Eihän tuossa oikeasti ole todennäköisesti isommin merkitystä, radipinta-alaa on riittävästi. Tuo SE240 on lähinnä haitaksi kun se ahdistaa ilmansiirtoa. CE katossa saattaa tehdäkin jotain.
Kyllä mä sen CE:n sinne jättäisin. Intake vs. exhaust käytännössä kokeilemalla. Todennäköisesti ero on niin pieni, että "sillai ku on nätimpi" olisi oma ratkaisu.
Kyllä mä sen CE:n sinne jättäisin. Intake vs. exhaust käytännössä kokeilemalla. Todennäköisesti ero on niin pieni, että "sillai ku on nätimpi" olisi oma ratkaisu.
Joo, näin taidan tehdä.. Aloitettava projekti ja SE240 radi perästä pois ja sinne vaan jättää 2x tuuletinta poistoa varten.
Täytyy laittaa CE tuulettimet puhaltaa katosta ulos, kun ovat tällä hetkellä Pullina puhaltamassa VRM/Muisteille mutta kun ei tarvitse enää muistien vesille siirtymisen johdosta.
Juuh, voihan sitä sinne lykätä mutta mitään hyötyä, saati järkeä siinä ei ole. Normaali akkuvesi tai niin halutessaan noita valmiita seoksia. Aina jostain ilmaantuu yhä näitä "glykolimiehiä".
Aina jostain ilmestyy myös näitä joiden "mielipide" jotenkin tuntuu absoluuttiselta totuudelta ja kaikki muu data asiasta voidaankin hylätä.
Mutta hei hienoa jos ei ole tarttenut mitään lisäaineita.
Absoluuttisesta en tiedä, voin oikolukea lainaamaasi viestiä vähän: eli eri sanavalinnoilla sanon että saahan sitä glykoliakin sinne laittaa, mutta olen vahvasti erimieltä sen hyödystä. Glykolimiehillä en viittaa yksilöön vaan yleisellä tasolla, kun tätä samaa asiaa on väännetty Murosta lähtien. Empiirinen "tutkimus" on näyttänyt kuitenkin että ilman kemikaalejakin homma toimii.
3080 ja 3080ti menee rahat hukkaan sen aktiivisen backplaten takia, koska niissä ei oo takapuolella muisteja ollenkaan. Kai sillä ehkä asteen tai pari voittais lämmöissä, mut ei varmaankaan enempää. Jokatapauksessa lämpöjen puolesta täysin turha niille, 3090 tota alkaa vasta kysymään.
3080 ja 3080ti menee rahat hukkaan sen aktiivisen backplaten takia, koska niissä ei oo takapuolella muisteja ollenkaan. Kai sillä ehkä asteen tai pari voittais lämmöissä, mut ei varmaankaan enempää. Jokatapauksessa lämpöjen puolesta täysin turha niille, 3090 tota alkaa vasta kysymään.
3090 ei myöskään tarvitse tuota aktiivista backplatea, jos vain laittaa hyvin johtavat tyynyt (esim. Thermalright Odyssey). EKWB omiin tyynyihin muistien maksimirasituksessa oli noin 15c ero. Eli kaiken kaikkiaan aika turha viritys, kun hyvillä tyynyillä saa muistien lämmön ihan riittävän alas. Nykyisellään mikäli teen muisti intensiivistä työtä, niin muistien lämmöt itsellä on noin 78c. Peleissä vielä paljon pienemmät.
Eilen kun sain projektin valmiiksi, pari putkea jouduin taivuttaa yhden syylärin pois oton takia. Niin kyllä oli viimeinen kovaputki buildi.. Vaikka tulikin hyvä lopputulos.
Ensi kerralla kun tähän matolaatikkoon jotain joutuu tekemään, niin siirryn ZMT mustiin letkuihin suoraan. Helpottaa vaan elämää huomattavasti letkuilla tekeminen.
Mulla on 3080ti EK blokilla ja EK normaali backplate, myös niiden omilla tyynyillä kasattu. Oli käytössä 1000watin bios tai Asus oma 450watin bios, niin Core pelatessa 44-48c ja Memory 58-66c.
3080 ja 3080ti menee rahat hukkaan sen aktiivisen backplaten takia, koska niissä ei oo takapuolella muisteja ollenkaan. Kai sillä ehkä asteen tai pari voittais lämmöissä, mut ei varmaankaan enempää. Jokatapauksessa lämpöjen puolesta täysin turha niille, 3090 tota alkaa vasta kysymään.
Mulla on 3080ti EK blokilla ja EK normaali backplate, myös niiden omilla tyynyillä kasattu. Oli käytössä 1000watin bios tai Asus oma 450watin bios, niin Core pelatessa 44-48c ja Memory 58-66c.
Joo, yöllä tajusinkin et eihän 3080 ja 3080ti korteissa ole takana muisti piirejä, mut silti muistan lukeneeni joidenkin ongelmista muistien kanssa, ollut sit kaiketi huono kontakti/backplate
Eiköhän tohon sit normi block ja backplate riitä, Alphacool ja Bykski tarjoaa sopivaa, muut epävarmoja
Mulla meni kyllä vaan pannu jumiin eilisen putkiremontin takia ja on vieläkin. Offsettiä saisi olla joka putkessa aina vähän että osuisi liittimen sisälle täydellisesti ja kun itse olen vähän semmoinen että haetaan aina sitä täydellisintä lopputulosta.. Nyt joutaa putket sinne mihin ei aurinko paista. Olihan se tietysti harrastus mielessä kokeilemisen arvoista.
Mietin tuossa tovin että laitan takas letkut, niinpä päätin tilata ZMT mustat letkua ja kirkkaat nesteet. Ei tarvitse enää hermoilla!
Omasta takaa löytyy 12/16 letkuliittimet ja todella reilusti 45asteen ja 90asteen kulmia.
Ensi kerralla kun tähän matolaatikkoon jotain joutuu tekemään, niin siirryn ZMT mustiin letkuihin suoraan. Helpottaa vaan elämää huomattavasti letkuilla tekeminen.
ZMT + EKn Clear cryofuelit takaa kyl jo itessään sen et ei tarvi paljoa kiinnostua siitä et mitä kierrossa tapahtuu, kun siellä ei oo mitään ylimäärästä missään vaiheessa. Mulla ollu jo reilu 1,5v samat nesteet tällä setillä kierrossa ja ei mitään näy. Kohta vois varmaan vaihdella kun alkaa olla haihtunu jo sen verran et säiliön pinta jo aika alhaalla, mut muuten ei mitään.
Et jos helppohoitosta haluaa niin tää on varmaan parasta mitä saa. Pitää laittaa pari putelia tilaukseen et saa vaihdettua, moran kanssa ei yks litran puteli kuitenkaan ihan riitä. Tyhjennys tossa morassa joka kiinnitetty pöytälevyn alle niin sieltä tulee lähestulkoon kaikki ulos kun vaan hanan aukasee niin mikäs tässä, vartin homma vaihtaa nesteet. Laiskan miehen unelma.
Elämäni eka kerta kun käsittelin ZMT, todella helppoa ja pehmeää letkua! Joskus oli eka Custom Loop aikoinaan EK Duralla ja se oli jotenkin todella jäykkää ja omituisen oloista muutenkin.
Nyt on vihdoin kasassa tämä Matolaatikko ja koviin putkiin en ole palaamassa hetkeen..
Dynamic X2 GP-18 on tehokas 180 mm tuuletin huikealla ilmavirtauksella. Massiiviset lavat, 38 mm paksuus ja laaja 300-1200 RPM -alue PWM-ohjauksella mahdollista
Jäähdytysteholtaan varmaan aika merkityksetöntä, sillä omien kokemuksien perusteella ihan mitkä tahansa ropelit riittää jäähdyttämään helposti. Mutta yhdeksän tuuletinta aiheuttaa aivan järkyttävän johtohässäkän, joten suosittelen lämpimästi neljää suurta tuuletinta.
Jäähdytysteholtaan varmaan aika merkityksetöntä, sillä omien kokemuksien perusteella ihan mitkä tahansa ropelit riittää jäähdyttämään helposti. Mutta yhdeksän tuuletinta aiheuttaa aivan järkyttävän johtohässäkän, joten suosittelen lämpimästi neljää suurta tuuletinta.
Tämä on hyvä huomio kyllä, 4x isoa luultavasti olisi sen puolesta varsin viisaampi vaihtoehto. Fan Hubin mahdollisesti jokatapauksessa joutuu ostamaan.
Niin ja vielä sellainen lisähuomio, että tuossa suositeltiin Arcticin P12 tuulettimia. Ne on oikein hyvät tuulettimet, mutta hieman normaalituulettimia paksummat. Ainakin Mora3 420:n mukana tulleet tuulettimien kiinnitysruuvit oli just 1mm liian lyhyet noille Arcticeille ja niiden kiinnittäminen oli ihan hirveää tuskaa. Osa tarttui jengoille, osa ei. Joten jos nyt päädyt 9xP12, niin osta 35mm kiinnitysruuvit samaan syssyyn. Kiität minua myöhemmin.
Tämä on hyvä huomio kyllä, 4x isoa luultavasti olisi sen puolesta varsin viisaampi vaihtoehto. Fan Hubin mahdollisesti jokatapauksessa joutuu ostamaan.
Ei välttämättä tarvitse edes hubia, kunhan vaan valitsee sopivat tuulettimet pienellä jännitteellä ja on tarkkana mihin pinneihin johdon lykkää. Itellä on tämä auttamassa johtohässäkän kanssa ja Noctuan 200mm tuulettimet, jossa maksimi sisääntulojännite on vain 0,08A. Morasta lähtee tällöin vain yksi tuuletinjohto normaaliin 1A tuuletin liitäntään.
Ei välttämättä tarvitse edes hubia, kunhan vaan valitsee sopivat tuulettimet pienellä jännitteellä ja on tarkkana mihin pinneihin johdon lykkää. Itellä on tämä auttamassa johtohässäkän kanssa ja Noctuan 200mm tuulettimet, jossa maksimi sisääntulojännite on vain 0,08A. Morasta lähtee tällöin vain yksi tuuletinjohto normaaliin 1A tuuletin liitäntään.
Universaali jakoadapteri 9:lle 3-pin, 4-pin PWM tai Aquabus-käyttöön. Kiinnitetään joko mukana tulevalla tarralla tai ruuveilla. Maksimi virta: 5 A Toimit
www.jimms.fi
Tosta menee sit piuha Quadrolle josta voi säätää kaikkien neljän kierroksia yhen namiskan takaa. Morasta yks 4-pin koneelle vaan. Samat noctuan 200mm ropellit käytössä.
Kyssäri lämpöanturien liittimistä.
Custom loopin veden lämpöanturin liitin oli perinteinen suorakaiteen muotoinen, mutta emolla olikin ns muotoiltu liitin, kts. kuva.
En saanut kytkettyä tota normiliitintä emoon.
Minkähän takia on kahta erilaista liitintä, onko esim eroa sähköisesti?
Tähän en osaa suoraan sanoa, mutta verrokiksi minulla oli aluksi 9x 140mm Arctic P14, joiden tilalle vaihdoin 4x 200mm Noctua NF-A20. Samalla erittäin alhaisella melutasolla isommat tuulettimet siirtävät paljon enemmän ilmaa ja riittävää jäähdytystehoa varten pienemmät tuulettimet piti säätää selvästi kuultavalle tasolle.
Elämäni eka kerta kun käsittelin ZMT, todella helppoa ja pehmeää letkua! Joskus oli eka Custom Loop aikoinaan EK Duralla ja se oli jotenkin todella jäykkää ja omituisen oloista muutenkin.
Nyt on vihdoin kasassa tämä Matolaatikko ja koviin putkiin en ole palaamassa hetkeen..
Itse taas sain juuri eilen pojan koneen loopin uudistettua. EK Duraclear vaihtui ZMT / PETG-putki yhdistelmään.
No nyt on saatu pojan (ja samalla iskän ) kone huollettua.
Koko looppi tuli rakennettua uusiksi, Edellinen on otettu käyttöön loka/marraskuun vaihteessa 2020, eli huollolle alkoi olla tarvetta. Lisäksi joka ikinen QL120 tuuletin täytyy lähettää takuuvaihtoon rikkoituneiden ledien takia. Sama juttu Lian Li Streamer kaapeleilla.
Aikaisempi oli tehty EK Duraclear letkuilla O11D XL koteloon . Kokoonpano
- EK PE 360 Katossa (poisto)
- EK PE 360 Sivussa Puss/Pull (poisto)
- EK SE 360 pohjalla (sisään)
Kuva:
Ei muuta kuin purkamaan vanhaa looppia! Huomaa että poika on pitänyt sivupaneelia auki, pölyllä saattaa olla vaikutusta jäähdytys tehoon:
Koko koneen putsaukseen hienosta pölystä meni varmaan kolme tuntia, radit pesin ihan suihkulla ja annoin kuivua saunan lauteilla yön yli.
Lisää yllätyksiä, näytönohjaimen lämpötyynyt ovat ehkä hiukan vuotaneet:
Eli vaihdettavahan ne lämpötyynyt on. Ongelmaksi tuli että ei niitä meinannut löytyä pk-seudulta mistään liikkeestä suoraan hyllystä. No onneksi löytyi lopulta, ei ehkä tehokkaimmat mahdolliset, mutta toivottavasti tarpeeksi hyvät.
Uuden loopin ideaksi tuli, että mahdollimman vähän näkyviä putkivetoja, ei 90 asteen näkyviä kulmia, pumppu takaosaan ja ZMT-letkuilla takaosa. Helppoa? No ei ainakaan meille, kun kummallakaan ei ollut mitään kokemusta putkien taivutuksesta. Kovaputkiliittimiä oli kokonaista kuusi (6) kappaletta ja putkenpätkiä samanverran, eli vähän voi jopa harjoitella. Lisäksi alimmainen ohut SE radi jätettiin pois ja mennään kahdella PEllä, jotka ovat poistoina sivussa ja katossa.
Ensimmäinen putki onnistui ihan kelvollisesti ekalla yrityksellä:
Kuvia voi liittää vain 5 kpl, eli jatkuu seuraavassa postauksessa!
Emolle saa tuulettimia yli oman tarpeen käyttämällä lisävirrallisia jakajia. Ite laitoin moraan 9x140mm kahdessa ryhmässä, että voi vähän porrastaa pyörimistä. Noilla piuhoilla emolle ei siis mene kuin pwm ja rpm -pinnit, ja virta otetaan suoraan powerilta. Se on kyllä täysin paikkansa pitävää, että melkoinen piuha-, ja varsinkin liitinhelvetti noista seuraa. Harkitsin josko kolvailisi ihan kiinteän piuhaston, mutta eipä noi nyt muuten rasita, kuin kasatessa.
Emolle saa tuulettimia yli oman tarpeen käyttämällä lisävirrallisia jakajia. Ite laitoin moraan 9x140mm kahdessa ryhmässä, että voi vähän porrastaa pyörimistä. Noilla piuhoilla emolle ei siis mene kuin pwm ja rpm -pinnit, ja virta otetaan suoraan powerilta. Se on kyllä täysin paikkansa pitävää, että melkoinen piuha-, ja varsinkin liitinhelvetti noista seuraa. Harkitsin josko kolvailisi ihan kiinteän piuhaston, mutta eipä noi nyt muuten rasita, kuin kasatessa.
Muuten joo mut ite oon nopeasti Asrockin ja Asuksen emoilla todennu sen et se tuulettimien säätäminen itessään on sit aika ikävää hommaa, pitää aina biosissa käydä pyörähtämässä ellei halua niitä valmistajien omia bloattipaskoja asennella jotka todennäkösesti aiheuttaa parit ristiriidat muitten ohjelmien kanssa. Lisäks jos haluaa veden lämpötilan mukaan säätyvän eikä emossa ole sensorille paikkaa niin hankalaks menee sit siinäkin. Muistaakseni sekin oli ihan paska se lämpötilan mukaan säätyminen kun siinä oli jotain ja jotain minkä takia se ei oikeen skulannu ihan miten piti.
Ratkasin ongelman ite Quadrolla ja aquasuitella. Tuulettimet kerran asettaa mihin haluaa ja ne sit toimii just miten pitää. Voi vaikka asettaa tuulettimen kierrokset deltan mukaan säätyväks, tolla kun saa virtuaalisia sensoreitakin tehtyä (deltan saa esmes ottamalla veden lämpötilan ja siitä miinustaa sisälämpötilan, vaatii tosin sen sisälämpötilan sensorin jos haluaa ees jokseenkin tarkan). Toki mulla pitää noita lisävirrallisia splittereitäkin olla kun ei quadrossa muuten riittäis paikat.
Mut omasta mielestä ehdottomasti sen 40-50€ arvonen ostos oli toi Quadro. Sen verran helpommaks saa ton tuulettimien säätämisen.
Hieman tuli liian pitkät letkut aluksi. Piti hieman sovitella ja lyhennellä niitä.
Kaikenlaista pientä säätöä tulimatkan varrella, esimerkiksi läpivientiliittimen kiinnitys. No nyt siinä on rauta, jossa läpivientiliitin pysyy paikallaan. Tunteja koko hommaan paloi 45-50, tarkkaa luku ei pidetty.
Ja ohessa kuva vielä koneesta toiminnassa:
Putkista ei tullut täydellisiä, mikä vähän harmittaa, mutta saa nyt kelvata. lisäksi ei saatu pidetty ajatuksesta olla käyttämättä 90-asteenkulmia näkyvillä paikoilla. En ainakaan itse saanut putkia muuten näytönohjaimeen kiinni, koska se haluttiin lähemmäksi sivulasia.
Vanhat EK Duraclear letkut oli kyllä muuttaneet väriä ihan keltaiseksi vaikka nesteenä oli EK:n omaa litkua.
@Rottamies mahtavasti olette työstänyt myllyn ja lopputulos vähintäänkin toimiva. Joo se EK Dura meinaa ottaa väriä hieman vaikka käyttääkin omia litkuja, ZMT on oikea ainut letku enää tässä taloudessa. Putket saavat pysyä kaapissa
Kyllä kelpaa isän ja pojan pelailla taas.
@Raxama itse taas tykkään Argus Monitor säätää kaikki, kerran just kun laittaa niin se on siinä. Hyvänä vaihtoehtona on toki tuo Aquasuite.
Aina kun katselee näitä porukan Custom Loop projekteja niin tekee mieli itsekkin alkaa tekemään jotain omalle, mutta kun ei enää tiedä mitä tekisin... Ainut millä pystyn jatko jalustaa omaa niin Mora420+toinen EK TBE D5 Pumppu.
Aina kun katselee näitä porukan Custom Loop projekteja niin tekee mieli itsekkin alkaa tekemään jotain omalle, mutta kun ei enää tiedä mitä tekisin... Ainut millä pystyn jatko jalustaa omaa niin Mora420+toinen EK TBE D5 Pumppu.
No nyt on 2x360+1x120 + Mora 420. Lisäsin tuon yhden pikkuisen ihan vaan koska, ja syyt. Eihän sille yhtään mitään tarvetta ollut. Idlessä delta ~1.5K, rasituksessa ~5K. Tuuletinprofiilit säädetty äänettömiksi.
Sun nykyisellä radiaattorikapalla veikkaan, että tuskin saat mitään oikeaa hyötyä Morasta rakentamisen iloa ja talouden rattaiden pyörittämistä lukuun ottamatta.
Mora on poikkeuksellinen radiaattori siinä, että se ei kaipaa tuulettimilta painetta. Satunnainen piereskely riittäisi sen puolesta jos ilma ei olisi niin lämmintä. FPI on todella matala tarkoituksella, se on suunniteltu niin että potkureita voi käyttää matalilla kierroksilla.
No nyt on 2x360+1x120 + Mora 420. Lisäsin tuon yhden pikkuisen ihan vaan koska, ja syyt. Eihän sille yhtään mitään tarvetta ollut. Idlessä delta ~1.5K, rasituksessa ~5K. Tuuletinprofiilit säädetty äänettömiksi.
Sun nykyisellä radiaattorikapalla veikkaan, että tuskin saat mitään oikeaa hyötyä Morasta rakentamisen iloa ja talouden rattaiden pyörittämistä lukuun ottamatta.
En saanut kytkettyä veden lämpöanturia emoon liittimestä johtuen, teinkin tästä kyssärin maanantaina. Mutta CPU (10900k) max lämpö Cinebenchissä oli 75C. Ala radi on sisään ja ylä&taka poisto.
En saanut kytkettyä veden lämpöanturia emoon liittimestä johtuen, teinkin tästä kyssärin maanantaina. Mutta CPU (10900k) max lämpö Cinebenchissä oli 75C. Ala radi on sisään ja ylä&taka poisto.
Emona MSI Z590 Godlike. Emon lämpötila-anturin liittimen ympärillä on joku muotoiltu kehys, eikä normi suorakaiteen muotoinen anturin liitin mennyt siihen. Eli noi kuvien liittimet eivät sopineet toisiinsa, enkä uskaltanut käyttää voimaa.
Välillä on saanut ihmetellä kuinka kytkeä LED (A-RGB) kun noita liittimiä on useampaa versiota, mutta en uskonut että lämpötila-antureissa tulee vastaava ongelma.
Emona MSI Z590 Godlike. Emon lämpötila-anturin liittimen ympärillä on joku muotoiltu kehys, eikä normi suorakaiteen muotoinen anturin liitin mennyt siihen. Eli noi kuvien liittimet eivät sopineet toisiinsa, enkä uskaltanut käyttää voimaa.
Välillä on saanut ihmetellä kuinka kytkeä LED (A-RGB) kun noita liittimiä on useampaa versiota, mutta en uskonut että lämpötila-antureissa tulee vastaava ongelma.
Emona MSI Z590 Godlike. Emon lämpötila-anturin liittimen ympärillä on joku muotoiltu kehys, eikä normi suorakaiteen muotoinen anturin liitin mennyt siihen. Eli noi kuvien liittimet eivät sopineet toisiinsa, enkä uskaltanut käyttää voimaa.
Välillä on saanut ihmetellä kuinka kytkeä LED (A-RGB) kun noita liittimiä on useampaa versiota, mutta en uskonut että lämpötila-antureissa tulee vastaava ongelma.
Emona MSI Z590 Godlike. Emon lämpötila-anturin liittimen ympärillä on joku muotoiltu kehys, eikä normi suorakaiteen muotoinen anturin liitin mennyt siihen. Eli noi kuvien liittimet eivät sopineet toisiinsa, enkä uskaltanut käyttää voimaa.
Välillä on saanut ihmetellä kuinka kytkeä LED (A-RGB) kun noita liittimiä on useampaa versiota, mutta en uskonut että lämpötila-antureissa tulee vastaava ongelma.