Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

D5 pitäis kyllä toimia ihan missä asennossa vain.
Paitti ylösalaisin.
Eli jotain hämminkiä kuitenkin.

Juu onhan siinä jotain pielessä, olen tietoinen että pitäs toimia kyljellään ja on se aikaisemmin toiminutkin niin. Yhdessä ATX koneessa mulla on poikittain tarkoitetulla tankilla toinen D5, niin taidan kokeilla ensin vaihtaa sen kombon tähän ITX koneeseen, jos vaan saan mahtuu.
 
D5 sallitut asennussuunnat on moottori alaspäin (tällein lvi-puolen ihmisenä vaikea sulattaa) tai sivulle. Juoksupyörä ei saa roikkua. Nämä D5 Nextin ohjeista mutta tietenkin koskee kaikkia Xylemin D5:sia. Luultavasti johtuu laakeroinnista ja siitä että juoksupyörä lähtee vetämällä pois, jos roikkuu niin ajan kuluessa saattaa itse irrota.

Hyvä tietää, otan pumpun auki ja tarkistan ettei oo jo jotenkin liikkunut se juoksupyörä.
 
Ettei ole in ja out menny pumpussa sekaisin?

Ei ole mutta vaikka olisikin, niin eihän se muuttaisi muuta kuin nesteen kiertosuunnan?

Avasin pumpun äsken ja hieman oli pesässä jälkeä, että ihan kuin olisi vähän juoksupyörä ottanut kiinni. Ei ole tosin roikkunut edes, vaan ollut nippusiteillä tankki hieman viistoon nostettuna. Kone takaisin kasaan ja sama meno jatkuu. Seuraavaksi puran koko pumpun irti ja vaihdan toisesta koneesta pumppu kombon tuohon. Parasta olisi kyllä löytää D5 pienellä topilla ja sitten joku erillinen säiliö viereen mutta ei hajua mistä sellaisen nyt nopeasti tähän hätään sais hoidettua.
 
Pitäisi tässä lähiaikoina purkaa tuo oma Custom Loop.. Kunhan jaksaa ja kiinnostaa, KTM Supermoto on vienyt kaiken huomion.
Kun otan tuon takana olevan SE240x30 Radin pois kokonaan kierrosta, oli alunperinkin huono idea laittaa edes kun ei ollut hyötyä vaan päinvastoin haittaa.

Mitä olette mieltä, jätänkö tuon katossa olevan CE420x45 radin vai otanko senkin pois? Edessä on 2* XE480x60 radia PushPull. Välillä tuntuu ettei näissä omissa ostoksissa ole ollut jälkeenpäin mitään tekemistä järjen kanssa tai ajattelun kanssa. 12900K + Ramit + Asus 3080ti kierrossa. Laitan liitteeksi jonkun vanhan kuvan niin osaa vähän heittää omia mielipiteitä.

IMG_20220519_213131.jpg
 
Ei ole mutta vaikka olisikin, niin eihän se muuttaisi muuta kuin nesteen kiertosuunnan?

Avasin pumpun äsken ja hieman oli pesässä jälkeä, että ihan kuin olisi vähän juoksupyörä ottanut kiinni. Ei ole tosin roikkunut edes, vaan ollut nippusiteillä tankki hieman viistoon nostettuna. Kone takaisin kasaan ja sama meno jatkuu. Seuraavaksi puran koko pumpun irti ja vaihdan toisesta koneesta pumppu kombon tuohon. Parasta olisi kyllä löytää D5 pienellä topilla ja sitten joku erillinen säiliö viereen mutta ei hajua mistä sellaisen nyt nopeasti tähän hätään sais hoidettua.
Katso ettei kierrossa ole mustaa töhnää veden seassa. Koska D5 laakerin grafiitti on voinut alkaa kulumaan puhki mikä sitten leviää sinne kiertoon hiukkasina/hiilipölynä.
Kun grafiitti on kulunut tarpeeksi puhki niin impelleri ottaa kiinni kuppiin ja pumppu lahoaa siihen paikkaan oikein kivan pärinän saattelemana.

Eli kannattaa puhdistaa se paikka mihin se laakerin keraaminen pallo työnnetään, vaikka ihan vanupuikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo laakerin kuppi ropellissa on D5:n kuluvin osa ja ropellin vaihtamalla voisi kunnostaa monta pumppua. Hyllyssä on odottamassa yksi pumppu korjaamista, mutta ser-lava taitaa kutsua. Noita vaan ei tunnu saavan "mistään". Aikoinaan kysyin EK:lta ja myivät eioota.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tässä lähiaikoina purkaa tuo oma Custom Loop.. Kunhan jaksaa ja kiinnostaa, KTM Supermoto on vienyt kaiken huomion.
Kun otan tuon takana olevan SE240x30 Radin pois kokonaan kierrosta, oli alunperinkin huono idea laittaa edes kun ei ollut hyötyä vaan päinvastoin haittaa.

Mitä olette mieltä, jätänkö tuon katossa olevan CE420x45 radin vai otanko senkin pois? Edessä on 2* XE480x60 radia PushPull. Välillä tuntuu ettei näissä omissa ostoksissa ole ollut jälkeenpäin mitään tekemistä järjen kanssa tai ajattelun kanssa. 12900K + Ramit + Asus 3080ti kierrossa. Laitan liitteeksi jonkun vanhan kuvan niin osaa vähän heittää omia mielipiteitä.
Eikö se ole kiinni niistä vedenlämmöistä.
Pari poistoa sinne perään ja kattoo mihin asettuu.
Mulla nesteet on joku 8° yli huonelämmön maksimissaan pelatessa.
Piisaa ihan mainiosti.
 
Tuo laakerin kuppi ropellissa on D5:n kuluvin osa ja ropellin vaihtamalla voisi kunnostaa monta pumppua. Hyllyssä on odottamassa yksi pumppu korjaamista, mutta ser-lava taitaa kutsua. Noita vaan ei tunnu saavan "mistään". Aikoinaan kysyin EK:lta ja myivät eioota.
Alilta näyttää löytyvän, mutta laadusta en mene sanomaan mitään. Revikat kyllä näyttää viittä tähteä.
 
Alin revikat on vaan yleensä tasoa 5 tähteä, kuva paketista ja maininta ettei ole kokeiltu/laitettu paikalleen.
Mutta toki pakkohan jollain on mennä.
Törkeen hintainen kyllä.
 
Mitähän tuo vihreä aines putkissa ja laitteissa on? Neste kirkasta eikä mitään saostumia tai hiukkasia näy.
 

Liitteet

  • IMG_20220712_220335.jpg
    IMG_20220712_220335.jpg
    1,6 MB · Luettu: 88
  • IMG_20220712_220343.jpg
    IMG_20220712_220343.jpg
    2,2 MB · Luettu: 86
  • IMG-20220712-WA0067.jpeg
    IMG-20220712-WA0067.jpeg
    998,5 KB · Luettu: 74
EK-Cryofuel. Kuparia on vain radiaattorissa

EK:n kirkas neste on ainakin itselläni toiminut ihan OK. Ihmetyttää tuo ensimmäisen kuvan vihreä kasaantuma. :hmm: Looppia olisi hyvä tyhjennellä puolen vuoden välein. Tuossa EK:n nesteessä taitaa olla levän ja korroosionestoaineet mukana. Minullakin oli jonkin verran vihreää Masterkleer-letkuista irronnutta värjääntymistä. Eipä siinä muuta kuin letkut vaihtoon, tilalle vaikka kovaputket tai ZMT-letkua. Noiden muiden osien putsaaminen se vasta mukavaa puuhaa onkin: aineena voi käyttää vaikka etikkaa ja vettä hammasharjan kera.
 
EK:n kirkas neste on ainakin itselläni toiminut ihan OK. Ihmetyttää tuo ensimmäisen kuvan vihreä kasaantuma. :hmm: Looppia olisi hyvä tyhjennellä puolen vuoden välein. Tuossa EK:n nesteessä taitaa olla levän ja korroosionestoaineet mukana. Minullakin oli jonkin verran vihreää Masterkleer-letkuista irronnutta värjääntymistä. Eipä siinä muuta kuin letkut vaihtoon, tilalle vaikka kovaputket tai ZMT-letkua. Noiden muiden osien putsaaminen se vasta mukavaa puuhaa onkin: aineena voi käyttää vaikka etikkaa ja vettä hammasharjan kera.
GPU blockin putsaus menossa. Tuo on semmoista hiukkasista, eli en usko että orgaanista. Tätä on vain niin paljon että hieman jännittää.

Tämä on ns harjoituskone, louhinnassa ja turhan korkeilla lämmöllä nyt kesää kohti käyny.
 
GPU blockin putsaus menossa. Tuo on semmoista hiukkasista, eli en usko että orgaanista. Tätä on vain niin paljon että hieman jännittää.

Tämä on ns harjoituskone, louhinnassa ja turhan korkeilla lämmöllä nyt kesää kohti käyny.
Ei näytä kyllä miltään kasvustolta.
Jos vaikka seuraavaan apteekista steriiliä vettä ja ihan sitä glykolia.
Molemmat halpaa kuin saippua.

Jos looppia tarttee puolenvuoden välein tyhjennellä niin aika paljon paskaa sinne on onnistuttu ajamaan täyttövaiheessa.
Pari vuotta menee itsellä heittämällä, eikä siellä mitään kasva.
Työmaalla meni ainakin se 6vuotta, kunnes vaihdoin vesijäähdytettyyn röntgenputkeen nesteet, eikä siellä mitään kasvanut.
Puhdasta vettä ja glykolia oli kierrossa.
Hyvin samanlainen jäähdytys kuin tietokoneessa.
 
Ei näytä kyllä miltään kasvustolta.
Jos vaikka seuraavaan apteekista steriiliä vettä ja ihan sitä glykolia.
Molemmat halpaa kuin saippua.

Jos looppia tarttee puolenvuoden välein tyhjennellä niin aika paljon paskaa sinne on onnistuttu ajamaan täyttövaiheessa.
Pari vuotta menee itsellä heittämällä, eikä siellä mitään kasva.
Työmaalla meni ainakin se 6vuotta, kunnes vaihdoin vesijäähdytettyyn röntgenputkeen nesteet, eikä siellä mitään kasvanut.
Puhdasta vettä ja glykolia oli kierrossa.
Hyvin samanlainen jäähdytys kuin tietokoneessa.
Se röntgen taitaa tappaa kaiken mikä siellä kierrossa mahdollisesti sattuisi elämään
 
Mitähän tuo vihreä aines putkissa ja laitteissa on? Neste kirkasta eikä mitään saostumia tai hiukkasia näy.
Sitkeää ainetta oli ja varsinkin gpu blockia sai rapata ja hinkata ihan kunnolla, onneksi löytyi väkiviinaetikkaa kaapista. Itse vihreä aines lähti kohtuullisesti liottamalla yön yli, mutta pinnoille jäi semmoinen tahmea kerros.

Yksi syy voisi olla nuo halvat aquatoolilta tilatut
c-stock Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm Radiator


Viikonlopun suunnitelma:
Seuraavaksi kasataan uusiksi ja lisätään kiertoon cpu blocki ja toinen radi, sekä uusi säiliö ja letkut. Nyt on radit puhdistettu kuumaa vettä läpi valuttamalla parin minuutin ajan. Laitan samaa ainetta kiertoon ja aika näyttää miten käy.

PS. eihän se ole mikään harrastus jos siihen ei mene kaikki aika ja rahat :)
 
Sitkeää ainetta oli ja varsinkin gpu blockia sai rapata ja hinkata ihan kunnolla, onneksi löytyi väkiviinaetikkaa kaapista. Itse vihreä aines lähti kohtuullisesti liottamalla yön yli, mutta pinnoille jäi semmoinen tahmea kerros.

Yksi syy voisi olla nuo halvat aquatoolilta tilatut
c-stock Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm Radiator


Viikonlopun suunnitelma:
Seuraavaksi kasataan uusiksi ja lisätään kiertoon cpu blocki ja toinen radi, sekä uusi säiliö ja letkut. Nyt on radit puhdistettu kuumaa vettä läpi valuttamalla parin minuutin ajan. Laitan samaa ainetta kiertoon ja aika näyttää miten käy.

PS. eihän se ole mikään harrastus jos siihen ei mene kaikki aika ja rahat :)

Onko nuo radit pesty ennen looppiin laittoa uutena? 50/50 lämminvesi+etikka seos antaa olla jonkun aikaa niin sillä yleensä lähtee juotos jämät pois ja muutenkin on hyvä ja turvallinen pesuaine kupariosien kirkastamiseen. Sitruunahappo toinen mutta etikka on turvallisempaa käyttää ja halpaa kaupassa.
 
Onko nuo radit pesty ennen looppiin laittoa uutena? 50/50 lämminvesi+etikka seos antaa olla jonkun aikaa niin sillä yleensä lähtee juotos jämät pois ja muutenkin on hyvä ja turvallinen pesuaine kupariosien kirkastamiseen. Sitruunahappo toinen mutta etikka on turvallisempaa käyttää ja halpaa kaupassa.
Kunhan muistaa että etikalla saa tehokkaasti nikkelöinnit pilalle. Radit pitää huuhdella ns. helvetin hyvin ja mieluusti testata ph ennen takaisin kiertoon laittamista.
 
Radin puhdistukseen varman paras on ultraäänipesuri jollain järkevällä puhdistusaineella mutta vaatii suht ison mallin että saa mahtumaan.
 
Alphacoolin 3080 TUF blokissa oli tosiaan sitä ongelmaa et siinä on liian ohuet lämpötyynyt muisteille = ei kontaktia. Siinä kun looppi oli kasassa ja lämpöjä katteli niin meinas pieni vitutus nousta pintaan kun googlesta katteli et joo, muillakin ollu samaa ongelmaa ja 0,5mm paksuimmilla tyynyillä ongelma ratkeaa. No ratkeshan se, ja laittelin tosta alphacoolillekkin viestiä. Vastauksena oli se et mulla on käyrä kortti tai jotain sen suuntasta hevonpaskaa ne koitti sieltä selitellä, eli käytännössä vaan pakoilla vastuuta ja olla myöntämättä sitä et siellä päädyssä on tyritty. Googlella tosiaan löyty useampi samanlainen kokemus ko. blokista niin kai meillä sit kaikilla on ollu kortit mutkalla :asif: Mut onneks muuten on ollu toimiva blokki, muistilämmöt ja lämmöt ylipäätään on hyvät niin sinällänsä ei valittamista.
Hei,

sori nekroquotesta, mutta onko infoa, mitkä juuri lämpötyynyt pitää vaihtaa paksummiksi? Manualista päätän, että numeroiden 2, 3 ja 4 tyynyt. Pitääkö muita vaihtaa?
 
Hei,

sori nekroquotesta, mutta onko infoa, mitkä juuri lämpötyynyt pitää vaihtaa paksummiksi? Manualista päätän, että numeroiden 2, 3 ja 4 tyynyt. Pitääkö muita vaihtaa?
Joo, 2,3 ja 4 eli ne muisteille menevät. Toki kannattaa kattoa et sattuisko niillä vakioilla tulemaan kontaktia (eli näkyykö tyynyssä painauma) ennenku leikkelee ne 1,5mm tyynyt siihen. Muita ei oo tarvinnu vaihtaa kun ei toi korkeuteen vaikuta kun ne 1mm tyynyt ei ees koskettanu muisteja. Tai ainakaan vielä ei oo oma 3080 kärähtäny et kai se mosfetteihinkin osuu...
 
Oma käyttökone vihdoinkin valmis, pari kuukautta meni kun ei ollut oikein motivaatiota.
Kokoonpano:
- Lian Li O11 XL
- Lian Li AL 120 Unifans
- EK distro & monoblock
- 2*EK 360 radi
- Asus X570 Rog Strix-F
- R9-5950x
- XFX RX 6900XT
- G.Skill Royal 32GB - 3200CL14
- Lamptron sensorinäyttö
- Vesijäähyosat pääosin XSPC:tä
- Cablemod custom kaapelit

Kone oli jo hetken käytössä, mutta muutama vaakasuora putki ei ollut suorassa, joten uusin muutaman putken ja hankin Bitspowerin offset liittimiä. Purkaessa pääsi vähän vettä GPU:n päälle.
Kun laitoin koneen uudestaan päälle, niin ei tullut kuvaa näyttöön ja emon vga led paloi. Alkoi tulla jo tulla kylmä hiki:sad:.
Onneksi kuva tuli kun vähän 'renkkasin' näyttistä tossa GPU pidikkeessä. Mutta jostain syystä AMD ajurit eivät latautuneet, eikä uudellen asennuskaan onnistunut.
Aikani tapeltua sain sen toimimaan tekemällä ns factory resetin ajureille. En tiedä oliko tolla pienellä vesivahingolla tekemistä näyttisongelman kanssa.
Olen itse tyytyväinen lopputulokseen ja kaikki toimii kuten pitää.
 

Liitteet

  • IMG_4544.jpg
    IMG_4544.jpg
    395 KB · Luettu: 112
  • IMG_4545.jpg
    IMG_4545.jpg
    333,7 KB · Luettu: 132
  • IMG_4546.jpg
    IMG_4546.jpg
    1 023 KB · Luettu: 133
  • IMG_4547.jpg
    IMG_4547.jpg
    403,6 KB · Luettu: 138
  • IMG_4548.jpg
    IMG_4548.jpg
    386,5 KB · Luettu: 126
Oma käyttökone vihdoinkin valmis, pari kuukautta meni kun ei ollut oikein motivaatiota.
Kokoonpano:
- Lian Li O11 XL
- Lian Li AL 120 Unifans
- EK distro & monoblock
- 2*EK 360 radi
- Asus X570 Rog Strix-F
- R9-5950x
- XFX RX 6900XT
- G.Skill Royal 32GB - 3200CL14
- Lamptron sensorinäyttö
- Vesijäähyosat pääosin XSPC:tä
- Cablemod custom kaapelit

Kone oli jo hetken käytössä, mutta muutama vaakasuora putki ei ollut suorassa, joten uusin muutaman putken ja hankin Bitspowerin offset liittimiä. Purkaessa pääsi vähän vettä GPU:n päälle.
Kun laitoin koneen uudestaan päälle, niin ei tullut kuvaa näyttöön ja emon vga led paloi. Alkoi tulla jo tulla kylmä hiki:sad:.
Onneksi kuva tuli kun vähän 'renkkasin' näyttistä tossa GPU pidikkeessä. Mutta jostain syystä AMD ajurit eivät latautuneet, eikä uudellen asennuskaan onnistunut.
Aikani tapeltua sain sen toimimaan tekemällä ns factory resetin ajureille. En tiedä oliko tolla pienellä vesivahingolla tekemistä näyttisongelman kanssa.
Olen itse tyytyväinen lopputulokseen ja kaikki toimii kuten pitää.
Kieltämättä tuli tosi tyylikäs ja yksinkertainen. Niinkuin pitää. :) Itsekkin meinasin ostaa tuon Lamptron näytön mutta kun se toimii Aida64 kautta, niin itseäni häiritsee kun nostaa prosessorin käyttöastetta myös Idlessä.
 
Kieltämättä tuli tosi tyylikäs ja yksinkertainen. Niinkuin pitää. :) Itsekkin meinasin ostaa tuon Lamptron näytön mutta kun se toimii Aida64 kautta, niin itseäni häiritsee kun nostaa prosessorin käyttöastetta myös Idlessä.

En ainakaan itse oo mitenkään huomannu sen kummenpaa käyttöastetta aida64 info ruudun kanssa vaikka ollut jo ainakin 10vuotta info ruutu käytössä. Nykyysin itsellä tuo beadapanel.
 
Laitoin tälläisen kysymyksen KL-Lämpö Oy:lle
Miten auton moottorissa käytetty glykoli pohjainen jäähdytysneste eroaa tietokoneen jäähdytyksessä käytetystä gylokolista
Otetaan vaikka esimerkkinä tämä ekwb:n navy blue EK-CryoFuel Navy Blue (Premix 1000mL)

Ja sain tälläisen vastauksen:

Moi!

Yleisesti ottaen autoissa käytettävät glykolit on valmistettu toimimaan järjestelmissä, joissa on alumiinia. Näissä pH-llukema ei saa poiketa juurikaan n. 8 arvosta.

Taloteknisissä järjestelmissä on yleensä teräksisiä, messinkisiä sekä kuparisia komponentteja. Näille metaleille optimiarvo pH lukemaksi on n. 8-9,9.

Nämä pH-erot tehdään yleensä suoja-aineilla, joista osa on jälkeenpäin mitattavissa ja osaa ei pysty mittaamaan.
 
Ei tietokoneen jäähdytykseen tarvi glykolia, eikä esim. toi cryofuel ole glykolia nähnytkään. En ole aikoihin lankaa seurannut, ja ihmetys oli suuri että tätä yhä täällä käsitellään.
 
Ei tietokoneen jäähdytykseen tarvi glykolia, eikä esim. toi cryofuel ole glykolia nähnytkään. En ole aikoihin lankaa seurannut, ja ihmetys oli suuri että tätä yhä täällä käsitellään.
Pari sivua sitten joku väitti että autonjäähdytysneste sopii ihan hyvin tietokoneeseen että on ihan sama mitä sinne työntää
 
Juuh, voihan sitä sinne lykätä mutta mitään hyötyä, saati järkeä siinä ei ole. Normaali akkuvesi tai niin halutessaan noita valmiita seoksia. Aina jostain ilmaantuu yhä näitä "glykolimiehiä".
 
Joo katoin noi teidän linkit kyllä. Saahan sitä laittaa jos haluaa kuten edellisessä viestissä sanoin, mutta mitään lisäarvoa siitä ei kyllä saa. Akkuvesi riittää mainiosti. Ja mitä mesoamista se on jos esittää mielipiteensä?
 
Joo katoin noi teidän linkit kyllä. Saahan sitä laittaa jos haluaa kuten edellisessä viestissä sanoin, mutta mitään lisäarvoa siitä ei kyllä saa. Akkuvesi riittää mainiosti. Ja mitä mesoamista se on jos esittää mielipiteensä?
Koska akkuvesi voi kasvattaa melkoiset määrät roskaa kiertoon? Glykolin tehtävä on estää korroosio että se töhnän kasvu...
 
Jotain muuta voi olla loopissa pielessä jos sinne jotain töhnää niin hirvittävät määrät kasvaa. Omasta kokemuksesta pystyn sanomaan ettei ollut kasvanut akkuveteen yhtään eikä mitään viimeisen kahden vuoden ajon aikana. Eikä ollut edellisenkään kahden vuoden huoltovälin aikana.
 
Koska akkuvesi voi kasvattaa melkoiset määrät roskaa kiertoon? Glykolin tehtävä on estää korroosio että se töhnän kasvu...
Sen töhnän kasvun estoon vaan saa laittaa todella väkevän seoksen tai nimenomaan töhnä alkaa kasvamaan kun se saa ruokaa glykolista. Niin väkevän seoksen, että se vaikuttaa nesteen lämmönsiirtokykyyn ja viskositeettiin. Korroosiota se voi estää, mutta ei tarvitse erityisemmin estää ellei sotke alumiinia kiertoon. Töhnää ei tule normaalilla nesteen vaihtovälillä, mutta muutama tippa biosidia estää sen tarvittaessa. Olen edelleen sitä mieltä, että glykoli kuuluu normaaliin kunnollisista osista itse kasattuun pakettiin ainoastaan jos on jäätymisvaara pakkasilmalla jäähdytettäessä tai jotenkin saa kompurajäähdytyksen yhdistettyä nestejäähdytykseen.
 
Viimeksi muokattu:
@Simpanssi oletko edennyt sun 1000D Projektin kanssa?
Itse ajattelin tänään purkaa omani, ottaa sen SE240 radin perästä pois kun aika antaa periksi vihdoin ja viimeistä lomaviikkoa vietän ja huonoja kelejä luvattu (ei kerkeä) moottoripyörällä ajelemaan. :D

Lähinnä enää sitä mietin, että miten laittaisin nyt nuo CE420 kattoradin 3kpl tuulettimet puhaltamaan.. Et pitäisikö laittaa Push ulos katosta vai Push kotelon sisään? Kun tällä hetkellä ne ovat vieläkin Pull sisään VRM/Muisteille. Edestähän puhaltaa Push/Pull 16kpl tuuletinta 2x XE480 läpi.

@Odi_ @JuSiZ mielipidettä?
 
Jos noi 480:t dumppaa lämpönsä kotelon sisälle, voi tuon 420:n hyöty jäädä aika marginaaliseksi mikäli laitat tuulettimet puhaltamaan sen läpi ulos. Yleensä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että radeista dumpataan lämpö aina samaan suuntaan.

(Edit. Itse kannatan ajatusta, että radien lämpö ohjataan aina ulos kotelosta)
 
Sen verran mielenkiintoisen näköisiä tuloksia varmalla tiedolla pelkällä vedellä käytetyistä loopeista on nähty, että ilman biosidejä en kyllä itse viitsisi harrastella.

Etyleeniglykoli sinänsä on esim. Aquacomputerin DP Ultran kasvustonestoaine, DPU:ssa sitä on valmisteturvallisuuskortin mukaan 20-35%. Sen lisäksi siinä on bentsotriatsolia korroosionestoaineena. Glykoliliuoksen viskositeetti on hiukan korkeampi kuin veden - ja toki myös lämmönsiirtokyky on aavistuksen heikompi glykolin matalamman ominaislämpökapasiteetin vuoksi. Kumpikaan näistä ei vaikuta käytännön suorituskykyyn lainkaan.

Noh, jokainen pyörittää kierrossa mitä pyörittää. Nesteen laadusta on ehkä turha vääntää. Vaikka olenkin edelleen Sitä Mieltä, että pelkkä vesi kuuluu vesikiertoon ainoastaan huuhdellessa. :cool:
 
Jos noi 480:t dumppaa lämpönsä kotelon sisälle, voi tuon 420:n hyöty jäädä aika marginaaliseksi mikäli laitat tuulettimet puhaltamaan sen läpi ulos. Yleensä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että radeista dumpataan lämpö aina samaan suuntaan.
Kyllä olet oikeassa. Eli paras sille taitaa olla joko tuo nykyinen Pull -> VRM/Muisteille tai jos ei ole niin ulkonäöllä väliä niin Push radin läpi sisään? Pari sivua taaksepäin löytyy tuosta omasta 1000D kuvia.
 
(Edit. Itse kannatan ajatusta, että radien lämpö ohjataan aina ulos kotelosta)

Ajattelen nyt hieman tätä asiaa ääneen, jos tulisikin suunnitelmiin sen verran muutosta että en ottaisikaan tuota perässä olevaa SE240 radia pois kierrosta ja muuttaisin CE420 tuulettimet puhaltamaan ulos katosta? Minkälainen vaikutus tapahtuisi? Toki edestä tuleva lämmitetty ilma lämmittää silloin 2 radia varmaankin?

Siispä idea tämä, edestä sisään PushPull 16x120mm 2*XE480, katosta ulos Push 3x140mm CE420 ja perästä ulos Push 2x120mm SE240. Onko tässä mitään järkeä vai miten tekisi fiksuiten?
 
Serken kanssa samoilla linjoilla että radit puhaltamaan samaan suuntaan.
Jos poistat tuon 240radin ja jätät tuulettimet siihen poistoksi, niin ne poistaa aika hyvin ilmaa kun ei ole radia tiellä.
Uskon että noi xe480 riittäis pelkästään jäähdyttämään kun ovat vielä push/pull :hmm:
 
Mä laittaisin riittävästi korvausilman sisäänottoa niin, että kotelon sisäilma pysyy lähellä huoneilman lämpöä ja kaikki radit puhaltamaan ulos. Ja sisäänotto siis ilman radiaattoreita.
 
Mä laittaisin riittävästi korvausilman sisäänottoa niin, että kotelon sisäilma pysyy lähellä huoneilman lämpöä ja kaikki radit puhaltamaan ulos. Ja sisäänotto siis ilman radiaattoreita.

Tämä tässä. Itse olen tehnyt aina näin, eikä sen korvausilman kanssakaan ole niin pilkun tarkkaa, ne radit kyllä ilmansa saa kun ei ne kotelot mitenkään erityisen tiiviitä ole. Tällä hetkellä on 2x360 jotka molemmat dumppaa ulos. Toinen katon, ja toinen pohjan kautta. Kotelon edestä kahdella 140mm tuulettimella ilmaa sisään.
 
Mä laittaisin riittävästi korvausilman sisäänottoa niin, että kotelon sisäilma pysyy lähellä huoneilman lämpöä ja kaikki radit puhaltamaan ulos. Ja sisäänotto siis ilman radiaattoreita.
Kyllä, mutta miten tämän tekisin sitten? Koska tuo 1000D on suunniteltu että keulasta tulee radien läpi "suurinosa" ilmasta. Toki niinkuin mainittiin niin varmasti riittäisi pelkät 2x XE480 jäähdyttää tämä kokoonpano.
 
Joo, just vilkaisin tuota koppaa ja onhan se aika erikoinen. Tuossa varmaan itekin tekisin tyhmästi, eli edestä sisään ja takaa ja ylhäältä ulos. En ehkä sitä takaradiaattoria tuohon pistäs.

Tuo pelkästään takaa ulos ilman radiakin on ihan mahdollinen, tulee aika kova positiivinen paine koteloon, mutta sittenhän sen näkee pysyykö kotelon sisällä lämmöt järkevinä. Jos ei niin tarvii lisätä poistoa.
 
Joo, just vilkaisin tuota koppaa ja onhan se aika erikoinen. Tuossa varmaan itekin tekisin tyhmästi, eli edestä sisään ja takaa ja ylhäältä ulos. En ehkä sitä takaradiaattoria tuohon pistäs.

Tuo pelkästään takaa ulos ilman radiakin on ihan mahdollinen, tulee aika kova positiivinen paine koteloon, mutta sittenhän sen näkee pysyykö kotelon sisällä lämmöt järkevinä. Jos ei niin tarvii lisätä poistoa.
Joo, onhan tämä hieman erikoinen. Itse tykkään sentakia kun on vaan sitä tilaa missä rakentaa ja suunnitella. Jossain vaiheessa mietin itse myös tuota että ottaisi CE420 ja SE240 radit kokonaan pois, että tulikohan alunperinkin ostettua ne turhaa.

En vaan enää osaa itse miettiä miten olisi järkevin tehdä tässä tilanteessa, ideoita otetaan vastaan miten on järkevin tehdä yleisesti ottaen nyt. Lämmöthän ei ole olleet missään vaiheessa millään tavalla ongelma, ei komponenteissa tai vedessä. Ollut joskus pelkät XE:t vain ja sitten piti saada CE420 ja sitten piti saada SE240, joku aivopieruhan siinäkin varmasti käynyt.
 
Eihän tuossa oikeasti ole todennäköisesti isommin merkitystä, radipinta-alaa on riittävästi. Tuo SE240 on lähinnä haitaksi kun se ahdistaa ilmansiirtoa. CE katossa saattaa tehdäkin jotain.
 
Löytyiskö keneltäkään kuvia vanhoista vesijäähdytysjärjestelmistä ennen kuin valmiita osia oli yleisesti saatavilla? Muropaketista muistan nähneeni aikoinaan kuvia kaikenlaisista puutarhaletku, auton jäähdytin ja ämpäri virityksistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom