Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mummiälest ensisijaisesti vois olla parrautta hommata ne vesiosat sellasella ajatuksella, että kaikki muu jäisi lopulta omaan käyttöönkin kun pikselihakku ei enää viuhu 247365 ja hommatut tamineet sujahtaisi vaikkapa kotelon sisuksiin, GPU-blokin lähtiessä kortin mukana uudelle tarvitsevalle.
Tilalle vaikka CPU-blokki sitten. :)
 
Lauantai-illan huumaa.
Putket taivuteltu (ei mennyt kun yks veto kahdesti) ja painetestaus läpi. "nyt sitten kokeillaan vedellä" joo, kyllä. Olis vaan taas kannattanut muistaa että olis ollut huomattavasti helpompaa huuhdella jäähdytin puhtaaksi metallimoskasta jota valmistuksessa sinne jää jo ENNEN kun koko kierto on valmis.
Ihan vaikka pöydällä olis kierrättänyt. No, nyt sitten viriteltiin ulkopuolelle "suodatin" eli kippo + kahvinsuodatin ja tehdään asioita hieman vaikeammin. Niin ja luonnollisesti kun tähän piti katkoa linja niin kun taas jossain yön pimeydessä saa pari tuntia kierrätettyä tuon suodattimen kautta niin saa taas testailla linjaston tiiveyttä. En usko että siinä mitään ihmeellistä enää tulee vastaan.
On tässä vaan jonkinmoinen operointi :D
 
Mulla on ihan akkuvettä motonetistä, siitä 5 litran pöntöstä :D
Ite kasasin ekan custom looppini keväällä, talveen mennessä clear tuubit väri muuttunut kellertäväksi. Nesteenä cryofuel clear. EKWB aspaan ruikutin et mitä vitsii niin lähettivät paketillisen uutta letkua tilalle! No sen paketin voin myydä vaikka jollekkin haluavalle, menee nyt ZMT tuubit tilalle. Tylyn näköstä toi letku kun koko kirkas kierto on kellertävää. Koko putki muuttaa väriä paitsi liittimen alta. Väri ei irtoa jos putken sisältä yritti rapsutella.

Nyt vaihdoin tällä viikolla näyttikseen tyynyt, laitoin nyt väliaikasesti akkuvettä vaan kiertoon kun joutu tyhjentää sen kun irrotin näyttiksen. Cryfuelii meinasin laittaa sit taas koko kierron täyteen kun uudet letkut olen vaihtanut vanhojen tilalle.
 

Liitteet

  • tube.jpg
    tube.jpg
    396,4 KB · Luettu: 74
Ite kasasin ekan custom looppini keväällä, talveen mennessä clear tuubit väri muuttunut kellertäväksi. Nesteenä cryofuel clear. EKWB aspaan ruikutin et mitä vitsii niin lähettivät paketillisen uutta letkua tilalle! No sen paketin voin myydä vaikka jollekkin haluavalle, menee nyt ZMT tuubit tilalle. Tylyn näköstä toi letku kun koko kirkas kierto on kellertävää. Koko putki muuttaa väriä paitsi liittimen alta. Väri ei irtoa jos putken sisältä yritti rapsutella.

Nyt vaihdoin tällä viikolla näyttikseen tyynyt, laitoin nyt väliaikasesti akkuvettä vaan kiertoon kun joutu tyhjentää sen kun irrotin näyttiksen. Cryfuelii meinasin laittaa sit taas koko kierron täyteen kun uudet letkut olen vaihtanut vanhojen tilalle.
Mitähän on tapahtunut että mennyt tuommoiseksi? :D Meinaa itsekkin käyttänyt aina EK Cryofuel Clearia..
Nyt hetken miettinyt pitäisikö laittaa väri aineet sisään, kun parin viikon sisään Custom Loop muuttuu koville putkille niin sen yhteydessä. :hmm:
 
Huhtikuun lopulla laitettu kiertoo tulille. Marraskuussa kattelin et mitähän tääl oikee tapahtuu. Mitään järkevää selitystä en ole vielä keksinyt. Kun googletin aiheesta, aika monel tehny samaa ympäri maapalloo. Ei ole saanut aurinkoa, käytetty vain ek'n kirkasta litkua, vaikka joskus olutta nautinkin, en muista kusseeni säiliöön. Jotain outoo tos muovis on..
 

Liitteet

  • IMG_3627.jpg
    IMG_3627.jpg
    658,1 KB · Luettu: 119
  • IMG_5482.jpg
    IMG_5482.jpg
    567,8 KB · Luettu: 118
Samalla tavalla meni aikoinaan ek:n letku ja cryofuel clear. Ei ehkä ihan noin tummaksi. Vaikka radit ja blokit oli huuhdeltu etukäteen.
 
Samalla tavalla meni aikoinaan ek:n letku ja cryofuel clear. Ei ehkä ihan noin tummaksi. Vaikka radit ja blokit oli huuhdeltu etukäteen.
Letkun on oltava jotenkin huonoa? Onneksi itselleni tulee kovat putket ja toivon mukaan eivät värjäänny jos laitan kiertoon EK Cryofuel Clearin.
Jotenkin vähän skeptinen noihin väriaineisiin, vaikka olenkin kuullut positiivista ettei pumppu, radit, blokit tukkeutuisi yms..
 
Mikä näyttis ja blokki sulla on käytössä? Erikoisen näkönen niin mielenkiinnosta kyselen.
Huhtikuun lopulla laitettu kiertoo tulille. Marraskuussa kattelin et mitähän tääl oikee tapahtuu. Mitään järkevää selitystä en ole vielä keksinyt. Kun googletin aiheesta, aika monel tehny samaa ympäri maapalloo. Ei ole saanut aurinkoa, käytetty vain ek'n kirkasta litkua, vaikka joskus olutta nautinkin, en muista kusseeni säiliöön. Jotain outoo tos muovis on..
 
Samalla tavalla meni aikoinaan ek:n letku ja cryofuel clear. Ei ehkä ihan noin tummaksi. Vaikka radit ja blokit oli huuhdeltu etukäteen.
Paketin kyljes lukee ettei tarvi huuhdella etukäteen ja nettisivuil lukee et on suositeltavaa huuhdella, ja nämä kaksi eri asiaa samalta valmistajalta. Sanoisin jopa että hieman ristiriitaista..

Letkun on oltava jotenkin huonoa? Onneksi itselleni tulee kovat putket ja toivon mukaan eivät värjäänny jos laitan kiertoon EK Cryofuel Clearin.
Jotenkin vähän skeptinen noihin väriaineisiin, vaikka olenkin kuullut positiivista ettei pumppu, radit, blokit tukkeutuisi yms..

Se on ollut aika monella EK'n asiakkaalla sitten huonoa koska ei ole yksi eikä kaksi ihmistä jolle näin jostain syystä käy. Itse en väriä laita koska kone on aina pöydän ja seinän välissä joten en näe sitä muutenkaan muutoin kuin huollon yhteydessä.

B41100N - tuli hommattua 3090 phoenix näyttikseeen tälläset tuotteet:


 

Liitteet

  • IMG_5488.jpg
    IMG_5488.jpg
    481,9 KB · Luettu: 34
  • Screenshot 2021-12-12 161150.png
    Screenshot 2021-12-12 161150.png
    1,7 MB · Luettu: 34
Se on ollut aika monella EK'n asiakkaalla sitten huonoa koska ei ole yksi eikä kaksi ihmistä jolle näin jostain syystä käy. Itse en väriä laita koska kone on aina pöydän ja seinän välissä joten en näe sitä muutenkaan muutoin kuin huollon yhteydessä.

Joo siis en epäile tätä ollenkaan, lähinnä heitinkin ilmaan vaan ajatuksena.. Joku siinä letkun materiaalissa on sitten että värjääntyy, jännä etteivät tätä viitsi EK reilusti sanoa. :hmm::thumbsdown:
 
Itse vähän aikaan sitten päivittelin konetta ja uusin vuoden verran olleen EK-DuraClear letkun. Näytti aivan samalta kuin laittaessa. Aina juoksutan 10 minuuttia vettä läpi letkuista ennen laittoa. Oman kokemuksen mukaan on virhe jättää huuhtelematta. Satunnaisesti ollut ongelmia, jos ei ole huuhtelua tehnyt. Nesteenä oli Alphacool Tec Protect Ultra Clear.
 
Osa duraclearista on pysynyt kirkkaana, osa vetänyt kans keltaiseksi. Kotelo umpinainen ja varjossa muutenkin, niin uv on kans poissuljettu. Nyt edellisen huollon yhteydessä zmt tilalle. Ainakin sitä muovin pehmennysainetta noista on irronnut, niin kai se jotenkin reagoi veden kanssa ja värjää letkut.
 
Itse vähän aikaan sitten päivittelin konetta ja uusin vuoden verran olleen EK-DuraClear letkun. Näytti aivan samalta kuin laittaessa. Aina juoksutan 10 minuuttia vettä läpi letkuista ennen laittoa. Oman kokemuksen mukaan on virhe jättää huuhtelematta. Satunnaisesti ollut ongelmia, jos ei ole huuhtelua tehnyt. Nesteenä oli Alphacool Tec Protect Ultra Clear.
Ai niitä letkujakin pitäis huuhdella? Ei ole käynyt mielessäkään :D No nykyään jo kovaputket niin ei sen väliä enään.
 
Letkun on oltava jotenkin huonoa? Onneksi itselleni tulee kovat putket ja toivon mukaan eivät värjäänny jos laitan kiertoon EK Cryofuel Clearin.
Jotenkin vähän skeptinen noihin väriaineisiin, vaikka olenkin kuullut positiivista ettei pumppu, radit, blokit tukkeutuisi yms..
Ei ainakaan omat putket ole värjääntyneet enkä ole kuullut, että näin olisi kenellekkään käynyt. Tuskin noi putket on niin herkkiä värjääntymään.
 
Osa duraclearista on pysynyt kirkkaana, osa vetänyt kans keltaiseksi. Kotelo umpinainen ja varjossa muutenkin, niin uv on kans poissuljettu. Nyt edellisen huollon yhteydessä zmt tilalle. Ainakin sitä muovin pehmennysainetta noista on irronnut, niin kai se jotenkin reagoi veden kanssa ja värjää letkut.
Tota epäilin kanssa. Toinen mitä mietin et voiko vedenlämpötila vaikuttaa? Mulla pahimmillaan käy 42 asteisena vesi kun huone lämpiää.. nyt vasta alan lisäilee kiertoon enemmä radeja kun tää nykyinen määrä taitaa olla vähän alakanttiin.

360 XE paksu möllykkä tos kiinni, alhaalta puskee ek vardarin tuulettimet ylös kuumaa ilmaa ja kotelon yläpuolel 200mm noctuat imee kuumaa ulos.

Nyt kun oli pari päivää kovemmat pakkaset, vesi kierrossa oli n. 35 asteista. Nyt kun on nollakeli niin n. 37 asteista (kun täys kuorma päällä, eli 3090 näyttis ja 5600X prossu)

Ai niitä letkujakin pitäis huuhdella? Ei ole käynyt mielessäkään :D No nykyään jo kovaputket niin ei sen väliä enään.

Itellä huuhtelut jäi täysin väliin, voi olla yks syyllinen..?
 
Mullakin aikasemmassa loopissa letkut alko muuttumaan ihan selkeästi kellertäväks kohtalaisen nopeastikkin. En tiedä johtuko lämmöstä (sillä loopilla kanssa koputeltiin 40c vedenlämpötiloja) vai siitä et jotain ylimäärästä paskaa oli jäänyt looppiin. Ei kiinnostanut alkaa tutkimaan enempää, koska koko looppi meni uusiks uusilla vermeillä ja letkut vaihtu EK:n ZMT:hen joka on tässä nyt liki vuoden porskutellut ilman et tankissa näkyy mitään ylimäärästä paskaa, eikä blokeissakaan. Jäähdytysteho edelleen sama mikä ekana kasatessa. Nimensä mukasesti aika huoltovapaa setti.

Kannattaa kirkkaitten letkujen kanssa myös ottaa huomioon se et aika moni sisältää plasticizeria joka ajan myötä irtoilee kiertoon. Omillakin kirkkailla letkuilla oli nähtävissä jonkinverran ton paskan irtoamista looppiin. Kaiketi pitäs olla muutamia letkuja markkinoilla joissa tota ei oo, mut en osaa tarkemmin sanoa kun omat räpellykset kirkkaan letkun kanssa loppu aika lyhyeen kun huomas sen ongelmat ihan kokemuksien kautta.

 
Mullakin aikasemmassa loopissa letkut alko muuttumaan ihan selkeästi kellertäväks kohtalaisen nopeastikkin. En tiedä johtuko lämmöstä (sillä loopilla kanssa koputeltiin 40c vedenlämpötiloja) vai siitä et jotain ylimäärästä paskaa oli jäänyt looppiin. Ei kiinnostanut alkaa tutkimaan enempää, koska koko looppi meni uusiks uusilla vermeillä ja letkut vaihtu EK:n ZMT:hen joka on tässä nyt liki vuoden porskutellut ilman et tankissa näkyy mitään ylimäärästä paskaa, eikä blokeissakaan. Jäähdytysteho edelleen sama mikä ekana kasatessa. Nimensä mukasesti aika huoltovapaa setti.

Kannattaa kirkkaitten letkujen kanssa myös ottaa huomioon se et aika moni sisältää plasticizeria joka ajan myötä irtoilee kiertoon. Omillakin kirkkailla letkuilla oli nähtävissä jonkinverran ton paskan irtoamista looppiin. Kaiketi pitäs olla muutamia letkuja markkinoilla joissa tota ei oo, mut en osaa tarkemmin sanoa kun omat räpellykset kirkkaan letkun kanssa loppu aika lyhyeen kun huomas sen ongelmat ihan kokemuksien kautta.


Nyt näin jäljestä päin huomasin että putki alkoi samentumaan jopa 3 viikon aikana. Lisäsin prossulle vesijäähyn pienel viiveel. Kuvassa näkyy 3 vko käytössä ollut vesijäähy letku joka on jo samentunut tuossa ajassa. Ylempi letku mikä menee näyttikseltä prossulle on uusi ja kirkas.

Luin ton linkis olevan jutun tosta pehmentäjästä, hassuu ku se kirjotetaan ikään kuin EK'n tuotteissa ei tätä ongelmaa olisi.

ZMT tuubit olis pitäny vetää heti ensimmäisellä kerralla, mutta saahan ne tällein jäljestäki päi vaihettuu. Tosin on siinä se että kaikki liittimet meni nyt uusiks. Tota läpinäkyvää letkuu vetelin sitä ohuempaa pilliä joten liittimet on nyt 10/13 kokoa ja ohuin ZMT letku on 10/16. Liittimet uusiks ja letkut uusiks.

Jos joku haluu ostaa 10 kpl (EK-Waterblocks EK-STC Classic 10/13 - Black, suora ruuviliitin, musta - 5,20€) niin tääl olis nyt ylimääräisenä. Ja pakkaus letkuukin tulee huomenna postiin, ei mene mulla käyttöön. (EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/12,7mm PVC-letku, kirkas - 15,60€)

Tais vähän lipsahtaa myynti ilmotuksen puolelle..

Vaikuttaako paksumpi letku mitenkään vedenvirtaukseen? Tämä pumppu pitää huolta että vesikiertää, mietin vaan että pitääkö kierroksia nostaa tai laskea kun letkun ja liittimien koko kasvaa? (EK-Waterblocks EK-Quantum Inertia D5 PWM D-RGB - Plexi -pumppu - 154,90€)
 

Liitteet

  • IMG_3798.jpg
    IMG_3798.jpg
    671,6 KB · Luettu: 101
Ai niitä letkujakin pitäis huuhdella? Ei ole käynyt mielessäkään :D No nykyään jo kovaputket niin ei sen väliä enään.
Ei se pakollista ole, mutta tuppaa vain tehtaalla jotain paskaa tai kemikaaleja jäämään. Huuhtelu on vain helppo varatoimenpide. Kerrankin letkussa oli jotain rasvan tapaista ainetta sisällä.
 
Nyt näin jäljestä päin huomasin että putki alkoi samentumaan jopa 3 viikon aikana. Lisäsin prossulle vesijäähyn pienel viiveel. Kuvassa näkyy 3 vko käytössä ollut vesijäähy letku joka on jo samentunut tuossa ajassa. Ylempi letku mikä menee näyttikseltä prossulle on uusi ja kirkas.

Luin ton linkis olevan jutun tosta pehmentäjästä, hassuu ku se kirjotetaan ikään kuin EK'n tuotteissa ei tätä ongelmaa olisi.

ZMT tuubit olis pitäny vetää heti ensimmäisellä kerralla, mutta saahan ne tällein jäljestäki päi vaihettuu. Tosin on siinä se että kaikki liittimet meni nyt uusiks. Tota läpinäkyvää letkuu vetelin sitä ohuempaa pilliä joten liittimet on nyt 10/13 kokoa ja ohuin ZMT letku on 10/16. Liittimet uusiks ja letkut uusiks.

Jos joku haluu ostaa 10 kpl (EK-Waterblocks EK-STC Classic 10/13 - Black, suora ruuviliitin, musta - 5,20€) niin tääl olis nyt ylimääräisenä. Ja pakkaus letkuukin tulee huomenna postiin, ei mene mulla käyttöön. (EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/12,7mm PVC-letku, kirkas - 15,60€)

Tais vähän lipsahtaa myynti ilmotuksen puolelle..

Vaikuttaako paksumpi letku mitenkään vedenvirtaukseen? Tämä pumppu pitää huolta että vesikiertää, mietin vaan että pitääkö kierroksia nostaa tai laskea kun letkun ja liittimien koko kasvaa? (EK-Waterblocks EK-Quantum Inertia D5 PWM D-RGB - Plexi -pumppu - 154,90€)
Joo tein itekin saman virheen, aluks oli 10/13 liittimet ja kirkas letku. Liittimet oli onneks jotain kiinavehkeitä niin noista ei kovin suurta tappiota tullu ja uudet 10/16 on kanssa samaa Barrowia. Vitun hyviä vehkeitä kohtuuhintaan, suosittelen.

Virtaus ei muutu mihinkään 10/13 -> 10/16 letkuilla ja liittimillä. Niissä on sama sisämitta ja vaan ne ulkoseinämät on paksummat.
 
Itselläni aina ollut vedenlämmöt 30-35c max riippuen pelistä/profiilista/kellotuksista, toki todella järeä Custom Looppikin.
Niin ei ainakaan puolen vuoden aikana ole mitään värjäytymiä iskenyt mihinkään.. Jokatapauksessa letkut lähtee kaappiin pysyvästi, parin viikon sisään olisi tarkoitus vetää kovat putket vihdoin 12/16, kunhan tuo Lippulaiva Z590 Emolevy Asus XIII Extreme Glacial tulee postissa.
 
Nyt näin jäljestä päin huomasin että putki alkoi samentumaan jopa 3 viikon aikana. Lisäsin prossulle vesijäähyn pienel viiveel. Kuvassa näkyy 3 vko käytössä ollut vesijäähy letku joka on jo samentunut tuossa ajassa. Ylempi letku mikä menee näyttikseltä prossulle on uusi ja kirkas.

Luin ton linkis olevan jutun tosta pehmentäjästä, hassuu ku se kirjotetaan ikään kuin EK'n tuotteissa ei tätä ongelmaa olisi.

ZMT tuubit olis pitäny vetää heti ensimmäisellä kerralla, mutta saahan ne tällein jäljestäki päi vaihettuu. Tosin on siinä se että kaikki liittimet meni nyt uusiks. Tota läpinäkyvää letkuu vetelin sitä ohuempaa pilliä joten liittimet on nyt 10/13 kokoa ja ohuin ZMT letku on 10/16. Liittimet uusiks ja letkut uusiks.

Jos joku haluu ostaa 10 kpl (EK-Waterblocks EK-STC Classic 10/13 - Black, suora ruuviliitin, musta - 5,20€) niin tääl olis nyt ylimääräisenä. Ja pakkaus letkuukin tulee huomenna postiin, ei mene mulla käyttöön. (EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/12,7mm PVC-letku, kirkas - 15,60€)

Tais vähän lipsahtaa myynti ilmotuksen puolelle..

Vaikuttaako paksumpi letku mitenkään vedenvirtaukseen? Tämä pumppu pitää huolta että vesikiertää, mietin vaan että pitääkö kierroksia nostaa tai laskea kun letkun ja liittimien koko kasvaa? (EK-Waterblocks EK-Quantum Inertia D5 PWM D-RGB - Plexi -pumppu - 154,90€)
Jotain jännää tossa on, kun itellä EK:n letkut ja Clear litkut oli melkeen kolme vuotta vaihtamatta ja nyt kun purin ja putsasin loopin, niin letkut oli suunnilleen saman näköiset, kuin tossa kuvassa näyttikselle menevä letku ja lähti pulloharjalla pesemällä taas ihan kirkkaaksi. :hmm:
Itellä vielä kaikki muu loopissa kiina"krääsää" ja kotelossa UV:a läpäisevä muovi-ikkuna, niin luulis olevan noin pitkällä nesteenvaihtovälillä ns. worst case scenario. :rofl:
 
Oon kolme pakettia duraclearia käyttänyt, ja eka vähän sameni sen ajan mitä oli käytössä ekan loopin kanssa, ja kaks seuraavaa pakettia sit vetikin keltaiseksi, ja vaihtui zmt tilalle. Vielä kun oli ekan lootan jämät yhdistettynä uuteen pakettiin, niin ihan jees kun osa letkuista on keltaisia, ja osa ok.
 
Itselläni aina ollut vedenlämmöt 30-35c max riippuen pelistä/profiilista/kellotuksista, toki todella järeä Custom Looppikin.
Niin ei ainakaan puolen vuoden aikana ole mitään värjäytymiä iskenyt mihinkään.. Jokatapauksessa letkut lähtee kaappiin pysyvästi, parin viikon sisään olisi tarkoitus vetää kovat putket vihdoin 12/16, kunhan tuo Lippulaiva Z590 Emolevy Asus XIII Extreme Glacial tulee postissa.
Itekki pohdin tässä olisko pitänyt alkaa putkee taittelee tonne mutta en sit jaksanut nähdä vielä sitä vaivaa. Joskus sitten ehkä.. petg putkee olisin varmaa väkerrelly, mut mennään nyt näil taipusil ja pehmeil letkuil.
Teetkö petgil vai akryylil (vai jotain vielä eksoottisempaa kenties..?)
Oon kolme pakettia duraclearia käyttänyt, ja eka vähän sameni sen ajan mitä oli käytössä ekan loopin kanssa, ja kaks seuraavaa pakettia sit vetikin keltaiseksi, ja vaihtui zmt tilalle. Vielä kun oli ekan lootan jämät yhdistettynä uuteen pakettiin, niin ihan jees kun osa letkuista on keltaisia, ja osa ok.
Täähän onkin jännä et kyllä ne nähtävästi muillakin kellastuu! Ihme tavaraa ne myy siel EK'lla.. antavat kyllä ymmärtää että ei irtoo mitää skeidaa näistä ja ei kellastu mut saahan se myyntimies aina puhua
 
Ek duraclear ehkä hieman sameni itsellä mut ei microkanaviin mitää jääny, nyt mayhems vastaava letku ja ei noin vuodessa juuri samentumia näy, tosin nesteenä cryofuel navy blue niin ei yhtä hyvin huomaa kuin kirkkaalla nesteellä :)
 
Ek duraclear letkut meni täällä kanssa ruskeaksi kuukaudessa, kiinan letkukin kesti pidempään kirkkaana, kaikki oli vielä huuhdottu akkuvedellä ja käytössä ek oma kirkas neste. Nyt käytössä corsairin letkut ja säilyneet ainakin pari kk kirkkaana.
 
Ek duraclear letkut meni täällä kanssa ruskeaksi kuukaudessa, kiinan letkukin kesti pidempään kirkkaana, kaikki oli vielä huuhdottu akkuvedellä ja käytössä ek oma kirkas neste. Nyt käytössä corsairin letkut ja säilyneet ainakin pari kk kirkkaana.
No jopas nyt jotakin, tämähän on letku pandemia!

Ei kai kellää nyt EK'n ZMT letkun kaa ole ollut ongelmia..? Ne nyt tökkään kiertoon seuraavaks, kauheeta olis jos joka toisel senki kaa haasteita! Moni vähän ruikutti et oli vaikee saada mahtuu liittimeen, onko kokemuksii?
 
No jopas nyt jotakin, tämähän on letku pandemia!

Ei kai kellää nyt EK'n ZMT letkun kaa ole ollut ongelmia..? Ne nyt tökkään kiertoon seuraavaks, kauheeta olis jos joka toisel senki kaa haasteita! Moni vähän ruikutti et oli vaikee saada mahtuu liittimeen, onko kokemuksii?

Mitä sun mielestä vois tapahtua mattamustalle letkulle?

16.1/11.1 letkun sovittaminen voi olla hieman tiukkaa. Mutta sisähalkaisijahan ei sinänsä (väljä ei saa olla) merkitse, seinämävahvuuden ollessa oikea. Eli kuhan istuu tiukasti eli tiiviisti karan päällä, sitten "kiristysmutteri" päälle.

Karan halkaisija 12, letkun sisä 11.1 joten jämpti sovitus, siihen seinämävahvuus 2x ja vähän menee venytykseen, niin kyllä se aina sopivan tiukka on ruuvata nippuun. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sun mielestä vois tapahtua mattamustalle letkulle?

16.1/11.1 letkun sovittaminen voi olla hieman tiukkaa. Mutta sisähalkaisijahan ei sinänsä (väljä ei saa olla) merkitse, seinämävahvuuden ollessa oikea. Eli kuhan istuu tiukasti eli tiiviisti karan päällä, sitten "kiristysmutteri" päälle.

Karan halkaisija 12, letkun sisä 11.1 joten jämpti sovitus, siihen seinämävahvuus 2x ja vähän menee venytykseen, niin kyllä se aina sopivan tiukka on ruuvata nippuun. :tup:

Tässä lueskelin eri foorumeita, ei nähtävästi vuosien varrel jengil ole pahemmin ongelmia ollut mustan letkun kaa. Joku ukko oli pitänyt litkut juoksemassa 4 vuotta yhtä soittoa ja hyvin kuulemma pelitti edelleen. Toinen äijä löys jotain mönjää kierrostaan mut epäili omia värilitkuja ennemmin kuin et mustasta letkusta olis jotakin irronnut kiertoon. Taas yks kokemus oli jollaki ollut et vissiin letkun koko oli jotain hassua koska oli jäänyt liitin löysälle sitä vasten, EK lähetti sille uudet kamat välittömästi.

Eli voihan noissa aina kaikkea tapahtua tekevälle, nähtävästi, siks kyselin et onko suomi pojilla ollut jotain haasteita.

Itel on nyt 12/16 EK Quantum Torque liittimet ja ZMT letku on mitoiltaan 16.1/11.1 - kaippa mitotin nyt sit oikein letkun paksuuden suhteessa liittimeen. Oli sekin jotenkin sekava operaatio kattoa et mikä liitin tulee millekkin letkulle kun on 3 eri koko tota ZMT letkuu ja EK'n sivut ei mun mielestä nyt aivan kaikkein yksinkertaisimmat ollut kun tämmönen alotteleva letkusankari yrittää saada renkaan täsmäämään letkuunsa.

Moni noista nyt kirjotteli et on aika tiukkaa tunkee toi musta letku siihen rinkulaan, pro tip mitä tuol kirjottelivat et uita sitä letkun päätä puol minsaa kiehuvas vedes ja tunge sit se sinne sisään. Niksi pirkat uitti myös cruofuelissa sitä päätä et sai jotenkin helpommin ähdättyy sen sinne. Tota kumiputkee (clear tube) kun tungin noihin liittimiin, ollut kyl mitään ongelmia saada mahtuu. Mietin et millä pätkin sitä letkuu poikki et saa suoran leikkuu kulman, tos kevääl kun ekan kierron kasasin kokeilin montaa eri vaihtoehtoo pätkii sitä.

Mattopuukko jotain puutasoa vasten, suht suora kulma tuli ilman sen kummempia röpelöitä putken päähän.

Perus pihdit vaan kiinni ja naps, välil jätti pienen leikkuukiekuran letkuun.

Nyt täs viikon sisään kun uusin pari päätä kierrossa niin ihan vaan fiskars keittiö saksilla poikki tuli aivan luotisuora leikkuu jälki. Mahtaakon purra yhtä nätisti paksumpaan ZMT letkuun..
 
Tässä lueskelin eri foorumeita, ei nähtävästi vuosien varrel jengil ole pahemmin ongelmia ollut mustan letkun kaa. Joku ukko oli pitänyt litkut juoksemassa 4 vuotta yhtä soittoa ja hyvin kuulemma pelitti edelleen. Toinen äijä löys jotain mönjää kierrostaan mut epäili omia värilitkuja ennemmin kuin et mustasta letkusta olis jotakin irronnut kiertoon. Taas yks kokemus oli jollaki ollut et vissiin letkun koko oli jotain hassua koska oli jäänyt liitin löysälle sitä vasten, EK lähetti sille uudet kamat välittömästi.

Eli voihan noissa aina kaikkea tapahtua tekevälle, nähtävästi, siks kyselin et onko suomi pojilla ollut jotain haasteita.

Itel on nyt 12/16 EK Quantum Torque liittimet ja ZMT letku on mitoiltaan 16.1/11.1 - kaippa mitotin nyt sit oikein letkun paksuuden suhteessa liittimeen. Oli sekin jotenkin sekava operaatio kattoa et mikä liitin tulee millekkin letkulle kun on 3 eri koko tota ZMT letkuu ja EK'n sivut ei mun mielestä nyt aivan kaikkein yksinkertaisimmat ollut kun tämmönen alotteleva letkusankari yrittää saada renkaan täsmäämään letkuunsa.

Moni noista nyt kirjotteli et on aika tiukkaa tunkee toi musta letku siihen rinkulaan, pro tip mitä tuol kirjottelivat et uita sitä letkun päätä puol minsaa kiehuvas vedes ja tunge sit se sinne sisään. Niksi pirkat uitti myös cruofuelissa sitä päätä et sai jotenkin helpommin ähdättyy sen sinne. Tota kumiputkee (clear tube) kun tungin noihin liittimiin, ollut kyl mitään ongelmia saada mahtuu. Mietin et millä pätkin sitä letkuu poikki et saa suoran leikkuu kulman, tos kevääl kun ekan kierron kasasin kokeilin montaa eri vaihtoehtoo pätkii sitä.

Mattopuukko jotain puutasoa vasten, suht suora kulma tuli ilman sen kummempia röpelöitä putken päähän.

Perus pihdit vaan kiinni ja naps, välil jätti pienen leikkuukiekuran letkuun.

Nyt täs viikon sisään kun uusin pari päätä kierrossa niin ihan vaan fiskars keittiö saksilla poikki tuli aivan luotisuora leikkuu jälki. Mahtaakon purra yhtä nätisti paksumpaan ZMT letkuun..

pyyhkäse sormella vaikka waifun liukkariputelista vähän siihen letkun päälle ku pyöräytät mutterit paikoilleen

tai perus nestesaippuaa ihan olemattoman vähän vain

:tup:

Tokihan LVI-hommiin on omaakin liukkariaan, mutta noita kahta yllämainittua useimmiten kotitarpeina kaikilla. :kahvi:


Mikäli käytät työkaluja, jotain pihtejä muttereiden kiertämiseen, pidä välissä jotain kumisoiroa vaikka fillarin sisäkumista pala tai hiirimatosta, wat evör. Tai riittävän paksua kangasta, ei mene skraiduille liittimien pinnat.
 
pyyhkäse sormella vaikka waifun liukkariputelista vähän siihen letkun päälle ku pyöräytät mutterit paikoilleen

tai perus nestesaippuaa ihan olemattoman vähän vain

:tup:

Tokihan LVI-hommiin on omaakin liukkariaan, mutta noita kahta yllämainittua useimmiten kotitarpeina kaikilla. :kahvi:


Mikäli käytät työkaluja, jotain pihtejä muttereiden kiertämiseen, pidä välissä jotain kumisoiroa vaikka fillarin sisäkumista pala tai hiirimatosta, wat evör. Tai riittävän paksua kangasta, ei mene skraiduille liittimien pinnat.

Hyviä vinkkejä, kiitosta vaan! Tuli tuokin nyt sit kokeiltua kun ekaa settiä virittelin paikoilleen, vähän kikkapihtejä loppukiristykseen ettei nyt lorise nesteet pitkin lattioita sen takia ettei jaksanut sormilla ahtaissa mestoissa vääntää ihan loppuun asti ruuvia niin pieni jälkihän muutamaan letkukiinnikkeeseen jäi pihdeistä. Näin jälkiviisaana ihan pikkusen kun olis ollut välissä jotain pehmikettä olis jälki jäänyt tekemättä.. no tekemällähän sitä oppii ja kantapäähän on yleensä aika tehokas opettaja.

Lisään nyt kiertoon yhden radin lisää (sain halvalla, suomalaisen miehen heikkous), vähän hirvittää ku on käytetty radi et ei kai se nyt jostain nurkasta vuoda mulle litraa lattialle tavaraa. Siinä mul oliski mamma innoissaan kun kertoisin nöyränä poikana et makkaris on sit vesivahinko ja syynä se et nuukailin radin ostossa et säästin 50€ ja menetin remontissa 5000€ :D

Sen verran viel hehkutan tähän samaan postiin et vaihdoin 3090 näyttikseen odossyeijan tyynyt ek'n tyynyjen tilalle ni mainates etheriumia niin lämmöt muistin puolella tippu 15-20 astetta, kts kuva. (kun ei ole selain auki 3090 näyttis jauhaa sen 122-123MH/s vauhdilla)
 

Liitteet

  • Screenshot 2021-12-13 165933.png
    Screenshot 2021-12-13 165933.png
    2,5 MB · Luettu: 39
Itel on nyt 12/16 EK Quantum Torque liittimet ja ZMT letku on mitoiltaan 16.1/11.1 - kaippa mitotin nyt sit oikein letkun paksuuden suhteessa liittimeen. Oli sekin jotenkin sekava operaatio kattoa et mikä liitin tulee millekkin letkulle kun on 3 eri koko tota ZMT letkuu ja EK'n sivut ei mun mielestä nyt aivan kaikkein yksinkertaisimmat ollut kun tämmönen alotteleva letkusankari yrittää saada renkaan täsmäämään letkuunsa.

Moni noista nyt kirjotteli et on aika tiukkaa tunkee toi musta letku siihen rinkulaan, pro tip mitä tuol kirjottelivat et uita sitä letkun päätä puol minsaa kiehuvas vedes ja tunge sit se sinne sisään. Niksi pirkat uitti myös cruofuelissa sitä päätä et sai jotenkin helpommin ähdättyy sen sinne. Tota kumiputkee (clear tube) kun tungin noihin liittimiin, ollut kyl mitään ongelmia saada mahtuu.

Minulla on EK-STC Classic 10/16 -liittimet 15,9/9,5mm ZMT-letkussa. Vähän liotin letkua huoneenlämpöisessä vedessä ennen liittimien kiinnitystä. Asennus onnistui helposti, ja liitin tuntui kuitenkin asettuvan letkuun tiukasti.
 
Minulla on EK-STC Classic 10/16 -liittimet 15,9/9,5mm ZMT-letkussa. Vähän liotin letkua huoneenlämpöisessä vedessä ennen liittimien kiinnitystä. Asennus onnistui helposti, ja liitin tuntui kuitenkin asettuvan letkuun tiukasti.

Tuo onkin hyvä vinkki kokeiltavaksi. Vähän tiukempiin paikkoihin liitosten taiteileminen kompressioliittimeen vaatii aika lailla voimankäyttöä, josko tuo pieni lämmittäminen auttaisi.
 
Vedenlämmöt GTX240:llä noin +16C ambienttiin 250W kuormalla, jolla päästään Primessä lämpöthrottlaus rajalle.
Minkälaista muutosta lämmöissä voisi odottaa, jos vaihtaa GTX240 -> GTS360? Molemmat push+pull 1800-2000rpm tuulettimilla cpu only loopissa.

Entä GST360 push+pull vs GTX360 pull vertailu noilla 1800-2000 rpm tuulettimilla? Kumpi tästä parista tehokkaampi?

Tavoite siis saada enemmän jäähdytystehoa kuin GTX240, mutta en tiedä mitä tekisi.
 
Viimeksi muokattu:
Vedenlämmöt GTX240:llä noin +16C ambienttiin 250W kuormalla, jolla päästään Primessä lämpöthrottlaus rajalle.
Minkälaista muutosta lämmöissä voisi odottaa, jos vaihtaa GTX240 -> GTS360? Molemmat push+pull 1800-2000rpm tuulettimilla cpu only loopissa.

Entä GST360 push+pull vs GTX360 pull vertailu noilla 1800-2000 rpm tuulettimilla? Kumpi tästä parista tehokkaampi?

Tavoite siis saada enemmän jäähdytystehoa kuin GTX240, mutta en tiedä mitä tekisi.
Nyt on kyllä niin surkeasti tietoa, että paha vastata mitään. Mahdoton ennustaa, että paljon saat lämpöjä pois tuolla isompaan radiin vaihtamisella. Liian paljon muuttujia.
Paksummassa(ja/tai isommassa) radissa aina enemmän jäähdytyspinta-alaa, joten on mahdollista saada parempi jäähdytys, mutta paksumpi vaatii radi enemmän painetta tuulettimelta, koska vastus. Nuo kierrosluvut push- pullilla kuulostaa aika kamalalta, eli et vissiin hiljaisuutta ole sitten hakemassa, vaan pelkkää jäähdytystehoa? Jos haluat tehokkaan ja hiljaisen vesijäähyn, niin "yliammutaan" radien pinta-ala, ja fiksusti mietitty kotelon ilmankierto, jotta
Kyssäreitä:
-Onko radi kotelossa vai ulkona siitä?
-Mikä kotelo? (miten kotelon ilmankierto on rakennettu?)
-Mikä prossu?
-Mitkä tuulettimet?
 
Oma custom looppi 1000D sisällä tuli eilen purettu totaalisesti ja muutenkin koko kone, uusi Emolevy Extreme Glacial odottaa kovaputki projektia minkä pääsee viikonloppuna aloittamaan. :) Päivittelen kuvilla kun saan kasaan sen sitten joskus!

Apex + EK Velocity blokki joutaa eteenpäin.

IMG_20211215_200059.jpgIMG_20211215_200113.jpg
 
Nyt on kyllä niin surkeasti tietoa, että paha vastata mitään. Mahdoton ennustaa, että paljon saat lämpöjä pois tuolla isompaan radiin vaihtamisella. Liian paljon muuttujia.
Paksummassa(ja/tai isommassa) radissa aina enemmän jäähdytyspinta-alaa, joten on mahdollista saada parempi jäähdytys, mutta paksumpi vaatii radi enemmän painetta tuulettimelta, koska vastus. Nuo kierrosluvut push- pullilla kuulostaa aika kamalalta, eli et vissiin hiljaisuutta ole sitten hakemassa, vaan pelkkää jäähdytystehoa? Jos haluat tehokkaan ja hiljaisen vesijäähyn, niin "yliammutaan" radien pinta-ala, ja fiksusti mietitty kotelon ilmankierto, jotta
Kyssäreitä:
-Onko radi kotelossa vai ulkona siitä?
-Mikä kotelo? (miten kotelon ilmankierto on rakennettu?)
-Mikä prossu?
-Mitkä tuulettimet?
Tärkeämpää hyvä tehokkuus kuin hiljaisuus. Kone eri huoneessa kuin missä nukutaan ja käytön aikana hyvin eristävät kuulokkeet päässä.
Radi (GTX240) on Lancool II etupaneelissa. Siinä on siis hyvin tilaa 360 radille, mutta paksuutta olisi mukava vähentää, kun monet komponentit ovat nyt "tappituntumalla" paksuhkon radin ja push+pull vuoksi.
Prossu on 12700k, josta yritän ottaa kaikki irti. Tuulettimet radissa Artic P12.

Se on joo aika hankalaa arvioida, mitä tapahtuu radin kokoa/paksuutta muuttamalla ja jos vaihtaa push+pull pelkkiin pull puolen puhaltimiin, mutta radin koko kasvaa. Kallista vaan ostaa radi ja todeta ettei ollut mitään hyötyä.
 
Tärkeämpää hyvä tehokkuus kuin hiljaisuus. Kone eri huoneessa kuin missä nukutaan ja käytön aikana hyvin eristävät kuulokkeet päässä.
Radi (GTX240) on Lancool II etupaneelissa. Siinä on siis hyvin tilaa 360 radille, mutta paksuutta olisi mukava vähentää, kun monet komponentit ovat nyt "tappituntumalla" paksuhkon radin ja push+pull vuoksi.
Prossu on 12700k, josta yritän ottaa kaikki irti. Tuulettimet radissa Artic P12.

Se on joo aika hankalaa arvioida, mitä tapahtuu radin kokoa/paksuutta muuttamalla ja jos vaihtaa push+pull pelkkiin pull puolen puhaltimiin, mutta radin koko kasvaa. Kallista vaan ostaa radi ja todeta ettei ollut mitään hyötyä.
Mitä ohuempi radi, sen vähemmän se hyötyy pushpullista, ellei ropelleja ajeta todella matalilla kierroksilla, joten uskaltaisin väittää, että GTX suoriutuu paremmin pullina noin korkeilla kierroksilla.
Tosin en ihan ymmärrä miten siihen ohuempaan saa ropellit molemmin puolin, mutta paksumpaan vaan pullina?
Push kun olisi kuitenkin parempi.
 
Entä GST360 push+pull vs GTX360 pull vertailu noilla 1800-2000 rpm tuulettimilla? Kumpi tästä parista tehokkaampi?
Vanha ja ennenkin esillä ollut vertailu, mutta tuolta näkee hieman gts vs gtx vertailua muutamalla puhallusnopeudella sekä push/pull vertailua.
Jonkin verran jää oman päättelyn varaan, mutta ainakin suuntaa saa.
 
Vanha ja ennenkin esillä ollut vertailu, mutta tuolta näkee hieman gts vs gtx vertailua muutamalla puhallusnopeudella sekä push/pull vertailua.
Jonkin verran jää oman päättelyn varaan, mutta ainakin suuntaa saa.
Tää olikin hyvä vertailu, jota en ollut aiemmin nähnyt. Kiitokset!
XE360 push pärjäsi kyllä hyvin ja olisi sentin kapeampi kuin nyt vähän turhan ahdas GTX240 push+pullina. Ehkä pitää harkita sitä ja lämmöt sit paranee sen minkä paranee.
 
Jos vesileikkeihin lähtee, niin kannattaa panostaa kunnolla. Eli molemmille komponenteille vähintään 360 jäähdytin. Jos tulevaisuudessa haluaa päivittää näytönohjainta, niin yhtään vähempi ei kyllä riitä.
1kpl UT60 480mm riittää todella hyvin i7-8700K + 3080 Tuffille. Veden lämpö max 32c
 
Tää olikin hyvä vertailu, jota en ollut aiemmin nähnyt. Kiitokset!
XE360 push pärjäsi kyllä hyvin ja olisi sentin kapeampi kuin nyt vähän turhan ahdas GTX240 push+pullina. Ehkä pitää harkita sitä ja lämmöt sit paranee sen minkä paranee.
Sitten olisi vielä hw labsilta GTR 360 joka on ohut, mutta jäähdyttää todella hyvin kunhan ropelleissa on kierroksia.
Push/pullista hyötyy varmasti.
 
Nyt minulla vihdoin on toimiva custom loop siirrettynä isoon, hyvin hengittävään koteloon (Mesify 2 XL). Ainoa asia, joka mietityttää on CPU:n jäähdytys. Jos sitä kuormittaa, järjestelmä reagoi varsin hitaasti, sillä CPU ei onnistu lämmittämään about litran nestettä kovinkaan paljoa. Radit pitää varmasti olla konfattu nesteen lämmön mukaiselle käyrälle, mutta mietin, olisiko järkevää sitoa pumpun nopeus komponenttien lämpötilaan, jolloin virtausnopeus nousisi nopesti, kun GPU tai CPU alkaa lämmetä.

Aiemmin minulla oli sidottu ilmajäähdytyksessä tuulettimet GPU:n ja CPU:n maksimilämpötilaan niin, että lämpötila otetaan korkeammasta (max(GPU, CPU)). Aquasuitessa en löydä vastaavaa toimintoa vaan lämpötilan lähteenä voi käyttää ainoastaan yksittäisen komponentin lämpötilaa. Tietääkö joku, että Aquasuitella saisi tuollaisen konffauksen tehdyksi? Toki pumpun piuhat voi vetää emolevyllekin Octon sijaan ja konffata Argus Monitorilla, mutta se ei olisi kovin elegantti ratkaisu.
 
Itse ohjaan Argus Monitor vedenlämpötilan mukaan tuulettimia ja EK TBE 200 on kiinteä 50%, pumpun nopeus ei juurikaan vaikuta mihinkään lämpöihin JOS neste virtaa hyvin radeissa.
 
Nyt minulla vihdoin on toimiva custom loop siirrettynä isoon, hyvin hengittävään koteloon (Mesify 2 XL). Ainoa asia, joka mietityttää on CPU:n jäähdytys. Jos sitä kuormittaa, järjestelmä reagoi varsin hitaasti, sillä CPU ei onnistu lämmittämään about litran nestettä kovinkaan paljoa. Radit pitää varmasti olla konfattu nesteen lämmön mukaiselle käyrälle, mutta mietin, olisiko järkevää sitoa pumpun nopeus komponenttien lämpötilaan, jolloin virtausnopeus nousisi nopesti, kun GPU tai CPU alkaa lämmetä.

Aiemmin minulla oli sidottu ilmajäähdytyksessä tuulettimet GPU:n ja CPU:n maksimilämpötilaan niin, että lämpötila otetaan korkeammasta (max(GPU, CPU)). Aquasuitessa en löydä vastaavaa toimintoa vaan lämpötilan lähteenä voi käyttää ainoastaan yksittäisen komponentin lämpötilaa. Tietääkö joku, että Aquasuitella saisi tuollaisen konffauksen tehdyksi? Toki pumpun piuhat voi vetää emolevyllekin Octon sijaan ja konffata Argus Monitorilla, mutta se ei olisi kovin elegantti ratkaisu.
Ei ole mitään järkeä ohjata mitään CPU tai GPU lämmöillä vesijäähdytyksessä.
Nesteen lämpö on ainoa minkä mukaan kannattaa säätää, koska se nestehän siellä jäähdyttää.
Pumppu säätyy itsellä nesteen lämmön mukaan, oikeastaan vaan piruuttaan ja koska niin voi tehdä.

Sä keksit vaan jonkun targetin nesteen Max lämmölle ja teet tuuletinkäyrän sen mukaan.
 
Ok, ehkä ratkaisu on sitten laittaa pumpun miniminopeudeksi 50% ja ehkä nostaa se siitä tappiin, kun neste tosissaan lämpiää jonnekin >35 astetta. Se ei vaan tunnu elegantilta ratkaisulta, mutta ehkä tähän ei parempaakaan ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom