Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mitä tarkoitat? Itse en ainakaan muokannut koppaa. Ruuvasin radiaattorit kiinni ja homma oli siinä. Käytin noita Alphacoolin ST30 radiaattoreita yhdellä tuulettimella. Kattoon ja lattiaan 360. 480 tulivat eteen pystyyn. Paksummilla ilmeisesti tulee enemmän ongelmia.

Ehkä noilla ohuilla saa jotenkin tehtyä... Ainakin tuo sivussa oleva paksumpi 480 push/pull hankaloitti tekemistä huomattavasti. Eteen ei olisi mitenkään saanut toista 480 radia. Nyt on edessä 360 radi etupaneelin ja kotelon rungon välissä ja tuulettimet sisäpuolella...
PCmod_p01_065.jpg
 
Ehkä noilla ohuilla saa jotenkin tehtyä... Ainakin tuo sivussa oleva paksumpi 480 push/pull hankaloitti tekemistä huomattavasti. Eteen ei olisi mitenkään saanut toista 480 radia. Nyt on edessä 360 radi etupaneelin ja kotelon rungon välissä ja tuulettimet sisäpuolella...
1629945927909.png

Emolevyn vieressä olevassa radissa on tuulettimet kotelon takapuolella (kelkan ja sivupaneelin välissä).
 
Lasken piirin painehäviöt. Eihän lämmitystä tai jäähdytystä voi suunitella ilman painehäviötietoja :geek:

Milläs lasket liittimien ja letkuje/putkien painehäviöt? Oma kiinan D5 tuottaa helpot 116l/h ulkosella 1080 radilla ja cpu+gpu blokilla, pikaliittimillä ja 10/13mm letkuilla 50% pwm teholla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen hyppäämässä vesijäähdytyksen maailmaan GPU:n kanssa ja harkitsen vahvasti Alphacoolin Eiswolf 2 AIO:ta (Alphacool Eiswolf 2 AIO - 360mm RTX 3080/3090 Ventus mit Backplate). Onko tästä kokemuksia kellään? Jos tuon muokkaa prossupäivityksen yhteydessä koko loopiksi niin ilmeisesti tarvitsee toisen pumpun kaveriksi?
Kyhäsin Eisbaer CPU blokkipumpun (DC-LT) ympärille loopin missä oli 120mm radi, 240mm radi, 6900XT EK blokki ja se Eisbaer. Flowrate ei riittänyt mihinkään.
Kasasin sen jälkeen Eiswolffia vastaavan setin pelkällä 240mm radilla ja erillisellä DC-LT 2 pumpulla niin se toimii mainiosti. Prosessori järeällä ilmajäähyllä enkä tässä vaiheessa näe enää syytä laittaa sitä vesille.
Eli jos mielii laajentaa tuota Eiswolffia niin vähintään pikaliittimet pitää heivata pois ja hankkia prosessori blokki joka ei kurista virtausta nollaan. Tai sitten pistät toisen pumpun loopin jatkeeksi, Eisstation 80 + DC-LT 2 pumppusetti maksaa ~50€.
Alphacool Eisstation 80 DC-LT - reservoir | B-luokan | Aquatuning Finland
Alphacool DC-LT 2600 Ultra low noise Ceramic - 12V DC | DC-LT pumps | Alphacool DC-LT | Pumput | Vesijäähdytys | Aquatuning Finland
Ja ilman reservoiria vielä halvempaa (ja yksinkertaisempaa) lisätä pumppu looppiin:
Alphacool Eisstation DC-LT - Solo Top | B-luokan | Aquatuning Finland

"DIY Eiswolf 2" setille tuli hintaa noin 140€ kun kaikki romut löytyi lähes puoleen hintaan kauppojen hyllyiltä. Tämän takia sitten tuli tilattua "vähän" enemmän tavaraa, romut riittäisi tekemään 3 vastaavaa looppia. Kortit tällä hetkellä mainaamassa orkkisjäähyillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka seuraavassa kokoonpanossa kannattaa suunnata tuulettimet?

Lian Li 011 Dynamic, 3x 360 radia.
30mm pohjalla. 60mm katossa ja 30mm kyljessä kotelon etuosassa. Loopissa cpu ja gpu.
 
Kuinka seuraavassa kokoonpanossa kannattaa suunnata tuulettimet?

Lian Li 011 Dynamic, 3x 360 radia.
30mm pohjalla. 60mm katossa ja 30mm kyljessä kotelon etuosassa. Loopissa cpu ja gpu.

Kaikki tuulettimet samaan suuntaan, koska muulloin työnnät jonkin/joidenkin radien läpi ilmaa mitä on jo toisilla radeilla lämmitetty. Ja kun filtterit ko. kotelossa on edessä, pohjassa ja sivuilla, niin on luontevaa puskea niistä ilmaa sisään, jolloin pölyt jää filttereihin eikä kopan sisään ja radeja tukkimaan.
 
Kaikki tuulettimet samaan suuntaan, koska muulloin työnnät jonkin/joidenkin radien läpi ilmaa mitä on jo toisilla radeilla lämmitetty. Ja kun filtterit ko. kotelossa on edessä, pohjassa ja sivuilla, niin on luontevaa puskea niistä ilmaa sisään, jolloin pölyt jää filttereihin eikä kopan sisään ja radeja tukkimaan.
Tuossa kotelossa ei vaan oo edessä tuuletinpaikkoja, vaan ilma kulkisi pelkästään radien läpi.
Itse ottaisin yhden radiaattorin pois, esim. pohjasta ja laittaisin tilalle 3x 120mm tuulettimet puhaltamaan sisään, radien läpi kyljestä ja katosta ulos.
 
Tuossa kotelossa ei vaan oo edessä tuuletinpaikkoja, vaan ilma kulkisi pelkästään radien läpi.
Itse ottaisin yhden radiaattorin pois, esim. pohjasta ja laittaisin tilalle 3x 120mm tuulettimet puhaltamaan sisään, radien läpi kyljestä ja katosta ulos.

Mitähän mä sekoilin kun kirjoitin tuon. :facepalm: Piti kirjoittaa että filtterit on sivulla, pohjassa ja katossa, ja niistä olisi kaikista luontevaa työntää ilmaa sisään. Eli radit pysyy paikallaan ja kaikille niille puhallus sisäänpäin.
 
Mihin tarvitsee 3kpl 360 radeja joista yksi viel 60mm muiden 30mm lisäksi, tai neljästä radista puhumattakaan?
Itsellä reippaasti kellotettu 2080ti ja 5600x, riittää kaksi 360 jotka 60mm ja 30mm, veden lämmöt ei nouse yli 35 edes kesä helteillä ja riittäis varmaan pelkästään tuo 60mm kun on push/pull.
Tiedän että on komponentteja isommilla lämpökuormilla, riittäis varmaan silti kaksi isoa radia, morat asia erikseen.
 
Mihin tarvitsee 3kpl 360 radeja joista yksi viel 60mm muiden 30mm lisäksi, tai neljästä radista puhumattakaan?
Itsellä reippaasti kellotettu 2080ti ja 5600x, riittää kaksi 360 jotka 60mm ja 30mm, veden lämmöt ei nouse yli 35 edes kesä helteillä ja riittäis varmaan pelkästään tuo 60mm kun on push/pull.
Tiedän että on komponentteja isommilla lämpökuormilla, riittäis varmaan silti kaksi isoa radia, morat asia erikseen.
Että koneen saa hiljaiseksi rasituksessa hyvillä lämmöllä. Jostain pitää karsia kahdella 360. 2x480 ja 2x360 ei tarvitse tehdä kompromisseja.
 
Että koneen saa hiljaiseksi rasituksessa hyvillä lämmöllä. Jostain pitää karsia kahdella 360. 2x480 ja 2x360 ei tarvitse tehdä kompromisseja.
Sekä äänentasossa että lämmöissä (delta-T) saavutetaan nk. point of diminishing returns (vähenevän tuoton laki tjsp.) suhteellisen nopeasti. ~10 K delta-T ja reilusti alle tonnin RPM:t vaativat varmasti tuommoiset radit tai moran. Tuon verran radeja mahduttava kotelo on toisaalta koon suhteen tietynlainen kompromissi ;)
 
Että koneen saa hiljaiseksi rasituksessa hyvillä lämmöllä. Jostain pitää karsia kahdella 360. 2x480 ja 2x360 ei tarvitse tehdä kompromisseja.

Jäi mainitsematta että on tää omakin hiljainen, idlessä ja rasituksessa alle 1000kierrosta tuulettimilla.
Kompromissit varmaan sit kopan kanssa noilla radeilla, jos ei muuten niin iso iso koppa, jokainen toki tyylillään :)
 
Olin näköjään unohtanut Eisstation 80 pumpusta O-renkaan tukihärpäkkeen jonka avulla pumpun saa ruuvattua tukevammin kiinni Eisstationiin.
Onneksi ei ollut vuotanut tai mitään, mutta oli aikamoinen operaatio irrottaa tuo pumppu ilman että tyhjensin loopin.

Sekä äänentasossa että lämmöissä (delta-T) saavutetaan nk. point of diminishing returns (vähenevän tuoton laki tjsp.) suhteellisen nopeasti. ~10 K delta-T ja reilusti alle tonnin RPM:t vaativat varmasti tuommoiset radit tai moran. Tuon verran radeja mahduttava kotelo on toisaalta koon suhteen tietynlainen kompromissi ;)
Kompromissi tosiaan, huushollissa on Phanteks Shift Air 2 kotelo missä on RTX 3080 vesillä 280mm XT45 radin kera. Tuulettimina P14 Silentit jotka pyörii 900rpm nopeuksilla. Hyvin jäähdyttää.
 
Olin näköjään unohtanut Eisstation 80 pumpusta O-renkaan tukihärpäkkeen jonka avulla pumpun saa ruuvattua tukevammin kiinni Eisstationiin.
Onneksi ei ollut vuotanut tai mitään, mutta oli aikamoinen operaatio irrottaa tuo pumppu ilman että tyhjensin loopin.
Itselläni unohtui kerran pumppu-säiliökombon välistä O-rengas (oli lähtenyt vanhan säiliöputken mukana irti ja vaihdoin tommosen pidemmän putken tilalle) ja huomasin sen vasta kun nestettä alkoi pikkuhiljaa valua säiliön ja pumpun välistä, tuli hieman kiire tyhjentää säiliö ennen kuin nestettä on valunut joka paikkaan. :D
 
Hyvä nyrkkisääntö :D
Joo olen ollut uskossa, että niin kauan kun ollaan kopan sisällä niin pitäisi piisata.
Sitten jos MO-RA mukaan niin varmaan kannattaa jo toinen pumppu hankkia.
Itsellä:
HKIV Pro -cpu blokki, Alphacool 2080 -blokki, 2x360 30mm xflow -radit, Mora 420 johon vienti Koolancen QD3:sten läpi ja loopissa on aika monta 90 asteen kulmaa. Yksi D5 jaksaa ihan hyvin, äänettömänä 50 l/h (joka on toki "liian vähän :lol: ") ja täysillä ajaessa 170.

Koska rakentelu on kivaa niin toinen pumppu tulossa, mutta ei sitä oikeasti tarvitse.
 
Mulla on Alphacoolingin ulkonen radi 420x420. D5 pyörii PWM 33% = 1500rpm (l/h ei tietoa).
 
cpu+gpu+vrm+mora420 ja 17w ddc jaksaa liikuttaa vettä vielä alta 20% teholla. Taitaa olla 22% kiinteä asetus.
 
Onko 2kpl Alphacoolin ST30 360 radia riittävät hävittämään RTX 3080 ja 5800X tuottama lämpökuorma? Täsmennyksenä vielä että äänitason pysyessä hiljaisena, tuulettimiksi on varattu Noctuan NF-P12 redux 1300 tuulettimet.

Tuolla aloituspostauksen nyrkkisääntölaskurilla pitäisi olla helposti, mutta jotenkin olen skeptinen tässä kun looppia pitäisi alkaa iskemään koneeseen. Näytönohjain on Palitin Gamerock OC , jossa on 440w powerlimit.

Vaihdoin varmuudeksi tuon toisen ST30 -> XT45 ennen loopin kasaamista. Tuulettimet (3 per kenno exhaustina ja 3kpl intakena pohjassa) äänettömänä veden lämpö nousee pidemmissä sessiossa tuonne 38 asteen korville, GPU:n ollessa 55-58 astetta powerlimit täysillä 440w. Loopissa myös ei niin viileänä tunnettu 5800X.
 
Ei kellään ole pistänyt silmään paljon Gigant 3360 vetää nesteitä sisäänsä? Aqua Computerin yhteyslomake väitti vastausajaksi yli 4vk.

Edit: Yhdestä saksalaisesta revikasta löytyikin että olisi noin 3l
 
Viimeksi muokattu:
Ei kellään ole pistänyt silmään paljon Gigant 3360 vetää nesteitä sisäänsä? Aqua Computerin yhteyslomake väitti vastausajaksi yli 4vk.

Edit: Yhdestä saksalaisesta revikasta löytyikin että olisi noin 3l
Jep, 3l sanoi myös discordissa kaveri joka sai just omansa.
 
Onko noissa samanpaksuisissa radeissa tehoeroja? Tulossa itx kokoonpano, jossa tilaa vain yhdelle 280mm radille. Kuitenkin tavoitteena laittaa aika lämmintä rautaa (5900x, 3080), alivoltitetaan vaikka sitten tarvittaessa. Nykyään pelikäytössä kokonaiskulutus prossu + näyttis joku reilu 350w, koska tälläkin hetkellä alivoltit näyttiksellä.

Eli etsin tehokkainta 30mm paskua 280mm radia. Nyt ostoskorissa corsairin Hydro X Series XR5 280mm. Tuossa kuitenkin lukee jimmssin sivulla, että "Käytä ainoastaan muiden kupari / messinki -tuotteiden kanssa". Mulla on bykskin gpu blockki (nickel plated copper) ja barrowin ddc pumppu. Onkohan nämä yhteensopivia?
 
Onko noissa samanpaksuisissa radeissa tehoeroja? Tulossa itx kokoonpano, jossa tilaa vain yhdelle 280mm radille. Kuitenkin tavoitteena laittaa aika lämmintä rautaa (5900x, 3080), alivoltitetaan vaikka sitten tarvittaessa. Nykyään pelikäytössä kokonaiskulutus prossu + näyttis joku reilu 350w, koska tälläkin hetkellä alivoltit näyttiksellä.

Kannattaa lukea XtremeRigsin (jo melko vanha) radiator round-up ajatuksella läpi: Radiator Review Round Up 2016 - ExtremeRigs.net Paitsi että radeissa on tehoeroja, niin osa radeista toimii selvästi paremmin tietynlaisilla ilmavirroilla, mikä saattaa myös kuvailemasi kaltaisessa skenaariossa olla asia mikä kannattaa huomioida. Eli esimerkiksi radi, jolla on push-pull-konfiguraatiossa suurin jäähdytysteho, ei välttämättä sitten enää pärjääkään push-konfiguraatiossa matalammilla ilmavirroilla samaan tapaan vertailussa.

Valitettavasti uudempaa versiota tuollaisesta kattavasta radivertailusta ei ole tullut vastaan, eli uudempien mallien osalta dataa ei välttämättä löydy.
 
Dramaattisia muutoksia radimarkkinassa ei ole tullut. Valitettavasti kyllä sanoisin, että yksi 280mm on tuolle kombolle liian vähän. On mahdollista että alivolteilla ja täysillä föönitehoilla saattaa toimia, muttamutta. Sinänsä tuo Corsairin radi on hyvä, se on Corsair -brändätty HWL Nemesis GTS.

Yhteensopivuudesta, nikkeli on ok kupari/messinki -loopissa (jopa tyypillinen). Barrowin "DDC" -pumpusta on vaikea sanoa, mutta jos se on oikeasti Laing/Xylem DDC ja liittimet ja toppi eivät myöskään ole alumiinia, niin todennäköisesti ok.

Push/pull/push-pull -konfiguraatioista sen verran, että 30mm radeilla push-pullista ei ole iloa. Sen hyödyt tulevat vasta kun radiaattorilla alkaa olla enemmän ilmanvastusta, käytännössä 45mm+ (tai oikeastaan 60mm) -paksuuksissa.
 
Dramaattisia muutoksia radimarkkinassa ei ole tullut. Valitettavasti kyllä sanoisin, että yksi 280mm on tuolle kombolle liian vähän. On mahdollista että alivolteilla ja täysillä föönitehoilla saattaa toimia, muttamutta. Sinänsä tuo Corsairin radi on hyvä, se on Corsair -brändätty HWL Nemesis GTS.

Yhteensopivuudesta, nikkeli on ok kupari/messinki -loopissa (jopa tyypillinen). Barrowin "DDC" -pumpusta on vaikea sanoa, mutta jos se on oikeasti Laing/Xylem DDC ja liittimet ja toppi eivät myöskään ole alumiinia, niin todennäköisesti ok.

Push/pull/push-pull -konfiguraatioista sen verran, että 30mm radeilla push-pullista ei ole iloa. Sen hyödyt tulevat vasta kun radiaattorilla alkaa olla enemmän ilmanvastusta, käytännössä 45mm+ (tai oikeastaan 60mm) -paksuuksissa.


Tossa on vastaava setuppi raudan puolesta mitä itsellä on. Kyllä toi näyttäisi riittävän yksi GTS 280 vaikka lämmöt nyt vähän korkeat custom loopiksi onkin. Tällä ajattelin lähteä liikkeelle ja jos tuntuu ettei riitä niin thingiversestä löytyy kotelolle 3d printattava bracket sivuun asennettavalla 240 ultra slim radille ja slim tuulettimille.
 

No onhan ne "vähän" korkeat. Jokaisen käsitys riittävästä - ja hiljaisesta - on toki subjektiivinen. Tuohon tilaan tuskin olet kovia putkia suunnittelemassa niin PETG ei ole ongelma. EPDM:lle (ja oikeastaan kaikelle paitsi PETG) 50 astetta on sinänsä turvallinen.

Kuten sanottu, todennäköisesti tuo toimii yhdellä hyvällä 280:lla. Hiljainen ja/tai viileä se tuskin on.
 
No onhan ne "vähän" korkeat. Jokaisen käsitys riittävästä - ja hiljaisesta - on toki subjektiivinen. Tuohon tilaan tuskin olet kovia putkia suunnittelemassa niin PETG ei ole ongelma. EPDM:lle (ja oikeastaan kaikelle paitsi PETG) 50 astetta on sinänsä turvallinen.

Kuten sanottu, todennäköisesti tuo toimii yhdellä hyvällä 280:lla. Hiljainen ja/tai viileä se tuskin on.

50°C veden lämpö on kyllä aikamoista :dead: Taitaa useimmissa pumpuissakin olla 50 astetta ilmoitettuna maksimilämpötilaksi vedelle.

Tosin huoneen lämpötilakin tuon testin aikana reilu 34 astetta, mikä tietenkin heikentää melkoisesti. Helposti katoaa 100-200W jäähdytystehoa verrattuna vähän normaalimpiin lämpötiloihin. Ja testikuormakin sellainen ettei tuollaisiin normaalikäytössä pääse.

Itse tulkkaisin noita enemmän sen mukaan, että nuo on 11-16 astetta ambientin päälle, ja samaa luokkaa ne tullee olemaan viileämmässäkin huoneessa, eli ihan siedettävän rajoissa. Oletan kuitenkin että tuulettimet huutaa sitten täysillä jotta noihin lämpötiloihin pääsee. Itselleni tuo olisi se deal breaker tuossa hommassa, etenkin jos mITX on mielessä siksi että se olisi huomaamattomampi kuin isompi kotelo.
 
Nyt vihdoin saatu koko kone custom loopiin ja tuossa viikonloppuna säätelin viilennystä 3x360 radeille Aquasuitella ja mielestäni sain omaan korvaan suht sopivaksi tuulettimet.

Tästä heräsikin kysymys että löytyykö netin syövereistä jotakin sivustoa missä voisi tutkailla noita Aquasuiten eri custom curveja joita itselle tuli vastaan aika vähän. Tottakai säädettyjä curveja nyt on monenlaisia ihan riippuen kokoonpanosta/tuuletin määristä mutta uteliaisuus heräsi löytyskö jostain jotakin listattuja säätöjä/käyriä? Aquasuiten omaa englannin foorumia hieman silmäilin mutta tuntu sielläkin niitä olevan aika kehnosti.
 
Nyt vihdoin saatu koko kone custom loopiin ja tuossa viikonloppuna säätelin viilennystä 3x360 radeille Aquasuitella ja mielestäni sain omaan korvaan suht sopivaksi tuulettimet.

Tästä heräsikin kysymys että löytyykö netin syövereistä jotakin sivustoa missä voisi tutkailla noita Aquasuiten eri custom curveja joita itselle tuli vastaan aika vähän. Tottakai säädettyjä curveja nyt on monenlaisia ihan riippuen kokoonpanosta/tuuletin määristä mutta uteliaisuus heräsi löytyskö jostain jotakin listattuja säätöjä/käyriä? Aquasuiten omaa englannin foorumia hieman silmäilin mutta tuntu sielläkin niitä olevan aika kehnosti.
Noi käyrät riippuu hyvin pitkälti käytettävästä radista ja tuulettimista, kokeilemalla selviää parhaiten.
 
Samaa mieltä, tuossa on niin paljon muuttujia, että omat säädöt = parhaat säädöt. Itsellä tasainen 25% pwm 35C veden lämpöön asti ja sit ramp up -> 100% 40C:ssä. Toki radiaattoria sen verran reilusti että ei ne koskaan kierroksia lisää.
 
Taitaa useimmissa pumpuissakin olla 50 astetta ilmoitettuna maksimilämpötilaksi vedelle
60C on D5:ssä.

Mutta joo, 15C delta tai alle on aika hyvä peukalosääntö. Jos nyt petg -putket sattuu olemaan niin 10C delta on turvallisempi, 25+15 alkaa olla jänskä.
 
Tilailin tässä vähän radia lisää Watercool MO-RA3 360 LT:n. Olisi meininki laittaa tuo nyt kopassa olevien 240:n ja 360 radien tilalle Coolermaster HAF-X kotelon kylkipaneeliin pitäisi mennä melkein heittämällä. Mutta miten päin sen tohon laitan on vielä arvoitus, että imaistaanko ilma radin läpi koppaan tai radin läpi ulos kopasta:hmm:
 
Tilailin tässä vähän radia lisää Watercool MO-RA3 360 LT:n. Olisi meininki laittaa tuo nyt kopassa olevien 240:n ja 360 radien tilalle Coolermaster HAF-X kotelon kylkipaneeliin pitäisi mennä melkein heittämällä. Mutta miten päin sen tohon laitan on vielä arvoitus, että imaistaanko ilma radin läpi koppaan tai radin läpi ulos kopasta:hmm:
Mora koppaan asennettuna onkin mielenkiintoinen ratkaisu. Laitahan kuvia jos saat sen fiksusti pultattua kiinni!
 
Joo tuosta 35 asteen kohdalta alkaa käppyrä kohoamaan itelläkin reippaasti ylöspäin, tämä ilmeisesti ihan hyvä lukema vielä ettei letkut yms. kärsi? Pysy kyllä hyvin veden lämpö tuossa 30-33 asteen paikkeilla korkeimmillaan viikonlopun testien aikana.
Jos oikein muistan taitaa tuulettimet hyrrätä 20-25% teholla veden ollessa liki 30 astetta. Corsairin ll120 on käytössä 6kpl. ja yhdessä radissa 3x Arcticin P12 PWM PST .
 
Joo tuosta 35 asteen kohdalta alkaa käppyrä kohoamaan itelläkin reippaasti ylöspäin, tämä ilmeisesti ihan hyvä lukema vielä ettei letkut yms. kärsi? Pysy kyllä hyvin veden lämpö tuossa 30-33 asteen paikkeilla korkeimmillaan viikonlopun testien aikana.
Jos oikein muistan taitaa tuulettimet hyrrätä 20-25% teholla veden ollessa liki 30 astetta. Corsairin ll120 on käytössä 6kpl. ja yhdessä radissa 3x Arcticin P12 PWM PST .
Tosiaan tuo PETG on lämmön suhteen se ongelmallisin. Se saattaa alkaa antaa periksi jo hiukan yli 40 asteen lämmöissä.
 
Tosiaan tuo PETG on lämmön suhteen se ongelmallisin. Se saattaa alkaa antaa periksi jo hiukan yli 40 asteen lämmöissä.
Selvä homma, koitetaan pitää lämmöt mahdollisimman matalina niin että tuulettimien hurinaa jaksaa vielä kuunnella ;) EK-DuraClear 9,5/15,9mm PVC tuota itsellä käytössä ja käyttölämpötila siinä näytti olevan aika laaja, -20°C -> 80°C. Toki pumpussahan on paljon pienempi sallittu max lämpö.
 
Saako Aquasuitessa jotenkin niin että näyttäisi halutut lämmöt pienessä ikkunassa työpöydällä / päällimmäisenä pelatessa ?

Idlessä nesteet 29C mutta voishan noitakin seurailla mielenkiinnosta livenä mikäli onnistuu.
 
Saako Aquasuitessa jotenkin niin että näyttäisi halutut lämmöt pienessä ikkunassa työpöydällä / päällimmäisenä pelatessa ?

Idlessä nesteet 29C mutta voishan noitakin seurailla mielenkiinnosta livenä mikäli onnistuu.
Työpöydälle näkymän saa Overview pages -välilehdellä klikkaamalla työpöytäikonin kuvaa, tällöin työpöydälle tulee se näkymä mitä kyseiselle välilehdelle on muokannut. En osaa sanoa, saako näkymän laitettua esim. pelin päälle.
 
Työpöydälle näkymän saa Overview pages -välilehdellä klikkaamalla työpöytäikonin kuvaa, tällöin työpöydälle tulee se näkymä mitä kyseiselle välilehdelle on muokannut. En osaa sanoa, saako näkymän laitettua esim. pelin päälle.
Tätä ominaisuutta olen myös käyttänyt alusta alkaen ja toimii todella hyvin ja muokkaus mahdollisuuksia todella paljon. Täytyy myös tutkia löytyskö mahdollisuutta että pakottaisi nuo aina olemaan päällimmäisenä oli auki sitten peli tahi joku muu.
 
Työpöydälle näkymän saa Overview pages -välilehdellä klikkaamalla työpöytäikonin kuvaa, tällöin työpöydälle tulee se näkymä mitä kyseiselle välilehdelle on muokannut. En osaa sanoa, saako näkymän laitettua esim. pelin päälle.

Joo sillähän sen saa, tosin pelatessa jää alle.
 
Itsellä oli aikanaa Mo-Ra kotelon kyljessä kiinni. Olihan se suht viritys mutta toimiva.:geek:
2012-09-03 19.21.59.jpg 2012-09-03 19.22.30.jpg 2012-09-03 19.23.22.jpg

Minulla oli 2016 asti MO-RA2 kotelon kyljessä kiinni. Kuva vuodelta 2014.

Vanha1.JPG

Ihan toimiva viritelmä se oli, mitä nyt kotelo pysyi hädin tuskin pystyssä ja koko kierron joutui tyhjentämään komponentteja vaihtaessa venttiilien puuttuessa. 2016 tulin järkiini ja laitoin (uuden) MO-RA3:n seisomaan omille jaloilleen ja laitoin pikaliittimet letkuihin koteloon. Vaihdoin kotelon samalla malliin, jossa on letkuille läpiviennit takana.

DSC_0052.JPG

Viime vuonna sitten vielä päivitin isompaan MO-RA3 420:een ja tämän vuoden puolella vaihdoin yhdeksästä 140-millisestä tuulettimesta neljään 200-milliseen.

IMG_20210318_152702261.jpg

Sama mikrofoni ja DAC ovat vieläkin käytössä, vaikka MO-RA on jo kolmas. :) D5-pumppu taitaa olla 2016 uusittu (ilman syytä) ja on pyörinyt 24/7 siitä asti 2/5 tehosäädöllä. Vähän jo kuumottelee skenaariot päässä, että joku päivä se simahtaa. Ehkäpä ensi kerran vesikomponentteja vaihtaessani ostan uuden pumpun ja säilytän vanhan varalta.

Nykytilanne on mielestäni lähes täydellinen, sillä noin 360RPM pyörivät ropellit häviävät taustalle yölläkin ja toimivat samalla nopeudella aina. Jäähdytysteho on täysin riittävä myös pelatessa kesähelteillä, mutta lisäisin ehkä pumpun kierrosnopeutta, jos sen saisi paremmin äänieristettyä.
 
Tein omaan define r5 + mora 420 -viritelmään ruuvattavat jalat moralle. Sen verran kevyt kotelo, että kaatui muuten suorilta moralle. Muutenhan se mora kyllä istuu r5 kylkeen kuin tarkoitettu, kun on lähes sama mitoiltaan.
 
Muutama päivä ollut toi 420mm mo-ra3 käytössä, ja mukavasti tuulettimet rullailee siellä 500rpm hujakoilla, ja vesi pysyy max 32 asteessa, 3900x & 1080ti kombolla.

Vehje on siis R5:n kyljessä seinä/kotelokiinnityssarjalla, ja kylkipaneeliin piti porata reijät ruuveille, sekä läpiviennit letkuille ja tuulettimien piuhoille. Lisämausteena moran jalkoihin tuli vielä niittimutterit, niin kiinnittäminen on sikäli helpompaa, ettei tarvi pujotella pulttia mutteriin, vaan jaloissa on nyt kiinteästi kierteet.


kombo1.jpg



Varmaan joku mo-ran kanssa puuhastellut on itsekin huomannut, että myöskään toi jalka ei ole niin korkea, että 90 asteen liittimet mahtuisi letkuliittimien (barrow 28mm korkea & barrow 10/16mm) kanssa itse jäähdyttimen ja esim. seinän väliin. Kolme prikkaa sivupaneelin ja jalkojen väliin, niin mahtuu täpärästi jopa kiristämään liittimet.
prikat.jpg


Muutama muukin pieni käytännön mutka mahtui tähänkin, ja mm. epäilin jo pumpun (barrow DDC) riittämättömyyttä, kun alunperin ei ollut säiliötä lainkaan, ja paluuletku pumpulle tuli niin matalalta (moran alanippa -> pumppu), ettei painetta pumpulle saanut riittävästi, eikä vesi lähtenyt kiertämään. Jouduin lisäämään säiliön syöttämään vettä pumpulle, ja kieltämättä pieni käytettävyyslisä ilmaamiseen, ja täyttämiseen. Lopputuloksena pumppu rullailee perus 25% teholla siellä 2300RPM hujakoilla, eli ääneti.

Yhden noctuan piuha ei riittänyt jakajalle asti, niin se on nyt toistaiseksi irti, mutta järjestelen noi arcticin p14 myös alakautta kunhan saan noita jatkojohtoja. Samalla laitan kahteen eri ryhmään ohjauksen puolesta, niin saan vielä toiset lepotilaan normikäytössä.
Ja kuten arvata saattaa, hökötys painaa sen verran, että pienikin töytäisy kylkeen, niin vehje kippaa moran puolelle. Tarkasti kun katsoo, niin kuvistakin näkyy teippirulla apupyöränä moran alla. Teen pienet tukijalat jostain vielä, kun ruuvinpaikatkin löytyy pohjasta.

Huollettavuudesta vielä sen verran, että koko komeus on mahdollista kipata mora alaspäin, jolloin pääsee operoimaan sisuskaluja, ja vaikka tyhjentämään loopin moran kautta. Sivupaneelia saa myös avattua (sekä pystyssä, että kyljellään), koska letkuissa on sen verran löysää. Painaa tosin noin 9kg.

valmis3.jpg
valmis2.jpg
valmis4.jpg
Tossa oli tää oma viritelmä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom