Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Nossa lämpöantureissa on vielä se, että halvoissa PTC antureissa on vaihtelua eikä niitä ole mitenkään kalibroitu (tai ainakin todella karkeasti). Eli tämä vaihtelu vaikuttaa oman mutun perusteella enemmän kuin anturin varsinainen rakenne. Jos käyttää esim aquasuitee niin noita voi itse kalibroiba käyttämällä esim kuumemittaria ja säätää sitten anturin samaan lukemaan offsettiä lisäämällä/vähentämällä.
 
Itse omistan ton EK Quantum Kinetic TBE 200 D5 pumpun, niin millä nopeudella olette yleensä ajanut pumppua 24/7?
Minä säätänyt muistaakseni sen vedenlämmön mukaan menee.. Että selailessa/idle 40% (25-28c?), ja sitten luonnollisesti siitä korkeampi lämpö niin alkaa työntää.
Itse pitänyt 54% ja 2500rpm. 3x 360mm radia, gpu ja cpu kierrossa. Oma pumppuni on tuolla vielä "äänetön" mutta 2600rpm kuulisi jo näppäimistön ääreen.
 
Itse pitänyt 54% ja 2500rpm. 3x 360mm radia, gpu ja cpu kierrossa. Oma pumppuni on tuolla vielä "äänetön" mutta 2600rpm kuulisi jo näppäimistön ääreen.

Joo itselläni siis 40% (~1900rpm) käytössä, peleissä muistaakseni saattaa olla 60% max ja toistaiseksi on hyvin riittänyt ainakin tämän Loopin kiertoon.
Nestettä on kumminkin sisällä 1.8-2litraa :)

EDIT: Ylempää kun viittii lukea niin sieltä löytyy kierroslukuja mitä on mainittu.
IMG_20211006_175112.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Keskusteluissa ois kyllä älyttömän oleellista mainita nimenomaan kierrosluku eikä PWM%, koska itselläni pumppu pyörii noin 2400RPM kun ohjaus on noin 6%.
 
Joo itselläni siis 40% (~1900rpm) käytössä, peleissä muistaakseni saattaa olla 60% max ja toistaiseksi on hyvin riittänyt ainakin tämän Loopin kiertoon.
Nestettä on kumminkin sisällä 1.8-2litraa :)

EDIT: Ylempää kun viittii lukea niin sieltä löytyy kierroslukuja mitä on mainittu.
IMG_20211006_175112.jpg
Ei sillä nesteen määrällä ole olennaista merkitystä. Vaan sillä et minkä kaiken läpi sen veden pitää kulkea. CPU blokki kuristaa nyt eniten kaikista mahdollisista. Ja jos on ulkosta radia joka sattumoisin on yhtä erikoisesti laitettu kun itellä (laitettu roikkumaan pöydän kannen alle samalla kun kone ite pöydän päällä, koska sähköpöytä) niin sit ne korkeuserotkin tulee vähän sotkemaan kuviota.

Enkä ite oo huomannu muutenkaan et sillä olis mitään vaikutusta lämpöihin (paitsi negatiivisesti) jos laittaa pumpun runttamaan vettä nopeammin lämpöjen noustessa. Omat havainnot on ollu sitä luokkaa et ettii sen alimman RPM% mikä antaa parhaat veden lämpötilat ja naulaa kierrokset siihen ja kovaa ajoa. Siitä ylöspäin ryskyttämällä ei oikeastaan tapahdu mitään muuta kun äänentaso nousee ja omassa loopissa tais erittäin minimaalista vedenlämmön nousuakin olla, käynee ihan järkeen kun se pumppu alkaa imeskelemään enemmän virtaa ja jäähtyy sillä samalla nesteellä. Toki jos diggaa siitä et pumppu on työpöydällä matalemmilla kierroksilla kun rasituksessa, niin sit kai. Ite vaan huomasin et se pumpun ääni on huomattavasti häiritsevämpi siinä vaiheessa kun sen voi kuulla muuttuvan.

Mut ykskin D5 riittää yllättävän pitkälle. Oma setti tolla pöydän alle ruuvatulla mora 420:llä skulas ihan fine yhdenkin D5 kanssa, mutta lisäsin jokatapauksessa toisen ihan vaan et molempia voi pyöritellä pienemmillä kierroksilla, ironisesti kun se on se pumppu nyt mikä on äänekkäin värkki koko koneessa. Plussana kans se et jos yks D5 leipoo kiinni syystä tai toisesta niin ei ihan heti tartte korjaamolla olla, vaan sitä voi pyörittää yhdelläkin pumpulla kunnes saa korvaavan tilalle tai motivaatiota purkamiselle.

Mut noin 2200rpm nää mun kiina-D5:et rullaa (Barrowin pumput). Loopissa 1 pumppu säiliöllä, toinen menee suoraan pumpunkannen kautta ilman säiliötä. Perus 1 blokki GPU ja 1 CPU, letkua vitusti ton moran takia ja pari pikaliitintä välissä, nekin jotain Barrowin maksimit kuristavia vehkeitä kun Alphacoolin paskat vuoti suoraan paketista.
 
Ei sillä nesteen määrällä ole olennaista merkitystä. Vaan sillä et minkä kaiken läpi sen veden pitää kulkea. CPU blokki kuristaa nyt eniten kaikista mahdollisista. Ja jos on ulkosta radia joka sattumoisin on yhtä erikoisesti laitettu kun itellä (laitettu roikkumaan pöydän kannen alle samalla kun kone ite pöydän päällä, koska sähköpöytä) niin sit ne korkeuserotkin tulee vähän sotkemaan kuviota.

Enkä ite oo huomannu muutenkaan et sillä olis mitään vaikutusta lämpöihin (paitsi negatiivisesti) jos laittaa pumpun runttamaan vettä nopeammin lämpöjen noustessa. Omat havainnot on ollu sitä luokkaa et ettii sen alimman RPM% mikä antaa parhaat veden lämpötilat ja naulaa kierrokset siihen ja kovaa ajoa. Siitä ylöspäin ryskyttämällä ei oikeastaan tapahdu mitään muuta kun äänentaso nousee ja omassa loopissa tais erittäin minimaalista vedenlämmön nousuakin olla, käynee ihan järkeen kun se pumppu alkaa imeskelemään enemmän virtaa ja jäähtyy sillä samalla nesteellä. Toki jos diggaa siitä et pumppu on työpöydällä matalemmilla kierroksilla kun rasituksessa, niin sit kai. Ite vaan huomasin et se pumpun ääni on huomattavasti häiritsevämpi siinä vaiheessa kun sen voi kuulla muuttuvan.

Mut ykskin D5 riittää yllättävän pitkälle. Oma setti tolla pöydän alle ruuvatulla mora 420:llä skulas ihan fine yhdenkin D5 kanssa, mutta lisäsin jokatapauksessa toisen ihan vaan et molempia voi pyöritellä pienemmillä kierroksilla, ironisesti kun se on se pumppu nyt mikä on äänekkäin värkki koko koneessa. Plussana kans se et jos yks D5 leipoo kiinni syystä tai toisesta niin ei ihan heti tartte korjaamolla olla, vaan sitä voi pyörittää yhdelläkin pumpulla kunnes saa korvaavan tilalle tai motivaatiota purkamiselle.

Mut noin 2200rpm nää mun kiina-D5:et rullaa (Barrowin pumput). Loopissa 1 pumppu säiliöllä, toinen menee suoraan pumpunkannen kautta ilman säiliötä. Perus 1 blokki GPU ja 1 CPU, letkua vitusti ton moran takia ja pari pikaliitintä välissä, nekin jotain Barrowin maksimit kuristavia vehkeitä kun Alphacoolin paskat vuoti suoraan paketista.
Korkeuseroilla ei ole suljetussa systeemissä myöskään mitään merkitystä. Ainoastaan komponenttien ja putkien/letkujen virtaushäviöt.
 
Vihdoinkin EK julkaisi omalle 3090 kortille active backplaten ja blokin. Tilattu/ennakkotilattu nyt, toivottavasti toimitusajat pitävät paikkaansa, niin saa ensikuussa Alphacoolin blokin vaihtoon.

Onko kukaan laittanut Lian li O11 XL koteloon pumppua "back chamberiin", eli virtalähteen kanssa samalle puolelle? Tekisi mieli muuttaa samalla looppia hieman kliinimmäksi.

Ja jos jollakulla on tarvetta Alphacoolin MSI 3080/3090 Trio X blokille, niin sellainen tulee tarjolle sopuhintaan kunhan uudet rojut saapuvat.

Olen laittanut o11 back chamberiin pumpun. Laitoin virtalähteen ylimpään kohtaan ja pumpulle porasin lattiaan reiät.
 
Onko kukaan asennellut 3080 Strixiin Bykskin blokkia? Lämpötyynyjen koko kiinnostais vai pitääkö mittailla ite kun blokki saapuu?
 
Sama täällä O11 Minin kanssa. Virtalähde ylös, pumppu(2 x DDC messinkisellä pumptopilla)alas kumitassujen varaan kevyellä liimalla. Kattoon porasin reiät ja kiinnitin epoksilla G1/4 kierteet ulkoisen radin letkuja varten.

Oikein siisti ja toimiva ratkaisu. Takakammiohan on kohtuu tilava jopa Minissä ja sinne saisi mukavasti varmaan vesisäiliönkin.

Onko kukaan laittanut Lian li O11 XL koteloon pumppua "back chamberiin", eli virtalähteen kanssa samalle puolelle? Tekisi mieli muuttaa samalla looppia hieman kliinimmäksi.
Olen laittanut o11 back chamberiin pumpun. Laitoin virtalähteen ylimpään kohtaan ja pumpulle porasin lattiaan reiät.
 
Olen laittanut o11 back chamberiin pumpun. Laitoin virtalähteen ylimpään kohtaan ja pumpulle porasin lattiaan reiät.
Sama täällä O11 Minin kanssa. Virtalähde ylös, pumppu(2 x DDC messinkisellä pumptopilla)alas kumitassujen varaan kevyellä liimalla. Kattoon porasin reiät ja kiinnitin epoksilla G1/4 kierteet ulkoisen radin letkuja varten.

Oikein siisti ja toimiva ratkaisu. Takakammiohan on kohtuu tilava jopa Minissä ja sinne saisi mukavasti varmaan vesisäiliönkin.

Kuvat ois kivoja! :p

Pääsee huoltamaan loopin, kunhan uusi GPU blokki saapuu. Samalla olisi tarkoitus vaihtaa näkyvät letkut koviin putkiin ja pumppu saa siirtyä piiloon.
 
Huoltoseisokki täälläkin joten räpsäisin parit kuvat.

O11 Minin peräkammarissa riittää lääniä:
20211103_192531.jpg

Läpiviennit
20211103_192623.jpg
Kuvat ois kivoja! :p

Pääsee huoltamaan loopin, kunhan uusi GPU blokki saapuu. Samalla olisi tarkoitus vaihtaa näkyvät letkut koviin putkiin ja pumppu saa siirtyä piiloon.
 
Huoltoseisokki täälläkin joten räpsäisin parit kuvat.

O11 Minin peräkammarissa riittää lääniä:
20211103_192531.jpg

Läpiviennit
20211103_192623.jpg
Kuuluuko toi kossupullo ihan vakiovarusteisiin huoltohommien yhteydessä? Kaverin puolesta kyselen :hmm:

Mut joo, tonne O11 Minin taake mahtuu kyllä tavaraa ihan kivasti. O11 Mini Airin takahutlariin vielä enemmän sen ATX virtistuen myötä. Toki Minissä pitää ottaa huomioon se et sitä virtalähteen alla olevaa kovokelkkaa ei voi siinä tapauksessa käyttää, ja itellä on ainakin sen verran piuhaa koko härvelissä et ne toiset SSD-mountit on ihan suoraan poissa laskuista jos meinas sivukyljen saada kiinnikkin. Ei toki M2-miehiä koske, mutta itellä ainakin tulis ongelma siinä vaiheessa jos pumpun tonne peräkammarin puolelle meinas sorvata.

Varmaan myös siitä kiinni et paljonko piuhoja virtikseltä tarvii. Mulla on melkeen kaikki käytössä kun pumput syö molexia ja kovot sataa aika kovissa määrin.
 
Kossupullo on vesisäiliö :cool:

Pumput on myös Molexia, mutta sovittimen kautta emolevylle. Sen piuhan pystyi siis jättämään pois virtalähteestä + nopeussäätö onnistuu samalla tuulettimien kanssa.
 
Itse olen vakavissaan ihan harrastus mielessä ajatellut, että jos ostaisin vielä 1x EK CE 420 oman kotelon (Corsair 1000D) kattoon, vaikka keulassa onkin jo 2x EK XE 480.
Eli jäähdytysteho ei todellakaan jää jalkoihin missään vaiheessa tulevaisuudessa edes.. Tämä rakentelu vaan on mukavaa puuhaa.

EDIT: Lähinnä mietin riittääkö tuo 1x EK TBE 200 pumppu pyörittää 3 paksua/pitkää radia niin että virtaus säilyy hyvänä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen vakavissaan ihan harrastus mielessä ajatellut, että jos ostaisin vielä 1x EK CE 420 oman kotelon (Corsair 1000D) kattoon, vaikka keulassa onkin jo 2x EK XE 480.
Eli jäähdytysteho ei todellakaan jää jalkoihin missään vaiheessa tulevaisuudessa edes.. Tämä rakentelu vaan on mukavaa puuhaa.

EDIT: Lähinnä mietin riittääkö tuo 1x EK TBE 200 pumppu pyörittää 3 paksua/pitkää radia niin että virtaus säilyy hyvänä.

Hyvin pitäisi riittää :thumbsup: itsellä samassa kotelossa alphacoolin 2x 45/360 radia keulassa ja 45/420 katossa, virtaus mittaria + cpu ja gpu ja hienosti riittää barrowin D5 kopio pumppu ☺
Kannattaa tarkkaan mitata miten se 420 sinne kattoon mahtuu, voi nimittäin tulla vähän ahdasta jos letku/putki liitännät on ylhäällä noissa keulan radeissa :hmm:

Edit: lisäys;
Luulisin tosiaan, että paksuissa radeissa pienempi virtausvastus, kun on enemmän kanavia mistä nesteen kulkea :hmm:
 
Hyvin pitäisi riittää :thumbsup: itsellä samassa kotelossa alphacoolin 2x 45/360 radia keulassa ja 45/420 katossa, virtaus mittaria + cpu ja gpu ja hienosti riittää barrowin D5 kopio pumppu ☺
Kannattaa tarkkaan mitata miten se 420 sinne kattoon mahtuu, voi nimittäin tulla vähän ahdasta jos letku/putki liitännät on ylhäällä noissa keulan radeissa :hmm:

Edit: lisäys;
Luulisin tosiaan, että paksuissa radeissa pienempi virtausvastus, kun on enemmän kanavia mistä nesteen kulkea :hmm:

Ahdas voi olla, mutta eilen laskin että pitäisi mahtua. Tuulettimet kehikon yläpuolelle ja radi kehikon alapuolelle. Täytyy vielä mitata uudelleen että varmasti mahtuu ja noita letkuja voi muokata (3m tallessa ja liittimiä reilusti), sit olisi ainaki elinkaaren ajan riittävä jäähdytysteho.. :D 1x 45/420 ja 2x 60/480. Virtausmittaria mulla ei ole kun jotenkin noihin letkuihin sitä ei saa fiksusti tai siististi, enkä tiedä onko niin välttämätön. :)

EDIT: Kyllähän se EK CE 420 tuli tilattua kattoon, pääsee viikonloppuna asentelemaan. Vaikka ne lämmöt ei varmaan juuri muutu kun rasituksessa, mutta voi sanoa että on VIILEÄ ja ei jäähdytysteho lopu kesken koskaan. :)

IMG_20211107_131148.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kotelon vaihto aavistuksen isompaan (Silentium Regnum RG4T -> Silentium Signum SG7V) edessä. Nyt kokoonpanossa 240 ja 360 radit, uuteenkin koteloon laitan 360 eteen ja 240 kattoon, onko lämpöjen kannalta merkitystä että sijoitanko kattoon tulevan radin kahteen ensimmäiseen vai kahteen perimmäiseen tuuletinkohtaan?
 
Kotelon vaihto aavistuksen isompaan (Silentium Regnum RG4T -> Silentium Signum SG7V) edessä. Nyt kokoonpanossa 240 ja 360 radit, uuteenkin koteloon laitan 360 eteen ja 240 kattoon, onko lämpöjen kannalta merkitystä että sijoitanko kattoon tulevan radin kahteen ensimmäiseen vai kahteen perimmäiseen tuuletinkohtaan?
Itse laittaisin sen vaihtoehdon, joka on asennukseltaan helpompi ja/tai esteettisesti miellyttävämpi. Luulen, ettei sijoittelulla saa luotua merkittävää lämpötilaeroa.
 
Phanteksin T30 on rewikoiden ja speksien mukaan laadukas tuuletin myös paineentuotoltaan. Kolmepäkki kustantaa esimerkiksi Jimmsillä 120 mm koossa 89 euroa.
Tulevaan koneeseen tarvitsen Mo-Ra3 -syyläriin joko 9 kpl 120 mm tuulettimia tai 9 kpl 140 mm tuulettimia. Näin ollen kustannus alkaa muodostua merkittäväksi tuuletinta valittaessa.

Mitkä tai mikä tuuletin on tällä hetkellä hinta-laatu -suhteeltaan parasta syyläriin? 120 mm koossa? 140 mm koossa?

EDIT: oletko samaa mieltä tämän kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Tulevaan koneeseen tarvitsen Mo-Ra3 -syyläriin joko 9 kpl 120 mm tuulettimia tai 9 kpl 140 mm tuulettimia. Näin ollen kustannus alkaa muodostua merkittäväksi tuuletinta valittaessa.
Nyt ois olennaista tietää mitä jäähdytetään. Voi olla, että et tarvitse yli 1000rpm, jolloin on turha maksaa paljoa tuulettimista.
 
Nyt ois olennaista tietää mitä jäähdytetään. Voi olla, että et tarvitse yli 1000rpm, jolloin on turha maksaa paljoa tuulettimista.
Minun mielestäni tähän on hinta-laatu suhteeltaan sopiva, jos siis ei tarvitse olla RGB:


 
Tämä.

Mora ei yleisesti ottaen reagoi merkittävästi RPM muutoksiin kunhan ilmavirtaa on alkujaan edes vähän. Esim. Arctic P12:sta 600 rpm -> täysille tuo ehkä pari astetta lisää jäähdytystä, jos sitäkään.

9x120 voi Mora 360:ssä myös korvata 4 x 180:llä(420:ssä 4x200?). Itselläni Silverstonen AP181:t ovat ajaneet asiansa tässä käytössä. Jälkimmäisenkokoisten föönien saatavuus kohtuuhintaan on toki hieman heikko.

Nyt ois olennaista tietää mitä jäähdytetään. Voi olla, että et tarvitse yli 1000rpm, jolloin on turha maksaa paljoa tuulettimista.
 
Kiitos vastauksista. Tuo on varmasti totta, että saattaa olla huipputuulettimet turhia, kun kuitenkin kierroksia on vain se 600-1000 rpm. Jäähdytettävä kokoonpano on noin luokkaa i5-12600k tai Ryyzä 5800x + RTX2080 Super.

Edit: toisaalta arvostan hiljaisuutta, joten jos lisäpanostuksella riittävän jäähdytystehon saavuttamiseksi voin käyttää alempaa kierrosnopeutta, voisi parempien tuulettimien hankinta ollakin perusteltua?
 
Olen rakentamassa ensimmäistä custom looppiani: 6900 XT ref, Ryzen 5800X:lle, Fractal Design Define 7, 360 ja 240 mm PE-sarjan radiaattorit, Quantum Vector & EK AM4-blokki. Kaikki tavara on EK:lta.

Luin täältä, että ihmiset ovat Nvidia-puolella vaihtaneet hyvällä menestyksellä lämpötyynyjä ja tahnoja, etenkin 3090:aan, joten yritin hakea tietoa moisesta verkosta. Löysin vahvoja näkemyksiä, että EK:n tyynyt ja tahnat ovat kuraa ja pitäisi vaihtaa paremmat tilalle heti alkuun. En kuitenkaan löytänyt mitään kontrolloiduissa olosuhteissa tehtyä testiä aihesta.

Osaatteko pointata johonki kunnolliseen testiin aiheesta? Mikä on oma näkemyksenne aiheesta tuolla kombolla?

Pahoittelut, jos asia on puitu jo perinpohjin. Yritin tehdä hakuja foorumilta(kin), mutta en löytänyt muuta kuin joitain yksittäisten ihmisten omia kokemuksia Nvidian kanssa.
 
Olen rakentamassa ensimmäistä custom looppiani: 6900 XT ref, Ryzen 5800X:lle, Fractal Design Define 7, 360 ja 240 mm PE-sarjan radiaattorit, Quantum Vector & EK AM4-blokki. Kaikki tavara on EK:lta.

Luin täältä, että ihmiset ovat Nvidia-puolella vaihtaneet hyvällä menestyksellä lämpötyynyjä ja tahnoja, etenkin 3090:aan, joten yritin hakea tietoa moisesta verkosta. Löysin vahvoja näkemyksiä, että EK:n tyynyt ja tahnat ovat kuraa ja pitäisi vaihtaa paremmat tilalle heti alkuun. En kuitenkaan löytänyt mitään kontrolloiduissa olosuhteissa tehtyä testiä aihesta.

Osaatteko pointata johonki kunnolliseen testiin aiheesta? Mikä on oma näkemyksenne aiheesta tuolla kombolla?

Pahoittelut, jos asia on puitu jo perinpohjin. Yritin tehdä hakuja foorumilta(kin), mutta en löytänyt muuta kuin joitain yksittäisten ihmisten omia kokemuksia Nvidian kanssa.
EK:n tyynyt menee ihan hyvin 6900 XT:n kanssa, kun siinä ei ole virtasyöppöjä GDDR6X muisteja.
 
Olen rakentamassa ensimmäistä custom looppiani: 6900 XT ref, Ryzen 5800X:lle, Fractal Design Define 7, 360 ja 240 mm PE-sarjan radiaattorit, Quantum Vector & EK AM4-blokki. Kaikki tavara on EK:lta.

Luin täältä, että ihmiset ovat Nvidia-puolella vaihtaneet hyvällä menestyksellä lämpötyynyjä ja tahnoja, etenkin 3090:aan, joten yritin hakea tietoa moisesta verkosta. Löysin vahvoja näkemyksiä, että EK:n tyynyt ja tahnat ovat kuraa ja pitäisi vaihtaa paremmat tilalle heti alkuun. En kuitenkaan löytänyt mitään kontrolloiduissa olosuhteissa tehtyä testiä aihesta.

Osaatteko pointata johonki kunnolliseen testiin aiheesta? Mikä on oma näkemyksenne aiheesta tuolla kombolla?

Pahoittelut, jos asia on puitu jo perinpohjin. Yritin tehdä hakuja foorumilta(kin), mutta en löytänyt muuta kuin joitain yksittäisten ihmisten omia kokemuksia Nvidian kanssa.
3080 ketjussa on tuosta juttua, ja ihan isketty laskutoimitukset tiskiin kuinka paljon teoriassa lämmöt paranee ja kuinka paljon ne käytännössä parani.

Esimerkiksi EK:n 3080 referenssi blokilla oli 20 asteen erot muistien lämmöissä kun itse vaihdoin EK:n hötön Thermalright Odyssey tyynyihin (94C vs. 76C).
3,5W/mK vastaan 12,8W/mK.
 
Edit: toisaalta arvostan hiljaisuutta, joten jos lisäpanostuksella riittävän jäähdytystehon saavuttamiseksi voin käyttää alempaa kierrosnopeutta, voisi parempien tuulettimien hankinta ollakin perusteltua?

Esim. aikaisemmin mainittu Arctic P12/14 on erittäin hijainen mainitsemallasi kierroslukualueella ja liikuttaa silti hyvin ilmaa. Muistaakseni testeissä erinäisten Noctuoiden tasolla tai hiljaisempiakin. Moran kanssa sen saa säädettyä käytännössä huoneen taustamelusta erottumattomaksi, hyvän jäähdytystehon säilyttäen. Mora on niin harvaa tekoa.
 
Esim. aikaisemmin mainittu Arctic P12/14 on erittäin hijainen mainitsemallasi kierroslukualueella ja liikuttaa silti hyvin ilmaa. Muistaakseni testeissä erinäisten Noctuoiden tasolla tai hiljaisempiakin. Moran kanssa sen saa säädettyä käytännössä huoneen taustamelusta erottumattomaksi, hyvän jäähdytystehon säilyttäen. Mora on niin harvaa tekoa.
Selvä homma kiitos!

Hommaan nuo Arctic P12/14 tai 180mm -tuulettimet riippuen miten tulee tuulettimia BF-tarjouksiin.
 
Kiitos kommenteista kysymykseeni EK:n tahnoista ja tyynyistä. Jotenkin tuntuisi, että kannattaisi uhrata se marginaalinen muutama kymppi ja päivittää tyynyt ja tahnat parhaisiin kohtuuvaivalla saatavilla oleviin, jos sillä on edes joidenkin asteiden vaikutus lämpötiloihin. Valitettavasti Thermalright näyttäisi olevan vaikeasti saatavilla EU:n alueelta, Suomesta puhumattakaan. Kryonautia minulla taitaakin olla puolikas tuubi, joten ehkä senkin ensin voisi käyttää pois.
 
Tulevaan koneeseen tarvitsen Mo-Ra3 -syyläriin joko 9 kpl 120 mm tuulettimia tai 9 kpl 140 mm tuulettimia.

Minä suosittelen ennemmin 4kpl 200mm tuulettimia. Minulla on ollut MO-RA3:ssa ensin 9x120mm Noctuat @800RPM, jotka tuhisivat vain hieman turhan kovaa. Sitten päivitin isompaan MO-RA3:een missä testasin 9xP14 @<400RPM, jotka hädin tuskin siirtivät ilmaa ollenkaan ja häiritsivät äänellään yhtään kovemmilla kierroksilla. 200mm Noctuat puhaltavat tarpeeksi ilmaa jo 360RPM nopeudella, jolloin ne ovat ihan oikeasti hiljaiset. Pienempi tuuletinmäärä on myös helpompi asentaa.

Useimmat varmastikin kokevat huomattavasti isommillakin kierroksilla pyörivät tuulettimet hiljaisiksi.
 
Kiitos kommenteista kysymykseeni EK:n tahnoista ja tyynyistä. Jotenkin tuntuisi, että kannattaisi uhrata se marginaalinen muutama kymppi ja päivittää tyynyt ja tahnat parhaisiin kohtuuvaivalla saatavilla oleviin, jos sillä on edes joidenkin asteiden vaikutus lämpötiloihin. Valitettavasti Thermalright näyttäisi olevan vaikeasti saatavilla EU:n alueelta, Suomesta puhumattakaan. Kryonautia minulla taitaakin olla puolikas tuubi, joten ehkä senkin ensin voisi käyttää pois.

Thermalright tyynyä saa amazonista kohtuu hintaan.

https://www.amazon.de/dp/B08Z785SDR/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_X7B23VS62EK55TJ9AKSG?psc=1
 
Juu, huomasinkin vielä eilen tuon Amazonin ja pistin ison Kryonautin mukaan, että ssin ilmaisen kuljetuksen.
 
Noi articin p14 menee moran kanssa senkin puolesta kätevästi, kun niissä on itsessään mahdollisuus ketjuttaa liittimet.
Omassa 420:ssä on 5x p14 ja 4x noctuan redux p mallia.
Kierrokset molemmilla niin matalat, ettei noista kyllä eroja löydä. Lämpimästi suosittelen arcticeja, vaikka ilmeisesti joillakin ollut laadun kanssa sanomista. Omat ei tikitä ainakaan.
 
Tervehdys! Ensimmäistä looppia rakentamassa ja huomasin että gpu:n blokista lähti joku metallinen osa liikkeelle kun täytin loopin, kokonais kuvassa vielä paikoillaan ja lähikuvassa siirtynyt, tarviiko olla huolissaan jos ei vuotoja ja lämmöt ok? Ei heti kehtais purkaa ku muutama tunti mennyt putkissa ja muussa ihmettelyssä (osat ihan uusia ja suoraan ek:LTA tilattu)
 

Liitteet

  • IMG_20211112_214238.jpg
    IMG_20211112_214238.jpg
    2,3 MB · Luettu: 193
  • IMG_20211112_205043.jpg
    IMG_20211112_205043.jpg
    2,4 MB · Luettu: 188
Näyttää irroneelta jetplatelta. Sen tehtävänä on ohjata veden virtausta kuvan keskellä näkyvälle "jäähdytysrihmastolle". Irtoamisen ei pitäisi vaikuttaa vedenpitävyyteen mutta se voi hieman huonontaa jäähdytystehoa.
 
Rivasto. Jäähdytysrivasto. Sienillä on rihmasto :rofl:

*edit*

Kannattaa purkaa ja ottaa blokki auki. Ei 'jetplaten' eli virtauslevyn pitäis liikkua, joten heti herää kysymys siitä että kantaako joku tiiviste blokissa tai onko osa ruuveista löysällä, tai jotain muuta feelua. Niinkuin punakuono tuossa edellä sanoi niin toi levy ohjaa veden ton jäähdytysrivaston läpi. Oon joskus unohtanu ton platen CPU-blokista pois kun oon tehny vuosihuoltoo, niin se nosti lämpöjä jotain kymmenkunta astetta. Riippuu toki blokista, että paljonko se blokin muoto ilman ohjainlevyä pakottaa vettä rivaston läpi.
 
Omaan silmään näyttää, että sieltä puuttuu sen jet platen paikallaan pitävä o-rengas, mikä pitäisi olla blokin kannen ja ton levyn välissä.
 
Tulipa mielenkiintoinen aihe esille, kuinka usein näillä tiivisteillä voi kiristellä edes taas tai käyttään ylipäätään? Kun mullakin pari liitintä ollut niin monet kerrat auki ja kiristetty kunnolla.
Meinaa kysyin Jimm's niin ei ole pelkkiä tiivisteitä olemassakaan?! Onko ideoita vai löytyyköhän jostain tiiviste lajitelmasta uusia Hydrauliikka liike yms? Tuntuu hieman hölmöltä ostaa 8-10e uudet liittimet tiivisteiden takia.. :hmm:

 
Tulipa mielenkiintoinen aihe esille, kuinka usein näillä tiivisteillä voi kiristellä edes taas tai käyttään ylipäätään? Kun mullakin pari liitintä ollut niin monet kerrat auki ja kiristetty kunnolla.
Meinaa kysyin Jimm's niin ei ole pelkkiä tiivisteitä olemassakaan?! Onko ideoita vai löytyyköhän jostain tiiviste lajitelmasta uusia Hydrauliikka liike yms? Tuntuu hieman hölmöltä ostaa 8-10e uudet liittimet tiivisteiden takia.. :hmm:


Jos nätisti käyttää eikä ylikiristä järkyttävästi, niin kyllä ne kestää aika monta avaamis/sulkemiskertaa. Sitten kun alkavat tuntua karkeilta, tulee naarmuja, viiltoja tai epämuodostumia on aika vaihtaa.


... ei ole olemassakaan. :rofl:
 
Jos nätisti käyttää eikä ylikiristä järkyttävästi, niin kyllä ne kestää aika monta avaamis/sulkemiskertaa. Sitten kun alkavat tuntua karkeilta, tulee naarmuja, viiltoja tai epämuodostumia on aika vaihtaa.


... ei ole olemassakaan. :rofl:
Jep! :D Näin arvelinkin, en kerinnyt vielä itse EK sivuilta katsoa..
Koska liitin ei ikinä mene miksikään normaali käytössä, ainoastaan tiivisteet jos jotkut.

Kiitos linkistä!
 
Pc:n päivittely on lähtenyt totaalisesti hanskasta ja nyt puuttuu enää jäähdytys..

Koppa: FD Torrent
Emo: Asus ROG STRIX B550-E
Prossu: 5900x ryyzeni
Näyttis: joku 3070 varmaan tähän hätään. Tämä tarkoitus jollain aikataululla uppia mahdollisesti 3090 ja lisätä se looppiin. Nyt siis vielä saa rouskuttaa omalla jäähdytyksellään.

Ekwb:n configuraattorilla on lähdetty liikenteeseen ja sen tuloksena about tällainen paketti. Tuo 420mm radi voi olla tiukka sovitus mutta ilmeisesti sen sinne saa sovitettua. Nuo tuulettimet kyseenalaistan jos hyödyntääkin kotelon omia tuulettimia, jotka ovat ainakin jossain fd:n aio-paketeissa käytössä jäähdytyksessä. Eli lienevät siis ihan yhtä päteviä tuon ekwb:n jäähdyttimen jäähdytykseen.

Onko jotain mitä pitää vielä ottaa huomioon? Tai siis mikä on se sudenkuoppa mihin nyt olen astumassa. Tyhjennykseen drain valve varmaan kannattaa ympätä? Mitä muuta. Putkien paksuudet on kans hiukan aiheuttanut harmaita.. Mut taitaa olla lähinnä visuaalinen kulma.
 
Pc:n päivittely on lähtenyt totaalisesti hanskasta ja nyt puuttuu enää jäähdytys..

Koppa: FD Torrent
Emo: Asus ROG STRIX B550-E
Prossu: 5900x ryyzeni
Näyttis: joku 3070 varmaan tähän hätään. Tämä tarkoitus jollain aikataululla uppia mahdollisesti 3090 ja lisätä se looppiin. Nyt siis vielä saa rouskuttaa omalla jäähdytyksellään.

Ekwb:n configuraattorilla on lähdetty liikenteeseen ja sen tuloksena about tällainen paketti. Tuo 420mm radi voi olla tiukka sovitus mutta ilmeisesti sen sinne saa sovitettua. Nuo tuulettimet kyseenalaistan jos hyödyntääkin kotelon omia tuulettimia, jotka ovat ainakin jossain fd:n aio-paketeissa käytössä jäähdytyksessä. Eli lienevät siis ihan yhtä päteviä tuon ekwb:n jäähdyttimen jäähdytykseen.

Onko jotain mitä pitää vielä ottaa huomioon? Tai siis mikä on se sudenkuoppa mihin nyt olen astumassa. Tyhjennykseen drain valve varmaan kannattaa ympätä? Mitä muuta. Putkien paksuudet on kans hiukan aiheuttanut harmaita.. Mut taitaa olla lähinnä visuaalinen kulma.
Vaihtaisin nuo tuulettimet ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta. Noita saa ketjutettua niin ei tarvitse splittereitä. Ja tuon EK:n SE radin johonkin pakumpaan ellei jopa 360 + 240mm radeihin. EK SE jäähdytyskyky hieman vaimea. Toki tuulettimetkin sitten 120mm :) Liittimiä myös muutama lisää jos laitat GPU:n vesille ja jos siirryt 2 radiin.
 
Pc:n päivittely on lähtenyt totaalisesti hanskasta ja nyt puuttuu enää jäähdytys..

Koppa: FD Torrent
Emo: Asus ROG STRIX B550-E
Prossu: 5900x ryyzeni
Näyttis: joku 3070 varmaan tähän hätään. Tämä tarkoitus jollain aikataululla uppia mahdollisesti 3090 ja lisätä se looppiin. Nyt siis vielä saa rouskuttaa omalla jäähdytyksellään.

Ekwb:n configuraattorilla on lähdetty liikenteeseen ja sen tuloksena about tällainen paketti. Tuo 420mm radi voi olla tiukka sovitus mutta ilmeisesti sen sinne saa sovitettua. Nuo tuulettimet kyseenalaistan jos hyödyntääkin kotelon omia tuulettimia, jotka ovat ainakin jossain fd:n aio-paketeissa käytössä jäähdytyksessä. Eli lienevät siis ihan yhtä päteviä tuon ekwb:n jäähdyttimen jäähdytykseen.

Onko jotain mitä pitää vielä ottaa huomioon? Tai siis mikä on se sudenkuoppa mihin nyt olen astumassa. Tyhjennykseen drain valve varmaan kannattaa ympätä? Mitä muuta. Putkien paksuudet on kans hiukan aiheuttanut harmaita.. Mut taitaa olla lähinnä visuaalinen kulma.
Tervetuloa kerhoon, tiedän fiiliksen kun kaikki lähtee käsistä. Kokemuksen rintaäänellä puhun, tänä vuonna mennyt tietokoneeseen 6-7t euroa kokonaisuudessaan ... :hmm: :rofl:
Itse ainakin tehnyt koko Loopin EK:n kamoilla ja nimenomaa 12/16 letkuilla ja 2x XE 480 + 1x CE 420, TBE 200 ja ei voi kun olla tyytyväinen jäähdytystehoon. Suosittelen laittaa sen tyhjennysventtiilin myös, helpottaa huomattavasti tulevaisuudessa jos meinaa tehdä muutoksia looppiin kun mainitsit että näytönohjain on tulossa myös Looppiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan noita hyviä ajatuksia tulikin jo. Vardareilla on aika heikko maine, lähinnä luotettavuuden kannalta. Arcticit on melko ylivoimaiset hinta/laatusuhteeltaan ja 140mm versio jossain testissä "paras tuuletin, hinnasta välittämättä". Pahasti pieleen niillä ei siis mene.

Radiaattoreissa pinta-ala > *. Paksuus vaikuttaa yllättävän vähän ja 60mm:sta alkaen alkaa vaatia joko hitosti kierroksia (=ääntä) tai push/pull -konfiguraation fööneiltä. Yksi 420mm EK SE saattaa olla hiukan nafti 5900x + 3070 -kombolle. Kyllä sen varmasti viileänä saa pysymään, mutta ihan äänettömillä kierroksilla tuulettimia ei voi pyörittää.

*edit* Luin uudelleen, 3070 tulossa ilmalla. Sit riittää enemmän kuin hyvin. 3090:n tullessa mukaan looppiin yllä oleva enemmän kuin validi "huoli".

Muista myös joku tapa mitata nesteen lämpöä.

Putkien paksuudella ei ole suorituskyvyn kannalta mitään väliä, se ahtain paikka putkessa on joka tapauksessa liittimen G1/4 -puolen sisähalkaisija.

Loopin tarkkailuun ja ohjaamiseen gold standard on Aqua Computer (quadro tai octo).

Lapasesta lähtemisen vaara on ... kohtuullinen (ks. sig).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 504 129
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom