Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tähän vielä jatkoa. Tietääkö kukaan mistä saisi ostettua kohtuuhintaiset lämpötyynyt muistella ekwb blokkiin?
Jimm's vaan erikseen Lämpötyynyä, Thermal Grizzly on esimerkiksi hyvä merkki. Tietysti pitää tietää paksuudet tyynyille mitä sinun blokki tarvitsee että tulee hyvä kontakti.
 
Jimm's vaan erikseen Lämpötyynyä, Thermal Grizzly on esimerkiksi hyvä merkki. Tietysti pitää tietää paksuudet tyynyille mitä sinun blokki tarvitsee että tulee hyvä kontakti.
Minulla on tosiaan 3090 TUF. Coren puolelle paksuus on 1mm ja takapuolelle 1.5mm, kun käyttää ekwb tyynyjä. Netissä oli juttua, että coren puolelle, jos laittaa liian jäykät, niin ei saisi kunnon kontaktia enää. Jossain suositeltiin coren puolelle Gelid extremeä ja toiselle puolelle Gelid ultimate. Mietin sitten mitkä tyynyt nyt tuonne olisi sitten järkevää ostaa. Tarkoituksena olisi saada vram lämmöt jonnekkin järkevämmällä tasolle, kuin noilla perus ekwb tyynyillä.
 
Nyt olis eka custom loop toteutumassa vihdoin ja viimein. Ei siihen menny ku 2 vuotta, että sain aikaseks pistää palikat tilaukseen. Joten tässä on nyt heränny muutama kysymys.
Onko EK Kinetic TBE 200 D5 pumppu liian ankara pelkästään yhdelle 240mm slim EK:n jäähylle? Be Quietin pure base 500 kotelossa tila on aika kortilla :lol: Putket tulee olemaan 12/16mm kokoset ek:n torque liittimillä. Tosin Lian Li EVO kotelo tilauksessa parempaa raditilaa ajatellessa, tämän takia pumpunkin otin tulevaisuutta ajatellen.
Ja pumpusta muutenkin heräs pari kysymystä.
- Kun paketista otettaessa siinä reson sisällä on se akryylinen ek:n merkki, sen tilalle saa vaihdettua akryyliputken pumpulta resoon, missä vaiheessa tätä kannattaa käyttää vai onko mitään merkitystä?
- Missä tilanteessa sitä reson korkin metalliputkea pitää käyttää? Onko se ilmanpoistoa varten vai mitä?
- Pitääkö kierto lopettaa pumpun inlet kanavaan vai voiko sen vetää reson yläpään korkkiin, onko tällä mitään merkitystä kumpaan sen laittaa?

Muuten alkaa olla perusasiat tiedossa mut tommosia pikku juttuja oon jäänyt miettimään. Pitää laitella kuvaa sitten kun saa valmiiksi ekan kierron!
 
Nyt olis eka custom loop toteutumassa vihdoin ja viimein. Ei siihen menny ku 2 vuotta, että sain aikaseks pistää palikat tilaukseen. Joten tässä on nyt heränny muutama kysymys.
Onko EK Kinetic TBE 200 D5 pumppu liian ankara pelkästään yhdelle 240mm slim EK:n jäähylle? Be Quietin pure base 500 kotelossa tila on aika kortilla :lol: Putket tulee olemaan 12/16mm kokoset ek:n torque liittimillä. Tosin Lian Li EVO kotelo tilauksessa parempaa raditilaa ajatellessa, tämän takia pumpunkin otin tulevaisuutta ajatellen.
Ja pumpusta muutenkin heräs pari kysymystä.
- Kun paketista otettaessa siinä reson sisällä on se akryylinen ek:n merkki, sen tilalle saa vaihdettua akryyliputken pumpulta resoon, missä vaiheessa tätä kannattaa käyttää vai onko mitään merkitystä?
- Missä tilanteessa sitä reson korkin metalliputkea pitää käyttää? Onko se ilmanpoistoa varten vai mitä?
- Pitääkö kierto lopettaa pumpun inlet kanavaan vai voiko sen vetää reson yläpään korkkiin, onko tällä mitään merkitystä kumpaan sen laittaa?

Muuten alkaa olla perusasiat tiedossa mut tommosia pikku juttuja oon jäänyt miettimään. Pitää laitella kuvaa sitten kun saa valmiiksi ekan kierron!
Itse omistan siis kyseisen TBE 200 D5 Pumpun, mulla tosin kierrossa 2x XE480 ja 1x CE420 ja pyöritän sitä 50% mikä TÄYSIN riittävä. On se kova pumppu ja vähän ehkä järeä yhdelle radille, mutta tulevaisuutta ajattelen todella järkevä sijoitus jatko jalostusta varten minun mielestäni.
Se EK merkin tilalle tuleva putki on ilmaamista varten, mutta itse en ole kyseistä putkea käyttänyt koskaan.
Se metalliputki on sinne säiliön korkissa oleviin (3) Inlet varten, eli siinä tapauksessa pumpun kyljessä oleva Inlet on tukittuna yms.

Eka meinasin itsekkin laittaa pumpun päälle Inlet, mutta sain putket paljon fiksummin menemään siitä kyljestä olevasta Inlet.

IMG_20220101_103723.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse omistan siis kyseisen TBE 200 D5 Pumpun, mulla tosin kierrossa 2x XE480 ja 1x CE420 ja pyöritän sitä 50% mikä TÄYSIN riittävä. On se kova pumppu ja vähän ehkä järeä yhdelle radille, mutta tulevaisuutta ajattelen todella järkevä sijoitus jatko jalostusta varten minun mielestäni.
Se EK merkin tilalle tuleva putki on ilmaamista varten, mutta itse en ole kyseistä putkea käyttänyt koskaan.
Se metalliputki on sinne säiliön korkissa oleviin (3) Inlet varten, eli siinä tapauksessa pumpun kyljessä oleva Inlet on tukittuna yms.

Eka meinasin itsekkin laittaa pumpun päälle Inlet, mutta sain putket paljon fiksummin menemään siitä kyljestä olevasta Inlet.

IMG_20220101_103723.jpg

Joo kiitos tiedoista. eli omalla kohdalla inlet tulee reson korkkiin. Pitää ajella tota pumppua varmaan 25-30% nopeudella, kyllähän se oikee rytmi sille löytyy varmasti kun pääsee kokeilemaan :)
Harmi tosiaan tossa Be Quietin kotelossa kun olisin laittanu 360mm tai 280mm radin kotelon eteen, mutta toi pumppu ei mahdu sitten enään siihen radin ja näyttiksen väliin, jää jostain 2-3mm kiinni! Saishan sen pumpun muuallekkin laitettua jos ei halua ulkonäköä miettiä, mutta se on mulle yks tärkeimmistä asioista pc:n rakentelussa, että siitä tulee hyvän näköinen... perfektionisti kun olen :D
 
Täälläkin jostain syystä päässä naksahti ja käytettyjä vesivehkeitä yritetty täältä hamstrata. Jos asiat menee nappiin niin tulossa:
-GTX1080 blokki
-EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM
-360 ja 240 jäähdyttimet
-5 x 120mm propeli

Vielä puuttuu AM4 blokki, letkut, liittimet ym.

Onko vinkkiä näihin loppuihin? Konetta roudataan LANeille muutaman kerran vuoteen auton takaluukussa. Voiko tulla murheita jonkun putki tai letkutyypin kanssa?

Pumpun manuaali sanoo että voi asentaa myös vaakatasoon, vaikuttaa että 99% on asentanut kuitenkin pystyyn. Onko tässä joku käytännön syy?

edit: ja vielä yksi, kestääkö nämä vehkeet jos autojen tyyliin tekisi täytön alipaineen avustuksella?
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on D5 vaakatasossa ja ei sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Ainut huomioitavat asia on, että pumppu ei saa olla kierron korkeimmassa kohdassa, koska silloin se alkaa helposti sutimaan ilmakuplissa, joka taas tuhoaa laakerit.
 
Moro, onko suositella 240mm radeja ?

Tää lian li xl on liian iso ja painava, joten tarkoitus vaihtaa lian li air miniin.

Koteloon tulisi kaksi 240mm radeja, tuplapumppu eteen alas, säiliö eteen ylös ja tarkoitus täyttää yläkautta. (en ole varma mahtuuko)
Atx emo, 3090 gaming x trio jossa ekwb blokit kummallakin puolella. Lisä jäähdytyksen tarjoaa mora pöydän toisella reunalla.
Pitäisi kanssa keksiä suoraa tuuletusta muisteille kun entinen kiinan halppis ram tuuletin ei mahdu uuden backplaten kanssa.

Mielipiteitä muuten ?

Edit: Tuo pumppu ja säiliö löytyy edellisestä kokoonpanosta.
Saattaa jäädä noitten kahden 240mm radin hyöty aika laihaks. Eivät tuo lisäjäähytystä moran kanssa juurikaan ja ilman moraa sit eivät oikeastaan riitä, oletuksena siis se et sulla kivikin hörppii tarpeeks virtaa.

Mut mitä tohon Miniin mahduttamiseen tulee niin kaipa meillä tarpeeks identtinen setti on et jotain tähän uskaltaa sanoa. Spoilereissa kuva omasta minilillukasta jossa ATX-emo, 3080 ja 2 pumppua jossa toisessa säiliö. ATX emon kanssa et saa pohjaan tai kattoon radia ollenkaan, tila loppuu kesken. Ja ton pumppuhässäkän kanssa epäilen et saat Minissä tohon kylkeen tai eteenkään, riippumatta siitä et onks sulla Air vai Dynamic variantti. Toisaalta ihanku sillä yhdellä 240mm radilla mitään tekiskään. Eli joko isompaa Evoa alle tai pelkällä moralla mennään, siinä olis ainakin mun vinkki.

48abe30a91240ae8acc31fcd3d7ea211.jpg

Täyttö hoituu ihan normaalisti yläkautta tohon säiliöön. Vitullinen räpellyshän toi toinen pumppu on, siinä on käytetty kahta eri mounttia koska noi barrowin pumpunkannen kiinnitysreiät on jotain kiinakokoa, eikä se mukana tullu kiinnityslevykään ollu fiksuilla reikäväleillä. Toiminu kuitenkin vuoden verran kohta niin olkoot sit ton näkönen.
 
Noniin, paketti pyörinyt nyt viikon-pari ja tuli mieleen että tännekin vois postailla. Kuvaa ei oikeen tahtonut saada puhelimella viimeisenpäälle edustavana mutta senverran näkee että kommentteja voi alkaa antamaan :D Edessä siis nyt 1*420 jäähdytin. Sopi se vaan sinne mutta tilaa ei liikaa ole.
IMG_20220102_212424.jpg
IMG_20220102_212333.jpg
 
Define S2 koteloon tuli nyt eteen ja pohjalle 240mm ja kattoon 360mm, d5 pumppuna vaakatasossa kun ei muualle mahtunut. Pitäisi jonkunlainen pumppu säiliö yhdistelmä hommata. 8600k ja rtx3070 jäähdytellään.
20220102_232149.jpg
 
Saattaa jäädä noitten kahden 240mm radin hyöty aika laihaks. Eivät tuo lisäjäähytystä moran kanssa juurikaan ja ilman moraa sit eivät oikeastaan riitä, oletuksena siis se et sulla kivikin hörppii tarpeeks virtaa.

Mut mitä tohon Miniin mahduttamiseen tulee niin kaipa meillä tarpeeks identtinen setti on et jotain tähän uskaltaa sanoa. Spoilereissa kuva omasta minilillukasta jossa ATX-emo, 3080 ja 2 pumppua jossa toisessa säiliö. ATX emon kanssa et saa pohjaan tai kattoon radia ollenkaan, tila loppuu kesken. Ja ton pumppuhässäkän kanssa epäilen et saat Minissä tohon kylkeen tai eteenkään, riippumatta siitä et onks sulla Air vai Dynamic variantti. Toisaalta ihanku sillä yhdellä 240mm radilla mitään tekiskään. Eli joko isompaa Evoa alle tai pelkällä moralla mennään, siinä olis ainakin mun vinkki.

48abe30a91240ae8acc31fcd3d7ea211.jpg

Täyttö hoituu ihan normaalisti yläkautta tohon säiliöön. Vitullinen räpellyshän toi toinen pumppu on, siinä on käytetty kahta eri mounttia koska noi barrowin pumpunkannen kiinnitysreiät on jotain kiinakokoa, eikä se mukana tullu kiinnityslevykään ollu fiksuilla reikäväleillä. Toiminu kuitenkin vuoden verran kohta niin olkoot sit ton näkönen.

Kiitos laajasta vastauksesta,

Kun tuota kuvaa katsoo niin väitän että saan tuplapumput mahtumaan, pelkästään sillä että pohjaan en laita tuulettimia ollenkaan, reviikoissa mainittiin että pohjaa laskettu sen verran että niistä ole muutenkaan hyötyä. Offset raudoilla pitäisi 240mm radi mahtua kattoon atx emon kanssa ja kylkeen menee heittämällä.

Säiliö pohjalle vaakatasoon.

Edit, mistä tuo pcie pellin läpivienti letkuille ?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos laajasta vastauksesta,

Kun tuota kuvaa katsoo niin väitän että saan tuplapumput mahtumaan, pelkästään sillä että pohjaan en laita tuulettimia ollenkaan, reviikoissa mainittiin että pohjaa laskettu sen verran että niistä ole muutenkaan hyötyä. Offset raudoilla pitäisi 240mm radi mahtua kattoon atx emon kanssa ja kylkeen menee heittämällä.

Säiliö pohjalle vaakatasoon.

Edit, mistä tuo pcie pellin läpivienti letkuille ?
Ah katos joo, Air Minissä on strategiset mitat ja lisäkilkkeet sen verran muuttuneet et eihän nää oikeastaan kovinkaan samanlaisia ookkaan. Jos noilla raudoilla saa tarpeeks tilaa yläradille niin eihän tossa sit kai mitään ongelmaa pitäis olla. Säiliökin saattais mahtua pystyyn siihen pumpun päälle, toi kuvassa oleva oma on kanssa 150.

Toi on joku Alphacoolin Panama-niminen räpellys. En nopeesti löytäny googlella et mistä sais vielä, mut on noita pari vaihtoehtoa.



Watercoolilla komeempi vehje mut tuskin kannattaa pelkästään sitä lähteä saksasta tilailemaan.
 
- Kun paketista otettaessa siinä reson sisällä on se akryylinen ek:n merkki, sen tilalle saa vaihdettua akryyliputken pumpulta resoon, missä vaiheessa tätä kannattaa käyttää vai onko mitään merkitystä?

- Pitääkö kierto lopettaa pumpun inlet kanavaan vai voiko sen vetää reson yläpään korkkiin, onko tällä mitään merkitystä kumpaan sen laittaa?
EK:n oma ohjeistus tuosta EK -antivorteksmerkistä taisi olla niin, että jos pumppu tahtoo ottaa kuplia sisään merkistä huolimatta, niin putkella saattaa saada siihen avun. Toinen syy olisi se, ettei jaksa katsella tuota logoa siellä. :)

Kierron voi tosiaan palauttaa korkin päältä tankkiin, muta siinä kannattaa käyttää sitä metalliputkea jotta saa tuotua sen paluukierron säiliön vedenpinnan alapuolelle. Muuten tulee kiva lorina.
 

Watercoolilla komeempi vehje mut tuskin kannattaa pelkästään sitä lähteä saksasta tilailemaan.
Watercool oli myös joulun lomilla ja nyt niillä taitaa olla jonkinlainen tilausjono. Toimitusajat voi vähän venähtää.
 
Parissa viikossa tuli aliexpressistä barrowin d5 pumppu kun tossa ennen joulua tilailin. Isolla säiliöllä veroineen 90e, niin ihan kilpailukykyinen hinta noihin ek:n hintoihin verrattuna. Kiinnikkeiden teko vielä kesken niin muuta sanottavaa ei oikein ole.
 
Parissa viikossa tuli aliexpressistä barrowin d5 pumppu kun tossa ennen joulua tilailin. Isolla säiliöllä veroineen 90e, niin ihan kilpailukykyinen hinta noihin ek:n hintoihin verrattuna. Kiinnikkeiden teko vielä kesken niin muuta sanottavaa ei oikein ole.
Jos D5 (tai DDC) pumppu on merkittävästi edullisempi kuin "normaalisti", se on lähes varmasti jotain muuta kuin Laing D5. Kiinalaisia halpakopioita on aika paljon, ja niiden laatu on lähes poikkeuksetta aika... poikkeuksellinen. Itse en tuossa kohdassa säästäisi, vaikka muuten chinesium -loopin rakentaisikin.

Laing on siis Xylemin brändi, ja D5 on patenttisuojan alainen vehjes. Lähes kaikki eri brändien D5:t ovat oikeasti noita Laing D5 -pumppuja - ja ne maksavat aika järjestäen sen ~80€ per pumppu. Alphacoolin CPP755 on ainoa tietämäni länsirintaman "D5", joka ei oikeasti ole D5, ja siinäkin on ollut valtavasti luotettavuusongelmia. VPP655 taas sitten on "oikea" D5.
 
Jos D5 (tai DDC) pumppu on merkittävästi edullisempi kuin "normaalisti", se on lähes varmasti jotain muuta kuin Laing D5. Kiinalaisia halpakopioita on aika paljon, ja niiden laatu on lähes poikkeuksetta aika... poikkeuksellinen. Itse en tuossa kohdassa säästäisi, vaikka muuten chinesium -loopin rakentaisikin.

Laing on siis Xylemin brändi, ja D5 on patenttisuojan alainen vehjes. Lähes kaikki eri brändien D5:t ovat oikeasti noita Laing D5 -pumppuja - ja ne maksavat aika järjestäen sen ~80€ per pumppu. Alphacoolin CPP755 on ainoa tietämäni länsirintaman "D5", joka ei oikeasti ole D5, ja siinäkin on ollut valtavasti luotettavuusongelmia. VPP655 taas sitten on "oikea" D5.

Noi Barrowin d5 pumput oli aitoja tai ei, on toiminut aina moitteettomasti. Ja löytynyt yksilöstä riippuen hiljainen kierrosalue myös ettei turhia surinoita kuulu.
 
Mikäs siinä jos toimii ja luottaa. Itse en luottaisi, mutta parempi ottaa tietoinen riski kuin kuvitella että sellaista ei ole.
 
Barrowin ddc pelannut moitteettomasti muutaman vuoden, mutta alkoi nyt ravistamaan, ja totesin, että paluuletku menis muutenkin näppärämmin pumpun kylkeen, niin tuumasin samalla vaivalla uusia koko pumpun. Barrowista ja Bykskistä hyviä kokemuksia, ja enempi täälläkin taitaa ek:n asiakkaita olevan, joilta on puuttunut ruuveja, ja paketissa väärän paksuisia tyynyjä blokeissa yms. pientä laatuongelmaa. Ihan asialliselta ton pumpun sisuskalut vaikutti, ja toimintaperiaate on sen verran yksinkertainen, että jos vesi pysyy sisällä, niin en kyllä erityisemmin huolestuisi. Eipä yllättäisi, vaikka sisuskalut tulisi samasta tehtaasta.
 
Juu, niin mä koitin sanoa että kaikki oikeat D5:t tulevat samasta tehtaasta. Kiinalaiset eivät.
 
2x Barrowin D5 koneessa. Ei ongelmia. Ei nää niin monimutkasia vehkeitä oo etteikö näitä olis aika saatanan helppo jäljitellä ja saada ihan laadukaskin tuote aikaseks. Omat pumput ei ainakaan mitään ylimääräsiä ääniä oo päästelly vaikka kone onkin tossa pöydällä vieressä.

Mut sit taas toisaalta watercoolilta saa 80€ hintalapulla D5:sta ja nopeasti aliexpressistä mulkaistuna ei tossa kauheesti tuu säästämään jos ihan pelkkää pumppua haluaa.
 
Juu, niin mä koitin sanoa että kaikki oikeat D5:t tulevat samasta tehtaasta. Kiinalaiset eivät.
Vaikka ne pumput kootaan siellä unkarissa tms. niin ne osat tehdään siltikin todennäköisesti kiinassa, niinkuin melkein kaiken muunkin kanssa. Toki nostan hattua jos eivät oikeasti kiinasta tule, mutta pidän melko epätodennäköisenä.
 
Nyt on setti Kiinanpoikien tarvikkeita laitettu tilaukseen. Heti helmikuun puolivälissä taisi olla arvio toimituksesta. Erityisesti jännittää millaisia on nuo tilaamani "Tietokone Vesijäähdytys Kankea Putki Kova Hevonen Putki Vesijäähdytys Putki PC Vesijäähdytys järjestelmä" -putket mahtaa lopulta olla. :hmm:
 
Nyt on setti Kiinanpoikien tarvikkeita laitettu tilaukseen. Heti helmikuun puolivälissä taisi olla arvio toimituksesta. Erityisesti jännittää millaisia on nuo tilaamani "Tietokone Vesijäähdytys Kankea Putki Kova Hevonen Putki Vesijäähdytys Putki PC Vesijäähdytys järjestelmä" -putket mahtaa lopulta olla. :hmm:
Computer water cooling rigid tube hard mount tube water cooling tube pc water cooling system. Eiköhän ne PETG:iä liene. Pidähän lämmöt kurissa ja onni matkassa.
 
Nyt on setti Kiinanpoikien tarvikkeita laitettu tilaukseen. Heti helmikuun puolivälissä taisi olla arvio toimituksesta. Erityisesti jännittää millaisia on nuo tilaamani "Tietokone Vesijäähdytys Kankea Putki Kova Hevonen Putki Vesijäähdytys Putki PC Vesijäähdytys järjestelmä" -putket mahtaa lopulta olla. :hmm:
Computer water cooling rigid tube hard mount tube water cooling tube pc water cooling system. Eiköhän ne PETG:iä liene. Pidähän lämmöt kurissa ja onni matkassa.

Todennäköisesti (toivottavasti) materiaali on PETG, mutta jos kustannuksissa ja ympäristöystävällisyydessä on kunnolla oiottu hinnan polkemiseksi, materiaali voi olla myös PVC:tä.
 
Nooo... jos oikein hyvä tuuri käy niin akryyliä tulee. En pidä todennäköisenä, mutta jos toivotaantoivotaan -linjalle lähdetään. :D
 
Kun joskus taannoin keskusteltiin siitä voiko PETG antaa periksi normaaleissa lämpötiloissa ja (kun) voi, niin syypää siihen on ainakin osaltaan "viscoelastic creep".


Vaikkei koko artikkelia lukisi, niin tämä kuvaaja kuvastaa materiaalin taipumusta mukautua staattiseen paineeseen (kuvassa PL ja LU ovat siis akryyliä, PE on PETG). Lämmönnousu lisää mukautuvuutta.

1641314817459.png
 
Kun joskus taannoin keskusteltiin siitä voiko PETG antaa periksi normaaleissa lämpötiloissa ja (kun) voi, niin syypää siihen on ainakin osaltaan "viscoelastic creep".


Vaikkei koko artikkelia lukisi, niin tämä kuvaaja kuvastaa materiaalin taipumusta mukautua staattiseen paineeseen (kuvassa PL ja LU ovat siis akryyliä, PE on PETG). Lämmönnousu lisää mukautuvuutta.

1641314817459.png
Itse käytän EK HD PETG 12/16 putkea ja olen kyllä tyytyväinen, tosin ei mulla ole kun 30-32c max veden lämpötila ollut täydessä vedossa. Sen verran hyvin nuo 2x XE480 ja 1x CE420 pitää mun järjestelmän viileänä missä tilanteessa tahansa.

Joskus oli puhetta että alle 40c kun on niin ei pitäisi olla huolta.
 
Tuli tilattua Aquatuningilta uusi pumppu/säiliöyhdistelmä.Vanha d5 setti pääsee joko pöytälaatikkoon tai myyntiin.Ei varmaan olisi tullut noin paljon maksettua setistä ellen olisi saanut isä vainaan kämppää myytyä(7 pitkää vuotta myynnissä)
 
Noniin eli perjantaiksi pitäisi postissa tulla loput tarvikkeet looppia varten. Vielä heräs pari kysymystä kun tuota kasaamista suunnitellut jokusen tovin jo etukäteen :D
Pitääkö kaikki noi osat siis cpu blokki, jäähdytin ja pumppu pestä ensin hyvin hanavedellä hyvällä paineella ja sitten tietenkin huuhtoa lopuksi akkuvedellä? Aluksi tulee EK:n Kinetic TBE D5 pumppu, EK:n AMD velocity blokki, EK:n 240mm slim mallin jäähy. Osat siis uusia ja kaikki jäähdytyksen komponentit ja liittimet EKWB:ltä, ja nesteeksi tulee vihreeksi värjätty EK:n cryofuel acid green.
Myös sitä miettinyt kun tutoriaaleja katsellut ja niissä sanottu, että looppia pitäisi kasauksen jälkeen pyörittää muutama tunti vuotojen ja ilmausta varten? Kauanko ootte pitänyt päällä? Tarviiko siinä vaiheessa itse tietokone olla jo päällä vai voiko pelkkää pumppua pyörittää täydellä teholla? Järki kyllä sanoo ettei tarvi olla muuten virtoja komponenteissa, mutta jotain on voinut jäädä oppimatta!

Mut vihdoinkin pääsee uppoutumaan nestejäähdytyksen viileään maailmaan! Kovasti odotan miten paljon saa R7 3700x:ää kellotettua verrattuna ilmajäähyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin eli perjantaiksi pitäisi postissa tulla loput tarvikkeet looppia varten. Vielä heräs pari kysymystä kun tuota kasaamista suunnitellut jokusen tovin jo etukäteen :D
Pitääkö kaikki noi osat siis cpu blokki, jäähdytin ja pumppu pestä ensin hyvin hanavedellä hyvällä paineella ja sitten tietenkin huuhtoa lopuksi akkuvedellä? Aluksi tulee EK:n Kinetic TBE D5 pumppu, EK:n AMD velocity blokki, EK:n 240mm slim mallin jäähy. Osat siis uusia ja kaikki jäähdytyksen komponentit ja liittimet EKWB:ltä, ja nesteeksi tulee vihreeksi värjätty EK:n cryofuel acid green.
Myös sitä miettinyt kun tutoriaaleja katsellut ja niissä sanottu, että looppia pitäisi kasauksen jälkeen pyörittää muutama tunti vuotojen ja ilmausta varten? Kaunako ootte pitänyt päällä? Tarviiko siinä vaiheessa itse tietokone olla jo päällä vai voiko pelkkää jäähdytystä pyörittää täydellä teholla? Järki kyllä sanoo ettei tarvi olla muuten virtoja komponenteista, mutta jotain on voinut jäädä oppimatta vielä!

Mut vihdoinkin pääsee uppoutumaan nestejäähdytyksen viileään maailmaan! Kovasti odotan miten paljon saa R7 3700x:ää kellotettua verrattuna ilmajäähyyn.
Kannattaa ainakin se syyläri huuhtasta ennen kasausta, voi olla jotain ryönää siellä. Noita muita osia en nyt itse näe tarpeelliseksi huuhtoa. Itellä jäi tämä tekemättä kun täys kiima päällä aloin kasaamaan.
Kasauksen jälkeen pyörittänyt pelkkää pumppua täysillä jonkun tunnin. Nykyään olen jo aika luottavaisin mielin ollut noihin ZMT letkuihin, että en ole kovin kauaa enää jaksanut huudattaa, kunnes olen lyönyt jo masiinan käyntiin.
 
Kyllä ne ilmat aika hyvin poistuu siinä vaiheessa kun vuotoja yrität katsoa.Itsellä on tällä hetkellä säiliön kannen päällä pari g1/4 holea.Muistat vaan et pumppu ei sitten kestä yhtään ajaa kuivana.
 
Viimeksi muokattu:
Jeesatkaapas kun teen ton Aquaeron ohjauksen uudestaan, eli miten laitan ton ohjauksen veden lämpötilan mukaan. Miten lämpöseksi sen saa päästää? Muiden osien lämmöt ei nouse niin, että olis ongelma.
Nyt on 40 asteessa föönit täysillä.
 
Pitääkö kaikki noi osat siis cpu blokki, jäähdytin ja pumppu pestä ensin hyvin hanavedellä hyvällä paineella ja sitten tietenkin huuhtoa lopuksi akkuvedellä? Aluksi tulee EK:n Kinetic TBE D5 pumppu, EK:n AMD velocity blokki, EK:n 240mm slim mallin jäähy. Osat siis uusia ja kaikki jäähdytyksen komponentit ja liittimet EKWB:ltä, ja nesteeksi tulee vihreeksi värjätty EK:n cryofuel acid green.
Myös sitä miettinyt kun tutoriaaleja katsellut ja niissä sanottu, että looppia pitäisi kasauksen jälkeen pyörittää muutama tunti vuotojen ja ilmausta varten? Kauanko ootte pitänyt päällä? Tarviiko siinä vaiheessa itse tietokone olla jo päällä vai voiko pelkkää pumppua pyörittää täydellä teholla? Järki kyllä sanoo ettei tarvi olla muuten virtoja komponenteissa, mutta jotain on voinut jäädä oppimatta!
Niin kuin Nalle jo sanoikin, niin radien huuhtelu on tarpeen. Itse huuhtelen kuumalla hanavedellä kunnes moskaa ei enää irtoa ja tosiaan sitten akkuvedellä pari kertaa. Muita komponentteja ei tarvitse huuhtoa uutena.

Vuototestauksessa "best practice" on testata painetesterillä (esim. ek. leak tester) ennen kuin laittaa nesteitä kiertoon. Sitten kun laittaa nesteet, niin hyvä käytäntö on vuorata potentiaaliset vuotopaikat (liitokset) talouspaperilla - sillä sekä estää pienten vuotojen roiskeet komponenteissa että huomaa jos joku kohta kastuu.

Täyttö ja "vesitesti" pitääkin tehdä niin että kytkettynä on vain pumppu. Jos vuotoja sattuu olemaan, niin komponentit saattavat jopa selvitä pienestä kasteesta jos niissä ei ole virtaa. Aiemmin testasin ~puolisen tuntia nesteillä, mutta nyt kun on tuo painetesteri niin jos sillä vartin testi on ok, niin täyttelen kierron niin että vain pumppu on kytkettynä (mulla on vanha virtalähde tätä varten) ja kun oon saanut nesteet sisään niin sen verran kierrättelen että isoimmat ilmat tulee ulos ja nesteenpinnan tasattua. Sitten piuhat kiinni ja kone ajoon.
 
Noniin eli perjantaiksi pitäisi postissa tulla loput tarvikkeet looppia varten. Vielä heräs pari kysymystä kun tuota kasaamista suunnitellut jokusen tovin jo etukäteen :D
Pitääkö kaikki noi osat siis cpu blokki, jäähdytin ja pumppu pestä ensin hyvin hanavedellä hyvällä paineella ja sitten tietenkin huuhtoa lopuksi akkuvedellä? Aluksi tulee EK:n Kinetic TBE D5 pumppu, EK:n AMD velocity blokki, EK:n 240mm slim mallin jäähy. Osat siis uusia ja kaikki jäähdytyksen komponentit ja liittimet EKWB:ltä, ja nesteeksi tulee vihreeksi värjätty EK:n cryofuel acid green.
Myös sitä miettinyt kun tutoriaaleja katsellut ja niissä sanottu, että looppia pitäisi kasauksen jälkeen pyörittää muutama tunti vuotojen ja ilmausta varten? Kauanko ootte pitänyt päällä? Tarviiko siinä vaiheessa itse tietokone olla jo päällä vai voiko pelkkää pumppua pyörittää täydellä teholla? Järki kyllä sanoo ettei tarvi olla muuten virtoja komponenteissa, mutta jotain on voinut jäädä oppimatta!

Mut vihdoinkin pääsee uppoutumaan nestejäähdytyksen viileään maailmaan! Kovasti odotan miten paljon saa R7 3700x:ää kellotettua verrattuna ilmajäähyyn.
Muista laittaa 24 pin atx dummy plugi ennen kun laittelet nesteet .Sillä saat vaan tuulettimet ja pumpun pyörimään.
 
Jeesatkaapas kun teen ton Aquaeron ohjauksen uudestaan, eli miten laitan ton ohjauksen veden lämpötilan mukaan. Miten lämpöseksi sen saa päästää? Muiden osien lämmöt ei nouse niin, että olis ongelma.
Nyt on 40 asteessa föönit täysillä.

Mulla on Moran ropellit näin:

1641397159208.png


Tosin nyt Mora on toistaiseksi poissa pelistä kun GPU odottelee blokkia, niin pelkälle CPU:lle radipropellit:

1641397228297.png
 
Niin kuin Nalle jo sanoikin, niin radien huuhtelu on tarpeen. Itse huuhtelen kuumalla hanavedellä kunnes moskaa ei enää irtoa ja tosiaan sitten akkuvedellä pari kertaa. Muita komponentteja ei tarvitse huuhtoa uutena.

Vuototestauksessa "best practice" on testata painetesterillä (esim. ek. leak tester) ennen kuin laittaa nesteitä kiertoon. Sitten kun laittaa nesteet, niin hyvä käytäntö on vuorata potentiaaliset vuotopaikat (liitokset) talouspaperilla - sillä sekä estää pienten vuotojen roiskeet komponenteissa että huomaa jos joku kohta kastuu.

Täyttö ja "vesitesti" pitääkin tehdä niin että kytkettynä on vain pumppu. Jos vuotoja sattuu olemaan, niin komponentit saattavat jopa selvitä pienestä kasteesta jos niissä ei ole virtaa. Aiemmin testasin ~puolisen tuntia nesteillä, mutta nyt kun on tuo painetesteri niin jos sillä vartin testi on ok, niin täyttelen kierron niin että vain pumppu on kytkettynä (mulla on vanha virtalähde tätä varten) ja kun oon saanut nesteet sisään niin sen verran kierrättelen että isoimmat ilmat tulee ulos ja nesteenpinnan tasattua. Sitten piuhat kiinni ja kone ajoon.

Kiitos hyvästä ja tarkasta vastauksesta. Enköhän mä näillä ohjeilla pärjää! Lauantaina laittelen kuvaa valmiista lopputuloksesta.

Onneksi muistin tuon 24-pinnisen jumpperin, leak testeriä en hommannut. Ajattelin että säästän vähän rahaa kun pehmeät putket tulee nyt ekaan yritykseen ja mitä ymmärtänyt, että kun kunnolla asentaa letkut paikoilleen, vuotoriski on pienempi kuin kovilla putkilla.

Ja kiitos muillekkin vastanneille!
 
Kiitos hyvästä ja tarkasta vastauksesta. Enköhän mä näillä ohjeilla pärjää! Lauantaina laittelen kuvaa valmiista lopputuloksesta.

Onneksi muistin tuon 24-pinnisen jumpperin, leak testeriä en hommannut. Ajattelin että säästän vähän rahaa kun pehmeät putket tulee nyt ekaan yritykseen ja mitä ymmärtänyt, että kun kunnolla asentaa letkut paikoilleen, vuotoriski on pienempi kuin kovilla putkilla.

Ja kiitos muillekkin vastanneille!

Suomessa tavattu sanoa letkuiksi, letkun jäykistyessä vuorostaan tapausta kutsuttu sanalla putki. :kahvi:

Mieleen sattuu aina nää muricasta väännetyt termit. :sori:

Omat koneet laittanut normisti käyntiin ja biossiin (eli uefiin hehe), siin samalla lisäillyt vettä lennosta kun hyrskyttää, kunnes täysi. Sitten voi vaikka kallistella tuhinapönttöä tai jopa ravistella hieman, niin ilmataskut lähtee kierrosta. Lähtee toki ajan kanssa kun start+stop, aina kun surauttaa käyntiin niin lorinoita tapahtunee ekat 2-10 kertaa.
 
Täälläkin jostain syystä päässä naksahti ja käytettyjä vesivehkeitä yritetty täältä hamstrata. Jos asiat menee nappiin niin tulossa:
-GTX1080 blokki
-EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM
-360 ja 240 jäähdyttimet
-5 x 120mm propeli

Vielä puuttuu AM4 blokki, letkut, liittimet ym.

Onko vinkkiä näihin loppuihin? Konetta roudataan LANeille muutaman kerran vuoteen auton takaluukussa. Voiko tulla murheita jonkun putki tai letkutyypin kanssa?

Pumpun manuaali sanoo että voi asentaa myös vaakatasoon, vaikuttaa että 99% on asentanut kuitenkin pystyyn. Onko tässä joku käytännön syy?

edit: ja vielä yksi, kestääkö nämä vehkeet jos autojen tyyliin tekisi täytön alipaineen avustuksella?
Itsellä kakoskonetta lukuun ottamatta kaikki d5 asennukset ollut vaakatasossa kun on ollut pelkästään pumppublokki ja säiliö erillään ilman mitään ongelmia.
 
Onko kukaan tehnyt looppia OD 16mm messinki putkella? Eikös putkiliittimissä pitäs toimia yhtälailla mistä tahansa materiaalista tehdyt putket? Olisi tarkoitus eka kovaputki looppi rakentaa joko messinki tai teräsputkella kuitenkin vain näkyvät osat, piilossa mennään letkulla. Mutkia taitaa olla mahdotonta taivuttaa noilla metalliputkilla joten suosiolla pelkästään suoria putkia ja kulmat sitten erillisillä osilla.
 
Onko kukaan tehnyt looppia OD 16mm messinki putkella? Eikös putkiliittimissä pitäs toimia yhtälailla mistä tahansa materiaalista tehdyt putket? Olisi tarkoitus eka kovaputki looppi rakentaa joko messinki tai teräsputkella kuitenkin vain näkyvät osat, piilossa mennään letkulla. Mutkia taitaa olla mahdotonta taivuttaa noilla metalliputkilla joten suosiolla pelkästään suoria putkia ja kulmat sitten erillisillä osilla.
Vastaavia käytetään esim. ilmalämpöpumpuissa, joten liittäminen ja taittaminen onnistuu tarvittaessa.
 
Vastaavia käytetään esim. ilmalämpöpumpuissa, joten liittäminen ja taittaminen onnistuu tarvittaessa.

Eiköhän ne ole kupariputkia joita lämpöpumpuissa käytetään, pehmennettyä kuparia uskoakseni. Varmaan noita messinki ja teräsputkiakin oikeilla työkaluilla ja menetelmillä pystyy taivuttamaan mutta koska multa ei löydy taivutustyökalua eikä ammattitaitoa, näen fiksummaksi mennä suorilla putkilla.
 
Kuparia on hehkutettua joka on todella pehmeätä ja putket on kovia tai puolikovia, eli sanotaan nyt vaikka puoliks hehkutettua. :) Kromikupari on helppoa käsitellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom