Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kuparia on hehkutettua joka on todella pehmeätä ja putket on kovia tai puolikovia, eli sanotaan nyt vaikka puoliks hehkutettua. :) Kromikupari on helppoa käsitellä.
Ilmeisesti viittaat kuparisiin vesiputkiin noilla, kun mainitsit tuon kromikuparinkin. Eikä noita vesiputkia saa edes OD 16mm koossa, ihan vaan sivuhuomiona. Aikomukseni on kuitenkin käyttää messinkiä tai terästä loopissa, kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin. Tässä on tarkoituksena saada aikaan tietynlainen ulkonäkö, eikä löytää helpointa tapaa saada mutkat aikaiseksi ;)
 
Ilmeisesti viittaat kuparisiin vesiputkiin noilla, kun mainitsit tuon kromikuparinkin. Eikä noita vesiputkia saa edes OD 16mm koossa, ihan vaan sivuhuomiona. Aikomukseni on kuitenkin käyttää messinkiä tai terästä loopissa, kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin. Tässä on tarkoituksena saada aikaan tietynlainen ulkonäkö, eikä löytää helpointa tapaa saada mutkat aikaiseksi ;)

Kyl, koot on nykyään 10-12-15-18 jne :kahvi:

Kiinankaupoista tosin saa muistaakseni vaikka 14mm kromattua, metrihintaa vs normi lvi-kauppa en muista kun esim. 12mm kyseessä, mutta harvemmin merkittävää eroa, kun koneeseen menee puoltoista metriä +- jotain... riippuen loopista tietenkin.

Kiinasta saattoi saada kullanvärisenäkin, jos kelpaa messinkiputken sijaan.
 
Suomestakin saa myös tuuma koon kupariputkea.

Esim.
1/2" ulkohalkaisija 12.70 mm
5/8" ulkohalkaisija 15.88 mm

Nämä siis kylmäaine luokiteltua putkea ja löytyy myös taivuttimet. Kylmäaine putket on erittäin puhtaita sisältä.
Mahdollisesti joku paikallinen kylmäkone asennus firma voisi myydä metrin pari ja vuokrata/lainata taivuttimia tai taivuttaa mittojen mukaan valmiita putkia.

Tosin ei mitään hajua miten tarkkoja esim 16mm liittimet on sitten putken halkaisijan suhteen.

Ja onko muoviset kovat putket juuri 16mm halkaisijaltaan vai tuuma kokoisista merkintä muunnettu pyöristäen.


Tarkkuusteräsputkena saa sitten 16mm haponkestävää ja siihenkin varmasti jollain voi olla taivuttimet mutta saattaa olla melko kallista alkaa siitä tekemään, vaikkakin aika hienon saa kun kiillottaa peili kiiltäväksi. Ja oletettavasti joutuisit ostamaan vähintään 6m putkea, koska koko on semmoinen ettei ihan joka putkiliike päivittäin käytä.


Messinkiputket on erittäin hankalia taivuttaa ja voi olla että syöpyy puhki jos ei ole sinkki kadon kestävää.
 
Siinä on nyt ensimmäinen custom loop tullu rakenneltua! Kaikki muu meni hyvin, mutta pumpun ja blokin valoja en saa syttymään. MSI Tomahawk MAX 2 RGB liitäntä on 4-pinninen ja ek splitteri on 3-pinninen, katkasin yhestä jatkopalasta yhen pinnin pois että sain liitettyä kaapelit, mutta ei valot syty. Tarviiko tohon jonkun hubin väliin vai pitäskö toimia suoraa emon RGB liitännästä?

Tänään pitääkin sit kellotella prossua ja ajella vähän benchmarkkeja :D Se tuli jo huomattua mitä aluksi mietinkin että kyllä yks 360mm jäähdytin tekis poikaa, mutta sit kun Lian li EVO joskus tulee postiin.
 

Liitteet

  • IMG_0268.JPG
    IMG_0268.JPG
    2,7 MB · Luettu: 71
  • IMG_0256.JPG
    IMG_0256.JPG
    1,8 MB · Luettu: 71
Siinä on nyt ensimmäinen custom loop tullu rakenneltua! Kaikki muu meni hyvin, mutta pumpun ja blokin valoja en saa syttymään. MSI Tomahawk MAX 2 RGB liitäntä on 4-pinninen ja ek splitteri on 3-pinninen, katkasin yhestä jatkopalasta yhen pinnin pois että sain liitettyä kaapelit, mutta ei valot syty. Tarviiko tohon jonkun hubin väliin vai pitäskö toimia suoraa emon RGB liitännästä?
Mulla on ilmeisesti täsmälleen sama blokki omassa Tomahaukassa ja RGB:t toimii suoraan emon JRGB-liittimestä.
 
Siinä on nyt ensimmäinen custom loop tullu rakenneltua! Kaikki muu meni hyvin, mutta pumpun ja blokin valoja en saa syttymään. MSI Tomahawk MAX 2 RGB liitäntä on 4-pinninen ja ek splitteri on 3-pinninen, katkasin yhestä jatkopalasta yhen pinnin pois että sain liitettyä kaapelit, mutta ei valot syty. Tarviiko tohon jonkun hubin väliin vai pitäskö toimia suoraa emon RGB liitännästä?

Tänään pitääkin sit kellotella prossua ja ajella vähän benchmarkkeja :D Se tuli jo huomattua mitä aluksi mietinkin että kyllä yks 360mm jäähdytin tekis poikaa, mutta sit kun Lian li EVO joskus tulee postiin.

Se 4 pinninen rgb on 12v ja 3 pinninen on 5v. Oletettavasti emolla on kolmepinnisiäkin. Voi kärähtää jotain jos vika pinneihin tökkii
 
Mulla on ilmeisesti täsmälleen sama blokki omassa Tomahaukassa ja RGB:t toimii suoraan emon JRGB-liittimestä.
MSI Tomahawk max 2:ssa on 2 x 5050 RGB LED strip 12V connectors, eli tottakai ne on sitten kärähtäny, kun tuommoseen liittimeen sitä yritin! Takkiin tuli joku 20e, tietääpähän nyt tuonkin asian :D
Kumma ettei tuossa emossa ole niitä 5V liittimiä, ilmeisesti ostettava joku hubi tuohon väliin. Toi EK:n oma hubi on vissiin tosi huono vai onko sitä softaa korjattu vieläkään?
 
Jännä kun laittoi tuon ek-quantum velocity 2 blokin koneeseen kryonaut extremen(14,2 W/m*K ) kanssa (12600k kaverina) niin masiina pysyy idlessä n. 26 celsiusasteessa mutta vuosi sitten 8600k huiteli talvella kovien pakkasten aikaan +30 asteessa idlessäkin vaikka tahnana oli vakio kryonaut (12,5 W/m*K).
Jotain tuo kalliimpi optiflow blokki ja parempi hillo kiven päällä saa aikaan
 
Jännä kun laittoi tuon ek-quantum velocity 2 blokin koneeseen kryonaut extremen(14,2 W/m*K ) kanssa (12600k kaverina) niin masiina pysyy idlessä n. 26 celsiusasteessa mutta vuosi sitten 8600k huiteli talvella kovien pakkasten aikaan +30 asteessa idlessäkin vaikka tahnana oli vakio kryonaut (12,5 W/m*K).
Jotain tuo kalliimpi optiflow blokki ja parempi hillo kiven päällä saa aikaan

Kaksi eri CPU sukupolvea virranhallintoineen, ynnä eri anturien (emolevyjen) näyttämät maustettuna softan sanomisilla, idlelämmöt. :D

En ymmärrä miten tuosta lähteä vetämään minkäänlaisia yhtäläisyysviivoja. Loaditilanteet kiinnostaa ainakin itteäni eniten ja ainoastaan, mieluiten avattuna että mitkä tuuletinRPM ja millä jäähyllä, millä voltein. :kahvi:
 
Olipa hime tilanne muutama päivä sitten. Olin koneella perus surffailua ja youtubea kattomassa kun yhtäkkiä youtube video pätkäs ja hiirikin alko lagaamaan iha huolella. Ihmettelin että nytkö se chrome jotain bugittaa. No ei kyllä auennut edes task manager ja aloin jo toden teolla ihmettelemään. Mitään ihmeellistä ääntä ei kuulunut, joka olisi indikoinut pumpun (D5) suuntaan.

Sitten huomasin Aquacomputer vision näytöstä, että prossu 100°C :hmm:. Throttlasi siis niin kovaa ettei ees windowssin työpöytä tahtonu toimii. Selvisi sitten kun vetäsin kyljen auki, että pumppu ei vaikuttanut pyörivän. Vaikea sitä on havaita kun ei se muutenkaan juuri ääntä pidä mutta nestesäiliö pinta ei väreillyt. Vetäsin sitten virrat pois virtanapista. Annoin jäähtyä hetken ja laitoin taas tulille. Käynnistyksen jälkeen taas toimii normaalisti. Olipa outoa.

Tässä vielä aquasuiten logi virtaamasta. Näköjään pari dippiä ennen pysähtymistä. Mitään ohjausta mulla ei tossa ole, kiinteellä 60% PWM asetuksella tota ajan. Myös tuulettimet pyöri, joten ei ollu siitä kiinni, että Quadro ois jotain syystä sammuttanut tuulettimet, toki jos sammutti vaan ton missä pumpun PWM on, se on toki mahdollista. En PWM ohjausta loggaa. Nyt menty pari päivää ilman mitään oreita.

1641663688160.png


Ja tässä vielä CPU (9900K@5GHz) +GPU (RTX 2060) lämpölogit. Näyttis toimi idlessä näköjään 51°C ilman vesikiertoa :D. Noin 20min kesti, että CPU saavutti 100°C ilman kiertoa.

1641663848259.png


EDIT: Sittemmin olen laittanut hälyt päälle tosta virtaamasta ja laittanut myös pumpun ohjaukseen 100% tehon, kun prossun lämpö saavuttaa 95°C, jos vaikka PWM asetuksen muutos herättäisi pumpun vastaavassa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi eri CPU sukupolvea virranhallintoineen, ynnä eri anturien (emolevyjen) näyttämät maustettuna softan sanomisilla, idlelämmöt. :D

En ymmärrä miten tuosta lähteä vetämään minkäänlaisia yhtäläisyysviivoja. Loaditilanteet kiinnostaa ainakin itteäni eniten ja ainoastaan, mieluiten avattuna että mitkä tuuletinRPM ja millä jäähyllä, millä voltein. :kahvi:

Niinkö?
Lämmöt ja rasitus.jpg


8600k pyöri rasituksessa jossain +50 asteessa
Kuvassa on Mechwarrior 5 täysillä asetuksilla ja fps on jotain 144-160 välillä
 
Niinkö?
Lämmöt ja rasitus.jpg


8600k pyöri rasituksessa jossain +50 asteessa
Kuvassa on Mechwarrior 5 täysillä asetuksilla ja fps on jotain 144-160 välillä

CPU power 48,1W

:tup:

Eli ei järin CPU intensiivinen rasitus.

Loadissa eli Cine R23 vaikkapa, tai muu vastaava yleinen kiva "standardi" joka jokaisella hyppysissä valmiiksi tai seuraavassa hetkessä. :) Nestejäähyllähän se ottaa sen 30min että näkee mihin lämmöt asettuu, koska nesteen "lopullinen" lämpeäminen.
 
CPU power 48,1W

:tup:

Eli ei järin CPU intensiivinen rasitus.

Loadissa eli Cine R23 vaikkapa, tai muu vastaava yleinen kiva "standardi" joka jokaisella hyppysissä valmiiksi tai seuraavassa hetkessä. :) Nestejäähyllähän se ottaa sen 30min että näkee mihin lämmöt asettuu, koska nesteen "lopullinen" lämpeäminen.
Jep tähän yhdyn.. Muutenkin nykypelit ovat niin näyttiksen päällä makaavia, ellei ole kysymyksessä 1080p.

Niin tässä tapauksessa lähestulkoon näyttis lämmittää ainoastaan veden. Toki jotkut pelit pääsee yllättämään ja käyttää prossua 40-50%. :kahvi:
 
Mua alko nyt mietityttää oman 3700x:n lämmöt tuolla custom loopilla. Esimerkiksi Cinebench R23 lyhyessä testissä nousee heti prossun lämmöt sinne 70 asteeseen, ja tippuu rasituksen jälkeen 30-35. Pelatessa menee sinne 50 asteen jomman kumman puolen. Onko normaalia nousta lämmöt noin ylös, kun AMD Wraith coolerilla rasituksessa nousi 63 asteeseen? :rolleyes: Tosin nyt on vakio kellojen tilalle kelloteltu 4,3GHz, tuulettimet 75% eli noin 1000rpm ja pumppu manuaalisesti 50% teholla. Harmi kun ei tullut ostettua tuota veden lämpötila anturia!
Eli mitä teillä on ollut lämmöt, lähinnä kiinnostaa AMD prossuista tietää
 
Mietiskelin itse ihan samaa joku aika sitten, mutta en alkanu enempää tutkiskeleen.

Prossu on 5600x ja esim prime95 käydessä prossun lämpö nousee n. 80 asteeseen.
Peleissä en ole seurannut, mutta idle lämmöt on 29-30
Siinä on ek velocity blokki ja mukana tullut kryonautti tahna välissä.
Pbo +200mhz päällä ja curve säädettynä

Näyttis 6800xt pysyy 350w kulutuksella hotspot lämpö jossain n 60-63 asteen hujakoilla.

Eikä ole väliä vaikka molemmat on rasituksessa yhtä aikaa
 
Piti ihan käyttää blockki irti. ( Onneksi letkuilla)
Keskellä prosessoria tahnaa tosi ohuelti ja reunoilla paksumpi kerros.
Laitoin uudelleen tahnat, nyt levitin koko prosessorin alalle pankkikortin reunalla, ekwb ohjeen mukaisesti ja ruuvasin kasaan.

Nyt core lämmöt prime 95 rasituksessa 10 min jälkeen max 52.3 astetta. Aikasemmin hyppäs aika äkkiä sinne 75 tienoille ja lähti hiipiin yläspäin.

Kai siinä on jo kun sortin asennus virhe aikasemmin käynyt.
 
Tajusin juuri että emolta ei löydy tuota 2 napaista lämpöanturin liitintä. Olisko vinkkiä millä tuulettimet haltuun vedenlämmön perusteella? Joku tuuletinkontrolleri jossa anturin sisäänmeno?
 
Tajusin juuri että emolta ei löydy tuota 2 napaista lämpöanturin liitintä. Olisko vinkkiä millä tuulettimet haltuun vedenlämmön perusteella? Joku tuuletinkontrolleri jossa anturin sisäänmeno?
Muistaakseni noita hubeja on olemassa, käy katsomassa Jimms sivuilta. T-Sensor on tosiaan se 2pin liitin emolevyn kyljessä.
 
Piti ihan käyttää blockki irti. ( Onneksi letkuilla)
Keskellä prosessoria tahnaa tosi ohuelti ja reunoilla paksumpi kerros.
Laitoin uudelleen tahnat, nyt levitin koko prosessorin alalle pankkikortin reunalla, ekwb ohjeen mukaisesti ja ruuvasin kasaan.

Nyt core lämmöt prime 95 rasituksessa 10 min jälkeen max 52.3 astetta. Aikasemmin hyppäs aika äkkiä sinne 75 tienoille ja lähti hiipiin yläspäin.

Kai siinä on jo kun sortin asennus virhe aikasemmin käynyt.
Itse kokeilin sitten saman homman, mutta omalla kohdalla ei minkäänlaista vaikutusta. Mietin sitä että nyt kun jäähdytysteho on parempi niin tottakai prossukin voi toimia tehokkaammin ja sitä mukaa prosessorin lämpökin nousee, se siis palautuu tosi nopeasti takaisin alle 40 asteeseen 100% rasituksen jälkeen... tältä pohjalta tuota mietin. Kertokaapas joku viisaampi! :D
 
Olisi tarkoitus lisätä joku päivä 3080ti looppiin alphacoolin blokilla. Tulee varmaan mentyä noilla mukana toimitetuilla padeilla ja kryonauttia corelle.

Kyseessä 3080ti Ventus eli lämpökuormaa veteen ei irtoa 340w enempää. Kennoina 240x30mm ja 240x45mm. Näiden lisäksi toki vakio 5600x loopissa mutta tuo ei paljon lämpöä tuuppaa.

Osaako kukaan sanoa voiko dcc pumppua ajella 20% pwm silloin on käytännössä äänetön. Pitkään tullut niin ajettua että tuo on fixed 20% mutta ei toki ole ollut niin paljoa vastustamaan loopissa. 1080ti oli vesillä 1vuoden, mutta silloin oli eri pumppu.

Nesteen lämpöjen mukaan kiinnostaisi saada kennon tuulettimet säätämään mutta Enossa ei ole t sensor liitintä. Onko mitään Arduino pohjaisia diy ratkaisuja tullut millä saisi hwinfoon / fancontrol softaan näkymään tuon anturin lämmön? 3-4e Arduino tuntuisi järkevämmältä kun ostaa tuon takia jotain 60€ controlleria.

Kuinka kuumana olette muuten yleensä antaneet loopin nesteiden pyöriä?
 
Viimeksi muokattu:
Itse kokeilin sitten saman homman, mutta omalla kohdalla ei minkäänlaista vaikutusta. Mietin sitä että nyt kun jäähdytysteho on parempi niin tottakai prossukin voi toimia tehokkaammin ja sitä mukaa prosessorin lämpökin nousee, se siis palautuu tosi nopeasti takaisin alle 40 asteeseen 100% rasituksen jälkeen... tältä pohjalta tuota mietin. Kertokaapas joku viisaampi! :D
Lisään vielä tähän että 4,4GHz kellolla 30min Cinebench R23 testi, cpu:n lämpö maksimissaan 76 astetta ja testin loputtua alle minuutti ja idlessä lämpö 35-40. On se nestejäähy vaan OP :D seuraavaks kokeilemaan 4,5GHz ja enempi jos sen kestää!
 
Nyt tarvis jeesiä, kelasin pistää oman itx setin vesille ryzen 9 5900x ja strix 3080 ti, kotelona sspud meshlicous johon mahtuu yksi 280mm radi, ite aika mikko näissä vesileikeissä
 
Nyt tarvis jeesiä, kelasin pistää oman itx setin vesille ryzen 9 5900x ja strix 3080 ti, kotelona sspud meshlicous johon mahtuu yksi 280mm radi, ite aika mikko näissä vesileikeissä

äkkiseltään sanoisin, että pelatessa lämpiää kyllä melkoisesti, jos lämpökuormaa on 450W keskiarvolla yhdelle 280mm radille. Tuulettimet huutanee täysillä ja silti varmasti lämpöä piisaa.
 
Nesteen lämpöjen mukaan kiinnostaisi saada kennon tuulettimet säätämään mutta Enossa ei ole t sensor liitintä. Onko mitään Arduino pohjaisia diy ratkaisuja tullut millä saisi hwinfoon / fancontrol softaan näkymään tuon anturin lämmön? 3-4e Arduino tuntuisi järkevämmältä kun ostaa tuon takia jotain 60€ controlleria.
Tälläisen pistin ite tilaukseen. Eli jokin kiinalainen lämötilan mukaan säätyvä PWM ohjain. Kiinalaiseen tyyliin tuosta ei ota oikein selvää miten toimii esim. minimi nopeus on ilmeisesti joko 10% PWM signaali tai 800rpm. Kerron helmikuun lopussa miten toimi jos toimi.
 
Nyt tarvis jeesiä, kelasin pistää oman itx setin vesille ryzen 9 5900x ja strix 3080 ti, kotelona sspud meshlicous johon mahtuu yksi 280mm radi, ite aika mikko näissä vesileikeissä
Kyllä se melkeinpä tarvitsisi tuplat jäähyn pinta-alaa noita viilentämään, eli toinen samanmoinen kenno, tai yksi iso. Jos kotelon koko on esteenä, niin ulkoinen kenno on myös vaihtoehto. Tuolla yhdellä kennolla voisi jäähdyttää pelkän gpun tai cpun, mutta molemmat kierrossa ei teho riitä. Tulee todella meluisa, ja lämmöt karkaavat silti, eli menee vesijäähyn koko idea hukkaan.
 
Nyt tarvis jeesiä, kelasin pistää oman itx setin vesille ryzen 9 5900x ja strix 3080 ti, kotelona sspud meshlicous johon mahtuu yksi 280mm radi, ite aika mikko näissä vesileikeissä
En jotenkin kyllä usko että yhdellä pärjäät, koska tuottaa sen verran lämpöä nuo, laitettava vähintään toinen samanlainen johonkin.

Itse tykkään pitää muutenkin nesteen 30-32c max pelatessa.
 
Kyllä se melkeinpä tarvitsisi tuplat jäähyn pinta-alaa noita viilentämään, eli toinen samanmoinen kenno, tai yksi iso. Jos kotelon koko on esteenä, niin ulkoinen kenno on myös vaihtoehto. Tuolla yhdellä kennolla voisi jäähdyttää pelkän gpun tai cpun, mutta molemmat kierrossa ei teho riitä. Tulee todella meluisa, ja lämmöt karkaavat silti, eli menee vesijäähyn koko idea hukkaan.
Jos nyt cpun laitan vesille ni onko mitään ideaa miten lähtis toteuttaa esim mikä pumppu yms
 
Pelkän prossun jos laittaa niin ottaisin suoriltaan mielyttävimmän AIO jäähyn ja laittaisin sen.

jos kuitenkin haluaa sitten tehdä customia niin d5 lienee se paras vaihtoehto, onpahan riittävästi virtausta tuleviin projekteihinkin. Mutta pärjäät toki pienellä DDC:lläkin.
 
Pelkän prossun jos laittaa niin ottaisin suoriltaan mielyttävimmän AIO jäähyn ja laittaisin sen.

jos kuitenkin haluaa sitten tehdä customia niin d5 lienee se paras vaihtoehto, onpahan riittävästi virtausta tuleviin projekteihinkin. Mutta pärjäät toki pienellä DDC:lläkin.
Toisaalta jos haluaa mahdollisesti myöhemmin laajentaa looppia vaikka eri kotelossa, niin jättäisin aio:t pois.
Ja jos aikoo pysyä pienissä koteloissa, niin ddc mahtuu niihin paremmin.

Mutta nuo on käyttäjän itsensä jossiteltavia asioita.
 
Pistä MO-RA3 kotelon kylkeen kiinni, silloin saat pienen kotelon yhdellä tehokkaalla jäähyllä (jäähy saattaa tosin olla koteloa isompi)
 
DDC on muutenkin ihan ok pumppu, itse pyöritellyt cpu+gpu+vrm+mora420 settiä 20 prossan tehoilla. Huomattavasti pienempi kuin D5, ja varsinkin jos ilman säiliötä kasaa, niin DDC kanssa saa kyllä pieneenkin koteloon pakolliset.
 
Nyt on mun kone lopullisesti valmis, TOISTAISEKSI, alkaa ideat loppua edes mitä tuohon voisi laittaa enää.. Alkaa meinaa jäähdytys olemaan ihan tapissa lähestulkoon. :thumbsup:
CE420 & 2x XE480 - Olihan homma saada nuo XE letkut tuolta alhaalta kun ei saa tuota kovalevy kehikkoa irti, naurattaa kyllä ettei saa ja kotelo kumminkin 570€.. Säästöä! :rofl:


En tiedä oliko tähän jo joku ehtinyt vastata, mutta itsellä sama kotelo ja porasin tuon kovalevy kehikon niitit pois niin sai sen häiritsemästä kun itse en HDD kovoja käytä. Omassa setupissa 2x480mm monstat ja juuri suunnittelin pushpullia kun sen verran on lämpökuormaa että nousee joko meteli liikaa tai vedenlämpö. Kortteina 2080, 3090 (gpu että muistiblokit) ja prossuna 7800x. Tällä hetkellä louhinta pyörii molemmilla korteilla ja pelaan nyt 2080 kortilla louhinnan takia. Veden lämpö 40c ja huoneessa 26c joka johtuu louhintalaitteistosta.
 
En tiedä oliko tähän jo joku ehtinyt vastata, mutta itsellä sama kotelo ja porasin tuon kovalevy kehikon niitit pois niin sai sen häiritsemästä kun itse en HDD kovoja käytä. Omassa setupissa 2x480mm monstat ja juuri suunnittelin pushpullia kun sen verran on lämpökuormaa että nousee joko meteli liikaa tai vedenlämpö. Kortteina 2080, 3090 (gpu että muistiblokit) ja prossuna 7800x. Tällä hetkellä louhinta pyörii molemmilla korteilla ja pelaan nyt 2080 kortilla louhinnan takia. Veden lämpö 40c ja huoneessa 26c joka johtuu louhintalaitteistosta.
Mulla on vedenlämpö pelatessa 30-33c max, allekirjoituksesta näet mun koneen tiedot.

2x XE480 ja 1x CE420 Prossu kellotettu/muistit myös + näytönohjain on 1000W BIOS:lla.
Laitan liitteeksi pari kuvaa, en osaa ikinä päättää Punainen va Sininen. :D


IMG_20211229_170117.jpgIMG_20211229_170159.jpg
IMG_20220107_115458.jpgIMG_20220107_115141.jpg
 
Mulla on vedenlämpö pelatessa 30-33c max, allekirjoituksesta näet mun koneen tiedot.

2x XE480 ja 1x CE420 Prossu kellotettu/muistit myös + näytönohjain on 1000W BIOS:lla.
Laitan liitteeksi pari kuvaa, en osaa ikinä päättää Punainen va Sininen. :D


IMG_20211229_170117.jpgIMG_20211229_170159.jpg
IMG_20220107_115458.jpgIMG_20220107_115141.jpg

Sininen on aina varma valinta. Omasta kokoonpanosta en nyt laita kuvaa kun se on kesken, vanha vesisäiliö halkesi ja vuosi nesteet pöydälle. Vaihdoin pikaisesti EK Quantum 360mm säiliöön vanhoilla putkilla ja liian monella kulmaliittimelä niin pitäisi putket tehdä uusiksi jotta kehtaisi kuvaa laittaa.

Harkitsin kyllä itsekin lisääväni ylös vielä radin, mutta en tiedä viitsiikö kun painoa on jo ihan kiitettävästi.

Itse käytän EKWB sovellusta ja en keksi mitään huonoa sanottavaa, kaikki tuntuisi toimivan ja pitäisi lisätä lämpö sekä virtausmittari vielä kiertoon jotka myös odottaa asennusta.
 
Sininen on aina varma valinta. Omasta kokoonpanosta en nyt laita kuvaa kun se on kesken, vanha vesisäiliö halkesi ja vuosi nesteet pöydälle. Vaihdoin pikaisesti EK Quantum 360mm säiliöön vanhoilla putkilla ja liian monella kulmaliittimelä niin pitäisi putket tehdä uusiksi jotta kehtaisi kuvaa laittaa.

Harkitsin kyllä itsekin lisääväni ylös vielä radin, mutta en tiedä viitsiikö kun painoa on jo ihan kiitettävästi.

Itse käytän EKWB sovellusta ja en keksi mitään huonoa sanottavaa, kaikki tuntuisi toimivan ja pitäisi lisätä lämpö sekä virtausmittari vielä kiertoon jotka myös odottaa asennusta.
Itse käytän Argus Monitor, äärimmäisen hyvä. Kyllähän tämä painaa omilla hiluilla varmaan 45-50kg.

Mulla on tossa Extreme Glacial emolevyssä monoblokissa oma vedenlämpömittari/virtausmittari.
 
Heikosti on tullut looppia hoidettua ja se on nyt ollut koskemattomana noin 3v. Konetta kun piti siirtää niin päätimpä samalla vähän tarkemmin katsoa et mitäs loopille kuuluu ja hienosti on heatkillerin 1080 GPU blokista lähtenyt nikkelöinti käveleen ajansaatossa. Jännästi niistä kohtia missä neste ei käsittääkseni kulje.

blokki.jpg


EKWB:n CPU blokki joka myöskin nikkelöity niin nikkelit ovat nätisti paikallaa joten heatkillerin nikkelöinnin laatu jättää kyllä parantamisen varaa.
 
Millä lähtisitte tiivistämään kuvan kaltaisia n. 15mm leveitä rakoja? Ulkonäöllä ei niin suurta väliä, kunhan kestäisi radin lämmön (max.30-40C), pysyisi kiinni ja tarvittaessa lähtisi mahdollisimman siististi irti.

Erilaisia tiivisteitä tai ikkunateippiä miettinyt itse, mutta en tiedä onko hyviä pitemmän päälle.

Radina siis Supernova 1260 ja olisi tarvinnut pyöreärunkoiset 200mm tuulettimet, mutta käytän neliskanttisia 180 millisiä.
 

Liitteet

  • IMG_20220111_204744.jpg
    IMG_20220111_204744.jpg
    2,2 MB · Luettu: 110
Ite laittasin esim gorillateippiä tonne tuuletin "shroudin" päälle, peittäen nuo kiduksen muotoiset reiät. Voi jättää liimaa toki poistettaessa, mutta sen saa kyllä esim jollain IPA:lla pois.
 
Millä lähtisitte tiivistämään kuvan kaltaisia n. 15mm leveitä rakoja? Ulkonäöllä ei niin suurta väliä, kunhan kestäisi radin lämmön (max.30-40C), pysyisi kiinni ja tarvittaessa lähtisi mahdollisimman siististi irti.

Erilaisia tiivisteitä tai ikkunateippiä miettinyt itse, mutta en tiedä onko hyviä pitemmän päälle.

Radina siis Supernova 1260 ja olisi tarvinnut pyöreärunkoiset 200mm tuulettimet, mutta käytän neliskanttisia 180 millisiä.

ja jos tahtoo hifistellä niin jostain hankit mustaa polykarbonaaattilevyä ja laitat sen kaksipuoleisella teipillä kiinni/tippoilla liimaa. Näin saisi taatusti katseenkestävän ’täytön’, vaikkei sillä merkitystä ollutkaan ;p
 
Millä lähtisitte tiivistämään kuvan kaltaisia n. 15mm leveitä rakoja? Ulkonäöllä ei niin suurta väliä, kunhan kestäisi radin lämmön (max.30-40C), pysyisi kiinni ja tarvittaessa lähtisi mahdollisimman siististi irti.
Tunge siihen väliin tuommosta solukumieriste-makkaraa.

 
Pitääkö ton AMD Velocity blockin kiristys mutterit kiristää sormin ihan niin pohjaan kun menee vai pitääkö siihen jättää vähän väliä täyteen kireyteen? Kelailen vaan että joku tossa loopissa on ehkä väärin kun 3700x kellotettuna 4,45Ghz 1,4 voltilla ottaa puolen tunnin cinebechissä 83 asteen lämmöt. Vai onko normaalia? Veden lämpötila anturia ei vielä ole. Kinetic pumppu 50% n. 2500rpm ja kaikki kotelotuulettimet täysillä eli 1500rpm
 
Pitääkö ton AMD Velocity blockin kiristys mutterit kiristää sormin ihan niin pohjaan kun menee vai pitääkö siihen jättää vähän väliä täyteen kireyteen? Kelailen vaan että joku tossa loopissa on ehkä väärin kun 3700x kellotettuna 4,45Ghz 1,4 voltilla ottaa puolen tunnin cinebechissä 83 asteen lämmöt. Vai onko normaalia? Veden lämpötila anturia ei vielä ole. Kinetic pumppu 50% n. 2500rpm ja kaikki kotelotuulettimet täysillä eli 1500rpm
Itseasiassa en muistanu et kokeilin ilman PBOta, sen kun laitto takas päälle niin tippu 76 asteeseen maksimit
 
Eikö tuossa tule mukana ihan oma softa mikä vaikuttaa ihan pätevältä. Onko silloin edes tarvetta saada näkyviin HWinfossa lämpötiloja?
 
Ei olisi kiinnostunusta asennella turhia softia tai varsinkaan pyörittää niitä taustalla. HWinfolla monitoroin ja FanControllilla säädän tuulettimet niihin kun tulisi näkymään ilman mitään ylimääräisiä softia niin olisi juuri sopiva omaan käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom