Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Niin tosiaan noi tuulettimet oli hiukan kysymysmerkki alkujaankin. Kuten jo yritin hieman avata niin mielessä kävi hyödyntää noita fd:n kopan mukana tulleita tuulettimia tuon radin jäähdytykseen. Onko kuolleena syntynyt ajatus? Ne tosiaan jossain aio setupeissa näkyi olevan myös käytössä.. Ek:n configuraattorilla ei saanut ce 420mm tuohon etupositioon joten oletan että se ei varmaan siihen mene. Eli mahdollisesti näyttiksen kiertoon lisäämisen yhteydessä pitää harkita pohjalle toisen jäähdyttimen lisäilyä.
 
Nuo kotelotuulettimet ovat kyllä luonteeltaan ilmavirtapainotteiset. Varmasti ne jotenkin 30mm radiaattorin päällä toimivat, mutta radikäytössä staattinen paine on se oleellinen määre, se siis kertoo kuinka hyvin tuuletin pystyy työntämään ilmaa "esteen" läpi.

FD Prisma AL-14
Staattinen paine: 1.07 mmH2O

Arctic P14
Staattinen paine: 2.4 mm H2O

Noissa ei toki kerrota millä kierrosluvulla ko. lukema saavutetaan.
 
Rivasto. Jäähdytysrivasto. Sienillä on rihmasto :rofl:

*edit*

Kannattaa purkaa ja ottaa blokki auki. Ei 'jetplaten' eli virtauslevyn pitäis liikkua, joten heti herää kysymys siitä että kantaako joku tiiviste blokissa tai onko osa ruuveista löysällä, tai jotain muuta feelua. Niinkuin punakuono tuossa edellä sanoi niin toi levy ohjaa veden ton jäähdytysrivaston läpi. Oon joskus unohtanu ton platen CPU-blokista pois kun oon tehny vuosihuoltoo, niin se nosti lämpöjä jotain kymmenkunta astetta. Riippuu toki blokista, että paljonko se blokin muoto ilman ohjainlevyä pakottaa vettä rivaston läpi.



en jaksanut heti alkaa purkamaan kun just sain kasaan :S lämmöt tippui aika kivasti nyt idlenä gpu 28-30, ennen 44-54 ja rasituksessa ennen 86 nyt saanut 49 ja hotspotinkin 75 max Cpu tosin nousi nyt kun lisäsi ton GPU:n noin 5-8 astetta
kestäisiköhän tuo viritys ekaan huoltoon asti? ajattelin silloin vetää putket hienommin, nyt loppui 90 asteen kulmat vähän kesken
 
Kaippa se kestää, tossa aiemmin joku huomas että sulta puuttuu sieltä jetplaten päältä tiivisterengas ja sen takia toi levy ei pysy paikallaan. Näkyykö sitä jossain?
 
Ek:n configuraattorilla ei saanut ce 420mm tuohon etupositioon joten oletan että se ei varmaan siihen mene. Eli mahdollisesti näyttiksen kiertoon lisäämisen yhteydessä pitää harkita pohjalle toisen jäähdyttimen lisäilyä.



Jos ei ollut jo tuttu video.
 
Kaippa se kestää, tossa aiemmin joku huomas että sulta puuttuu sieltä jetplaten päältä tiivisterengas ja sen takia toi levy ei pysy paikallaan. Näkyykö sitä jossain?
Ei ole EK:n gpu blokeissa jetplaten päällä mitään tiivisterenkaita. Vaan se on aavistuksen taivutettu ja pysyy pienessä puristuksessa paikallaan.

Ei oma kuva
SExVbYV.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kaippa se kestää, tossa aiemmin joku huomas että sulta puuttuu sieltä jetplaten päältä tiivisterengas ja sen takia toi levy ei pysy paikallaan. Näkyykö sitä jossain?

ei näy missään
, varmaan unohtunut kokoonpanijalta, kannattaako tuosta olla yhteydessä EK:hon ?
 
Jos nätisti käyttää eikä ylikiristä järkyttävästi, niin kyllä ne kestää aika monta avaamis/sulkemiskertaa. Sitten kun alkavat tuntua karkeilta, tulee naarmuja, viiltoja tai epämuodostumia on aika vaihtaa.


... ei ole olemassakaan. :rofl:



oisko näistä hyviä korvaajia noille o renkaille, saa haettua suoraan tai tilattua eikä ole hinnalla pilattu
O-RENGAS MILLIM. 12X2 (toolpacknet.fi)
 
oisko näistä hyviä korvaajia noille o renkaille, saa haettua suoraan tai tilattua eikä ole hinnalla pilattu
O-RENGAS MILLIM. 12X2 (toolpacknet.fi)
Eihän näissä nestejäähyosissa suurimmin osin mitään magiaa ole, mutta en mä mitenkään varmuudella osaa sanoa että onko tuo 100% korvaava. "Siltä se näyttää".

EK: Package contains 6 pieces of OR 12x2
 
EK:n vaikea lähettää mitään tiivisteitä, kun ei siellä edelleenkään kuulu mitään sellaisia olla :tup:
Joku vois avata pelin, ja kertoa EK:lle, että kannattais laittaa pieni o-rengas kannen ja platen väliin, ettei se lähde kävelemään. Ilmeisesti sen taivuttaminen ei aivan suunnitellusti toimi.

EDIT: tarkistin omasta bykskin 3080 blokista, niin nähtävästi siinäkään ei enää ole o-rengasta jet platessa, mutta 1080ti blokissa, ja cpu blokissa on.
Käytännössä sen liikkeelle lähteminen vaatii joko kieron blokin, tai väärän paksuuden sille jet platelle, koska akryylikansi kyllä antaisi periksi, jos jäisi mutkalle keskeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Joku vois avata pelin, ja kertoa EK:lle, että kannattais laittaa pieni o-rengas kannen ja platen väliin, ettei se lähde kävelemään. Ilmeisesti sen taivuttaminen ei aivan suunnitellusti toimi.
Joo, joissain blokeissa sitä ei ole jostain syystä taivutettu tarpeeksi niin pääsee tippumaan pois paikoiltaan. Onneksi tuo kuitenkin on helppo korjata, taivuttaa sitä vaan vähän enemmän.
 
Joo, joissain blokeissa sitä ei ole jostain syystä taivutettu tarpeeksi niin pääsee tippumaan pois paikoiltaan. Onneksi tuo kuitenkin on helppo korjata, taivuttaa sitä vaan vähän enemmän.
Veikkaan, että se taivutus tulee suoraan siitä kun se prässätään isommasta levystä, mutta jostain syystä tullut suorana leikkuusta. Aika erikoinen setti kyllä. Noissa kiinankaupan malleissa se on kuitenkin aika paksu, ja lovi melko iso myöskin. Ehkä o-rengasta käytetty suosiolla toleranssin paikkaamiseen, ja tuoreemmissa sit saatu jo mittoihin suoraan.
EK:n laadunvalvonnan laariin taas sataa kyllä toikin homma.
 
Saako nykypäivänä vesileluista enää mitään hyötyä äänitasoissa verrattuna parhaimpiin ilmajäähyihin? Mietein että luopuisinko vesileluista kun toimintavarmuuden tarve alkaa olla kriittisempää omaan käyttööni nykyään.
 
Saako nykypäivänä vesileluista enää mitään hyötyä äänitasoissa verrattuna parhaimpiin ilmajäähyihin? Mietein että luopuisinko vesileluista kun toimintavarmuuden tarve alkaa olla kriittisempää omaan käyttööni nykyään.
Näytönohjaimen osalta lähinnä hiljenee kokoonpano. Jos saisi Asuksen 3070 Noctua edt. + D15 / NH-U12A, niin aika samoissa äänimaailma vesilelujen kanssa.
 
Näytönohjaimen osalta lähinnä hiljenee kokoonpano. Jos saisi Asuksen 3070 Noctua edt. + D15 / NH-U12A, niin aika samoissa äänimaailma vesilelujen kanssa.
Juuh. Ite olisin ostamassa CPU jäähyksi tuon Noctua NH-D15. GPUna MSI 3080 Gaming Z Trio, en sitten tiedä kuinka hiljanen toi on. Kotelotuuletus on kyllä kunnossa muuten.
 
Vedellä kun jäähdyttää niin tuulettimet kiihdyttää (jos edes kiihdyttää) vedenlämmön nousun mukaan - ei komponenttien - eli eivät ota hetkellisiä spurtteja.

e. mulla esimerkiksi 360 + 360 + 420 radit joissa noctuat säädettynä 40% teholle paitsi jos vesi meinaa mennä yli 39℃
 
Saako nykypäivänä vesileluista enää mitään hyötyä äänitasoissa verrattuna parhaimpiin ilmajäähyihin? Mietein että luopuisinko vesileluista kun toimintavarmuuden tarve alkaa olla kriittisempää omaan käyttööni nykyään.
Mihinkäs ne ilmajäähyt on kehittynyt?
Noctuan d14 esiteltiin 12v sitten ja siinä suunnilleen samoissa tehoissa ne edelleen on.
Tarjoajia hieman enemmän.
Vesilelujen äänitaso riippuu ihan kuinka paljon sitä kennopintaa sinne lykkää.
Pelkässä cpu jäähdytyksessä ei kauheesti järkeä ole muutenkaan custom luupissa, ellei sitä GPU:ta vaihtele alvariinsa.
Ja millään ilmajäähyillä ei GPU:n osalta päästä noihin 45°C lämpöihin yleensäkään.
 
Vedellä kun jäähdyttää niin tuulettimet kiihdyttää (jos edes kiihdyttää) vedenlämmön nousun mukaan - ei komponenttien - eli eivät ota hetkellisiä spurtteja.

e. mulla esimerkiksi 360 + 360 + 420 radit joissa noctuat säädettynä 40% teholle paitsi jos vesi meinaa mennä yli 39℃
Mihinkäs ne ilmajäähyt on kehittynyt?
Noctuan d14 esiteltiin 12v sitten ja siinä suunnilleen samoissa tehoissa ne edelleen on.
Tarjoajia hieman enemmän.
Vesilelujen äänitaso riippuu ihan kuinka paljon sitä kennopintaa sinne lykkää.
Pelkässä cpu jäähdytyksessä ei kauheesti järkeä ole muutenkaan custom luupissa, ellei sitä GPU:ta vaihtele alvariinsa.
Ja millään ilmajäähyillä ei GPU:n osalta päästä noihin 45°C lämpöihin yleensäkään.
Juuh onhan vedessä myös noita etuja. Tilasin nyt kuitenkin ton NH-D15 testiin ja laitan myös ton 3080 ilmalle ja katsellaan oonko sitten tyytyväinen ääneen ja suorituskykyyn, 5900X prossuna. Jotenkin alkanut rassaamaan kun huolto ja päivitys on ihan vitunmoinen homma näiden vesien kanssa että viikko menee aina kun tarviikin jonkun pikkuosan kesken huollon. Nytkin pitäisi vaihtaa 3080 paremmat lämpötyynyt ja pumpun tiivisteet vuotaa nestettä... Ja pitäisi hommiakin tehdä koneella.

Saattaa tulla kohta vesilelua myyntiin jos ilmat toimii hyvin. Mm EK XE360 + 3080 blokki, 30mm 360 radi, EKn supremacy EVO blokki jne..
 
Onkos kellään paksuudeltaan 60mm radia push-pull konfiguraatiolla kotelossa ottamassa raitista ilmaa sisään? Millaisia nesteen lämpöja tarjoaisi jollain rtx 2080 tai vastaavalla ja nykyaikaisella ryzen prosessorilla? Vai onko riittämätön jäähdytys tuommoiseen n. 300w pelikäytön jäähdyttämiseen nesteiden jäädessä alle 40c.

Esim. EKWB XE 360 tai Alphacool NexXxoS UT60 jäähdyttimet ja noctua af12-25 x6 tuulettimet.
 
Onkos kellään paksuudeltaan 60mm radia push-pull konfiguraatiolla kotelossa ottamassa raitista ilmaa sisään? Millaisia nesteen lämpöja tarjoaisi jollain rtx 2080 tai vastaavalla ja nykyaikaisella ryzen prosessorilla? Vai onko riittämätön jäähdytys tuommoiseen n. 300w pelikäytön jäähdyttämiseen nesteiden jäädessä alle 40c.

Esim. EKWB XE 360 tai Alphacool NexXxoS UT60 jäähdyttimet ja noctua af12-25 x6 tuulettimet.
Mulla on loopissa push pull XE360 ja toinen ohuempi 360 kenno. Osat 4770k, 3080 ja 1080ti. Yksi xe360 jäähdyttää noin 350w jollain 1200rpm faneilla. Kyllä tuo varmasti riittää ihan hyvin noille osille.
 
Vedellä kun jäähdyttää niin tuulettimet kiihdyttää (jos edes kiihdyttää) vedenlämmön nousun mukaan - ei komponenttien - eli eivät ota hetkellisiä spurtteja.

e. mulla esimerkiksi 360 + 360 + 420 radit joissa noctuat säädettynä 40% teholle paitsi jos vesi meinaa mennä yli 39℃
Mulla tasainen 25% pwm 35 asteeseen asti, siitä lineaarisesti ylös. Koskaan ei ole vielä pelatessa kierrokset nousseet.
 
Nyt on mun kone lopullisesti valmis, TOISTAISEKSI, alkaa ideat loppua edes mitä tuohon voisi laittaa enää.. Alkaa meinaa jäähdytys olemaan ihan tapissa lähestulkoon. :thumbsup:
CE420 & 2x XE480 - Olihan homma saada nuo XE letkut tuolta alhaalta kun ei saa tuota kovalevy kehikkoa irti, naurattaa kyllä ettei saa ja kotelo kumminkin 570€.. Säästöä! :rofl:

EDIT:
Vedenlämpö 24-25c IDLE (Pumppu 60% ja tuulettimet 25%)
Vedenlämpö 27-30c Pelatessa keskimäärin (Pumppu 60% ja tuulettimet 40-50%)

IMG_20211116_180016.jpgIMG_20211116_180030.jpgIMG_20211116_180040.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään paksuudeltaan 60mm radia push-pull konfiguraatiolla kotelossa ottamassa raitista ilmaa sisään? Millaisia nesteen lämpöja tarjoaisi jollain rtx 2080 tai vastaavalla ja nykyaikaisella ryzen prosessorilla? Vai onko riittämätön jäähdytys tuommoiseen n. 300w pelikäytön jäähdyttämiseen nesteiden jäädessä alle 40c.

Esim. EKWB XE 360 tai Alphacool NexXxoS UT60 jäähdyttimet ja noctua af12-25 x6 tuulettimet.
Teenköhän jotain väärin kun mulla on vaan yksi 280mm slimmi radi, 2x140mm arcticia @ 800-900rpm, ja 9900K + 3070 ja komponenttien lämmöt 45-50c peleissä. Työpöydällä idlenä 28-34c. Nesteen lämpötilalle mulla ei ole anturia.

Tuntuu että täällä on monella useampia 360 radeja tai 420 radeja, ja tuollaisia mielettömiä mörssäreitä push-pullissa :D Mörssäreillä varmasti pysyy normikäytössä nesteen lämpötilat lähellä huoneenlämpöä, mutta onko noin järeät setit ihan tarpeellisia? Ellei sitten oikeasti tuuppa ihan mieletöntä lämpökuormaa looppiin. Vai meneekö mulla jotain ihan ohi.
 
Teenköhän jotain väärin kun mulla on vaan yksi 280mm slimmi radi, 2x140mm arcticia @ 800-900rpm, ja 9900K + 3070 ja komponenttien lämmöt 45-50c peleissä. Työpöydällä idlenä 28-34c. Nesteen lämpötilalle mulla ei ole anturia.

Tuntuu että täällä on monella useampia 360 radeja tai 420 radeja, ja tuollaisia mielettömiä mörssäreitä push-pullissa :D Mörssäreillä varmasti pysyy normikäytössä nesteen lämpötilat lähellä huoneenlämpöä, mutta onko noin järeät setit ihan tarpeellisia? Ellei sitten oikeasti tuuppa ihan mieletöntä lämpökuormaa looppiin. Vai meneekö mulla jotain ihan ohi.
Varmaan täysin totta. Itsellänikin on täysin overkill 3x 360 radia. Mutta tuli päähän outo ajatus onko tuo dynamic XL kuitenkin jo liian iso koteloksi ja pärjäisikö vain yhdellä 360mm radilla..
 
Teenköhän jotain väärin kun mulla on vaan yksi 280mm slimmi radi, 2x140mm arcticia @ 800-900rpm, ja 9900K + 3070 ja komponenttien lämmöt 45-50c peleissä. Työpöydällä idlenä 28-34c. Nesteen lämpötilalle mulla ei ole anturia.

Tuntuu että täällä on monella useampia 360 radeja tai 420 radeja, ja tuollaisia mielettömiä mörssäreitä push-pullissa :D Mörssäreillä varmasti pysyy normikäytössä nesteen lämpötilat lähellä huoneenlämpöä, mutta onko noin järeät setit ihan tarpeellisia? Ellei sitten oikeasti tuuppa ihan mieletöntä lämpökuormaa looppiin. Vai meneekö mulla jotain ihan ohi.
No siis rehellisesti sanottuna oma mielipide on, että puhdasta harrastustahan nämä mörssärit ovat..
Semmoista hifistelyä tää on. :D Ei sitä tarvitse oikeasti..
 
Riippuu vähä. Nykykomponenteilla on mahollisuus lykkiä aika kosmiset määrät lämpöä siihen looppiin. 5900x + 3080 niin alkaa olemaan se 550-600w lämpökuorma ihan realistinenkin eikä pelkkä läppä. Ei se useimmin toteudu, mut kuitenkin. Ite siirryin vesille puhtaasti hiljasuuden takia ja ekana vaatimuksena olikin et idlen ja rasituksen äänitasoilla ei saa olla eroa. Kone on idlenä hiljanen, niin kyllähän siinä kävi 3x 360mm radit (30mm paksut tosin) pieniks ML120 flekteillä jos halus hiljasta kokoonpanoa. Toki se O11 XL oli sit täysin vuorattu radilla pl. takatuuletin joka sit saatto kans aiheuttaa sen et joku radi sai jo valmiiks lämmintä ilmaa, et saatto tossa jotain käyttäjävirheenkin tynkää olla nyt retrospektistä katottuna.

Mua kuitenkin rupes nopeesti vituttamaan se jäähdytysteho ja se fakta et se O11 XL paino tosiaan jotain lähemmäs 30kg tai ylikin sit täyteen ladattuna. Ei kiva liikutella. Hommasin mora 420 ja vaihdoin romut O11 Mini-koteloon ja yhtäkkiä olikin elämä aika paljon helpompaa. Ihan sama mitä tohon heittää jäähdytettäväks niin lämmöt pysyy kurissa. Kotelo on kivan pieni ja tarvittaessa saa moran irti pikaliittimillä. Noctuan 200mm tuulettimilla oikeella kierrosnopeudella ei kuulu oikeastaan yhtään mitään koskaan ja jäähdytystehoa silti riittää enemmän kun tarpeeks.

Mitä sit huoltoihin tulee niin ei tälle oo tarvinnu mitään tehä ekan kasaamisen jälkeen. ZMT letkut ja 2x D5 pitää aika hyvin huolen siinä et mitään katastrofia ei pääse käymään, jos yks pumppu hajoaa niin eipähän koko paska oo korjaamolla sen aikaa et vika selviää tai uus osa saapuu. ZMT ei irrota paskaa nesteen sekaan niin aika huoletta saa ajella samoja nesteitä pidemmänkin aikaa, kattoo nyt millon ekan kerran tulee vaihdeltua. Pointtina se et custom loopin isoin etu taitaa olla se et siitä saa aika vapaasti rakennella sellasen minkä haluaa ja jos hommat tekee ajatuksella niin saa näistäkin aika huoltovapaita ja/tai helppohuoltosia, toki sanosin et ulkonäön kustannuksella mut omalla kohdalla otan kyllä helppohoitosen vehkeen ihan minä päivänä tahansa sen näyttävämmän sijaan.
 
Raxaman kanssa samassa kerhossa. Paitsi mun 011 on perus, ei mini. :D
 
Itsellä on ollut vuodesta 2000 ollut kustom loop koneita ja ainostaan yksi pumppu on siinä ajassa mennyt rikki ja pumppuja jos laskin oikein on olllut siinä ajassa 5 kpl ja kaksi niistä on tällä hetkellä käytössä.
Waterchill extreme sarjan pumppu on ainoa mitä mennyt rikki ja syy oli luultavasti swiftech neste mitä tukki tiheän blokin.
2 koneessa Lian-Li O11 mini on myöskin kustom loop mutta pelkkä prossu jäähdytettynä 240mm/30+240mm/54 kennot ja 6700xt kortillle tilaan luultavasti blokin kunhan EK saa sen markkinoille ja samalla vaihdan 360mm jäähyyn kun paksumpaa ei saa asennettu alas koteloon ATX emolevyn kanssa jos haluaa joitain liittimiä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Teenköhän jotain väärin kun mulla on vaan yksi 280mm slimmi radi, 2x140mm arcticia @ 800-900rpm, ja 9900K + 3070 ja komponenttien lämmöt 45-50c peleissä. Työpöydällä idlenä 28-34c. Nesteen lämpötilalle mulla ei ole anturia.

Tuntuu että täällä on monella useampia 360 radeja tai 420 radeja, ja tuollaisia mielettömiä mörssäreitä push-pullissa :D Mörssäreillä varmasti pysyy normikäytössä nesteen lämpötilat lähellä huoneenlämpöä, mutta onko noin järeät setit ihan tarpeellisia? Ellei sitten oikeasti tuuppa ihan mieletöntä lämpökuormaa looppiin. Vai meneekö mulla jotain ihan ohi.
Just sain asenettua pitkän ajan päätteeksi lämpötila anturin niin 41c nousee lämmöt nesteessä, 2x240mm radia, 8600k@5.2 ja 3070 tuottamassa lämpöä. 4x120 ml pyörii rasituksessa 1200rpm :hmm:
 
Tuli eilen aloitettua pieni päivitysprojekti uuden emolevyn, prossun, kotelon siivittämänä ja ekana oli toki entisen purkaminen edessä. Purkaminen sujuikin ihan kivasti ja vesivermeet on pesty odottamaan uusia osia, joiden pitäisikin saapua tänään. Semmonen varmasti muita kiinnostava asia nesteeseen liittyen, että 3 -vuotta yhtäsoittoa koneessa kiertänyt EK-CryoFuel Solid väriltään oranssi, ei ollut sakkautunut, värjännyt tai tukkinut mikrokanavia millään muotoa. EK:n kupariset blokit ja kennot käytössä kovaputkilla. Noita blokkeja onkin pystynyt seuraamaan vuosien varrella läpinäkyvien pleksien vuoksi ja mitään mullistavaa muutosta en odottanutkaan, mutta hieman tuo täydellinen puhtaus silti yllätti, kun mitään pientäkään värjäytymää ei löytynyt. Seuraava neste tulee olemaan myös EK-CryoFuel Solid, mutta eri väri. Henkilökohtaisesti voin suositella lämpimästi. Laittelen uudesta kuvaa kun projekti on valmis. :cool:
 
Itsellä on ollut vuodesta 2000 ollut kustom loop koneita ja ainostaan yksi pumppu on siinä ajassa mennyt rikki ja pumppuja jos laskin oikein on olllut siinä ajassa 5 kpl ja kaksi niistä on tällä hetkellä käytössä.
Waterchill extreme sarjan pumppu on ainoa mitä mennyt rikki ja syy oli luultavasti swiftech neste mitä tukki tiheän blokin.
2 koneessa Lian-Li O11 mini on myöskin kustom loop mutta pelkkä prossu jäähdytettynä 240mm/30+240mm/54 kennot ja 6700xt kortillle tilaan luultavasti blokin kunhan EK saa sen markkinoille ja samalla vaihdan 360mm jäähyyn kun paksumpaa ei saa asennettu alas koteloon ATX emolevyn kanssa jos haluaa joitain liittimiä käyttää.
Itsellä hajosi hiljattain EKWB:n D5 pumppu, oli ollut käytössä reilu 2v. Nesteenä oli valkoinen EK:n valmis neste. Siitä oli tosin hävinnyt väri, eli neste oli jo aika läpinäkyvää. Oisko tämä valkoinen väriaine hajottanut pumpun?
 
Itsellä hajosi hiljattain EKWB:n D5 pumppu, oli ollut käytössä reilu 2v. Nesteenä oli valkoinen EK:n valmis neste. Siitä oli tosin hävinnyt väri, eli neste oli jo aika läpinäkyvää. Oisko tämä valkoinen väriaine hajottanut pumpun?

Millä tavalla pumppu "hajosi"? Yleinen vika noissa on että rotaattori vaan jumiutuu kiinni eikä lähde pyörimään, väriaine voi aiheuttaa sen. Mulla teki aikoinaan saman valkoisella nesteellä, mutta pelkkä putsaus riitti, se keraaminen laakerihan on näissä D5 pumpuissa käytännössä ikuinen. Purkaminen ja putsaaminen noissa on todella helppoa. Se valkoinen EK.n neste ei kyllä itsellä menettänyt reilun vuoden aikana ominaisuuksiaan sekään, mutta jostain syystä tuon pumpun se jumitti. Putsauksen jälkeen toiminut sitten jo 4 vuotta taas hyvin. Eilen sen avasin ja tarkastin, ei ollut putsattavaa siinäkään.
 
Millä tavalla pumppu "hajosi"? Yleinen vika noissa on että rotaattori vaan jumiutuu kiinni eikä lähde pyörimään, väriaine voi aiheuttaa sen. Mulla teki aikoinaan saman valkoisella nesteellä, mutta pelkkä putsaus riitti, se keraaminen laakerihan on näissä D5 pumpuissa käytännössä ikuinen. Purkaminen ja putsaaminen noissa on todella helppoa. Se valkoinen EK.n neste ei kyllä itsellä menettänyt reilun vuoden aikana ominaisuuksiaan sekään, mutta jostain syystä tuon pumpun se jumitti. Putsauksen jälkeen toiminut sitten jo 4 vuotta taas hyvin. Eilen sen avasin ja tarkastin, ei ollut putsattavaa siinäkään.
Pumppu ei pyörinyt ollenkaan, vaikutti sähköiseltä vialta. Mutta kun otin irti, niin käsin pyörittämällä oli selkeästi raskaampi kuin uusi pumppu ja tuntui myös kuin laakerit olisi pettäneet, eli epätasainen vastus kun pyöritti käsin.
 
Pumppu ei pyörinyt ollenkaan, vaikutti sähköiseltä vialta. Mutta kun otin irti, niin käsin pyörittämällä oli selkeästi raskaampi kuin uusi pumppu ja tuntui myös kuin laakerit olisi pettäneet, eli epätasainen vastus kun pyöritti käsin.

Vahvasti veikkaan että putsaamalla olisi lähtenyt, toki voin olla väärässäkin. Jumiutumisessa se yrittää lähteä käyntiin ja siitä kuuluu yleensä sellainen hento ”naks” mutta mitään muuta ei sitten tapahdu. Itselläkin se jumiutui käsin tuntuvan jäykäksi mutta ihan vedellä ja kevyellä putsauksella se siitä tokeni.

BD3BCC29-A840-4339-8F4E-7C293C245004.jpeg

staattori sekä keraaminen laakeripallura

00DF0C9B-8B1F-4EE1-BB42-311FDE875698.jpeg

rotaattori, jonka sisään kertyy joskus möhnää
 
Tuli eilen aloitettua pieni päivitysprojekti uuden emolevyn, prossun, kotelon siivittämänä ja ekana oli toki entisen purkaminen edessä. Purkaminen sujuikin ihan kivasti ja vesivermeet on pesty odottamaan uusia osia, joiden pitäisikin saapua tänään. Semmonen varmasti muita kiinnostava asia nesteeseen liittyen, että 3 -vuotta yhtäsoittoa koneessa kiertänyt EK-CryoFuel Solid väriltään oranssi, ei ollut sakkautunut, värjännyt tai tukkinut mikrokanavia millään muotoa. EK:n kupariset blokit ja kennot käytössä kovaputkilla. Noita blokkeja onkin pystynyt seuraamaan vuosien varrella läpinäkyvien pleksien vuoksi ja mitään mullistavaa muutosta en odottanutkaan, mutta hieman tuo täydellinen puhtaus silti yllätti, kun mitään pientäkään värjäytymää ei löytynyt. Seuraava neste tulee olemaan myös EK-CryoFuel Solid, mutta eri väri. Henkilökohtaisesti voin suositella lämpimästi. Laittelen uudesta kuvaa kun projekti on valmis. :cool:
Kuulostaa kyllä hyvältä, itselläni aina ollut myös EK Cryofuel Clear + EK vermeet ja ei voi kun itsekkin suositella.
Laita ihmeessä kuvia jakoon sitten kun valmista taas. :thumbsup:
 
Pc:n päivittely on lähtenyt totaalisesti hanskasta ja nyt puuttuu enää jäähdytys..

Koppa: FD Torrent
Emo: Asus ROG STRIX B550-E
Prossu: 5900x ryyzeni
Näyttis: joku 3070 varmaan tähän hätään. Tämä tarkoitus jollain aikataululla uppia mahdollisesti 3090 ja lisätä se looppiin. Nyt siis vielä saa rouskuttaa omalla jäähdytyksellään.

Ekwb:n configuraattorilla on lähdetty liikenteeseen ja sen tuloksena about tällainen paketti. Tuo 420mm radi voi olla tiukka sovitus mutta ilmeisesti sen sinne saa sovitettua. Nuo tuulettimet kyseenalaistan jos hyödyntääkin kotelon omia tuulettimia, jotka ovat ainakin jossain fd:n aio-paketeissa käytössä jäähdytyksessä. Eli lienevät siis ihan yhtä päteviä tuon ekwb:n jäähdyttimen jäähdytykseen.

Onko jotain mitä pitää vielä ottaa huomioon? Tai siis mikä on se sudenkuoppa mihin nyt olen astumassa. Tyhjennykseen drain valve varmaan kannattaa ympätä? Mitä muuta. Putkien paksuudet on kans hiukan aiheuttanut harmaita.. Mut taitaa olla lähinnä visuaalinen kulma.
1x 420 radi ei ole ehkä ideaaliratkaisu 3090 + 5900X combolle jos haluat kovin hiljaisen koneen. 3070:sen kanssa varmaan menettelee jotenkin.

Mulla on 420 + 280 radit 5900X + 3080 combon kanssa ja ei ole kyllä yhtään liikaa jäähdytystehoa jos haluaa pitää veden lämmöt alle 35C:n.
 
1x 420 radi ei ole ehkä ideaaliratkaisu 3090 + 5900X combolle jos haluat kovin hiljaisen koneen. 3070:sen kanssa varmaan menettelee jotenkin.

Mulla on 420 + 280 radit 5900X + 3080 combon kanssa ja ei ole kyllä yhtään liikaa jäähdytystehoa jos haluaa pitää veden lämmöt alle 35C:n.
Jees, nyt kun ihan heti kuitenkaan tuo 3070 ei ole saamassa päivitystä 3090:aan (ellei ihmeitä käy ja jostain löytyisi nätisti joku mieleinen 3090 tuurilla) niin taidan mennä tuolla yhdellä 420:lla ja ysikymppi-päivityksen yhteydessä sitten toinen radi kaveriksi.
 
Nytkin pitäisi vaihtaa 3080 paremmat lämpötyynyt ja pumpun tiivisteet vuotaa nestettä... Ja pitäisi hommiakin tehdä koneella.
Tästä on pakko kyllä olla samaa mieltä, että jos kone on sellainen jonka downtime aiheuttaa ongelmia työnteolle tai muulle tärkeälle, niin harkitsisin vesille laittamista aika pitkään. Harrastevälineesä sen ei ole niin väliä.
 
Mikä on teidän mielestänne sitten Max vedenlämpö mikä on hyvä pitää kuormassa? Itselläni on rasituksessa ollut 30-31c max, 2x EK XE 480 + 1x EK CE 420 (3080ti + 10900K). Tietysti riippuu tuuletin curveista..
 
Mikä on teidän mielestänne sitten Max vedenlämpö mikä on hyvä pitää kuormassa? Itselläni on rasituksessa ollut 30-31c max, 2x EK XE 480 + 1x EK CE 420 (3080ti + 10900K). Tietysti riippuu tuuletin curveista..

Tykkään että on max 40c vaikka tuskin korkeammatkaan mitään tekisi kun on zmt-letkut.
 
Tykkään että on max 40c vaikka tuskin korkeammatkaan mitään tekisi kun on zmt-letkut.
Joo kyllä, niinhän ne sanoo että 60c alkaa olla vasta kriittinen tilanne.. Kun itse tykännyt pitää vedenlämmön matalalla, tietysti onkin aika agressiivinen curve.
Mietin vaan että kuinka iso ero on esimerkkinä ajaa rasituksessa vedenlämpö ollessaan 30-31c vai 40c komponenttien lämpöihin?
 
Joo kyllä, niinhän ne sanoo että 60c alkaa olla vasta kriittinen tilanne.. Kun itse tykännyt pitää vedenlämmön matalalla, tietysti onkin aika agressiivinen curve.
Mietin vaan että kuinka iso ero on esimerkkinä ajaa rasituksessa vedenlämpö ollessaan 30-31c vai 40c komponenttien lämpöihin?
No aikalailla just se veden lämpötilan ero. Komponenttien lämpötilat vedellä jäähdyttäessä on suoraan riippuvaisia sen veden lämpötilasta, ei mee välttämättä ihan 1:1 mut aika lähelle kuitenkin.
 
No aikalailla just se veden lämpötilan ero. Komponenttien lämpötilat vedellä jäähdyttäessä on suoraan riippuvaisia sen veden lämpötilasta, ei mee välttämättä ihan 1:1 mut aika lähelle kuitenkin.
Juu, näin arvelinkin ja sekin että jo 10c astetta korkeampi vedenlämpö alkaa lämmittää komponenttia huomattavasti.
 
Toisaalta radien jäähdytysteho paranee mitä korkeampi veden lämpö on verrattuna jäähdytysilmaan.
 
10C delta huoneilmaan on jonkinlainen baseline. Siihen itse tähtäsin aiemmin. Tuolla saa kohtalaisen tasapainon radiaattoritehon ja komponenttien lämpötilan välillä.

Oikea Vastaus on tietysti "there's no kill like overkill".

1637173119741.png
 
10C delta huoneilmaan on jonkinlainen baseline. Siihen itse tähtäsin aiemmin. Tuolla saa kohtalaisen tasapainon radiaattoritehon ja komponenttien lämpötilan välillä.

Oikea Vastaus on tietysti "there's no kill like overkill".

1637173119741.png
Joo oma delta on about 2-3c.. Asunto 23-24c ja vedenlämpö 25-26c idlessä. Rasituksessa reilu tunnin Forza Horizon 5 pelaamisen jälkeen oli 31c 50% tuulettimet.

Kun jotenkin itse tykännyt pitää tuon vedenlämmön siinä 30-32c pelatessa, vaikka joutuukin vähän tuulettimille antaa kierroksia.
 
Viimeksi muokattu:
Vahvasti veikkaan että putsaamalla olisi lähtenyt, toki voin olla väärässäkin. Jumiutumisessa se yrittää lähteä käyntiin ja siitä kuuluu yleensä sellainen hento ”naks” mutta mitään muuta ei sitten tapahdu. Itselläkin se jumiutui käsin tuntuvan jäykäksi mutta ihan vedellä ja kevyellä putsauksella se siitä tokeni.

BD3BCC29-A840-4339-8F4E-7C293C245004.jpeg

staattori sekä keraaminen laakeripallura

00DF0C9B-8B1F-4EE1-BB42-311FDE875698.jpeg

rotaattori, jonka sisään kertyy joskus möhnää
Omasta yksilöstä kului rotaattorin pohja, jolloin rotaattorin metalli alkoi ottamaan kiinni pesän metalliin. Pelkkiä rotaattoreita jos saisi jostain varaosana, niin olisi kiva, mutta ei ole tullut missään vastaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 750
Viestejä
4 556 416
Jäsenet
75 051
Uusin jäsen
Supiko1ra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom