Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mitenhän single 240mm 45-60mm paksu radi riittäisi Ryzen 7 3700x prossulle ja RTX 3070:lle? Lähinnä harrastusmielessä tekisi mieli kasata tähän coolermasterin nr200p custom looppi, mutta melko rajoittuneet on vaihtoehdot tässä kopassa custom vesijäähdytyksen osalta. Kyllähän tähän tietty saisi vaikka 280mm kylkeen ja slimmi 240 pohjaan, mutta sitten pitäisi melkein olla joku pumppu/blokki kombo cpu:lla ja noita nyt ei hirveästi ole saatavilla, ja muutenkin ei kyllä esteettisesti se kaunein ratkaisu.

Ympäri nettiä löytyy reilusti tähän koppaan kasattuja CPU + GPU looppeja single 240 radilla, mutta vähemmän yllättäen lämpöjä ei kyllä kukaan tunnu mainitsevan :)

Tässä kanssa vaihtoehto. Eli 92/80mm tuuletinreikiin pultattava DDC säiliö kombo, kotelon ulkopuolelle. Ei mielestäni jää hirveen pahasti törröttämään, 40mm paksu.


Optimum Tech videolla esiintyny:





EDIT: Tuli vielä semmoinen mieleen, että voi joutua koteloon tekemään reiät noille liittimille, mutta ei se hirveän iso juttu oo.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tuulettimet asennettu ja voin sano, että toimii. Nyt on 90cm jatko + splittyn mukana tullut 70cm jatko kii. Jos nyt tteen saman testin, että laittaa 25%->100%, niin piikki käy 29W:ssa, mutta Quadro ei oo moksiskaan, tottelee kiltisti ja puhaltimet myös. Renklailin edestakas eikä sitäkään hermostunut. PIeni lisäys myös, eli tein vanhasta puhelimesta ulkoisen näytön spacedesk softan avulla. Siellä on nyt aquasuiten monitorointi.



PXL_20210217_141337957.jpg PXL_20210217_141528885.jpg
Yritin kanssa laittaa tablettiin ko. ohjelman mut en saa kuin työpöydän näkyviin.
 
Tuli pikaiset kojot nakattua nyt custom loopilla. 2x360 ek:n pe radit. Lian li 011xl distro. Quantum magnitude prossulla ja vector jäähdyttää x trioa 3090 malli. 9900ks kesti heittää 5.2ghz ainakin testiin, vajaa 5400 cinebench r20 ja max lämmöt oli 88c. Timespyssä prossu pyöriä 12,5k ja näyttis 19,5k pintaan. Combined 18k. Lämmöt näyttiksellä max 50c ja prossukin maltilliset n 55c perus käytössä. Aikaa ja kuumotusta asennellessa mutta kaikki ok. Soft tubella tein 10/16 letkuilla.
 
Yritin kanssa laittaa tablettiin ko. ohjelman mut en saa kuin työpöydän näkyviin.

En nyt tiedä mitä tarkoitat, työpöytähän siinä pitääkin näkyä, eli siis normaali laajennettu työpöytä, mihin voi laittaa minkä ohjelman haluaa. Tohon sitten virittelin aquasuiten desktop sivun.
 
Mitenhän single 240mm 45-60mm paksu radi riittäisi Ryzen 7 3700x prossulle ja RTX 3070:lle? Lähinnä harrastusmielessä tekisi mieli kasata tähän coolermasterin nr200p custom looppi, mutta melko rajoittuneet on vaihtoehdot tässä kopassa custom vesijäähdytyksen osalta. Kyllähän tähän tietty saisi vaikka 280mm kylkeen ja slimmi 240 pohjaan, mutta sitten pitäisi melkein olla joku pumppu/blokki kombo cpu:lla ja noita nyt ei hirveästi ole saatavilla, ja muutenkin ei kyllä esteettisesti se kaunein ratkaisu.

Ympäri nettiä löytyy reilusti tähän koppaan kasattuja CPU + GPU looppeja single 240 radilla, mutta vähemmän yllättäen lämpöjä ei kyllä kukaan tunnu mainitsevan :)
Itse mietiskelin tuota koteloa joskus niin, että änkisi kattoon ja lattiaan 280 / 240 slim radit ja pistäisi ilmavirran kulkemaan alhaalta ylös kummankin läpi. Sillä jäähtyisi järeämpikin kokoonpano kohtuullisesti.

Kattoon radin ahtaminen on vaan vähemmän helppo nakki tuossa pitäisi varmaan tukkia kaikki muut aukot, jotta pohjasta sisään imetty ilma menisi väkisin myös ulos sen kattoradin läpi, mikäli sinne ei saa edes slim-tuulettimia ängettyä.

En ole tosin varma miten ja mitä radeja kattoon voi änkeä. Tuossa on nyt ainakin yksi esimerkki siitä, että kattoon on joku saatu laitettua.
 
Itse mietiskelin tuota koteloa joskus niin, että änkisi kattoon ja lattiaan 280 / 240 slim radit ja pistäisi ilmavirran kulkemaan alhaalta ylös kummankin läpi. Sillä jäähtyisi järeämpikin kokoonpano kohtuullisesti.

Kattoon radin ahtaminen on vaan vähemmän helppo nakki tuossa pitäisi varmaan tukkia kaikki muut aukot, jotta pohjasta sisään imetty ilma menisi väkisin myös ulos sen kattoradin läpi, mikäli sinne ei saa edes slim-tuulettimia ängettyä.
Kattoon ei kyllä kovin helposti saa radia tuulettimien kanssa(edes slim) ja ilman tuulettimia hyöty on aika olematon. Joutuu muokkailemaan kattopaneelia sekä katon runkoa, myös psu kiinnitystä joutuu muokkaamaan että saa tiputettua psu kehikkoa muutaman millin alemmas (joka taas voi muodostua ongelmaksi näytönohjaimen kanssa). Itse nyt sen verran tutkiskellut että ilman modailuja paras (mutta myös rumin) vaihtoehto olisi 280 kylkeen ja slimmi 240 pohjaan joko ulkoisella pump/res kombolla tai cpu block/pump kombolla. Jos taas haluaa vähän näyttävämmän koneen (TG paneelin käyttöön) lämpöjen kustannuksella ni 240 slim pohjaan ja taakse 92mm radi. Toki vähän vähävirtaisemmilla osilla paksumpi single 240 pohjassa ja näyttis riserilla pystyyn olisi myös vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Quadroa näyttäisi olevan taas saatavilla aquacomputerin sivuilta, laitoin tilaukseen.
 
Mites tuo aquaero onko nois 5 ja 6 malleis paljon eroa ja mietin että saikos noissa calibroitua lämpötila anturit niin että sen anturin saa näyttämään oikeaa vedenlämpöä vaikka lähtökohtaisesti heittoa olisikin se aste tai pari. Ja olikos noissa minkälaiset wattimäärät per kanava vs commander. Käsittääkseni juurikin softapuoli tekee aquaerosta paremman kuin corsairin commander ja icue combo.
 
Mites tuo aquaero onko nois 5 ja 6 malleis paljon eroa ja mietin että saikos noissa calibroitua lämpötila anturit niin että sen anturin saa näyttämään oikeaa vedenlämpöä vaikka lähtökohtaisesti heittoa olisikin se aste tai pari. Ja olikos noissa minkälaiset wattimäärät per kanava vs commander. Käsittääkseni juurikin softapuoli tekee aquaerosta paremman kuin corsairin commander ja icue combo.
Suurin ero on, että kutonen on suunniteltu pwm-tuulettimille. Vitosessa vain yksi pwm-kanava ja jos tuulettimia on koneessa reilusti jänniteohjatuissa kanavissa, niin täytyy hankkia jäähdytyssiili. Hitailla kierroksilla elektroniikka lämpeää ja alkaa käyttämään tuulettimia maksimikierroksilla.

Lämpötilalle saa säädettyä offsetin, joka ei toki ole täysin sama kuin kalibrointi. Lämpötila-anturin heitto on kuitenkin suhteellisen vakio, joten ajaa asiansa.
 
Millaisia kokemuksia raatilla noista D5 pumpuista. Tarkoitan että onko noita D5 pumpuista jotku mallit äänekkäämpiä kuin toiset? Jos itse säädän pumpun toimimaan yli 60% teholla niin sellainen ujelluksen tapainen kuuluu.
 
Mites tuo aquaero onko nois 5 ja 6 malleis paljon eroa ja mietin että saikos noissa calibroitua lämpötila anturit niin että sen anturin saa näyttämään oikeaa vedenlämpöä vaikka lähtökohtaisesti heittoa olisikin se aste tai pari. Ja olikos noissa minkälaiset wattimäärät per kanava vs commander. Käsittääkseni juurikin softapuoli tekee aquaerosta paremman kuin corsairin commander ja icue combo.

Mulla oli joskus corsair commander, ihan ok toimi kunnes hajos 2tuuletin kanavaa ja takuuseen kun sitä oli jäljellä noin viikko.
Se icue oli jotain ihan kamalaa että sai mitään edes toimimaan..

Sillä välin hommasin aquaero lt5, johon jäähdytys siili, ei oo kaduttanut että vaihdoin.
Siinä on nyt splittyllä kiinni 9kpl tuuletinta, aqualis d5 toppi/pumppu, parit lämpötilaanturit myös ja hyvin rokkaa :thumbsup:
 
Ihan hyvin toimii commanderi. Softasta voi olla montaa mieltä, mutta mielestäni ihan ok sekin. Jos laitat lämpöanturin commanderiin kiinni voit tallentaa tuuletin profiilit seuraamaan nesteen lämpöä ja sulkea koko ohjelman. Niin kauan, kun se sensori on siinä kiinni niin sitä se osaa seurata.
 
Ihan hyvin toimii commanderi. Softasta voi olla montaa mieltä, mutta mielestäni ihan ok sekin. Jos laitat lämpöanturin commanderiin kiinni voit tallentaa tuuletin profiilit seuraamaan nesteen lämpöä ja sulkea koko ohjelman. Niin kauan, kun se sensori on siinä kiinni niin sitä se osaa seurata.
Joo siis mulla on parikin commanderia käytössä ja ne on kyllä muuten toiminu hyvin mutta juurikin kuten ylläkin mainittiin niin ensin meni yksi kanavista pimeeks ja melkeen heti perään 2 muutakin, niin ajattelen vaihtoa tuon softan takia sekoilujen takia ja sen lisäksi että se häiritsee toisinaan monen muun softan käyttöä. aquerossa houkuttaa se lämpötila anturin arvon muuttaminen ja käsittääkseni niissä ei ole ollut noin yleisiä noi kanavien hajoamiset tai katoamiset mitä myös itselle on sattunut, yhtäkkiä ilman syytä on kadonnut muutamaan kertaan kanava ja huomannut sen vaan siitä kun useempi tuuletin ei toimi ja vedenlämmöt nousee, ei toki huolestuttavan paljon kun on 3x 360 radit eli pientä ylimitoitusta mutta periaatteen tasolla kuitenkin olis kiva voida luottaa vehkeisiin
 
Joo siis mulla on parikin commanderia käytössä ja ne on kyllä muuten toiminu hyvin mutta juurikin kuten ylläkin mainittiin niin ensin meni yksi kanavista pimeeks ja melkeen heti perään 2 muutakin, niin ajattelen vaihtoa tuon softan takia sekoilujen takia ja sen lisäksi että se häiritsee toisinaan monen muun softan käyttöä. aquerossa houkuttaa se lämpötila anturin arvon muuttaminen ja käsittääkseni niissä ei ole ollut noin yleisiä noi kanavien hajoamiset tai katoamiset mitä myös itselle on sattunut, yhtäkkiä ilman syytä on kadonnut muutamaan kertaan kanava ja huomannut sen vaan siitä kun useempi tuuletin ei toimi ja vedenlämmöt nousee, ei toki huolestuttavan paljon kun on 3x 360 radit eli pientä ylimitoitusta mutta periaatteen tasolla kuitenkin olis kiva voida luottaa vehkeisiin

Okei joo mullakin on 2kpl käytössä ja molemmissa oma lämpöanturi. Noita kanava ongelmi ei ole itellä vielä ollut.
 
Ja taas lähtee...
JPEG_20200715_113013.jpg


IMG_20200715_112858.jpg


IMG_20210110_011845.jpg


IMG_20210110_014003.jpg


IMG_20210110_033015.jpg


IMG_20210113_192644.jpg


IMG_20210114_132159.jpg


IMG_20210114_213541.jpg


IMG_20210117_195833.jpg


IMG_20210117_233301.jpg


IMG_20210208_184944.jpg


IMG_20210217_215115.jpg


IMG_20210219_211632.jpg


IMG_20210219_211647.jpg


IMG_20210219_222615.jpg

Ja hommat jatkuu sitten, kun saa puuttuvat osat... Eli C19 ja C20 liittimet, G1/4 jatkopalan, noin 15mm pituisena, emolevypohjan kaverilta, lisää alphacoolin pikaliittimiä ja innostun työstämään etupaneelin IO-paneelin uusiksi, kunhan siihenkin saan palikat mietiettyä.

Vähän ostoksia... odotellaan sitten 2 viikkoa, tai jotain :D
unknown.png


IMG_20210220_151023.jpg


IMG_20210220_151121.jpg


IMG_20210220_161819.jpg


IMG_20210220_175508.jpg


IMG_20210220_173447.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kumman laittaisitte pohjaan jos yrittää pohjasta puhaltaa ilmaa ulos? Ohuempi vai paksumpi jäähdytin? Sanotaan nyt vaikka 60mm paksu vs 45mm paksu. Tuntuu että tuo nykyinen Monsta pohjassa puhaltamassa ulos push-pull saattaa toimia jopa lähinnä lämmittimen roolissa kierrossa.

Samalla kysymys kun tuntuu että esim. tuo EK:n EK-XRES D5 pumppu-säiliökombo on aikamoinen rotjake ja letkuliitännät aika vammaisesti suunniteltu (suuntaus) niin lähtisittekö vaihtamaan tämmöiseen? Vaikuttaisi ainakin mukavalta suunnitella letkuja tuohon mutta ainakin oma DDC pumppu on kyllä ollut aina melko äänekäs jos vertaa tuohon D5. Tosin EK:ltakin löytyy nykyään noita FLT malleja mutta ne taitaa olla jo aika isoja nekin.

 
Kumman laittaisitte pohjaan jos yrittää pohjasta puhaltaa ilmaa ulos? Ohuempi vai paksumpi jäähdytin? Sanotaan nyt vaikka 60mm paksu vs 45mm paksu. Tuntuu että tuo nykyinen Monsta pohjassa puhaltamassa ulos push-pull saattaa toimia jopa lähinnä lämmittimen roolissa kierrossa.

Samalla kysymys kun tuntuu että esim. tuo EK:n EK-XRES D5 pumppu-säiliökombo on aikamoinen rotjake ja letkuliitännät aika vammaisesti suunniteltu (suuntaus) niin lähtisittekö vaihtamaan tämmöiseen? Vaikuttaisi ainakin mukavalta suunnitella letkuja tuohon mutta ainakin oma DDC pumppu on kyllä ollut aina melko äänekäs jos vertaa tuohon D5. Tosin EK:ltakin löytyy nykyään noita FLT malleja mutta ne taitaa olla jo aika isoja nekin.

Miksi pitää väkisin yrittää taistella fysiikan lakeja vastaan? Lämmin kun pyrkii luonnostaan ylöspän ja menee pirun huonosti alaspäin edes puhaltimien kanssa.
 
Miksi pitää väkisin yrittää taistella fysiikan lakeja vastaan? Lämmin kun pyrkii luonnostaan ylöspän ja menee pirun huonosti alaspäin edes puhaltimien kanssa.

Totta, mutta jos laittaa puhaltamaan pohjasta sisään niin muut komponentit taas saa sitä kuumaa ilmaa. Katossa on 480mm radi myös.
 
Kyllä se tuntui että kovilla kuormilla alkaa muut komponentit kopan sisällä olemaan tulikuumia. Riippuu tietysti kokoonpanosta.
Tottakai riippuu paljon siitä mitä on loopissakin mukana kierrossa ja siitäkin millä nopeudella alaradin puhaltimet pyörii. Mutta se alaradin teho putoaa paljon kun lämpö nousee osittain siitä ylös ja puhaltimet koittaa saada sitä ilmaa väkisin toiseen suuntaan.
 
Lämpimän ilman nouseminen ylöspäin on kertaluokkia pienempi ilmavirta kuin mitä millään tuulettimilla saadaan aikaan. Sillä ei ole olennaista merkitystä, vaan tärkeämpää on saada niille radeille viileää ilmaa.
 
Tottakai riippuu paljon siitä mitä on loopissakin mukana kierrossa ja siitäkin millä nopeudella alaradin puhaltimet pyörii. Mutta se alaradin teho putoaa paljon kun lämpö nousee osittain siitä ylös ja puhaltimet koittaa saada sitä ilmaa väkisin toiseen suuntaan.
Yleinen harhaluulo, että lämpimän ilman passiivisella liikkeellä olisi enää mitään väliä kun systeemissä on aktiiviset tuulettimet mukana millään nopeudella. Luonnollisen konvektion vaikutus on niin mitättömän pieni, että tuskin sitä pystyy edes järkevästi mittaamaan tuuletinta vastaan.

Vähän samalla logiikalla voisi kysyä, miksi pistää tietokoneen tuulettimet puhaltamaan ylöspäin vastaan painovoiman lakeja.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa kotelossa ainakin suurin haaste pohjaradille on uskoakseni että se on jo aika lähellä lattiaa ja ilma ei pääse tehokkaasti sieltä pois jos puhaltaa ulos vaikka kaikki filtterit sun muut on poistettu pohjasta. En tiedä onko suurtakaan eroa ilman kulkemiselle imeekö ilmaa sisään vai poistaako tuota kautta.

Vastataanpa myös tähän ihmetykseen jota ihmettelin aikaisemmin, että nyt on EK:n extenderit vihdoin saapuneet ja niille O-rengas tuntui näillä oikein hyvin kiristyvän sinne väliin eikä metalli hangannut metallia vasten. Mutta ongelma jatkuu. Minusta kun nesteiden ollessa sisällä heiluttaa liitintä, niin ikäänkuin sieltä tulisi "jotain" ulos, niin vähän ettei oikein edes taskulampulla näe mutta jotain siellä liikkuu vaikka onkin ehkä nuppineulan päätä pienempi pisara vettä mitä sieltä ehkä tulee ulos. Se kohta mistä se tulee ei ole minusta O-renkaan välistä edes vaan portin ja jäähdyttimen välistä ihan juuresta. Tosin en näe kuin tälle toiselle puolelle taskulampulla.

Ei tässä enää ole muuta vaihtoehtoa kuin että tuo jäähdyttimen portti on jotenkin ajan myötä irronnut tms. jostain kohdasta. Minusta näyttää siltä että tuo portin ympäristö on jotenkin "kuopalla" verrattuna toiseen, joten liekö siinä syy. Heiluu myös liitin aavistuksen enemmän tuossa portissa kuin toisessa. Vaikea sanoa mitä on tapahtunut kun radi on ollut tosiaan yli 6 vuotta jo ajossa.

Eihän tässä sitten muu kuin uutta jäähdytintä tilaamaan ja vanha metallinkeräykseen. Ja ehkä looppiakin voisi samalla vähän päivittää. Helposti menee yksi ilta looppia tyhjentäessä, ihmetellessä ja täyttäessä uudelleen, joten tällä vuotavalla radillakin on pelattu ihan kohtuullisesti kun vuotaa niin olemattoman vähän. :D


Osaako joku kertoa miksi tämä jäähdyttimen portti vuotaa? Testattu nyt kahdella erityyppisellä Barrowin liittimellä. Muut portit ei vuoda ja samalta valmistajalta toinen radi joissa Barrowin liitintä yms. kiinni...jäähdytin on kyllä ollut ajossa vuodesta 2014, eli n. 6½ vuotta.

Tuntuu että kun kiertää siihen letkuliittimen niin siellä ei ota O-rengas vastaan pehmeästi vaan ehkä enemmänkin melkein heti metalli. Onko nuo portit nyt vaan jotenkin epäyhteensopivia näiden letkuliittimien kanssa? Kokeilin kyllä Alphacoolin liittimelläkin muttei sekään tuntunut juurikaan paremmalta. Hioin tuosta kulunutta maalia vähän pois päältä, kun ajattelin että ongelma johtuu siitä (Alphacoolillahan nuo on yleensä maalattu nuo portit joten niistä sitten maali halkeilee pois). Pitääkö tässä nyt vaan hommata uusi jäähdytin kun ei keksi mistä tuossa kiikastaa ja testailla sen kanssa. Tämä on nyt toinen tapaus ainakin kun Barrowin kamat ei tunnu oikein osuvan yhteen...esimerkiksi EK:n XRES Revo D5 RGB:hen jouduin hommaamaan EK:n extenderit jotka tuli siihen väliin niin sitten ei enää vuotanut. Niissä tuntui että pullottaa nuo O-renkaat jotenkin enemmän ulos sieltä niin ottavat myös nopeammin vastaan...

Ekassa kuvassa ei kyllä tuollaista vihreää mönjää oikeasti ole, liekö salaman heijastus vihreästä putkesta tms. vaikka Cryofuel onkin muuttunut aika mielenkiintoisen näköiseksi mönjäksi vuotaessaan.

IMG_0431.jpg

IMG_0434.jpg
 
Ja hommat jatkuu sitten, kun saa puuttuvat osat... Eli C19 ja C20 liittimet, G1/4 jatkopalan, noin 15mm pituisena, emolevypohjan kaverilta, lisää alphacoolin pikaliittimiä ja innostun työstämään etupaneelin IO-paneelin uusiksi, kunhan siihenkin saan palikat mietiettyä.

Vähän ostoksia... odotellaan sitten 2 viikkoa, tai jotain :D
unknown.png


IMG_20210220_151023.jpg


IMG_20210220_151121.jpg


IMG_20210220_161819.jpg


IMG_20210220_175508.jpg


IMG_20210220_173447.jpg

Onko mitään niin kaunista, kuin hitsaus, jossa sovitetaan yhteen sinkitty teräs ja normaali ruostumaton teräs?

IMG_20210225_195840.jpg


IMG_20210225_195848.jpg


IMG_20210225_195859.jpg



Osia odotellessa, mutta voi sentään ruveta reiät tekemään emolevyille :D
 
Onko mitään niin kaunista, kuin hitsaus, jossa sovitetaan yhteen sinkitty teräs ja normaali ruostumaton teräs?

Osia odotellessa, mutta voi sentään ruveta reiät tekemään emolevyille :D

Arvaan että vähintään yhtä kaunista on hitsauksesta syntyvien sinkkihöyryjen aiheuttamat hallusinaatiot? Tai sairaalaan päädyttäessä hoitajat? :lol: Mutta oikeasti, hyvä tuuletus kannattaa olla kun sinkitylle alkaa valokaarta näyttämään, saattaa tulla tuhnu olo hyvin äkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun puhetta täällä ihan hitsauksestakin, niin tarviiko joku 360mm Alphacool Monstaa josta vuotaa hitaasti tuo yksi portti? Radissahan on yhteensä 7 porttia eli jos tuon jollain konstilla hitsaa umpeen niin ei muuta kuin kovaa ajoa muilla porteilla. Kahvipakettia vastaan voi noutaa Lauttasaaresta radin tällä viikolla joku ilta, sen jälkeen menee metallinkierrätykseen. Mukaan 3 tulppaa. Edit. Lahjoitettu Punakuonolle.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia EK:n FLT 240/360 D5 pumppukombosta? Vähän mietityttää EK:n akryylin kesto ja vähän oudot porttien sijoitukset tuossa. Pitäisikö mennä vaan Corsairin XD5 pumppukombolla, jollainen on toisessa koneessa ja yleisvaikutelma erittäin laadukas verrattuna mihinkään EK:n tuotteisiin. Tuli vaihdettua eilen tuo Monsta uuteen UT60 radiin, ja samalla sain ilmeisesti rikottua PWM:n nykyisestä EK:n D5 pumpusta. :dead: No nyt varmaan kuitenkin pääsee pelaamaan, kun pumppu toimii jos ottaa vaan piuhan kokonaan irti.
 
Viimeksi muokattu:
Kun puhetta täällä ihan hitsauksestakin, niin tarviiko joku 360mm Alphacool Monstaa josta vuotaa hitaasti tuo yksi portti? Radissahan on yhteensä 7 porttia eli jos tuon jollain konstilla hitsaa umpeen niin ei muuta kuin kovaa ajoa muilla porteilla. Kahvipakettia vastaan voi noutaa Lauttasaaresta radin tällä viikolla joku ilta, sen jälkeen menee metallinkierrätykseen. Mukaan 3 tulppaa.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia EK:n FLT 240/360 D5 pumppukombosta? Vähän mietityttää EK:n akryylin kesto ja vähän oudot porttien sijoitukset tuossa. Pitäisikö mennä vaan Corsairin XD5 pumppukombolla, jollainen on toisessa koneessa ja yleisvaikutelma erittäin laadukas verrattuna mihinkään EK:n tuotteisiin. Tuli vaihdettua eilen tuo Monsta uuteen UT60 radiin, ja samalla sain ilmeisesti rikottua PWM:n nykyisestä EK:n D5 pumpusta. :dead: No nyt varmaan kuitenkin pääsee pelaamaan, kun pumppu toimii jos ottaa vaan piuhan kokonaan irti.
Eikö se korjaudu ihan vaan ”putkimiehen teipillä” ja sellaisella kierretulpalla?

FLT120 täyttää täällä tehtävänsä. Vaikea sanoa akryylikierteiden kestosta. Eipä niitä usein tarvitse availla toisaalta. Onko sulla jotain ideoita, että mihin asentoon ja sijaintiin meinasit asentaa?
 
Eikö se korjaudu ihan vaan ”putkimiehen teipillä” ja sellaisella kierretulpalla?

FLT120 täyttää täällä tehtävänsä. Vaikea sanoa akryylikierteiden kestosta. Eipä niitä usein tarvitse availla toisaalta. Onko sulla jotain ideoita, että mihin asentoon ja sijaintiin meinasit asentaa?

Ei korjaudu sillä. Se vuotaa jostain muualta kuin liittimen kierteistä.

FLT360 menisi pohjaan radin päälle vaaka-asentoon.
 
Kysellään nyt täältäkin. Hommasin takalevyn 3080:lle, mutta ekwb oli pistänyt pakettiin liian lyhyet ruuvit, jonka takia en saa ollenkaan levyä kiinnitettyä näytönohjaimeen. Ei kellään sattuis lojumaan nurkissa tämän tyyppisiä ruuveja? Kaipa sitä vois lähteä rautakauppaankin metsästämään samanlaisia.Tuskinpa ekwb:n ruuvit mitenkään erityisiä ole. :rofl:

Pieni päivitys. EuroRC:ltä sain tilattua uudet sopivat ruuvit takalevyyn ja kone on vihdoin valmis!
 
Kun puhetta täällä ihan hitsauksestakin, niin tarviiko joku 360mm Alphacool Monstaa josta vuotaa hitaasti tuo yksi portti? Radissahan on yhteensä 7 porttia eli jos tuon jollain konstilla hitsaa umpeen niin ei muuta kuin kovaa ajoa muilla porteilla. Kahvipakettia vastaan voi noutaa Lauttasaaresta radin tällä viikolla joku ilta, sen jälkeen menee metallinkierrätykseen. Mukaan 3 tulppaa. Edit. Lahjoitettu Punakuonolle.

...

Helppo korjata tinalla ja pienellä kaasutöhöllä.
 
Saisinko kuvan taikka jos viittit niin pistä yv viestii mimmosta settii kiinni
61e4bee8f53d0c323b31e827dd509891.jpg


Siitä vaan sit suunnittelemaan, kattoon ei kovin paksua radia mene, eteen saa paksunkin vehkeen laitettua, mut se syö sit katosta ja pohjasta tilaa sitä mukaan mitä paksumman vetää. Varmaan 360 kattoon ja eteen olis oma valinta jos tohon koppaan olis nyt välttämätöntä alkaa jotain väkertelemään, pumppu + säiliö sit eturadiin kiinni tohon keskituulettimen kohdalle ja sit kovaa ajoa. Tai nyt kun kuvia kattelin niin ehkä tohon kattoonkin saa suht paksun radin kiinni, paha sanoa kun nää hommat yleensä vaatii aika tarkkaa mittailua enkä R6 oo koskaan ihmetelly sen suuremmin.
 
Saisinko kuvan taikka jos viittit niin pistä yv viestii mimmosta settii kiinni

En nyt jaksa kuvia räpsiä, mutta mulla on siellä seuraavanlainen setti:
9900K + EKWB-blokki
Titan V + EKWB-blokki
EKWB D5+säiliö kombo
Edessä Black Ice Nemesis 360GTX
Takana EKWB 120x120 rimpularadi mikä pitäisi heittää helvettiin ja laittaa kattoon toinen samanlainen Nemesis (on jo hankittuna, ei vaan oo jaksanut askarrella)
EK-DuraClear 11,1/15,9mm letkuna
 
En nyt jaksa kuvia räpsiä, mutta mulla on siellä seuraavanlainen setti:
9900K + EKWB-blokki
Titan V + EKWB-blokki
EKWB D5+säiliö kombo
Edessä Black Ice Nemesis 360GTX
Takana EKWB 120x120 rimpularadi mikä pitäisi heittää helvettiin ja laittaa kattoon toinen samanlainen Nemesis (on jo hankittuna, ei vaan oo jaksanut askarrella)
EK-DuraClear 11,1/15,9mm letkuna
Joo veikkaan kans et 360+360 katossa ja edessä on se fiksuin combo koko vehkeelle, redditistä löyty aika hyvä kuva siitä miten ite lähtisin tohon rakentamaan.

297ijf4fcjt01.jpg


Oikeastaan mitään muuta haasteellista tossa ei oo ku ton eturadin lähdöt, näyttäs jäävän aika hyvin ton kattoradin alle piiloon mut kyllähän siitä ysikympeillä selviää. Taakse ois kyl hyvä saada tuuletin puhaltamaan ilmaa ulos kopasta, mut en tiedä miten joku 120mm tohon mahtuis ton kattoradin kanssa ku portit on niin lähellä, oishan tota varaa liikuttaa pikkasen eteenpäin tälleen otsalla katottuna kuvasta jollon se takatuuletin ehkä menis.
 
Taakse ois kyl hyvä saada tuuletin puhaltamaan ilmaa ulos kopasta, mut en tiedä miten joku 120mm tohon mahtuis ton kattoradin kanssa ku portit on niin lähellä, oishan tota varaa liikuttaa pikkasen eteenpäin tälleen otsalla katottuna kuvasta jollon se takatuuletin ehkä menis.

Mahtaisiko tuo mitään muuttaa? Nythän siellä on jo vähintään kuusi tuuletinta työntämässä ilmaa ulos, niin pitää sen korvausilmankin jostain tulla koteloon.

Se mitä muuten mainitsit tuosta 360+360, niin kuullostaa järkevältä ja näistä kuvista on kyllä helppo nähdä, että vaikka kuinka mainostetaan ylös 420stä, niin aika väkea nähdä sitä käytännössä. Toinen mikä näistä mainoksista usein unohtuu on kopan "syvyys" ja paljonko nämä radit ja tuulettimet ovat mahdollisesti ristissä emolevyn/muistien kanssa. Nämä mainostetut mitat varmaan pätevät, mutta helposti poissulkevat toisiaan tai sisältävät muita merkittäviä rajoituksia, jotka loppukäyttäjän olisi mukava tietää.
 
Kyllä 420 ylös ja 360 eteen menee r6:een, nimimerkillä kokemusta on. 360 + 360 huomattavasti helpompi ja mahtuu taaksekin poistotuuletin.
 
Täällä ketään joka tehny fractal design define r6 koppaan custom loopiin ?
Mulla on R5 kopassa tällänen:

PCmod_p01_046.jpg


PCmod_p01_058.jpg



Bluray-asema piti olla niin meinasi mennä aika ahtaaksi...
Edessä ja katossa 280mm radit ja EK:n D5 pumppu/säiliö.
 
On kyllä siistin näkösiä looppeja teillä. Itekkin ajattelin että pitäis ruveta askarteleen korona-iltojen iloksi custom looppia. Tällä hetkellä joku EVGA:n 280mm AIO prossulla. Näytönohjaimen yks tuuletin antautui ja ajattelin että kerrankos tota nyt pitää tämäkin tuska(?) maanpäällä kokea. Pari kysymystä näin alkuun ku tämä koko custom looppi on aika uus ulottuvuus mulle. Tarkotus olisi siis jäähdyttää 1080Ti:tä ja Ryzenin 3800x.

1. Oon huomannu että porukoilla on muutamakin 360mm radia kiinni. Onko se välttämätöntä? Itellä ois tos likellä tiedos 360mm pitkä ja 6cm paksu käyttämätön thermaltaken radi tiedos. Tarviiko näitä tosiaan 2? Omaan korvaan särähtää jotenkin ylimitoitetulta.

2. Mikä pumppu on tällä hetkellä paras hinta/laatu suhteeltaan? Ja ennenkaikkea minkä verran pumpussa olisi hyvö olla virtausta
 
Kyllä se olisi hyvä olla vähintään 240mm radi/jäähdytettävä komponentti. Onhan sinulla jo nyt 280mm radi pelkällä prossulla ja näyttis kuluttaa enemmän sähköä kuin prossu...
 
Ei se pakko kahta ole olla, mutta tuulettimia joutuu pitämään isommilla kierrosluvuilla. Eli hiljaisuutta sillä saa kun laittaa suoraan kaksi 360 radia.
 
Jos kerran vesileikkeihin lähtee niin kannattaahan se kerralla tehdä riittäväks. Mulla oli 9700k ja 1080 ti kiinni ja 2x360, ja omasta mielestä se oli liian vähän mut minä hainkin alle hiljasempaa eli alle 1000rpm settiä
 
Bahis eiks se suositus aiemmin ollu 120mm/ komponentti +120?
Meinaan kun nyt annat 240/ komponentti, tietty hiljaisempi tulee isommilla kennoilla.
Luulis vaan kun komponenttien tehot on käytännössä laskeneet ja kai puhaltimissakin on pientä kehitystä tehty niin pienemmätkin kennot riittäis.
Mulla on 360 kennossa 6700K ja GTX 1660 Superi lievästi kellotettuina ja puhaltimina Gentlet 1850 rpm ja melko hiljaisena pidän tuota konetta, tosin mulla onkin kuulovaurio musiikki- ja ampumaharrastusten tiimoilta.
Jos 60mm paksuja havittelee niin push/pull on kai suosituksena mutta 30-45mm paksuilla kennoilla paine painotteiset tuulettimet riittää kai yhdelläkin puolella?
Mikäli haluaa varman päälle pistää niin uskoisin että esim 360+280 kennot 45mm riittää todella pitkälle, ja mahtuu moneen koppaan, tietenkin kotelon ilmankierto ja asennuspaikat vaikuttaa asiaan.
Tuollainen suodatin sopii erinomaisesti jos tuo 5mm paksuus vaan käy Suodatin vaahtomuovi tiheä 5 x 250 x 750 mm - Muovi ja Lelu
Ja puhaltimille ritilöiksi Tuulettimen metallinen sormisuoja 120mm / Uudet Tuotteet - Komponentit - Jäähdytys - Muut jäähyt / Atk-Superpalvelu Oy
 
Bahis eiks se suositus aiemmin ollu 120mm/ komponentti +120?
Meinaan kun nyt annat 240/ komponentti, tietty hiljaisempi tulee isommilla kennoilla.
Luulis vaan kun komponenttien tehot on käytännössä laskeneet ja kai puhaltimissakin on pientä kehitystä tehty niin pienemmätkin kennot riittäis.
Mulla on 360 kennossa 6700K ja GTX 1660 Superi lievästi kellotettuina ja puhaltimina Gentlet 1850 rpm ja melko hiljaisena pidän tuota konetta, tosin mulla onkin kuulovaurio musiikki- ja ampumaharrastusten tiimoilta.
Jos 60mm paksuja havittelee niin push/pull on kai suosituksena mutta 30-45mm paksuilla kennoilla paine painotteiset tuulettimet riittää kai yhdelläkin puolella?
Mikäli haluaa varman päälle pistää niin uskoisin että esim 360+280 kennot 45mm riittää todella pitkälle, ja mahtuu moneen koppaan, tietenkin kotelon ilmankierto ja asennuspaikat vaikuttaa asiaan.
Tuollainen suodatin sopii erinomaisesti jos tuo 5mm paksuus vaan käy Suodatin vaahtomuovi tiheä 5 x 250 x 750 mm - Muovi ja Lelu
Ja puhaltimille ritilöiksi Tuulettimen metallinen sormisuoja 120mm / Uudet Tuotteet - Komponentit - Jäähdytys - Muut jäähyt / Atk-Superpalvelu Oy
Komponenttien tehot on noussut ja lämmöntuotto samalla. Riippuu tietenkin millaista rautaa on jäähdyttämässä. 3080/3090 kuluttaa sen 350-400w ja lämpökuorma on sen mukainen. Sormisuojia ei tarvitse ellei delta-tuulettimia ajatellut laittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 666
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom