Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Luulis vaan kun komponenttien tehot on käytännössä laskeneet ja kai puhaltimissakin on pientä kehitystä tehty niin pienemmätkin kennot riittäis.
No miten sen nyt ottaa, toki jos jotain midrangea jäähdyttelee niin voihan se pitää paikkaansa. 3080 imeskelee 350w (3x 8-pin mallit 450w) ja 5900x 200w (PBO, TDP tais olla 105w mut ajeleeko joku vakiona vesillä?) et siitä voi laskeskella kannattaako jollain 2x 240 kombolla yrittää lähteä räpiköimään vai suosiolla ottaa jotain isompaa.
 
Pyörittelin R7 1700 ja alivoltitettua 1080ti:tä yhdellä 280x60 radilla ihan mukavasti 1000rpm tuulettimilla, mutta prossun vaihto 3900x oli liikaa, ja kierrokset nousi. Nykyistä mora 420 ei sitten tunnu vähempää kiinnostavan mitä siellä toisessa päässä kiertoa on.
 
Tuulettimien metalliset ritilät ja 5mm paksuiset suodattimet jättäisin kauppaan, jos jotain suodatinta tms pitää saada niin esim nämä ajavat asian ihan hyvin ja ilmakin kulkee läpi sen kummemmin rajoittamatta.
10 Piece 120 x 120 mm PVC Computer Case Cooler Fan Dust: Amazon.de: Computers & Accessories

Meillä vain on ammattilais käytössä tota vaahtomuovisuodatinta ottaa pölyn hyvin talteen mutta läpäiseekin hyvin, on edullista, helppo pestä ja puhdistaa, kukin tyylillään mutta ei ole noitten kanssa tarvinnut kennoja pestä.
 
Itellä katossa 2kpl 480mmx45mm ja näillä kokeilin jäähdyttää Suprim 3080 onko nyt 430w ja päälle 9900k. Tuulettimet oli siinä 800rpm-900rpm ja neste lämpeni omille kipurajoille 39c. Pelinä hitman 3 4k.

Onneksi oli vain testi ilman ulkoista radia ja se, kun lyötiin mukaan niin neste oli siellä 34c paikkeilla.
 
Oma 9900K 5.0ghz + rtx 2060 kellotettuna ja alphacooling nova 1080 radi, 45mm paksu, 9xML120 flektit. Pelikäytössä tuulettimet noin 750rpm nousee, nesteen lämmöt tuolloin noin 34C. Mietin että tossa seinähyllyn alla saattaa vähä lähteä lämmin ilma kiertämään. Kohta siirrän radin varmaan hyllyn alta pois sivulle ni saa hengittää vapaammin.
 
Kyllähän tää ihan mukavaa pikkunäpertelyä on vaikka välillä saattaa kuumottaa jos ekaa kertaa tekee. Tee kuitenkin kunnolla jos teet. Itellä on 38mm ja 60mm 360 radi ja konetta voi huoletta pitää äänettömänä nettiä selaillessa ja pelikäytössäkään ei tarvitse paljoa tuulettimien kieroksia nostaa.
 
No miten sen nyt ottaa, toki jos jotain midrangea jäähdyttelee niin voihan se pitää paikkaansa. 3080 imeskelee 350w (3x 8-pin mallit 450w) ja 5900x 200w (PBO, TDP tais olla 105w mut ajeleeko joku vakiona vesillä?) et siitä voi laskeskella kannattaako jollain 2x 240 kombolla yrittää lähteä räpiköimään vai suosiolla ottaa jotain isompaa.

Minimissään sen 240mm per komponentti laittaisin jos johonkin pieneen koppaan on pakko tehdä. (Toki riippuu paljon niistä komponenteista mitä jäähdyttää)

Itsellä on tossa ykköskoneessa 9900K + Radeon 6800 XT ja 2xEK360SE+EK480PE kennot. 14xArctic P12 PWM tuulettimia kennoilla ja on mukavan hiljainen.
 
Niin siis pienellä radilla/radeilla lopputulos on hyvin helposti se että jäähdytysteho ei parane mut hinta nousee vs aio cooleri ja metelikään ei pienene. Toki joillaki voi ampua välillä vähän ylikin mut kyllä nykysillä prossuilla ja näyttiksillä lähtisin siitä et ne tuottaa sen verran lämpöä et toi vanha suositus 120 per elementti on turhan kulunut.
 
Muutaman kuukauden vesijäähdyttelyä kokeilleena komppaan "kerralla kunnollinen" koulukuntaa. Ryzen 5600x ja rx68000xt pyörii 30 x 360 ja 280 radeilla ihan ok lämmöillä, mutta äänekkäämin kuin odotin. Hetken tuota pyörittäneenä MO-RA on nyt tilauksessa. Tehoon nähden se ei ole edes älyttömän kallis, vaikka onkin sinänsä hintava. Paljon vaivaa ja rahaa olisi kuitenkin säästynyt ottamalla tuo heti alkuun, mutta tulipahan ainakin harjoiteltua rakentamista.
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman kuukauden vesijäähdyttelyä kokeilleena komppaan "kerralla kunnollinen" koulukuntaa. Ryzen 5600x ja rx68000xt pyörii 30 x 360 ja 280 radeilla ihan ok lämmöillä, mutta äänekkäämin kuin odotin. Hetken tuota pyörittäneenä MO-RA on nyt tilauksessa. Tehoon nähden se ei ole edes älyttömän kallis, vaikka onkin sinänsä hintava. Paljon vaivaa ja rahaa olisi kuitenkonsäästynyt ottamalla tuo heti alkuun, mutta tulipahan ainakin harjoiteltua rakentamista.
Mulla saattaisi kiinnostaa tuo sun 360 radi ;)
 
Jos omistatte MO-RAn tai aiotte hankkia sen, niin millaisia säilytysratkaisuja teille on siihen liittyen? Onko se vaan lattialla vai kotelon vieressä vai miten?
 
Jos omistatte MO-RAn tai aiotte hankkia sen, niin millaisia säilytysratkaisuja teille on siihen liittyen? Onko se vaan lattialla vai kotelon vieressä vai miten?
Tuolla se käyttämättömänä vaatekaapissa on. :rofl:
Mutta kun oli käytössä niin HAF 922 -kotelon kyljessä oli kiinni.
 
Jos omistatte MO-RAn tai aiotte hankkia sen, niin millaisia säilytysratkaisuja teille on siihen liittyen? Onko se vaan lattialla vai kotelon vieressä vai miten?
Lattialla ZMT-letkujen ja pikaliittimien välityksellä. O11 XL kotelon sisältä löytyy vielä 2x EK PE360 radit ja pikaliittimet irroittamalla saan Moran irti kierrosta tarvittaessa. Morassa myös kiinni oma Barrowin D5.
 
Jos omistatte MO-RAn tai aiotte hankkia sen, niin millaisia säilytysratkaisuja teille on siihen liittyen? Onko se vaan lattialla vai kotelon vieressä vai miten?
Nykyhetkellä lattialla, mut amazonista pitäs tänään saapua teline jolla toi koko paska olis tarkotus saada pultattua pöytään kiinni. Sähköpöytä, eli sen takia ei oikeen toi lattialla ajeleminen natsaa kun menee vähän pöytä hukkaan siinä ellei tajuttomasti oo letkua välissä. Bonarina toki se et jalkatilaa vapautuu ja ei pitäis hirveesti olla näkyvissä jos pöytä on alhaalla.
 
Jos omistatte MO-RAn tai aiotte hankkia sen, niin millaisia säilytysratkaisuja teille on siihen liittyen? Onko se vaan lattialla vai kotelon vieressä vai miten?

Suunnitelmissa on sijoittaa se puiselle jalustalle pöydälle. Vesisäiliö mahdollisesti samaan ja koko hoito pikaliittimillä koteloon. Yritän tehdä lasisesta kossupullosta vesisäiliön Moran kaveriksi :cool:
 
Tuossa ratkaisu, jota meinasin kokeilla. Letkut ja tuulettimien virtajohto tuonne sisään ja päät kiinni sähköteipillä. Pitää vielä vilkaista miltä tuo näyttää luonnossa.
 
Pakko kysyä, tämä EK nestehän menee sellaisenaan kiertoon, ei tarvi laimentaa?


Noissa tiivisteissä oli Jimmssillä kyllä erikseen mainittu jos tarvii akkuvedet sekaan.

Prossu lähti tulemaan, josko pitkästä aikaa joutuu / saa purkaa kiertoa ja laittaa uutta palikkaa kiinni. 5900X oli tarkoitus jäähdyttää ohuilla 360 + 60 radeilla.
 
Pakko kysyä, tämä EK nestehän menee sellaisenaan kiertoon, ei tarvi laimentaa?


Noissa tiivisteissä oli Jimmssillä kyllä erikseen mainittu jos tarvii akkuvedet sekaan.

Prossu lähti tulemaan, josko pitkästä aikaa joutuu / saa purkaa kiertoa ja laittaa uutta palikkaa kiinni. 5900X oli tarkoitus jäähdyttää ohuilla 360 + 60 radeilla.
Joo nuo litran pullot ovat valmista tavaraa käytettäväksi. Ne pikkupullot ovat tosiaan tiivistettä, joihin lisätään akkuvettä suhteessa 1:9 muistaakseni. Eli molemmilla tavoilla saa litran valmista nestettä yhdellä EK:n tuotteella.
 
Joo nuo litran pullot ovat valmista tavaraa käytettäväksi. Ne pikkupullot ovat tosiaan tiivistettä, joihin lisätään akkuvettä suhteessa 1:9 muistaakseni. Eli molemmilla tavoilla saa litran valmista nestettä yhdellä EK:n tuotteella.

Jep, kiitti varmistuksesta. Saas nähä millaista tuo litku on kierrossa.

Laiskaksi tullut kun ei oikein nappais enää alkaa purkaa ja kasailla kiertoa, mahdollisista AM4 emon ja 5900X:n BIOS päivityshommista puhumattakaan (jos ei toimi heti tms) :D
 
Hei,

olen uusi custom looppien tekemisessä ja tarvisinkin vähän vinkkejä. Kyllä kovilla putkilla suoraan syvään päähän. Olen EKWB:n nettisivuilla kasannut alla olevaa settiä custom loopin tekemiseksi. Unohdanko jotain mitä tarvitsee? Onko jotain noista liikaa tai liian vähän? Mikä ero on erilaisilla kovaputkisilla putkilla? Kyseinen setti kasataan Lian Li O11 Dynamic koteloo. Haluaisin sitten ehdotuksia sopivasta 360mm radista valkoisena? En Ekwbltä löytänyt sopivaa. Lisäksi haluaisin jossain vaiheessa laittaa myös näyttiksen vesille. Näyttis tälllä hetkellä Strix 2070 OC-malli ja tätäkään en onnistunut löytämään EKWB:ltä. Kalliiksihan tämä tulee.

Onko EKWB laadukas? Byksi? Barrow?

1614856516211.png

1614856543031.png
 
Alphacool, ekwb, barrow, byski. Kaikki aika samalla viivalla mitä tulee laatuun. Ulkonäöllisesti sitten on maku/hinta asia.
 
Alphacool, ekwb, barrow, byski. Kaikki aika samalla viivalla mitä tulee laatuun. Ulkonäöllisesti sitten on makuasia.
Alphacool ei kyllä jatkossa tuu mun euroja saamaan. Ostin 2x Eiszapfen pikaliittimiä niiltä, molemmat vuos suoraan paketista. Meni palautukseen. Lisäks se 3080 TUF blokin episodi kun ne perslävet oli laittanu liian ohkaset lämpötyynyt muisteille niin piti sit purkaa looppi ja vaihtaa muistipadit 1mm -> 1,5mm et lämmöt oli taas linjassa. Joko ne ei testaa tuotteitansa ollenkaan tai sitten laadunvalvonta on aivan mitä sattuu, veikkaan molempia.

Vaihdoin pikaliittimet sit Barrowin vastaaviin ja ei ainakaan toistaseks oo vuotanu. Saksalaista laatua kun kiinalaisetkin puskee ohitse.

Mut joo, oon ite ollu tyytyväinen Barrowin ja Bykskin tuotteisiin. Vaikee hinnan kanssa kilpailla ja liittimet nyt ainakin on niin yksinkertasia vehkeitä et kunhan se O-rengas pitää niin ei kauheesti voi pieleen mennä. Bykskin blokkikin tuntu myös ihan laatuvehkeeltä kun aikasemmin oli sellanen kortissa kiinni. Samoten tohon 2070 Strixiin löytyy Bykskiltä blokki, linkki alhaalla.

 
Viimeksi muokattu:
Hei,

olen uusi custom looppien tekemisessä ja tarvisinkin vähän vinkkejä. Kyllä kovilla putkilla suoraan syvään päähän. Olen EKWB:n nettisivuilla kasannut alla olevaa settiä custom loopin tekemiseksi. Unohdanko jotain mitä tarvitsee? Onko jotain noista liikaa tai liian vähän? Mikä ero on erilaisilla kovaputkisilla putkilla? Kyseinen setti kasataan Lian Li O11 Dynamic koteloo. Haluaisin sitten ehdotuksia sopivasta 360mm radista valkoisena? En Ekwbltä löytänyt sopivaa. Lisäksi haluaisin jossain vaiheessa laittaa myös näyttiksen vesille. Näyttis tälllä hetkellä Strix 2070 OC-malli ja tätäkään en onnistunut löytämään EKWB:ltä. Kalliiksihan tämä tulee.

Onko EKWB laadukas? Byksi? Barrow?

1614856516211.png

1614856543031.png
Minkä takia HDC-liittimiä noin paljon?
 
Minkä takia HDC-liittimiä noin paljon?

Heh, sanoppa se. Tiedän, että niitä tarttee ainaki kaksi per komponentti. Eli distro, cpu blokki ja radi. Eli vissiin 6kpl riittäis? Entä jos haluaa käyttää noita 90 tai 45 asteen kulmia niin tarviiko niihin myös aina HDC liittimen? Voiko noita kulmia käyttää ns. kesken putken eli ettei taivuttaisikaan putkea vaan käyttäisi tuota liitintä mutkassa? Jaa näemmä tuplasti nuo liittimet tuossa.....
 
Nuo kulmat vaatii yhden littimen toiseen päähän. Toiseen päähän ei saa suoraan putkea kiinni, ne on tarkoitettu ruuvattaviksi kiinni G1/4 kierteisiin, jotka siis löytyvät blokeista, radeista, distroista, pumpuista, säiliöistä...jne.

*EDIT: Ja ei tuossa omissa laskuissa ole ylimääräisiä. Distro in/out, fill port in/out, blokki in/out, radi in/out. Siis 8 tarvitaan
 
Nuo kulmat vaatii yhden littimen toiseen päähän. Toiseen päähän ei saa suoraan putkea kiinni, ne on tarkoitettu ruuvattaviksi kiinni G1/4 kierteisiin, jotka siis löytyvät blokeista, radeista, distroista, pumpuista, säiliöistä...jne

Aivan aivan. Täytyy karsia rankasti niiden määrää. Miettinyt vaan että saisikohan nämä kaikki huomattavasti halvemmalla Aliexpressistä eli byskin kamoina? Toinen on se, että kun ekwbltä ei löydy valkosia liittimiä.
 
Aivan aivan. Täytyy karsia rankasti niiden määrää. Miettinyt vaan että saisikohan nämä kaikki huomattavasti halvemmalla Aliexpressistä eli byskin kamoina? Toinen on se, että kun ekwbltä ei löydy valkosia liittimiä.
Bykski ja Barrow ovat ainakin hyviä brändejä. Itse tilasin omat liittimeni ja muuta sälää Aliexpressistä Formulmod kaupasta. Puolitoista vuotta sitten black fridayna tilasin ja silloin säästi ainakin jonkin verran rahaa. Nyt en tiedä hintatasosta ja kuljetusten hinnoista. Laadukasta tavaraa ainakin.

Itse valitsin Barrowin TYKN-K16 V4 liittimet, joissa on 3 o-rengasta liittimen sisällä + yksi putken päälle tuleva. Jokaisen liittimen mukana tuli myös kaksi ylimääräistä o-rengasta varalle. Näiden kaveriksi otin Barrowin 16mm PETG putkea. Käytin myös noita EK:n petg-inserttejä varmuuden vuoksi.
 
Bykski ja Barrow ovat ainakin hyviä brändejä. Itse tilasin omat liittimeni ja muuta sälää Aliexpressistä Formulmod kaupasta. Puolitoista vuotta sitten black fridayna tilasin ja silloin säästi ainakin jonkin verran rahaa. Nyt en tiedä hintatasosta ja kuljetusten hinnoista. Laadukasta tavaraa ainakin.

Itse valitsin Barrowin TYKN-K16 V4 liittimet, joissa on 3 o-rengasta liittimen sisällä + yksi putken päälle tuleva. Jokaisen liittimen mukana tuli myös kaksi ylimääräistä o-rengasta varalle. Näiden kaveriksi otin Barrowin 16mm PETG putkea. Käytin myös noita EK:n petg-inserttejä varmuuden vuoksi.

Joo näyttää tulevan huomattavasti halvemmaksi tuolta Aliexpressistä.
 
Hei,

olen uusi custom looppien tekemisessä ja tarvisinkin vähän vinkkejä. Kyllä kovilla putkilla suoraan syvään päähän. Olen EKWB:n nettisivuilla kasannut alla olevaa settiä custom loopin tekemiseksi. Unohdanko jotain mitä tarvitsee? Onko jotain noista liikaa tai liian vähän? Mikä ero on erilaisilla kovaputkisilla putkilla? Kyseinen setti kasataan Lian Li O11 Dynamic koteloo. Haluaisin sitten ehdotuksia sopivasta 360mm radista valkoisena? En Ekwbltä löytänyt sopivaa. Lisäksi haluaisin jossain vaiheessa laittaa myös näyttiksen vesille. Näyttis tälllä hetkellä Strix 2070 OC-malli ja tätäkään en onnistunut löytämään EKWB:ltä. Kalliiksihan tämä tulee.

Onko EKWB laadukas? Byksi? Barrow?

1614856516211.png

1614856543031.png

Vaihtaisin itse akryyliputken PETG tilalle. PETG ei ole mitään syytä käyttää (Kemiallisesti heikompi, Naarmuntuu helpommin, Halkeilee helpommin, Pitkällä matkalla päät saattavat epämuodostua johtaen vuotoon jne.) Ainut etu on että sitä on helpomi leikata.

O11 sivudistro nähtävästi hankinnassa niin kannattaa metsästää offset liittimiä muutamat 90°
vetoihin
31CYCOYdYKL._AC_.jpg

Näyttävät tältä. Barrow/Bykski ainakin valmistaa, En ole EK:n kaupasta etsinyt. Korjaavat helposti vinot vedot Jakajalevyn ja Blokkien väliltä.

Hardwarelabs valmistaa loistavia jäähdyttimiä. GTS ja GTX esimerkiksi hyviä vaihtoehtoja (GTS slim 30mm paksu, GTX muistaakseni 55mm)
Myös EK:n CE/PE/XE Jäähdyttimet ovat hyviä. SE kannattaa jättää väliin heikon jäähdytystehon vuoksi.

EKWB on laadukas (yleensä) mutta ei paras. Voit huoletta koko paketin tilata EK:n kaupasta jos haluat pitää osien haalimisen yksinkertaisena.
 
Vaihtaisin itse akryyliputken PETG tilalle. PETG ei ole mitään syytä käyttää (Kemiallisesti heikompi, Naarmuntuu helpommin, Halkeilee helpommin, Pitkällä matkalla päät saattavat epämuodostua johtaen vuotoon jne.) Ainut etu on että sitä on helpomi leikata.

O11 sivudistro nähtävästi hankinnassa niin kannattaa metsästää offset liittimiä muutamat 90°
vetoihin
31CYCOYdYKL._AC_.jpg

Näyttävät tältä. Barrow/Bykski ainakin valmistaa, En ole EK:n kaupasta etsinyt. Korjaavat helposti vinot vedot Jakajalevyn ja Blokkien väliltä.

Hardwarelabs valmistaa loistavia jäähdyttimiä. GTS ja GTX esimerkiksi hyviä vaihtoehtoja (GTS slim 30mm paksu, GTX muistaakseni 55mm)
Myös EK:n CE/PE/XE Jäähdyttimet ovat hyviä. SE kannattaa jättää väliin heikon jäähdytystehon vuoksi.

EKWB on laadukas (yleensä) mutta ei paras. Voit huoletta koko paketin tilata EK:n kaupasta jos haluat pitää osien haalimisen yksinkertaisena.

Kiitos vinkeistä. Olen miettinytkin ylipäätään mitä noilla putkilla on eroja.
 
Vaihtaisin itse akryyliputken PETG tilalle. PETG ei ole mitään syytä käyttää (Kemiallisesti heikompi, Naarmuntuu helpommin, Halkeilee helpommin, Pitkällä matkalla päät saattavat epämuodostua johtaen vuotoon jne.) Ainut etu on että sitä on helpomi leikata.

Boldattuun kiinnostaisi lisätieto, eikö PETG nimenomaan sitkeämpänä materiaalina siedä monenlaista rasitusta paremmin, ja myös halkeilisi vähemmän kuin akryyli? Muista pointeista samaa mieltä, toki niiden oleellisuus ja todennäköisyys kannattaa miettiä omaa buildia silmälläpitäen.
 
Boldattuun kiinnostaisi lisätieto, eikö PETG nimenomaan sitkeämpänä materiaalina siedä monenlaista rasitusta paremmin, ja myös halkeilisi vähemmän kuin akryyli? Muista pointeista samaa mieltä, toki niiden oleellisuus ja todennäköisyys kannattaa miettiä omaa buildia silmälläpitäen.

En ole ikinä törmännyt halkeilevaan akryyliputkeen PC käytössä. PETG taas on monenmoista tarinaa ja omia kokemuksia. Watercooling discord ryhmässä myös törmätty kaikenlaisiin keskusteluihin ja yleisesti päädytty siihen että Akryyli on parempi vaihtoehto.

petg crack.jpg


Omalla kohdalla kävi näin. Asennettu hyvin, Ei ollut kierre liian kireällä tai putki muutenkaan stressin alaisena. Sama kävi kolmeen eri kohtaan omassa loopissa ja vaihdoin heti messinkiputket.
Syy ei vieläkään selvillä, Nesteenä oli EK clear.
 
Boldattuun kiinnostaisi lisätieto, eikö PETG nimenomaan sitkeämpänä materiaalina siedä monenlaista rasitusta paremmin, ja myös halkeilisi vähemmän kuin akryyli? Muista pointeista samaa mieltä, toki niiden oleellisuus ja todennäköisyys kannattaa miettiä omaa buildia silmälläpitäen.

Täälläkin muualta luettu käsitys ja oma kokemus vuosien takaa puoltaisi sitä että PETG on helpompi käsitellä eikä rikkoonnu niin herkästi. (pehmeämpää materiaalia, joustaa) Akryylin riski halkeiluun leikkauksessa, tai jos leikkauksesta jää säröjä on mielestäni paljon isompi kovuutensa vuoksi. Akryyli on toki kirkkaampaa ja näyttää enemmän oikealta lasilta, eikä naarmuunnu niin herkästi kuin pehmeämpi PETG.

Voi myös olla, että materiaalien koostumukseen on tullut muutoksia, ja siksi entiset "faktat" ei enää päde. Ehkä akryyliseokset on parantunut vuosien myötä taikka PETG laatu heikentynyt joillain valmistajilla? :hmm:
 
Vihdoinkin pääsi 3080 suprim X vedelle. Päädyin ek:n (ihanan kalliiseen) blokkiin ja takapeltiin kun meni hermot alphacoolin vastaavan toistuvaan myöhästymiseen. 2kk tosin jouduin ek:takin venaamaan. Samalla päivitin pohjaradin push/pulliin. Muutaman putkivedon päädyin vetämään uusiksi.

Blokin asennus meni kivuttomasti, itseasiassa oli helpompi laitaa kuin 1080ti.

Joku kyseli täällä warranty seal tarran poistosta, niin ainakin suprimesta sai tosi helposti irti ehjänä näyttiksen antistaatti suojapussilla. Pussin kulmaa vaan tarran alle.



Testiajot näyttis vakiona, prossa i7-7900x @4200mhz:

Furmark+prime95: gpu 47, mem 58, cpu 60 water 36

Idle: gpu 25, mem 34, cpu 35 water 28, radiföönit ~570rpm

Radit: pohjassa 480GTX, katossa 480GTS ja kyljessä 240 Xt45.

Set1.jpg
 
Vaihtaisin itse akryyliputken PETG tilalle. PETG ei ole mitään syytä käyttää (Kemiallisesti heikompi, Naarmuntuu helpommin, Halkeilee helpommin, Pitkällä matkalla päät saattavat epämuodostua johtaen vuotoon jne.) Ainut etu on että sitä on helpomi leikata.

PETG on helpompaa leikata ja taivutella. Naarmuuntuu toki helpommin ja ei näytä niin "lasilta".
Akryyli sitten halkeilee helpommin (Eipä tällä ole mitään merkitystä kun tekee putket oikein) ja on työläämpää käsitellä, mutta on hieman paremman näköinen ja ei naarmuunnu samalla tavalla.

Jos on alimitoitettu looppi niin on mahdollista että korkealla veden lämmöllä PETG putken päät painuu kasaan liittimien sisällä ja alkaa vuotaa. Tosin tuonkin voi estää sillä että laittaa ne insertit putken päihin.

Eli aikalailla makuasia kumpaa haluaa käyttää. Ensikertalaiselle varsinkin PETG on helpompi, mutta kyllä akryylinkin kanssa pärjää, kannattaa vaan ottaa hieman ylimääräistä putkea niin voi harjoitella.
 
Ensikertalaisena tuli ostettua sekä akryyliä ja PETG putkia ja itse ainakin tykästyin paljon enemmän akryyliin. PETG taipuu pienemmällä lämmöllä ja sen saa helpommin katki, mutta siitä oli paljon työläämpi saada katkaisun jälkeen terävät kulmat pois niin ettei rikkoisi o-renkaita. Akryyli taas sitten näytti omaan silmään hienommalta, vaati kyllä huomattavasti enemmän lämpöä taivutukseen (en nää miksi tämä olisi iso ongelma?) ja katkaisun jälkeen tuollaisella deburring-toolilla sai lähes kaikki terävät kulmat pois.

Jatkossa tulee kyllä käytettyä varmasti akryyliä, koska en nää mitään hyötyä käyttää PETG.
 
Standardin mukaisessa DIN EN ISO 179-1eU testissä testataan iskusitkeyttä. Akryylimuovilla kyseinen arvo on 17kJ ja PETG ei murru kyseisessä testissä. Kun kyseiset materiaalit lovetaan niin tilanne muuttuu niin kummatkin murtuu -> 2kJ vs 6kJ DIN EN ISO 179-1eA PETG eduksi. Tuohan on ihan puhdasta materiaali tekniikkaa :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että kestää jokapäiväiset vasaran iskut mutta on sitten alttiimpi kaikelle muulle :rofl2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 673
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom