisälle radien läpi ja perästä ulos 2x Vardarilla.. mut mitenkäs nyt näiden uusien 2x XE360 katossa olevien Radien Vardarien suunta olisi fikuinta? Tällä hetkellä katossa oleva 1x CE420 puhaltaa radin läpi kotelon sisälle.

Tuntuu hölmöltä mielestäni jos ne laittaisi puhaltaa ulos, niin silloin edessä olevat lämmittää turhaan noita 2x kattoradia? Eikö maalaisjärjellä olisi järkevintä laittaa katossa olevat myös puhaltaa radin läpi kotelon sisälle ja perästä vaan ulos kaikki ilma?

Laitoin kuvan vielä niille ketkä eivät tiedä koteloa, Google tarjosi tämän.

corsair-obsidian-1000d.png

Anteeksi offtopic, mutta joko tuo kotelo on järjettömän kokoinen tai mulla on aika painella optikolle..
Jokatapauksessa, kaunista katseltavaa!
 
Mulla kopassa kaikki radiaattorit vetävät sisään ja hyvin jäähtyy (480, 480, 360 ja 360). Ainoastaan takana yksi 140 puhaltaa ulos. Näin maalaisjärjellä ajateltuna haluan antaa kaikille tuoretta ilmaa. Kuuma ilma ylipaineesta johtuen sitten poistuu jostain reijistä. En ole sen tarkemmin testannut puhallus suuntia, kun pysyy näinkin viileänä kaikki.
Juuri näin itsekkin ajattelin toimia, koska maalaisjärjellä juuri ajateltuna on munkin mielestä paras antaa tuoretta ilmaa. :)

@Nofreenames , olet oikeassa. Kotelo on todella iso, jos muistan oikein, 700*310*700 about. Minun tulevat osat sisälle ja kotelon paino laskettuna, varmaan lähemmäs 50kg. Siitä johtuen olen hommannut kuorma-alustan missä on pyörät alla joten on hyvä siirrellä sitä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Juu, parempi linkki EK:n kesä alennukseen Hot Summer Deals 2022

Pikainen varmistus vielä, ettei tule turhaan tilattua. Ajatuksena on jossain vaiheessa, kun aikaa, rahaa ja jaksamista sattuu olemaan, kasata ulkopuolinen jäähdytin, todennäköisesti MORA3. Ymmärtääkseni se on kuparia sisältä.

Jos nyt tilaan noista tarjouksista CPU-blokin, joka on nickel +jotain, niin tuohan ei ole ongelma? Googlailulta jäin käsitykseen, että pitäisi nikkelin kanssa vain vältellä sitten hopeaa.

Edit. Onko noilla blokeilla mitään järisyttäviä eroja keskenään (AM4, kesäalessa) vai otanko vain mikä silmää miellyttää?
 
Pikainen varmistus vielä, ettei tule turhaan tilattua. Ajatuksena on jossain vaiheessa, kun aikaa, rahaa ja jaksamista sattuu olemaan, kasata ulkopuolinen jäähdytin, todennäköisesti MORA3. Ymmärtääkseni se on kuparia sisältä.

Jos nyt tilaan noista tarjouksista CPU-blokin, joka on nickel +jotain, niin tuohan ei ole ongelma? Googlailulta jäin käsitykseen, että pitäisi nikkelin kanssa vain vältellä sitten hopeaa.

Edit. Onko noilla blokeilla mitään järisyttäviä eroja keskenään (AM4, kesäalessa) vai otanko vain mikä silmää miellyttää?

Ne blokit on kuparia nikkelipinnoituksella. Ovat kyllä yhteensopivia MORA3:n kanssa eli ei huolta sen puolesta. Jäähdytystehossa ei myöskään suuria eroja ole, joten ostopäätöksen voi tehdä esimerkiksi ulkonäkö edellä.
 
Edit. Onko noilla blokeilla mitään järisyttäviä eroja keskenään (AM4, kesäalessa) vai otanko vain mikä silmää miellyttää?
"Kannen" materiaaleista hyvä mainita, että acetal (POM) on paljon kestävämpi muovi kuin akryyli, joka voi halkeilla, jos kiristää liittimiä liikaa. Omat blokit prossulla täyskuparinen ja näyttiksellä kupari+acetal. Akryylisissa näyttisblokeissakin suuressa osassa acetal-terminaali nykyään.
 
Tuli irrotettua reilu 2,5 v käytössä ollut MSI 2080 Seahawk EK X kierrosta, vuosi sitten blokki oli puhdas kun vaihdoin nesteet. Onko nikkeli kulunut pois vai mitähän töhkää tuonne on kertynyt. Kuparia/nikkeliä pitäisi kaikki osat kierrossa olla :hmm: Ei vaan nyt oikein tiedä viittiikö tuota avata ja alkaa puhdistaa kun takuutakin olisi jäljellä muutama kuukausi. Kortin lämpötiloissa en ole huomannut eroa uuteen verrattuna, rasituksessa edelleen 60-65 astetta. Myyntiin kortti olisi tarkoitus laittaa kun uusi tuli hommattua tilalle.
 

Liitteet

  • 20220827_170444.jpg
    20220827_170444.jpg
    2,1 MB · Luettu: 119
Tuli irrotettua reilu 2,5 v käytössä ollut MSI 2080 Seahawk EK X kierrosta, vuosi sitten blokki oli puhdas kun vaihdoin nesteet. Onko nikkeli kulunut pois vai mitähän töhkää tuonne on kertynyt. Kuparia/nikkeliä pitäisi kaikki osat kierrossa olla :hmm: Ei vaan nyt oikein tiedä viittiikö tuota avata ja alkaa puhdistaa kun takuutakin olisi jäljellä muutama kuukausi. Kortin lämpötiloissa en ole huomannut eroa uuteen verrattuna, rasituksessa edelleen 60-65 astetta. Myyntiin kortti olisi tarkoitus laittaa kun uusi tuli hommattua tilalle.
Nikkelipinnoite kulunut tuossa sun blokissa, tuolta samalta on omatkin blokit näyttäneet parin vuoden käytön jälkeen. Eipä tuolle oikein mitään ole tehtävissä, normaalia kulumista.
 
Tuli irrotettua reilu 2,5 v käytössä ollut MSI 2080 Seahawk EK X kierrosta, vuosi sitten blokki oli puhdas kun vaihdoin nesteet. Onko nikkeli kulunut pois vai mitähän töhkää tuonne on kertynyt. Kuparia/nikkeliä pitäisi kaikki osat kierrossa olla :hmm: Ei vaan nyt oikein tiedä viittiikö tuota avata ja alkaa puhdistaa kun takuutakin olisi jäljellä muutama kuukausi. Kortin lämpötiloissa en ole huomannut eroa uuteen verrattuna, rasituksessa edelleen 60-65 astetta. Myyntiin kortti olisi tarkoitus laittaa kun uusi tuli hommattua tilalle.

Katoitko minun kortin kuvat edellisen sivun lopusta. Mielestäni tuon kyllä saisi avamaalla siistittyä.

PS: Jos olet myymässä, niin laita minulle YV:llä hinta niin mietin, että ostanko toisen.
 
Pieni ilmoitusluontoinen asia niille mitä omistaa TechN AM4 blokin niin pistin kyselyn onko yhteensopiva AM5 kantaan niin vastaus oli tämä.

Based on all information we have so far, our AM4 cooler is compatible with the upcoming AM5 socket.

Unfortunately, we can’t guarantee it before we have tested it with the actual parts. If there are unexpected changes made by AMD, we will of course try to provide compatible upgrade parts for our AM4 coolers to maintain AM5 compatibility.

Unfortunately, I can't say anything more definitive at this time.
 

Liitteet

  • AM4-Black.jpg
    AM4-Black.jpg
    263,2 KB · Luettu: 23
Tuli irrotettua reilu 2,5 v käytössä ollut MSI 2080 Seahawk EK X kierrosta, vuosi sitten blokki oli puhdas kun vaihdoin nesteet. Onko nikkeli kulunut pois vai mitähän töhkää tuonne on kertynyt. Kuparia/nikkeliä pitäisi kaikki osat kierrossa olla :hmm: Ei vaan nyt oikein tiedä viittiikö tuota avata ja alkaa puhdistaa kun takuutakin olisi jäljellä muutama kuukausi. Kortin lämpötiloissa en ole huomannut eroa uuteen verrattuna, rasituksessa edelleen 60-65 astetta. Myyntiin kortti olisi tarkoitus laittaa kun uusi tuli hommattua tilalle.
Ikinä et enää saa yhtä nätiksi kasaan jos purat. Kiinnitysruuveja noitten teippausten ja ton alumiinisen koristepalan alla. Ja ihan perkeleesti kiinni.
IMG_20220709_175254.jpg
Kuva omasta kortista uudelleenkasattuna. Uusi teippaus ja uusi metallinen peitelevy tais olla inconel levystä. Siinä näkyy noi ruuvipaikat. Virransyötön jäähdytypalasen ruuvit jäi levyn ja teippausten alle, koska oli niin pieni erillinen kaistale, että sen saa putsattua irrottamatta tosta pleksistä. On siis 2 osainen toi kuparilevy.

edit. Onpa korkeat lämmöt sulla. Oma pyörii jossain 40-43 astetta nurkilla. Tosin vesi ei ole mulla paljoa päälle 30°C.
 
Viimeksi muokattu:
Mo-Ra miehiltä pitäisi saada nyt infoa. Kohta tulee uudet AM5 -emot ja alkoi taas sellainen kutina, että uusi systeemi pitäisi kasata. Tällä kertaa ajattelin tehdä sen käyttäen ulkoista radia ja Mo-Ra 420LT tuntuun olevan fiksuin vaihtoehto.
Useammalla foorumin jäsenellä seelainen onkin jo käytössä, joten haluasinkin kysyä vähän neuvoja. Ajattelin kasata mahdollisimman hiljaisen ja samalla tehokkaan koneen, jonka voisi ylikellottaa tappiin asti. Riittääkö yksi d5 pumppu, jos loopissa on CPU ja 1 x GPU? Mora olisi tarkoitus pitää samalla pöytätasolla koneen kanssa. Tuulettimiksi ajattelin ottaa Noctuan 200 milliset. Tuskin sen hiljaisempia saa?
 
Mo-Ra miehiltä pitäisi saada nyt infoa. Kohta tulee uudet AM5 -emot ja alkoi taas sellainen kutina, että uusi systeemi pitäisi kasata. Tällä kertaa ajattelin tehdä sen käyttäen ulkoista radia ja Mo-Ra 420LT tuntuun olevan fiksuin vaihtoehto.
Useammalla foorumin jäsenellä seelainen onkin jo käytössä, joten haluasinkin kysyä vähän neuvoja. Ajattelin kasata mahdollisimman hiljaisen ja samalla tehokkaan koneen, jonka voisi ylikellottaa tappiin asti. Riittääkö yksi d5 pumppu, jos loopissa on CPU ja 1 x GPU? Mora olisi tarkoitus pitää samalla pöytätasolla koneen kanssa. Tuulettimiksi ajattelin ottaa Noctuan 200 milliset. Tuskin sen hiljaisempia saa?
Täällä LT360 käytössä, mutta pöydän alla, ja kierrossa gpu- ja monoblock. Hyvin piisaa yhdellä D5:llä.
 
Mo-Ra miehiltä pitäisi saada nyt infoa. Kohta tulee uudet AM5 -emot ja alkoi taas sellainen kutina, että uusi systeemi pitäisi kasata. Tällä kertaa ajattelin tehdä sen käyttäen ulkoista radia ja Mo-Ra 420LT tuntuun olevan fiksuin vaihtoehto.
Useammalla foorumin jäsenellä seelainen onkin jo käytössä, joten haluasinkin kysyä vähän neuvoja. Ajattelin kasata mahdollisimman hiljaisen ja samalla tehokkaan koneen, jonka voisi ylikellottaa tappiin asti. Riittääkö yksi d5 pumppu, jos loopissa on CPU ja 1 x GPU? Mora olisi tarkoitus pitää samalla pöytätasolla koneen kanssa. Tuulettimiksi ajattelin ottaa Noctuan 200 milliset. Tuskin sen hiljaisempia saa?

Riittää D5 tuohon ja Noctuan 200mm on kaikista hiljaisin vaihtoehto. Itsellä 360 kanssa 9kpl arctic p12.
 
Mo-Ra miehiltä pitäisi saada nyt infoa. Kohta tulee uudet AM5 -emot ja alkoi taas sellainen kutina, että uusi systeemi pitäisi kasata. Tällä kertaa ajattelin tehdä sen käyttäen ulkoista radia ja Mo-Ra 420LT tuntuun olevan fiksuin vaihtoehto.
Useammalla foorumin jäsenellä seelainen onkin jo käytössä, joten haluasinkin kysyä vähän neuvoja. Ajattelin kasata mahdollisimman hiljaisen ja samalla tehokkaan koneen, jonka voisi ylikellottaa tappiin asti. Riittääkö yksi d5 pumppu, jos loopissa on CPU ja 1 x GPU? Mora olisi tarkoitus pitää samalla pöytätasolla koneen kanssa. Tuulettimiksi ajattelin ottaa Noctuan 200 milliset. Tuskin sen hiljaisempia saa?
Riittää yks D5, siihen saa kyllä lykätä jo jonkinverran kierroksia siinä vaiheessa, mut mikäli ei resonoi mihinkään tai oo muuten vaan kakkoslaatun pumppu niin ei sen ainakaan häiritsevästi pitäis kuulua.

Noctuan 200 milliset on joo parhaat mitä tohon kiinni saa, ne voi pitää käytännössä äänettömillä kierroksilla silleen et loppujenlopuks koneen äänekkäin osa on ne pari kotelotuuletinta tai pumppu, mahdollisesti kans virtalähteen tuuletin.

Ite tosin oman 420 moran kanssa laitoin 2x D5, pääasiassa sen takia et on pomminvarma siinä mielessä et vaikka yks pumppu lahoaiskin yllättäen niin kone ei oo sit käyttökelvoton siihen asti kun saa uuden pumpun ja sen vielä vaihdettuakin. Sivuplussana tossa toki sit tulee myös se et molempia voi pyöritellä aika hitailla kierroksilla ja vesi liikkuu silti riittävästi.

En välttämättä kyllä ihan pelkän kellottamisen takia hommais, mikäli nykysen sukupolven raudan perusteella voi jotain johtopäätöksiä tulevastakin vetää. 5900X käy morankin nupissa kiinni aika lämpösenä Heatkiller IV Pro blokin kera ja se ei niinkään johdu jäähdytystehon puutteesta vaan siitä et lämmönsiirto menee hankalaks kun pitäs parilta sormenkynnen kokoselta sirulta siirellä lämmöt IHS kautta blokkiin. Uusissa Ryzeneissä sit vielä korkeampi TDP ja mitä noita korkattuja prossuja kattelin niin näyttäis sama tilanne niissäkin olevan, eli tuskin viileempänä ainakaan käy. Aikalailla PBO päälle ja kovaa ajoa ollu noiden kanssa, villeimmät kaverit lähtee niitten volttikäyrien kanssa säätämään mut sekin on sellasta pientä hiomista johon mulla ainakin meni hermo about heti.

Näyttiksistä sit saakin jo pikkasen enemmän irti jos vaan on virtaa syöttää kortille, mut en toisaalta 3080 kanssa mitään jäätäviä parannuksia oo nähny muussa kun karkkimarkissa. Tulevat kortit toki mysteeri vielä et miten ne käyttäytyy mut jotenkin veikkaisin et nekin on jo tehtaalla vedetty aika tappiinsa. Aika kaukana ollaan niistä ajoista kun intelistä rutistettiin kymmenen vuotta sitten ihan vitulliset kellot ulos pienellä vaivalla.

Mut toki jos hiljasuus ja alhaset lämmöt viehättää niin sit kannattaa, enemmänkin vaan se et se tappiin kellottaminen voi olla aika pieni ero vakioon nykypäivänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom