Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En nyt ihan ymmärrä mikä on "elegantti" ratkaisu olemattomaan ongelmaan.
Noin 1 gallona per tunti on sweetspot, jota yleensä käytetään nesteen virtausnopeudessa.
Hieman sen alle tai yli ei vaikuta sen nesteen jäähdyttämiseen kuin asteen osia eli hyvin marginaalisesti.

Se on aivan yksi lysti kuinka nopeasti ropellit pyörii tai onko virtausnopeus 0.5GPH vai 1.5GPH, kunhan se jäähdyttävä elementti eli vesi pysyy viileänä.
 
Pumpun kierroksillahan ei ole taida isoa vaikutusta olla 50-100% että enemmän radi pinta-alalla ja tuuletin käyrillä, täällä jäähtyy 2x240mm ja 360mm neste noin 35 asteeseen, enemmän melua pumppu tuottaa jos se pyörisi maximilla.
 
Ok, ehkä ratkaisu on sitten laittaa pumpun miniminopeudeksi 50% ja ehkä nostaa se siitä tappiin, kun neste tosissaan lämpiää jonnekin >35 astetta. Se ei vaan tunnu elegantilta ratkaisulta, mutta ehkä tähän ei parempaakaan ole.
Pumpun nopeus ei vaikuta juuri mitään jäähdytystulokseen. Kunhan neste virtaa riittävästi. Jätä se siihen 50% jos se riittää ja anna olla siinä :)
 
Nyt on saatu kovilla putkilla ja uudella Glacial Extreme emolevyllä kasattua 1000D Custom Loop valmiiksi kaverin avulla. Värimaailma on vielä tekemättä ja hieno säädöt. :)

IMG_20211219_161234.jpgIMG_20211219_153123.jpg
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen, paljon on teidän virtaus litra/minuutissa siis jos omistaa virtausmittarin?
Tuossa omassa uudessa Glacial Extreme emolevyssä olikin näköjään WB Flow Rate, WB In T-Sensor ja WB Out T-Sensor..

Mulla näyttää 50% (2500rpm) 3.1l/min ja 100% (4800rpm) 7.5-7.8l/min.

Toki parempi onkin olla näin hintavassa kaikki herkut.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta kyselen, paljon on teidän virtaus litra/minuutissa siis jos omistaa virtausmittarin?
Tuossa omassa uudessa Glacial Extreme emolevyssä olikin näköjään WB Flow Rate, WB In T-Sensor ja WB Out T-Sensor..

Mulla näyttää 50% (2500rpm) 3.1l/min ja 100% (4800rpm) 7.5-7.8l/min.

Toki parempi onkin olla näin hintavassa kaikki herkut.
Mitään sinänsä järkevää vertailua et saa, kuin ehkä juuri samanlaisen emon omistajien kesken.
Ne virtausmittarit voi näyttää melkein mitä vain eri mittarien kesken.
1.5 - 2.0L minuutissa on riittävä ja kaikki yli sen ei hirveästi vaikuta enää lämpöihin.
 
Mitään sinänsä järkevää vertailua et saa, kuin ehkä juuri samanlaisen emon omistajien kesken.
Ne virtausmittarit voi näyttää melkein mitä vain eri mittarien kesken.
1.5 - 2.0L minuutissa on riittävä ja kaikki yli sen ei hirveästi vaikuta enää lämpöihin.
Juu näin asian arvelinkin olevan kun nopeasti yritin netistä etsiä tietoa, että tuo 1.5-2l minuutissa on riittävä. Totta tuokin että mittarit voi näyttää ihan mitä tahtovat, on edes joku suuntaa antava. :thumbsup:
Tosiaan joskus tuli kokeiltua tuota että pumppu kovemmalle niin ei vaikuta juuri mitenkään. Sentakia olen todennut että kiinteä 50% on tuolle EK TBE 200 täysin optimaalisin.
 
Ihan mielettömän onnistunut fiilis siirtyessä NZXT h700:sta vanhaan kunnon Define r4:seen, sisäisestä loopista (2X360) ulkoiseen (Nova1080). Koppakin hengittää paremmin, kun voi käyttää kotelotuulettimina hyvään virtaukseen kykeneviä tuulettimia paineentuotollisien sijaan. Eikä PSU-shroudia ole ikävä, nyt sai tuulettimen juuri GPU:n alapuolelle puhaltamaan pohjasta sisään. Lämmöt Aida:n stressitestissä 30 astetta, pelatessa 1440p TW:Attila 26-27 astetta. Huonelämpö noin 22 astetta. Pumpun (D5) ääni katosi kokonaan, kun se ennen oli työpöytäkäytössä häiritsevää. Ja onneksi kotelossa oli jännitteensäädin, tuli nimittäin vahingossa tilattua 3-pinniset tuulettimet koteloa varten.
IMG_1975.JPG

Kuvassa eilinen ilmaus menossa. Nyt vaan telinettä/standiä tekemään.
 
Mitään sinänsä järkevää vertailua et saa, kuin ehkä juuri samanlaisen emon omistajien kesken.
Ne virtausmittarit voi näyttää melkein mitä vain eri mittarien kesken.
1.5 - 2.0L minuutissa on riittävä ja kaikki yli sen ei hirveästi vaikuta enää lämpöihin.

Aquacomputerin Flow -sarjan mittarit on kohtuullisen tarkkoja, vaikkeivät tietenkään nekään kalibroituja ole. Tuo riittävä virtaus on vähän ikiaikainen keskustelu, itsellä nyt 63 l/h, eli himpan yli litra minuutissa. Hyvin riittää. 50 l/h on jonkinasteinen minimiraja jonka alla alkaa tulla isohkoja lämpötilanvaihteluita kierrossa.
 
Sain juuri AMD refu 6700XT näytönohjaimen vesiblokin asennettu ja alphacool perinteiden mukaan kaikki ruuvit eivät sopineet taustalevyn päätyyn eli lämpötyynyt eivät saa tarpeeksi puristusvoimaa.
Se on jo toinen heidän osista tänä vuonna missä uupuu ruuveja tai on vääränlaiset.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia vai onko pelkästään huonoa onnea ollut?
Myös asennusohjeet on IO levyn kohdalla väärät eli tarvii ainostaan yhden ruuvin ja mutterin ja toiseen voi käyttää vakio ruuvia.
Nopealla testauksella tuli 3dmark timespy 1.5% parannusta ja lämpötila tippui n20 astetta hotspot lämpötila saman verran.
Myös muistien lämmöt tippui reilusti kun se on refu kortin ongelma.
Vielä pitäisi yhden tuulettimen liittää ja kaapelihallintaa tehdä muuten alkaa olla kaikki vanhat noctua tuulettimet käytössä mitä sain mahtumaan eli 10kpl sain lian li mini koteloon pistetty.
Kustom virtalähde kaapelien tilausta vielä mietin niin saisi siistimmän kokonaisuuden ja sen jälkeen voisi pistää myyntiin.
Kuva on hieman huono ja rakeinen mutta jonkinlaisen käsityksen saa siitä.
 

Liitteet

  • 20211227_204223.jpg
    20211227_204223.jpg
    2 MB · Luettu: 85
Ihan mielettömän onnistunut fiilis siirtyessä NZXT h700:sta vanhaan kunnon Define r4:seen, sisäisestä loopista (2X360) ulkoiseen (Nova1080). Koppakin hengittää paremmin, kun voi käyttää kotelotuulettimina hyvään virtaukseen kykeneviä tuulettimia paineentuotollisien sijaan. Eikä PSU-shroudia ole ikävä, nyt sai tuulettimen juuri GPU:n alapuolelle puhaltamaan pohjasta sisään. Lämmöt Aida:n stressitestissä 30 astetta, pelatessa 1440p TW:Attila 26-27 astetta. Huonelämpö noin 22 astetta. Pumpun (D5) ääni katosi kokonaan, kun se ennen oli työpöytäkäytössä häiritsevää. Ja onneksi kotelossa oli jännitteensäädin, tuli nimittäin vahingossa tilattua 3-pinniset tuulettimet koteloa varten.
IMG_1975.JPG

Kuvassa eilinen ilmaus menossa. Nyt vaan telinettä/standiä tekemään.
Tästä tuli kyl tosi hieno! Tykkään kyl. Ajattelin ideasta innovoituneena tilata saman radin kun on aika edukas ja luultavasti myös tehokas..?
 
Kotelona Lian-li dynamic Mini ja tällä hetkellä 280 ja 360 radit ja mietin että onko hyötyä laittaa vielä toinen 360 lisää.

Alkuperäinen tarkoitus oli vain purkaa ja asentaa looppi uudestaan, mutta samalla vaivalla vois laittaa kolmannen radin.

Ps. Ai niin ja prossa ja näyttis on 5800x ja 6800xt eli lämpöä kyll piisaa.
 
Kotelona Lian-li dynamic Mini ja tällä hetkellä 280 ja 360 radit ja mietin että onko hyötyä laittaa vielä toinen 360 lisää.

Alkuperäinen tarkoitus oli vain purkaa ja asentaa looppi uudestaan, mutta samalla vaivalla vois laittaa kolmannen radin.

Ps. Ai niin ja prossa ja näyttis on 5800x ja 6800xt eli lämpöä kyll piisaa.
Tossa kun vuoraa koko kotelon radeilla herää vaan se kysymys et jostainhan sen lämpimän ilmankin on päästävä pois. Se takana oleva 120mm ei ihan tohon riitä. Mulla oli aikoinaan Dynamic XL:ssä 3x360mm 5900x+3080 setillä, eli about samalla lämmöntuotolla, pikkasen korkeemmalla. Olin aika pettyny sen tarjoamiin lämpötiloihin vaikka pinta-alaa ois pitäny olla, mutta tälleen jälkikäteen viisaampana ongelmana tais olla tosiaan se et jostainhan sen lämpimän ilman on päästävä uloskin ja jos ulostulot on vuorattu radilla niin sellasenhan läpi se ilma sit myös meneeki.

Toki jos sulla on valmiina yks ylimääränen 360mm radi niin eihän siinä kokeilemalla mitään menetä. Aikaa vaan. Mut tota ilmankiertoa kannattaa tosissaan myös miettiä.
 
Tossa kun vuoraa koko kotelon radeilla herää vaan se kysymys et jostainhan sen lämpimän ilmankin on päästävä pois. Se takana oleva 120mm ei ihan tohon riitä. Mulla oli aikoinaan Dynamic XL:ssä 3x360mm 5900x+3080 setillä, eli about samalla lämmöntuotolla, pikkasen korkeemmalla. Olin aika pettyny sen tarjoamiin lämpötiloihin vaikka pinta-alaa ois pitäny olla, mutta tälleen jälkikäteen viisaampana ongelmana tais olla tosiaan se et jostainhan sen lämpimän ilman on päästävä uloskin ja jos ulostulot on vuorattu radilla niin sellasenhan läpi se ilma sit myös meneeki.

Toki jos sulla on valmiina yks ylimääränen 360mm radi niin eihän siinä kokeilemalla mitään menetä. Aikaa vaan. Mut tota ilmankiertoa kannattaa tosissaan myös miettiä.
Nää syyt oli aika kärjessä siinä, että päädyin ulkoiseen radiaattoriin hiljaisuutta tavoitellessa. O11:ssa yhden sivun on käytännössä pakko olla exhaust (tai intake, riippuen siitä miten radit on), ja jos siihen iskee radiaattorin niin se syö aika lämmintä ilmaa - ja ahdistaa ulostuloa.
 
Tossa kun vuoraa koko kotelon radeilla herää vaan se kysymys et jostainhan sen lämpimän ilmankin on päästävä pois. Se takana oleva 120mm ei ihan tohon riitä. Mulla oli aikoinaan Dynamic XL:ssä 3x360mm 5900x+3080 setillä, eli about samalla lämmöntuotolla, pikkasen korkeemmalla. Olin aika pettyny sen tarjoamiin lämpötiloihin vaikka pinta-alaa ois pitäny olla, mutta tälleen jälkikäteen viisaampana ongelmana tais olla tosiaan se et jostainhan sen lämpimän ilman on päästävä uloskin ja jos ulostulot on vuorattu radilla niin sellasenhan läpi se ilma sit myös meneeki.

Toki jos sulla on valmiina yks ylimääränen 360mm radi niin eihän siinä kokeilemalla mitään menetä. Aikaa vaan. Mut tota ilmankiertoa kannattaa tosissaan myös miettiä.
Nää syyt oli aika kärjessä siinä, että päädyin ulkoiseen radiaattoriin hiljaisuutta tavoitellessa. O11:ssa yhden sivun on käytännössä pakko olla exhaust (tai intake, riippuen siitä miten radit on), ja jos siihen iskee radiaattorin niin se syö aika lämmintä ilmaa - ja ahdistaa ulostuloa.

Tätä vähän aattelinkin, että kotelon sisäilma vain lämmittäisi katon radia. Kiitos avusta
 
Tilasin äsken valkoisen O11 Dynamic Evon mesh etulevyllä ja tarkoitus olisi kasata siihen 3x360radeilla systeemi, niin että kaikki radit puhaltaa ulos poistoilman ja edestä sekä takaa sitten puhdasta viileää ilmaa sisään. Nyt on käytössä vastaavalla tavalla viritetty Corsairin 5000D Airflow, mutta siihen ei saa kolmea radia kiinni, niin ajattelin vaihtaa. Ainoa homma mikä tuossa mietityttää on kun poistaa kuuman ilman myös alaradin kautta, niin pitäisiköhän Evoa vähän nostaa ylöspän esim korkeammilla jaloilla tai muuten huolehtia että kuuma ilma poistuu kotelon alta kunnolla?
 
Tilasin äsken valkoisen O11 Dynamic Evon mesh etulevyllä ja tarkoitus olisi kasata siihen 3x360radeilla systeemi, niin että kaikki radit puhaltaa ulos poistoilman ja edestä sekä takaa sitten puhdasta viileää ilmaa sisään. Nyt on käytössä vastaavalla tavalla viritetty Corsairin 5000D Airflow, mutta siihen ei saa kolmea radia kiinni, niin ajattelin vaihtaa. Ainoa homma mikä tuossa mietityttää on kun poistaa kuuman ilman myös alaradin kautta, niin pitäisiköhän Evoa vähän nostaa ylöspän esim korkeammilla jaloilla tai muuten huolehtia että kuuma ilma poistuu kotelon alta kunnolla?
Itsellä on alaradi puhaltanut ulos perus O11D:ssä aina. Ei siinä ainakaan isoa ongelmaa ole. Nopeastihan tuon sitten testaa kun kotelon saat, iskee sinne palikoita alle ja tsekkaa muuttuuko lämmöt. Jos ero on oleellinen, niin sitten jumppailee paremmat jalat.

Tuo EVO mesh -levyllä on kyllä aika passelin oloinen laitos. Hiukan houkuttaisi. :lol:
 
Mitä tuo ekwb:n optiflow juttu tekee? EK-Quantum Velocity² D-RGB - 1700 Nickel + Plexi
Yritin googlata tuota teknologiaa mutta sain vain tietoa koronateholla käytettävistä hengityslaitteista, Lähinnä se että onko tuo teknologia ja jäähdytin sen arvoinen että siitä kannattaa maksaa 130e

Sillä että jäähdyttääkö tuo muutakin kuin pelkän kiven, tarkoitus laittaa se Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 emolle 12600KF kaveriksi
 
Mitä tuo ekwb:n optiflow juttu tekee? EK-Quantum Velocity² D-RGB - 1700 Nickel + Plexi
Yritin googlata tuota teknologiaa mutta sain vain tietoa koronateholla käytettävistä hengityslaitteista, Lähinnä se että onko tuo teknologia ja jäähdytin sen arvoinen että siitä kannattaa maksaa 130e

Sillä että jäähdyttääkö tuo muutakin kuin pelkän kiven, tarkoitus laittaa se Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 emolle 12600KF kaveriksi

Pelkkä prosuhan se:

1640780066306.png


Optiflow on kiva markkinointitermi sille, että blokki on suunniteltu nimenomaan noiden12xxx -prosujen tarpeisiin, mikä tietty on ihan hyvä juttu.

EK-Quantum Velocity² series CPU water blocks embed the next generation cooling engine named OptiFlow. They use a specific combination of mounting pressure and coldplate geometry tailored for the IHS and die layout of Intel LGA 1700 socket processors. Low hydraulic flow restriction enables these products to be used in setups using weaker water pumps or lower pump speeds for added silent operation, while still achieving top performance! Thе lathe-turned coldplate is made with precision to effectively cover the IHS and put pressure on the die area.

Vähän suolainenhan tuo 130€ hinta on, mutta ei nyt mikään Magnitude tai Optimus sentään. :)
 
Onko kellään Aquaero 6 XT:tä? En saa toimimaan sitä USB yhteyttä. Tietokone valittaa tuntemattomasta USB laitteesta (laitekuvainpyyntö epäonnistui), eikä AquaSuite löydä tota XT:tä. Olen varmistanut moneen kertaan että USB kaapeli on oikein päin kytketty. Emona Evga Dark Z390. Onko kellään ideaa missä vika?
 
Onko kellään Aquaero 6 XT:tä? En saa toimimaan sitä USB yhteyttä. Tietokone valittaa tuntemattomasta USB laitteesta (laitekuvainpyyntö epäonnistui), eikä AquaSuite löydä tota XT:tä. Olen varmistanut moneen kertaan että USB kaapeli on oikein päin kytketty. Emona Evga Dark Z390. Onko kellään ideaa missä vika?
Onhan siinä virtapiuha kuitenkin kiinni?
 
Rullakko koneelle ja Novalle. tyyliä: quick and cheap.
IMG_1976.JPG
Ensin 300x1000x18 liimapuulevy keskeltä poikki.
IMG_1977.JPG
Puolikkaat liimaten ja ruuvaten toistensa päälle nippuun. Kalustepyörät kulmiin ja kumitetut kannakkeet sopivin välein toiselle laidalle Novaa varten.
IMG_1978.JPG
Kone ja Nova liikkuu näppärästi siivouksen alta syrjään "pakettina". Nova kestää pystyssä suht tanakasti kumitettujen kannakkeiden ja jäykkien letkujen ansioista. Pitää kuitenkin vielä kehittää tuohon yläpäähän joku varmistus mahdollisen ulospäin suuntatuvan keikahduksen estämiseksi.
IMG_1983.JPG
Nestepinnan saa "kätevästi" tsekattua koneen pyöriessä, etutuulettimien lävitse (Define r4), kiitos koneen ainoan rgb:n.
 
Onhan siinä virtapiuha kuitenkin kiinni?
On kyllä. Eli Aquaeron omalla näytöllä tiedot on ok, eli näkyy tuulettimien kierrokset, lämpötilat yms. Mutta en saa säädettyä asetuksia PC:ltä koska yhteys ei toimi. Tossa XT:ssä on kaukosäädin, niin ilmeisesti konffaus onnistuu myös tämän avulla, mutta mieluummin konffaisin softalla.
 
On kyllä. Eli Aquaeron omalla näytöllä tiedot on ok, eli näkyy tuulettimien kierrokset, lämpötilat yms. Mutta en saa säädettyä asetuksia PC:ltä koska yhteys ei toimi. Tossa XT:ssä on kaukosäädin, niin ilmeisesti konffaus onnistuu myös tämän avulla, mutta mieluummin konffaisin softalla.
Laite irti, poistetaan ajurien jämät laitehallinnasta ja uusintayritys. Toinen USB-liitin jos löytyy vapaana, niin siihen.
 
Jos alkais varmuudeksi keräilemään putkien osia seuraavaa inspiraatiota varten, niin pistäisinkö 14mm vai 16mm akryyliputket? Akryylia mielummin jos on "lasimaisempaa". Nyt 19mm letkut että ehkä se paksumpi putkikin olis näyttävämpi.

Kovien putkien liittimethän sopii toki samoihin adaptereihin joita nyt käytössä letkujen kanssa, jos tarvii. Jotain offset liitintä varmaan kannattaa ottaa varmuudeksi.

Vai sopiiko tähän koppaan jopa paremmin paksut letkut?

IMG_20210314_103722_Bokeh.jpg
IMG_20210314_131526_Bokeh__01.jpg
 
Rullakko koneelle ja Novalle. tyyliä: quick and cheap.
Jatkoa...
IMG_1984.JPG
IMG_1985.JPG
Näin suljetaan ulospäin kaatumisen mahdollisuus. Silti radin saa sekunnissa nostettua rullakolta pois, esim. ilmausheiluttelua varten. Jos radi heilahtaa (pitää heilauttaa väkisin) konetta vasten, se kääntyy takaisin narujen varaaan/tasapainoasemaan.
 
Tästä tuli kyl tosi hieno! Tykkään kyl. Ajattelin ideasta innovoituneena tilata saman radin kun on aika edukas ja luultavasti myös tehokas..?
On tosiaan edukas. Koneen kokonaisjäähtymistehoa on entiseen verrattuna hurjasti enemmän. Radin läpi puhaltavat Arcticin P12 pwm 9 kpl voimin, ja koteloa jäähdyttää kolme sisään ja kaksi ulos BeQuietin pure wings 2:sia 140mm koossa 7 voltin jännitteellä.
Lämpöä tuottaa 3900x ja vega 56.
Aida_stressi_291221.png
Aida_stressi_anturit_291221.png
Yllä takana puoli tuntia Aidan rasitustestiä. Delta noin 7-astetta. Äänitaso ei pahemmin muutu työpöytä-äänitasoon nähden.
 
Kytkin toisen koneen USB liitäntään, niin heti alkoi toimimaan. Ilmeisesti joku yhteensopivuus ongelma?
Näitä sattuu joskus USB-muistien, tulostimien jne. kanssa. On vain huono päivä Windowsilla. Yleensä auttaa paikan vaihtaminen, mutta näiden sisäisten kanssa emolta ei välttämättä löydy kuin yksi liitin. Silloin pitää saada laitehallinnasta Windows unohtamaan koko laitteen olemassaolo.
 
Jatkoa...
IMG_1984.JPG
IMG_1985.JPG
Näin suljetaan ulospäin kaatumisen mahdollisuus. Silti radin saa sekunnissa nostettua rullakolta pois, esim. ilmausheiluttelua varten. Jos radi heilahtaa (pitää heilauttaa väkisin) konetta vasten, se kääntyy takaisin narujen varaaan/tasapainoasemaan.
ite olisin laittanut magneetilla jonkun koukun koneen kylkeen, sikäli mikäli koppa on peltiä eikä alumiinia.
Meneehän se toki noinkin.
 
Moro, onko suositella 240mm radeja ?

Tää lian li xl on liian iso ja painava, joten tarkoitus vaihtaa lian li air miniin.

Koteloon tulisi kaksi 240mm radeja, tuplapumppu eteen alas, säiliö eteen ylös ja tarkoitus täyttää yläkautta. (en ole varma mahtuuko)
Atx emo, 3090 gaming x trio jossa ekwb blokit kummallakin puolella. Lisä jäähdytyksen tarjoaa mora pöydän toisella reunalla.
Pitäisi kanssa keksiä suoraa tuuletusta muisteille kun entinen kiinan halppis ram tuuletin ei mahdu uuden backplaten kanssa.

Mielipiteitä muuten ?

Edit: Tuo pumppu ja säiliö löytyy edellisestä kokoonpanosta.
 
Pelkkä Morahan tuon pitää jo viileänä, joten radiaattorivalinnalla ei suurta merkitystä ole. EK:n CE on markkinoiden "huonoin" 30mm radiaattori ja HWL Nemesis GTS edelleen "paras". GTS on hiukan normaalia leveämpi, mutta airiin pitäisi mahtua. Pohjalle ja eteenhän menee 280:kin (pohjalle taisi mahtua vain itx/matx -konfiguraatiossa).

Aika tiukkaa taitaa tuon tuplapumppukonffinmahduttaminen olla.
 
Moro, onko suositella 240mm radeja ?

Tää lian li xl on liian iso ja painava, joten tarkoitus vaihtaa lian li air miniin.

Koteloon tulisi kaksi 240mm radeja, tuplapumppu eteen alas, säiliö eteen ylös ja tarkoitus täyttää yläkautta. (en ole varma mahtuuko)
Atx emo, 3090 gaming x trio jossa ekwb blokit kummallakin puolella. Lisä jäähdytyksen tarjoaa mora pöydän toisella reunalla.
Pitäisi kanssa keksiä suoraa tuuletusta muisteille kun entinen kiinan halppis ram tuuletin ei mahdu uuden backplaten kanssa.

Mielipiteitä muuten ?

Edit: Tuo pumppu ja säiliö löytyy edellisestä kokoonpanosta.

Ihan mielenkiinnosta, minkälaiset muistien lämmöt on tuolla ekwb GPU backplaten kanssa? Itselläni on tilauksessa kyseinen kombo juurikin 3090 Trio X:ään, ei vaan ole vielä tullut..... Nyt käytössä ollut reilun vuoden Alphacoolin blokki GPU:lla.
 
Muistit käyvät 3090 kyllä takana turhan kuumina tuolla normi ekwb backplaten kanssa. Mutta olen miettinyt kannattaako enää tuollaista aktiivista ostaa näin 3000 sarjan loppuvaiheilla. Kuitenkin sen rahan voisi laittaa kohti joskus kesällä tulevaa 4000 sarjaa.
 
Ihan mielenkiinnosta, minkälaiset muistien lämmöt on tuolla ekwb GPU backplaten kanssa? Itselläni on tilauksessa kyseinen kombo juurikin 3090 Trio X:ään, ei vaan ole vielä tullut..... Nyt käytössä ollut reilun vuoden Alphacoolin blokki GPU:lla.

Backplate vasta tulossa ja tuo blokki mikä nyt kiinni on kaiketi ensimmäistä revisiota joten eroja voi olla. Witcher 3 pelatessa huoneen lämpö n.24c, veden lämpö 33c, 4k resolla, n.520w (pelkkä näytönohjain) kulutuksella lämmöt 57c corelle, backplateen on liitetty jonkun emon north bridge blokki jolla muistien lämmöt 60 ja hotspot 78c.

edit tässä vielä kuva:
 

Liitteet

  • Screenshot .png
    Screenshot .png
    3,3 MB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Muistit käyvät 3090 kyllä takana turhan kuumina tuolla normi ekwb backplaten kanssa. Mutta olen miettinyt kannattaako enää tuollaista aktiivista ostaa näin 3000 sarjan loppuvaiheilla. Kuitenkin sen rahan voisi laittaa kohti joskus kesällä tulevaa 4000 sarjaa.

Itse en taida päivittää 4000 - sarjaan. Hyvin on riittänyt tehot 3090:ssakin, se on ostettu (ja saatu) julkaisupäivänä nykyisiin hintoihin verrattuna edukkaasti...
 
Itse en taida päivittää 4000 - sarjaan. Hyvin on riittänyt tehot 3090:ssakin, se on ostettu (ja saatu) julkaisupäivänä nykyisiin hintoihin verrattuna edukkaasti...
Haha, niin varmaan. Jos kortista saa tarpeeksi takaisin, vaihdat sinäkin. Oletuksena siis että louhinta ja yleinen saatavuus pysyy lähes samanlaisena kuin nyt. :)

Edit: Tuli vielä mieleen että tuohon air miniin voisi säiliön laittaa vaakatasoon näyttiksen alle ja täyttää loopin kone nenällään. Kaikki on nyt kiinni siitä että mahtuuko pumput..
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, minkälaiset muistien lämmöt on tuolla ekwb GPU backplaten kanssa? Itselläni on tilauksessa kyseinen kombo juurikin 3090 Trio X:ään, ei vaan ole vielä tullut..... Nyt käytössä ollut reilun vuoden Alphacoolin blokki GPU:lla.

Mulla on 3090 phoenix, ekwb aktiivinen tausta levy ja gpu kupari blokki.
Ek’n tyynyillä mainates etheriumia vram lämmöt saatto vesijäähdytyksestä huolimatta 92-94 C.

En ollu tyytyväinen joten vaihdoin tyynyt thermalright odyssey tyynyihin. Nyt mainates vram muistit on jotain 60-62 astetta. Voin sanoo et oon tyytyväinen lämpöihin nyt. Viilentämässä 2 kpl ek’n 360 radeja, ohukainen ja paksukainen
 
Mulla on 3090 phoenix, ekwb aktiivinen tausta levy ja gpu kupari blokki.
Ek’n tyynyillä mainates etheriumia vram lämmöt saatto vesijäähdytyksestä huolimatta 92-94 C.

En ollu tyytyväinen joten vaihdoin tyynyt thermalright odyssey tyynyihin. Nyt mainates vram muistit on jotain 60-62 astetta. Voin sanoo et oon tyytyväinen lämpöihin nyt. Viilentämässä 2 kpl ek’n 360 radeja, ohukainen ja paksukainen
Mulla on lämmöt muisteilla 92c-94c ihan tuolla passiivisella takalevyllä. Voisihan tuohon kokeilla aluksi vaihtaa pelkät tyynyt taakse. Voisi periaatteessa onnistua jopa ilman loopin avaamista.
 
Nyt olisi kysymys ketjun konkareille. Miten olette vaimentanut d5:sen ääntä? Menin jo kehumaan, että kotelonvaihdon yhteydessä sain pumpun äänen katoamaan täysin. No oli se aivoilta hukassa pari päivää, mutta sieltä se pörinä pikkuhiljaa on palannut tietoisuuteen. Onneksi ei niin voimakkaana kuin entisessä kotelossa, mutta silti se häiritsee, koska muun kokoonpanon äänitasot on laskeneet voimakkaasti. Nykyisenä kotelona on define r4. Haluan vielä korostaa että kyse ei ole resonaatiosta vaan pumpun käyntimelodiasta. Pumppu on pwm-ohjattu. En löydä sopivaa kierrosaluetta joka ei häiritsisi.
 
Nyt olisi kysymys ketjun konkareille. Miten olette vaimentanut d5:sen ääntä? Menin jo kehumaan, että kotelonvaihdon yhteydessä sain pumpun äänen katoamaan täysin. No oli se aivoilta hukassa pari päivää, mutta sieltä se pörinä pikkuhiljaa on palannut tietoisuuteen. Onneksi ei niin voimakkaana kuin entisessä kotelossa, mutta silti se häiritsee, koska muun kokoonpanon äänitasot on laskeneet voimakkaasti. Nykyisenä kotelona on define r4. Haluan vielä korostaa että kyse ei ole resonaatiosta vaan pumpun käyntimelodiasta. Pumppu on pwm-ohjattu. En löydä sopivaa kierrosaluetta joka ei häiritsisi.
On sellainen tunne, että pumppu on rikki. 5.25" säiliöön kiinnitetty 2000rpm pyörivä D5 jää ääneltään kiintolevyn ja 500rpm pyörivien tuulettimien alle. Kiintolevy kovaäänisin.
 
On sellainen tunne, että pumppu on rikki. 5.25" säiliöön kiinnitetty 2000rpm pyörivä D5 jää ääneltään kiintolevyn ja 500rpm pyörivien tuulettimien alle. Kiintolevy kovaäänisin.
Tommonen 5.25 slottiin upotettava säiliö/pumppu kombo kiinnostaisi itseänikin vaikkei se ehkä niin käytännöllinen olisi nykyisen sylinterireservoiri/pumppu systeemiin verrattuna. Harmi ettei itsellä ole aikaisempaa kokemusta d5 pumpuista, jotta ääntä voisi ”verrata”.
 
Tommonen 5.25 slottiin upotettava säiliö/pumppu kombo kiinnostaisi itseänikin vaikkei se ehkä niin käytännöllinen olisi nykyisen sylinterireservoiri/pumppu systeemiin verrattuna. Harmi ettei itsellä ole aikaisempaa kokemusta d5 pumpuista, jotta ääntä voisi ”verrata”.
Äänen suhteen tuollainen on mahdollisesti huonohko. Se käytännössä tuo pumpun koteloon kiinni ja lähemmäs korvaa. Kiinnitykset saattavat resonoida kun 5.25" paikkojen pelti elää.
 
Oon huomannut että pumppu-säiliö kombo kannattaa hankkia erillisten sijaan vaikka ne ovat hintavia (oma maksoi 180e) sillä ne säästää sekä tilaa että ei tule ääntä aiheuttavaa vortex ilmiötä (saa pumpun haukkaamaan happea)
 
Pro tip jos löytyy näppäinhattujen alle laitettavia kumirenkuloita. Laittaa näitä vaikka tulettimien ruuvien väliin ja pumpun mountin väliin. Vähentää kotelon resonointia. Ei toisin auta jos pumppu surisee tietyillä kierroksilla.
 
Mulla on lämmöt muisteilla 92c-94c ihan tuolla passiivisella takalevyllä. Voisihan tuohon kokeilla aluksi vaihtaa pelkät tyynyt taakse. Voisi periaatteessa onnistua jopa ilman loopin avaamista.
Tähän vielä jatkoa. Tietääkö kukaan mistä saisi ostettua kohtuuhintaiset lämpötyynyt muistella ekwb blokkiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom